beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje


Reputatie 2
Als ik online een e-ticket koop en betaal, waarom moet de NS dan mijn geboortedatum weten?
Er werd zelfs moeilijk gedaan over de achternaam van mijn vrouw.
Haar meisjesnaam moest erop staan.
Voor een simpel kaartje van enkele euro's, geeft een reiziger heel veel persoonsgegevens prijs.
Bij het kopen van een auto, geef ik minder gegevens vrij dan voor een treinkaattje.
Het kaartje is betaald met ideal, dus veilig.
Het is betaald, dus zou het zelfs niets moeten uitmaken wie gebruik maakt van dat kaartje.
Waarom zou ik het met ideal betaalde kaartje niet gewoon mogen weggeven aan iemand anders?
Waarom moet de NS de geboortenaam van mijn vrouw weten en de geboortedatum voor een simpele kaartje van enkele euro's?
Dat verzekerd betaald is met ideal?
icon

Beste antwoord door Arnold NS 27 March 2018, 12:14

Bekijk origineel

281 reacties

JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEUWEN HOOR!!!

Een e-ticket heeft een soort-van uniek ID momenteel, maar het enige waarvoor die momenteel gebruikt wordt is om in een database de timestamps van controle te loggen. Voor de rest werkt het product in de huidige opzet volledig stand-alone en vertrouwt men (deels) nog op zichtkenmerken.

Ik loop ook al wat jaren mee in deze wereld inmiddels en houd me al langer bezig met vervoersbewijzen en het modificeren daarvan, ik ken het product vrij goed en ook de controlemogelijkheden en apparatuur die men heeft.

Een e-ticket op mijn naam zonder geboortedatum zou ik direct met drie familieleden die binnen 5 kilometer van mij wonen kunnen uitwisselen. We zouden dus met z'n drieën op een ticket kunnen reizen in de huidige opzet, want wanneer je de Aztec-code verminkt waardoor de MCL deze niet meer uit kan lezen, valt men momenteel volledig terug op zichtkenmerken en vertrouwt die ook.
Reputatie 2
In het bovenstaande stuk staan zo veel foute aannames, dat het getuigd dat u geen enige vorm van vakinhoudelijke kennis heeft over dit onderwerp. U probeert uw mening te forceren op andere personen met valse aannames en slechte argumenten. Ik ga er verder ook geen tijd en moeite meer insteken - ik en een aantal mensen voor mij hebben het een en ander proberen uit te leggen, maar u wilt het toch niet horen en bent alleen geïnteresseerd in uzelf..
U heeft een klacht ingediend en dat is op dit moment alles wat u kan doen. Met verdere stappen wens ik u veel succes, maar ik zou me de moeite besparen.


U kunt dus geen enkele foute aanname benoemen en komt met dit slappe verweer? Je roept dat iets een foute aanname is maar kunt het niet benoemen? Dan is het geen foute aanname. Sterker nog! In uw eigen stuk bevestigde u wat ik hier al heel lang opper. Ieder e-ticket heeft een uniek ID en 2 personen kunnen niet met hetzelfde e-ticket nummer reizen... dat zijn uw woorden. U gaf mij gelijk en al het andere wat u schreef ontkrachtte u met deze bevestiging. Het nummer alleen is al voldoende, twee dezelfde nummers vallen door de mand. U schreef het zelf!
Reputatie 2
JE HOEFT NIET ZO TE SCHREEUWEN HOOR!!!

Een e-ticket heeft een soort-van uniek ID momenteel, maar het enige waarvoor die momenteel gebruikt wordt is om in een database de timestamps van controle te loggen. Voor de rest werkt het product in de huidige opzet volledig stand-alone en vertrouwt men (deels) nog op zichtkenmerken.

Ik loop ook al wat jaren mee in deze wereld inmiddels en houd me al langer bezig met vervoersbewijzen en het modificeren daarvan, ik ken het product vrij goed en ook de controlemogelijkheden en apparatuur die men heeft.
Neeee, daar kom je niet mee weg. Zelfs Slidestops Medewerker Veiligheid en Service NS schjrijft... in bijdrage 75 Een identiek e-ticket met 2 dezelfde namen is mogelijk bij kopiëren, maar niet bij aanschaffen. Het ticketnummer zal dan wel verspringen naar een ander cijfer.

Conclusie... elk ticket heeft een uniek id en bij controle val je door de mand, dat is nu al zo.
Nummer alleen is dus al genoeg, maar als extra is er nog de naam en de reisdatum.
Daar kom je zonder probleem mee weg. Het ticketnummer wordt praktisch nergens gecontroleerd, en de PDF die je krijgt om zelf te printen kan je zonder probleem modificeren en dus het ticketnummer +1 doen.

