FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets



Toon eerste bericht

206 reacties

En daarom moeten we meer controleren als het aan mij ligt. Daarover gesproken, dat ga ik nu even doen. Kijken hoever ik kom 😉

Meer controle zal wel wat helpen maar het afschaffen van potentieel frauduleuze reisoproducten zal beter helpen om problemen te voorkomen.

Reputatie 7
Badge +1

NS is echter gekomen met de e-tickets.

… met een "domme” blokjescode, terwijl er betere oplossingen beschikbaar zijn, zoals het type dat NS voor internationale tickets gebruikt.

Reputatie 6

En daarom moeten we meer controleren als het aan mij ligt. Daarover gesproken, dat ga ik nu even doen. Kijken hoever ik kom 😉

Reputatie 7
Badge +3

NS is ziende blind en horende doof. Er wordt al jaren gesignaleerd dat er amper gecontroleerd wordt. 

Ik leg een direct verband tussen het plaatsen van toegangspoortjes en de afgenomen controles. De poortjes zijn ons (en het NS-personeel) verkocht als hét wapen tegen het reizen zonder geldig vervoerbewijs. Met daarbij de inschatting indertijd van NS dat 80% van de reizigers in ieder geval één keer per reis een poortje tegenkomt. In de tijd dat er alleen met de OV-chipkaart gereisd kon worden was dat misschien nog te billijken.

NS is echter gekomen met de e-tickets. Die zijn veel fraudegevoeliger omdat werkende codes makkelijk gedeeld kunnen worden. NS heeft dus de eigen aannames ondergraven door met de e-tickets te gaan werken.

Daarnaast heeft NS het eigen personeel doen indommelen door te suggereren dat de poortjes het reizen zonder geldig vervoerbewijs significant doen afnemen. Tegen het zonder geldig vervoerbewijs in de eerste klas zitten werken werken de poortjes al helemaal niet.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

De controle is bij Arriva wel degelijks beter. Reis maar eens in Groningen, Friesland of de Achterhoek.

Regelmatig in het noorden gereisd, nog nooit gecontroleerd.

Emmen - Zwolle altijd bij de ingang van het perron, vrijwel nooit in de trein. 

Wel is het zo dat als er gecontroleerd wordt, de controles strenger zijn.

Bij Keolis ben ik wel vaak gecontroleerd overigens.

Reputatie 7
Badge +3

Om maar gelijk even met het antwoord te komen:

Er staat geen tijd vastgesteld in ons handboek. Alleen het volgende:

Dus als ook nog maar iemand beweert dat we 1 keer per zoveel minuten langs moeten zijn geweest voor controle of iets dergelijks heeft deze persoon dat fout. U streeft ernaar dat iedere reiziger u ziet laat ruimte open voor eigen invulling. Ik ben het helemaal met iedereen eens die aangeeft dat er te weinig zichtbaarheid / controle is, maar wat gaan lopen roepen kan ik niet tegen. 

 

Het is o.a. hier gemeld: https://nos.nl/artikel/2430227-tiental-tips-binnen-na-treinaanranding-vragen-over-controle

Conducteurs zijn vrij om hun rondes zelf in te delen, al is de richtlijn dat reizigers elke 40 tot 45 minuten een medewerker moeten zien. "Conducteurs doen een serviceronde en een controleronde en moeten zelf beslissen wanneer ze die lopen", aldus de woordvoerder.

'Ernstig verzaakt'

 

Een hoofdconducteur van NS die anoniem wil blijven, zegt dat de normen die de NS zelf heeft opgesteld niet nageleefd zijn. Er is volgens de conducteur "ernstig verzaakt". "Dat je 40 minuten in een trein zit zonder dat er een keer een conducteur langskomt, dat kan niet", stelt de medewerker. "Zeker op dat tijdstip niet, dan ga je juist vanwege de sociale veiligheid vaker door de trein."

