Oplossing voor verkeerde datum etickets



Toon eerste bericht

180 reacties

Op zich is er weinig mis met e-tickets.
Naast de bovenstaande suggestie om een aanduiding van de dag aan het bestelproces toe te voegen zou ik, om de zorgvuldigheid rond het bestellen te vergroten en gedoe achteraf te beperken, willen adviseren om bijzonder duidelijk aan te geven dat e-tickets weliswaar iets goedkoper zijn dan automaat-tickets, maar daarentegen niet gerestitueerd kunnen worden. Daar komt men nu meestal pas achteraf (hier) achter.
@iMark

Geen betalingen door buitenlanders met creditcard mogelijk = klantonvriendelijk
Wel betalingen door buitenlanders met creditcard mogelijk = nog klantonvriendelijker

Reputatie 7
Badge +3
In juli van vorig jaar is NS nota bene betalingen met creditcard gaan accepteren voor e-tickets vol tarief, met name gericht op buitenlandse toeristen. De hopeloos klantonvriendelijke gebruiksvoorwaarden voor deze e-tickets zijn echter niet gewijzigd.

NS heeft niets gedaan met de fundamentele kritiek op dit verkoopkanaal en heeft de problematiek nog vele malen erger gemaakt door betalingen met credit card mogelijk te maken. Wijziging van de reisplannen? Wijzigen of annuleren van het duurbetaalde e-ticket is niet mogelijk en bent als klant je geld kwijt. Alleen een monopolist komt weg met dit soort praktijken.


Als ik een vliegticket koop kan ik deze als ik hem al zou kunnen wijzigen alleen maar tegen extra betaling wijzigen.
Ga ik onverhoopt geen gebruik maken van mijn vliegticket dan ben ik mijn geld kwijt.
En dat terwijl vliegtickets itt NS e-tickets wel uit het systeem gehaald kunnen worden

Wijzigen of annuleren van het duurbetaalde e-ticket is niet mogelijk en bent als klant je geld kwijt. Alleen een monopolist komt weg met dit soort praktijken.Als ik een vliegticket koop kan ik deze als ik hem al zou kunnen wijzigen alleen maar tegen extra betaling wijzigen.
Ga ik onverhoopt geen gebruik maken van mijn vliegticket dan ben ik mijn geld kwijt.
En dat terwijl vliegtickets itt NS e-tickets wel uit het systeem gehaald kunnen worden


En dat terwijl er in de luchtvaartsector toch sprake is van een felle concurrentiestrijd en er in de verste verte geen monopolisten te bespeuren zijn !
Reputatie 6

Het zou in elk geval gewoon mogelijk moeten zijn dat je een kaartje kostenloos tot 24 uur vantevoren online moet kunnen omzetten.

Hier ben ik het helemaal mee eens, zou mooi zijn ! Maar wat gaat het kosten ?



Afgelopen september in Polen met de trein gereisd. Online kaartjes gekocht, je moet ook je naam invullen en een geldig legitimatiebewijs kunnen tonen als je gecontroleerd wordt. Mocht je je reis niet willen maken dan kun je tot vertrek annuleren tegen een bepaalde fee. Dat is een percentage van het gekochte ticket. Ik meen dat dit 10 of 15% was van het betaalde bedrag. Als je je reis op een ander dag en tijdstip wilde maken (je koopt in Polen een kaartje voor een route en een specifieke tijd) dan kon het kosteloos geruild worden online.
Reputatie 4

Was even verkeerd gegaan bij het vernieuwen van het proces. Maar deze is inmiddels weer hersteld. Wanneer je nu je datum hebt gekozen kom je op een pagina, waar een pop-up naar boven komt met de tekst "Klopt deze datum? U kunt uw tickets na betaling namelijk niet meer wijzigen of annuleren.”

Mooi, maar dat is allemaal symptoombestrijding natuurlijk. Wanneer wordt het nou eens echt mogelijk dat tickets tot voor de reisdag kostenloos kunnen worden omgezet?