Er zijn mensen met veel slechtere verminkingen door controles gekomen, geen HC die er goed naar kijkt.

Dit filmpje van RTL is een mooi voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=X1LM9M2W20g

Ze passen de bestemmingen op het kaartje aan. De bestemming zit in het watermerk verwerkt én staan groot boven en onder het watermerk (ASD/ASDM). Toch viel het geen conducteur op dat ze de eindbestemming hadden verminkt.

Tegenwoordig zou je bij het uitlezen van de Aztec-code door de mand vallen, omdat het controleapparaat dan iets anders laat zien. Maar, bij geen werkende code mag men volledig terugvallen op zichtkenmerken en is het ticket in beginsel alsnog geldig. De waarde van de code is daarmee nihil momenteel.
Reputatie 2
Daarbij is het dus prima mogelijk om ze 20x uit te printen, en aangezien enkel voorletters + achternaam absoluut niet uniek is, vraagt men er geboortedatum bij. De kans op succes om een ticket voor meerdere personen die elkaar kennen te gebruiken is dan erg klein.
20 personen met dezelfde naam op hetzelfde station die dezelfde reis willen maken en dan zegt men van mijn beweringen dat ze onjuist of zelfs vals zijn. Het is zeer ver gezocht dat Henk dat voor elkaar krijgt. Maar dus zelfs totaal onmogelijk! Elk ticket heeft een ander nummer nodig! Zojuist geprobeerd en ze komen niet eens het perron op. Eentje mag verder door het poortje, laat staan dat de conducteur het niet zou zien. En dan worden mijn beweringen ( zonder dat ze dit willen / kunnen verdedigen, als onjuist of zelfs vals genoemd. Al zou Henk die 20 kunnen vinden strand hij dus al bij de poortjes. Okee, ze klimmen eroverheen, graven een tunnel en stappen in de trein. In de trein gaan ze op de wc zitten om de conducteur te ontwijken en op de terugweg doen ze hetzelfde. Maar dit zal maar heel weinig in het echt gebeuren. De meesten zullen al die moeite niet doen en een e-ticket met uniek-ID kopen. Voor die paar gevallen kun je geen miljoenen mensen vragen om hun gegevens.
Prima jongen, enjoy it, ik ga ook niet meer met je in discussie als je me alleen maar persoonlijk kunt aanvallen. We hebben het tientallen keren met toestemming en succes gedaan.
Hoe bedoel je ik kan er geen noemen, ik kan er genoeg noemen en genoeg citeren van jou, jij bent juist degene die zomaar wat roept, dat je zelfs zelf niet eens kan inzien dat je drogredenen gebruikt zegt genoeg over jouw beheersing van de Nederlandse taal.
Reputatie 2
Daar kom je zonder probleem mee weg. Het ticketnummer wordt praktisch nergens gecontroleerd, en de PDF die je krijgt om zelf te printen kan je zonder probleem modificeren en dus het ticketnummer +1 doen.

Er zijn mensen met veel slechtere verminkingen door controles gekomen, geen HC die er goed naar kijkt.

Dit filmpje van RTL is een mooi voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=X1LM9M2W20g

Ze passen de bestemmingen op het kaartje aan. De bestemming zit in het watermerk verwerkt én staan groot boven en onder het watermerk (ASD/ASDM). Toch viel het geen conducteur op dat ze de eindbestemming hadden verminkt.

Tegenwoordig zou je bij het uitlezen van de Aztec-code door de mand vallen, omdat het controleapparaat dan iets anders laat zien. Maar, bij geen werkende code mag men volledig terugvallen op zichtkenmerken en is het ticket in beginsel alsnog geldig. De waarde van de code is daarmee nihil momenteel.

Bij het poortje voordat je op het perron komt val je dus al met dezelfde e-ticket door de mand... daarna bij elke controle en op de terugweg weer. Hoezo wordt deze nergens gecontroleerd? Ticket+1`staat op een andere naam... helaas weer fout. en elk ander te bedenken nummer staat op een andere naam of is nog niet verstrekt en dus ongeldig. De waarde van het unieke nummer is zelfs genoemd in bijdrage 75 door de NS specialist.... geen 2 reizigers met hetzelfde nummer kunnen reizen. Of wil je deze NS specialist tegenspreken?
Badge +3
Bij het poortje voordat je op het perron komt val je dus al met dezelfde e-ticket door de mand... daarna bij elke controle en op de terugweg weer. Hoezo wordt deze nergens gecontroleerd?
Ik zie deze stelling al heel vaak voorbij komen maar hij is dus simpelweg niet waar. Met een e-ticket kan je op de reisdatum (en soms met een spitsbeperking) gewoon onbeperkt alle poortjes in Nederland openen! De dag ervoor of erna lukt dat natuulijk niet... Poortjes wisselen maar weinig info uit met de backend (in real time) en zullen de datum dus autonoom controleren. Er wordt dus ook niet gekeken op welk station je staat.

