Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 239 reacties
  • 10738 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

Toon eerste bericht

239 reacties

Ik vind dit onbegrijpelijk. De bedoeling is toch dat méér mensen met de trein gaan? Waarom dan een maatregel die mensen afstoot?? Nu kan iemand met een anonieme chipkaart niet met korting meereizen. Denk toch eens logisch na. Het is belachelijk om iedereen te straffen voor de halve zwartrijder. Nu met meer conducteurs kun je de mensen die er misbruik van maken pakken, beetje omgekeerde wereld om de regels aan te passen zodat de conducteurs er niet mee hoeven om te gaan. Is dat niet het hele idee van kaartcontrole, zwartrijders eruit pikken?

Reputatie 7
Badge +1

nee, alleen dat de NS zo mogelijk geen inkomsten verliest aan de enkele zwartrijder.

Je bedoeld: Omdat NS niet wil dat er massaal misbruik wordt gemaakt van samenreiskorting (terwijl daar geen recht op is) en daarmee de vele discussies in de trein met personeel wil voorkomen.

Net zoals andere bedrijven ook maatregelen nemen als er bij bepaalde producten of diensten veel misbruik van wordt gemaakt. Bijvoorbeeld Jumbo, waar je nu nog maar een max aantal producten bij de zelfscan mag afrekenen.

Dat het voor sommigen wat ingewikkelder is geworden zou kunnen. Ik heb het een paar dagen terug zelf geprobeerd en zo spannend is het allemaal niet. Binnen een paar minuten was het gepiept.

Reputatie 7
Badge +3

Ook ik had vanaf het begin VDU en heb nu dal voordeel. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van samenreiskorting. Met iedereen een eigen abonnement heb je zoveel meer vrijheid.

Wil je minder gedoe met samenreiskorting dan neemt degene zonder abonnement en zonder flex een maandje flex dal voordeel om die vervolgens om te zetten naar flex basis.

Reputatie 7
Badge +3

Dan zal de persoon die het e-ticket kocht wel een smartphone hebben om het ticket in te laden. Zonder smartphone moet je het het ticket printen, wat al meer moeite is, als je al een printer hebt. En verplaats je ook eens in een ouder iemand voor wie dit soort dingen allemaal veel lastiger is. De meeste klachten erover komen van mensen die op saldo reizen en/of digitaal niet zo vaardig zijn, of zelfs digibeet.

Zelf vind ik het ook niet ingewikkeld, alleen wel een handeling meer (code aanmaken en versturen of code ontvangen en gebruiken) maar met een moeder van 85 zonder enige vorm van internet begrijp ik deze groep mensen wel. 

Reputatie 1

Door een technische fout kun je op did moment geen samenreiscode delen. Probeer het later nog eens.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een Dal Voordeel abonnement. Mijn kinderen reizen op saldo. Wordt het nu dan makkelijker om een Flex Basis abonnement op hun kaarten te zetten om zo de samenreiskorting te gebruiken, dan al die omslachtige stappen met een kaartje kopen?

Op dit moment is er een actie waarbij je €2,50 betaalt voor flex dal voordeel. Neem dat een maandje op een nieuwe kaart als je zicht wilt houden op de kosten van de reizen van de kinderen. Of zet de op saldo kaarten om naar flex dal voordeel. Omzetten van op saldo naar Flex basis kost €10. Voordeel van flex is dat je niets hoeft uit te printen en dat er in de spits doorgereisd mag worden bij incheck in Dal uren.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat als er Flex Basis op zou staan (voor Flex Dal Voordeel gaan ze te weinig mee, denk ik), dat de code dan wel geaccepteerd zou worden. 
Ik denk dat ik het zo moet gaan doen.
Jammer van die 10 euro per kaart,

Even een tip, tot en met 10 maart 2024 is Flex Dal Voordeel te bestellen voor maar €2,50 per maand voor 3 maanden. Na 1 maand kunt u het wijzigen naar Flex Basis, u hoeft het niet 3 maanden te hebben. U betaalt dan geen €10 per kaart, maar slechts €2,50 als u het direct op de eerste dag dat het kan wijzigt naar Basis. Maar voor langere reizen is een Jongerendagkaart vaak voordeliger, al kan daar niet mee worden doorgereist in de spits wanneer de reis in de daluren is begonnen en is die alleen geldig bij NS. 

