Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Loes Geef je de kinderen die in hun eentje met kidvrij reizen ook iets mee voor de ouders? Als ouders zeggen dat het goed is, hebben of de ouders zich niet verdiept in de voorwaarden of zij laten het kind het risico nemen, ervan uitgaande dat kinderen niet zo snel beboet worden.

@Jeroen Het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven. Dan is het inderdaad heel raar om naar Florida te gaan. Net als het heel raar is om naar België te gaan om te winkelen.

Wij zijn juist niet op familiebezoek gegaan in Engeland. Wij volgen wel de adviezen van de overheid op.

Ik wil best thuis blijven maar dat is voor mij dan niet in Nederland maar juist in Florida.  Verder volg ik ook de adviezen verder gewoon op, hou me aan test regels en hou me aan de quarantaine als ik weer terug naar NL ga voor familie bezoek en werk.

Tja de regering wil het toch op deze manier, er had ook gekozen kunnen worden om het FFP2 mondkapje vanaf het begin al te verplichten. Dan had je in plaats van mensen in quarantaine te plaatsen er voor kunnen kiezen deze mensen een verplichting op te leggen om het mondkapje altijd op te hebben in nabijheid van anderen om zo verdere besmettingen tegen te gaan.

Ik weet zeker dat veel werkgevers het graag anders zien qua beleid van de overheid.

 

Tja de regering wil het toch op deze manier, er had ook gekozen kunnen worden om het FFP2 mondkapje vanaf het begin al te verplichten. Dan had je in plaats van mensen in quarantaine te plaatsen er voor kunnen kiezen deze mensen een verplichting op te leggen om het mondkapje altijd op te hebben in nabijheid van anderen om zo verdere besmettingen tegen te gaan.

Ik weet zeker dat veel werkgevers het graag anders zien qua beleid van de overheid.

 

Volgende uitbraak gewoon iedereen een vergoeding geven van tenminste een duizend euro om een maandje thuis te blijven. Beetje duidelijke voorwaarden erbij en dan heeft de overheid een aantal weken de tijd om met een goed plan te komen. :thinking:  

Tsja ook op de pont zijn de mondkapjes nu verplicht.

 

Ik zag de beelden ook voorbijkomen. Twee mensen op een pontje, maar wel die kapjes op :slight_smile:

Wat me alleen wel verbaast is de tekst over het OV op rijksoverheid.nl:

Per 1 juni is het dragen van een niet-medisch mondkapje in de bus, trein, tram en metro en op de veerboten naar de Waddeneilanden.

Daar zou ik uit opmaken dat het op andere pontjes niet verplicht is. (ook al mist het woordje ‘verplicht'. Sowieso staat die pagina nog vol rare fouten/teksten)

Ik zie nu ook de tekst op rijksoverheid.nl, ze zijn zo te zien inderdaad de pontveren vergeten mee te nemen in dit overzicht. Het zou natuurlijk ook zo maar kunnen dat het GVB het verplicht stellen van het mondkapje zelf heeft bedacht. (geen uitzondering voor pontveren) Ik vind het trouwens wel vrij apart dat het op de pontveren ook moet. In tegenstelling tot trein, tram, bus en metro sta je op de pont gewoon in de frisse buitenlucht. In IJmuiden mochten tot eind april tegen betaling ook nog steeds auto's op de pont, deze worden nu geweerd. De velsertunnel ligt op nauwelijks 1 kilometer afstand van de pont dus ik vind dit volkomen logisch. Hierdoor is het middendek nu ook bijna geheel beschikbaar voor fietsers waardoor 1,5 meter afstand houden aldaar geen enkel probleem is. Bij pont Buitenhuizen mogen er nog wel steeds auto's mee, de dichtstbijzijnde tunnel vanaf daar is denk ik ook de velsertunnel, dus lijkt mij logisch. Aangezien deze pont niet echt drukke wooncentra verbindt, is deze pont ook een stuk rustiger que aantal fietsers.

 

Op www.gvb.nl staan de veerponten bij de coronamaatregelen (natuurlijk) wel expliciet genoemd.

 

  

Reputatie 7
Badge +3

Belgen zijn een stel krenten. “Gratis” en “goedkoop” zijn kernwoorden - vandaar de chaos bij de Action en de Primark.

En dan hebben Hollanders de naam gierig te zijn.:laughing:

Zelf heb ik al meer dan een jaar geen trein van binnen gezien. Afgezien van naar werk te gaan met de trein reisde ik maar hooguit 1 of 2 keer per jaar “voor de lol” met de trein. Aangezien mijn werk is weggevallen en ik nu geen zin heb voor de lol te reizen ga ik dus niet met de trein.