Hoe het zit bij een tweede controle van eenzelfde ticket (in twee verschillende treinen) weet ik niet. Het kan zijn dat een controlehandeling meteen in de backend opgeslagen wordt. Twee mensen met hetzelfde ticket in dezelfde trein gaat niet lukken.
Reputatie 2
Bij het poortje voordat je op het perron komt val je dus al met dezelfde e-ticket door de mand... daarna bij elke controle en op de terugweg weer. Hoezo wordt deze nergens gecontroleerd?
Ik zie deze stelling al heel vaak voorbij komen maar hij is dus simpelweg niet waar. Met een e-ticket kan je op de reisdatum (en soms met een spitsbeperking) gewoon onbeperkt alle poortjes in Nederland openen! De dag ervoor of erna lukt dat natuulijk niet... Poortjes wisselen maar weinig info uit met de backend (in real time) en zullen de datum dus autonoom controleren. Er wordt dus ook niet gekeken op welk station je staat.

Hoe het zit bij een tweede controle van eenzelfde ticket (in twee verschillende treinen) weet ik niet. Het kan zijn dat een controlehandeling meteen in de backend opgeslagen wordt. Twee mensen met hetzelfde ticket in dezelfde trein gaat niet lukken.

Juist! Zoals ik al vanaf het begin schrijf... het ticketnummer is al voldoende. Al het andere is handig voor de NS maar niet nodig. Terwijl iedereen probeerde aan te tonen dat de geboortedatum nodig is, schreef zelfs de NS specialist van de NS in bijdrage 75 dat de geboortedatum HANDIG is! Ja, elk vakantiehuisverhuurder noemt het ook handig dat je hun je paspoort geeft om een kopietje te maken. Handig, maar dus overbodig en het kan dus achterwege blijven. Als zelfs een NS veiligheids-specialist mij al gelijk geeft....
Reputatie 2
Prima jongen, enjoy it, ik ga ook niet meer met je in discussie als je me alleen maar persoonlijk kunt aanvallen. We hebben het tientallen keren met toestemming en succes gedaan.
De NS veiligheids-specialist geeft mij gelijk, wat wil jij meer? Ik wordt persoonlijk aangevallen! Nergens val ik jou persoonlijk aan. Jij hebt gewoon duidelijk geen gelijk en zelfs de NS specialist is het met mij eens dat wat jij schreef over 20 personen die op hetzelfde kaartje reizen onzin is. Het is echt dikke onzin! Als jij je eigen ongelijk niet kunt accepteren en het dan ziet als persoonlijke aanval is dat jouw probleem. Als er hier iemand persoonlijk wordt aangevallen, dan ben ik dat. Dat is dan omdat ze alleen maar roepen dat ik ongelijk heb, maar als ik dan vraag naar hoe en wat... krijg ik alleen persoonlijke aanvallen en uitvluchten.
Niet voldoende als die in een andere trein zit, doe maar een dagkaart met 1 ticketnummer, geen naam, geen geboortedatum en verspreidt die aan iedereen die je kent. Hoe kan je bewijzen dat diegene geen geldig ticket heeft? Misschien is diegene die gecontroleerd wordt wel degene die de ticket heeft gekocht. Dat iemand anders zijn handen op de genoemde ticket heeft gekregen kan niks aan gedaan worden.
De NS veiligheids-specialist geeft mij gelijk, wat wil jij meer?
Slidestops is een gewaardeerd mede-forummer en collega, maar ik denk niet dat een medewerker V&S de technische details kent of zou moeten kennen van vervoersbewijzen. In dat opzicht spreek ik hem soms tot op zekere hoogte tegen, en volgens mij kennen wij elkaar lang genoeg om van elkaar te weten dat dat niks persoonlijks is.

In reactie #75 zie ik hem enkel schrijven dat meerdere, identieke e-tickets _kopen_ niet mogelijk is, omdat er een ticketnummer verspringt.