 

Ik heb twee minderjarige kinderen, die wel eens met mij meereizen met hun eigen OV-chipkaart. Reuze makkelijk … achteraf betalen via automatisch bijstorten van het saldo … reizen en uitstappen wanneer en waar we willen … nu moet ik dus op voorhand een ticket met vaststaande bestemming kopen via de website …. want ik moet die betalen en ik ga dus echt geen eigen NS-account voor hen aanmaken, of het het via hun eigen minderjareninternetbankieren-app laten betalen … echt .. klamntonvriendelijke achteruitgang ! 

Die kunnen beter een Jongerendagkaart kopen. Dat is veel goedkoper. 

Nalatig tijdig melden aanpassingen voorwaarden.

Beste NS,

Het bericht over de samenreiskorting kwam Te laat! 

U kon de info niet vandaag pas sturen! 

Dat had de Ns eerder moeten doen. Ik heb het vanmorgen nodig gehad. 

 

Ook hoe de dingen bij NS geregeld worden is nu heel rommelig. Bijvoorbeeld de jeugd kaart die je niet in de automaat kan kopen. Maar je moet er weet van hebben dat dit bestaat. En veel mensen hebben dat niet als je geen app hebt. Dit riekt naar opzet. 

Ik hoop dat de media hier iets mee doet. 

Graag uw reactie. 

 

Mvdh 

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt, want dat moet bij een kaartautomaat. Vreemd dat de site toch die knop toont.

Zoals ik het lees kan het tot 22 april nog bij een kaartautomaat. Het zou nu in de overgangsperiode dan allebei kunnen. Als het tot 22 april niet kan met een ontvangen code had er moeten staan dat het tot 22 april nog moet bij een kaartautomaat. En dan ook niet op https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html? de uitleg van de nieuwe handelswijze al neerzetten, maar daarmee wachten tot 22 april. Met een saldo kaart zou je via de button moeten worden doorgelinkt naar de webshop voor een e-ticket. 

Reputatie 7
Badge +2

Met een chipkaart op saldo is per 22 april geen Samenreiskorting meer mogelijk. Het genoemde ‘treinkaartje’ is dan per definitie een e-ticket.

Ik las anders ergens in dit topic of op X een NSer die stelde dat je samenreiskorting wel bij een balie op een kaart op saldo zou kunnen laten zetten.

Heel strikt gezien zou je dat kunnen zien als discriminatie van reizigers op saldo die geen balie in de buurt hebben.

Met een e-ticket haal je ook gelijk alle flexibiliteit uit de ov-chipkaart. Ook zo lekker.
Dus als ik met mijn schoonfamilie naar Amsterdam ofzo ga moet ik die tickets op voorhand kopen, en dan kunnen we daarna dus ook niet meer ad-hoc bepalen om via bijvoorbeeld Utrecht terug te gaan zonder nieuwe tickets te kopen.

Heeft nogal wat consequenties deze aanpassing.

Reputatie 2

De exacte stappen die een student dient te volgen zijn als volgt:

 

Stap 1:
Open de NS-app en klik op 'meer'.

Stap 2:
Klik op 'Mijn NS'.

Stap 3:
Klik op 'Deel Samenreiskorting'

Stap 4:
Geef toestemming en klik op 'Check Studentenreisproduct'

Stap 5:
Klik op 'Deel samenreiskorting'

Stap 6:
Klik op 'Deel code'.

Stap 7:
Kies via welke dient je de code wilt delen.

Stap 8: 
Deel de code met maximaal drie medereizigers.

Nee, de app kan geen codes genereren voor het studentenreisproduct. Na stap 4 komt de foutmelding dat er zogenaamd geen srp op de kaart staat.

Reputatie 7
Badge +1

Wat is de definitie van een treincoupé wanneer er nauwelijks nog coupés zijn?

In Sprinters zitten nog nauwelijks binnendeuren.
https://onzetaal.nl/taalloket/coup-coupe

Simpel: dan is het hele treinstel 1 coupé.

Ik heb een dal-abonnement; bij mij op de app staat: ( Deel samenreiscode) klikken dan krijg je die melding: je bent niet de kaarthouder. Is dat een fout in de app of niet?

Wat is het antwoord van NS ? Ik heb namelijk hetzelfde

Ik heb ook hetzelfde. Of ik nu inlog via de website of via de app. Antwoord van NS: dat is omdat ik twee accounts zou hebben. Dat is niet het geval. Ik heb maar 1 kaart en 1 account. De medewerker van NS zou het tweede account (wat ik niet heb) verwijderen en dan zou het werken. Niet dus.

