Translink en NS? | NS Community
beantwoord

Translink en NS?


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12257 reacties

Vandaag een brief gekregen van OV-chipkaart dat mijn OV-chipkaart 12 oktober verloopt. Weet men daar niet dat ik op 30 juli van NS het verzoek heb gekregen om voor 22 augustus een nieuwe foto te uploaden en dat ik dat tijdig heb gedaan? Ik bevestigd heb gekregen dat die in goede orde is aangekomen. NS heeft toegezegd dat dat ik tijdig een nieuwe OV-chipkaart ontvang.

Ik vind dit verwarrende communicatie. Wat gaat NS doen om dit proces in samenspraak met TLS te stroomlijnen?

icon

Beste antwoord door Rueben NS 25 September 2020, 18:14

Bekijk origineel

114 reacties

Dat is inderdaad ook verwarrende communicatie. Wanneer het proces via ons correct verloopt, zou er ook geen bericht van de OV-chipkaart verstuurd horen te worden. Ik hoop echter dat je begrijpt dat er in alle processen ook fouten kunnen zitten. Misschien is in jouw geval de verwerking van je pasfoto toch niet goed gegaan, of heeft de OV-chipkaart iets verkeerd gedaan waardoor je onterecht dat bericht hebt gekregen. Bij mijn kaartvervanging niet al te lang geleden heb ik niets ontvangen van de OV-chipkaart.

Eén enkele situatie waarbij er mogelijk onterecht een bericht van de OV-chipkaart is gestuurd is voor mij geen reden om het gehele proces in twijfel te trekken en aan de bel te trekken om ‘dit proces in samenspraak met TLS te stroomlijnen’.

Als jij er zelf veel waarde aan hecht om dit tot de bodem te gaan uitzoeken, staat het je vrij om contact op te nemen met de OV-chipkaart om na te vragen waarom zij de brief alsnog hebben gestuurd, en/of om contact op te nemen met onze Klantenservice om te controleren of de pasfoto wel goed is aangekomen.

Je kunt het ook accepteren als een klein foutje, de brief bij het oud papier doen en verder met je dag gaan.

Aan jou de keuze.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk wil ik dit best accepteren als klein foutje. Maar hoe kan ik controleren dat alles goed is gegaan met het verlengen en het uploaden van de foto? 

Ik neem aan dat dit soort processen geautomatiseerd is en dat NS een seintje stuurt naar TLS wanneer de foto is ontvangen.

Reputatie 7
Badge +3

De ultieme controle is natuurlijk of je op of voor 12 oktober wel of geen kaart in de brievenbus hebt gekregen. Met de kans dat je niet meer kan reizen als die 12 oktober niet binnen is.

Wat je nu of in de komende weken al wel zou kunnen doen is bij OV-chipkaart.nl de kaartstatus checken. Als er een nieuwe kaart wordt aangemaakt moet die kaartstatus dat aangeven, er zou dan moeten staat dat kaartvernieuwing is aangevraagd met een datum. 

Zelf hoefde ik voor mijn nieuwe kaart geen foto aan te leveren (had volgens mij al eens aangegeven dat de foto die NS al had opnieuw kon worden gebruikt) en voor mijn oude kaart die 1 juli vorig jaar verliep was aangegeven dat kaartvernieuwing was aangevraagd op 13 mei en na levering veranderde de status naar Vernieuwd. Ik weet niet hoe lang na opsturen van je foto de kaartvernieuwing in gang wordt gezet bij OV-chipkaart.nl, maar dat zou dan daar als het goed is wel te zien moeten bij de kaartstatus.

Die controle kan een stuk eerder al gedaan worden. Ervan uitgaande dat het proces goed is verlopen, dan zou je binnen 8 weken vóór de vervaldatum de nieuwe kaart moeten krijgen. Ik meen dat hij uiterlijk 4 weken voor de vervaldatum binnen zou moeten zijn, dus mocht je de nieuwe kaart over pak hem beet twee weken nog niet hebben binnen gekregen, dan zou ik het even controleren via onze Klantenservice of de OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

De nieuwe kaart is blijkbaar nog niet aangemaakt.

