beantwoord

Translink en NS?



Toon eerste bericht

114 reacties

Badge +3

Hear, hear. Hier ook een kaart die afloopt waarvoor ik al bericht had moeten krijgen over insturen nieuwe foto. Nog niks gehoord van NS.

Dan zal je hergebruik van de huidige foto ooit toegestaan moeten hebben (net als @Momo) en krijg je automatisch een nieuwe kaart (op hoop van zegen) zonder verdere melding daarvan.

Check de kaartstatus bij OV-chip, als er binnen 6 weken voor einddatum nog geen ‘wordt vernieuwd’ staat weet je genoeg, en heeft NS geen vernieuwing aangevraagd.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn pasfoto was te oud. NS had toestemming mijn foto voor de derde keer te gebruiken maar heeft geen gebruik gemaakt van dat ruimhartige aanbod.

Ik begrijp overigens nog steeds niet waarom ik actie zou moeten ondernemen. Laat NS de problemen oplossen.

Dat is inderdaad ook verwarrende communicatie. Wanneer het proces via ons correct verloopt, zou er ook geen bericht van de OV-chipkaart verstuurd horen te worden. Ik hoop echter dat je begrijpt dat er in alle processen ook fouten kunnen zitten. Misschien is in jouw geval de verwerking van je pasfoto toch niet goed gegaan, of heeft de OV-chipkaart iets verkeerd gedaan waardoor je onterecht dat bericht hebt gekregen. Bij mijn kaartvervanging niet al te lang geleden heb ik niets ontvangen van de OV-chipkaart.

Eén enkele situatie waarbij er mogelijk onterecht een bericht van de OV-chipkaart is gestuurd is voor mij geen reden om het gehele proces in twijfel te trekken en aan de bel te trekken om ‘dit proces in samenspraak met TLS te stroomlijnen’.

Als jij er zelf veel waarde aan hecht om dit tot de bodem te gaan uitzoeken, staat het je vrij om contact op te nemen met de OV-chipkaart om na te vragen waarom zij de brief alsnog hebben gestuurd, en/of om contact op te nemen met onze Klantenservice om te controleren of de pasfoto wel goed is aangekomen.

Je kunt het ook accepteren als een klein foutje, de brief bij het oud papier doen en verder met je dag gaan.

Aan jou de keuze.

Reputatie 7
Badge +3

Maar was de opgegeven geboortedatum jonger of ouder dan 18 jaar? Want ja, je kunt natuurlijk gewoon een account aanmaken met onjuiste gegevens en vervolgens een abonnement bestellen. Je valt alleen door de mand als de conducteur de geboortedatum niet vertrouwt en identiteit gaat controleren.

Als de geboortedatum jonger was dan 18, klopt het natuurlijk niet.

Zoals reeds aangegeven hebben wij (NSKS, Community Moderators, etc) niet de mogelijkheid om een vervangende OV-chipkaart voor je te regelen. Ik ben druk bezig met het aanstippen van de problemen binnen het kaartvernieuwingsproces, maar dat zal niet spoedig veranderen.

Uit jullie website begrijp ik dat de klant bij jullie toch op 1, 2 en 3 staat. Lijkt mij een mooie gelegenheid om dit eens aan te tonen. Klant heeft niets te maken met TLS. Jullie (NS) moet dit gewoon oplossen.

 

Waarom proberen jullie bij allerlei topics jullie verantwoordelijkheid te ontlopen???

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk wil ik dit best accepteren als klein foutje. Maar hoe kan ik controleren dat alles goed is gegaan met het verlengen en het uploaden van de foto? 

Ik neem aan dat dit soort processen geautomatiseerd is en dat NS een seintje stuurt naar TLS wanneer de foto is ontvangen.

Badge +3

Alles klopte (helmaal geldige persoongegevens en een bestaand postadres, of ik daar woon doet er niet toe).

Nogmaals, het was maar een test voor Sandertje, een tijdje terug.

Mag hopen dat die al vele stappen verder is met bestellen voor zijn meisje.. Dat kan dus gewoon door wie dan ook van 18+ :kissing_smiling_eyes:

Detail, bij mij stonden er 3 personen op de ‘foto’ en werd er eentje uit gepikt dus.

Werkt dus alle kanten op!

