Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 228 reacties
  • 9476 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

 Vanaf 19 februari 2024 wordt het weggeven en gebruiken van samenreiskorting aangepast. Vanaf dan wordt dit gedaan met de samenreiscode, die in Mijn NS aangemaakt kan worden. Hoe het weggeven werkt, en hoe medereizigers de code vervolgens kunnen verzilveren lees je in dit artikel.

 

In het kort
Abonnementhouders maken een code aan waarmee medereizigers tijdens de daluren en in het weekend met 40% korting kunnen meereizen. Met onderstaande abonnementen kan de samenreiskorting worden weggegeven

 

NS Flex-abonnementen

  • NS Flex Weekend Voordeel
  • NS Flex Dal Voordeel
  • NS Flex Altijd Voordeel
  • NS Flex Weekend Vrij
  • NS Flex Dal Vrij 
  • NS Flex Traject Vrij
  • NS Flex Altijd Vrij

 

Abonnementen op saldo

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Altijd Vrij

 

NS Business Card

  • Dal
  • Traject Vrij Gesplitst betalen
  • Traject Vrij op maat
  • Trein Vrij
  • OV Vrij
  • Collectief

 

Studentenreisproduct

  • Studentenreisproduct week
  • Studentenreisproduct weekend

 

Voor medereizigers
Het is niet mogelijk om de samenreiskorting aan een NS-Business Card te koppelen. Hier kan de korting alleen weggegeven worden.
Ontvangers van de code kunnen een  Samenreisticket Daluren kopen (enkel of retour). Daarnaast kan de code in de app gekoppeld worden aan bepaalde Flex abonnement (Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij).
Houders van een abonnement op saldo kunnen de korting niet aan hun OV Chipkaart koppelen. Zij kunnen een E-ticket kopen.
Met een Samenreisticket Daluren mag er niet in de spits gereisd worden. Ook niet als de reis tijdens de daluren begint.
Met een Flex abonnement is het moment van inchecken bepalend. Valt de check in tijdens de daluren, dan is de korting geldig. Ook als een deel van de reis in de spits afgelegd wordt.
Het activeren van de samenreiskorting bij een automaat vervalt volledig per 22 april 2024. Bij een balie blijft het wel mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. 
De locaties waar dit aan een balie mogelijk blijft (mits abonnementhouder en medereiziger zich samen melden) zijn: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
 
Geldigheid korting
De korting is alleen geldig wanneer men samen in de trein zit. Dit kunnen conducteurs in deze nieuwe situatie makkelijker controleren.
Mocht degene die de korting verleent eerder uitstappen, dan zal er uitgecheckt, en weer opnieuw ingecheckt moeten worden.
In het geval van een e-ticket koopt de meereizer een ticket voor het traject waarop wél samen gereisd wordt. 
De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.
Abonnementhouders kunnen onbeperkt codes genereren en weggeven, maar er mogen maar drie personen tegelijk meereizen.
Om codes aan te kunnen maken is het belangrijk dat abonnementhouders de laatste versie van de NS-app op hun telefoon hebben staan.
Werkt het aanmaken van een code niet? Check dan of de app een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen dien je de code aan te vragen via de website.


228 reacties

Reputatie 2

Ik en mijn partner reizen regelmatig samen, korte treinreis van Haarlem-Amsterdam, vaak zonder planning vooraf. Nu moet hij daar dus steeds een los kaartje voor kopen? Ipv dat hij zijn OV-chipkaart kan gebruiken?

Deze gebruiksonvriendelijke manier van handelen is weer een stap in het afbreken van het nut van een abonnement en voelt als een manier om meer geld binnen te harken. Mensen zullen er boos om zijn, wat de conducteur volgens mij niet gaat helpen...

Reputatie 7
Badge +3

Niet meer via de automaat en codes alleen via de app. Dus mensen zonder app/smartphone worden uitgesloten van sanenreiskorting?

Het kan ook gewoon via de website door in te loggen op Mijn NS.

Ik heb het even geprobeerd en het werkt bij mij probleemloos door op 'Deel samenreiscode' te klikken. 

