Vanaf 19 februari 2024 wordt het weggeven en gebruiken van samenreiskorting aangepast. Vanaf dan wordt dit gedaan met de samenreiscode, die in Mijn NS aangemaakt kan worden. Hoe het weggeven werkt, en hoe medereizigers de code vervolgens kunnen verzilveren lees je in dit artikel.
In het kort Abonnementhouders maken een code aan waarmee medereizigers tijdens de daluren en in het weekend met 40% korting kunnen meereizen. Met onderstaande abonnementen kan de samenreiskorting worden weggegeven
NS Flex-abonnementen
NS Flex Weekend Voordeel
NS Flex Dal Voordeel
NS Flex Altijd Voordeel
NS Flex Weekend Vrij
NS Flex Dal Vrij
NS Flex Traject Vrij
NS Flex Altijd Vrij
Abonnementen op saldo
Dal Voordeel
Altijd Voordeel
Dal Vrij
Weekend Vrij
Altijd Vrij
NS Business Card
Dal
Traject Vrij Gesplitst betalen
Traject Vrij op maat
Trein Vrij
OV Vrij
Collectief
Studentenreisproduct
Studentenreisproduct week
Studentenreisproduct weekend
Voor medereizigers Het is niet mogelijk om de samenreiskorting aan een NS-Business Card te koppelen. Hier kan de korting alleen weggegeven worden. Ontvangers van de code kunnen een Samenreisticket Daluren kopen (enkel of retour). Daarnaast kan de code in de app gekoppeld worden aan bepaalde Flex abonnement (Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij). Houders van een abonnement op saldo kunnen de korting niet aan hun OV Chipkaart koppelen. Zij kunnen een E-ticket kopen. Met een Samenreisticket Daluren mag er niet in de spits gereisd worden. Ook niet als de reis tijdens de daluren begint. Met een Flex abonnement is het moment van inchecken bepalend. Valt de check in tijdens de daluren, dan is de korting geldig. Ook als een deel van de reis in de spits afgelegd wordt. Het activeren van de samenreiskorting bij een automaat vervalt volledig per 22 april 2024. Bij een balie blijft het wel mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. De locaties waar dit aan een balie mogelijk blijft (mits abonnementhouder en medereiziger zich samen melden) zijn: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
Geldigheid korting De korting is alleen geldig wanneer men samen in de trein zit. Dit kunnen conducteurs in deze nieuwe situatie makkelijker controleren. Mocht degene die de korting verleent eerder uitstappen, dan zal er uitgecheckt, en weer opnieuw ingecheckt moeten worden. In het geval van een e-ticket koopt de meereizer een ticket voor het traject waarop wél samen gereisd wordt. De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts. Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden. Abonnementhouders kunnen onbeperkt codes genereren en weggeven, maar er mogen maar drie personen tegelijk meereizen. Om codes aan te kunnen maken is het belangrijk dat abonnementhouders de laatste versie van de NS-app op hun telefoon hebben staan. Werkt het aanmaken van een code niet? Check dan of de app een update nodig heeft. Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen dien je de code aan te vragen via de website.
Bladzijde 10 / 11
Ja, zelf vind ik het ook heel makkelijk dat je van alles digitaal kan regelen. Maar vind het wel te ver gaan wanneer je bepaalde dingen alleen nog digitaal kan doen. Daardoor heb je een groep mensen die bepaalde dingen niet meer zelf kan regelen en afhankelijk is van anderen.
Mee eens, zeker in het geval van toestemming geven voor een glasvezelaansluiting zou daar relatief eenvoudig een alternatief voor gemaakt moeten kunnen worden. Net zoals bestellen vaak ook nog telefonisch kan.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat het voor de mensen die er niet mee overweg kunnen, hoe graag anderen ze ook willen helpen, ook vervelend is als dat stukje zelfstandigheid je wordt ontnomen. Ik help zelf ook zo nu en dan wat mensen met dergelijke zaken, en merk dat ze vaak best wel weten wat en hoe, maar vaak niet helemaal zeker zijn van hoe en wat en bang dingen per ongeluk verkeerd aan te klikken met alle gevolgen van dien.
Al zullen er op den duur toch ergens knopen doorgehakt moeten worden.
Mee eens, zeker in het geval van toestemming geven voor een glasvezelaansluiting zou daar relatief eenvoudig een alternatief voor gemaakt moeten kunnen worden. Net zoals bestellen vaak ook nog telefonisch kan.
Ja, dat zou je denken. Er stond wel een telefoonnummer in die brief, en dat heeft ze ook gebeld, maar dat was alleen voor informatie en die toestemming voor de glasvezelaansluiting kon echt alleen via de speciale webpagina.