De NS had een en ander volgens mij veel simpeler kunnen aanpassen. De medereiziger laadt de samenreiskorting op zijn kaart zoals vanouds, maar met 1 extra handeling: scan de kaart van de abonnementhouder met wie je samen rreist.De kaarten worden voor die reis gekoppeld en klaar ben je.

 Ik reis (als ik reis) met Dal voordeel op saldo en daarvoor geld ook de samenreiskorting met code: 

Mijn iPhone is up to date evenals de NS app maar geen knop in de app. Wel in de browser maar daar zegt die dat het niet kan, zie screenshots? Echt prutsers i.d.d. ze bedenken iets wat niet goed werkt. Niet goed getest!!  

 

Reputatie 1

Terechte vraag: hoe werkt dit nu voor mensen zonder smartphone?

Dat staat 2 berichten boven jouw vraag: via de website. 

Dus je mag met je PC of laptop op pad?

Mocht je die al hebben.

Of hebben jullie heel erg lange verlengsnoeren?

Reputatie 7
Badge +3

Dus je mag met je PC of laptop op pad?

Mocht je die al hebben.

Of hebben jullie heel erg lange verlengsnoeren?

Dan kun je het e-ticket vanaf de PC of laptop printen. Heb je geen printer, dan heb je inderdaad pech. Misschien kan de persoon met wie je samenreist het ticket printen. 

Het makkelijkst met deze nieuwe manier is om NS Flex Basis te hebben en thuis voor vertrek de Samenreiskorting aan te zetten met de ontvangen code. Stap je over van reizen op saldo naar Flex Basis kost dat eenmalig €10. Maar je kan ook Flex Dal Voordeel aanschaffen en na 1 maand wijzigen naar Flex Basis. Dan kost het normaal €5,60 voor die ene maand en tijdelijk tot 10 maart is het maar €2,50 per maand. Bij dat Flex Dal Voordeel kun je ook nog voor die €5,60 of dus tijdelijk €2,50 een nieuwe kaart er gratis bij bestellen. Mocht het zo zijn dat de huidige kaart nog maar kort geldig is, dan scheelt het weer dat je niet zelf een nieuwe kaart moet aanschaffen voor €7,50. 

Verder begrijp ik de frustatie heel goed, zonder smartphone kun je met veel dingen niet meedoen ,niet van bepaalde voordelen gebruik maken of je bent afhankelijk van anderen. Het wordt je steeds moeilijker gemaakt.

Dus met flex basis heb je geen smartphone, pc, printer of internet nodig.

 

Badge +3

Op iOS/Apple zijn ze zelfs een T vergeten… 😥

Edit: dit was gisterenavond, inmiddels staat de T er wel bij.

Badge +3

Ik vind het slecht dat steeds meer mensen afhankelijk gemaakt worden van een smartphone en internetbundel.

Off-topic maar ik gebruik WhatsApp eigenlijk alleen op mijn (Windows) pc thuis, geen idee of dat ook zonder koppeling met een smartphone kan, maar volgens mij wel https://web.whatsapp.com 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het slecht dat steeds meer mensen afhankelijk gemaakt worden van een smartphone en internetbundel.

Off-topic maar ik gebruik WhatsApp eigenlijk alleen op mijn (Windows) pc thuis, geen idee of dat ook zonder koppeling met een smartphone kan, maar volgens mij wel https://web.whatsapp.com 

Off topic: Niet handig als je geen computer bij je hebt.

Maar deze nieuwe regels mbt samenreiskorting zijn niet alleen om het fraudeurs moeilijk te maken maar maken alle reizigers moeilijker om samen te reizen.

Badge +3

Via HC @Sander-VH op X:

Ik ben er even achteraan gegaan waarom er niet gekozen is voor de oplossing om de kaart van zowel de abonnementhouder als de kaart van de persoon die samenreiskorting wil te scannen. Daar heb ik antwoord op gekregen en wel het volgende: De kaartautomaten kunnen niet van NS flex abonnementen lezen welk abonnement er op de kaart staat. Een heel groot deel van de abonnementen (meer dan 70%) is een NS flex abonnement. Omdat NS flex basis geen recht geeft op samenreiskorting en het dus te complex is (nu onmogelijk) om de data van een NS flex abonnement uit te lezen om de kaartautomaat, is er niet voor de oplossing gekozen om zowel de kaart van de abonnementhouder als de kaart voor samenreiskorting te kunnen scannen.

