FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets


Volgens de FNV loopt de fraude met etickets steeds meer uit de klauwen en worden de fraudeurs ook steeds agressiever.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/vervoer/2023/02/intimidatie-tegen-hoofdconducteurs


206 reacties

Reputatie 4

Ik snap het probleem niet. De QR code in de app bestaat toch uit 2 paginas en staat op naam.

 

Dus simpelweg de app laten swipen/flippen en id controle.

 

Daar zijn conducteurs toch voor?

Afschaffen kan. Ook dat is niet zo moeilijk: 

Schaf de toeslag afbij de automaat. Accepteer briefgrldcen creditcard.

 

maar het is NS en die denken niet n simpele oplossingen. Die afdeling 'ticketing' moet de bezem doorheen.

 

 

 

 

Reputatie 7

Wat ik me wel afvraag ( @Loes@Sander-VH ) : is frauderen met e-tickets nu echt een dingetje ?

 

Zwartrijders doen daar toch helemaal geen moeite voor ? Die rijden gewoon zwart. Klaar.

Ja het is echt heel heel erg op dit moment. Ik schrijf het ene naar het andere UVB. Reizigers die een e-ticket met samenreiskorting kopen terwijl ze alleen reizen, geen ID kaart bij zich hebben. Gekocht hebben na vertrektijd of op het moment dat jij komt controleren,dagkaarten die massaal doorgestuurd worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets

 

Dank je voor de feedback !

Heel apart. Dit kost ze dus nog meer dan ‘gewoon’ zwart rijden.

Dat kost het zeker weten. Had er vandaag 1 met een jongerendagkaart in de spits en 1e klas. Die heeft nu naast de JDK van €7,95 ook nog €80,43 aan uitstel van betaling ontvangen. Wat heel veel mensen ook niet weten is dat als wij in zo'n geval een uitstel van betaling opmaken en dit erbij zetten, ze coulance wat betreft de wettelijke verhoging vaak wel kunnen vergeten. 

Reputatie 7

Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets

Gewoon doorgaan! Alleen als er een redelijke pakkans is, zal er iets veranderen.

Ik was ook niet van plan te stoppen. Zolang controle en handhaving op huisregels in mijn takenpakket zit ga ik vrolijk door 😉

Reputatie 7

Wat ik me wel afvraag ( @Loes@Sander-VH ) : is frauderen met e-tickets nu echt een dingetje ?

 

Zwartrijders doen daar toch helemaal geen moeite voor ? Die rijden gewoon zwart. Klaar.

Ja het is echt heel heel erg op dit moment. Ik schrijf het ene naar het andere UVB. Reizigers die een e-ticket met samenreiskorting kopen terwijl ze alleen reizen, geen ID kaart bij zich hebben. Gekocht hebben na vertrektijd of op het moment dat jij komt controleren,dagkaarten die massaal doorgestuurd worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets

 

Dank je voor de feedback !

Heel apart. Dit kost ze dus nog meer dan ‘gewoon’ zwart rijden.


Als e-tickets afgeschaft zouden worden komt er dan op ieder station weer een “kaartjes verkoper” om je te voorzien van voordeelkaartjes of worden die helemaal afgeschaft..

De bezem mag inderdaad wel eens keer door die eindeloze stoet voordeelkaartjes. NS is sowieso op basis van de concessievoorwaarden ook helemaal niet verplicht om die aan te bieden. 

Iedereen kan voor een prikkie buiten de spits met 40% korting reizen dus kun je je afvragen of allerlei extra kortingen dan wel zo nodig zijn.

NS is echter gekomen met de e-tickets.

 

.

 

Het kan met bankpas in/uitchecken, maar dat kan nog niet met iedere bankpas. Daarnaast zijn er ook mensen die dat niet willen.

Wie bij een hele exotische bank zit of weer dwars wil liggen koopt dan maar kaartje in de automaat of schaft een chipkaart aan.

Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets

Gewoon doorgaan! Alleen als er een redelijke pakkans is, zal er iets veranderen.

Nee, het verandert pas als je die fraudegevoelige etickets afschaft.

Reputatie 7
Badge +3

Nu je ook met je bankpas kunt in- en uitchecken zijn gewone enkeltjes en retourtjes als eticket volkomen overbodig geworden.

Als je je reis ergens wil onderbreken, kan een e-ticket voordeliger zijn dan met bankpas reizen. De vraag is natuurlijk wel of je dat als NS juist wel of niet wil promoten.

Dat zal de NS niet willen promoten, want met OV-chipkaart of nu dan ook met bankpas moet je uit-checken als je het station via poortjes verlaat. Bij stations zonder poortjes kun je nog niet uitchecken als je niet te lang buiten het station verblijft.

Reputatie 7
Badge +3

NS is echter gekomen met de e-tickets.