Dit forum alleen al puilt uit met topics waar mensen vragen om terugbetaling van e-tickets door foutjes of niet gebruiken. Keer op keer blijkt dat onmogelijk, omdat NS geen mogelijkheid heeft om e-tickets te deactiveren. Reden daarvoor is dat er geen contact is tussen controleapparatuur en centrale database. Zoals Robert al aangeeft, ook de poortjes controleren niet tegen de centrale database. Die proberen enkel de Aztec-code uit te lezen en te decrypten op basis van de public key van NS. Wanneer dat lukt, geeft het poortje een poortpassage OK. Er wordt geen feitelijke check-in ergens weggeschreven of uberhaupt data gecontroleerd tegen de server.

Dat het poortje verder niks registreert bleek o.a. een probleem met het recent geintroduceerde e-ticket waarvoor ook een middagspitsbeperking geldt.

Sinds kort schrijft de controleapparatuur van de HC (=MCL) naar een centrale database weg dat kaart x op timestamp y is gecontroleerd. Dat is de enige registratie die er vanuit de keten is. Er wordt verder geen data opgehaald, er wordt volledig vertrouwd op de versleutelde Aztec-code en de zichtkenmerken op het ticket.

Ik wil verder niet zoveel, ik schrijf hier op wat ik weet, en dat heeft de nodige raakvlakken met mijn werkzaamheden in deze branche. Daarnaast houd ik me vrij actief bezig met (detectie van) fraude van vervoersbewijzen, waaronder de e-tickets. Als je dat allemaal niet wil horen, dan houdt het voor mij ook op. Je bent van harte welkom voor demonstraties, volgens mij heb ik er zelfs nog filmpjes van i.c.m. mobile ticketing. Ze hier online plaatsen ga ik gedoe mee krijgen, het is een bijna kant-en-klare handleiding zwartreizen doordat het kinderlijk eenvoudig is.

Theoretisch zou je aan de ticketnummers inderdaad kunnen zien dat het om duplicaten gaat, maar uit praktijktesten is gebleken dat praktisch geen enkele controleur dit opmerkt. Bovenstaand filmpje van RTL laat dat ook duidelijk zien, zelfs overduidelijke fraude wordt niet opgemerkt. Daarnaast zou je op de print het ticketnummer aan kunnen passen, de HC ziet het nummer niet op de MCL staan (zie reactie #75 wat ze wel zien, wat zeer beperkt is) en de apparatuur registreert het niet.

De opzet van het e-ticketsysteem is momenteel zo dat deze volledig stand-alone kan werken, zodat geen verbinding/serverproblemen et cetera reizen en controle niet verstoren. De tegenhanger daarvan is dat er praktisch geen centrale controle is.
Tsja - als je zelfs al reacties gaat verdraaien en degene die er echt vanaf weten (Henk) niet eens de kans geven om het uit te leggen, maar in je eigen waas blijft leven, ben ik er klaar mee 😉
Reputatie 2
De NS veiligheids-specialist geeft mij gelijk, wat wil jij meer?
Slidestops is een gewaardeerd mede-forummer en collega, maar ik denk niet dat een medewerker V&S de technische details kent of zou moeten kennen van vervoersbewijzen. In dat opzicht spreek ik hem soms tot op zekere hoogte tegen, en volgens mij kennen wij elkaar lang genoeg om van elkaar te weten dat dat niks persoonlijks is.

In reactie #75 zie ik hem enkel schrijven dat meerdere, identieke e-tickets _kopen_ niet mogelijk is, omdat er een ticketnummer verspringt.

Dit forum alleen al puilt uit met topics waar mensen vragen om terugbetaling van e-tickets door foutjes of niet gebruiken. Keer op keer blijkt dat onmogelijk, omdat NS geen mogelijkheid heeft om e-tickets te deactiveren. Reden daarvoor is dat er geen contact is tussen controleapparatuur en centrale database. Zoals Robert al aangeeft, ook de poortjes controleren niet tegen de centrale database. Die proberen enkel de Aztec-code uit te lezen en te decrypten op basis van de public key van NS. Wanneer dat lukt, geeft het poortje een poortpassage OK. Er wordt geen feitelijke check-in ergens weggeschreven of uberhaupt data gecontroleerd tegen de server.

Dat het poortje verder niks registreert bleek o.a. een probleem met het recent geintroduceerde e-ticket
waarvoor ook een middagspitsbeperking geldt.

Sinds kort schrijft de controleapparatuur van de HC (=MCL) naar een centrale database weg dat kaart x op timestamp y is gecontroleerd. Dat is de enige registratie die er vanuit de keten is. Er wordt verder geen data opgehaald, er wordt volledig vertrouwd op de versleutelde Aztec-code en de zichtkenmerken op het ticket.