De NS laat weten voorlopig nog geen aanleiding te zien om de protocollen te veranderen. De spoorvervoerder wil daarvoor eerst het politieonderzoek afwachten.

 

Maar goed, 't is een beetje onduidelijk in hoeverre dat vanuit NS zelf is gekomen. Lost in translation zullen we maar zeggen 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou de controle in regionale treinen niet bepaald beter noemen.

Bij Arriva zijn het vooral probleemtrajecten (zoals Emmen Zwolle) waar veel gecontroleerd wordt.

Bij NS heb ik de indruk dat er juist op probleemtrajecten niet gecontroleerd wordt.

Ik zou de controle in regionale treinen niet bepaald beter noemen.

Bij Arriva zijn het vooral probleemtrajecten (zoals Emmen Zwolle) waar veel gecontroleerd wordt.

De controle is bij Arriva wel degelijks beter. Reis maar eens in Groningen, Friesland of de Achterhoek.

Reputatie 7

Ik was laatst op de 2400 vanaf Almere tot Rotterdam. 6 bakken VIRM en heb niet eens de helft van de gehele trein kunnen controleren door al die kaartjes die geschreven moeten worden.

Alle begrip hiervoor! Maar het toont ook aan hoe hard controle nodig is en dat er veel meer op ingezet zou moeten worden. Teugels strak trekken om te laten zien dat de trefkans veel hoger wordt dan nu. Er wordt al tijden door een groep mensen gewoon bewust van geprofiteerd en een loopje met regels genomen. 

Ik hoor ook weleens van anderen dat ze op langere reizen ook geen personeel hebben gezien, wat vraagtekens oproept en er wordt vaak wat spottend over het beroep gedaan. Niet terecht, maar het gebeurt helaas wel. Heel jammer.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zou de controle in regionale treinen niet bepaald beter noemen.

Bij Arriva zijn het vooral probleemtrajecten (zoals Emmen Zwolle) waar veel gecontroleerd wordt.

Reputatie 6

 

 

In regionale treinen van SBB zijn er vliegende controleteams (andere vervoerders doen het weer anders). Er is weliswaar geen vaste conducteur, maar mijn indruk is dat je een redelijke kans hebt om toch ergens zo'n vliegende controle tegen te komen.

Dat zou kunnen, dat is bij Arriva in Nederland ook. Daar is de controle ook veel beter dan bij NS 

In Limburg ook? Las laatst het tegenovergestelde namelijk van Limburg (niet dat het bij NS zo perfect gaat natuurlijk)

 

 

In regionale treinen van SBB zijn er vliegende controleteams (andere vervoerders doen het weer anders). Er is weliswaar geen vaste conducteur, maar mijn indruk is dat je een redelijke kans hebt om toch ergens zo'n vliegende controle tegen te komen.

Dat zou kunnen, dat is bij Arriva in Nederland ook. Daar is de controle ook veel beter dan bij NS 

Badge +3

Iemand had laatst wel een plaszak nodig (alle wc’s afgesloten), en dan is een zichtbare/bereikbare HC wel handig, want daar gaat een sms/WhatsAppje aan 06 1318 1318 (veiligheidscentrale) je natuurlijk niet mee helpen.

Badge +3

Och weet je @Sander-VH, over de zichtbaarheid van de Railcatering is ook het nodige geklaagd 🤣

Kreeg je over de intercom de hele riedel over koffie/thee, gevulde koeken, gekoelde frisdrank, bier, snacks en powerbanks en vervolgens komen ze niet!

Reputatie 6

Om maar gelijk even met het antwoord te komen:

Er staat geen tijd vastgesteld in ons handboek. Alleen het volgende:

Dus als ook nog maar iemand beweert dat we 1 keer per zoveel minuten langs moeten zijn geweest voor controle of iets dergelijks heeft deze persoon dat fout. U streeft ernaar dat iedere reiziger u ziet laat ruimte open voor eigen invulling. Ik ben het helemaal met iedereen eens die aangeeft dat er te weinig zichtbaarheid / controle is, maar wat gaan lopen roepen kan ik niet tegen. 

