beantwoord

Privacy opgeven voor een betaald treinkaartje


Reputatie 2
Als ik online een e-ticket koop en betaal, waarom moet de NS dan mijn geboortedatum weten?
Er werd zelfs moeilijk gedaan over de achternaam van mijn vrouw.
Haar meisjesnaam moest erop staan.
Voor een simpel kaartje van enkele euro's, geeft een reiziger heel veel persoonsgegevens prijs.
Bij het kopen van een auto, geef ik minder gegevens vrij dan voor een treinkaattje.
Het kaartje is betaald met ideal, dus veilig.
Het is betaald, dus zou het zelfs niets moeten uitmaken wie gebruik maakt van dat kaartje.
Waarom zou ik het met ideal betaalde kaartje niet gewoon mogen weggeven aan iemand anders?
Waarom moet de NS de geboortenaam van mijn vrouw weten en de geboortedatum voor een simpele kaartje van enkele euro's?
Dat verzekerd betaald is met ideal?
icon

Beste antwoord door Arnold NS 27 March 2018, 12:14

Bekijk origineel

281 reacties

Volgens mij wil iemand het niet snappen, de toegangscontrole bij de poortjes werkt niet met een directe controle met de database, dit zou er denk ik voor zorgen dat de doorloop stagneert doordat elke passage gecontroleerd moet worden voordat de poortjes open gaan.

En weet je hoe vaak een data verbinding stagneert of even niet functioneert? Te vaak om dit zo te gaan toepassen met een toegangscontrole welke door het hele land zit.

Ook de MLS van de HC werkt voor zover mij bekend stand alone want ook hier zitten we met het probleem dat er niet overal verbinding gemaakt kan worden met een database om alles te controleren.

Als alles vooraf gecheckt wordt bij een database zou voor heel veel ellende gaan zorgen, vandaar de controle op persoonsgegevens.
Reputatie 2
Je zou een tussenoplossing kunnen creëren ongeveer zoals ik omschreef. Wanneer je e-tickets kunt intrekken, kan je ze ook wijzigen door simpelweg de oude in te trekken en een nieuwe te genereren. De kans dat je met een ingetrokken ticket in mijn opzet er tussendoor glipt is vrij klein, de kans op geen controle is vele malen groter. Maar dan blijft het probleem van TS bestaan, er zijn persoonsgegevens nodig om het systeem grotendeels stand-alone te laten functioneren. Of de geboortedatum er daar een van is, is dan een volgende discussie.

Als men dan wil blijven vasthouden aan 'we kunnen niet controleren of er met een e-ticket gereisd is', dan zal je moeten zorgen voor meer kaartcontrole. Kaartcontrole maakt het mogelijk om dat te controleren, timestamps van controle worden nu al gelogd bij een e-ticket. Maarja................

Uitprinten bij de kaartautomaat zou super zijn, maar vanuit NS Marketing is al aangegeven de kaartautomaat te willen afbouwen. Nieuwe functionaliteit toevoegen krijgt men intern de handjes niet voor op elkaar.


Wat jij als eerste noemt hebben ze bij mij gedaan. Dat heb ik ook al eerder verteld. Als je bij de bestelprocedure een fout maakt in het e-mailadres kom je niet op het scherm met het PDF bestand om het uit te printen en je krijgt dus geen e-mail met link. Die fout kan ook een spatie zijn, zelfs aan het begin. Ik had dat en ze konden dit op hun systeem zien en ze stuurden mij een nieuwe link naar een nieuw ticket met een nieuw nummer. Het oude was nooit gebruikt en deze werd gedelete. Dat kan dus al. Waarom zou je stand-alone willen werken? Als je dat al zou willen is het unieke-id nummer op elke e-ticket voldoende. Dat nummer hoeft niet weer te geven wie je bent, alleen dat het ticket betaalt is. Bij het poortje wordt het geregistreerd en staat de datum vast. Persoonsgegevens zijn volledig overbodig, zelfs als je het rare idee zou hebben om stand-alone te willen werken. Controle op het unieke nummer op elke ticket is voldoende.
Reputatie 2
Volgens mij wil iemand het niet snappen, de toegangscontrole bij de poortjes werkt niet met een directe controle met de database, dit zou er denk ik voor zorgen dat de doorloop stagneert doordat elke passage gecontroleerd moet worden voordat de poortjes open gaan.

