vraag

Translink en NS?

• 5 september 2020
  • 56 reacties
  • 1336 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Vandaag een brief gekregen van OV-chipkaart dat mijn OV-chipkaart 12 oktober verloopt. Weet men daar niet dat ik op 30 juli van NS het verzoek heb gekregen om voor 22 augustus een nieuwe foto te uploaden en dat ik dat tijdig heb gedaan? Ik bevestigd heb gekregen dat die in goede orde is aangekomen. NS heeft toegezegd dat dat ik tijdig een nieuwe OV-chipkaart ontvang.

Ik vind dit verwarrende communicatie. Wat gaat NS doen om dit proces in samenspraak met TLS te stroomlijnen?

56 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me dat NS verplicht is om voor mij tijdig een nieuwe OV-chipkaart te regelen zodat ik na 12 oktober 2020 mijn Voordeelurenabonnement kan blijven gebruiken. Waarom zou ik dan zelf met TLS moeten gaan communiceren? Ik ben geen klant van TLS, ik ben een klant van NS en NS is een klant van TLS.

Ik ben dan ook nog steeds verbaasd over de eerste reactie van @Stijn NS waarin mij werd medegedeeld dat ik zelf contact kan opnemen met TLS. Je krijgt het niet verzonnen.

Er zijn natuurlijk nog een paar weken om het in orde te krijgen. Maar hoeveel mensen die ook een brief van TLS hebben ontvangen gaan in arren moede maar zelf hun kaart verlengen? Ik weet de weg naar deze community te vinden. Maar voor velen zal dat niet zo zijn. Krijgen die van NS enige communicatie dat hun kaartverlenging vertraging heeft opgelopen? En liefst voordat ze een brief van TLS krijgen?

Al met al is die hele kaartverstrekking en -verlenging een schimmig proces. Het is natuurlijk niet efficiënt wanneer ik een foto moet uploaden naar NS en dat NS die weer moet doorzetten naar TLS voor de kaartproductie. Dat is vragen om problemen. Wanneer je de kaartproductie uitbesteedt zul je je niet met details als fotoverwerking moeten bezighouden. Laat de klanten rechtstreeks met TLS contact hebben over de kaartgegevens.

Je kan ook zeggen dat (ook) niet goed geregeld is bij TLS. Na het opsturen van de foto krijgt klant van NS een bevestiging. Prima, helemaal goed. Maar NS krjgt van TLS blijkbaar geen bevesting met bv een referentie waarmee men kan checken hoe het staat met het hele proces, en dan bedoel ik het hele proces. Uit andere berichten blijkt dat NS het OV-chipkaartnummer door krijgt wanneer die bekend is. Maar daarvoor stuurt TLS blijkbaar niets aan NS. Dus als, zoals Stijn in zijn eerste bericht zegt, misschien de verwerking van de pasfoto toch niet goed gegaan is, tast NS volkomen in het duister. Idem bij achterstand. Zou TLS wel zo'n bevestiging sturen dan zou NS wel kunnen checken wat de status is, bv achterstand. En als het met de verwerking van de foto niet goed gegaan is en er daarom geen bevestiging vanuit TLS is gekomen dan is dat een teken voor NS dat het niet goed gegaan. Dan zou je vanuit het systeem alle gevallen waarvoor geen bevestiging is ontvangen binnen een bepaalde tijd eruit kunnen filteren en daar actie op ondernemen. 

Ik vind dat je hier wel veel aannames doet over het functioneren van TLS. Ik vraag mij echt af of dit wel de werkelijke situatie is. Ik neem aan dat een klantenservice medewerker een telefoon tot zijn beschikking heeft. Misschien even bellen met TLS en misschien gelijk ook even werkbare afspraken met TLS. Ik geef onmiddellijk toe dat ik dit heel simplistich neerschrijf. Maar ik vind het ook vanuit de klantenservice van NS wel heel simpel gesteld: “TLC is voor ons een zwart gat => zoek het maar uit.” Beide bedrijven hebben veel met elkaar te maken en dienen dus goede afspraken met elkaar te maken.

Badge +3

Niet slim om het te posten misschien maar het was een test van mij.

Iemand (@sander-VH) wilde Flex voor een vriendin die nog geen 18 was. Nou ja dat kan natuurlijk!

Door je naam en zo even (tijdelijk) te veranderen in Mijn NS, (ik had er F. Ictief van gemaakt) en een pasfoto van je vriendin en zo op te sturen bij nieuwe kaart.

Ik dacht prima.. so far so good! Besteld dus.. Adres was Laan van Puntenburg 100 in de bestelling gezet. Geboortedatum op iets zinnigs. Bestelling voltooid! En ja het relatienummer en kenmerk staat erbij op de screenshot :frowning:

Helaas, een dag of 2 later (zo snel al, echt overmorgen?) toch een kaart in mijn bus (niet dat andere adres dus) met het abonnement van 'mijn kind’ en bijbehorende foto op de ov-chipkaart.

