beantwoord

Translink en NS?



Toon eerste bericht

114 reacties

Badge +3

@iMark uiteindelijk toch gezwicht, met als goede nieuws dat je de kaart waarschijnlijk dinsdag in de bus hebt, mits Post NL meewerkt.

Blijft natuurlijk apart wat er dan in de Chat gezegd wordt:  Nikkie: Wij hebben de foto aangeleverd bij OV-chipkaart, die de pas hebben gemaakt en ook naar je verzenden.

Tja, bij één van die drie stappen is het dus mis gegaan. Ik geloof best dat NS overtuigd is dat ze je foto aangeleverd hebben, maar een kaartvernieuwing is nooit in gang gezet (dat kon je zelf zien aan de status van je kaart bij OV-chip).

Dan is er natuurlijk ook geen pas gemaakt (hoe en waarom is Nikkie daar zo van overtuigd?) en al helemaal niet verzonden…

Als men de klant zaken uit handen wil nemen (pasfoto en kosten nieuwe kaart voor je regelen) dan hoef jij daar toch niet tot in den treure achteraan?

Kijk, hooguit als de kaart netjes gemaakt én verzonden zou zijn (daar krijg je bericht van, en NS ook! want die koppelen de kaart alvast voor je aan Mijn NS) en PostNL hem vervolgens kwijtmaakt dan zou je daar misschien moeten informeren. Een track&trace code krijg je helaas niet, is gewoon briefpost.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B De strekking van mijn betoog is dat NS eigenlijk uit het hele proces van kaartaanvraag en kaartvernieuwing weg zou moeten. De aanwezigheid van NS heeft geen enkele toegevoegde waarde, zeker niet wanneer iets misgaat in het proces.

Er zal dan een oplossing gevonden moeten worden voor de betaling van de productiekosten van de OV-chipkaart die NS betaalt aan TLS voor bepaalde abonnementhouders. Dat zou met een vouchercode kunnen.

Misschien moet die hele kaart gewoon niet meer gratis zijn voor abonnementhouders. Gratis is bij bedrijven nooit gratis, het zit altijd in de prijs die je wel betaalt.  Een kaart is 5 jaar geldig en kost €7,50. Dat is €1,50 per jaar en €0,13 (afgerond naar boven) per maand. Verlaag de abonnementskosten per maand met dat bedrag, of verhoog ze minder met de eerstvolgende tariefsverhoging of geef abonnementhouders elk jaar €1,50 korting op hun rekening. 

Badge +3

Tussen stap 2 en 3 is het mis gegaan (blijkbaar).

Dat NS dat gooit op vertraging gaat nergens over. Die e-mail (of zelfs een brief!) van TLS had je never nooit moeten krijgen namelijk, je pasfoto is ontvangen en ‘wij’ NS regelen alles verder.

Maar ja, als je kaart binnen 6 weken verloopt doen/kunnen ze (NS) niets meer, regel zelf maar, niet omdat het kan… maar omdat het moet!

Omdat het verzoek voor kaartvernieuwing (en je pasfoto van begin augustus) dus nooit vanuit NS bij TLS is beland is. Anders zou je kaartstatus daar dat echt wel aangeven, en je de nieuwe kaart al lang zou moeten hebben.

I rest my case… @iMark kies je eieren en ga gewoon braaf de weg die NS wil, anders zit je echt met Tijdelijk Reisrecht op een anonieme kaart en zo in oktober. Dat is alleen ‘handig’ als er 100% zeker een kaart onderweg is, maar die is er in de verste verte nog niet volgens alle systemen.

Tenzij er een wonder gebeurt. Of iemand van NS op de achtergrond alsnog een nieuwe kaart voor je gaat regelen n.a.v. dit topic. :tired_face:

Ik ga er niets om verwedden, maar als dat laatste gebeurt dan denk ik dat je oude (hergebruikte) pasfoto er op staat. Maar dan heb jij in ieder geval op tijd je nieuwe kaart.

Hint: Als je morgen (woensdag) toch TLS belt 0900-0980 (lokaal tarief) of daar online een kaart bestelt durf ik er best iets om te verwedden dat die vrijdag of zaterdag in de bus ligt (mits PostNL meewerkt dus).

Maar je hebt nog een paar weken, dus game on… :sweat:

Ik ga het doorzetten voor je iMark.

Ik denk dan helaas weer @Robert B en @iMark dat het weer een topic afschuiven van de eigen verantwoordelijkheid deel 100 wordt bij NS. Zoals bij veel zaken op dit forum wordt het probleem weer teruggelegd bij de klant. Alleen bij zeer lang doorzeuren is men zo heel af en toe bereid om actie te ondernemen. Waarom kan Stijn of Rueben geen contact opnemen met TLS??

 

Waarom moet iMark contact opnemen met TLS??

 

Het gaat hier mis in het stukje dat NS aan TLS uitbesteed heeft. Dan dient NS ervoor te zorgen dat dit geregeld wordt en niet de consument.