Nu gaat mijn moeder niet meer met de trein en de keren dat ze nog wel ging was het samen met mij. De laatste 2 keer was met gebruik maken van Samenreiskorting en dat heb ik toen op de automaat gedaan voor haar.
Het is de bedoeling dat meer mensen met de trein gaan, maar ook dat ze de juiste prijs voor hun ticket betalen. Er schijnt ontzettend veel misbruik van gemaakt te zijn, dus niet slechts een “halve zwartrijder". En het is helaas met vele zaken zo dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.
Je kunt met een anonieme OV-chipkaart nog steeds de Samenreiskorting bij een servicebalie laten activeren. Andere optie is een e-ticket met Samenreiskorting kopen. En als je regelmatig reist kun je voor € 5,60 per maand zelf een kortingsabonnement afsluiten. Dan heb je helemaal geen gedoe meer.
Ja je kunt nog steeds samenreiskorting op een anonieme OV-chipkaart laten zetten bij een servicebalie. Maar omdat er zo weinig servicebalies is dit voor veel mensen geen optie helaas.
Ik heb zojuist de samenreiskorting uitgeprobeerd, maar het is echt eenvoudig en duidelijk. Er stond helder aangegeven dat de korting de hele dag geldt, dus geen angst dat de terugreis toch vol tarief gaat zijn. Simpelweg inloggen bij Mijn NS, de knop is duidelijk te vinden, code delen via WhatsApp, inloggen op Mijn NS van mijn reisgenoot, twee keer klikken en klaar. De paar extra handelingen kosten nauwelijks een minuut.
Donderdag bij de kaart automaat, twee ouderen stonden te tobben en de andere was defect. Ongeduldig want ik wil mijn keuzedag laden.
ik help iemand in de automaat ernaast van het ov die een kaart wil,kopen. Voor buitenlanders niet te snappen. Er is geen ns persoon op station Alexander. Door deze actie mis ik mijn trein, vooruit dan ook nog maar die twee ouderen helpen. Verbijstering over de samenreiskorting, die hebben het memo gemist zal ik maar zeggen. Meneer snapt er helemaal niets van, hij wil gezellig met zijn vrouw een dagje treinen. Wat een grap dit. Hij heeft geen telefoon bij zich en mijn uitleg over de samenreiskorting snapt hij niet. Mevrouw heeft wel een telefoon dus ik deel maar mijn samenreiskorting via een foto. Alleen heeft ze de ns app niet. Wel ov chip. Ik heb haar maar door het poortje geloodst en bij ze blijven zitten met het verzoek in Utrecht naar de balie te gaan. Ze waren zo blij dat meneer mij een koffie aan wilde bieden. Beschamend dat mensen voor wie dit ingewikkeld is zo in de hoek worden gezet door ons openbaar vervoer ( want dat is het)
De volgende gaan deze mensen zeker met de auto. Wie wil er nog in de trein?
ik verwen mezelf met 1 e klas maar al het tuig van de richel gaat daar ongestraft zitten. Geen controle ze lachen gewoon om onze regels. Ik ben niet elitair maar betaal graag voor wat extra nl een zitplek op een lange reis en een rustige coupé maar ik denk dat ik beter een lijfwacht mee kan nemen.
in de reis naar Groningen heen en weer alleen maar gasten die gewoon gaan zitten en je brutaal aankijken,!
ik heb er wat van gezegd omdat ze zaten te kletsen in een stilte coupé.
Gelukkig werd ik bijgevallen maar ik ben in Rotterdam met angst in mij lijf het station uitgelopen. Heel de reis hebben ze me intimiderend aan zitten kijken. Conducteurs sluiten zich begrijpelijk op in een hokje. Ik zou zeggen zet maar op iedere reis een particuliere orde bewaking in. Want betalende reizigers beginnen er behoorlijk zat van te worden.
Je hebt die ouderen goed geholpen. De volgende keer gaan ze vast weer met de trein omdat ze zo'n aardig persoon hebben ontmoet . De fraude was alleen zo massaal geworden dat de NS niets anders kon dan dit aanpassen. Reizigers kochten een kaartje met samenreiskorting en intimideerden dan andere reizigers dat ze met hen mee wilden reizen.
Ik snap je frustratie rondom de 1e klas volledig. Ik heb ook eens een dergelijke aanvaring gehad, compleet met intimidatie op een station. Dat soort tuig gaat expres in de 1e klas zitten. Je kunt beter een 2e klas-kaartje kopen. Daar heb je veel minder last van dit soort figuren.
@Jomio je hebt die 2 ouderen tot Utrecht zwart laten reizen? Je had ze ook naar Rotterdam Centraal kunnen laten gaan op hun ov chipkaart en het daar bij de balie kunnen laten regelen. Nu liepen ze risico op een boete.
Als 1 van beiden een abonnement heeft, hebben ze bericht gehad over de nieuwe regeling samenreiskorting.