Reputatie 7
Badge +3

@Sascha NS Dat is natuurlijk geen antwoord. Los gewoon mijn probleem op of zoek uit hoe je dat binnen NS geregeld krijgt. Ik ben een betalende klant van NS en verwacht dat jullie een nieuwe kaart voor mij regelen nadat ik op 6 augustus de bevestiging heb gekregen dat mijn foto in goede orde is ontvangen.

Ik ben overigens best bereid om mijn foto nogmaals te uploaden. 

Kan ik niet rechtstreeks contact opnemen met de afdeling Kaartvernieuwing?

Reputatie 7

We zijn inmiddels twee jaar verder.

Ik krijg een mailtje van de Klantenservice OV-Chipkaart dat mijn OV-Chipkaart binnenkort verloopt en dat ik een nieuwe moet aanvragen. Ik was in de veronderstelling dat die automatisch door NS werd toegestuurd, dus ben ik op dit een forum en op de site gaan kijken, of dat soms verandert is.

 Niet dus, blijkt maar weer eeNS dat de procesverbetering vergeten heeft 😂.

Reputatie 7
Badge +3

De ultieme controle is natuurlijk of je op of voor 12 oktober wel of geen kaart in de brievenbus hebt gekregen. Met de kans dat je niet meer kan reizen als die 12 oktober niet binnen is.

Wat je nu of in de komende weken al wel zou kunnen doen is bij OV-chipkaart.nl de kaartstatus checken. Als er een nieuwe kaart wordt aangemaakt moet die kaartstatus dat aangeven, er zou dan moeten staat dat kaartvernieuwing is aangevraagd met een datum. 

Zelf hoefde ik voor mijn nieuwe kaart geen foto aan te leveren (had volgens mij al eens aangegeven dat de foto die NS al had opnieuw kon worden gebruikt) en voor mijn oude kaart die 1 juli vorig jaar verliep was aangegeven dat kaartvernieuwing was aangevraagd op 13 mei en na levering veranderde de status naar Vernieuwd. Ik weet niet hoe lang na opsturen van je foto de kaartvernieuwing in gang wordt gezet bij OV-chipkaart.nl, maar dat zou dan daar als het goed is wel te zien moeten bij de kaartstatus.

Want ja, je kunt natuurlijk gewoon een account aanmaken met onjuiste gegevens en vervolgens een abonnement bestellen. 

de naam van de contracthouder lijkt me in ieder geval te moeten kloppen met de tenaamstelling van de bankrekening, omdat je bij het bestellen van een abonnement altijd een incassomachtiging/e-mandate/1 cent verificatie o.i.d. afgeeft

Op abonnementen die je 'daaronder hangt' voor anderen, bijvoorbeeld KidsVrij of Flex voor minderjarigen, zit bij het bestellen geen enkele controle. Ik ken mensen die KidsVrij voor niet-bestaande kinderen gebruiken als 'passagepas'. Is natuurlijk niet de bedoeling, maar NS controleert op geen enkele wijze of die kinderen ook echt bestaan (wat natuurlijk bijzonder vreemd is).

Die controle kan een stuk eerder al gedaan worden. Ervan uitgaande dat het proces goed is verlopen, dan zou je binnen 8 weken vóór de vervaldatum de nieuwe kaart moeten krijgen. Ik meen dat hij uiterlijk 4 weken voor de vervaldatum binnen zou moeten zijn, dus mocht je de nieuwe kaart over pak hem beet twee weken nog niet hebben binnen gekregen, dan zou ik het even controleren via onze Klantenservice of de OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

We zijn inmiddels twee jaar verder.

Ik krijg een mailtje van de Klantenservice OV-Chipkaart dat mijn OV-Chipkaart binnenkort verloopt en dat ik een nieuwe moet aanvragen. Ik was in de veronderstelling dat die automatisch door NS werd toegestuurd, dus ben ik op dit een forum en op de site gaan kijken, of dat soms verandert is.

 Niet dus, blijkt maar weer eeNS dat de procesverbetering vergeten heeft 😂.

Als je een abonnement had ongeveer 2 maanden voor verloopdatum zou je automatisch een nieuwe kaart via NS moeten krijgen. Heb jij flex? Daar gaat het vakerbij mis. 

Badge +3

Wellicht verandert die status nog voor 12 oktober naar Beëindigd (en anders wordt het Verlopen) maar omdat de kaart toch over anderhalve week verloopt krijg je het saldo sowieso terug. Zie mijn reactie in het lopende soortgelijke topic.

Reageer