Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal?



Toon eerste bericht

112 reacties

Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
Overigens is er bij Traject Vrij bij reizen die gedeeltelijk binnen het afgelegde traject en gedeeltelijk erbuiten worden afgelegd natuurlijk helemaal geen sprake van "Van rit naar reis" aangezien jullie deze als losse ritten in rekening brengen, waarbij opnieuw het hoge instaptarief moet worden betaald zonder toepassing van langeafstandskorting. Hier lijkt dus het principe "Van rit naar potentieel duurdere rit" te worden toegepast...
Jullie kiezen er dus wederom voor om de abonnementsvoorwaarden tussentijds te verslechteren?
Dan zal de prijs binnenkort wel weer worden verhoogd, "ter compensatie"...
Ik geloof niet dat ik een ander bedrijf ken dat zo schofterig om gaat met haar vaste klanten.
En dat noem je dan ook nog eens heel cynisch "goed nieuws"?
Reputatie 7
Badge
KJ "Hou er wel rekening mee dat wanneer de reis start in de spits, je de hele reis tegen spitstarief zult reizen, ook wanneer je tijdens de daluren uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt. Dat betekent dat je met een Dal Voordeel vol tarief reist."

Dit is dus alleen op te lossen door met een tweede ovchipkaart met kortingsproduct te reizen?
Op steeds meer stations passeer je poortjes bij het binnengaan van het station. Nu kan het voorkomen dat de reiziger bij een overstap deze poortjes moet passeren. Soms wijzigt door zo'n overstap het daltarief in spitstarief, of andersom. Dit kan leiden tot extra kosten. Gelukkig is er goed nieuws! Vanaf 1 september 2016 is de eerste check-in bepalend voor het tarief voor de hele reis.

Een voorbeeld
Wanneer een reis begint in de daluren tussen 9.00 uur en 16.00 uur, reis je met een Dal Voordeel abonnement met 40% korting. Op dit moment is het zo dat wanneer je in de spits (tussen 16.00 uur en 18.30 uur) door een overstap opnieuw moet uit- en inchecken, je voor dat deel van de reis het spitstarief betaalt. Onterecht, want je zet dezelfde reis voort.

Vanaf 1 september 2016 één tarief voor de hele reis
Vanaf 1 september 2016 is de eerste check-in bepalend voor het tarief van de volledige reis, mits er niet langer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken zit. Zo kan de reiziger zonder tariefsverhoging de poortjes passeren om over te stappen, maar ook om bijvoorbeeld een broodje te halen of een winkel te bezoeken. Hou er wel rekening mee dat wanneer de reis start in de spits, je de hele reis tegen spitstarief zult reizen, ook wanneer je tijdens de daluren uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt. Dat betekent dat je met een Dal Voordeel vol tarief reist.

Let op! Deze wijziging geldt niet bij een overstap op een andere vervoerder.
Als de niet-afgekochte reis in de daluren plaatsvindt is er niets aan de hand. Het incheck moment blijft bepalend.
Het punt is juist de overgang van piek naar dal en het laatste stuk wens je tegen daltarief af te leggen. Dan moet er (dus) gebruik gemaakt worden van een tweede ovchipkaart, met kortingsproduct.


Als ik inderdaad een tweede abonnement nodig heb om in de door mij beschreven situatie de korting te krijgen waar mijn eerste abonnement reeds recht op geeft, verwacht ik dat NS mij dit tweede abonnement kosteloos verstrekt (zoals men eerder ook heeft gedaan bij gedupeerde Business Card houders). Overigens dan wel graag op een duidelijk herkenbare ov-chipkaart, een vergissing is immers snel gemaakt bij een dergelijke niet erg gebruiksvriendelijke noodoplossing.
Reputatie 7
Badge
Als de niet-afgekochte reis in de daluren plaatsvindt is er niets aan de hand. Het incheck moment blijft bepalend.
Het punt is juist de overgang van piek naar dal en het laatste stuk wens je tegen daltarief af te leggen. Dan moet er (dus) gebruik gemaakt worden van een tweede ovchipkaart, met kortingsproduct.
Wat ik wil is voorkomen dat ik per september mijn recht op korting verlies wanneer mijn niet-afgekochte reis volledig in de daluren plaatsvindt. Als jij dat van twee walletjes eten vindt, vind ik je gebruikersnaam nogal ongelukkig gekozen.
Reputatie 4
@Neen
Er zijn twee mogelijkheden: of altijd het nieuwe tarief bij tussentijds opnieuw inchecken (huidige regeling) of altijd het oude tarief bij tussentijds opnieuw inchecken (nieuwe regeling). Wat jij wilt is van twee walletjes eten.

Het geldt natuurlijk wel twee kanten op, 's morgens na de ochtendspits en 's middags bij het begin van de middagspits. Het kan niet zo zijn dat je 's morgens wel van opnieuw inchecken wilt profiteren, maar 's middags niet het nadeel daarvan wil accepteren.


Nee, het geldt niet twee kanten uit. Ik heb nu de keuze uit ingecheckt blijven en doorreizen tegen de eerste tariefsoort of opnieuw inchecken en doorreizen tegen de nieuwe tariefsoort. Die keuze wordt me ontnomen zonder dat er een voordeel tegenover staat, het gaat dus om een eenzijdige verslechtering, tenzij NS natuurlijk wel degelijk een oplossing hiervoor heeft die men tot op heden verzuimd heeft te communiceren.

Ik vind het aardig dat jullie meedenken maar ben vooral benieuwd naar een reactie van NS-medewerkers, de oplossing zal toch van hen moeten komen.
Reputatie 4
Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat een aanpassing die ervoor moet zorgen dat een groep reizigers niet langer te veel betaalt voor hun reis als gevolg heeft dat nu een andere groep reizigers de klos is.
Het geldt natuurlijk wel twee kanten op, 's morgens na de ochtendspits en 's middags bij het begin van de middagspits. Het kan niet zo zijn dat je 's morgens wel van opnieuw inchecken wilt profiteren, maar 's middags niet het nadeel daarvan wil accepteren.
Reputatie 7
Badge
Het lijkt erop, dat je een tweede ovchipkaart nodig hebt met een kortingsabonnement en dan je dan toch de trein uit moet om uit en in te checken. Ik hoop dat NS toch nog een beter / minder omslachtig antwoord heeft.

Reageer