Badge +3

Welnee, een ov-chipkaart (materiaalkosten + productiekosten + shipping & handling) kost hooguit een euro, bij de volumes die ze omzetten. Plus nog wat overhead (dat mooie kantoor + personeel in Amersfoort en zo).

Dus als je een kaart vernieuwt via NS (of gewoon zonder te vragen een nieuwe krijgt zoals jij) dan gaat er echt geen € 7,50 van NS naar TLS.

Ironisch genoeg krijg jij (consument) wél de € 7,50 van NS terug die je aan TLS betaald hebt als je de vernieuwing zelf doet.

Dus eigenlijk zou het NS er alles aan gelegen moeten zijn om dat door henzelf te regelen… De klant (beste reiziger) de ‘weg via TLS’ laten bewandelen kost de NS gewoon geld!

Badge +3

Hear, hear. Hier ook een kaart die afloopt waarvoor ik al bericht had moeten krijgen over insturen nieuwe foto. Nog niks gehoord van NS.

Zomaar uit nieuwsgierigheid… Hoe is dat verlopen @Henk_NL?

Badge +3

Zolang ze dan maar een mailtje sturen “uw kaart verloopt binnenkort” voordat de brief van TLS op de mat valt (of niet), anders komen daar weer vragen over natuurlijk.

OT: Wasmachine ja inderdaad.. gelukkig is de mijne old school (geen reparateur waard), dus drie nieuwe rubber dempertjes à € 1,50 per stuk en een uurtje of wat zelf sleutelen voor weer jaren plezier. Stofzuiger zelfde (maar dan wel originele Miele koolborstels en een condensatortje voor een whopping €30 materiaalkosten).

Reputatie 7
Badge +3

Update: vandaag mijn nieuwe OV-chipkaart ontvangen. Het is een kaart met NS-logo erop. Geleverd binnen 3 werkdagen door OV-chipkaart.

Verder staat er nog wat tekst in hologramachtige druk op: “OV-chipkaart” en “eerlijk en slim”. Je krijgt het niet verzonnen.

Wat me nog niet duidelijk is: hoe krijg ik mijn Voordeelurenabonnement, OV-fiets en Stallen op Rekening op de nieuwe kaart? Bij kaartvernieuwing zou dat automatisch gaan.

Hoe het vernieuwingsverzoek vanuit NS naar TLS is gaat is voor ons (als Klantenservice) een mysterie. Het proces bestaat, dus in die zin is het raar dat wij daar als Klantenservice geen toegang tot hebben. Ik heb uitgevraagd hoe dit zit en geinformeerd naar de mogelijkheid om deze functionaliteit in te bouwen. Vooralsnog kan dit niet vanuit oNS rechtgezet worden dus het advies van Robert B lijkt mij een goede om dit zo snel mogelijk geregeld te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is heel iets anders dan wat @Rueben NS mij in een privébericht heeft laten weten. Daarom wacht ik in ieder geval de postbestelling van vrijdag af.

Mocht de nieuwe OV-chipkaart dan niet zijn aangekomen dan heeft NS nog een paar weken om het te regelen. Het gaat er bij mij niet in dat dit niet vanuit NS rechtgezet kan worden. Regel het gewoon en val klanten hier niet mee lastig. Zeker niet wanneer ik als klant al weken voordat de huidige kaart afloopt aan de bel getrokken heb.

Hoe het vernieuwingsverzoek vanuit NS naar TLS is gaat is voor ons (als Klantenservice) een mysterie. Het proces bestaat, dus in die zin is het raar dat wij daar als Klantenservice geen toegang tot hebben. Ik heb uitgevraagd hoe dit zit en geinformeerd naar de mogelijkheid om deze functionaliteit in te bouwen. Vooralsnog kan dit niet vanuit oNS rechtgezet worden dus het advies van Robert B lijkt mij een goede om dit zo snel mogelijk geregeld te krijgen.

Dan rust dus op NS de schone taak om dit mysterie te ontrafelen. Wel vreemd want volgens mij heeft NS dit zelf opgetuigd. Nogmaals val de klant hier niet mee lastig. Ik ben zeer teleurgesteld in deze reactie. Als iMark contact kan zoeken dan kunnen jullie dat toch ook??

 

Overigens ik acht iMark ruim voldoende geëquipeerd om dit probleem op te pakken. De reactie is meer voor de meelezers en anderen die ook last hebben van onderhavig probleem.

Het is geen mysterie voor NS, maar voor de 1e-lijns Klantenservice. Ik probeer persoonlijk altijd zo transparant mogelijk in te gaan op jullie berichten. Dat dat tot teleurstelling lijdt is jammer om te lezen. 

@iMark kan je mij je nieuwe OV-chipkaart nummer sturen? Dan kijk ik het even voor je na.

Reputatie 7
Badge +3

Als ik dit allemaal lees ben ik dolblij dat mijn kaartvernieuwing ingezet door NS gewoon vlekkeloos verliep. Ik heb geen foto hoeven uploaden, ik had ooit jaren geleden via een toen beschikbare pagina NS toestemming gegeven mijn foto opnieuw te gebruiken. Die pagina was voor mensen die een mail kregen om daar toestemming voor te geven. Ik had die mail niet gekregen maar de link naar die pagina werd wel gedeeld op het forum en toen heb ik zelf maar die pagina ingevuld. Of ik daardoor geen foto hoefde te uploaden weet ik niet maar weet wel dat alles vlekkeloos verliep. 