Voor mijn verjaardag had ik een korting voor de Spoordeelwinkel gekozen, die kon ik tot 1 maand na mijn verjaardag inwisselen. Ik was er nog niet uit of die wel zou gebruiken (kaartjes voor dagje uit in Spoordeelwinkel op dat moment van bestellen geldig tot eind mei meen ik en ik zou liever ergens in juni/juli gaan), maar een paar dagen voor de korting zou verlopen werden de eerste maatregelen afgekondigd en waren er geen Spoordeelwinkel aanbiedingen meer te koop. Bij navraag zou die korting wellicht langer geldig zijn vanwege de Corona maatregelen, moest dan tezijnertijd informeren bij de klantenservice. Die korting heb ik nooit gebruikt dus en zal dat nu ook niet doen. Ach, over 3½ maand ben ik weer jarig, maar mogelijk gebruik ik hem dan ook niet. Ik hou er niet van lang van tevoren een treinkaartje te kopen zonder echt te weten of ik hem wel ga gebruiken. Dan maar kort te voren een kaartje kopen of een Flex abonnement voor een maandje aanzetten, al ben ik dan wel iets meer kwijt. Met Flex ben ik dan ook niet gebonden aan begin/eindbestemming maar kan ik ook van een ander station weer terug reizen (omdat ik daar heen ben gefietst).

Reputatie 7

Op vrijwillige basis is inmiddels meer dan 90% gevaccineerd. Daar waar nodig draagt tenminste 90% een mondkapje. Dit laatste ondanks het gebrek aan handhaving en de weinig intelligente uitspraken aan het begin.

Van een eigenwijs volk is dus geen sprake.

Dat een kleine minderheid, al dan niet demonstratief, zijn eigen gang wenst te gaan is onvermijdelijk en houdt de discussie levend, al is dat niet voor iedereen even prettig.

Daar waar verplicht, draagt als het trein/station/perron betreft minder dan 90% een mondkapje was vorige week mijn waarneming.

 

Net zo zeer als er positieve uitschieters zijn, zullen er ongetwijfeld ook negatieve uitschieters zijn, het gaat om een gemiddelde.

Het laatst gerapporteerde (eind november) draagvlak voor de maatregel in het ov was 88,2%.

Reputatie 7
Badge +3

Tja de regering wil het toch op deze manier, er had ook gekozen kunnen worden om het FFP2 mondkapje vanaf het begin al te verplichten. Dan had je in plaats van mensen in quarantaine te plaatsen er voor kunnen kiezen deze mensen een verplichting op te leggen om het mondkapje altijd op te hebben in nabijheid van anderen om zo verdere besmettingen tegen te gaan.

Ik weet zeker dat veel werkgevers het graag anders zien qua beleid van de overheid.

 

Volgende uitbraak gewoon iedereen een vergoeding geven van tenminste een duizend euro om een maandje thuis te blijven. Beetje duidelijke voorwaarden erbij en dan heeft de overheid een aantal weken de tijd om met een goed plan te komen. :thinking:  

Voor 1000 euro zullen er zat zijn die zich bewust laten besmetten. Dat gebeurt nu ook al door ongevaccineerden om QR-code te krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

@Ferdinand Delasoieverschil tussen de gratis dagen en Keuzedagen is dat er voor keuzedagen betaald moet worden. Ik ben omdat ik sinds maart niet meer gereisd heb uiteindelijk €92,50 kwijt voor 1 keuzedag. Keuzedag gebruikt voor een retour dat anders met korting ca. €30 kostte. 6 dagen over die ik omdat ik mijn gezondheid vooropstel niet zal gaan gebruiken. Voor VDU en Keuzedagen was tot voor kort advies om deze niet op te zeggen omdat Keuzedagenabonnementen eind van het jaar (ergens tussen oktober en eind december) niet meer te verkrijgen waren en VDU niet meer te koop is.

Opzeggen is nog steeds geen optie, want NS kan nog steeds niet zeggen tot wanneer een Keuzedagenabonnement besteld kan worden.

Volgende uitbraak gewoon iedereen een vergoeding geven van tenminste een duizend euro om een maandje thuis te blijven. Beetje duidelijke voorwaarden erbij en dan heeft de overheid een aantal weken de tijd om met een goed plan te komen. :thinking:  

Voor duizend euro blijf ik geen maand thuis.

Badge +3

Men schreeuwt inmiddels om intercity’s Rotterdam - Utrecht want ook al is het in het algemeen rustig, 82 minuten in een (al dan niet bizar kort) sprintertje is ook niet alles. En de overstap in Woerden is ook onhandig met afstand houden e.d.

Positief nieuws.. bij de ALDI… echte papieren fietskaarten, geen app nodig!

 

Reputatie 1

Op de Westerschelde Ferry (Breskens - Vlissingen) is een mondkapje ook verplicht :grinning:

Reputatie 5

Op vrijwillige basis is inmiddels meer dan 90% gevaccineerd. Daar waar nodig draagt tenminste 90% een mondkapje. Dit laatste ondanks het gebrek aan handhaving en de weinig intelligente uitspraken aan het begin.

Van een eigenwijs volk is dus geen sprake.

Dat een kleine minderheid, al dan niet demonstratief, zijn eigen gang wenst te gaan is onvermijdelijk en houdt de discussie levend, al is dat niet voor iedereen even prettig.

