Oplossing voor verkeerde datum etickets
Is het misschien een idee om aan het eind van de bestelcyclus iets aan te geven in de trend van:
Beste Reiziger. U bestelt thans een e-ticket voor Maandag 7 januari 2019 van ......
naar ...... Is dit het gewenste ticket?
En dan boxje met ja/nee en vervolgens de rest van de bestelprocedure. Door de reiziger op Ja of Nee te laten klikken wordt hij/zij volgens mij meer bewust van wat hij/zij besteld.
En bij vliegtickets betaal je vaak ook de hoofdprijs voor omboeken, maar dan kom je met het ongeldig gemaakte ticket ook niet meer het vliegtuig in. Bij een trein is dat een stuk lastiger... want de meeste stations hebben helemaal geen poortjes die je tegen kunnen houden.
Hooguit zou je dan bij controle in de trein door de mand vallen, maar dat risico durft NS terecht (nog) niet aan...
Maar het vergissen (met name in vandaag en morgen) moet beter voorkomen worden.. U gaat nu betalen/verzilveren.. een ticket voor WOENSDAG 9 JANUARI 2019 (geldig tot donderdag 10 januari 04:00) en dit kunt u na betaling en ontvangst niet meer wijzigen!
De laatste alinea is precies wat ik ook bedoelde. Lijkt mij niet zo moeilijk om in te voeren. Er is al een onderzoeksbelofte vanuit NS. Ik ben benieuwd.
Maar ja, zou heel goed zo kunnen zijn dat dit in het verleden al (vaker) is voorgesteld.
Was even verkeerd gegaan bij het vernieuwen van het proces. Maar deze is inmiddels weer hersteld. Wanneer je nu je datum hebt gekozen kom je op een pagina, waar een pop-up naar boven komt met de tekst "Klopt deze datum? U kunt uw tickets na betaling namelijk niet meer wijzigen of annuleren.”
Mooi, maar dat is allemaal symptoombestrijding natuurlijk. Wanneer wordt het nou eens echt mogelijk dat tickets tot voor de reisdag kostenloos kunnen worden omgezet?
Het omzetten voor de reisdag is niet nodig, als je gewoon het kaartje koopt wanneer je gaat reizen. en waarom zou je een ticket moeten kunnen omzetten? Een vliegticket, een concertkaartje, bioscoopkaartje, theaterkaartje of festivalkaartje kun je ook niet zomaar wijzigen.
De vergelijking met vliegtickets, concertkaartjes enz. gaat niet op daar er een limiet aan het aantal te vergeven plaatsen is. Bij treinen is daar geen sprake van, op Thalys en ICE na dan.
En waarom zou je een ticket moeten kunnen omzetten? Stel dat een vlucht een dag vertraagd is, of een concert wordt uitgesteld, dan zou het erg handig zijn dat je treinkaartje kan worden omgezet naar de juiste datum zonder overbodige kosten.
Nog eens ten overvloede, het vooraf kopen van een treinkaartje is natuurlijk gewoon een vorm van gemak en comfort, en gelukkig wordt die service al jarenlang bij vele bedrijven geboden. En na een lange vliegreis is het wel zo comfortabel direct door te lopen naar het treinstation met je eticket, i.p.v. eerst lange wachtrijen te moeten trotseren bij automaat of loket voor je een kaartje hebt gekocht.
Probleem is met name technisch. De reisdatum is verwerkt in de blokjescode van een e-ticket dus die wijzigen is niet mogelijk. Je zult dus sowieso een nieuw ticket moeten aanschaffen als je op een andere dag wilt reizen.
De enige optie is om het betreffende e-ticket te weigeren bij poortjes en bij controle (op basis van ticket/ordernummer in een blacklist zetten).
Voor bij controle in de trein is dat niet zo’n enorm probleem (die kan online plaatsvinden), maar de poortjes hebben maar een heel beperkte geheugenruimte voor geblackliste kaarten/tickets, en niet de mogelijkheid om in achterliggende systemen te kijken. Die zullen dus gewoon open gaan en “Goede reis” of “Passage OK” zeggen.
Voor de rest is een e-ticket eigenlijk een zichtbewijs, dus als je het uitprint en de blokjescode is niet goed leesbaar heb je nog steeds een geldig ticket voor de datum die er op staat.