Ik zou zeggen zet maar op iedere reis een particuliere orde bewaking in.
Waarom zouden mensen van een beveiligingsbedrijf iets anders bereiken dan conducteurs van NS zelf?
De gene met wie ik wil samenreizen krijgt op de website van mijn NS constant de melding ‘wegens techinische storing...’ waardoor die de code dus niet kan invoeren? Hoe hierbij te handelen? De persoon heeft reizen op saldo.
Ik zie ook geen mogelijkeid bij e-ticket op de site of in de app om te kiezen voor samenreiskorting.
De gene met wie ik wil samenreizen krijgt op de website van mijn NS constant de melding ‘wegens techinische storing...’ waardoor die de code dus niet kan invoeren? Hoe hierbij te handelen? De persoon heeft reizen op saldo.
Ik zie ook geen mogelijkeid bij e-ticket op de site of in de app om te kiezen voor samenreiskorting.
Wie van jullie heeft een abonnement die recht op samenreiskorting geeft?
Diet het probleem zich ook in de app voor?
Bij reizen op saldo kan samenreiskorting niet meer op de kaart gezet worden. Met de code zal een samenreisticket gekocht moeten worden. Dat kan door de code te delen door degene met het abonnement naar degene die wilt gaan samenreizen.
Vandaag een code aangemaakt voor mijn echtgenote. Als zij de code wil activeren verschijnt de melding: ‘Door een technische fout kun je op dit moment geen samenreiscode delen. Probeer het later nog eens.’
Meneer Koolmees, zo houd je mensen ook in de daluren uit de trein; kun je ze korter maken; minder laten rijden; schaarste creëren en de tarieven verhogen. We pakken de auto maar weer.
Vandaag een code aangemaakt voor mijn echtgenote. Als zij de code wil activeren verschijnt de melding: ‘Door een technische fout kun je op dit moment geen samenreiscode delen. Probeer het later nog eens.’
Meneer Koolmees, zo houd je mensen ook in de daluren uit de trein; kun je ze korter maken; minder laten rijden; schaarste creëren en de tarieven verhogen. We pakken de auto maar weer.
Welke stappen doorloop je?
Ik heb net een code gegenereerd, die via email naar mij zelf gestuurd en via de link in de mail kom ik op een pagina waar ik kan kiezen om een kaartje met samenreiskorting te kopen of koeting via flex activeren. Geen foutmeldingen.
Werkt nog steeds niet ....
Waarschijnlijk is je account niet goed gekoppeld aan een account in ons systeem waarbij je contracthouder bent. Heb je al contact gehad met onze klantenservice?
Waarschijnlijk is je account niet goed gekoppeld aan een account in ons systeem waarbij je contracthouder bent. Heb je al contact gehad met onze klantenservice?
Dit gaat om de ontvanger en dat kan natuurlijk iedereen zijn (Edit: in dit geval iemand met NS Flex Basis, Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder doordeweekse dalkorting).
Ook in dat geval kan het zo zijn dat een account niet goed gekoppeld staat. Het moet dan wel gaan om het ontvangen van de code waarbij de ontvanger NS Flex gebruikt. Maar volgens mij is dat hier ook het geval aangezien je anders deze melding niet krijgt.
@Jomio je hebt die 2 ouderen tot Utrecht zwart laten reizen? Je had ze ook naar Rotterdam Centraal kunnen laten gaan op hun ov chipkaart en het daar bij de balie kunnen laten regelen. Nu liepen ze risico op een boete.
Als 1 van beiden een abonnement heeft, hebben ze bericht gehad over de nieuwe regeling samenreiskorting.
Nee illegaal in de 1e klas zitten daar krijgen ze boetes voor… meneer heeft trouwens netjes ingecheckt…
en de mail snapte meneer niets van. Niet iedereen begrijpt deze wereld nog. Ik hoop dat als de jongeren van nu ouder zijn de wereld wat begrijpelijker is maar zal wel niet
Wellicht is dit ergens in dit lange topic al besproken, maar ik vind het helaas niet zo gauw terug: hoe is het met die nieuwe samenreiskorting mogelijk om met meerdere verschillende kortingverleners mee te reizen?
Een kennis van mij wil namelijk samen met mij meereizen tot Almelo. Daar eindigt mijn reis maar begint wel een andere kennis die een abonnement heeft zijn reis. Met hem zou de kennis zonder abonnement dan verder samen door willen reizen naar Hengelo.
Dit hebben we in het verleden wel vaker gedaan, maar ik vraag me af hoe dit in verband met de nieuwe codes tegenwoordig zit.