… met een "domme” blokjescode, terwijl er betere oplossingen beschikbaar zijn, zoals het type dat NS voor internationale tickets gebruikt.

Met die codes is helemaal niets mis want alles staat er in, waaronder de naam van de reiziger die overeen moet komen met een id (de geboortedatum is helaas komen te vervallen), en verder het tijdstip van aankoop dus snel even een ticket kopen als er een conducteur aankomt werkt ook niet.

Nu je ook met je bankpas kunt in- en uitchecken zijn gewone enkeltjes en retourtjes als eticket volkomen overbodig geworden. Die kun je nu als eerste afschaffen, dat scheelt al weer een hoop misbruik.

Het kan met bankpas in/uitchecken, maar dat kan nog niet met iedere bankpas. Daarnaast zijn er ook mensen die dat niet willen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets

Gewoon doorgaan! Alleen als er een redelijke pakkans is, zal er iets veranderen.

Reputatie 7

Wat ik me wel afvraag ( @Loes@Sander-VH ) : is frauderen met e-tickets nu echt een dingetje ?

 

Zwartrijders doen daar toch helemaal geen moeite voor ? Die rijden gewoon zwart. Klaar.

Ja het is echt heel heel erg op dit moment. Ik schrijf het ene naar het andere UVB. Reizigers die een e-ticket met samenreiskorting kopen terwijl ze alleen reizen, geen ID kaart bij zich hebben. Gekocht hebben na vertrektijd of op het moment dat jij komt controleren,dagkaarten die massaal doorgestuurd worden en zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Ik denk dat inmiddels 20% van de Uitstel van Betalingen die ik opmaak komt door dit gedoe met e-tickets

Reputatie 7
Badge +3

En dan zou een retourreis opeens ook heel goedkoop worden. Alle forenzen die in de middagspits terug reizen voor een prikkie. Terwijl dat met een e-ticket juist weer niet kan 🙂

De langeafstandskorting maakt het systeem erg ingewikkeld. Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn dat poortjes en paaltjes registreren dat er eerder op de dag al gereisd is en dat voor de volgende rit op de dag langeafstandskorting berekend moet worden.

Technisch niet, maar bij een rit om 10.00 uur en dan later een om 17.00 uur hoef je natuurlijk geen extra korting geven. De grens is nu 35 minuten en dat lijkt me voldoende om nog te kunnen spreken van de zelfde reis..

Reputatie 7
Badge +3

De langeafstandskorting maakt het systeem erg ingewikkeld. Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn dat poortjes en paaltjes registreren dat er eerder op de dag al gereisd is en dat voor de volgende rit op de dag langeafstandskorting berekend moet worden.

Reputatie 7
Badge +3

Nu je ook met je bankpas kunt in- en uitchecken zijn gewone enkeltjes en retourtjes als eticket volkomen overbodig geworden.

Als je je reis ergens wil onderbreken, kan een e-ticket voordeliger zijn dan met bankpas reizen. De vraag is natuurlijk wel of je dat als NS juist wel of niet wil promoten.

Reputatie 7
Badge +3

@Ferdinand Delasoie 
Ja, die fraude met e-tickets is echt een ding. Je kunt met zo’n gedeelde code door de (domme) poortjes. Als er niet in de trein gecontroleerd wordt, reist men zonder te betalen.

Daarom is het ook zo idioot dat NS aan die e-tickets is begonnen zonder dat de poortjes geprogrammeerd zijn om fraude te herkennen.

Reputatie 7
Badge +1

NS is echter gekomen met de e-tickets.

… met een "domme” blokjescode, terwijl er betere oplossingen beschikbaar zijn, zoals het type dat NS voor internationale tickets gebruikt.

Met die codes is helemaal niets mis want alles staat er in, waaronder de naam van de reiziger die overeen moet komen met een id (de geboortedatum is helaas komen te vervallen), en verder het tijdstip van aankoop dus snel even een ticket kopen als er een conducteur aankomt werkt ook niet.

Nu je ook met je bankpas kunt in- en uitchecken zijn gewone enkeltjes en retourtjes als eticket volkomen overbodig geworden. Die kun je nu als eerste afschaffen, dat scheelt al weer een hoop misbruik.

Maar het scheelt ook veel inkomsten omdat die dingen eenmaal gedownload niet meer terug te geven zijn. NS heeft ook een kortingsmogelijkheid bij E-tickets als deze een aantal dagen van te voren worden aangeschaft toch? Ik denk eerlijk gezegd dat deze actie er juist voor is bedacht om de e-tickets wel in stand te houden. 

NS is echter gekomen met de e-tickets.

… met een "domme” blokjescode, terwijl er betere oplossingen beschikbaar zijn, zoals het type dat NS voor internationale tickets gebruikt.