En weet je hoe vaak een data verbinding stagneert of even niet functioneert? Te vaak om dit zo te gaan toepassen met een toegangscontrole welke door het hele land zit.

Ook de MLS van de HC werkt voor zover mij bekend stand alone want ook hier zitten we met het probleem dat er niet overal verbinding gemaakt kan worden met een database om alles te controleren.

Als alles vooraf gecheckt wordt bij een database zou voor heel veel ellende gaan zorgen, vandaar de controle op persoonsgegevens.

Volgens mij wil iemand het niet snappen, als je meerdere keren met hetzelfde kaartje door het poortje wil, zal dat niet lukken! Probeer zelf maar! Waarom zal dat niet lukken? Omdat je kaartje al bij het poortje gecontroleerd wordt. Zeker nooit geprobeerd? Tig keer naar binnen met kopietjes van een kaartje? Hahahaha. Onzin! Kan niet! Al bij het poorthje wordt het kaartje gecontroleerd.
Reputatie 2
Volgens mij wil iemand het niet snappen, de toegangscontrole bij de poortjes werkt niet met een directe controle met de database, dit zou er denk ik voor zorgen dat de doorloop stagneert doordat elke passage gecontroleerd moet worden voordat de poortjes open gaan.

En weet je hoe vaak een data verbinding stagneert of even niet functioneert? Te vaak om dit zo te gaan toepassen met een toegangscontrole welke door het hele land zit.

Ook de MLS van de HC werkt voor zover mij bekend stand alone want ook hier zitten we met het probleem dat er niet overal verbinding gemaakt kan worden met een database om alles te controleren.

