FNV eist maatregelen tegen fraude met e-tickets



Toon eerste bericht

206 reacties

Dat is wel de meest effectieve ja. Er zijn allerlei trucs te bedenken, maar afhankelijk van hun technische kennis is er behoorlijk wat na te maken. 
 

Laat staan als het op enig moment om internationale tickets zou gaan. Details zal ik maar laten. 
 

Ik zou gaan voor controleren, handhaven en direct V&S laten komen. Als HC niet eens de discussie aangaan, “oké dank u” en verderop assistentie laten komen. 06-11 en de rest gaat vanzelf. 

Reputatie 7
Badge +1

De term ‘fraude’ wekt de indruk dat er gerotzooid wordt met de codes, dat is hier niet het geval, ze worden simpelweg gedeeld. Heel erg makkelijk op te sporen door simpelweg te controleren, inclusief controle van een identiteitsdocument bij vermoeden van misbruik. Een keer vragen om de code te “flippen” is al voldoende. DeLijn hier in Belgie heeft in dat venster bijvoorbeeld een bewegend element zitten, zodat het opvalt als het een screenshot is.

 

“FNV Spoor heeft NS opgeroepen de QR-codes tegen fraude te beveiligen” kan dan ook simpelweg niet, je kunt allerlei trucs uithalen om screenshots maken lastiger te maken, maar onmogelijk gaat je niet lukken. Punt. Controleren of afschaffen is de enige oplossing.

Dan is de enige oplossing dus afschaffen.

De term ‘fraude’ wekt de indruk dat er gerotzooid wordt met de codes, dat is hier niet het geval, ze worden simpelweg gedeeld. Heel erg makkelijk op te sporen door simpelweg te controleren, inclusief controle van een identiteitsdocument bij vermoeden van misbruik. Een keer vragen om de code te “flippen” is al voldoende. DeLijn hier in Belgie heeft in dat venster bijvoorbeeld een bewegend element zitten, zodat het opvalt als het een screenshot is.

 

“FNV Spoor heeft NS opgeroepen de QR-codes tegen fraude te beveiligen” kan dan ook simpelweg niet, je kunt allerlei trucs uithalen om screenshots maken lastiger te maken, maar onmogelijk gaat je niet lukken. Punt. Controleren of afschaffen is de enige oplossing.

De zwartrijders veroorzaken ongeveer 60 procent van de problemen in de trein en moet je juist niet hun gang laten gaan. Handhaven, beboeten en om te beginnen een zo hoog mogelijke pakkans. 

Ik vrees dat het dweilen met de kraan open is zolang NS steeds meer moeilijk te controleren c.q. fraudegevoelige producten en betaalwijzen introduceert.

Reputatie 7
Badge +4

De zwartrijders veroorzaken ongeveer 60 procent van de problemen in de trein en moet je juist niet hun gang laten gaan. Zij zijn er ten dele de oorzaak van dat conducteurs zo weinig controleren. Zij willen ‘s avonds ook aan de boerenkool zonder de hele dag beledigd of bedreigd te worden.  Handhaven, beboeten en om te beginnen een zo hoog mogelijke pakkans. Dan maken profiteurs vanzelf een andere berekening.

 

Zwartrijders is inderdaad een raar woord. Het zijn gewoon (en veel te vaak agressieve) dieven. Door deze mensen is de trein misschien wel duurder of te duur en in ieder geval te vol.

 

Opa Bommel vertelt uit eigen werk, maar ik werd tussen Groningen en Den Haag altijd drie keer gecontroleerd, en terug weer. Conducteurs hadden maar weinig met agressie te maken.

De agressie (foto’s maken van conducteurs, messen laten zien) is ongepast en hoort absoluut niet nee. Maar die foto’s worden gewoon verspreid omdat reizen met de trein tegenwoordig idioot duur is geworden. Zelf zit ik niet in die groepen dus meer weet ik er niet van. Gewoon de agressieve mensen melden bij de politie en de andere “zwartrijders” (beetje een naar woord) gewoon hun gang laten gaan.

Reageer