Oplossing voor verkeerde datum etickets



Toon eerste bericht

180 reacties

Precies, die restitutie is het probleem want je kunt een eenmaal gekocht e-ticket niet simpelweg 'terug sturen' aan de verkoper omdat je je vergist of bedacht hebt. Dat zoiets bij kleding/schoenen e.d. wél (gratis) mag is eigenlijk al bizar genoeg.

En bij vliegtickets betaal je vaak ook de hoofdprijs voor omboeken, maar dan kom je met het ongeldig gemaakte ticket ook niet meer het vliegtuig in. Bij een trein is dat een stuk lastiger... want de meeste stations hebben helemaal geen poortjes die je tegen kunnen houden.

Hooguit zou je dan bij controle in de trein door de mand vallen, maar dat risico durft NS terecht (nog) niet aan...

Maar het vergissen (met name in vandaag en morgen) moet beter voorkomen worden.. U gaat nu betalen/verzilveren.. een ticket voor WOENSDAG 9 JANUARI 2019 (geldig tot donderdag 10 januari 04:00) en dit kunt u na betaling en ontvangst niet meer wijzigen!


De laatste alinea is precies wat ik ook bedoelde. Lijkt mij niet zo moeilijk om in te voeren. Er is al een onderzoeksbelofte vanuit NS. Ik ben benieuwd.
Lijkt mij een goede verbetering maar zou, behalve het niet kunnen wijzigen, ook duidelijk willen toevoegen dat restitutie niet mogelijk is. Dus niet alleen vermelden dat een e-ticket 1 euro goedkoper is dan een kaartje uit het automaat maar ook dat itt het kaartje uit het automaat restitutie bij een e-ticket (vanwege fraudegevoeligheid) niet mogelijk is. Lijkt mij heel eenvoudig om toe te voegen.
Maar ja, zou heel goed zo kunnen zijn dat dit in het verleden al (vaker) is voorgesteld.
Reputatie 4

Was even verkeerd gegaan bij het vernieuwen van het proces. Maar deze is inmiddels weer hersteld. Wanneer je nu je datum hebt gekozen kom je op een pagina, waar een pop-up naar boven komt met de tekst "Klopt deze datum? U kunt uw tickets na betaling namelijk niet meer wijzigen of annuleren.”

Mooi, maar dat is allemaal symptoombestrijding natuurlijk. Wanneer wordt het nou eens echt mogelijk dat tickets tot voor de reisdag kostenloos kunnen worden omgezet?


Het omzetten voor de reisdag is niet nodig, als je gewoon het kaartje koopt wanneer je gaat reizen. en waarom zou je een ticket moeten kunnen omzetten? Een vliegticket, een concertkaartje, bioscoopkaartje, theaterkaartje of festivalkaartje kun je ook niet zomaar wijzigen.


De vergelijking met vliegtickets, concertkaartjes enz. gaat niet op daar er een limiet aan het aantal te vergeven plaatsen is. Bij treinen is daar geen sprake van, op Thalys en ICE na dan.

En waarom zou je een ticket moeten kunnen omzetten? Stel dat een vlucht een dag vertraagd is, of een concert wordt uitgesteld, dan zou het erg handig zijn dat je treinkaartje kan worden omgezet naar de juiste datum zonder overbodige kosten.

Nog eens ten overvloede, het vooraf kopen van een treinkaartje is natuurlijk gewoon een vorm van gemak en comfort, en gelukkig wordt die service al jarenlang bij vele bedrijven geboden. En na een lange vliegreis is het wel zo comfortabel direct door te lopen naar het treinstation met je eticket, i.p.v. eerst lange wachtrijen te moeten trotseren bij automaat of loket voor je een kaartje hebt gekocht.

Badge +3

Probleem is met name technisch. De reisdatum is verwerkt in de blokjescode van een e-ticket dus die wijzigen is niet mogelijk. Je zult dus sowieso een nieuw ticket moeten aanschaffen als je op een andere dag wilt reizen.

De enige optie is om het betreffende e-ticket te weigeren bij poortjes en bij controle (op basis van ticket/ordernummer in een blacklist zetten).

Voor bij controle in de trein is dat niet zo’n enorm probleem (die kan online plaatsvinden), maar de poortjes hebben maar een heel beperkte geheugenruimte voor geblackliste kaarten/tickets, en niet de mogelijkheid om in achterliggende systemen te kijken. Die zullen dus gewoon open gaan en “Goede reis” of “Passage OK” zeggen.

Voor de rest is een e-ticket eigenlijk een zichtbewijs, dus als je het uitprint en de blokjescode is niet goed leesbaar heb je nog steeds een geldig ticket voor de datum die er op staat.