Als alles vooraf gecheckt wordt bij een database zou voor heel veel ellende gaan zorgen, vandaar de controle op persoonsgegevens.
De controle is er dus al en controle alleen op het unieke ticket ID is eenvoudiger en minder belastend voor het systeem om daarnaast ook volstrekt onnodig persoonsgegevens te controleren. Dit nummer ziet de conducteur ook en deze ziet ook als dat unieke nummer al eerder gescand is. De database heeft genoeg aan dat nummer en daaraan kun je zien of er betaald is. Zwaarder belasten van de database en het systeem door persoonsgegevens is duur. Al zou je naam en geboortedatum willen gebruiken, dat kan helemaal niet! Die zijn niet uniek, denk aan meerlingen. Unieke nummers zijn wel uniek en die worden nu ook al gebruikt. Anders zouden meerlingen met dezelfde voorletters niet samen kunnen reizen. Dat kan alleen door het al bestaande unieke nummer. Maar volgens mij wil iemand dat niet snappen.
Is het nu zo moeilijk om goed te lezen. De data uitwisseling met de poortjes is niet continu en al helemaal niet met de MLS van de HC. Zonder deze extra controles zou het dus wel degelijk mogelijk zijn om de e-tickets met meerdere te gebruiken.
Reputatie 2
Probeer zelf maar. Ik heb het gisteravond nog geprobeerd. Wat er achter zit is helemaal niet interessant. Twee keer lukte nog, maar de derde keer kreeg ik een melding dat het te vaak gebruikt was. Maar vervolgens krijg je een conducteur die op zijn scherm ziet... navraag bij oom conducteur... dat het ticket-nummer al gebruikt is. Met twee identieke kaartjes loop je al tegen de lamp met identieke nummers. Laat staan met nog meer kopietjes. Gelukkig werkt het systeem prima met alleen dat nummer, anders zouden meerlingen niet samen kunnen reizen. Als je het systeem minder zwaar zou willen belasten, kun je beter niets doen met persoonsgegevens. Het unieke nummer, geeft weer dat er betaald is, is dus voldoende. Zo werkt het trouwens ook bij bioscopen, pretparken, concerten, enzovoort, enzovoort. Die ook nog vaak veel duurder zijn dan de meeste NS treinkaartjes.
Reputatie 2
Dit topic begon ik met de opmerking dat de geboortedatum overbodig is. Dat is dus ook zo. Sterker nog, alleen het unieke nummer is al voldoende. Dankzij dit nummer kunnen ook meerlingen met dezelfde voorletters reizen.
Om systemen te ontlasten kan de NS zelfs beter werken zonder persoonsgegevens. Met kopietjes onbeperkt reizen is onzin, dan strand je met 3 dezelfde al bij de poortjes en met 2 dezelfde bij de conducteur.
Nog sterker... ga ik met de NS internationaal... vraagt men niet eens naar mijn geboortedatum.
Volgens mij wil iemand het niet snappen, de toegangscontrole bij de poortjes werkt niet met een directe controle met de database.
Correct en correct. En er staan natuurlijk op lang niet alle stations poortjes.
Reputatie 2
Poortjes of niet ik kan van Groningen naar Brussel zonder geboortedatum, maar niet van Groningen een paar kilometer naar Haren. Bovendien heb je nog de conducteur en die ziet nog meer dan de poortjes. In jouw bijdrage 86 beweerde je nog dat je ze 20x kon uitprinten. Inmiddels zijn we op het punt dat je nog geen 3x door een poortje kunt en nog geen 2x langs een conducteur. In bijdrage 94 schrijf je dat als je zelf een uniek id op een e-ticket zou printen bij incheck en controle direct zou blijken dat het nummer niet matcht met wat in de backoffice staat. Ticket ongeldig en dus geen geldig vvb. Vrijwel exact wat je schreef. Erna schreef ik dat een e-ticket wel degelijk een uniek id heeft en dat wat je bij 94 schreef al in werking is. Maar in 101 doe je alsof jij met 3 familieleden op een ticket kunnen reizen als je de Aztec code verminkt omdat de MCL terugvalt op naam en geboortedatum. Maar dan zou je ook het id-nummer moeten verminken. Een MCL die een verminkte Aztec-code en een doorgestreepte id-nummer accepteert? Je komt trouwens met een verminkte Aztec-code langs steeds minder poortjes. Bij je bijdrage 104 staat een youtube filmpje uit 2014... ja, toen scande men niet alle tickets. Tegenwoordig 4 jaar na dit filmpje scant men vrijwel alle tickets en met een niet kloppend, zelf bedacht id-nummer kom je langs geen enkele conducteur.
Reputatie 2
Henk_NL Je had het ook vaak erover dat ze een ticket niet kunnen deactiveren.
In een ander topic... Wat vervelend dat de reisdatum op je ticket uiteindelijk niet klopte. Heb je een nieuw ticket gekocht? Ik wil je adviseren even contact op te nemen met onze Klantenservice. Indien het ticket niet geopend is geweest kan deze wellicht nog worden gerestitueerd. Je kan ons bereiken via Twitter, Facebook, Live Chat en telefonisch: 030-7515155 (lokaal tarief).
Een coupon code en dus een niet aangemaakt ticket kan worden geannuleerd. Zodra een ticket is aangemaakt niet meer.
Reputatie 2
Toch zijn er topics waarin iemand zijn geld niet terugkreeg omdat deze een andere datum wil. Die zijn ook niet uitgeprint of aangemaakt. Ook ik kreeg een nieuw ticket, zoals ik heb uitgelegd. De NS mag best wat vriendelijker zijn. Als een kaartje betaalt is, zie ik geen punt in het aanpassen van de datum als deze nog niet geactiveerd is. Ik kreeg een nieuw ticket. Ik zie het probleem voor de NS niet om deze personen een nieuw ticket te geven met een andere datum. Zoals ik kreeg en zoals deze in de andere topic. Maar we dwalen af.
Uit coulance krijgen die dan een nieuw ticket.
Badge +3
Als je bij de bestelprocedure een fout maakt in het e-mailadres kom je niet op het scherm met het PDF bestand om het uit te printen
100% zeker van welles! De e-mail is ter info, voor als je bijvoorbeeld op een later moment een reisdatum wilt kiezen e.d. maar dat kán dus ook meteen vanaf de bestelpagina.

