Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 239 reacties
  • 10754 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

Toon eerste bericht

239 reacties

Reputatie 1

Zeer gebruiksonvriendelijk gemaakt voor degenen die geen NS abonnement op hun OV Chipkaart hebben en een koppelcode krijgen om met te reizen.

Waarom koppelcode niet via kaartautomaat op OV chipkaart zetten.

Reputatie 1

 Vanaf 19 februari 2024 wordt het weggeven en gebruiken van samenreiskorting aangepast. Vanaf dan wordt dit gedaan met de samenreiscode, die in Mijn NS aangemaakt kan worden. Hoe het weggeven werkt, en hoe medereizigers de code vervolgens kunnen verzilveren lees je in dit artikel.

 

In het kort
Abonnementhouders maken een code aan waarmee medereizigers tijdens de daluren en in het weekend met 40% korting kunnen meereizen. Met onderstaande abonnementen kan de samenreiskorting worden weggegeven

 

NS Flex-abonnementen

  • NS Flex Weekend Voordeel
  • NS Flex Dal Voordeel
  • NS Flex Altijd Voordeel
  • NS Flex Weekend Vrij
  • NS Flex Dal Vrij 
  • NS Flex Traject Vrij
  • NS Flex Altijd Vrij

 

Abonnementen op saldo

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Altijd Vrij

 

NS Business Card

  • Dal
  • Traject Vrij Gesplitst betalen
  • Traject Vrij op maat
  • Trein Vrij
  • OV Vrij
  • Collectief

 

Studentenreisproduct

  • Studentenreisproduct week
  • Studentenreisproduct weekend

 

Voor medereizigers
Het is niet mogelijk om de samenreiskorting aan een NS-Business Card te koppelen. Hier kan de korting alleen weggegeven worden.
Ontvangers van de code kunnen een  Samenreisticket Daluren kopen (enkel of retour). Daarnaast kan de code in de app gekoppeld worden aan bepaalde Flex abonnement (Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij).
Houders van een abonnement op saldo kunnen de korting niet aan hun OV Chipkaart koppelen. Zij kunnen een E-ticket kopen.
Met een Samenreisticket Daluren mag er niet in de spits gereisd worden. Ook niet als de reis tijdens de daluren begint.
Met een Flex abonnement is het moment van inchecken bepalend. Valt de check in tijdens de daluren, dan is de korting geldig. Ook als een deel van de reis in de spits afgelegd wordt.
Het activeren van de samenreiskorting bij een automaat vervalt volledig per 22 april 2024. Bij een balie blijft het wel mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. 
De locaties waar dit aan een balie mogelijk blijft (mits abonnementhouder en medereiziger zich samen melden) zijn: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
 
Geldigheid korting
De korting is alleen geldig wanneer men samen in de trein zit. Dit kunnen conducteurs in deze nieuwe situatie makkelijker controleren.
Mocht degene die de korting verleent eerder uitstappen, dan zal er uitgecheckt, en weer opnieuw ingecheckt moeten worden.
In het geval van een e-ticket koopt de meereizer een ticket voor het traject waarop wél samen gereisd wordt. 
De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.
Abonnementhouders kunnen onbeperkt codes genereren en weggeven, maar er mogen maar drie personen tegelijk meereizen.
Om codes aan te kunnen maken is het belangrijk dat abonnementhouders de laatste versie van de NS-app op hun telefoon hebben staan.
Werkt het aanmaken van een code bij een klant niet, check dan of de app van diegene een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen moet de klant aanvragen via de website.

Ik heb hier grote moeite mee, Mijn partner en ik reizen altijd met samenreiskorting. Nu moet je veel handelingen doen, en wordt je dus verplicht om, als ontvanger, een flex abonnement te nemen. 

Het  is ook niet altijd mogelijk om naast elkaar te zitten, dus NS moet eerst dan voor voldoende plekken zorgen. 

Ik zie dit dus weer als een manier om het reizen met de trein te ontmoedigen en ons terug in de auto te jagen.

PS ze klagen dat ze dit doen om fraude te bestrijden, dit zou miljoenen kosten. .Ik vraag me af of dit systeem ontwikkelen, implementeren en onderhouden op jaarbasis niet meer kost dan de zgn. fraude tegengaan. Nog afgezien van de ergernis en ongemakken en frustratie die dit teweegbrengt. De goeden moeten het weer met de kwaden bekopen. 