@Denice NS Je geeft aan dat er bijvoorbeeld ook in de voorwaarden staat dat E-tickets niet gerestitueerd worden, hetgeen suggereert dat het niet enkel in de voorwaarden staat.

Zou je kunnen aangeven waar je dit bij het bestellen verder tegenkomt ? Tot mijn verbazing heb ik dat zelf niet kunnen vinden.
Als mijn reactie suggereert dat het tijdens het bestellen ook nog ergens anders zou staan dan is dat mijn fout geweest.

Tijdens het bestellen kom je deze voorwaarde verder niet tegen behalve dus in de productvoorwaarden. Aangezien men akkoord dient te gaan met de voorwaarden voor het afronden van de bestelling kan je dus prima op de hoogte zijn van het feit dat je je ticket niet kan inleveren en je geld terug kan krijgen. Omdat het al in de voorwaarden staat is het mijns inziens overbodig om dit nog een keer te vermelden bij het bestellen. Als je besluit akkoord te gaan met de voorwaarden maar deze vervolgens niet hebt gelezen, dan is dat je eigen verantwoordelijkheid. Maar ik zal, zodra ik een reactie heb gehad op hetgeen dat ik al uit heb staan, dit ook eens onder de aandacht brengen.
@Denice NS Dank voor je reactie, maar heb je gezien met wat voor een pakket aan voorwaarden de reiziger, die een eenvoudig kaartje wenst te kopen, akkoord dient te gaan ? Vind dit forum zeer geschikt om informatie uit te wisselen maar niet om dit soort zaken aan te pakken, zal dus een andere weg gaan bewandelen.
Reputatie 7
Badge +3
Het is de zoveelste keer dat NS wordt gewezen op de zeer klantonvriendelijke gebruiksvoorwaarden van de e-tickets, hoofdzakelijk veroorzaakt door het systeem dat NS gebruikt voor de verkoop. Er zijn talloze voorbeelden (vooral in het buitenland) van systemen waarbij wijzigen of annuleren van een e-ticket wel mogelijk is. Helaas doet NS niets met de suggesties en de kritiek. Het e-ticket bij NS? Niet goed, geld weg.

Wat zo mogelijk nog vreemder is dat in sommige gevallen er dan weer wel coulance betracht wordt. Zoals in het topic https://community.ns.nl/overige-producten-6/e-ticket-naar-andere-naam-overzetten-ivm-begrafenis-9396 waar @Stijn NS op zijn minst de suggestie wekt dat er misschien wel iets te regelen valt. Dat wekt de suggestie van willekeur en dat lijkt mij niet wenselijk.
@iMark Waarom dringt het maar niet tot je door, dat je veranderingen niet via dit forum kunt bewerkstelligen ?

Heb niet gewezen op de klantonvriendelijkheid van voorwaarden maar op het ontbreken van informatie over de voorwaarden.
Als je ergens bewust voor kiest, terwijl er ook nog alternatieven zijn, is er niet veel aan de hand.
Ik snap je punt absoluut, Perron23. NS is ook immers niet het enige bedrijf met (een pakket aan) voorwaarden. Maar, zoals ik al aangaf, zal ik dit onderwerp aankaarten zodra ik reactie heb gekregen over hetgeen wat ik reeds heb uitstaan. Ik hoop uiteraard dat ik, qua informatieverstrekking op de site, iets voor jullie kan betekenen en met goed nieuws kan komen maar ook ik ben daarin afhankelijk van collega's op andere afdelingen.
Reputatie 7
Badge +3
Wat is het beleid van NS ten aanzien van coulance ten opzichte van de regels? Ik zie met enige regelmaat vragen voorbijkomen van klanten die niet-restitueerbare e-tickets hebben gekocht en die om de een of andere reden niet kunnen gebruiken. In plaats van duidelijk te zeggen dat e-tickets niet gerestitueerd worden geven moderators aan dat er wellicht toch iets geregeld kan worden via Klantenservice.
Coulance...

Over het algemeen houden onze collega's zich aan de voorwaarden. Geopend ticket = geen restitutie. Maar, niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Het staat men vrij om het toch te proberen.