Met die codes is helemaal niets mis want alles staat er in, waaronder de naam van de reiziger die overeen moet komen met een id (de geboortedatum is helaas komen te vervallen), en verder het tijdstip van aankoop dus snel even een ticket kopen als er een conducteur aankomt werkt ook niet.

Nu je ook met je bankpas kunt in- en uitchecken zijn gewone enkeltjes en retourtjes als eticket volkomen overbodig geworden. Die kun je nu als eerste afschaffen, dat scheelt al weer een hoop misbruik.

Reputatie 7

Wat ik me wel afvraag ( @Loes , @Sander-VH ) : is frauderen met e-tickets nu echt een dingetje ?

 

Zwartrijders doen daar toch helemaal geen moeite voor ? Die rijden gewoon zwart. Klaar.

Badge +3

Zoals gezegd Robert worden de poortjes binnenkort aangepast. Voor alle vervoerbewijzen gaat die wijziging dan gelden

Ik weet de details niet maar voor dagkaartjes is dat nog een hele opgave.

Dat ik met een e-ticket Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom van € 0,78 niets op Utrecht Centraal te zoeken heb is natuurlijk duidelijk, zo slim kan je poortjes nog wel maken en dat zat jaren geleden al in de planning, zie de reacties van o.a @RailRunner15 (Erwin) die in dat team zat.

Voor de rest (real-time backend controle) heb ik weinig vertrouwen in een update van poortjes, dat gaat vertraging opleveren. Het controleren van een ongeldige bankpas/creditcard is nu al een probleem (poortjes laten je gewoon binnen en controle onderweg lijkt vervolgens ook in orde want er is een ‘incheck’). Dat soort dingen dus…

Maar we gaan het zien.

Reputatie 7

Zoals gezegd Robert worden de poortjes binnenkort aangepast. Voor alle vervoerbewijzen gaat die wijziging dan gelden

Badge +3

NS is echter gekomen met de e-tickets.

… met een "domme” blokjescode, terwijl er betere oplossingen beschikbaar zijn, zoals het type dat NS voor internationale tickets gebruikt.

Met die codes is helemaal niets mis want alles staat er in, waaronder de naam van de reiziger die overeen moet komen met een id (de geboortedatum is helaas komen te vervallen), en verder het tijdstip van aankoop dus snel even een ticket kopen als er een conducteur aankomt werkt ook niet.

Het probleem is dat poortjes “dom” zijn, en codes klakkeloos accepteren zolang het tijdstip van inchecken maar klopt (dus reisdatum en eventueel daluren).

Voor de rest natuurlijk de apparatuur van de conducteurs, die een ticket dat al eerder gescand is meteen zouden moeten ‘flaggen’ en dan op zijn minst de identiteit van de reiziger moeten controleren.

De eerste die met zo’n gedeelde code reist komt er wellicht mee weg (bij geen id controle) maar elke volgende valt meteen door de mand. Oók degene waarvan het id klopt, want die heeft de code dus illegaal gedeeld!

Als er hackers zijn die het lukt om de naam (plus eventueel reisdatum en traject) in een code aan te passen dan heb ik niets gezegd, maar elk ticket heeft ook een ordernummer dus kan je daarop controleren (is dit ticket inderdaad verkocht aan persoon X?).

Geloof me, een code manipuleren is op zijn minst heel lastig dus het hangt allemaal af van controle onderweg. Vergelijk het met de echtheidskenmerken van een vals bankbiljet, een apparaatje of geoefende caissière ziet dat meteen, en een geoefende conducteur zou het ook meteen moeten zien aan een geprint e-ticket (met heel veel info in het watermerk en andere delen van het deel met de ‘foto’ op een A4’tje).

Reputatie 7

 

 

Ik ben van 6 bakken DDZ helaas door 4 uitstellen niet verder gekomen dan 2 rijtuigen. Harde realiteit. Maar deze mensen zijn wel wakker geschud hoop ik

Helemaal geen ticket of gesjoemel?

Student week in de 1e klas. Nu allemaal €58,54 verder. 

 

 

Ik ben van 6 bakken DDZ helaas door 4 uitstellen niet verder gekomen dan 2 rijtuigen. Harde realiteit. Maar deze mensen zijn wel wakker geschud hoop ik

Helemaal geen ticket of gesjoemel?

Reputatie 7

En daarom moeten we meer controleren als het aan mij ligt. Daarover gesproken, dat ga ik nu even doen. Kijken hoever ik kom 😉

Meer controle zal wel wat helpen maar het afschaffen van potentieel frauduleuze reisoproducten zal beter helpen om problemen te voorkomen.

Ik ben van 6 bakken DDZ helaas door 4 uitstellen niet verder gekomen dan 2 rijtuigen. Harde realiteit. Maar deze mensen zijn wel wakker geschud hoop ik

Reageer