FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets



Toon eerste bericht

206 reacties

Reputatie 6

Ik ben voorstander van meer controle op treinen. Maar dat is natuurlijk niet zo 1,2,3 geregeld. Ik controleer veel van mijn treinen, maar je bent soms zo lang bezig door de grote hoeveelheid zwartrijders dat je keuzes moet maken: iedereen zien met service of de helft niet zien en controle

Dat je met een Aztec code voor de juiste reisdatum alle poortjes in Nederland kunt openen is op zich logisch (met eventueel spitsbeperkingen, niet voor 8:55 en zo).

Maar in een e-ticket code zit ook een ordernummer (plus tijd van aankoop!) en daar kan je prima op controleren in de trein.

Zelfs als iemand aangegeven heeft om dat te willen annuleren en opnieuw te bestellen voor bijv. een andere datum/persoon.

Poortjes zijn voorlopig ‘dom’, die gaan open bij geldig ticket en controleren verder niet op traject en zo.



Daar komt binnenkort verandering in

Als dat wat meer menselijke controle betekent, dan lijkt het mij geen slecht idee @Sander-VH 😊

Ik weet niet of het direct meer menselijke controle gaat betekenen. Ik weet wel dat er updates voor de poortjes gedaan worden zodat buiten trajecten reizen met geen geldige kaartjes een stuk moeilijker gaat worden. 

Vond de menselijke kant van de NS juist een visitekaartje. Maar een update van de poortjes is natuurlijk ook een optie, ;)

Reputatie 6

Dat je met een Aztec code voor de juiste reisdatum alle poortjes in Nederland kunt openen is op zich logisch (met eventueel spitsbeperkingen, niet voor 8:55 en zo).

Maar in een e-ticket code zit ook een ordernummer (plus tijd van aankoop!) en daar kan je prima op controleren in de trein.

Zelfs als iemand aangegeven heeft om dat te willen annuleren en opnieuw te bestellen voor bijv. een andere datum/persoon.

Poortjes zijn voorlopig ‘dom’, die gaan open bij geldig ticket en controleren verder niet op traject en zo.



Daar komt binnenkort verandering in

Als dat wat meer menselijke controle betekent, dan lijkt het mij geen slecht idee @Sander-VH 😊

Ik weet niet of het direct meer menselijke controle gaat betekenen. Ik weet wel dat er updates voor de poortjes gedaan worden zodat buiten trajecten reizen met geen geldige kaartjes een stuk moeilijker gaat worden. 

Dat je met een Aztec code voor de juiste reisdatum alle poortjes in Nederland kunt openen is op zich logisch (met eventueel spitsbeperkingen, niet voor 8:55 en zo).

Maar in een e-ticket code zit ook een ordernummer (plus tijd van aankoop!) en daar kan je prima op controleren in de trein.

Zelfs als iemand aangegeven heeft om dat te willen annuleren en opnieuw te bestellen voor bijv. een andere datum/persoon.

Poortjes zijn voorlopig ‘dom’, die gaan open bij geldig ticket en controleren verder niet op traject en zo.



Daar komt binnenkort verandering in

Als dat wat meer menselijke controle betekent, dan lijkt het mij geen slecht idee @Sander-VH 😊

Reputatie 6

Dat je met een Aztec code voor de juiste reisdatum alle poortjes in Nederland kunt openen is op zich logisch (met eventueel spitsbeperkingen, niet voor 8:55 en zo).

Maar in een e-ticket code zit ook een ordernummer (plus tijd van aankoop!) en daar kan je prima op controleren in de trein.

Zelfs als iemand aangegeven heeft om dat te willen annuleren en opnieuw te bestellen voor bijv. een andere datum/persoon.

Poortjes zijn voorlopig ‘dom’, die gaan open bij geldig ticket en controleren verder niet op traject en zo.



Daar komt binnenkort verandering in

Ach nee, dat soort dingen is vaste prik op Snapchat. Relatief anoniem (op zijn minst voor andere groepsleden e.d.) en praktisch iedereen in de doelgroep heeft en gebruikt het.

Badge +3

Gossie… https://twitter.com/jowell09897/status/1637899633639714817

Via snapchat worden er illegaal jongerendagkaarten verhandeld. 2e account al die ik daarop betrap. Kunnen jullie hier iets mee?

