Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje | NS Community
beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje



Toon eerste bericht

281 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De NS-voorwaarden zijn niet de wet maar wel de voorwaarden voor het reizen met NS. Dat lijkt me geen raketwetenschap.
Dus jij vindt dat de datum waarop gerezen wordt onzin is. Zonder die datum zou het enorm makkelijk worden om te frauderen. Ik reis elke maand een paar keer naar Leeuwarden en weer terug vanuit Den Bosch. In feite kan ik dus 2 enkele tickets kopen van ieder €12. En deze eindeloos blijven gebruiken aangezien er geen datum van reizen opstaat. Zou mij enorm veel geld besparen aangezien ik geen abonnement heb. Om dit tegen te gaan, vind ik het juist goed dat NS om een datum van reizen vraagt.

Oke. Jij hebt een wat apartere naam dan de norm. Maar bedenk eens wat er gebeurd als er een naam zoals Jan Bakker of iets dergelijks opstaat. Die zijn er al veel meer. Bekijk de situatie eens van een ander punt, niet alleen vanuit jouw naam. Het is gewoon om fraude tegen te gaan, zodat er niet meerdere mensen op hetzelfde ticket reizen. Als mijn broertjes en zusjes dezelfde initialen hebben, moeten zij kunnen bewijzen dat zij degenen zijn die het ticket gekocht hebben met behulp van hun eigen ID en geboortedatum. Best logisch toch.
Badge +3
Bedenk dat het verlies van uw privacy 1 euro korting geeft. Bij de kaartautomaat koopt u anoniem uw kaartje, desgewenst met munten, en dat kunt u aan iemand anders geven.
Hmm, privacykorting? Nee dus, je betaalt € 1,- extra (bovenop de ritprijs) voor een anoniem kaartje, maar dat is dus niet voor je privacy maar om andere redenen (voor de eenmalige chipkaart dus, die een paar cent kost).

Zou raar opkijken als ik altijd € 1,- korting zou krijgen op mijn boodschappen bij AH als ik mijn bonuskaart laat scannen (die ze zelf ook hebben, en je dus de korting altijd krijgt) in plaats van "Wat, u heeft geen bonuskaart? Dan betaalt u € 1,- extra!"
Reputatie 2
De NS-voorwaarden zijn niet de wet maar wel de voorwaarden voor het reizen met NS. Dat lijkt me geen raketwetenschap. Als die voorwaarden in strijd zijn met de wet... dan lijkt het mij geen raketwetenschap dat die voorwaarden niets voorstellen. Ook de NS moet zich met haar voorwaarden houden aan wet en regelgeving. Dat lijkt mij geen raketwetenschap, dat begrijpt een kind. Als jij denigrerend wilt doen... kan ik dat ook.
Badge +3
GDPR wetgeving komt er aan (25 mei 2018 van kracht) en dat is een aanscherping op de WBP dus we wachten af.

Ondertussen leuke discussie op Twitter, die begint hier.
Was dit bericht eens tegengekomen. Wel van enige tijd terug.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2205326-bedrijven-en-overheden-niet-klaar-voor-nieuwe-privacywet.html
Het is geen gemakkelijke opdracht.
Reputatie 2
Dus jij vindt dat de datum waarop gerezen wordt onzin is. Zonder die datum zou het enorm makkelijk worden om te frauderen. Ik reis elke maand een paar keer naar Leeuwarden en weer terug vanuit Den Bosch. In feite kan ik dus 2 enkele tickets kopen van ieder €12. En deze eindeloos blijven gebruiken aangezien er geen datum van reizen opstaat. Zou mij enorm veel geld besparen aangezien ik geen abonnement heb. Om dit tegen te gaan, vind ik het juist goed dat NS om een datum van reizen vraagt.

Oke. Jij hebt een wat apartere naam dan de norm. Maar bedenk eens wat er gebeurd als er een naam zoals Jan Bakker of iets dergelijks opstaat. Die zijn er al veel meer. Bekijk de situatie eens van een ander punt, niet alleen vanuit jouw naam. Het is gewoon om fraude tegen te gaan, zodat er niet meerdere mensen op hetzelfde ticket reizen. Als mijn broertjes en zusjes dezelfde initialen hebben, moeten zij kunnen bewijzen dat zij degenen zijn die het ticket gekocht hebben met behulp van hun eigen ID en geboortedatum. Best logisch toch.
Aparte naam? nou bedankt. Maar hoeveel Jan Bakkers ken jij? ik NUL. Hoeveel Jan Bakkers ken jij die op dezelfde dag dezelfde reis willen maken? NUL Als jij al twee Jan Bakkers kent die dezelfde reis willen maken hebben ze alle twee een ander e-ticket, dat is onmiddellijk bij scannen te zien. Kans op fraude met alleen de naam is dus onmogelijk. Initialen? De volle naam staat op de e-ticket. Met alleen initialen kom je helemaal nergens. Hoe kom je op alleen initialen? De volle naam en allebei met een ander e-ticket, de geboortedatum is volstrekt overbodige info en daar gaat dit over. Best logisch toch!
https://nl.linkedin.com/pub/dir/Jan/Bakkers :)

Op het internet zijn we één grote familie ?