Ze is gewoon uit 1979, maar alsof ze een kind was Flex bestellen is dus geen enkel probleem @Sander-VH 

Nou ja, de naam op de kaart klopt niet. Maar dat was omdat ik die besteld had als F. Ictief en die dus ook NIET opgestuurd werd naar ‘het opgegeven adres’.

Ik kan daar iets van vinden, maar het was een test dus. Eigenlijk gelukt en toch niet achteraf :rofl:

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn inmiddels weer 5 dagen voorbij en ik heb nog niets van NS mogen ontvangen.

Vriendelijk doch dringend verzoek aan NS (bijvoorbeeld in de persoon van @Rueben NS) om op onderzoek uit te gaan waarom ik mijn nieuwe kaart nog niet heb ontvangen.

Reputatie 5

we kunnen in ieder geval vaststellen dat de, door NS erbij gehaalde, (vermeende) achterstand bij TLS er niets mee te maken heeft.

Voor zover ik vast kan stellen heeft vrijwel iedereen zijn of haar kaart in de tussentijd ontvangen. Niets staat NS nu meer in de weg om op zoek te gaan naar de daadwerkelijke oorzaak waarom @iMark geen kaart ontvangt i.p.v. de standaard antwoorden die hier uiteraard compleet niet van toepassing zijn, zoals het antwoord van o.a. @Stijn NS @Sascha NS en @Rueben NS die helaas plank volledig misslaan

Reputatie 7
Badge +3

@Rueben NS Dank voor je reactie. Ik houd de brievenbus in de gaten. Ik zal de post van dinsdag afwachten alvorens te reageren.

Reputatie 5

Maar waarom lees ik dan elders dat de achterstand bij TLS inmiddels ingelopen is, en je een nieuwe kaart echt wel binnen een week binnen hebt (als PostNL meewerkt)?

ik heb zelf in september een nieuwe OV-chipkaart direct bij Translink besteld en had deze, zoals altijd, binnen een week. Vorige week bezorgd

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Het is mij volslagen onduidelijk waarom ik contact zou moeten of kunnen opnemen wanneer ik door NS bevestigd heb gekregen dat mijn pasfoto is ontvangen en dat mijn kaart tijdig geleverd gaat worden. 

Via deze weg neem ik vervolgens contact op met NS om na te vragen wat er precies aan de hand is na de ontvangst van een brief van de Klantenservice van OV-chipkaart. Antwoord van @Stijn NS is in eerste instantie dat ik contact kan opnemen met OV-chipkaart om na te vragen wat er aan de hand is. Daar heb ik helemaal niets mee te maken. Ik heb een klant-leveranciersverhouding met NS en wil helemaal geen post van de Klantenservice van OV-chipkaart ontvangen. NS moet dat beter afstemmen met TLS zodat klanten niet worden lastiggevallen.

Ik neem aan dat @Jeroen het heel vreemd zou vinden dat wanneer hij bijvoorbeeld een boek heeft besteld bij een boekwinkel hij bij vertraagde levering van het boek van de boekwinkel het advies krijgt om zelf met de drukkerij te bellen om te vragen hoe het zit met de levering.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad volkomen transparant hoe idioot een en ander geregeld is binnen NS.

Maar jullie hebben nog een paar weken om het probleem op te lossen.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, ik heb helemaal geen relatie als klant met TLS. NS is mijn leverancier en die spreek ik aan op het tijdig leveren van spullen waarvoor ik betaal. Hoe NS dat met zijn toeleverancier heeft geregeld is voor mij als klant volkomen irrelevant.

Het is daarom erg verwarrend dat ik wel post krijg van TLS over het verlopen van mijn OV-chipkaart. Daar zit ik helemaal niet op te wachten als de kaartvernieuwing via NS loopt.

Ik heb een klantnummer bij NS en dat heb ik doorgegeven aan @Rueben NS zodat hij verder onderzoek kan doen.

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal leuk en aardig maar als klant interesseert het me weinig tot niets wat de oorzaken zijn van een een eventuele late levering van mijn nieuwe kaart.

NS heeft leveringsplicht zodat ik vanaf 12 oktober met mijn nieuwe kaart kan reizen, inclusief mijn lopende Voordeelurenabonnement. Ik heb aan mijn verplichtingen voldaan door tijdig een nieuwe pasfoto te uploaden.

NS weet al zo’n 5 jaar dat mijn huidige kaart gaat verlopen. 

Hear, hear. Hier ook een kaart die afloopt waarvoor ik al bericht had moeten krijgen over insturen nieuwe foto. Nog niks gehoord van NS.

Badge

Hear, hear. Hier ook een kaart die afloopt waarvoor ik al bericht had moeten krijgen over insturen nieuwe foto. Nog niks gehoord van NS.

Denk dat ze jouw Avatar al hebben geupload als nieuwe foto :stuck_out_tongue_winking_eye:

Denk dat ze jouw Avatar al hebben geupload als nieuwe foto :stuck_out_tongue_winking_eye:

Die is in ieder geval charmanter dan de foto in m’n paspoort. Denk alleen dat @Loes me bij controle dan streng toespreekt, met zo’n bloem als foto.

