Skip to main content
Sticky Samenreiskorting

19 februari: wijziging Samenreiskorting

  • 19 February 2024
  • 265 reacties
  • 12995 Bekeken
19 februari: wijziging Samenreiskorting

 Vanaf 19 februari 2024 wordt het weggeven en gebruiken van samenreiskorting aangepast. Vanaf dan wordt dit gedaan met de samenreiscode, die in Mijn NS aangemaakt kan worden. Hoe het weggeven werkt, en hoe medereizigers de code vervolgens kunnen verzilveren lees je in dit artikel.

 

In het kort
Abonnementhouders maken een code aan waarmee medereizigers tijdens de daluren en in het weekend met 40% korting kunnen meereizen. Met onderstaande abonnementen kan de samenreiskorting worden weggegeven

 

NS Flex-abonnementen

  • NS Flex Weekend Voordeel
  • NS Flex Dal Voordeel
  • NS Flex Altijd Voordeel
  • NS Flex Weekend Vrij
  • NS Flex Dal Vrij 
  • NS Flex Traject Vrij
  • NS Flex Altijd Vrij

 

Abonnementen op saldo

  • Dal Voordeel
  • Altijd Voordeel
  • Dal Vrij
  • Weekend Vrij
  • Altijd Vrij

 

NS Business Card

  • Dal
  • Traject Vrij Gesplitst betalen
  • Traject Vrij op maat
  • Trein Vrij
  • OV Vrij
  • Collectief

 

Studentenreisproduct

  • Studentenreisproduct week
  • Studentenreisproduct weekend

 

Voor medereizigers
Het is niet mogelijk om de samenreiskorting aan een NS-Business Card te koppelen. Hier kan de korting alleen weggegeven worden.
Ontvangers van de code kunnen een  Samenreisticket Daluren kopen (enkel of retour). Daarnaast kan de code in de app gekoppeld worden aan bepaalde Flex abonnement (Flex Basis, Flex Weekend Voordeel of Flex Weekend Vrij).
Houders van een abonnement op saldo kunnen de korting niet aan hun OV Chipkaart koppelen. Zij kunnen een E-ticket kopen.
Met een Samenreisticket Daluren mag er niet in de spits gereisd worden. Ook niet als de reis tijdens de daluren begint.
Met een Flex abonnement is het moment van inchecken bepalend. Valt de check in tijdens de daluren, dan is de korting geldig. Ook als een deel van de reis in de spits afgelegd wordt.
Het activeren van de samenreiskorting bij een automaat vervalt volledig per 22 april 2024. Bij een balie blijft het wel mogelijk om de korting op een OV-Chipkaart te laden. 
De locaties waar dit aan een balie mogelijk blijft (mits abonnementhouder en medereiziger zich samen melden) zijn: Maastricht, Eindhoven, Breda, Rotterdam, Den Haag, Den Haag HS, Leiden, Schiphol, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk, Zaandam, Amsterdam Zuid, Arnhem, Enschede, Haarlem, Leeuwarden, Utrecht en Zwolle.
 
Geldigheid korting
De korting is alleen geldig wanneer men samen in de trein zit. Dit kunnen conducteurs in deze nieuwe situatie makkelijker controleren.
Mocht degene die de korting verleent eerder uitstappen, dan zal er uitgecheckt, en weer opnieuw ingecheckt moeten worden.
In het geval van een e-ticket koopt de meereizer een ticket voor het traject waarop wél samen gereisd wordt. 
De korting is geldig vanaf het moment van activeren tot 04:00 's nachts.
Aangemaakte codes blijven drie dagen geldig. Is die dan nog niet verzilverd, dan moet er een nieuwe code aangemaakt worden.
Abonnementhouders kunnen onbeperkt codes genereren en weggeven, maar er mogen maar drie personen tegelijk meereizen.
Om codes aan te kunnen maken is het belangrijk dat abonnementhouders de laatste versie van de NS-app op hun telefoon hebben staan.
Werkt het aanmaken van een code niet? Check dan of de app een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen dien je de code aan te vragen via de website.

265 reacties

Badge +3

De HC kan niet zien dat je het eerste stuk inderdaad met iemand hebt Samengereist en jij kan het niet bewijzen, misschien hooguit achteraf. 

 

Ik vind dit wel heel argwanend t.o.v. de reiziger. Een HC kan best vermoeden dat je niet met iemand anders meereisde vanaf je vertrekstation, maar om een UvB of correctie te rechtvaardigen zal daar een vorm van bewijs voor moeten zijn. Dat zou dus een controle op het eerste deel van je reis moeten zijn.