Ik via de website van OV-chipkaart gekeken wat de status is van mijn huidige kaart:

 

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen niet aangemaakt, maar vernieuwing ook nog niet aangevraagd. En maandag is het 5 weken voor de verloopdatum. Ik krijg dan toch het vermoeden dat het niet helemaal lekker loopt.

Badge +3

Na het aanleveren van je pasfoto bij NS heb je een nieuwe kaart normaal gesproken echt wel na een week binnen.

Ik zou het (gezien de status bij OV-chipkaart) dus niet op de laatste paar weken laten aankomen want het derde kwartaal staat bekend om vertraging bij de levering van kaarten.

Zelf vernieuwen dus (dat kan vanaf 6 weken voor de einddatum via ov-chipkaart) en dan de kosten terug vragen bij NS klantenservice.

Wellicht is bij bepaalde abonnementen (zoalsFlex Basis) een nieuwe kaart niet gratis, maar dan had NS natuurlijk niet om een pasfoto gevraagd.

Reputatie 7
Badge +3

De timeline voor mijn kaart, dus zonder dat ik een foto hoefde aan te leveren, was dat 7 weken voordat de kaar verliep de kaartvernieuwing was aangevraagd (neem aan door NS want ik heb toen niets gedaan). Vervolgens had ik meen ik ruim 1 week of misschien hooguit 2 weken later de kaart in de bus,

De datum van 22 augustus wat de datum was voordat jij je foto moest aanleveren bij NS is ook zo'n 7 weken voor verloopdatum. Als alles goed gegaan was, zou daarna de kaartvernieuwing door NS zijn aangevraagd. Dat is gezien de kaartstatus niet het geval. Denk dat je daarom ook de brief hebt ontvangen van OV-chipkaart.

Reputatie 7
Badge +3

Nog even mijn e-mails nagekeken.

Ik heb op 8 augustus de volgende bevestiging ontvangen van NS:

“Enkele weken voor afloop van uw huidige OV-chipkaart (…)”. Misschien heeft TLS de brief wat vroeg gestuurd.

Badge +3

Bij mij was het als volgt:

  • Begin december (of eind november, iets van 9 à 10 weken van tevoren) een verzoek om pasfoto gekregen voor een kaart die 7 februari verliep
  • 23 december de pasfoto aangeleverd
  • 30 december mijn nieuwe kaart binnen, dus ruim 5 weken voor verlopen oude kaart. En daar zat de kerst dus nog tussen zelfs!
  • Status bij OV-chip stond in de tussentijd op ‘wordt vernieuwd’ of iets van die strekking.
  • Van TLS zelf uiteraard niets gehoord (per brief of e-mail)

Dus tenzij er iets in die procedure veranderd is had je de kaart al lang moeten hebben, of in ieder geval zou de status bij OV-chip moeten aangeven dat er een vernieuwing gaande is.

De brief van TLS plus het feit dat je kaart binnen 6 weken verloopt is dus reden voor actie van jouw kant. NS kan daarin niets meer betekenen.

Reputatie 7
Badge +3

Wel een beetje merkwaardig dat ik actie zou moeten ondernemen omdat er bij NS iets is misgegaan. Ik ben abonnementhouder bij NS. Ik heb aan mijn verplichtingen voldaan door een nieuwe foto te sturen. Met TLS heb ik in principe niets te maken.

Ik neem wel contact op met NS Klantenservice.

Badge +3

Wel een beetje merkwaardig dat ik actie zou moeten ondernemen omdat er bij NS iets is misgegaan. Ik ben abonnementhouder bij NS. Ik heb aan mijn verplichtingen voldaan door een nieuwe foto te sturen. Met TLS heb ik in principe niets te maken.

Ik neem wel contact op met NS Klantenservice.

Graag, laat maar weten. Hetzelfde probleem speelde ook in een ander (recent) topic, maar daar is braaf de weg via TLS gevolgd, op advies van NS.

Badge +3

Min of meer gerelateerd.. https://twitter.com/brigittevandijk/status/1302213704977715202

Op tijd besteld, geen kaart ontvangen… 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb gisteravond via de chat een antwoord gekregen. Er is blijkbaar vertraging bij de verwerking aan de kant van NS.