NS zegt “Hier ontvangen we graag wat extra informatie over...”😂

Reputatie 7
Badge +3

Wormen en Naarden
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Laten we over normen en waarden hier niet verder discussiëren maar het even on topic houden.

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74kinderen worden niet meer opgevoed en het gezegde jong geleerd oud gedaan kennen de meesten niet meer. Vorige week sprak ik een vader aan die met een jong kind (wat overigens niet veilig achterop zat) door een voetgangersgebied fietste. Hij draaide zich om en kwam verhaal halen. Kind mocht de scheldkanonade van de vader aanhoren. Aan mijn ‘Je hebt een kind bij je’ had hij geen boodschap.

En zo gaat het in de trein ook. Jongeren nemen verkeerd gedrag van ouderen, maar ook van leeftijdsgenoten over. Het is stoer om te doen wat jij zelf wilt. En nog stoerder, om als je aangesproken wordt op fout gedrag er tegen in te gaan, te schelden en soms ook nog te schoppen en te slaan. Ik vind het al jaren niet meer leuk in de trein.

Hiermee scheer je nu dus alle ouders over 1 kam, BEDANKT.

En voor jou informatie, 100% zeker weten dat mijn kinderen echt wel normen en waarden meekrijgen.

Waar staat alle?

Ik schets een beeld wat ik om heen zie. Wij waren vroeger ook niet altijd lief, maar wij hadden wel respect voor mensen, dieren, natuur en andermans eigendommen. Iemand uitschelden vanwege aangesproken worden op gedrag deden wij niet. Gelukkig zijn er nog steeds mensen die weten wat normen en waarden zijn, maar de groep die zich er niet aan wenst te houden wordt steeds groter.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen krijgt normen en waarden mee. Helaas niet altijd de normen en waarden die nodig zijn voor het vreedzaam en veilig samenleven in een moderne maatschappij.

@Rene74kinderen worden niet meer opgevoed en het gezegde jong geleerd oud gedaan kennen de meesten niet meer. Vorige week sprak ik een vader aan die met een jong kind (wat overigens niet veilig achterop zat) door een voetgangersgebied fietste. Hij draaide zich om en kwam verhaal halen. Kind mocht de scheldkanonade van de vader aanhoren. Aan mijn ‘Je hebt een kind bij je’ had hij geen boodschap.

En zo gaat het in de trein ook. Jongeren nemen verkeerd gedrag van ouderen, maar ook van leeftijdsgenoten over. Het is stoer om te doen wat jij zelf wilt. En nog stoerder, om als je aangesproken wordt op fout gedrag er tegen in te gaan, te schelden en soms ook nog te schoppen en te slaan. Ik vind het al jaren niet meer leuk in de trein.

Hiermee scheer je nu dus alle ouders over 1 kam, BEDANKT.

En voor jou informatie, 100% zeker weten dat mijn kinderen echt wel normen en waarden meekrijgen.

Reputatie 7
Badge +1

Met een softe aanpak komen we er niet.

Gisteren weer eens een lange treinreis gemaakt van 150 km heen en 150 km terug. Ik reis 1e klas dalvrij. Helaas zowel op de heen- als terugreis schitterde het personeel weer door afwezigheid. Elk station werd dan wel keurig omgeroepen maar het personeel kwam zelfs niet langslopen. Gelukkig was het vrij rustig in de trein en ik heb geen incidenten meegemaakt onderweg. Ik onderschrijf natuurlijk wat Jeroen hier stelt

 

De keuze die de NS in het verleden heeft gemaakt door voor service te kiezen en minder controle is een verkeerde keuze, tijd om terug te gaan naar de tijd dat er wel flink gecontroleerd werd in de treinen dan worden de problemen ook vanzelf weer minder. Al zal de eerste tijd even door de zure appel heen bijten zijn vanwege wat meer agressie.

 

Wel met de kanttekening dat dit zo te zien al jaren op dit forum door diverse leden wordt aangegeven. 

 

Ik denk dat het voor NS tijd is om “tijdelijk" flink wat extra beveiligingspersoneel in te huren en gedurende een aantal maanden de controle te intensiveren en een Zero-tolerance beleid in te voeren. Dus scheefzitters niet wegsturen maar gelijk bekeuren. E-tickets zonder ID zijn niet geldig en dus bekeuren. Rokers op perrons beboeten enz.enz. 

