Als ik online een e-ticket koop en betaal, waarom moet de NS dan mijn geboortedatum weten?
Er werd zelfs moeilijk gedaan over de achternaam van mijn vrouw.
Haar meisjesnaam moest erop staan.
Voor een simpel kaartje van enkele euro's, geeft een reiziger heel veel persoonsgegevens prijs.
Bij het kopen van een auto, geef ik minder gegevens vrij dan voor een treinkaattje.
Het kaartje is betaald met ideal, dus veilig.
Het is betaald, dus zou het zelfs niets moeten uitmaken wie gebruik maakt van dat kaartje.
Waarom zou ik het met ideal betaalde kaartje niet gewoon mogen weggeven aan iemand anders?
Waarom moet de NS de geboortenaam van mijn vrouw weten en de geboortedatum voor een simpele kaartje van enkele euro's?
Dat verzekerd betaald is met ideal?
Bladzijde 2 / 12
De NS-voorwaarden zijn niet de wet maar wel de voorwaarden voor het reizen met NS. Dat lijkt me geen raketwetenschap.
Dus jij vindt dat de datum waarop gerezen wordt onzin is. Zonder die datum zou het enorm makkelijk worden om te frauderen. Ik reis elke maand een paar keer naar Leeuwarden en weer terug vanuit Den Bosch. In feite kan ik dus 2 enkele tickets kopen van ieder €12. En deze eindeloos blijven gebruiken aangezien er geen datum van reizen opstaat. Zou mij enorm veel geld besparen aangezien ik geen abonnement heb. Om dit tegen te gaan, vind ik het juist goed dat NS om een datum van reizen vraagt.
Oke. Jij hebt een wat apartere naam dan de norm. Maar bedenk eens wat er gebeurd als er een naam zoals Jan Bakker of iets dergelijks opstaat. Die zijn er al veel meer. Bekijk de situatie eens van een ander punt, niet alleen vanuit jouw naam. Het is gewoon om fraude tegen te gaan, zodat er niet meerdere mensen op hetzelfde ticket reizen. Als mijn broertjes en zusjes dezelfde initialen hebben, moeten zij kunnen bewijzen dat zij degenen zijn die het ticket gekocht hebben met behulp van hun eigen ID en geboortedatum. Best logisch toch.
Oke. Jij hebt een wat apartere naam dan de norm. Maar bedenk eens wat er gebeurd als er een naam zoals Jan Bakker of iets dergelijks opstaat. Die zijn er al veel meer. Bekijk de situatie eens van een ander punt, niet alleen vanuit jouw naam. Het is gewoon om fraude tegen te gaan, zodat er niet meerdere mensen op hetzelfde ticket reizen. Als mijn broertjes en zusjes dezelfde initialen hebben, moeten zij kunnen bewijzen dat zij degenen zijn die het ticket gekocht hebben met behulp van hun eigen ID en geboortedatum. Best logisch toch.
Hmm, privacykorting? Nee dus, je betaalt € 1,- extra (bovenop de ritprijs) voor een anoniem kaartje, maar dat is dus niet voor je privacy maar om andere redenen (voor de eenmalige chipkaart dus, die een paar cent kost).
Zou raar opkijken als ik altijd € 1,- korting zou krijgen op mijn boodschappen bij AH als ik mijn bonuskaart laat scannen (die ze zelf ook hebben, en je dus de korting altijd krijgt) in plaats van "Wat, u heeft geen bonuskaart? Dan betaalt u € 1,- extra!"
GDPR wetgeving komt er aan (25 mei 2018 van kracht) en dat is een aanscherping op de WBP dus we wachten af.
Ondertussen leuke discussie op Twitter, die begint hier.
Ondertussen leuke discussie op Twitter, die begint hier.
Was dit bericht eens tegengekomen. Wel van enige tijd terug.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2205326-bedrijven-en-overheden-niet-klaar-voor-nieuwe-privacywet.html
Het is geen gemakkelijke opdracht.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2205326-bedrijven-en-overheden-niet-klaar-voor-nieuwe-privacywet.html
Het is geen gemakkelijke opdracht.
https://nl.linkedin.com/pub/dir/Jan/Bakkers :)
Op het internet zijn we één grote familie ?
Natuurlijk is het op een andere manier op te lossen, maar dan moet men het in de back-end regelen. En wat betreft onze privacy. ... tja ...
Op het internet zijn we één grote familie ?
Natuurlijk is het op een andere manier op te lossen, maar dan moet men het in de back-end regelen. En wat betreft onze privacy. ... tja ...
Op het internet zijn we een grote familie ?