 

Ja, maar hoe doet degene die samerreist  zonder app/internet dat dan? Deze nieuwe methode sluit mensen die voorheen op chipkaart op saldo konden reizen uit. Deze moeten de ander een e-ticket laten kopen waarmee niet in de spits de reis afgemaakt mag worden of flex basis nemen voor €10.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe worden abonnementhouders geïnformeerd over deze wijziging van samenreiskorting?

Ik heb net een mail van NS gekregen, met als onderwerp: "Belangrijk: Samenreiskorting verandert vanaf vandaag”

Ik nu ook. Lekker snel, terwijl het vandaag ingaat.

En nog een mail dat mijn keuzendagenabonnement wijzigt bij de verlenging over minder dan 6 weken.

Reputatie 7
Badge +3

Hoe worden abonnementhouders geïnformeerd over deze wijziging van samenreiskorting?

Niet meer via de automaat en codes alleen via de app. Dus mensen zonder app/smartphone worden uitgesloten van sanenreiskorting?

Hier wordt er geïnformeerd, per e-mail, en op ns.nl wordt het volgende gedeeld:

 

Ja, dus als abonnementhouder word ik vandaag, op de ingangsdatum, als laatste geïnformeerd en mag het dus eerst via andere kanalen horen.

Reputatie 7
Badge +3

Waarom zo ingewikkeld? Waarom niet gewoon bij de automaat, na de aanvraag voor meereiskorting, de kaart van de hoofdreiziger scannen?

Bij abonnementen waarbij het niet via de app kan worden aangevraagd (zoals Studentenreisproduct) blijft het mogelijk via de automaat. Het kán dus wel, NS wil het alleen niet.

Tijdelijk en niet voor andere op saldo kaarten.

Reputatie 1

Hoe jaag je reizigers de auto in?

Zo dus.

Wat een totale waanzin is dit, digidwang ten top.

Reputatie 7

Het was zo eenvoudig met groepje ouderen op reis er waren altijd wel abonnementhouders en iedereen had wel een anonieme OV kaart even naar de automaat en alles voor elkaar. Geen gedonder met E. tickets of smartphones die niet iedereen heeft en makkelijk te regelen aan begin uitje. 

Op deze manier was een uitje voor een groep ouderen makkelijk te organiseren zonder al te grote organisatorische problemen, dit is nu voorbij jammer genoeg. 

Om zeep geholpen door de NS die de anonieme OV kaart en op saldo reizende verder beperkt.

 

En dan ook hier de inzet van een E ticket met de nodige beperkingen en niet in te wisselen bij verhindering.

Reputatie 1

Ik heb geen smartphone, niet omdat ik digibeet of anderszins krakkemikkig ben, maar omdat ik gezonder kan leven zonder zo’n ding! En het scheelt heel veel milieuvervuiling in de wereld. Ook mijn kinderen hebben het ding niet, of zo min mogelijk. En ik ken nog veel andere mensen die dit doen of in elk geval proberen om het zo’n klein mogelijk plekje in hun leven te geven!

Maar nu dit. Wéér iets waar we niet aan mee kunnen doen zonder zo’n ding aan te schaffen. Eerder was het al de jongerendagkaart. Zonde zeg, kan de NS niet iets bedenken dat mensen helpt om minder digitaal te leven?

En die servicebalies… die staan bijna nergens, dus dat is geen oplossing.

Moet de code telkens vernieuwd worden; of blijf deze geldig voor meerdere reizen (indien opgeslagen in de NS app) ?

Moet de code telkens vernieuwd worden; of blijf deze geldig voor meerdere reizen (indien opgeslagen in de NS app) ?

“De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.”

Reputatie 1

De samenreiskorting gaat vanaf 22 april anders.. 