 

Het zal ongetwijfeld in de eerste periode voor meer agressie zorgen en overlast voor reizigers omdat treinen langer zullen halteren omdat reizigers uit de trein verwijderd dienen te worden. Maar doorgaan zoals nu zorgt er gewoon voor dat veel reizigers zich zullen afkeren van de trein.   

 

Reputatie 7
Badge

Met een softe aanpak komen we er niet.

Reputatie 7
Badge +3

@Schwarzfahren Zwartrijders doen natuurlijk wel iets verkeerd: ze betalen niet voor hun reis. En wanneer ze daarop aangesproken worden zorgt dat vaak voor agressie of andere overlast. Dat heeft met stigmatiseren weinig te maken.

 

@Rene74kinderen worden niet meer opgevoed en het gezegde jong geleerd oud gedaan kennen de meesten niet meer. Vorige week sprak ik een vader aan die met een jong kind (wat overigens niet veilig achterop zat) door een voetgangersgebied fietste. Hij draaide zich om en kwam verhaal halen. Kind mocht de scheldkanonade van de vader aanhoren. Aan mijn ‘Je hebt een kind bij je’ had hij geen boodschap.

En zo gaat het in de trein ook. Jongeren nemen verkeerd gedrag van ouderen, maar ook van leeftijdsgenoten over. Het is stoer om te doen wat jij zelf wilt. En nog stoerder, om als je aangesproken wordt op fout gedrag er tegen in te gaan, te schelden en soms ook nog te schoppen en te slaan. Ik vind het al jaren niet meer leuk in de trein.

Lekker een stigmatiserend bericht naar de jeugd toe. De meeste jeugdlui die met de treinreizen doen niets verkeerd, zelfde geld voor “zwartrijders”. Je moet in die categorieen gewoon de rotte appels eruit halen maar niet alle jongeren of zwartrijders stigmatiseren

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74kinderen worden niet meer opgevoed en het gezegde jong geleerd oud gedaan kennen de meesten niet meer. Vorige week sprak ik een vader aan die met een jong kind (wat overigens niet veilig achterop zat) door een voetgangersgebied fietste. Hij draaide zich om en kwam verhaal halen. Kind mocht de scheldkanonade van de vader aanhoren. Aan mijn ‘Je hebt een kind bij je’ had hij geen boodschap.

En zo gaat het in de trein ook. Jongeren nemen verkeerd gedrag van ouderen, maar ook van leeftijdsgenoten over. Het is stoer om te doen wat jij zelf wilt. En nog stoerder, om als je aangesproken wordt op fout gedrag er tegen in te gaan, te schelden en soms ook nog te schoppen en te slaan. Ik vind het al jaren niet meer leuk in de trein.

Reputatie 7

Wat mij opvalt zijn de smoezen van de jeugd en hun grote monden. Een deel heeft geen enkele opvoeding genoten en dat zie je overal terug.

Vorige week zaten er twee (nog behoorlijk jonge, denk een jaar of 13-14 ) pubers te vapen op het balkon. Ik zat vlak bij de trap en dacht wat ruikt het hier toch naar aardbeien, zag vervolgens de rook. Ik heb ze aangesproken. Maar ik heb me nergens mee te bemoeien, want" jij kent mij niet" het k-woord viel en ze gingen in een straattaal verder met elkaar. Heb het gelaten. Toen ze in Den Bosch uitstappen smeten ze nog even een glazen flesje kapot op het perron.

Treinreizen is zo verworden tot een dagelijkse ergernis. Ik voel wel mee met de conducteurs. Maar ja. Zachte heelmeesters hebben stinkende wonden gemaakt. Verder heb je overal diploma's voor nodig alleen voor je kinderen opvoeden niet.

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat de overige vervoer bedrijven met terugwerkende kracht nog eens extra blij zijn dat ze niet met deze jongeren dagkaart hebben ingestemd. Toch wel veel prutswerk van NS dit.

@Loes  De maatschappij vraagt inmiddels zelf om een harde aanpak door zich dommer dan dom te houden voor het grijs rijden in de 1e klas. Er is te lang gekozen voor de softe aanpak met alleen wegsturen en dat heeft het uit de hand laten lopen, samen met de geringe pakkans als je zwart rijdt.