Ik wil verder niet zoveel, ik schrijf hier op wat ik weet, en dat heeft de nodige raakvlakken met mijn werkzaamheden in deze branche. Daarnaast houd ik me vrij actief bezig met (detectie van) fraude van vervoersbewijzen, waaronder de e-tickets. Als je dat allemaal niet wil horen, dan houdt het voor mij ook op. Je bent van harte welkom voor demonstraties, volgens mij heb ik er zelfs nog filmpjes van i.c.m. mobile ticketing. Ze hier online plaatsen ga ik gedoe mee krijgen, het is een bijna kant-en-klare handleiding zwartreizen doordat het kinderlijk eenvoudig is.

Theoretisch zou je aan de ticketnummers inderdaad kunnen zien dat het om duplicaten gaat, maar uit praktijktesten is gebleken dat praktisch geen enkele controleur dit opmerkt. Bovenstaand filmpje van RTL laat dat ook duidelijk zien, zelfs overduidelijke fraude wordt niet opgemerkt. Daarnaast zou je op de print het ticketnummer aan kunnen passen, de HC ziet het nummer niet op de MCL staan (zie reactie #75 wat ze wel zien, wat zeer beperkt is) en de apparatuur registreert het niet.

De opzet van het e-ticketsysteem is momenteel zo dat deze volledig stand-alone kan werken, zodat geen verbinding/serverproblemen et cetera reizen en controle niet verstoren. De tegenhanger daarvan is dat er praktisch geen centrale controle is.

Dus Slidestops weet niet waarover hij praat? Dus hij schrijft zomaar een lang verhaal en er klopt dus niets van?
Rare zaak. Maar je bijdrage 86... Daarbij is het dus prima mogelijk om ze 20x uit te printen, en aangezien enkel voorletters + achternaam absoluut niet uniek is, vraagt men er geboortedatum bij... is onzin.
Voor de zekerheid mijn oom gevraagd die werkt als conducteur en hij schreef mij dat hij de tickets scanned en als hetzelfde ticketnummer gelezen wordt hij dat kan zien. Als ik en mijn oomzegger met dezelfde naam dezelfde ticketnummers zouden hebben, zou hij dat zien en ons dus aanhouden. Dat is 2x, laat staan 20x
Ik speel graag op zeker en wil weten of ik gelijk heb, daarom vroeg ik het na en mijn oom gaf mij gelijk.

Maar er is ook groot verschil in conducteurs, de meesten scannen alleen maar sommige lezen en vragen beslist om je id. Mijn vrouw werd betrapt op het niet vermelden van haar meisjesnaam zoals die in het paspoort stond. Ik had hem uitgeprint met de trouwnaam. Na protest krabbelde hij terug en liet het zitten. Ja, er zitten $%^& tussen.
Eigenlijk ook wel logisch dat ticketnummer is niet voor niets uniek en wordt er ook niet voor niets op gezet. Hij vond het ook heel vergezocht dat u 20 personen kunt vinden met identieke namen die dezelfde reis maken op hetzelfde traject. Hij doet ook helemaal nooit iets met de geprinte gegevens op de ticket, hij scanned ze alleen en ziet dan of het klopt.
U schrijft dat praktisch geen enkele controleur opmerkt of het ticketnummer klopt, die zouden dus zomaar 20 keer dezelfde ticketnummer accepteren? Daar zal de NS vast niet blij mee zijn.
Maar als conducteurs al niet op de ticketnummer letten ( als ze scannen gebeurt dat volgens oom conducteur automatisch ) letten ze dan wel op de geboorte data? Dat kan ik mij dus dan helemaal niet voorstellen. De condusteur doet dus niets met de ticketnummer en al helemaal niet met de geboortedatum, die kan er dus af zoals ik al lang opper.

Vanmorgen met een e-ticket door een poortje en dan aan mijn vrouw aan de andere kant gegeven... het poortje bleef dicht. 20 x het poortje door lukt dus al niet. Allicht zijn er poortjes die dit niet kunnen, maar ja dan moeten die worden gerepareerd cq. aangepast worden. Poortjes kunnen als de NS dat wil ook tickets registreren en controleren, dat ze dat nu niet doen is een keus van de NS. Maar het kan wel.
Ik ben microsoft systeembeheerder en o.a. security specialist en natuurlijk volg ik alles wat zijdelings ermee te maken heeft. Inchecken met een e-ticket is heel goed mogelijk en elke ticket heeft een uniek ID, zowel gewoon te lezen als te scannen via de Aztec-code. De NS wil het alleen niet. Waarschijnlijk omdat dit veel geld kost. Maar omdat het handig en goedkoper is ieders privacy schenden vragen om persoonlijke gegevens is volgens mij in strijd met de wet.
De naam en ticketnummer zijn beide uitermate uniek, bovendien staat het traject vast dus is de geboortedatum overbodig. Of de conducteur niet kijkt naar de ticketnummers is geen excuus. Via de Aztec-code kunnen poortjes die wel herkennen en in mijn woonplaats doen ze dat ook en een bepaald ticketnummer komt maar 1 keer naar het perron.

