Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 239 reacties
  • 10753 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

Toon eerste bericht

239 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat het voor sommigen wat ingewikkelder is geworden zou kunnen. Ik heb het een paar dagen terug zelf geprobeerd en zo spannend is het allemaal niet. Binnen een paar minuten was het gepiept.

Jij kijkt alleen naar jouw situatie met Flex en smartphone. Het is vooral ingewikkelder geworden voor degenen die een kaart op saldo hebben omdat ze dan een e-ticket Samenreiskorting moeten kopen ipv bij een automaat de Samenreiskorting laden. En als die reizigers dan ook geen smartphone hebben wordt het nog wat ingewikkelder.

Reputatie 7
Badge +3

Mee eens, zeker in het geval van toestemming geven voor een glasvezelaansluiting zou daar relatief eenvoudig een alternatief voor gemaakt moeten kunnen worden. Net zoals bestellen vaak ook nog telefonisch kan.

Ja, dat zou je denken. Er stond wel een telefoonnummer in die brief, en dat heeft ze ook gebeld, maar dat was alleen voor informatie en die toestemming voor de glasvezelaansluiting kon echt alleen via de speciale webpagina. 

Nu gaat mijn moeder niet meer met de trein en de keren dat ze nog wel ging was het samen met mij. De laatste 2 keer was met gebruik maken van Samenreiskorting en dat heb ik toen op de automaat gedaan voor haar. 

 

Reputatie 2

Ik heb via de klantenservice vernomen dat de beschreven werkwijze voor het studentenreisproduct, in tegenstelling tot wat NS beweert, niet klopt.

De app kan dit namelijk niet aan. De samenreiskorting moet aan de automaat worden aangevraagd. Lekker omslachtig weer, wat een gepruts.

Ik heb een Flex Dal-abonnement, maar volgens de app kan je daarmee geen samenreiskorting aanvragen, terwijl dat wel hoort te kunnen. Is dat een fout in de app?

HIer hetzelfde:juist vorige maand voor mijn vriendin een anonieme OV-kaart aangeschaft ivm samenreiskorting! Is dat ding in 1 keer onbruikbaar!? Gaarne uitleg.

Waarom zo ingewikkeld? Waarom niet gewoon bij de automaat, na de aanvraag voor meereiskorting, de kaart van de hoofdreiziger scannen?

this would be a perfect and elegant solution. You can give your guests one blue card for the time they visit, and have the travel headaches basically taken care of.

Mijn partner reist vaak mee als ik gebruik maak van een keuzedag. Bij een kaartautomaat laden wij gezamenlijke reiskorting op haar OV-chipkaart. Na 22 april kunnen wij dit niet meer doen.

Het is lastig om vooraf een kaartje te kopen, omdat we vaak onze plannen wijzigen als we op reis zijn.

Als we naar een loket gaan, kunnen ze dan meer dan één samenreiskorting op haar OV-chipkaart laden of moeten we dit overdag op elk station doen?

Moet de code telkens vernieuwd worden; of blijf deze geldig voor meerdere reizen (indien opgeslagen in de NS app) ?

“De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.”

Weer typisch een oplossing die het de klant moeilijk maakt. De reden lijkt weer eens te vinden in het niet vertrouwen van de klanten. Iets wat makkelijk was wordt dus nu knap ingewikkeld. Voordeel zal wel zijn dat er veel minder gebruik van wordt gemaakt en dat is winst, voor de NS dan.

Geweldig dus!

Reputatie 1

Wat een rompslomp deze nieuwe wijze van samenreiskorting!!

En is het niet vreemd dat ik als VoordeelDalabonnementhouder wél voor de spits mag inchecken en in de spits mag uitchecken maar mijn samenreisvrienden niet??

Dat geldt alleen voor e-tickets. Als de persoon waarmee je samenreist dit doet met een OV-chipkaart, is er geen enkel probleem en kunnen jullie samen met korting reizen. Deze regel gold ook al voor deze wijziging. 

Dat wordt nu teniet gedaan als je meereizen wilt met een OV Chipkaart want daar kan van 22 april geen samenreiskorting meer op als daar geen NS abonnement op staat.

Ik heb zojuist de samenreiskorting uitgeprobeerd, maar het is echt eenvoudig en duidelijk. Er stond helder aangegeven dat de korting de hele dag geldt, dus geen angst dat de terugreis toch vol tarief gaat zijn. Simpelweg inloggen bij Mijn NS, de knop is duidelijk te vinden, code delen via WhatsApp, inloggen op Mijn NS van mijn reisgenoot, twee keer klikken en klaar. De paar extra handelingen kosten nauwelijks een minuut.

