Meer mensen hebben dit probleem en er is dan inderdaad administratief is niet geldt. Neem contact op met de klantenservice om dit op te lossen. Die bereikt u helaas niet hier maar alleen via telefoon, X, Facebook of de chatfunctie op ns.nl.
Ik heb een vraag over de NS app. Ik heb zojuist een account aangemaakt en mijn OV chipkaart gekoppeld. Ik heb een Dal Voordeelabonnement. Nu probeer ik op Deel Samenreiskorting te klikken. Wanneer ik daarop klik krijg ik de melding: ‘Je bent niet de kaarthouder.’ Ik ben wel de kaarthouder. Hoe kan het dat ik deze melding krijg? Is er administratief ergens iets niet juist waardoor het systeem denkt dat ik niet de kaarthouder ben? Mijn OV chipkaart nummer, welke ik in mijn NS app heb gekoppeld, is gewoon van mij en daar staat het Dal Voordeelabonnement op. Dat kan ik ook zien in de app.
Het zou kunnen dat je nu 2 accounts hebt. Wanneer je bij NS voor het eerst een abonnement aanvraagt, wordt er een account aangemaakt. Blijkbaar heb je die nooit geactiveerd. Je kunt het beste telefonisch, via X, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice.
De laatste twee zinnen van de openingspost lijken me niet bedoeld voor reizigers, maar voor de klantenservice
Werkt het aanmaken van een code bij een klant niet, check dan of de app van diegene een update nodig heeft.
Werkt het na het doen van een update nog steeds niet, dan ligt dat helaas aan de app-store. In dergelijke gevallen moet de klant {…een code...} aanvragen via de website.
Ben ik het met je eens Robert B. Ik heb de laatste twee zinnen daarom aangepast.
sinds de wijziging krijg ik de melding ‘Error: Door een storing kan de samenreiskorting niet worden getoond.’ Ook kan ik niet bij mijn facturen die ik wel nodig heb voor mijn zakelijke administratie.
sinds de wijziging krijg ik de melding ‘Error: Door een storing kan de samenreiskorting niet worden getoond.’ Ook kan ik niet bij mijn facturen die ik wel nodig heb voor mijn zakelijke administratie.
Heb je al telefonisch, via X, Facebook of chat contact opgenomen met NS klantenservice? Wij kunnen in deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niet bij klantgegevens.
Heel vermoeiend dat dit nu weer zo ingewikkeld gemaakt wordt. Iemand moet dus sowieso weer eerst geregistreerd staan voordat ze met meereiskorting mee kunnen reizen? Dus stel je ontvangt bezoek uit het buitenland, dan moeten die eerst een NS account aan gaan maken? Wat een gedoe, hou het toch gewoon lekker simpel. Al die apps zijn echt niet nodig, gewoon een automaat en een balie en klaar, dat heeft toch altijd al gefunctioneerd en dat was ook gewoon goed. Geen reden om dat dan weer te gaan lopen veranderen...
Hoi wolkje99,
Je kunt het nog steeds bij een servicebalie op het station regelen.
En ook zonder NS-account kan het bezoek een ticket kopen in de app of op ns.nl
Zie ook https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/samenreiskorting.html
Beste NS,
Dit slaat de plank toch helemaal mis?
Waarom wordt iets dat eenvoudig is zo ingewikkeld? Ik ben behoorlijk tech savvy maar al deze stappen maakt het behoorlijk ingewikkeld. Stel je wilt spontaan met iemand een reisje maken of meereizen? Je wordt dan verplicht een smartphone te hebben ofwel een computer en printer bij de hand te hebben.
Daaarnaast is dit voor ouderen en mensen die niet zo handig zijn met de computer zeer lastig, bijkomende dat op de meeste kleinere NS station geen balie meer is.
Mijn grootste vraag: waarom? Het werkte toch prima via de automaat?
Mijn grootste vraag: waarom? Het werkte toch prima via de automaat?
Omdat het té prima werkte. Er schijnt ontzettend veel misbruik van gemaakt te worden, omdat iedereen die korting zomaar ‘aan’ kon zetten. Voortaan moet er een abonnementhouder zijn die het regelt, daarmee wordt de kans op misbruik een stuk kleiner.
Stel je wilt spontaan met iemand een reisje maken of meereizen? Je wordt dan verplicht een smartphone te hebben ofwel een computer en printer bij de hand te hebben.
Nee hoor, alleen de abonnementhouder met wie je meereist moet dat hebben (als er geen balie is).
Diegene genereert een code (éen keer tikken op het scherm) en kan vervolgens eenvoudig een e-ticket met korting voor je kopen. Uitprinten is niet nodig.
Het is echt niet zo ingewikkeld als men denkt.
Waarom NS? Waarom maken jullie de service slechter?
Ik woon in Portugal. Met veel moeite heb ik überhaupt een gepersonaliseerde OV kaart weten te regelen want jullie sturen alleen naar België Duitsland en ik geloof Luxemburg. De rest van Europa kan in de ***** zakken. Maar dan is het een hele toer om een buitenlandse bankrekening te koppelen aan het account voor de afschrijving want het enige dat jullie ondersteunen is ideal, in plaats van een creditcard of debitcard.