Als diegene NS Flex heeft en de Samenreiskorting eenmaal aan staat lijkt dat me prima, tenzij de kaart van degene die jou Samenreiskorting heeft verleend kort daarvoor of daarna gescand moet worden. Bij een e-ticket zal wellicht gevraagd worden waar de persoon is met wie je meereist (naam staat op het ticket), en dan leg je het uit.
Die code is meer om te voorkomen dat mensen met korting op pad gaan zonder een abonnementhouder erbij. Het lijkt me onredelijk als je hierdoor je reis moet opsplitsen, dus bijv. twee (duurdere) e-tickets moet kopen.
Als diegene NS Flex heeft en de Samenreiskorting eenmaal aan staat lijkt dat me prima, tenzij de kaart van degene die jou Samenreiskorting heeft verleend kort daarvoor of daarna gescand moet worden. Bij een e-ticket zal wellicht gevraagd worden waar de persoon is met wie je meereist (naam staat op het ticket), en dan leg je het uit. Het lijkt me onredelijk als je hierdoor je reis moet opsplitsen, dus bijv. twee (duurdere) e-tickets moet kopen.
Die code is meer om te voorkomen dat mensen met korting op pad gaan zonder een abonnementhouder erbij. Het lijkt me onredelijk als je hierdoor je reis moet opsplitsen, dus bijv. twee (duurdere) e-tickets moet kopen.
Toch zal de reis opgesplitst moeten worden, want je bent verplicht om samen met degene die de code gegeven heeft in dezelfde coupé te reizen. Dus beide personen met abonnement generen een code en de samenreiziger moet dus eerst de ene code invoeren en als de 1e abonnementhouder de trein verlaat de 2e code. Bij Flex zal er tussentijds in- en uitgecheckt moeten worden ivm 2e code activeren, maar blijft lange afstandkorti g wel.
Dank voor de reacties! Ik las er dus niet overheen, maar de mogelijkheid om tussentijds met een andere abonnementhouder verder mee te reizen bestaat dus niet meer. Twee aparte tickets verhogen de prijs van de reis met bijna twee euro, zo te zien. Jammer.
Dank voor de reacties! Ik las er dus niet overheen, maar de mogelijkheid om tussentijds met een andere abonnementhouder verder mee te reizen bestaat dus niet meer. Twee aparte tickets verhogen de prijs van de reis met bijna twee euro, zo te zien. Jammer.
Ik ben wel benieuwed naar het (menselijke) oordeel van een conducteur of veiligheidsmedewerker, dus @Loes@Sander-VH of @Slidestops laat maar weten graag. Zolang zij geen foutmeldingen op hun apparatuur krijgen lijkt het me helder, als je aannemelijk kunt maken dat de abonnementhouder een kennis, collega of je buurman is.
Dat je om Samenreiskorting aan te zetten een code nodig hebt is prima, maar die code is niet bedoeld om samenreizen te ontmoedigen of duurder te maken.
Wat je desnoods kunt doen (met NS Flex) is na het eerste deel Samenreiskorting uit te zetten en daarna weer aanzetten met een code van de kennis op het tweede deel. Tussen in- en uitcheck betaal je dan gewoon de prijs met korting. Er is bij mijn weten (nog) geen noodzaak dat je beiden op hetzelfde station ingecheckt bent.
Het is de bedoeling dat je samenreist met degene die de code gegeven heeft. Stapt die uit dan eindigt het samenreizen dus de korting. Reis je vervolgens met anders samen dan zul je opnieuw een code moeten invoeren.
€2,= extra moeten betalen om met 2 verschillende mensen te gaan samenreizen valt toch mee. Een abonnement of vol tarief is duurder.
€2,= extra moeten betalen om met 2 verschillende mensen te gaan samenreizen valt toch mee. Een abonnement of vol tarief is duurder.
De reis wordt niet duurder als je een andere code invoert.
Hooguit krijg je vragen omdat jij als medereiziger eerder ingecheckt bent dan degene met wie je het tweede deel meereist. Maar je kunt gewoon aantonen dat je het eerste deel ook recht had op Samenreiskorting, want daar heb je een bevestigingsmail van.
Maar je kunt gewoon aantonen dat je het eerste deel ook recht had op Samenreiskorting, want daar heb je een bevestigingsmail van.
Maar die bevestigingsmail is geen bewijs dat de 1e abonnementhouder ook echt met de andere reiziger heeft samengereisd. Jij kan mij wel een code sturen waarmee ik de Samenreiskorting activeer en vervolgens ga ik alleen op pad terwijl jij nog gewoon lekker thuis in Eindhoven zit.
In de oude situatie zonder code leverde dat blijkbaar ook een UVB op, gezien een 9 jaar oud topic wat intussen al in het archief staat.
De HC kan niet zien dat je het eerste stuk inderdaad met iemand hebt Samengereist en jij kan het niet bewijzen, misschien hooguit achteraf.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.