Ik eentje, maar wel twee Jan Mulders (die van TV,iets met voetjebal) en een collega. Beide afkomstig uit het Groningsche, en toevallig zijn ze ook nog neef van elkaar. :P
Zit ik ineens met André en Roxanne Hazes in mijn hoofd.. Help! 😛
Wat een gezeur om een geboortedatum. Vroeger had je vrouwen die hun geboortedatum geheim wilden houden zodat ze zich voor jonger konden uitgeven dan ze waren. Maar om de privacy, totale kolder.
Ik eentje, maar wel twee Jan Mulders (die van TV,iets met voetjebal) en een collega. Beide afkomstig uit het Groningsche, en toevallig zijn ze ook nog neef van elkaar. :P
Zit ik ineens met André en Roxanne Hazes in mijn hoofd.. Help! :P
En gaan ze op hetzelfde reisje op dezelfde dag? Hoogst onwaarschijnlijk en om daarvoor miljoenen burgers meer gegevens te vragen dan noodzakelijk is onzinnig tenzij de NS die gegevens goed kan verkopen voor erg veel geld.
@nsrens99,
De meeste collegae binnen de organisatie waar ik werk hebben een laptop. Zelf heb ik zo'n ding voor mijn werk eigenlijk niet nodig. Ben blij met mijn tablet want deze is een stuk kleiner. Vooruit ik moet typen met één vinger en dat ding werkt vaak ook niet mee. Databases en privacy. Ik heb ooit gewerkt met Dbase IV, maar dat is wel lang geleden.
De meeste collegae binnen de organisatie waar ik werk hebben een laptop. Zelf heb ik zo'n ding voor mijn werk eigenlijk niet nodig. Ben blij met mijn tablet want deze is een stuk kleiner. Vooruit ik moet typen met één vinger en dat ding werkt vaak ook niet mee. Databases en privacy. Ik heb ooit gewerkt met Dbase IV, maar dat is wel lang geleden.
U heeft dan zeker ook geen betaalrekening aangezien je daar ook je geboortedatum moet aangeven? Die weten zelfs waar je woont.
Een treinkaartje kun je nog zonder persoonsgegevens op te geven aanschaffen. Eenmalige chipkaart, anonieme OV-chipkaart (wel even met muntgeld opladen), Kruidvatkaartje.
Een treinkaartje kun je nog zonder persoonsgegevens op te geven aanschaffen. Eenmalige chipkaart, anonieme OV-chipkaart (wel even met muntgeld opladen), Kruidvatkaartje.
Als je NS extra hebt krijg je wel een waarschuwing als je vergeet uit te checken en met enige regelmaat leuke aanbiedingen zoals een maand lang gratis blendle of een upgrade naar de eerste klas. 🙂
Ik vul altijd mijn voorletter(s) in op mijn e-ticket. Dit wordt namelijk gevraagd wanneer je een kaartje koopt, dat jij je eigen volledige naam intypt is niet mijn zaak. Verder heeft een Kruidvat kaartje een chip die registreert of het kaartje al gebruikt is of niet. Op een andere dag kan je er dus niet mee reizen. Met een e-ticket ligt dat heel anders, die heeft geen chip, je kan hem uitprinten of in de app downloaden. Mijn printer kan niet zomaar een chip erin maken die registreert of het kaartje al gebruikt is of niet. Dat is ook de reden waarom velen op dit forum hun e-tickets niet kunnen wijzigen na het maken van een fout tijdens het bestellen van hun ticket. Je kan hem uitprinten, naar de servicebalie gaan, zeggen dat de naam/geboortedatum fout is, en dan weer uitprinten voor een ander persoon. 2 voor de prijs van 1, lekker handig en goedkoop! Mooi niet.
Jan Bakker was maar een voorbeeld. Je hoeft het niet zo serieus te nemen, neem anders het voorbeeld A. Jansen. Hoeveel reizigers vervoert NS per dag? Ik denk dat er minimaal wel 2 A. Jansens in de trein zitten op dezelfde route, maakt niet uit op welk tijdstip.
Als je het echt zo privacyschending vindt, dan neem je toch lekker de auto. Wel moet je daar je gegevens opgeven voor het behalen van een rijbewijs, het aanschaffen van een auto etc etc...
Jan Bakker was maar een voorbeeld. Je hoeft het niet zo serieus te nemen, neem anders het voorbeeld A. Jansen. Hoeveel reizigers vervoert NS per dag? Ik denk dat er minimaal wel 2 A. Jansens in de trein zitten op dezelfde route, maakt niet uit op welk tijdstip.
Als je het echt zo privacyschending vindt, dan neem je toch lekker de auto. Wel moet je daar je gegevens opgeven voor het behalen van een rijbewijs, het aanschaffen van een auto etc etc...
Volgens mij zit er een steekje los bij jou
Bij wie Mindy?
Bij Nsrens99, vind het persoonlijk erg, maar dan ook erg overdreven
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.