@Lies87 Ziet er goed uit, maar de Poolse spoorvervoerder is volgens mij wel een verlieslijdend staatsbedrijf. Bedankt voor de info.
Tja, volgens mij kunnen we er wel vanalles bij vermelden op de site maar dat E-tickets niet gerestitueerd worden staat bijvoorbeeld ook in de voorwaarden. Daar ga je mee akkoord anders kan je de aankoop ook niet voltooien. Kortom, je bent er zelf verantwoordelijk voor om van de voorwaarden op de hoogte te zijn. Je kan de bestelling dus nog afbreken op dat moment als je geen risico wilt lopen.

Wat betreft de suggestie van de reisdag + reisdatum heb ik nog geen terugkoppeling ontvangen. Hopelijk kan ik daar later deze week meer nieuws over melden.
Reputatie 4
Het zou in elk geval gewoon mogelijk moeten zijn dat je een kaartje kostenloos tot 24 uur vantevoren online moet kunnen omzetten.

Het systeem annuleert het oude ordernummer, genereert een nieuw nummer en pas de nacht vóór de reisdag wordt het nieuwe ordernummer naar alle lezers verzonden.

In het buitenland is dat al lang gemeengoed maar niet voor NS. Die beschouwt het huidige eticket-systeem, waarbij eenmaal aangeschafte kaartjes niet meer kunnen worden gewijzigd, als een buitengewoon lucratief verdienmodel en ja waarom zou je die lucratieve geldbron gaan optimaliseren met inkomstenderving voor de vervoerder tot gevolg.

In elk geval maakt NS helaas geen enkele aanstalten om het ticketsysteem aan te passen naar de eisen van deze moderne tijden waardoor nog talloze reizigers nodeloos gedupeerd zullen worden.


Het zit iets genuanceerder in elkaar. Wij gebruiken het UIC systeem voor ticketing (UIC 813.3) van de Europese spoorwegen. Dit gebruikt Security in Data, oftewel de barcode bevat alle beveiligingselementen. Hierdoor hoeven de poortjes en andere controleapparatuur niet online te zijn voor het valideren. We zijn nu een aantal dingen aan het onderzoeken. Een daarvan is het opnieuw uitgeven van tickets en de oude dan blacklisten en de andere is Security in System, waarbij de controleapparatuur online checkt. Gaat allebei wel even duren, aangezien we samen moeten werken met alle vervoerders binnen Nederland.
Uniek ID, her en der wat geheugen en een matige verbinding met de backend en veel problemen zijn oplosbaar.
Wat dacht je van intensiever samenwerken? Het probleem bestaal al jaren.
@Jouke NS je hoeft ontwikkelingen toch niet eindeloos af te wachten om een tekst op een eenvoudige manier alvast aan te passen.
Uitgaande van het door @Rail_Runner aangegeven wetsartikel met uitleg, kan geconcludeerd worden dat er sprake is van vernietigbaarheid. Dit vanwege het feit dat de relevante informatie niet op de vereiste duidelijke en begrijpelijke wijze wordt verstrekt.
Van willekeur bij terugbetaling zou dan ook geen sprake hoeven te zijn, een ieder dient, in voorkomende gevallen, terugbetaald te worden.🙂


We kunnen hier nog lang over door discussiëren. Feit is dat NS in ieder geval tot eind maart helemaal niets gaat doen en misschien ergens begin april een oplossing gaat presenteren. De ambitie die NS zelf uitspreekt op haar website moeten we dan ook maar zien als holle woorden. "we zetten wel iets neer over ambities op onze site maar vervolgens doen we in de praktijk precies het tegenovergestelde."

Zeer teleurstellend voor zo'n groot bedrijf met een maatschappelijke en publieke functie m.i.😥
Reputatie 7
Badge +3
Dat lijkt me een typisch voorbeeld van perfectie die de vijand is van het goede. NS is bezig met de perfecte oplossing (het ongeldig kunnen maken van e-tickets) en doet daarom het goede (het in de tussentijd aanpassen van de website) maar niet.

Waarom de afweging is gemaakt weet ik niet. Er is ons duidelijk gemaakt dat er iets aan zit te komen op korte termijn. Ik verwacht dus ook dat dit voor het einde van het eerste kwartaal duidelijk zal zijn.

 

Ik had verwacht dat je eerste kwartaal 2019 bedoelde, maar dat was dus niet juist. Het is nu bijna eind Q1 2020. Kunnen we nu wel iets verwachten? Of kun je aangeven van welk jaar je het eerste kwartaal bedoelde?