Echter stel dat iemand een ouderwetse bellen en smsen telefoon heeft, geen ov chipkaart en geen printer thuis, vroeger kon je bij de automaat dan een papieren kaartje halen. Dit ook omdat ik bv mn vader wel eens ergens naartoe zou willen nemen voor 40% korting.. hierdoor gaan we waarschijnlijk toch uitwijken naar de auto omdat hij niet zo digitaal aangelegd is en we een boete willen voorkomen.. ik zou heel graag op de bonnefooi op zaterdag besluiten om met hem bijvoorbeeld naar een stad te reizen, maar met zoveel rompslomp en eerst naar de bieb om een ticket uit te printen is dan voor ons allebei erg veel werk.. zouden de papieren kaartjes niet gewoon terug kunnen komen? Waar je evt een naam en geboortedatum op kunt zetten zodat ze niet verwisselbaar zijn. Ik draag maar ideeën aan maar ik vind het zelf al millenial al vaag laat staan voor oudere mensen... een papieren kaartje is minder erg lijkt me als een volgedrukt a4 waar we extra voor dienen te betalen bij een bieb denk ik maar en je kan het treinkaartje houden als aandenken van een leuke dag voor in het plakboek :) maar goed, alles moet digitaal en controleerbaar zijn kennelijk dus als het niet verandert pakken we maar de auto 🤷‍♀️

Ik heb een dal-abonnement; bij mij op de app staat: ( Deel samenreiscode) klikken dan krijg je die melding: je bent niet de kaarthouder. Is dat een fout in de app of niet?

Reputatie 5

Als ik het goed begrijp is het nu “flex-only” geworden; Zonder flex op je chipkaart kan je er nu geen samenreiskorting meer op zetten.

Zou dit een technische beperking zijn? Voorheen kon het op elke kaart gezet worden bij een automaat, maar nu komt dit product vergezeld van een code van 5 of 6 letters. Ik krijg het gevoel dat hierdoor het flex systeem nodig is om dat te kunnen registreren.

Ter oplossing zou je aan een automaat de code kunnen invoeren, de automaat verifieert deze met de backend en zet dan het traditionele samenreisproduct op de kaart. De code is dan achteraf niet meer uitleesbaar, maar wel geverifieerd.

De huidige oplossing van etickets vind ik erg teleurstellend, iedereen is juist net gewend geraakt aan het betalen via een chipkaart en dan komt de NS weer met papieren versies aanzetten als oplossing voor een technisch probleem… Met als grootste nadeel dat je reis niet mag overlappen met spitsuren.

Reputatie 1

Wat een rompslomp deze nieuwe wijze van samenreiskorting!!

En is het niet vreemd dat ik als VoordeelDalabonnementhouder wél voor de spits mag inchecken en in de spits mag uitchecken maar mijn samenreisvrienden niet??

Ik heb een Dal Voordeel abonnement. Mijn kinderen reizen op saldo. Wordt het nu dan makkelijker om een Flex Basis abonnement op hun kaarten te zetten om zo de samenreiskorting te gebruiken, dan al die omslachtige stappen met een kaartje kopen?

Reputatie 6
Badge +1

Wat een rompslomp deze nieuwe wijze van samenreiskorting!!

En is het niet vreemd dat ik als VoordeelDalabonnementhouder wél voor de spits mag inchecken en in de spits mag uitchecken maar mijn samenreisvrienden niet??

Dat geldt alleen voor e-tickets. Als de persoon waarmee je samenreist dit doet met een OV-chipkaart, is er geen enkel probleem en kunnen jullie samen met korting reizen. Deze regel gold ook al voor deze wijziging. 

Reputatie 1

Zeer gebruiksonvriendelijk gemaakt voor degenen die geen NS abonnement op hun OV Chipkaart hebben en een koppelcode krijgen om met te reizen.

Waarom koppelcode niet via kaartautomaat op OV chipkaart zetten.

Weer typisch een oplossing die het de klant moeilijk maakt. De reden lijkt weer eens te vinden in het niet vertrouwen van de klanten. Iets wat makkelijk was wordt dus nu knap ingewikkeld. Voordeel zal wel zijn dat er veel minder gebruik van wordt gemaakt en dat is winst, voor de NS dan.

Geweldig dus!