Kaartautomaten kunnen inderdaad zien dat je NS Flex hebt (maar niet welk abonnement) en geven verder totaal geen opties, want met NS Flex heb je bij een automaat weinig te zoeken.

Bovendien zou een ‘hoofdreiziger’ de trein uit moeten als iemand met Samenreiskorting later instapt, dus naar buiten de poortjes, daarna Samenreizen activeren bij een kaartautomaat in de stationshal en dan weer samen naar binnen (en vervolgens is de trein al weg...) Nee, doe dan maar een code!

Kaartautomaten kunnen inderdaad zien dat je NS Flex hebt (maar niet welk abonnement) en geven verder totaal geen opties, want met NS Flex heb je bij een automaat weinig te zoeken.

Onzin. Die apparaten hebben gewoon een netwerkverbinding. Flex of niet, zaken als Samenreiskorting en wisselen van klasse zouden gewoon bij de kaartautomaat moeten kunnen en de uitcheckpoortjes zouden gewoon de ritprijs moeten tonen in plaats van dat je dat dagen later in Mijn NS zou moeten controleren. Tenzij deze implementatie van NS-flex bedoeld is als een middelvinger naar NS-abonnees is het beunwerk.

Bovendien zou een ‘hoofdreiziger’ de trein uit moeten als iemand met Samenreiskorting later instapt, dus naar buiten de poortjes, daarna Samenreizen activeren bij een kaartautomaat in de stationshal en dan weer samen naar binnen (en vervolgens is de trein al weg...) Nee, doe dan maar een code!

Aannemelijk vertrekken de hoofdreiziger en de samenreiziger in de meeste gevallen van hetzelfde station, dus dubbel scannen zou een nuttige optie zijn, naast een ingewikkeldere procedure met een code. Op het perron is trouwens al een geldig vervoerbewijs nodig, dus de samenreiziger kan officieel niet op een legale manier bij de trein komen als de hoofdreiziger daarin blijft zitten. 

Tot 22 april 2024 kun je de korting nog op je OV-chipkaart zetten bij een NS-kaartautomaat. Na die datum kan dat niet meer bij een NS-kaartautomaat, maar regel je Samenreiskorting met een samenreiscode op ns.nl, in de NS-app of bij de NS-

Badge +3

Aannemelijk vertrekken de hoofdreiziger en de samenreiziger in de meeste gevallen van hetzelfde station, dus dubbel scannen zou een nuttige optie zijn, naast een ingewikkeldere procedure met een code. Op het perron is trouwens al een geldig vervoerbewijs nodig, dus de samenreiziger kan officieel niet op een legale manier bij de trein komen als de hoofdreiziger daarin blijft zitten. 

Ik heb het ook niet bedacht maar het hele ov-chipkaart systeem is indertijd ontworpen om offline te kunnen werken (puur met het saldo op je kaart dus, met inachtname van een kortings- of vrij reizen abonnement).

NS Flex heeft dat principe behoorlijk om zeep geholpen, maar we hadden al lang de NS Business Cards en die gedragen zich niet anders!

Over het hebben van een geldig vervoerbewijs op het perron, dat kan een willekeurige incheck (of passagerecht of wat dan ook) zijn. Passagerecht is daarbij géén vervoerbewijs!

Zolang ik incheck met Samenreiskorting hoef ik op een perron echt geen hoofdreiziger aan te wijzen hoor, dat speelt pas in de trein want ik heb nog geen meter met die korting gereisd.

En het hele systeem met die codes weet (volgens mij) ook totaal niet met wie je eventueel mee zou mogen reizen! Als ik jou een code geef mag je iedereen in dezelfde coupé aanwijzen met wie je mee wenst te reizen (vooropgesteld dat diegene het recht heeft om medereizigers mee te laten reizen).

Sta je met een e-ticket Meereisresretour (van A naar B en terug) op een perron zonder hoofdreiziger, dan ook geen enkel probleem, en anders gaan ze maar mee de trein in om die persoon (ongeacht wie, naam is niet bekend) aan te wijzen.

Je hoeft om samen te reizen echt niet ‘elkaars hand vast te houden’ dus.

Reageer