Badge +3

Dat we een zogeheten controlenorm hebben is de grootste onzin die er bestaat. Mag ik vragen waar je die 45 min norm met specifiek controle vandaan heb? We hebben een zichtbaarheidsnorm, geen controlenorm

Die zichtbaarheidsnorm kan zich natuurlijk ook beperken tot even haastig door een coupé lopen (mits het niet te druk is), en al dan niet zonder begroeting.

Of in het uiterste geval van zichtbaarheid ‘kijk maar even bij een deur naar buiten bij het fluiten’, want dan zal je ergens een HC moeten zien.

Elke 45 minuten controle was vroeger (eind jaren 80) nog vrij normaal (3x tussen Eindhoven en Amsterdam, en dan ‘oh, jou heb ik al gehad’ of een kaartje met 40% korting kopen bij de HC voor ƒ 2,50 extra omdat je toevallig haast had) maar daar hoef je natuurlijk tegenwoordig niet meer mee aan te komen, en zou ik mateloos irritant vinden want men reist niet meer door uit het raam te staren of met een boek en je treinkaartje als bladwijzer 🤣

Neemt niet weg dat (veel) meer controle op prijs gesteld wordt, en ja bij een spotgoedkope Jongeren Dagkaart Dal zal verplicht tonen van een id dan één van de voorwaarden zijn.

Reputatie 6

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Er zou elke 3 kwartier gecontroleerd moeten worden, zie ik regelmatig terugkomen op twitter als er vragen over gebrek aan controle zijn. Een keer werd zelfs gemeld dat er 1x in het half uur gecontroleerd zou moeten worden.

Dat we een zogeheten controlenorm hebben is de grootste onzin die er bestaat. Mag ik vragen waar je die 45 min norm met specifiek controle vandaan heb? We hebben een zichtbaarheidsnorm, geen controlenorm

Diverse NS klantenservicemedewerkers via Twitter.

Overigens heeft @Rene74 niemand gezien in 3 uur tijd meldt hij.

Ik heb gelezen wat Rene gemeld heeft. Maar klantenservice verkondigt helaas wel eens dingen die niet kloppen. Op het moment dat wij elke 45 minuten moeten controleren is het niet te doen. Daarom zei ik laatst al: kom eens mee. Dan zal je zien hoe moeilijk dat is in je eentje. Ik ga ons hele handboek nu door om die regel te zoeken want deze informatie klopt echt niet. En zoals mijn collega @Loes al zegt: een hele trein controleren in 45 min gaat niet. Ik was laatst op de 2400 vanaf Almere tot Rotterdam. 6 bakken VIRM en heb niet eens de helft van de gehele trein kunnen controleren door al die kaartjes die geschreven moeten worden.

Reputatie 6

Sorry dat ik ff kort door de bocht ga, maar ik merk door al het "gezeur" op de trein, dat ik veel meer tijd nodig heb voor een controle ronde. Denk aan 2 HC op de 1100 tussen Eindhoven en Den Haag. Vanaf Tilburg begonnen, net voor Den Haag klaar. 7 uitstellen verder, net als 1 overdracht. Dit is een voorbeeld, maar elke trein controleren binnen 45 minuten is een utopie. Serviceronde, wat is dat? Ren je rot of neem je de tijd, ook dan ben je wel ff bezig. 

Het roepen van, elke 30 of 45 minuten een HC is prachtig, maar in veel gevallen onhaalbaar. Zou het graag willen doen, maar het moet wel realistisch en haalbaar zijn.

Inderdaad zo is het! We kunnen niet vliegen

Sorry dat ik ff kort door de bocht ga, maar ik merk door al het "gezeur" op de trein, dat ik veel meer tijd nodig heb voor een controle ronde. Denk aan 2 HC op de 1100 tussen Eindhoven en Den Haag. Vanaf Tilburg begonnen, net voor Den Haag klaar. 7 uitstellen verder, net als 1 overdracht. Dit is een voorbeeld, maar elke trein controleren binnen 45 minuten is een utopie. Serviceronde, wat is dat? Ren je rot of neem je de tijd, ook dan ben je wel ff bezig. 