Reputatie 1

Wat een rompslomp deze nieuwe wijze van samenreiskorting!!

En is het niet vreemd dat ik als VoordeelDalabonnementhouder wél voor de spits mag inchecken en in de spits mag uitchecken maar mijn samenreisvrienden niet??

Dat geldt alleen voor e-tickets. Als de persoon waarmee je samenreist dit doet met een OV-chipkaart, is er geen enkel probleem en kunnen jullie samen met korting reizen. Deze regel gold ook al voor deze wijziging. 

Dat wordt nu teniet gedaan als je meereizen wilt met een OV Chipkaart want daar kan van 22 april geen samenreiskorting meer op als daar geen NS abonnement op staat.

Reputatie 3

Tenzij dit een sluwe poging is om reizigers te ontmoedigen om samenreiskorting te gebruiken (of in ieder geval meer te beperken) en meer te verdienen, kan ik dit moeilijk begrijpen. Dat je met een samenreis e-ticket al niet in de spits kan reizen, ook al is de reis in de daluren begonnen, is al frustrerend genoeg. 

Maar om nog een drempel op te werpen en meer frustratie te creëren met zo een gebruiksonvriendelijke en omslachtige wijze, dit zou juist tot meer agressie kunnen leiden. Als mensen al problemen ervaren met het aanspreken van reizigers tijdens controles, wordt dat nu beter met een code? Wordt er wel écht goed nagedacht over zulke maatregelen? 

En dan zeggen dat je ook bij een servicebalie terecht kan om dit te regelen, zoals bijv. voor ouderen. Volgens de NS-website zijn er maar 11 in heel Nederland 🤣

Reputatie 1

 Vanaf 19 februari 2024 wordt het weggeven en gebruiken van samenreiskorting aangepast. Vanaf dan wordt dit gedaan met de samenreiscode, die in Mijn NS aangemaakt kan worden. Hoe het weggeven werkt, en hoe medereizigers de code vervolgens kunnen verzilveren lees je in dit artikel.

 

In het kort
Abonnementhouders maken een code aan waarmee medereizigers tijdens de daluren en in het weekend met 40% korting kunnen meereizen. Met onderstaande abonnementen kan de samenreiskorting worden weggegeven

 

NS Flex-abonnementen

  • NS Flex Weekend Voordeel
  • NS Flex Dal Voordeel
  • NS Flex Altijd Voordeel
  • NS Flex Weekend Vrij
  • NS Flex Dal Vrij 
  • NS Flex Traject Vrij
  • NS Flex Altijd Vrij

 

Abonnementen op saldo

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Altijd Vrij

 

NS Business Card

  • Dal
  • Traject Vrij Gesplitst betalen
  • Traject Vrij op maat
  • Trein Vrij
  • OV Vrij
  • Collectief

 

Studentenreisproduct

  • Studentenreisproduct week
  • Studentenreisproduct weekend

 

Voor medereizigers
Het is niet mogelijk om de samenreiskorting aan een NS-Business Card te koppelen. Hier kan de korting alleen weggegeven worden.
Ontvangers van de code kunnen een  Samenreisticket Daluren kopen (enkel of retour). Daarnaast kan de code in de app gekoppeld worden aan bepaalde Flex abonnement (Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij).
Houders van een abonnement op saldo kunnen de korting niet aan hun OV Chipkaart koppelen. Zij kunnen een E-ticket kopen.
Met een Samenreisticket Daluren mag er niet in de spits gereisd worden. Ook niet als de reis tijdens de daluren begint.
Met een Flex abonnement is het moment van inchecken bepalend. Valt de check in tijdens de daluren, dan is de korting geldig. Ook als een deel van de reis in de spits afgelegd wordt.
Het activeren van de samenreiskorting bij een automaat vervalt volledig per 22 april 2024. Bij een balie blijft het wel mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. 
De locaties waar dit aan een balie mogelijk blijft (mits abonnementhouder en medereiziger zich samen melden) zijn: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
 