Natuurlijk is het op een andere manier op te lossen, maar dan moet men het in de back-end regelen. En wat betreft onze privacy. ... tja ...
Reputatie 2
Dus jij vindt dat de datum waarop gerezen wordt onzin is. Zonder die datum zou het enorm makkelijk worden om te frauderen. Ik reis elke maand een paar keer naar Leeuwarden en weer terug vanuit Den Bosch. In feite kan ik dus 2 enkele tickets kopen van ieder €12. En deze eindeloos blijven gebruiken aangezien er geen datum van reizen opstaat. Zou mij enorm veel geld besparen aangezien ik geen abonnement heb. Om dit tegen te gaan, vind ik het juist goed dat NS om een datum van reizen vraagt.
Op mijn kaartjes van kruidvat staat ook geen datum, volgens jouw redenering kan ik daar dus eindeloos mee reizen? Natuurlijk kan dat niet. Zo gauw je een poortje ingaat of gecontroleerd wordt is dat kaartje de volgende dag niet geldig. Het kruidvat kaartje heeft ook geen datum, dus waarom een e-ticket wel? Verplicht in- en uitchecken per vervoerder. Zo simpel is het. Dan is dus de datum op een e-ticket net zo overbodig als op een kruidvat kaartje. Alleen de naam is voldoende.
Reputatie 2
https://nl.linkedin.com/pub/dir/Jan/Bakkers :)

Op het internet zijn we een grote familie ?

Natuurlijk is het op een andere manier op te lossen, maar dan moet men het in de back-end regelen. En wat betreft onze privacy. ... tja ...
Er zijn maar heel weinig Jan Bakkers die dezelfde reis willen maken. Als je er drie zult vinden is dat geen reden om nodeloos belangrijke informatie van miljoenen reizigers te vragen. Iedereen die ooit met databases heeft gewerkt of begrijpt hoe databases werken zal begrijpen hoe belangrijk specifieke persoonlijke gegevens van iemand zijn. Met die gegevens kun je de meer algemene gegevens pinnen aan één specifiek persoon. De NS wil teveel weten en naar de reden kan ik slechts gissen. Data is waardevol.
Badge +3
Maar hoeveel Jan Bakkers ken jij? ik NUL
Ik eentje, maar wel twee Jan Mulders (die van TV,iets met voetjebal) en een collega. Beide afkomstig uit het Groningsche, en toevallig zijn ze ook nog neef van elkaar. :P

Zit ik ineens met André en Roxanne Hazes in mijn hoofd.. Help! 😛
Wat een gezeur om een geboortedatum. Vroeger had je vrouwen die hun geboortedatum geheim wilden houden zodat ze zich voor jonger konden uitgeven dan ze waren. Maar om de privacy, totale kolder.
Reputatie 2
Maar hoeveel Jan Bakkers ken jij? ik NUL
Ik eentje, maar wel twee Jan Mulders (die van TV,iets met voetjebal) en een collega. Beide afkomstig uit het Groningsche, en toevallig zijn ze ook nog neef van elkaar. :P