Uw verhaal verteld over veel mogelijkheden die echter niet gebruikt worden en conducteurs die niet goed kijken. Het niet gebruiken van die mogelijkheden is geen excuus. Met die mogelijkheden kan een e-ticket werken als een anoniem ticket met chip en ook in- en uitchecken. Dat de mogelijkheden niet benut worden, is niet mijn schuld. De unieke code is voldoende en uw reactie bevestigd mijn verhaal.
Reputatie 2
[quote=Henk_NL]
In reactie #75 zie ik hem enkel schrijven dat meerdere, identieke e-tickets _kopen_ niet mogelijk is, omdat er een ticketnummer verspringt.

Slidestops schreef dat ik reacties verdraai, terwijl ik knip en plak en hij geeft ook niet aan wat ik dan zou hebben verdraait, omdat het gewoon niet waar is dat ik iets verdraaid heb.
U verdraait echter wel de woorden van Slidestops.
In werkelijkheid schreef hij:"
Een identiek e-ticket met 2 dezelfde namen is mogelijk bij kopiëren, maar niet bij aanschaffen. Het ticketnummer zal dan wel verspringen naar een ander cijfer. "
Dat is wezenlijk anders dan u citeerde. Er staat dus dat je bij kopiëren identieke e-tickets krijgt.
Die worden bij scannen door de conducteur opgemerkt en kunnen worden opgemerkt door poortjes, als de NS dat wil.
Ik verdraai geen reacties.
Mijn eerste reactie in dit topic, #86, open ik door te stellen dat enkel een uniek ID op een ticket plaatsen en de rest uit de backend vissen technisch best mogelijk moet zijn, en dat het problemen op zou lossen waar wij o.a. op dit forum al langer voor pleiten. Ook in het OV-chipkaartsysteem zou ik een herziening van het systeem graag zien, waarbij veel meer informatie centraal wordt geregeld. Maar daarvoor zijn wel allerlei aanpassingen nodig. Daar valt een hoop voor te zeggen, er valt ook het een en ander tegen te zeggen. Een daarvan is dat het huidige systeem stand-alone kan functioneren, waardoor geen mobiel bereik of allerlei netwerk- en serverproblemen niet direct een aanzienlijk deel van de operatie platleggen.

Helaas ga je daar volledig aan voorbij en krijg ik de volle laag en de vraag of ik vind dat Slidestops niet weet waar hij over praat. Dat heb ik niet gezegd, ik denk dat we van Slidestops en zijn collega's niet kunnen verwachten dat ze alle technische details kennen van dit soort vervoersbewijzen. Het zijn geen technici en moeten het doen met de informatie die ze vanuit de organisatie krijgen, die vaak beperkt is, wat mij niet meer dan logisch lijkt. Het zal de meeste controleurs niet veel interesseren hoe het product technisch werkt of theoretisch zou kunnen werken. Want we spreken hier grotendeels over theoretische situaties, in de praktijk werkt het product momenteel anders, zoals meermaals beschreven.

Dus ja, met mijn technische achtergrond spreek ik Slidestops of andere spoorcollega's soms tegen. Tegelijkertijd word ik vanuit diezelfde collega's vaak voorzien van situaties waar men op de werkvloer tegenaan loopt die ik dan weer niet ken.

Overigens, voor de volledigheid, ik werk als zelfstandige en vertegenwoordig NS niet op dit forum. Ik geef geen officieel NS-antwoord, daar zijn moderators voor.

Een uniek ID aan een e-ticket hangen en de rest van de data uit de backend vissen zou meer dan genoeg kunnen zijn, maar daarvoor zijn allerlei aanpassingen nodig waar we op dit forum al veel langer voor pleiten.
Reputatie 2
Tsja - als je zelfs al reacties gaat verdraaien en degene die er echt vanaf weten (Henk) niet eens de kans geven om het uit te leggen, maar in je eigen waas blijft leven, ben ik er klaar mee ;)
Verdraaien? Ik heb geknipt en geplakt uit uw bijdrage. Het is onmogelijk om dan te verdraaien. Er staat steeds letterlijk wat u schreef. Maar uw collega gaf toe dat u het fout heeft omdat het helemaal uw werk niet is.
Maar u zult nu wel beweren dat ik dat verdraai.
Daarom geknipt en geplakt. Slidestops is een gewaardeerd mede-forummer en collega, maar ik denk niet dat een medewerker V&S de technische details kent of zou moeten kennen van vervoersbewijzen.