Laat ze dan maar aantonen dat persoon X (abonnementhouder voor het eerste deel) niet op dezelfde tijd en vertrekstation ingecheckt heeft als jijzelf.

Hoe dan ook, een ‘overstap’ hoeft je (met een ov-chipkaart) niets extra te kosten, maar het kost wel tijd.

Reputatie 7
Badge +3

€2,= extra moeten betalen om met 2 verschillende mensen te gaan samenreizen valt toch mee. Een abonnement of vol tarief is duurder.

De reis wordt niet duurder als je een andere code invoert.

Hooguit krijg je vragen omdat jij als medereiziger eerder ingecheckt bent dan degene met wie je het tweede deel meereist. Maar je kunt gewoon aantonen dat je het eerste deel ook recht had op Samenreiskorting, want daar heb je een bevestigingsmail van.

De reis wordt duurder als je met e-tickets reist. De codes zijn ingevoerd om misbruik te voorkomen. Als er geen code is voor het 2e deel dan heb je feitelijk geen recht om samen te reizen met een ander persoon. Heb je de code wel maar ben je eerder ingecheckt of heb je een ticket vanaf een ander station dan degene met  wie je het 2e deel samenreist dan is het lastig om te bewijzen dat je daarvoor al met iemand anders reisde. 2 tickets of tussentijds uit/inchecken voorkomt problemen. Gebruik je deze constructie vaker met e-tickets dan is het misschien een idee om flex te nemen. 1 maand dal voordeel en daarnaast je met flex basis weer gebruik maken van samenreiskorting.

Reputatie 5

Dank voor de aanvullende reacties. Erg jammer dat met korting meereizen voor de zeer incidentele passagier ontmoedigd wordt.

Ik besef nu trouwens dat ik onlangs onbewust de regels niet heb nageleefd: toen stapte mijn medereiziger pas op een ander station ná mijn vertrekpunt in. Begrijp ik het goed dat in zo'n situatie ik als de kortingverlener op dat tussenstation had moeten uit- en inchecken? Dat zou ook erg suf zijn, want daar wacht de trein natuurlijk niet op en duurt de reis voor mij minstens een half uur langer...

Reputatie 7
Badge +3

Ik besef nu trouwens dat ik onlangs onbewust de regels niet heb nageleefd: toen stapte mijn medereiziger pas op een ander station ná mijn vertrekpunt in. Begrijp ik het goed dat in zo'n situatie ik als de kortingverlener op dat tussenstation had moeten uit- en inchecken? Dat zou ook erg suf zijn, want daar wacht de trein natuurlijk niet op en duurt de reis voor mij minstens een half uur langer...

Ook even uit dat oude topic een reactie van HC Loes met betrekking op deze situatie:

 

Reputatie 5

Bedankt voor de snelle reactie @Momo Dit was zo te zien een mening van 1 conducteur van 9 jaar geleden. Vraag is wat er nu anno 2024 officieel geldt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat daar niets aan veranderd is, de medereiziger is in deze situatie tijdens zijn haar gehele reis in gezelschap van de abonnementhouder die de Samenreiskorting geeft. Vergelijk het bv met het Groepsticket, de hoofdboeker kan wel eerder instappen en een deel alleen reizen, de medereizigers mogen later instappen en zich voegen bij de hoofdreiziger. 

Badge +3

Dat was 9 jaar geleden inderdaad, en natuurlijk is het nog steeds prima als een medereiziger maar een deel van het traject met iemand samenreist (dus eerder uitstapt of zich later bij diegene voegt).

In de voorwaarden staat nergens dat je samen op hetzelfde station (en tijd) de reis moet beginnen. Bij controle moet je samen in dezelfde coupé zitten.

Op een e-ticket staat er dan een naam bij ‘reist samen met...’ maar krijgt een HC bij een ov-chipkaart waar Samenreiskorting op geactiveerd is ook die naam te zien?

Zo ja, dan zul je aan beide personen met wie je meereist een code moeten vragen, en halverwege je reis Samenreiskorting uitzetten en weer aanzetten met de andere code.

Edit n.a.v. de info van Loes: je moet dan wel opnieuw inchecken (overstappen) anders ben je je reis met korting eerder begonnen dan degene met wie je meereist, maar als het je met e-tickets 2 euro meer kost is dat ook te overzien.