Zou je kunnen aangeven waar je dit bij het bestellen verder tegenkomt ? Tot mijn verbazing heb ik dat zelf niet kunnen vinden.
Tijdens het bestellen kom je deze voorwaarde verder niet tegen behalve dus in de productvoorwaarden. Aangezien men akkoord dient te gaan met de voorwaarden voor het afronden van de bestelling kan je dus prima op de hoogte zijn van het feit dat je je ticket niet kan inleveren en je geld terug kan krijgen. Omdat het al in de voorwaarden staat is het mijns inziens overbodig om dit nog een keer te vermelden bij het bestellen. Als je besluit akkoord te gaan met de voorwaarden maar deze vervolgens niet hebt gelezen, dan is dat je eigen verantwoordelijkheid. Maar ik zal, zodra ik een reactie heb gehad op hetgeen dat ik al uit heb staan, dit ook eens onder de aandacht brengen.
Wat zo mogelijk nog vreemder is dat in sommige gevallen er dan weer wel coulance betracht wordt. Zoals in het topic https://community.ns.nl/overige-producten-6/e-ticket-naar-andere-naam-overzetten-ivm-begrafenis-9396 waar
Heb niet gewezen op de klantonvriendelijkheid van voorwaarden maar op het ontbreken van informatie over de voorwaarden.
Als je ergens bewust voor kiest, terwijl er ook nog alternatieven zijn, is er niet veel aan de hand.
Over het algemeen houden onze collega's zich aan de voorwaarden. Geopend ticket = geen restitutie. Maar, niet geschoten is altijd mis natuurlijk. Het staat men vrij om het toch te proberen.
Besluit een medewerker toch het ticket terug te betalen dan is dat een vorm van coulance. Daarbij kijken we dus naar de situatie en eventuele bewijsstukken die iemand kan aanleveren dat hij/zij echt niet gereisd zou kunnen hebben/of niet kan gaan reizen. Om maar even als voorbeeld 'mijn vlucht is geannuleerd/verplaatst' te noemen. Dat valt vaak wel te bewijzen door middel van een bericht van de luchtvaartmaatschappij. Zo heb ik bijvoorbeeld ook wel eens de kosten van een ticket aan iemand terug betaald omdat hij kon aantonen dat zijn vlucht was geannuleerd. Tuurlijk zou hij dan nog steeds kunnen gaan reizen maar daarom is het ook coulance 😉
Ook kijken we naar de historie, hoe vaak heeft iemand geld terug gevraagd en waarvoor. Heb je een fout gemaakt en de reisdatum klopt bijvoorbeeld niet dan is dat, hoe zuur het ook is, je eigen schuld. Tijdens het bestellen heb je meerder malen de mogelijkheid om je bestelling te controleren. Als het ticket dan is geopend vergoeden we deze niet. Het correct invullen van de gegevens en het hebben van goed functionerend apparatuur is de verantwoordelijkheid van de reiziger. We kunnen alleen ongeopende tickets onbruikbaar maken en vergoeden. Ook als je bijvoorbeeld identieke tickets hebt gekocht vergoeden we uiteraard de dubbele kosten.
Sorry hoor, maar wat een aanfluiting.
Kan ik je wel vertellen hoor. Allereerst is dat nog steeds dezelfde aanpassing. Er moeten alleen in diverse systemen aanpassingen worden gedaan. Het is lastig om die goed op elkaar te laten afstemmen, gezien de verschillende wensen en belangen die spelen binnen de NS. Daarnaast moeten al deze zaken worden afgestemd met de andere vervoerders in Nederland.
Indien er op bijvoorbeeld de beginpagina te weinig ruimte zou bestaan om dit aan te geven dan zou de vermelding dat een E-ticket 1 € minder kost dan een kaartje uit het automaat kunnen worden verplaatst naar de voorwaarden, zodat het ontbreken van de mogelijkheid tot restitutie, evenzo vet gedrukt, in beeld kan worden gebracht.
Wil er hier wel een punt achter zetten.
Is het dan wellicht een idee om tevens in/bij die melding tevens te vermelden dat E-tickets niet kunnen worden ingeleverd en worden terugbetaald? (om even het punt van Perron23 aan te halen.)