Een buitenlands adres kan via de klantenservice geregistreerd worden, maar zodra je dan van basis naar korting wisselt, of andersom, begint de website te klagen dat mijn mobiele nummer niet Nederlands is en de postcode niet geldig is en word ik verplicht om een Nederlands adres op te geven. Waarom NS? Waarom zijn jullie na jaren klagen hierover nog steeds de zelfde klantontvriendelijke club die jullie altijd al geweest zijn?
Mijn man reisde tot nu toe altijd op saldo, nu zijn we dus verplicht om voor hem een flex basis abonnement af te sluiten tegen betaling van 10 euro. Dit is puur een money grab van de NS.
Ik begrijp sowieso niet waarom reizen buiten de spits niet automatisch voor iedereen 40% korting geeft. Het is een achterlijk concept dat je moet betalen om korting te krijgen.
Als de NS werkelijk graag zou willen stimuleren dat mensen buiten de spits zouden reizen, dan zou er geen kortingskaart bestaan en had iedereen gewoon korting buiten de spits. Bestond er geen fraude met medereizigers en was dit hele achterlijke circus overbodig.
Ik vind deze nieuwe samenreiskorting nu erg ingewikkeld, tijdrovend en helemaal niet aantrekkelijk. Het wordt steeds ingewikkelder en minder aantrekkelijk om met de trein te reizen met al die kaartjes, informaties, apps, regeltjes, details. Het is inderdaad beter om een autootje te bezitten..
Ik vind dit onbegrijpelijk. De bedoeling is toch dat méér mensen met de trein gaan? Waarom dan een maatregel die mensen afstoot?? Nu kan iemand met een anonieme chipkaart niet met korting meereizen. Denk toch eens logisch na. Het is belachelijk om iedereen te straffen voor de halve zwartrijder. Nu met meer conducteurs kun je de mensen die er misbruik van maken pakken, beetje omgekeerde wereld om de regels aan te passen zodat de conducteurs er niet mee hoeven om te gaan. Is dat niet het hele idee van kaartcontrole, zwartrijders eruit pikken?
Het is de bedoeling dat meer mensen met de trein gaan, maar ook dat ze de juiste prijs voor hun ticket betalen. Er schijnt ontzettend veel misbruik van gemaakt te zijn, dus niet slechts een “halve zwartrijder". En het is helaas met vele zaken zo dat de goeden onder de kwaden moeten lijden.
Je kunt met een anonieme OV-chipkaart nog steeds de Samenreiskorting bij een servicebalie laten activeren. Andere optie is een e-ticket met Samenreiskorting kopen.
En als je regelmatig reist kun je voor € 5,60 per maand zelf een kortingsabonnement afsluiten. Dan heb je helemaal geen gedoe meer.
Als ik via de app een samenreiscode wil delen, krijg ik een melding dat ik niet de kaarthouder ben. Terwijl ik wel ingelogd ben. Hoe is dit mogelijk?
Als ik via de app een samenreiscode wil delen, krijg ik een melding dat ik niet de kaarthouder ben. Terwijl ik wel ingelogd ben. Hoe is dit mogelijk?
Mogelijk is jouw kaart niet goed gekoppeld in MijnNS of heb je nog een 2e account. Neem daarom via een van de andere kanalen contact op met NS klantenservice.
Sinds 1990 heb ik een ‘voordeelurenkaart’. Iedere keer wordt het voordeel van deze kaart een beetje meer ingeperkt… Uiteraard moet je als bedrijf meegaan met de tijd en ben je geen charitatieve instelling, maar deze aanpassing van de samenreiskorting is voor mij een illustrerend voorbeeld van de Nederlandse ‘Kruideniersmentaliteit’. Het economisch belang is het enige (of in ieder geval het zwaarste) dat telt. Niet dat er door het doorvoeren van deze ingewikkelde wijziging veel minder mensen gebruik willen en kunnen maken van de samenreiskorting, niet dat de regeling indirect het milieu schaadt, niet dat mensen die geen smartphone hebben (omdat ze het niet kunnen betalen of - wat zeker bij onze oudere medemens vaak voorkomt - omdat ze de smartphone niet gegrijpen) geen gebruik meer kunnen maken van de samenreiskorting… nee, alleen dat de NS zo mogelijk geen inkomsten verliest aan de enkele zwartrijder.
Iedere dag wordt Nederland weer een beetje minder mooi voor mij. Niet in de laatste plaats omdat de grote corporates te allen tijde geld voor hun klanten zetten.. ‘De klant is Koning’ is een leus die al decenia geleden om zeep is geholpen door de corporate wereld. En dan zet de NS nog in hun informatiemail: “wij helpen u graag verder”. Beetje loze kreet…
Heel, heel jammer.
nee, alleen dat de NS zo mogelijk geen inkomsten verliest aan de enkele zwartrijder.
Je bedoeld: Omdat NS niet wil dat er massaal misbruik wordt gemaakt van samenreiskorting (terwijl daar geen recht op is) en daarmee de vele discussies in de trein met personeel wil voorkomen.