Besluit een medewerker toch het ticket terug te betalen dan is dat een vorm van coulance. Daarbij kijken we dus naar de situatie en eventuele bewijsstukken die iemand kan aanleveren dat hij/zij echt niet gereisd zou kunnen hebben/of niet kan gaan reizen. Om maar even als voorbeeld 'mijn vlucht is geannuleerd/verplaatst' te noemen. Dat valt vaak wel te bewijzen door middel van een bericht van de luchtvaartmaatschappij. Zo heb ik bijvoorbeeld ook wel eens de kosten van een ticket aan iemand terug betaald omdat hij kon aantonen dat zijn vlucht was geannuleerd. Tuurlijk zou hij dan nog steeds kunnen gaan reizen maar daarom is het ook coulance 😉
Ook kijken we naar de historie, hoe vaak heeft iemand geld terug gevraagd en waarvoor. Heb je een fout gemaakt en de reisdatum klopt bijvoorbeeld niet dan is dat, hoe zuur het ook is, je eigen schuld. Tijdens het bestellen heb je meerder malen de mogelijkheid om je bestelling te controleren. Als het ticket dan is geopend vergoeden we deze niet. Het correct invullen van de gegevens en het hebben van goed functionerend apparatuur is de verantwoordelijkheid van de reiziger. We kunnen alleen ongeopende tickets onbruikbaar maken en vergoeden. Ook als je bijvoorbeeld identieke tickets hebt gekocht vergoeden we uiteraard de dubbele kosten.
Reputatie 4
We hebben een tijdje als test onderstaande layout gehad. Hierbij zagen we een reductie in het aantal calls naar klantenservice. Ik heb hem vanwege wijzigingen laatst helaas moeten uitzetten en we zijn nu bezig om dit permanent op te nemen.

@Denice NS Heb veel waardering voor jullie inzet en ben over het algemeen goed te spreken over de kwaliteit van de moderatie. Jullie krijgen echter te weinig medewerking vanuit de organisatie van NS om de (gewekte) verwachtingen waar te maken. Dat is jammer, maar dat is (vooralsnog) niet anders. Ook dit zou echter duidelijk gecommuniceerd kunnen worden.
Reputatie 4


Via-via heb ik begrepen dat er gewerkt wordt aan een verbeterde versie van E-tickets. Hoe dit er precies uit gaat zien, wat er veranderd en wanneer precies is nog niet duidelijk. Zodra ik meer informatie heb laat ik dat hier weten.Meen je dit nou?! Begin dit jaar werd deze verbetering al aangekondigd. Het zou eind 1e kwartaal gereed moeten zijn. Inmiddels zitten we in het 3e kwartaal en hebben we er nooit meer iets over gehoord. En nu heb jij "via-via" begrepen dat ze aan een verbetering werken?
Sorry hoor, maar wat een aanfluiting.
Ik snap je bericht helemaal mrfreeze. Ik had graag ook meer willen vertellen maar helaas reageert de betreffende afdeling niet meer op mijn berichten. Via-via heb ik nu dit te horen gekregen maar ik snap dat dit al veel eerder had verwerkt moeten worden. Waarom het zo lang duurt en waarom de eerdere aanpassing is komen te vervallen weet ik helaas niet.


Kan ik je wel vertellen hoor. Allereerst is dat nog steeds dezelfde aanpassing. Er moeten alleen in diverse systemen aanpassingen worden gedaan. Het is lastig om die goed op elkaar te laten afstemmen, gezien de verschillende wensen en belangen die spelen binnen de NS. Daarnaast moeten al deze zaken worden afgestemd met de andere vervoerders in Nederland.
@RailRunner15 Opnemen dat je niet kunt wijzigen is prima, maar dat is niet hetzelfde als aangeven dat restitutie niet mogelijk is.
Indien er op bijvoorbeeld de beginpagina te weinig ruimte zou bestaan om dit aan te geven dan zou de vermelding dat een E-ticket 1 € minder kost dan een kaartje uit het automaat kunnen worden verplaatst naar de voorwaarden, zodat het ontbreken van de mogelijkheid tot restitutie, evenzo vet gedrukt, in beeld kan worden gebracht.
Wil er hier wel een punt achter zetten.
Ik miste 'm inderdaad al @RailRunner15. Fijn dat die melding straks weer een permanente rol gaat spelen in het bestelproces!

Is het dan wellicht een idee om tevens in/bij die melding tevens te vermelden dat E-tickets niet kunnen worden ingeleverd en worden terugbetaald? (om even het punt van Perron23 aan te halen.)
Reputatie 4
Ik miste 'm inderdaad al @RailRunner15. Fijn dat die melding straks weer een permanente rol gaat spelen in het bestelproces!

Is het dan wellicht een idee om tevens in/bij die melding tevens te vermelden dat E-tickets niet kunnen worden ingeleverd en worden terugbetaald? (om even het punt van Perron23 aan te halen.)


Dat is zeker een goed punt en zou misschien prima in dat lichtblauwe blok kunnen.