Reputatie 7
Badge +3

Er is een achterstand in de kaartproductie bij TLS. Bij NS is er een vertraging in het verwerken van NS Flex bestellingen. Geen lekkere combi in sommige gevallen. :confused:

Inderdaad geen lekkere combi.

Maar de vraag is of mijn kaart geleverd gaat worden voor 12 oktober 2020. Die vraag is door NS nog steeds niet beantwoord.

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe kaart is blijkbaar nog niet aangemaakt.

Ik via de website van OV-chipkaart gekeken wat de status is van mijn huidige kaart:

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen niet aangemaakt, maar vernieuwing ook nog niet aangevraagd. En maandag is het 5 weken voor de verloopdatum. Ik krijg dan toch het vermoeden dat het niet helemaal lekker loopt.

Badge +3

Na het aanleveren van je pasfoto bij NS heb je een nieuwe kaart normaal gesproken echt wel na een week of twee binnen.

Ik zou het (gezien de status bij OV-chipkaart) dus niet op de laatste paar weken laten aankomen want het derde kwartaal staat bekend om vertraging bij de levering van kaarten.

Zelf vernieuwen dus (kan vanaf 6 weken voor de einddatum) en dan de kosten terug vragen bij de klantenservice. Wellicht is bij bepaalde abonnementen (Flex Basis?) een nieuwe kaart niet gratis, maar dan had NS niet om een pasfoto gevraagd.

Reputatie 7
Badge +3

De timeline voor mijn kaart, dus zonder dat ik een foto hoefde aan te leveren, was dat 7 weken voordat de kaar verliep de kaartvernieuwing was aangevraagd (neem aan door NS want ik heb toen niets gedaan). Vervolgens had ik meen ik ruim 1 week of misschien hooguit 2 weken later de kaart in de bus,

De datum van 22 augustus wat de datum was voordat jij je foto moest aanleveren bij NS is ook zo'n 7 weken voor verloopdatum. Als alles goed gegaan was, zou daarna de kaartvernieuwing door NS zijn aangevraagd. Dat is gezien de kaartstatus niet het geval. Denk dat je daarom ook de brief hebt ontvangen van OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Nog even mijn e-mails nagekeken.

Ik heb op 8 augustus de volgende bevestiging ontvangen van NS:

“Enkele weken voor afloop van uw huidige OV-chipkaart (…)”. Misschien heeft TLS de brief wat vroeg gestuurd.

Badge +3

Bij mij was het als volgt:

• Begin december (of eind november, iets van 9 à 10 weken van tevoren) een verzoek om pasfoto gekregen voor een kaart die 7 februari verliep
  • 23 december de pasfoto aangeleverd
  • 30 december mijn nieuwe kaart binnen, dus ruim 5 weken voor verlopen oude kaart.
  • Status bij OV-chip stond in de tussentijd op ‘wordt vernieuwd’ of iets van die strekking.
  • Van TLS zelf uiteraard niets gehoord (per brief of e-mail)

Dus tenzij er iets in die procedure veranderd is had je de kaart al lang moeten hebben, of in ieder geval zou de status bij OV-chip moeten aangeven dat er een vernieuwing gaande is.

De brief van TLS plus het feit dat je kaart binnen 6 weken verloopt is dus reden voor actie van jouw kant. NS kan daarin niets meer betekenen.

Reputatie 7
Badge +3

Wel een beetje merkwaardig dat ik actie zou moeten ondernemen omdat er bij NS iets is misgegaan. Ik ben abonnementhouder bij NS. Ik heb aan mijn verplichtingen voldaan door een nieuwe foto te sturen. Met TLS heb ik in principe niets te maken.

Ik neem wel contact op met NS Klantenservice.

Badge +3

Wel een beetje merkwaardig dat ik actie zou moeten ondernemen omdat er bij NS iets is misgegaan. Ik ben abonnementhouder bij NS. Ik heb aan mijn verplichtingen voldaan door een nieuwe foto te sturen. Met TLS heb ik in principe niets te maken.

Ik neem wel contact op met NS Klantenservice.

Graag, laat maar weten. Hetzelfde probleem speelde ook in een ander (recente) topic, maar daar is braaf de weg via TLS gevolgd op advies van NS.

Badge +3

Min of meer gerelateerd.. https://twitter.com/brigittevandijk/status/1302213704977715202

Op tijd besteld, geen kaart ontvangen… 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb gisteravond via de chat een antwoord gekregen. Er is blijkbaar vertraging bij de verwerking aan de kant van NS.

Toch een gebrek aan coördinatie tussen NS en TLS. Aan de andere kant heeft de brief van TLS mij op het spoor gezet van gaan navragen hoe het zit met het vernieuwen van mijn OV-chipkaart. Ik heb bepaald nog geen vertrouwen dat het allemaal goed gaat komen.

Reageer