Net zoals andere bedrijven ook maatregelen nemen als er bij bepaalde producten of diensten veel misbruik van wordt gemaakt. Bijvoorbeeld Jumbo, waar je nu nog maar een max aantal producten bij de zelfscan mag afrekenen.
Dat het voor sommigen wat ingewikkelder is geworden zou kunnen. Ik heb het een paar dagen terug zelf geprobeerd en zo spannend is het allemaal niet. Binnen een paar minuten was het gepiept.
Ook ik had vanaf het begin VDU en heb nu dal voordeel. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van samenreiskorting. Met iedereen een eigen abonnement heb je zoveel meer vrijheid.
Wil je minder gedoe met samenreiskorting dan neemt degene zonder abonnement en zonder flex een maandje flex dal voordeel om die vervolgens om te zetten naar flex basis.
Dat het voor sommigen wat ingewikkelder is geworden zou kunnen. Ik heb het een paar dagen terug zelf geprobeerd en zo spannend is het allemaal niet. Binnen een paar minuten was het gepiept.
Jij kijkt alleen naar jouw situatie met Flex en smartphone. Het is vooral ingewikkelder geworden voor degenen die een kaart op saldo hebben omdat ze dan een e-ticket Samenreiskorting moeten kopen ipv bij een automaat de Samenreiskorting laden. En als die reizigers dan ook geen smartphone hebben wordt het nog wat ingewikkelder.
In mijn geval heb ik de code op de computer aangemaakt en gedeeld en dat gaat (denk ik?) op dezelfde manier als in de NS app? Het was voor mij nieuw, maar binnen een paar minuten gelukt. Er is geen smartphone aan te pas gekomen.
De persoon met wie ik reisde moest sowieso een ticket kopen, want die had geen Flex abonnement. Maar dat gaat niet heel anders dan het bestellen van een regulier ticket voor zover ik begreep.
Het zal aan mij liggen, maar zo heel ingewikkeld vind ik het allemaal niet.
Dan zal de persoon die het e-ticket kocht wel een smartphone hebben om het ticket in te laden. Zonder smartphone moet je het het ticket printen, wat al meer moeite is, als je al een printer hebt. En verplaats je ook eens in een ouder iemand voor wie dit soort dingen allemaal veel lastiger is. De meeste klachten erover komen van mensen die op saldo reizen en/of digitaal niet zo vaardig zijn, of zelfs digibeet.
Zelf vind ik het ook niet ingewikkeld, alleen wel een handeling meer (code aanmaken en versturen of code ontvangen en gebruiken) maar met een moeder van 85 zonder enige vorm van internet begrijp ik deze groep mensen wel.
Om eerlijk te zijn heb ik geen flauw idee meer of het ticket geprint was of niet. We zijn niet gecontroleerd onderweg en ik heb er niet al te veel aandacht aan besteedt eigenlijk.
Maar ik ben het met je eens en begrijp zeker dat het niet voor iedereen even makkelijk is om op de nieuwe manier een ticket te bestellen. Dat de oude, voor sommige veel eenvoudigere, manier dan is verdwenen is daarom zeker jammer. Een gevalletje de goeden lijden onder de slechten.
Echter ben ik het er niet mee eens dat het door NS onnodig ingewikkeld gemaakt wordt, zoals door sommigen beweerd wordt (en dat was voor mij aanleiding om er op te reageren). Aan de andere kant leven we nou eenmaal in een samenleving waarin steeds meer dingen digitaal gaan. Vind ik persoonlijk veel makkelijker, maar inderdaad. Veel mensen hebben daar moeite mee en komen niet mee in de (misschien wel veel te snelle) veranderingen.
Echter ben ik het er niet mee eens dat het door NS onnodig ingewikkeld gemaakt wordt, zoals door sommigen beweerd wordt (en dat was voor mij aanleiding om er op te reageren).
Voor de meeste reizigers, zoals jij, zal het niet onnodig ingewikkeld zijn, maar wel voor een bepaalde groep. Zoals bv deze reactie in een ander topic.
Aan de andere kant leven we nou eenmaal in een samenleving waarin steeds meer dingen digitaal gaan. Vind ik persoonlijk veel makkelijker, maar inderdaad. Veel mensen hebben daar moeite mee en komen niet mee in de (misschien wel veel te snelle) veranderingen.
Ja, zelf vind ik het ook heel makkelijk dat je van alles digitaal kan regelen. Maar vind het wel te ver gaan wanneer je bepaalde dingen alleen nog digitaal kan doen. Daardoor heb je een groep mensen die bepaalde dingen niet meer zelf kan regelen en afhankelijk is van anderen. Zo doe ik nu een aantal dingen voor mijn moeder. Laatst had ze een brief in de bus van KPN, dat ze glasvezel gingen aanleggen daar en of ze toestemming wilde geven om het binnen in huis aan te sluiten en door te trekken (ze woont in een appartement dus moet ook worden doorgetrokken naar de bovenburen), dat kon alleen via een website dus mocht ik het weer doen.