Wie heeft dit weer verzonnen?

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Het dringt niet echt door hè? Er zijn ook nog steeds mensen zonder internet, of voor wie het te moeilijk is…😑

Reputatie 7
Badge +3

Dus je mag met je PC of laptop op pad?

Mocht je die al hebben.

Of hebben jullie heel erg lange verlengsnoeren?

Dan kun je het e-ticket vanaf de PC of laptop printen. Heb je geen printer, dan heb je inderdaad pech. Misschien kan de persoon met wie je samenreist het ticket printen. 

Het makkelijkst met deze nieuwe manier is om NS Flex Basis te hebben en thuis voor vertrek de Samenreiskorting aan te zetten met de ontvangen code. Stap je over van reizen op saldo naar Flex Basis kost dat eenmalig €10. Maar je kan ook Flex Dal Voordeel aanschaffen en na 1 maand wijzigen naar Flex Basis. Dan kost het normaal €5,60 voor die ene maand en tijdelijk tot 10 maart is het maar €2,50 per maand. Bij dat Flex Dal Voordeel kun je ook nog voor die €5,60 of dus tijdelijk €2,50 een nieuwe kaart er gratis bij bestellen. Mocht het zo zijn dat de huidige kaart nog maar kort geldig is, dan scheelt het weer dat je niet zelf een nieuwe kaart moet aanschaffen voor €7,50. 

Verder begrijp ik de frustatie heel goed, zonder smartphone kun je met veel dingen niet meedoen ,niet van bepaalde voordelen gebruik maken of je bent afhankelijk van anderen. Het wordt je steeds moeilijker gemaakt.

Reputatie 1

Ik vind het slecht dat steeds meer mensen afhankelijk gemaakt worden van een smartphone en internetbundel.

Off-topic maar ik gebruik WhatsApp eigenlijk alleen op mijn (Windows) pc thuis, geen idee of dat ook zonder koppeling met een smartphone kan, maar volgens mij wel https://web.whatsapp.com 

Off topic: Niet handig als je geen computer bij je hebt.

Maar deze nieuwe regels mbt samenreiskorting zijn niet alleen om het fraudeurs moeilijk te maken maar maken alle reizigers moeilijker om samen te reizen.

dit:

Maar deze nieuwe regels mbt samenreiskorting zijn niet alleen om het fraudeurs moeilijk te maken maar maken alle reizigers moeilijker om samen te reizen.

Dit lijkt wel heel erg op het toeslagenschandaal. Voor een paar fraudeurs een heel circus optuigen om een klein probleem op te lossen. Degenen zonder digitale vaardigheden zijn de klos.

Als je enig besef van schending van privacy hebt blijf je weg van whatsap en de big five.

De vraag is of dit systeem van de NS ook getoetst is bij de Authoriteit persoonsgegevens. Welke data wordt er zoal opgeslagen en gekoppeld? De invoering is wel erg plotseling….

Reputatie 7
Badge +1

De vraag is of dit systeem van de NS ook getoetst is bij de Authoriteit persoonsgegevens. Welke data wordt er zoal opgeslagen en gekoppeld? De invoering is wel erg plotseling….

NS is er al een tijd mee bezig. Dit was opgenomen in de adviesaanvraag an het LOCOV over de tarieven van 2023.

Het Locov heeft negatief geadviseerd en NS heeft er weer niets mee gedaan. Doet mij denken aan de verplichte fiets reservering, ook al zo'n mislukt project.

Reputatie 7
Badge +3

De actieperiode is blijkbaar verlengd. Er staat nu t/m 17 maart 2024.

Beste NS,


Dit slaat de plank toch helemaal mis?

Waarom wordt iets dat eenvoudig is zo ingewikkeld? Ik ben behoorlijk tech savvy maar al deze stappen maakt het behoorlijk ingewikkeld. Stel je wilt spontaan met iemand een reisje maken of meereizen? Je wordt dan verplicht een smartphone te hebben ofwel een computer en printer bij de hand te hebben.

Daaarnaast is dit voor ouderen en mensen die niet zo handig zijn met de computer zeer lastig, bijkomende dat op de meeste kleinere NS station geen balie meer is.