Toch een gebrek aan coördinatie tussen NS en TLS. Aan de andere kant heeft de brief van TLS mij op het spoor gezet van gaan navragen hoe het zit met het vernieuwen van mijn OV-chipkaart. Ik heb bepaald nog geen vertrouwen dat het allemaal goed gaat komen.

Badge +3

Die vertraging bij de productie/levering van kaarten is jaarlijks, maar dat de opdrachten van NS aan TLS vertraagd zouden zijn is nieuw. :thinking:

Ik zou i.p.v. van die 2 dagen gewoon 2 weken aanhouden en dan zelf maar via TLS vernieuwen. Denk dat je dat ook moet als je 12 dagen Tijdelijk Reisrecht via NS doet.

Er is een achterstand in de kaartproductie bij TLS. Bij NS is er een vertraging in het verwerken van NS Flex bestellingen. Geen lekkere combi in sommige gevallen. :confused:

Badge +3

Er is een achterstand in de kaartproductie bij TLS. Bij NS is er een vertraging in het verwerken van NS Flex bestellingen. Geen lekkere combi in sommige gevallen. :confused:

Dit gaat niet om een NS Flex bestelling maar een simpele kaartvernieuwing (verzoek om pasfoto op 8 augustus). Dat de vernieuwing dan nog steeds niet bij TLS aangemeld is (status kaart zou ‘wordt vernieuwd’ moeten zijn) en je dus een brief krijgt van TLS is reden om zelf actie te ondernemen.

Binnen 6 weken voor de einddatum (waarvan er nu nog precies 5 over zijn) kan/wil NS dat namelijk niet meer.

Dat had ik door. Ik zie echter niet helemaal hoe de conclusie dat er een vertraging in de opdrachten van NS naar TLS zouden zitten n.a.v. het bericht van de collega wat iMark meestuurt.

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal leuk en aardig maar als klant interesseert het me weinig tot niets wat de oorzaken zijn van een een eventuele late levering van mijn nieuwe kaart.

NS heeft leveringsplicht zodat ik vanaf 12 oktober met mijn nieuwe kaart kan reizen, inclusief mijn lopende Voordeelurenabonnement. Ik heb aan mijn verplichtingen voldaan door tijdig een nieuwe pasfoto te uploaden.

NS weet al zo’n 5 jaar dat mijn huidige kaart gaat verlopen. 

Hear, hear. Hier ook een kaart die afloopt waarvoor ik al bericht had moeten krijgen over insturen nieuwe foto. Nog niks gehoord van NS.

Hear, hear. Hier ook een kaart die afloopt waarvoor ik al bericht had moeten krijgen over insturen nieuwe foto. Nog niks gehoord van NS.


Denk dat ze jouw Avatar al hebben geupload als nieuwe foto :stuck_out_tongue_winking_eye:

Badge +3

Hear, hear. Hier ook een kaart die afloopt waarvoor ik al bericht had moeten krijgen over insturen nieuwe foto. Nog niks gehoord van NS.

Dan zal je hergebruik van de huidige foto ooit toegestaan moeten hebben (net als @Momo) en krijg je automatisch een nieuwe kaart (op hoop van zegen) zonder verdere melding daarvan.

Check de kaartstatus bij OV-chip, als er binnen 6 weken voor einddatum nog geen ‘wordt vernieuwd’ staat weet je genoeg, en heeft NS geen vernieuwing aangevraagd.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn pasfoto was te oud. NS had toestemming mijn foto voor de derde keer te gebruiken maar heeft geen gebruik gemaakt van dat ruimhartige aanbod.

Ik begrijp overigens nog steeds niet waarom ik actie zou moeten ondernemen. Laat NS de problemen oplossen.

Denk dat ze jouw Avatar al hebben geupload als nieuwe foto :stuck_out_tongue_winking_eye:

Die is in ieder geval charmanter dan de foto in m’n paspoort. Denk alleen dat @Loes me bij controle dan streng toespreekt, met zo’n bloem als foto.

Badge +3

.

Reageer