...en je krijgt dus geen e-mail met link.
Dat is natuurlijk waar 😃
Badge +3
..als je meerdere keren met hetzelfde kaartje door het poortje wil, zal dat niet lukken! Probeer zelf maar! Waarom zal dat niet lukken? Omdat je kaartje al bij het poortje gecontroleerd wordt. Zeker nooit geprobeerd? Tig keer naar binnen met kopietjes van een kaartje? Hahahaha. Onzin! Kan niet! Al bij het poortje wordt het kaartje gecontroleerd.
Nietes!

Poortjes controleren niets anders dan de datum, want kunnen niet zien wie je bent en gaan ook niet aan een backend vragen of het ticket al gebruikt is, of ongeldig verklaard (ingetrokken want iemand wilde toevallig op een andere datum reizen).

Bovendien hebben de meeste stations helemaal geen poortjes of ze staan (gedeeltelijk) open.

Een *individueel* poortje zal het kort na elkaar aanbieden van eenzelfde ticket natuurlijk weigeren, maar dat is met een ov-chipkaart ook zo (om dubbel inchecken te voorkomen). Na anderhalve minuut kan je gewoon dezelfde handeling doen.

En als het wel zo was, dan stel:
Ik koop een e-ticket (zonder naam of geboortedatum) Eindhoven - Amsterdam en ga door de poortjes in Eindhoven. Maak een kopietje voor een kennis die vervolgens (op Strijp-S, een kilometer verderop, maar geen poortjes) instapt...

No problem, want we hebben volgens het systeem allebei een geldig ticket Eindhoven - Amsterdam, waar ook nog keurig mee ingecheckt is.

Naam (en dus ook geboortedatum) op het ticket vangen dat af.
Reputatie 2
Als je bij de bestelprocedure een fout maakt in het e-mailadres kom je niet op het scherm met het PDF bestand om het uit te printen
100% zeker van welles! De e-mail is ter info, voor als je bijvoorbeeld op een later moment een reisdatum wilt kiezen e.d. maar dat kán dus ook meteen vanaf de bestelpagina.

...en je krijgt dus geen e-mail met link.
Dat is natuurlijk waar :D

Jij snapt het niet erg. In die mail staat een link en als je erop klikt... ga je naar de pagina met pdf en je e-ticket.
De datum kan je dan al niet meer veranderen. Na invullen van je e-mailadres kom je online op diezelfde pagina met pdf. Met b.v. een spatie in je e-mailadres krijg je geen van beide en zit je zonder. Maar de NS gaf mij een nieuw nummer en een nieuw ticket.
Reputatie 2
..als je meerdere keren met hetzelfde kaartje door het poortje wil, zal dat niet lukken! Probeer zelf maar! Waarom zal dat niet lukken? Omdat je kaartje al bij het poortje gecontroleerd wordt. Zeker nooit geprobeerd? Tig keer naar binnen met kopietjes van een kaartje? Hahahaha. Onzin! Kan niet! Al bij het poortje wordt het kaartje gecontroleerd.
Nietes!

Poortjes controleren niets anders dan de datum, want kunnen niet zien wie je bent en gaan ook niet aan een backend vragen of het ticket al gebruikt is, of ongeldig verklaard (ingetrokken want iemand wilde toevallig op een andere datum reizen).

Bovendien hebben de meeste stations helemaal geen poortjes of ze staan (gedeeltelijk) open.

Een *individueel* poortje zal het kort na elkaar aanbieden van eenzelfde ticket natuurlijk weigeren, maar dat is met een ov-chipkaart ook zo (om dubbel inchecken te voorkomen). Na anderhalve minuut kan je gewoon dezelfde handeling doen.

En als het wel zo was, dan stel:
Ik koop een e-ticket (zonder naam of geboortedatum) Eindhoven - Amsterdam en ga door de poortjes in Eindhoven. Maak een kopietje voor een kennis die vervolgens (op Strijp-S, een kilometer verderop, maar geen poortjes) instapt...

No problem, want we hebben volgens het systeem allebei een geldig ticket Eindhoven - Amsterdam, waar ook nog keurig mee ingecheckt is.

Naam (en dus ook geboortedatum) op het ticket vangen dat af.