Zit ik ineens met André en Roxanne Hazes in mijn hoofd.. Help! :P

En gaan ze op hetzelfde reisje op dezelfde dag? Hoogst onwaarschijnlijk en om daarvoor miljoenen burgers meer gegevens te vragen dan noodzakelijk is onzinnig tenzij de NS die gegevens goed kan verkopen voor erg veel geld.
Reputatie 2
Wat een gezeur om een geboortedatum. Vroeger had je vrouwen die hun geboortedatum geheim wilden houden zodat ze zich voor jonger konden uitgeven dan ze waren. Maar om de privacy, totale kolder. Bedrijven hebben van iedereen heel veel gegevens, daar kunnen ze heel gemakkelijk aankomen, maar aan geboortedata kom je niet zo 1,2,3 Met de geboortedata kun je alle andere dat van een persoon koppelen aan 1 specifiek persoon en dankzij de geboortedata worden al die andere data pas waardevol. Dat er geld verdiend wordt en geld verdiend wordt met mijn gegevens is verschrikkelijk. Hele databases worden gebouwd met uw gegevens. Maar er zijn natuurlijk mensen die de hele privacywetgeving maar onzin vinden, totdat iemand op hun naam dingen gaat kopen natuurlijk en abonnementen gaat afsluiten. Dat gebeurt steeds vaker... identiteitsdiefstal. Ja, dat bestaat echt.
@nsrens99,
De meeste collegae binnen de organisatie waar ik werk hebben een laptop. Zelf heb ik zo'n ding voor mijn werk eigenlijk niet nodig. Ben blij met mijn tablet want deze is een stuk kleiner. Vooruit ik moet typen met één vinger en dat ding werkt vaak ook niet mee. Databases en privacy. Ik heb ooit gewerkt met Dbase IV, maar dat is wel lang geleden.
Reputatie 2
Wat een gezeur om een geboortedatum. Vroeger had je vrouwen die hun geboortedatum geheim wilden houden zodat ze zich voor jonger konden uitgeven dan ze waren. Maar om de privacy, totale kolder. Met alleen je naam en geboortedatum ben ik al heel ver om fraude mee te kunnen plegen... wat een gezeur hé? En waarom erom vragen als je het niet nodig hebt? Waarom zou de NS dat doen denk je? Uit interesse? of om mee te handelen en geld mee te verdienen?
..... Met alleen je naam en geboortedatum ben ik al heel ver om fraude mee te kunnen plegen... Dat mag niet.
Reputatie 2
..... Met alleen je naam en geboortedatum ben ik al heel ver om fraude mee te kunnen plegen... Dat mag niet. Als ik dat kan, kan een crimineel of helemaal een criminele organisatie het helemaal. Dus waarom onnodige info aan burgers vragen en te grabbel gooien? Of verdient de NS hieraan? ze zullen wel een reden hebben, maar dat is vast niet zo'n fraaie reden.
Reputatie 2
@nsrens99,
De meeste collegae binnen de organisatie waar ik werk hebben een laptop. Zelf heb ik zo'n ding voor mijn werk eigenlijk niet nodig. Ben blij met mijn tablet want deze is een stuk kleiner. Vooruit ik moet typen met één vinger en dat ding werkt vaak ook niet mee. Databases en privacy. Ik heb ooit gewerkt met Dbase IV, maar dat is wel lang geleden.
Dan weet je ook wat een pointer is en dat de geboortedatum meer is dan een datum over iemand. Het verbind misschien wel duizenden gegevens van een onbekend iemand aan een specifiek iemand. Met een pointer ( zoals de geboortedatum ) kunnen duizenden vrijwel waardeloze gegevens plots heel waardevol worden. Geef dus nooit je naam en geboortedatum zomaar aan iedereen! Al helemaal niet om een simpel reisje te mogen maken met de NS.
Reputatie 7
Badge +3
U heeft dan zeker ook geen betaalrekening aangezien je daar ook je geboortedatum moet aangeven? Die weten zelfs waar je woont.

Een treinkaartje kun je nog zonder persoonsgegevens op te geven aanschaffen. Eenmalige chipkaart, anonieme OV-chipkaart (wel even met muntgeld opladen), Kruidvatkaartje.
Als je NS extra hebt krijg je wel een waarschuwing als je vergeet uit te checken en met enige regelmaat leuke aanbiedingen zoals een maand lang gratis blendle of een upgrade naar de eerste klas. 🙂
Ik vul altijd mijn voorletter(s) in op mijn e-ticket. Dit wordt namelijk gevraagd wanneer je een kaartje koopt, dat jij je eigen volledige naam intypt is niet mijn zaak. Verder heeft een Kruidvat kaartje een chip die registreert of het kaartje al gebruikt is of niet. Op een andere dag kan je er dus niet mee reizen. Met een e-ticket ligt dat heel anders, die heeft geen chip, je kan hem uitprinten of in de app downloaden. Mijn printer kan niet zomaar een chip erin maken die registreert of het kaartje al gebruikt is of niet. Dat is ook de reden waarom velen op dit forum hun e-tickets niet kunnen wijzigen na het maken van een fout tijdens het bestellen van hun ticket. Je kan hem uitprinten, naar de servicebalie gaan, zeggen dat de naam/geboortedatum fout is, en dan weer uitprinten voor een ander persoon. 2 voor de prijs van 1, lekker handig en goedkoop! Mooi niet.

Jan Bakker was maar een voorbeeld. Je hoeft het niet zo serieus te nemen, neem anders het voorbeeld A. Jansen. Hoeveel reizigers vervoert NS per dag? Ik denk dat er minimaal wel 2 A. Jansens in de trein zitten op dezelfde route, maakt niet uit op welk tijdstip.

Als je het echt zo privacyschending vindt, dan neem je toch lekker de auto. Wel moet je daar je gegevens opgeven voor het behalen van een rijbewijs, het aanschaffen van een auto etc etc...
Volgens mij zit er een steekje los bij jou
Bij wie Mindy?
Bij Nsrens99, vind het persoonlijk erg, maar dan ook erg overdreven

Reageer