Mijn grootste vraag: waarom? Het werkte toch prima via de automaat?

Reputatie 2

Waarom zo ingewikkeld? Waarom niet gewoon bij de automaat, na de aanvraag voor meereiskorting, de kaart van de hoofdreiziger scannen?

Bij abonnementen waarbij het niet via de app kan worden aangevraagd (zoals Studentenreisproduct) blijft het mogelijk via de automaat. Het kán dus wel, NS wil het alleen niet.

Reputatie 7
Badge +2

Hoe worden abonnementhouders geïnformeerd over deze wijziging van samenreiskorting?

Ik heb net een mail van NS gekregen, met als onderwerp: "Belangrijk: Samenreiskorting verandert vanaf vandaag”

Hier kwam die mail zelfs twee keer. Geen spoor van een blokje samenreiskorting in de app overigens, terwijl er geen updates beschikbaar zijn.

En zoals uit de info hierboven blijkt probeert NS dus weer reizigers naar Flex te dwingen, want bij een kaart op saldo kan je alleen bij de haast uitgestorven servicebalie samenreiskorting op de kaart laden.

Is toch niet uit te leggen dat iemand die van een station met balie vertrekt en op saldo reist wel in de spits in de trein kan blijven zitten, maar iemand die van een station zonder balie vertrekt en noodgedwongen een e-ticket met samenreiskorting koopt niet. Daarmee veroorzaakt NS juist potentiële agressie met een maatregel die dat zou moeten voorkomen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe worden abonnementhouders geïnformeerd over deze wijziging van samenreiskorting?

Niet meer via de automaat en codes alleen via de app. Dus mensen zonder app/smartphone worden uitgesloten van sanenreiskorting?

Hier wordt er geïnformeerd, per e-mail, en op ns.nl wordt het volgende gedeeld:

 

Ja, dus als abonnementhouder word ik vandaag, op de ingangsdatum, als laatste geïnformeerd en mag het dus eerst via andere kanalen horen.

Ik heb voor mijn echtgenote een NS account aangemaakt en de NS app om e.e.a. te vergemakkelijken. Om van de samenreiskorting in combinatie met de account/app gebruik te kunnen maken moet zij wel een NS abonnement hebben. Het goedkoopste/gratis abonnement kost eenmalig 10 euro. Daar gaat het voordeel! Resteert het uitprinten van een e-ticket. NS het is 2024!! Uitprinten, papier, bomen! Onder welke steen leeft NS?

Ik heb twee minderjarige kinderen, die wel eens met mij meereizen met hun eigen OV-chipkaart. Reuze makkelijk … achteraf betalen via automatisch bijstorten van het saldo … reizen en uitstappen wanneer en waar we willen … nu moet ik dus op voorhand een ticket met vaststaande bestemming kopen via de website …. want ik moet die betalen en ik ga dus echt geen eigen NS-account voor hen aanmaken, of het het via hun eigen minderjareninternetbankieren-app laten betalen … echt .. klamntonvriendelijke achteruitgang ! 

Slechte aanpassing dit.

Het wordt voor samen reizigers die bij mij meestal behoren tot de vergrijzing van NL, echt GEDEMOTIVEERD om met de trein te reizen.

 Dit idee mag meteen op de schop! Lekker gewoon via de automaat, zoals het altijd was.

Geen gezeik of gedoe, makkelijk en snel.

Of laat die manier gewoon ook nog mogelijk zijn. Zodat de reizigers zelf kunnen kiezen wat ze prettig vinden.

Ik ben echt enorm tegen deze nieuwe manier. 

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Dat is maar gedeeltelijk waar. Als je na een reis met Samenreiskorting met dezelfde OV-chipkaart verder wilt reizen, staat er dat je uit moet checken, dan Samenreiskorting uit moet zetten in Mijn NS en dan weer in moet checken. Hoe ga je dat doen zonder apparaat waarmee je buiten de poortjes op internet kunt?

Waarom moet dit allemaal zo moeilijk. Ik reis vaak mee met mijn vriendin die 80 is. Ze heeft geen smartphone en ook geen computer. Hoe moet zij dit doen??????

Ook gaat het spontaan even samen de trein pakken en zomaar ergens heen gaan er echt vanaf.

Er zijn op dit moment als zoveel oudere die dit echt niet gaan snappen. Waarom houdt NS geen rekening met een steeds grotere groep oudere.