 

Die plannen zijn inmiddels al lang weer van de baan. NS kan dit nu eenmaal niet. Uiteindelijk hebben ze in ieder geval het aangeven van de dag nu doorgevoerd. Dat is al heel wat voor NS. Totdat OV chipkaart 2 er is denk ik niet dat we veel innovatie bij NS kunnen verwachten. 

Het aangeven van de dag is dan ook nog maar slechts bij de actietickets doorgevoerd.

Het lijkt erop dat er nog altijd sprake is van een verkokerde organisatie waarbij tegenstrijdige belangen een rol spelen. Het niet realiseren van verdere aanpassingen zou, zo bezien, weleens niet zo zeer een kwestie van niet kunnen maar eerder van niet willen zijn.

Het kan bijvoorbeeld technisch toch niet zo moeilijk zijn om duidelijk aan te geven dat etickets het beste zo kort mogelijk voor aanvang van de reis verzilverd/besteld kunnen worden. Dit vanwege het feit dat de validatie niet ongedaan kan worden gemaakt.

 

Het laatste is ook al vele malen aangegeven o.a. door IMark. Door bewust hier niets mee te doen, lijkt het bedrijf echt alleen maar aan de eigen kassa te denken. (Katjing) Het bestellen van e-tickets meer dan twee weken (en dat is al idioot lang) voor de daadwerkelijke reisdatum zou gewoon niet moeten kunnen. 

Badge +3

Probleem is dat de datum voor gekochte/verzilverde kaartjes keihard in de code op je e-ticket staat, en dus geldig is.

De datum wijzigen is dus niet mogelijk, en gratis een nieuw e-ticket voor een andere datum gaat niet snel gebeuren, hooguit bij grote aantoonbare overmacht zoals een e-ticket van/naar Schiphol i.c.m. met het bewijs dat een vlucht gewijzigd/geannuleerd is.

Met de huidige CoVid2019 situatie mag je nog gewoon reizen, maar mochten bepaalde evenementen niet doorgaan dan wordt er zo te lezen al redelijk coulant gehandeld… Ik neem aan dat bijv. e-tickets voor de Efteling e.d. gewoon ongeldig gemaakt kunnen worden, en je dan een nieuwe couponcode krijgt.

Badge +3

Ik vermoed dat een eerste stap zal zijn dat je met een e-ticket daadwerkelijk moet gaan inchecken.

Dat zou betekenen dat incheckpaaltjes allemaal een optische scanner moeten krijgen. De bussen hier hebben die al, aan de onderkant van het CiCo apparaat. De volgende stap zal gewoon NFC op je telefoon zijn natuurlijk (ticket in een wallet).

Een beperkte blacklist voor e-tickets is er al (bij controle in de trein een backend-check doen) maar voor poortjes schijnt dat nogal lastig/traag te zijn, en die dingen hebben blijkbaar te weinig geheugen om alle geblokkeerde tickets en ov-chipkaarten lokaal op te slaan?

Je zit sowieso met een stukje administratie om in dat geval nieuwe couponcodes aan te moeten maken, of identieke e-tickets op naam opsturen maar dan voor een andere datum. Even snel een ticket dat je al hebt op een andere datum/bestemming zetten is er dus niet bij.

Badge +3

Als ik de verhalen hier moet geloven, kan je met een daluren e-ticket geen poortje openen vóór 8.55 uur. Dan vindt er dus al een controle in de backend plaats, anders kan dat poortje het nooit weten. Hoe ze het met de CiCo-paaltjes willen doen, geen idee. Maar als NS zo stellig aankondigt dat ze met zo'n systeem gaan komen, mogen we ze daar ook aan herinneren toch? :slight_smile:

Jazeker, helemaal met je eens. Dat eerste (poortjes niet kunnen openen tot vlak voor de daluren) las ik ook, maar lijkt me redelijk onwaarschijnlijk.

poortjes gaan inderdaad alleen nog open op de tijdstippen dat de tickets geldig zijn, wel met een marge van 5 minuten . 