Het roepen van, elke 30 of 45 minuten een HC is prachtig, maar in veel gevallen onhaalbaar. Zou het graag willen doen, maar het moet wel realistisch en haalbaar zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Er zou elke 3 kwartier gecontroleerd moeten worden, zie ik regelmatig terugkomen op twitter als er vragen over gebrek aan controle zijn. Een keer werd zelfs gemeld dat er 1x in het half uur gecontroleerd zou moeten worden.

Dat we een zogeheten controlenorm hebben is de grootste onzin die er bestaat. Mag ik vragen waar je die 45 min norm met specifiek controle vandaan heb? We hebben een zichtbaarheidsnorm, geen controlenorm

Diverse NS klantenservicemedewerkers via Twitter.

Overigens heeft @Rene74 niemand gezien in 3 uur tijd meldt hij.

Reputatie 6

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Ik ben het helemaal met je eens Rene. Zichtbaarheid zou hoog in het vaandel moeten staan, los van of er gecontroleerd wordt of niet. We mogen dan een groter takenpakket hebben dan vervoerbewijzen controleren, maar dat betekent niet dat er helemaal niks gedaan hoeft te worden. Helaas hebben we een groep collega's die daar anders over denkt en dat lokt reizen zonder geldig vervoerbewijs, reizen in de verkeerde klasse en negeren van huisregels met als gevolg overlast voor andere reizigers tot gevolg. 

Reputatie 6

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Er zou elke 3 kwartier gecontroleerd moeten worden, zie ik regelmatig terugkomen op twitter als er vragen over gebrek aan controle zijn. Een keer werd zelfs gemeld dat er 1x in het half uur gecontroleerd zou moeten worden.

Dat we een zogeheten controlenorm hebben is de grootste onzin die er bestaat. Mag ik vragen waar je die 45 min norm met specifiek controle vandaan heb? We hebben een zichtbaarheidsnorm, geen controlenorm

Reputatie 7
Badge +3

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Er zou elke 3 kwartier gecontroleerd moeten worden, zie ik regelmatig terugkomen op twitter als er vragen over gebrek aan controle zijn. Een keer werd zelfs gemeld dat er 1x in het half uur gecontroleerd zou moeten worden.

Reputatie 7

Nu is het dinsdagavond en ben van Hengelo naar Breda gereisd met een overstap in Deventer. Het was niet zo druk onderweg maar de hele rit van bijna 3 uur geen personeel gezien. De vraag blijft, ondanks dat die al vele malen gesteld maar blijkbaar niet afdoende beantwoord is: waarom niet. Je zou denken dat er tijd genoeg is toch? Juist in rustige treinen. Stukje service, zichtbaarheid en visitekaartje.

Een oplossing is om het boetesysteem kostenneutraal te maken. Dan gaan boetes dus naar duizenden euro’s. Eerste boete kwijtschelden (je kunt je eens vergissen), daarna gewoon het volle pond betalen.

Zo werkt dat niet. Uiteindelijk beslist de rechter of de hoogte van boetes in de juiste verhouding staat met straffen voor andere vergrijpen. NS kan wel met €1000 komen aanzetten maar de rechter zal dan bij een rechtszaak een veel lager bedrag vaststellen.

Waarom niet? De juiste verhouding is wat mij betreft “kostenneutraal”. Tot die tijd moeten wij brave burgers dan maar blijven betalen voor het uitschot 😆

Ander idee: maak het OV helemaal gratis en zorg dat werken aantrekkelijk wordt. Beetje tegenstrijdig misschien, maar als werken loont dan is het ook niet erg dat het OV overloopt (van de forensen).

Reageer