Ik vind dit een hele slechte zaak.

 

John

Beste heer Haverkamp,

U negeert de intentie van mijn bericht. Jammer. Zoals ik al schreef, ik red mij wel. Ik trein al meer dan 45 jaar, ben intelligent en digitaal vaardig. In mijn 45 jaar treinen reisde ik, alleen of samen met anderen, met allerlei kaartsoorten en abonnementen: OV-jaarabonnement, voordeelurenabonnement, enkeltje, retourtje, mijn kinderen met railrunners, OV fietsen, enz.  Ik weet dus heus wel dat ik nog steeds een los kaartje kan kopen.  Leest u mijn bericht nogmaals, en probeer de intentie ervan te doorgronden: de NS maakt het treinreizen steeds ingewikkelder. U jaagt mensen de trein uit, in plaats van dat u ze verwelkomt. 

Ik ben hier niet blij mee, het wordt een stuk ingewikkelder en ipv betalen via de ov-chipkaart bij het poortje (uitermate gebruiksvriendelijk) moet ik nu vooraf betalen. Wat als ik daarna besluit toch niet op reis te gaan? Weer een procedure om het geld terug te krijgen? Ik begrijp dat een groep mensen hier misbruik van maakt, waarom pakken jullie die groep niet aan? Nu worden alle bona fide reizigers met dit gedoe opgezadeld. Als dank dat zij bona fide zijn. Of…. houdt de NS er misschien een geheime agenda op na en hoopt zij dat nu veel reizigers niet meer met de trein gaan, zodat ‘ie minder vol wordt…… ‘t Zou me niets verbazen. Ik heb een abonnement dat in juni afloopt, ik kijk het even aan, maar als het mij niet bevalt, zeg ik dat op en kruip weer lekker achter het stuur. Jammer van het fijnstof - met dank aan de NS.

 

Reputatie 7
Badge +1

We ontvangen inderdaad meldingen dat het nog niet overal vlekkeloos werkt. Als je de melding krijgt dat je niet de kaarthouder bent, staan er misschien gegevens verkeerd gekoppeld. Je kan dit laten controleren bij de klantenservice.

Werkt er bij jullie wel eens iets vlekkeloos??? Je wordt heel erg cynisch als je hier een tijdje meeleest. Dit is dus het zoveelste project dat niet werkt. Doe eens iets met alle goede aanbevelingen hier. Maar daar zijn jullie helaas te hooghartig voor blijkbaar.

Reputatie 1

Wat is de definitie van een treincoupé wanneer er nauwelijks nog coupés zijn?

In Sprinters zitten nog nauwelijks binnendeuren.
https://onzetaal.nl/taalloket/coup-coupe

Simpel: dan is het hele treinstel 1 coupé.

Er is een dingetje: het bestuur en de leiding van de NS gaan nooit met de trein… Die hebben dus geen idee hoe een trein er uitziet van binnen.

Te weinig personeel zit met de problemen en dat gaan we oplossen met IT-ers die een auto van de zaak hebben...

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb wel een smartphone, maar weiger daar een bankapp op te zetten. De slechte WiFi van NS en zonder internet geen mogelijkheid de planner bij vertraging/verstoring te kunnen raadplegen heeft mij doen te besluiten om 2,5 jaar geleden toch een internetbundel te nemen.

De smartphone kwam er omdat er steeds meer door werkgevers/collega’s verwacht werd dat je communiceerde via WhatsApp.

Ik vind het slecht dat steeds meer mensen afhankelijk gemaakt worden van een smartphone en internetbundel.

Reputatie 7
Badge

🤣 Dus als de Abonnementhouder even naar de wc is zit je fout? Kom op zeg…

Daar kun je om lachen, maar de NS laat via de NOS doorschemeren dat WC-gebruik wel degelijk een van de vormen van fraude is die NS beoogt tegen te gaan met deze wijziging:

Willem Bax, al 35 jaar hoofdconducteur, maakt dit steeds vaker mee. "Mensen die de korting hebben zonder dat ze met iemand meereizen, moeten een nieuw kaartje kopen en krijgen een boete van 50 euro. Als we die mensen aanspreken kan dat problemen opleveren. Ik heb alle excuusjes wel een keer gehoord. 'Diegene is net uitgestapt', of 'net naar de wc', of simpelweg 'ik wist het niet'. Soms kan het escaleren naar verbale of zelfs fysieke agressie."

bron: nos.nl

Degene die de code deelt moet in dezelfde coupé zitten.