Maar als u beweerd dat ik iets verdraai... wat dan? lijkt me logisch dat je dat er dan bij zet en niet lukraak beschuldigingen uit. Zomaar wat roepen is simpel.

Henk kan ik helemaal de kans niet ontnemen om iets uit te leggen, dus hoe kan ik dat doen?
Henk heeft en had alle ruimte om dat te doen.
Alweer en onzinnige beschuldiging. Nu zelfs een beschuldiging van iets dat ik helemaal niet kan.
Is dat uw uitweg ( beschuldigingen uiten ) omdat u geen gelijk krijgt? Zelfs uw collega valt u af.
Ik speel op de persoon? Nee, u doet dat omdat u in uw eigen bijdrage uzelf tegenspreekt en omdat uw collega nu toegeeft dat het u de details niet kent.
Ik begrijp ten volle dat u er klaar mee bent omdat u geen gelijk heeft gekregen, niet van mij en niet van uw collega. Als u verder nog beschuldigingen wilt uiten dan graag niet lukraak, maar onderbouwt.
Reputatie 2
Mijn eerste reactie in dit topic, #86, open ik door te stellen dat enkel een uniek ID op een ticket plaatsen en de rest uit de backend vissen technisch best mogelijk moet zijn, en dat het problemen op zou lossen waar wij o.a. op dit forum al langer voor pleiten. [/quote]
Hierop heb ik gereageerd dat er al een uniek ID op een e-ticket staat!
Die hoeft er dus niet op geplaatst te worden zoals jij schreef.
Daar ben ik dus allerminst aan voorbij gegaan.
In je voorlaatste bijdrage schrijf je zelf ook dat het er al op staat ( ik had dus gelijk ) maar dat de NS er niets mee doet. Dat ze er niets mee doen kan, maar ik had wel gelijk dat de unieke code er al op staat en dat het kan.
Volgens de feiten is die unieke code alleen al voldoende... alleen de NS doet het niet.
Ik ben er dus ook allerminst aan voorbij gegaan.
Op het kaartje staat een ticketnummer, in de backend wordt een (uit mijn hoofd afwijkend) order# gebruikt, er zijn een aantal velden waarvan een deel ambigu is. Ik zou daarin graag één uniek, consistent gebruikt nummer zien.
Reputatie 2
Overigens wordt die unieke ticket code natuurlijk wel gebruikt, maar dat kan intensiever.
Zo intensief dat de Aztec-code niet onder hoeft te doen voor een chip. Op de chip staat data die ook via scannen van de Aztec-code bereikbaar is. Dan is anoniem reizen met e-ticket mogelijk.
Maar geld zal de reden zijn, geld en tijd. Veel stations zijn pas verbouwd en sommige zijn in aanbouw. Niet alle hebben nu poortjes, maar dat worden er steeds meer. Ook op de servers moet dan veel worden veranderd.
Het systeem is in ontwikkeling... maar anoniem kan, ook bij e-tickets. Een kwestie van geld.

Maar dit topic gaat alleen over het verwijderen van een belangrijke pointer... de geboortedatum.
Pointers zijn zeer belangrijk en veel databases zijn waardeloos zonder.
Ik en heel veel burgers zitten niet te wachten op database met onze persoonsgegevens.
Die databases zijn allicht te kraken, net als facebook en banken.
In feite kunnen naam en datum ook van de kaart, als de servers dat aankunnen, maar ik wil alleen de geboortedatum eraf. Een conducteur kijkt er niet naar en poortjes ook niet. Alleen leuk om databases over personen mee te bouwen. Dat hoeft weinig te kosten.
Reputatie 2
Op het kaartje staat een ticketnummer, in de backend wordt een (uit mijn hoofd afwijkend) order# gebruikt, er zijn een aantal velden waarvan een deel ambigu is. Ik zou daarin graag één uniek, consistent gebruikt nummer zien.
De backoffice kan een ticket niet deactiveren, maar ik kreeg ooit een nieuw ticket omdat er iets fout gegaan was. Als je een typefout maakt in je mailadres en dat mailadres bestaat niet, krijg je dus geen mail met je e-ticket. Na het intypen van je e-mailadres ga je normaliter door naar het scherm waar je het online kunt uitprinten, maar met een typefout en een niet bestaand e-mailadres ga je niet door naar dat scherm en ik had dus niets. Via dat laatste scherm print ik altijd mijn tickets, niet via de mail en daarom was ik onachtzaam met het intypen van mijn mailadres.