De poortjes begrijpen het verschil tussen daluren en voordeeluren ook goed. In tegenstelling tot de conducteur die mijn reisgenoot erop wees dat hij de trein uit moest zijn voor 16.00 uur, terwijl op zijn ticket duidelijk vermeld stond dat het na 9.00 uur de hele dag geldig was

Badge +3

Ah, oké maar dat is dan wel jammer als je eerst op bijv. Utrecht Centraal nog op je gemak wat wilt eten/drinken/kopen, of afgesproken hebt met andere reizigers bij de vekeerde Starbucks (die binnen de poortjes).

Maar goed, je kunt niet alles hebben en e-tickets met beperkingen zijn sowieso veelal actiekaartjes.

minder dan vijf minuten is op stations als Utrecht Centraal soms al vrij krap, helemaal als je minder goed te been bent

Deze nieuwe restrictie om stations niet meer in te kunnen had best gecommuniceerd kunnen worden i.p.v. deze wijziging gewoon door te voeren en denken jullie komen er bij het poortje wel achter

Badge +3

Bij de Kruidvat kaartjes toen het nog chipkaartjes waren was het trouwens ook zo. Incheck buiten daluren (+marge) gaf de melding Niet Mogelijk.

Dus als een poortje een e-ticket ziet (dal/voordeeluren staat gewoon in de code, geen backend-check voor nodig) kan dat natuurlijk ook gewoon. Op zich logisch dus, maar onhandig ook (als je toch sowieso 60 minuten zonder te reizen binnen poortjes mag zijn)?

Reputatie 7

Het aangeven van de dag is dan ook nog maar slechts bij de actietickets doorgevoerd.

Het lijkt erop dat er nog altijd sprake is van een verkokerde organisatie waarbij tegenstrijdige belangen een rol spelen. Het niet realiseren van verdere aanpassingen zou, zo bezien, weleens niet zo zeer een kwestie van niet kunnen maar eerder van niet willen zijn.

Het kan bijvoorbeeld technisch toch niet zo moeilijk zijn om duidelijk aan te geven dat etickets het beste zo kort mogelijk voor aanvang van de reis verzilverd/besteld kunnen worden. Dit vanwege het feit dat de validatie niet ongedaan kan worden gemaakt.

 

Het laatste is ook al vele malen aangegeven o.a. door IMark. Door bewust hier niets mee te doen, lijkt het bedrijf echt alleen maar aan de eigen kassa te denken. (Katjing) Het bestellen van e-tickets meer dan twee weken (en dat is al idioot lang) voor de daadwerkelijke reisdatum zou gewoon niet moeten kunnen. 

 

Met goed informeren zou het betuttelen niet nodig moeten zijn. Maar ja, als dat maar niet wil lukken dan blijft, mbt de huidige tickets, de betutteling over oftewel de bestelperiode zo kort mogelijk maken.

Overigens pleit imark voor afschaffing van het e-ticket tgv kaartjes uit de automaat.

 

Reputatie 7
Badge +3

mrFreeze, inchecken met een E-ticket hoeft niet bij de CiCo paaltjes maar die wist je toch al :wink: en controleren op die kaartjes is dan toch weer voor de Hc op de trein.

Ik reageerde op Robert B die aangaf dat de eerste stap waarschijnlijk zou zijn, dat je met een e-ticket daadwerkelijk moet inchecken.

En verder, er was inderdaad aangekondigd dat er een oplossing zou komen en StijnNS heeft dat ook aangegeven. Blijkbaar heeft het toch meer voeten in de aarde om het systeem voor elkaar te krijgen en er lopen naast dit nog heel veel meer IT projecten bij de NS waar aan gewerkt wordt.

Dat de poortjes nu selectief zijn zal vast onderdeel zijn van de aanpassingen in het systeem van E-tickets maar wanneer annuleren of wijzigen mogelijk wordt, tja, dat blijft nog even afwachten.

Afschaffen E-tickets zal het niet gaan worden.

Dat laatste denk ik ook niet. Hoeft van mij ook helemaal niet, liever niet zelfs. Ik was gewoon benieuwd naar de status van de ontwikkelingen. En dat dat niet 1, 2, 3 geregeld is, snap ik ook. Maar kondig het dan niet zo veelbelovend aan :wink:

Reageer