Ik vind het echt puin deze aanpassing.

Ten eerste heb ik nu 5 ov-chipkaarten liggen voor mijn gasten waar ik bijna niks meer mee kan, en als ik met mijn buitenlandse schoonfamilie (die dus geen abonnement in wat voor vorm dan ook gaan hebben) op stap wil straks wordt dat een ontzettend geouwehoer met die codes en tickets die je op voorhand moet kopen.

Ik vind het nu al zo'n gedoe om dat reisproduct op die anonieme kaarten te laden elke keer als we op stap gaan.

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Dat is maar gedeeltelijk waar. Als je na een reis met Samenreiskorting met dezelfde OV-chipkaart verder wilt reizen, staat er dat je uit moet checken, dan Samenreiskorting uit moet zetten in Mijn NS en dan weer in moet checken. Hoe ga je dat doen zonder apparaat waarmee je buiten de poortjes op internet kunt?

Je kunt een los kaartje kopen bij de automaat en daarmee verder reizen. Of je koopt vooraf een e-ticket en print dat uit.

Of NS doet eerst gewoon zijn huiswerk en zorgt ervoor dat het koppelen van een samenreiziger met een hoofdreiziger gewoon bij de kaartautomaat kan, door (naar keuze van de reiziger) beide kaarten te scannen óf een koppelcode in te voeren. 

Ik lees alle reacties hier en in het kader van reisgemak en ov-stimulans, wellicht een serieuze overweging om, net als in sommige andere landen wordt gedaan, standaard (dus zonder aanschaf van een abonnement) de 40% korting toe te kennen buiten de spitstijden (inchecktijd is leidend). Geen idee wat de financiële gevolgen hiervan zouden zijn voor de NS, maar wellicht toch interessant om eens te onderzoeken of te piloten? 

Reputatie 5

Ik snap niet echt waarom deze wijziging nodig is. Heeft NS niets te doen? Want dit is echt het verkeerde wat ze moeten veranderen. Waarom niet laten zoals het is? 

Reputatie 1

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Het dringt niet echt door hè? Er zijn ook nog steeds mensen zonder internet, of voor wie het te moeilijk is…😑

Ja, hier een meereiziger met een visuele beperking, geen smartphone en internet en al helemaal geen printet

 

Reputatie 7
Badge +1

De vraag is of dit systeem van de NS ook getoetst is bij de Authoriteit persoonsgegevens. Welke data wordt er zoal opgeslagen en gekoppeld? De invoering is wel erg plotseling….

NS is er al een tijd mee bezig. Dit was opgenomen in de adviesaanvraag an het LOCOV over de tarieven van 2023.

Niet meer via de automaat en codes alleen via de app. Dus mensen zonder app/smartphone worden uitgesloten van sanenreiskorting?

Het kan ook gewoon via de website door in te loggen op Mijn NS.

Ik heb het even geprobeerd en het werkt bij mij probleemloos door op 'Deel samenreiscode' te klikken. 

 

Tuurlijk kan het ook via de website, maar zonder smartphone zou je eerst op je pc thuis een ticket moeten uitprinten, maar als je geen printer hebt lukt het dus niet. 

 

Reputatie 7
Badge +3

 Ik reis al jaren met samenreiskorting met mijn echtgenote die een dalurenpas heeft. Vorige week kreeg ze een mail dat vanaf diezelfde dag (!) de regeling anders werd. Het was altijd makkelijk: op het station laadde ik eerste de samenreiskorting waarna ik kon inchecken. De eerset keer dat ik de korting wilde gebruiken: de heenreis lag vast: een station in Amsterdam. De terugreis hing af van het weer en van onze zin eerst een wandeling te maken in Amsterdam waarna we een gunstig gelegen station in Amsterdam terug naar huis namen. Nu moesten we van te voren bepalen hoe de reis zou gaan, want de samenreiskorting moest van te voren worden aangevraagd waarbij de twee reispartners beiden moeten inloggen op de NS app waarna de samenreiziger een kaartje moet aanschaffen en dus van te voren moet betalen. Na ons bezoek kwamen we lopend bij station Amsterdam Zuid, waar bleek dat door een storing er geen treinen richting Utrecht vertrokken.  Een typisch Amsterdamse NS medewerker --niet echt toeschietelijk maar wel met de goede reisinformatie-- raadde ons aan via Amsterdam Amstel te reizen. Vanaf dat moment gold mijn treinkaartje niet meer: ik had vanaf Zuid naar Utrecht moeten reizen. Ik ben dus clandestien terug naar huis gereisd. Dat de trein (door de storing vanaf Zuid?) propvol zat kon er nog wel bij. Ik ben maar in de 1e klas gaan zitten: ik was toch al in overtreding met mijn treinkaartje.