Het handigste is dus een ov-chipkaart met NS Flex Basis en Samenreiskorting aanzetten via de app, afgezien van de naam van degene met wie je meereist heb je dan ieder geval een incheck op het vertrekstation van degene met wie je meereist.

Reputatie 6

Ik chime even in om het te bevestigen, dit is inderdaad ongewijzigd!

Reputatie 5

Het spijt me, ik raak de draad kwijt. Met die nieuwe regeling kan er toch überhaupt niet meer met de ov-chipkaart samen worden gereisd? (tenzij je vooraf met z'n tweetjes langs een zeldzame bemenste balie gaat - maar zo'n omweg plus tijdverlies maken die optie vast voor velen met mij totaal niet meer relevant)

En een paar reacties hierboven meende ik dat werd geschreven dat de hele reis gezamenlijk moet worden afgelegd? Maar een kortere samenreis mag dus officieel echt wel?

​​

Reputatie 7
Badge +3

Het spijt me, ik raak de draad kwijt. Met die nieuwe regeling kan er toch überhaupt niet meer met de ov-chipkaart samen worden gereisd? (tenzij je vooraf met z'n tweetjes langs een zeldzame bemenste balie gaat - maar zo'n omweg plus tijdverlies maken die optie vast voor velen met mij totaal niet meer relevant)​​

Samenreiskorting kan wel met de OV-chipkaart wanneer de medereiziger Flex heeft, dan kan de Samenreiskorting in het MijnNS account worden aangezet met de code. Je kunt het niet meer laden op een OV-chipkaart op saldo bij een automaat. 

Badge +3

Ik heb mijn vorige reacie nog iets aangevuld. Met een ov-chipkaart met NS Flex (Basis, Weekend Voordeel of Weekend Vrij zonder doordeweekse dalkorting) kan een medereiziger via jouw code Samenreiskorting gewoon aanzetten in de NS app of Mijn NS website, en anders een e-ticket kopen.

In ieder geval op een e-ticket staat dan jouw naam erbij (reist samen met….)

Met een anonieme ov-chipkaart of persoonlijke kaart zonder Flex (dus bij een automaat) kan het per 22 april niet meer. Dan zul je samen met degene die met je meereist naar een NS servicebalie op een station moeten (daarvan zijn er nog 18 en waarschijnlijk kan het in Groningen ook wel bij de Arriva balie).

Op een deel van jouw reis een mederereizer meenemen is prima. Stel jij reist van Maastricht naar Amsterdam en iemand wil tussen Eindhoven en Utrecht met jou mee… 

Je mag onbeperkt codes genereren, maar bij controle mag je altijd maar drie medereizigers bij je hebben (en reizen met e-tickets tijdens de spits mag niet).

Reputatie 5

De persoon die ik meestal mee laat reizen woont niet meer in Nederland. Komt hier wel nog regelmatig genoeg op bezoek om nog een persoonlijke chipkaart te hebben en behouden, maar heeft dus geen Flex-abonnement. Naar een servicebalie gaan is niet zinvol, dus blijft hooguit de optie van e-tickets. Ik denk niet dat we daar vaak gebruik van zullen maken.

Badge +3

Dan blijven er weinig opties over inderdaad.

Je zou op de persoonlijke kaart van diegene Flex Basis kunnen bestellen met zijn/haar naam en e-mailadres (en geboortedatum) en in eerste instantie jouw adres en IBAN gegevens, maar dat kost 10 euro (dus beter een maandje Flex Dal Voordeel voor € 5,60 of soms tijdelijk € 2,50).

Het IBAN kan je dan later wijzigen naar het IBAN van diegene zelf (als het in de EU is).

Gedurende de tijd dat Flex Dal Voordeel actief is (minimaal een maand) is Samenreiskorting regelen ook geen issue meer, en als er in het weekend gereisd wordt is er Flex Weekend Voordeel voor € 2,20 per maand.

Reputatie 5

Hartelijk dank voor het meedenken @Robert B !

Ik zal dit scenario zeker eens doornemen en bespreken. Voor misschien hooguit 3 treinreizen binnen Nederland per jaar klinkt het echter wat omslachtig.

Reputatie 7
Badge +1

En vandaag dus op X dat MijnNS er voor de zoveelste keer uitligt en dat de samenreiskorting dus niet kan worden geladen. Alles moet weer via DM's maar een algemene oplossing is er natuurlijk weer niet. De ICT bij NS is en blijft wel heel fragiel en dat kost de reizigers dus constant heel veel moeite en tijd om het teveel betaalde geld terug te krijgen.

Reageer