Mag je dan wel samen naar de wc? :'-)

Reputatie 7
Badge +3

Als je een Flex abonnement hebt waarmee je 40% korting krijgt dan check je in met de OV-chipkaart waar dat abonnement op staat. Je koopt geen e-ticket. Het e-ticket met korting wat je voorheen in de app kon kopen was een Samenreisticket en was alleen bedoeld voor iemand die met een andere reiziger die een abonnement had meereisde. Zo'n e-ticket Samenreiskorting is nog steeds te koop maar kun je alleen aanschaffen wanneer je een samenreiscode ontvangt van de abonnementhouder met wie je samenreist. 

Reputatie 7
Badge +4

Met geen enkel voordeel voor de reiziger ( ik herhaal; geen enkel voordeel voor de reiziger) en alle voordelen voor de NS zelf. 

Mogelijk is er vooral geen enkel voordeel voor u.

Nee, de voordelen zijn juist niet alleen voor NS: ook voor de medereizigers die dit domme zwartrijdersgeklets, in die kringen een discussie genoemd, niet meer hoeven aan te horen. Samenreiskorting werd op grote schaal gebruikt om alleen zonder abonnement met korting te reizen

Het grootste voordeel is wel voor de conducteur. Er werden percentages van 50 genoemd waarbij het niet klopte. Iedereen die regelmatig met de trein reist, moest dit onvrijwillig aanhoren.

 

Ieder normaal mens wil er aan meewerken de fraude en daarmee de onrust, overlast en maar al te vaak agressie tegen te gaan. De spoordieven zijn het grote probleem in de trein en de oorzaak van de meeste agressie.

Deze maatregelen van NS hebben alleen maar voordelen, behalve voor diegenen die misbruik maakten, ten onrechte met korting reisden, en dat nu niet meer kunnen.

Van die groep zijn we gelukkig nu eindelijk een keer af, en niemand zal deze parasieten missen in de trein.

Hulde voor NS dat ze het eindelijk, weliswaar veel te laat, inzien. Goed voor medereizigers, conducteurs en ook voor de rust in de trein. Het is geen voordeel voor NS, want het normale tarief moet nu betaald worden. Het is minder nadeel voor NS en het voordeel is juist dat we als betalende reizigers minder hoeven bij te leggen voor dit frauduleuze gedrag. Het geld voor NS moet ergens vandaan komen en dat is toch echt bij de normaal betalende reizigers.

Waarom NS? Waarom maken jullie de service slechter?

Ik woon in Portugal. Met veel moeite heb ik überhaupt een gepersonaliseerde OV kaart weten te regelen want jullie sturen alleen naar België Duitsland en ik geloof Luxemburg. De rest van Europa kan in de ***** zakken. Maar dan is het een hele toer om een buitenlandse bankrekening te koppelen aan het account voor de afschrijving want het enige dat jullie ondersteunen is ideal, in plaats van een creditcard of debitcard.

Een buitenlands adres kan via de klantenservice geregistreerd worden, maar zodra je dan van basis naar korting wisselt, of andersom, begint de website te klagen dat mijn mobiele nummer niet Nederlands is en de postcode niet geldig is en word ik verplicht om een Nederlands adres op te geven. Waarom NS? Waarom zijn jullie na jaren klagen hierover nog steeds de zelfde klantontvriendelijke club die jullie altijd al geweest zijn?

Mijn man reisde tot nu toe altijd op saldo, nu zijn we dus verplicht om voor hem een flex basis abonnement af te sluiten tegen betaling van 10 euro. Dit is puur een money grab van de NS.

Ik begrijp sowieso niet waarom reizen buiten de spits niet automatisch voor iedereen 40% korting geeft. Het is een achterlijk concept dat je moet betalen om korting te krijgen.

Als de NS werkelijk graag zou willen stimuleren dat mensen buiten de spits zouden reizen, dan zou er geen kortingskaart bestaan en had iedereen gewoon korting buiten de spits. Bestond er geen fraude met medereizigers en was dit hele achterlijke circus overbodig.

Reageer