Is het dan wellicht een idee om tevens in/bij die melding tevens te vermelden dat E-tickets niet kunnen worden ingeleverd en worden terugbetaald? (om even het punt van Perron23 aan te halen.)
Dat is zeker een goed punt en zou misschien prima in dat lichtblauwe blok kunnen.
Eerlijk gezegd zou dat lokkertje helemaal niet vermeld moeten worden. Er zou moeten staan dat kaartjes met de mogelijkheid tot restitutie uit het automaat gehaald kunnen worden, maar dat deze wel 1 € meer kosten (het zijn immers chipkaartjes).
Eerlijk gezegd zou dat lokkertje helemaal niet vermeld moeten worden. Er zou moeten staan dat kaartjes met de mogelijkheid tot restitutie uit het automaat gehaald kunnen worden, maar dat deze wel 1 € meer kosten (het zijn immers chipkaartjes).
Ben ik het niet met je oneens 😉 Maar ik mag hem niet weghalen.
Geen speld tussen te krijgen, maar klantvriendelijk? Nee. Reiziger op 1, 2 en 3? Zeker niet.
Het is maar zeer de vraag of daar geen speld tussen te krijgen is. Ook al heeft men wettelijk gezien als klant geen ontbindingsrecht dan betekent dat nog niet dat de aanbieder het fatsoen achterwege kan laten danwel zelfs de plicht niet zou hebben om dit duidelijk tijdens het bestelproces kenbaar te maken. Het enkel verwijzen naar een pak kleine lettertjes maakt zo'n zaak niet 1,2,3 sterker.
Overduidelijk is dat het vaak mis gaat met de e-tickets, dat kan elke forumbezoeker beamen. Duidelijk is ook dat dat in de meeste gevallen de klant geld kost.
Vervolgens worden hier een aantal suggesties gedaan, al dan niet haalbaar en wenselijk. Maar om ze bij voorbaat al af te wijzen met de mededeling dat je de kleine lettertjes in de algemene voorwaarden maar moet lezen, nee, sorry.
Het geeft de suggestie dat je met een e-ticket korting krijgt, of op een of andere manier goedkoper is dan reizen op een andere manier, en dat is natuurlijk niet waar. Het kost je immers precies hetzelfde als reizen op bijvoorbeeld de anonieme chipkaart van je buurvrouw.
Het omgekeerde geldt wél, een kaartje uit een automaat is €1 duurder dan de prijs van een reis (enkel of retour), en dat staat daar dan ook keurig op geprint!
Je betaalt voor een e-ticket gewoon de prijs van een reis/product/dienst, en er is dus helemaal geen reden om te suggereren dat je daar korting op krijgt of een euro op bespaart, omdat je toevallig online bestelt.
Uiteraard wil NS het zo positief mogelijk brengen, net zoals men niet meer zegt "de trein heeft 5 minuten vertraging" maar "vertrekt over ongeveer 5 minuten", terwijl de +5 op de borden genoeg zegt... vertraging dus :P
Maar goed, we dwalen af... Kort samengevat, een e-ticket is geen -1 maar een kaartje uit de automaat is +1 en dat hoeft echt niet expliciet vermeld te worden in een totaal ander bestel/betaalsysteem dan een balie of automaat.
Je betaalt gewoon alleen geen 'servicekosten' (en die service is dan ook ver te zoeken) 😃
Kort samengevat, een e-ticket is geen -1 maar een kaartje uit de automaat is +1 en dat hoeft echt niet expliciet vermeld te worden in een totaal ander bestel/betaalsysteem dan een balie of automaat.
Het gaat erom dat de klant een bewuste keus kan maken. Dat betekent in dit geval dat hij goed weet dat er bij het e-ticket geen restitutie mogelijk is en dat hij beseft dat het geen slikken of stikken is, dwz dat hij de keus heeft om, tegen meerprijs, een (regulier) ticket met restitutierecht te kopen.
Beide zaken acht ik van belang om de klant goed van dienst te zijn maar ook om de problemen in te dammen (het systeem beter te laten functioneren).
Of het werkt zul je echter pas kunnen bepalen als je het uitprobeert.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.