Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 233 reacties
  • 10204 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

Toon eerste bericht

233 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ja, zelf vind ik het ook heel makkelijk dat je van alles digitaal kan regelen. Maar vind het wel te ver gaan wanneer je bepaalde dingen alleen nog digitaal kan doen. Daardoor heb je een groep mensen die bepaalde dingen niet meer zelf kan regelen en afhankelijk is van anderen.

Mee eens, zeker in het geval van toestemming geven voor een glasvezelaansluiting zou daar relatief eenvoudig een alternatief voor gemaakt moeten kunnen worden. Net zoals bestellen vaak ook nog telefonisch kan.

Ik kan me overigens goed voorstellen dat het voor de mensen die er niet mee overweg kunnen, hoe graag anderen ze ook willen helpen, ook vervelend is als dat stukje zelfstandigheid je wordt ontnomen. Ik help zelf ook zo nu en dan wat mensen met dergelijke zaken, en merk dat ze vaak best wel weten wat en hoe, maar vaak niet helemaal zeker zijn van hoe en wat en bang dingen per ongeluk verkeerd aan te klikken met alle gevolgen van dien.

Al zullen er op den duur toch ergens knopen doorgehakt moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Mee eens, zeker in het geval van toestemming geven voor een glasvezelaansluiting zou daar relatief eenvoudig een alternatief voor gemaakt moeten kunnen worden. Net zoals bestellen vaak ook nog telefonisch kan.

Ja, dat zou je denken. Er stond wel een telefoonnummer in die brief, en dat heeft ze ook gebeld, maar dat was alleen voor informatie en die toestemming voor de glasvezelaansluiting kon echt alleen via de speciale webpagina. 

Nu gaat mijn moeder niet meer met de trein en de keren dat ze nog wel ging was het samen met mij. De laatste 2 keer was met gebruik maken van Samenreiskorting en dat heb ik toen op de automaat gedaan voor haar. 

 

Reputatie 1

Het is de bedoeling dat meer mensen met de trein gaan, maar ook dat ze de juiste prijs voor hun ticket betalen. Er schijnt ontzettend veel misbruik van gemaakt te zijn, dus niet slechts een “halve zwartrijder". En het is helaas met vele zaken zo dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.

Je kunt met een anonieme OV-chipkaart nog steeds de Samenreiskorting bij een servicebalie laten activeren. Andere optie is een e-ticket met Samenreiskorting kopen.
En als je regelmatig reist kun je voor € 5,60 per maand zelf een kortingsabonnement afsluiten. Dan heb je helemaal geen gedoe meer.

Ja je kunt nog steeds samenreiskorting op een anonieme OV-chipkaart laten zetten bij een servicebalie. Maar omdat er zo weinig servicebalies is dit voor veel mensen geen optie helaas.

Ik heb zojuist de samenreiskorting uitgeprobeerd, maar het is echt eenvoudig en duidelijk. Er stond helder aangegeven dat de korting de hele dag geldt, dus geen angst dat de terugreis toch vol tarief gaat zijn. Simpelweg inloggen bij Mijn NS, de knop is duidelijk te vinden, code delen via WhatsApp, inloggen op Mijn NS van mijn reisgenoot, twee keer klikken en klaar. De paar extra handelingen kosten nauwelijks een minuut.

Donderdag bij de kaart automaat, twee ouderen stonden te tobben en de andere was defect. Ongeduldig want ik wil mijn keuzedag laden.

ik help iemand in de automaat ernaast van het ov die een kaart wil,kopen. Voor buitenlanders niet te snappen. Er is geen ns persoon op station Alexander. Door deze actie mis ik mijn trein, vooruit dan ook nog maar die twee ouderen helpen. Verbijstering over de samenreiskorting, die hebben het memo gemist zal ik maar zeggen. Meneer snapt er helemaal niets van, hij wil gezellig met zijn vrouw een dagje treinen. Wat een grap dit. Hij heeft geen telefoon bij zich en mijn uitleg over de samenreiskorting snapt hij niet. Mevrouw heeft wel een telefoon dus ik deel maar mijn samenreiskorting via een foto. Alleen heeft ze de ns app niet. Wel ov chip. Ik heb haar maar door het poortje geloodst en bij ze blijven zitten met het verzoek in Utrecht naar de balie te gaan. Ze waren zo blij dat meneer mij een koffie aan wilde bieden. Beschamend dat mensen voor wie dit ingewikkeld is zo in de hoek worden gezet door ons openbaar vervoer ( want dat is het) 

De volgende gaan deze mensen zeker met de auto. Wie wil er nog in de trein?

ik verwen mezelf met 1 e klas maar al het tuig van de richel gaat daar ongestraft zitten. Geen controle ze lachen gewoon om onze regels. Ik ben niet elitair maar betaal graag voor wat extra nl een zitplek op een lange reis en een rustige coupé maar ik denk dat ik beter een lijfwacht mee kan nemen.

in de reis naar Groningen heen en weer alleen maar gasten die gewoon gaan zitten en je brutaal aankijken,!

ik heb er wat van gezegd omdat ze zaten te kletsen in een stilte coupé.

 Gelukkig werd ik bijgevallen maar ik ben in Rotterdam met angst in mij lijf het station uitgelopen. Heel de reis hebben ze me intimiderend aan zitten kijken. Conducteurs sluiten zich begrijpelijk op in een hokje. Ik zou zeggen zet maar op iedere reis een particuliere orde bewaking in. Want betalende reizigers beginnen er behoorlijk zat van te worden.

Je hebt die ouderen goed geholpen. De volgende keer gaan ze vast weer met de trein omdat ze zo'n aardig persoon hebben ontmoet ;). De fraude was alleen zo massaal geworden dat de NS niets anders kon dan dit aanpassen. Reizigers kochten een kaartje met samenreiskorting en intimideerden dan andere reizigers dat ze met hen mee wilden reizen.

Ik snap je frustratie rondom de 1e klas volledig. Ik heb ook eens een dergelijke aanvaring gehad, compleet met intimidatie op een station. Dat soort tuig gaat expres in de 1e klas zitten. Je kunt beter een 2e klas-kaartje kopen. Daar heb je veel minder last van dit soort figuren.

Reputatie 7
Badge +3

@Jomio je hebt die 2 ouderen tot Utrecht zwart laten reizen? Je had ze ook naar Rotterdam Centraal kunnen laten gaan op hun ov chipkaart en het daar bij de balie kunnen laten regelen. Nu liepen ze risico op een boete.

Als 1 van beiden een abonnement heeft, hebben ze bericht gehad over de nieuwe regeling samenreiskorting. 

Reputatie 7
Badge

Ik zou zeggen zet maar op iedere reis een particuliere orde bewaking in.

Waarom zouden mensen van een beveiligingsbedrijf iets anders bereiken dan conducteurs van NS zelf?

Reageer