Geldigheid korting
De korting is alleen geldig wanneer men samen in de trein zit. Dit kunnen conducteurs in deze nieuwe situatie makkelijker controleren.
Mocht degene die de korting verleent eerder uitstappen, dan zal er uitgecheckt, en weer opnieuw ingecheckt moeten worden.
In het geval van een e-ticket koopt de meereizer een ticket voor het traject waarop wél samen gereisd wordt. 
De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.
Abonnementhouders kunnen onbeperkt codes genereren en weggeven, maar er mogen maar drie personen tegelijk meereizen.
Om codes aan te kunnen maken is het belangrijk dat abonnementhouders de laatste versie van de NS-app op hun telefoon hebben staan.
Werkt het aanmaken van een code bij een klant niet, check dan of de app van diegene een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen moet de klant aanvragen via de website.

Ik heb hier grote moeite mee, Mijn partner en ik reizen altijd met samenreiskorting. Nu moet je veel handelingen doen, en wordt je dus verplicht om, als ontvanger, een flex abonnement te nemen. 

Het  is ook niet altijd mogelijk om naast elkaar te zitten, dus NS moet eerst dan voor voldoende plekken zorgen. 

Ik zie dit dus weer als een manier om het reizen met de trein te ontmoedigen en ons terug in de auto te jagen.

PS ze klagen dat ze dit doen om fraude te bestrijden, dit zou miljoenen kosten. .Ik vraag me af of dit systeem ontwikkelen, implementeren en onderhouden op jaarbasis niet meer kost dan de zgn. fraude tegengaan. Nog afgezien van de ergernis en ongemakken en frustratie die dit teweegbrengt. De goeden moeten het weer met de kwaden bekopen. 

Wie heeft dit weer verzonnen?

Ik heb voor mijn echtgenote een NS account aangemaakt en de NS app om e.e.a. te vergemakkelijken. Om van de samenreiskorting in combinatie met de account/app gebruik te kunnen maken moet zij wel een NS abonnement hebben. Het goedkoopste/gratis abonnement kost eenmalig 10 euro. Daar gaat het voordeel! Resteert het uitprinten van een e-ticket. NS het is 2024!! Uitprinten, papier, bomen! Onder welke steen leeft NS?

Ik vind het echt puin deze aanpassing.

Ten eerste heb ik nu 5 ov-chipkaarten liggen voor mijn gasten waar ik bijna niks meer mee kan, en als ik met mijn buitenlandse schoonfamilie (die dus geen abonnement in wat voor vorm dan ook gaan hebben) op stap wil straks wordt dat een ontzettend geouwehoer met die codes en tickets die je op voorhand moet kopen.

Ik vind het nu al zo'n gedoe om dat reisproduct op die anonieme kaarten te laden elke keer als we op stap gaan.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb een Dal Voordeel abonnement. Mijn kinderen reizen op saldo. Wordt het nu dan makkelijker om een Flex Basis abonnement op hun kaarten te zetten om zo de samenreiskorting te gebruiken, dan al die omslachtige stappen met een kaartje kopen?

Op dit moment is er een actie waarbij je €2,50 betaalt voor flex dal voordeel. Neem dat een maandje op een nieuwe kaart als je zicht wilt houden op de kosten van de reizen van de kinderen. Of zet de op saldo kaarten om naar flex dal voordeel. Omzetten van op saldo naar Flex basis kost €10. Voordeel van flex is dat je niets hoeft uit te printen en dat er in de spits doorgereisd mag worden bij incheck in Dal uren.

Ik heb twee minderjarige kinderen, die wel eens met mij meereizen met hun eigen OV-chipkaart. Reuze makkelijk … achteraf betalen via automatisch bijstorten van het saldo … reizen en uitstappen wanneer en waar we willen … nu moet ik dus op voorhand een ticket met vaststaande bestemming kopen via de website …. want ik moet die betalen en ik ga dus echt geen eigen NS-account voor hen aanmaken, of het het via hun eigen minderjareninternetbankieren-app laten betalen … echt .. klamntonvriendelijke achteruitgang ! 

Reageer