Badge +3

Waarvan akte, zie ook https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/foto-uploaden-lukt-niet-66733 met verrassende uitkomst (geen kristallen bol voor nodig).

En nee, op https://www.ns.nl/ovchip-pasfoto (inmiddels ook weer te bereiken via ns.nl/pasfotoupload) heb je dan weinig te zoeken, zonder referentienummer… 

Badge +3

Je zou als vouchercode het referentienummer voor de pasfoto kunnen gebruiken (“heeft u binnen 2 weken voor de einddatum nog geen nieuwe kaart?”), mits TLS dat herkent en hun bestelsysteem daarop inricht. Ik verwacht van niet.

Probleem is nog wel dat NS dat referentienummer (plus verzoek om pasfoto) ca. 12 tot 8 weken voor het verlopen van je kaart verstuurt, en je pas 6 weken voor het verlopen bij TLS zelf terecht kunt.

Plus de situaties waar NS de kaartvernieuwing automatisch in gang zet zonder het verzoek om een pasfoto, en dan heb je geen referentienummer voor het geval er iets mis gaat (en je dus 6 weken voor het verlopen die mail of brief van TLS krijgt).

Moet je alsnog weer naar NS voor een (kortings)code, of die € 7,50 voorschieten en naderhand declareren.

Badge +3

Die vertraging bij de productie/levering van kaarten is jaarlijks, maar dat de opdrachten van NS aan TLS vertraagd zouden zijn is nieuw. :thinking:

Ik zou i.p.v. van die 2 dagen gewoon 2 weken aanhouden en dan zelf maar via TLS vernieuwen. Denk dat je dat ook moet als je 12 dagen Tijdelijk Reisrecht via NS doet.

Er is een achterstand in de kaartproductie bij TLS. Bij NS is er een vertraging in het verwerken van NS Flex bestellingen. Geen lekkere combi in sommige gevallen. :confused:

Badge +3

Er is een achterstand in de kaartproductie bij TLS. Bij NS is er een vertraging in het verwerken van NS Flex bestellingen. Geen lekkere combi in sommige gevallen. :confused:

Dit gaat niet om een NS Flex bestelling maar een simpele kaartvernieuwing (verzoek om pasfoto op 8 augustus). Dat de vernieuwing dan nog steeds niet bij TLS aangemeld is (status kaart zou ‘wordt vernieuwd’ moeten zijn) en je dus een brief krijgt van TLS is reden om zelf actie te ondernemen.

Binnen 6 weken voor de einddatum (waarvan er nu nog precies 5 over zijn) kan/wil NS dat namelijk niet meer.

Dat had ik door. Ik zie echter niet helemaal hoe de conclusie dat er een vertraging in de opdrachten van NS naar TLS zouden zitten n.a.v. het bericht van de collega wat iMark meestuurt.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B De strekking van mijn betoog is dat NS eigenlijk uit het hele proces van kaartaanvraag en kaartvernieuwing weg zou moeten. De aanwezigheid van NS heeft geen enkele toegevoegde waarde, zeker niet wanneer iets misgaat in het proces.

Er zal dan een oplossing gevonden moeten worden voor de betaling van de productiekosten van de OV-chipkaart die NS betaalt aan TLS voor bepaalde abonnementhouders. Dat zou met een vouchercode kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou prettig zijn wanneer NS actie gaat ondernemen in dit topic. Kan @Stijn NS, @Sascha NS of @Rueben NS een antwoord geven wanneer ik mijn nieuwe OV-chipkaart ga ontvangen?

De kaartvernieuwing heeft helemaal niet goed gewerkt. De abonnementen waren niet overgezet naar mijn nieuwe kaart. 

Op aanraden van @Rueben NS heb ik mijn oude kaart beëindigd en hij heeft toegezegd morgen de abonnementen over te zetten.

“Eerlijk en slim”, zullen we maar zeggen.

 

Het is mooi dat het eindelijk dan voor je geregeld wordt. Waar ik bij dit topic meer aan denk is het volgende.

 

iMark is door dit forum natuurlijk gepokt en gemazeld. Hij weet hoe het werkt en vaak ook niet werkt bij NS en hij is ook in staat om vooral door te zeuren bij NS. Ik vraag mij af wat er met al die klanten gebeurd, die voor het eerst met de NS klantenservice contact opnemen. Die mensen haken gewoon op een gegeven moment af lijkt mij.

Zoals reeds aangegeven hebben wij (NSKS, Community Moderators, etc) niet de mogelijkheid om een vervangende OV-chipkaart voor je te regelen. Ik ben druk bezig met het aanstippen van de problemen binnen het kaartvernieuwingsproces, maar dat zal niet spoedig veranderen.

Reageer