@Perron23 Bedoel je in dat grote gele vlak? Zal eens met onze designers overleggen of dat een optie is.
@RailRunner15 Ja, dat bedoel ik en wat mij betreft precies op de plek van het lokkertje (1 € korting) en evenzo vet gedrukt. Kortom: zo duidelijk mogelijk in beeld gebracht.
Eerlijk gezegd zou dat lokkertje helemaal niet vermeld moeten worden. Er zou moeten staan dat kaartjes met de mogelijkheid tot restitutie uit het automaat gehaald kunnen worden, maar dat deze wel 1 € meer kosten (het zijn immers chipkaartjes).
Reputatie 4
@RailRunner15 Ja, dat bedoel ik en wat mij betreft precies op de plek van het lokkertje (1 € korting) en evenzo vet gedrukt. Kortom: zo duidelijk mogelijk in beeld gebracht.
Eerlijk gezegd zou dat lokkertje helemaal niet vermeld moeten worden. Er zou moeten staan dat kaartjes met de mogelijkheid tot restitutie uit het automaat gehaald kunnen worden, maar dat deze wel 1 € meer kosten (het zijn immers chipkaartjes).


Ben ik het niet met je oneens 😉 Maar ik mag hem niet weghalen.
@RailRunner15 Wil niet aangeven wat ik nu denk. Laat ik het erop houden dat ik een beetje begin te twijfelen aan de bedoelingen van degene van wie het niet mag. Ook hier zou enige uitleg mogelijk soelaas kunnen bieden
Dus het kan NS niks schelen dat het zo vaak mis gaat en klanten geld kwijt zijn, had je de voorwaarden maar moeten lezen.
Geen speld tussen te krijgen, maar klantvriendelijk? Nee. Reiziger op 1, 2 en 3? Zeker niet.


Het is maar zeer de vraag of daar geen speld tussen te krijgen is. Ook al heeft men wettelijk gezien als klant geen ontbindingsrecht dan betekent dat nog niet dat de aanbieder het fatsoen achterwege kan laten danwel zelfs de plicht niet zou hebben om dit duidelijk tijdens het bestelproces kenbaar te maken. Het enkel verwijzen naar een pak kleine lettertjes maakt zo'n zaak niet 1,2,3 sterker.
Reputatie 7
Badge +3
't Is voor mij vooral het zoveelste voorbeeld dat NS uitdrukkelijk niet vanuit de klant denkt :(

Overduidelijk is dat het vaak mis gaat met de e-tickets, dat kan elke forumbezoeker beamen. Duidelijk is ook dat dat in de meeste gevallen de klant geld kost.
Vervolgens worden hier een aantal suggesties gedaan, al dan niet haalbaar en wenselijk. Maar om ze bij voorbaat al af te wijzen met de mededeling dat je de kleine lettertjes in de algemene voorwaarden maar moet lezen, nee, sorry.
Badge +3
Jammer dat het verhaal van die €1 goedkoper niet gewoon weggelaten kan worden.

Het geeft de suggestie dat je met een e-ticket korting krijgt, of op een of andere manier goedkoper is dan reizen op een andere manier, en dat is natuurlijk niet waar. Het kost je immers precies hetzelfde als reizen op bijvoorbeeld de anonieme chipkaart van je buurvrouw.

Het omgekeerde geldt wél, een kaartje uit een automaat is €1 duurder dan de prijs van een reis (enkel of retour), en dat staat daar dan ook keurig op geprint!

Je betaalt voor een e-ticket gewoon de prijs van een reis/product/dienst, en er is dus helemaal geen reden om te suggereren dat je daar korting op krijgt of een euro op bespaart, omdat je toevallig online bestelt.

Uiteraard wil NS het zo positief mogelijk brengen, net zoals men niet meer zegt "de trein heeft 5 minuten vertraging" maar "vertrekt over ongeveer 5 minuten", terwijl de +5 op de borden genoeg zegt... vertraging dus :P

Maar goed, we dwalen af... Kort samengevat, een e-ticket is geen -1 maar een kaartje uit de automaat is +1 en dat hoeft echt niet expliciet vermeld te worden in een totaal ander bestel/betaalsysteem dan een balie of automaat.

Je betaalt gewoon alleen geen 'servicekosten' (en die service is dan ook ver te zoeken) 😃
Kort samengevat, een e-ticket is geen -1 maar een kaartje uit de automaat is +1 en dat hoeft echt niet expliciet vermeld te worden in een totaal ander bestel/betaalsysteem dan een balie of automaat.

Het gaat erom dat de klant een bewuste keus kan maken. Dat betekent in dit geval dat hij goed weet dat er bij het e-ticket geen restitutie mogelijk is en dat hij beseft dat het geen slikken of stikken is, dwz dat hij de keus heeft om, tegen meerprijs, een (regulier) ticket met restitutierecht te kopen.

Beide zaken acht ik van belang om de klant goed van dienst te zijn maar ook om de problemen in te dammen (het systeem beter te laten functioneren).

Of het werkt zul je echter pas kunnen bepalen als je het uitprobeert.

Reageer