Grootste bezwaar van de huidige regeling: van te voren moeten regelen en betalen. En ook: wat een vreselijk beroerde communicatie van de verandering!

 

Dus omdat je toch al geen geldig vervoersbewijs had, ging je ook maar 1e klas zitten. Dat had bij controle een flinke boete opgeleverd, namelijk ritprijs 1e klas + €50.

De regels rondom samenreiskorting zijn veranderd omdat er veel gefraudeerd zou worden. Jouw verhaal laat zien hoe creatief mensen met samenreiskorting omgaan. Tot 22 april kun je nog via de automaat samenreiskorting er op zetten, daarna zou je ook eerst alleen een enkeltje kunnen kopen voor heenweg en als je weet vanaf welk station een enkeltje vanaf terugreisstation. Andere opties zijn: zelf dal voordeel abonnement nemen (tot 10 maart as 3 maanden €2,50 per maand), flex basis op de kaart zetten (kost €10).

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt je ontevredenheid beter richten tot NS. Die veranderen de manier waarop Samenreiskorting werkt en die hebben veel servicebalies op stations gesloten. 

Ik hoop(te?) dat de NS hier ook meeleest.

Het antwoord leek me niet erg bruikbaar vandaar mijn opmerking.

Het antwoord is bruikbaar wanneer je in de buurt woont van een station met balie, anders inderdaad niet. Het is verder één van de opties die er nu nog zijn. De andere opties zijn: 

  1. NS Flex Basis op de kaart zetten, dan kun je of thuis voor de reis de Samenreiskorting voor die dag aanzetten of dit onderweg doen in de app. 
  2. Een e-ticket kopen en die in de app laden of thuis uitprinten. 

Meer opties zijn er niet. Ik vind het ook geen goede zaak, omdat het voor mensen die niet digitaal vaardig zijn het erg moeilijk of misschien onmgelijk wordt om Samenreiskorting te gebruiken. Of je ben altijd afhankelijk van anderen (wat trouwens met veel andere dingen vaak ook al zo is). 

Badge +3

That's pretty much correct; if your friends want to use Combined travel discount when they travel with you, they should buy an eticket or have a personal OV-chipcard with NS Flex Basis on it, so they can enable the discount in the app.

It will remain possible to load the discount on an anonymous card at a service desk, but that's of course only useful if the journey starts at a station that still has a service desk.

Hartelijk dank allen. Ik weet wat mij te doen staat.

 

Fijne avond.

 

Ton.

Ben ik het met je eens Robert B. Ik heb de laatste twee zinnen daarom aangepast.

Reputatie 1

Heel vermoeiend dat dit nu weer zo ingewikkeld gemaakt wordt. Iemand moet dus sowieso weer eerst geregistreerd staan voordat ze met meereiskorting mee kunnen reizen? Dus stel je ontvangt bezoek uit het buitenland, dan moeten die eerst een NS account aan gaan maken? Wat een gedoe, hou het toch gewoon lekker simpel. Al die apps zijn echt niet nodig, gewoon een automaat en een balie en klaar, dat heeft toch altijd al gefunctioneerd en dat was ook gewoon goed. Geen reden om dat dan weer te gaan lopen veranderen...

Reputatie 7
Badge +3

Mijn grootste vraag: waarom? Het werkte toch prima via de automaat?

Omdat het té prima werkte. Er schijnt ontzettend veel misbruik van gemaakt te worden, omdat iedereen die korting zomaar ‘aan’ kon zetten. Voortaan moet er een abonnementhouder zijn die het regelt, daarmee wordt de kans op misbruik een stuk kleiner.

Ik vind deze nieuwe samenreiskorting nu erg ingewikkeld, tijdrovend en helemaal niet aantrekkelijk. Het wordt steeds ingewikkelder en minder aantrekkelijk om met de trein te reizen met al die kaartjes, informaties, apps, regeltjes, details. Het is inderdaad beter om een autootje te bezitten..

Reageer