Twee keer langs het poortje zal lukken, maar de derde keer krijg je de melding dat het te vaak gebruikt is.
De conducteur zal het dubbel unieke e-ticket nummer opmerken en jullie krijgen beide een bekeuring.
Reputatie 2
Het is lang, heel lang geleden dat ik een conducteur tegenkwam die niet scande en bij scannen, val je met een dubbel e-ticket nummer onmiddellijk door de mand. Het is maar goed dat naam en geboortedatum er niet meer toe doen en dat het alleen nog gaat om het unieke id-nummer op elk ticket, anders konden meerlingen nooit samen op reis. Bovendien, maar dat heb jij vast niet gelezen, met een internationaal kaartje b.v. Groningen - Brussel geef je helemaal geen geboortedatum op.

Na anderhalve minuut kun je hetzelfde doen? en met hetzelfde ticket voor de zoveelste keer een poortje openen? je roept maar wat, want dat kon zelfs niet na mijn werk negen uur later.... kaartje te vaak gebruikt.
Net zoals je met een kentekennummer verschrikkelijk veel data kunt oproepen, kan dat ook met het nog langere unieke nummer op een e-ticket. Daarvoor is dus maar heel weinig nodig. Als je dan het perron op komt, is er nog de conducteur en val jij met jouw kennis met identieke e-ticket door de mand en krijgen jullie allebei een flinke bekeuring.
Goed, ik heb al een aantal keren uiteengezet hoe het systeem werkt. Ik ben d'r nu echt klaar mee dat er selectief stukjes uit worden gepikt, verdraaid worden en er daarna gedaan wordt alsof ik onzin verkondig.
Hij wil het echt niet aannemen, jammer maar dit is verloren energie om het uit te leggen.
Vind het gewoon zielig;)
Reputatie 7
Badge +3
Hé Henk, ik heb werkelijk bewondering voor je geduld waarmee je telkens weer hebt gereageerd.
Maar als iemand dit gewoon niet wilt aannemen dan houdt het een keer op.

Paasvuur al uitgebrand daar?
Reputatie 2
Goed, ik heb al een aantal keren uiteengezet hoe het systeem werkt. Ik ben d'r nu echt klaar mee dat er selectief stukjes uit worden gepikt, verdraaid worden en er daarna gedaan wordt alsof ik onzin verkondig. Goed, ik heb al een aantal keren uiteengezet hoe het systeem werkt. Het systeem heeft geen geboortedatum nodig, net zomin als dat je het van Groningen naar Brussel nodig hebt, heb je het ook niet nodig van Groningen naar Haren. Ik ben d'r nu echt klaar mee. Je kunt niet met twee identieke codes reizen, dat is onzin. De conducteur ziet dat onmiddellijk en filmpjes uit 2014 slaan nergens op in 2018. We zijn 4 jaar verder en de Aztec-code wordt nu altijd gescand. Ik vertel zoals het NU werkt, ik heb het immers zelf uitgeprobeerd en dan schrijf ik het hier, niet zoals het in 2014 werkte. Ja, de tijd staat niet stil en de geboortedatum is onzin. Verklaar anders waarom het van Groningen naar Brussel niet nodig is en van Groningen naar Maastricht wel, maar dat kun je niet verklaren. Maar die uitdaging neem je niet aan, want je denkt dat het 2014 is.
Reputatie 2
Hij wil het echt niet aannemen, jammer maar dit is verloren energie om het uit te leggen.
Leg jij dan uit waarom het niet nodig is van Groningen naar Brussel, maar niet van Groningen naar Eindhoven. Dat kun je niet want ik heb gelijk. En tig keer door een poortje? Onzin. Meerlingen met dezelfde initialen kunnen volgens jullie niet samen reizen omdat ze dezelfde geboortedatum hebben? Hahahahaha, wat dom. Gelukkig heeft elk ticket een unieke code, dat hoef ik niet uit te leggen, dat staat er gewoon op. Ziende blind en blijven steken in 2014.
Gezien de neerbuigende toonzetting van uw tekst is het denk ik het beste dat niemand meer reageert op u, ondanks alle goede bedoelingen van degene die gereageerd hebben blijft u volhouden.

Als het u gelukkig maakt krijgt u van mij uw gelijk, al denk ik er nog steeds anders over.

Reageer