De keuze die de NS in het verleden heeft gemaakt door voor service te kiezen en minder controle is een verkeerde keuze gemaakt, tijd om terug te gaan naar de tijd dat er wel flink gecontroleerd werd in de treinen dan worden de problemen ook vanzelf weer minder. Al zal de eerste tijd even door de zure appel heenbijten zijn vanwege wat meer aggressie.

Overigens is het natuurlijk wel weer triest dat er wederom een product in de markt is gezet welke zo gevoelig is voor fraude. Commercie leert het nooit ben ik bang.

Er is momenteel veel aan de gang en waar ik niet verder op in kan gaan. De grootste ellende is de jeugd inderdaad, even de problemen in Maarheeze buiten beschouwing gelaten. De Jongeren dagkaart wordt misbruikt en intern is men hier druk bezig orde op zaken te stellen voor het controlerende personeel. Ik kan hier niet in detail op ingaan, we zitten in testfases.

Wat mij opvalt zijn de smoezen van de jeugd en hun grote monden. Een deel heeft geen enkele opvoeding genoten en dat zie je overal terug.

Als men geen ID toont bij een jongeren dagkaart, is ie niet geldig. Wat er daarna gebeurd is afhankelijk van mijn opties.

Ook de domheid van onze studentenis schrikbarend. Ze doen net of ze het verschil tussen 1 en 2 niet kennen of dat hum leven over is als hun telefoon leeg is. Die moeten we opladen, liefst vol. Ik kan in veel gevallen niet meer vriendelijk blijven, na 100 keer oh sorry gehoord te hebben. Zo staat het er momenteel even voor.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Dat is een andere discussie die met de problemen van de e-tickets weinig te maken heeft. Maar ik kan me goed voorstellen dat je onaangenaam verrast was door het feit dat de FNV met inhoudelijke punten komt en de problemen van de leden aan de orde stelt. Dat past minder goed in het beeld dat jij altijd schetst over de vakbonden.

In dit geval trekt de vakbond terecht aan de bel. De leden hebben aangegeven wat de problemen zijn. De vakbond komt voor de leden op en zoekt de publiciteit.

 

Het is misschien veel zorgelijker dat de reizigers door het personeel en de vakbonden niet serieus worden genomen.

Badge +3

Omdat een Jongeren Dagkaart ‘exclusief via de app’ te koop zou zijn kan je ten eerste al verplicht stellen dat er een app-import moet zijn (dus je het ticket kan ‘omdraaien’ voor de naam van de beste reiziger).

En omdat je bij het bestellen een e-mailadres moet opgeven kan je wellicht verplichten om een bijbehorende Mijn NS account te hebben, en daarmee in de app ingelogd moet zijn om het ticket te kunnen importeren. Komt dat niet overeen, dan géén import ❌

Of maak gebruik van 2-stapsverificatie zoals een code per sms die maar een paar minuten geldig is.

Even muggenziften in het algemeen over dit onderwerp: alles is tegenwoordig een QR-code (helemaal sinds coronaQRreligie), maar bij het spoor zijn het Aztec-codes. Een barcodestandaard die beter overweg kan met relatief slechte leesbaarheid e.d.

 

De vergelijkingen die vaak worden gemaakt, zo ook in dit topic, zijn die met bijvoorbeeld de evenementensector. Daar kan een code maar eenmalig gebruikt worden. Ook in een deel van het BTM OV is zoiets realiseerbaar. Het lastige aan de situatie poortjes is dat een code meermaals bruikbaar moet zijn, want je moet poortjes tijdens je reis kunnen passeren. Voor onderbrekingen zoals een winkelbezoek of zoals bij dagkaarten voor het in zijn geheel verlaten van het station. Je zou hooguit kunnen proberen om excessen te blokkeren, 3 passages in een uur in Groningen, Sittard en Den Haag CS kunnen onmogelijk. Of je stelt een grens van 8 of 10 poortpassages zoals bij een internationaal ticket. Al denk ik dat je zelfs dan groepen reizigers (treinhobbyisten bijvoorbeeld) onterecht blokkeert.

 

NS moet afstappen van het idee dat de kaartautomaat binnen een aantal jaren (grotendeels) uit te faseren is. Dat apparaat is je redding. Helemaal als je de hoeveelheid apparaten die cash accepteert beperkt, zoals in bijvoorbeeld parkeergarages gangbaar. 

Reageer