Tenminste zo ging dat toen als je het mailadres verkeerd intypt. Ik hoop dat dat verholpen is. Ze konden wel zien dat de bewuste ticket met dat unieke nummer niet in gebruik was en ze konden het deleten. Vervolgens stuurden ze een nieuw ticket. Zelfs meermaals, zo behulpzaam waren ze toen ze het eenmaal snapten wat er gebeurd was. Ik was uiteraard erg dankbaar, want ze hadden het misschien niet hoeven te doen.
In bepaalde situaties wil men het nog wel eens doen, maar in de regel is het niet mogelijk, omdat men het ticket niet op afstand kan deactiveren, doordat de MCL en de poortjes niet weten dat het ticket ingetrokken is, omdat er geen centrale administratie is waar deze apparatuur contact mee heeft. Zie de tientallen topics op dit forum met keer op keer dezelfde antwoorden.

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/e-ticket-verkeerde-datum-geld-kwijt-850
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/kan-ik-geld-terugkrijgen-voor-gekochte-e-tickets-12982
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/e-ticket-annuleren-42008
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/kan-ik-restitutie-krijgen-voor-mijn-e-ticket-8668
Reputatie 2
Niet voldoende als die in een andere trein zit, doe maar een dagkaart met 1 ticketnummer, geen naam, geen geboortedatum en verspreidt die aan iedereen die je kent. Hoe kan je bewijzen dat diegene geen geldig ticket heeft? Misschien is diegene die gecontroleerd wordt wel degene die de ticket heeft gekocht. Dat iemand anders zijn handen op de genoemde ticket heeft gekregen kan niks aan gedaan worden.
Deze situatie krijg je ook vaak bij concerten en dan is ook iedereen de pineut, je hebt dan gewoon pech. Het gaat hier trouwens alleen om het verwijderen van de geboortenaam. Om dit kracht bij te zetten schreef ik meermaals dat ook de naam en de datum verwijderd kunnen worden, net als bij de kaartjes met een chip.
Alleen de al bestaande unieke ticketnummer op elk e-ticket zou voldoende zijn als de NS hun systeem daarop instelt. Elk ticket kan 1 keer gebruikt worden. Al bij de poortjes kom je niet verder als je geen ticket met uniek nummer hebt.

Maar de NS is nog niet zover dat ze de al bestaande mogelijkheden wil/kan gebruiken. Dus daarom alleen de geboortedatum verwijderen... daarover gaat dit topic en dat is al helemaal overbodig om erop te zetten. Niemand kijkt er naar en is alleen leuk voor databases met uw en mijn persoonlijke gegevens en niet om van A naar B te reizen. Dus weg ermee... de geboortedata op e-tickets en erna met alle gegevens. Nu en in de toekomst worden die gegevens steeds belangrijker en we moeten er zuinig mee zijn.
Reputatie 2
In bepaalde situaties wil men het nog wel eens doen, maar in de regel is het niet mogelijk, omdat men het ticket niet op afstand kan deactiveren, doordat de MCL en de poortjes niet weten dat het ticket ingetrokken is, omdat er geen centrale administratie is waar deze apparatuur contact mee heeft. Zie de tientallen topics op dit forum met keer op keer dezelfde antwoorden.

https://forum.ns.nl/overige-producten-6/e-ticket-verkeerde-datum-geld-kwijt-850
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/kan-ik-geld-terugkrijgen-voor-gekochte-e-tickets-12982
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/e-ticket-annuleren-42008
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/kan-ik-restitutie-krijgen-voor-mijn-e-ticket-8668

Ze deleten de ticket zeiden ze en dan kon deze nooit meer gebruikt worden en ik kreeg een ander.
Natuurlijk speelde het een rol dat het onmiddellijk na de bestelprocedure gebeurde en ik niets aan de ticket wou veranderen. De reden was dus niet dat ik een andere datum wilde.
In feite is het een fout in het systeem dat ik na het intypen van een niet bestaand e-mail adres niets had.
Als ik een verkeerd, maar bestaand e-mailadres had ingetypt was ik gewoon naar het scherm met de download en uitprint mogelijkheid gegaan en had hem uitgeprint.
Met een niet bestaand e-mailadres kreeg ik een zwart scherm en liep het systeem dus vast... een systeemfout.

Uw voorbeelden gaan erover dat ze de datum willen veranderen en dat niet kan... pech... staat duidelijk in de voorwaarden. Soms bestellen ze weken van tevoren, waarom? Ik print ze kort voor de reis... logisch
Met een systeemfout kreeg ik een nieuwe ticket met dezelfde data en reis.

Reageer