Ik denk niet dat Nederlanders wat dat betreft ‘eigenwijzer’ zijn dan mensen in andere landen. Ik heb in het najaar (toen de besmettingen overigens nog veel geringer waren dan op dit moment) ook in Belgie en Duitsland met de trein gereisd. Mijn ervaring was dat daar minstens net zoveel mensen in de trein/station hun mondkap ondanks verplichting niet/half op hebben als in Nederland. Wel zie je daar meer mensen vrijwillig een mondkap dragen op plaatsen waar dan niet verplicht is (bv winkelstraten) dan in Nederland. 

Volgende uitbraak gewoon iedereen een vergoeding geven van tenminste een duizend euro om een maandje thuis te blijven. Beetje duidelijke voorwaarden erbij en dan heeft de overheid een aantal weken de tijd om met een goed plan te komen. :thinking:  

Voor duizend euro blijf ik geen maand thuis.

Wel voor duizend euro extra toch?

Reputatie 7
Badge +3

@Lies87

Dat idee hebben wij ook. Toch bijzonder dat er op zondagavond rond half tien ff uit me hoofd een trein wordt opgeheven, omdat het te druk was voor de 1,5 meter afstand? Ik heb niet voor dat dilemma gestaan, maar prettig is anders en ook hier was niemand na verzoek uitgestapt ☹. 

Ik begrijp het soms niet dat men het niet wil begrijpen..

 


Sommige mensen moeten eerst zelf iemand kennen met Corona voor ze zich aan maatregelen gaan houden.

Het is mooi weer, Corona is niet de buurt, we zitten al zolang binnen, ik mag mij toch ook wel even ontspannen, er rijden toch gewoon treinen…..

 

Tja de regering wil het toch op deze manier, er had ook gekozen kunnen worden om het FFP2 mondkapje vanaf het begin al te verplichten. Dan had je in plaats van mensen in quarantaine te plaatsen er voor kunnen kiezen deze mensen een verplichting op te leggen om het mondkapje altijd op te hebben in nabijheid van anderen om zo verdere besmettingen tegen te gaan.

Ik weet zeker dat veel werkgevers het graag anders zien qua beleid van de overheid.

 

En die werknemers die te besodemieterd zijn om een normaal mondkapje te dragen gaan wel netjes FFP2-maskters dragen?

Ik zie meer in een keiharde aanpak. 1e geen mondkapje = waarschuwing, 2e keer  = ontslag op staande voet. Wat mij betreft mag ook de ME dit soort figuren die zichzelf en anderen in levensgevaar brengen van het station afknuppelen. 

Reputatie 6

Een groot deel van wat jullie "fun” reizigers noemen zijn mensen die niet alleen dit lange weekend er even uit gaan maar er zijn er ook flink wat die “tijdelijk” verhuizen. Naar een caravan of huisje van henzelf of familie of als ze ruimte genoeg hebben tijdelijk bij familie op het platteland intrekken. Thuiswerken vanuit een klein appartement met een paar kleine kinderen is eerder een stress situatie dan normaal. Gelukkig dat thuiswerken niet locatie gebonden is. De kinderen kunnen buiten hun gang gaan, het is er niet druk. Ik ken zeker een stuk of 15 van deze corona-vluchtelingen.

Badge +3

Zojuist een AD artikel verschenen...

Hou vol Loes en alle collega’s! :tired_face:

Reputatie 6

@Lies87

Dat idee hebben wij ook. Toch bijzonder dat er op zondagavond rond half tien ff uit me hoofd een trein wordt opgeheven, omdat het te druk was voor de 1,5 meter afstand? Ik heb niet voor dat dilemma gestaan, maar prettig is anders en ook hier was niemand na verzoek uitgestapt ☹. 

Ik begrijp het soms niet dat men het niet wil begrijpen..

 

Het is voor jullie ook niet te doen. Ik zie in die 1,5 meter samenleving ook meer agressie opkomen. Want stel dat iemand wordt geweigerd aan poortje (vol is vol) en moet toch naar het werk want is verplicht door werkgever en diegene heeft een kort lontje, wie is dan als eerste de Sjaak?!

Verder denk ik wat @MoDe hier ook zegt: voor velen is corona nog "te ver weg"... En ja mensen vinden hun eigen redenen altijd belangrijker dan anderen..

 

 

Badge +3

Klein detail @Loes ik las klachten…. HC gaat heel de coupé door, en neemt gewoon iedere chipkaart of ID van iedereen aan een paar seconden… En dat is super gevaarlijk natuurlijk, want de coronaatjes vliegen/reizen van hand naar kaart naar hand en zo! :sweat_smile:

Twitter webcare zei dat jullie voor kaartcontroles wegwerphandschoenen dragen, en de apparatuur grondig zouden ontsmetten na elke controleronde?

Ik geloof het best (apparaat dagelijks ontsmetten) maar loop je echt rond met handschoentjes aan?

Volgende uitbraak gewoon iedereen een vergoeding geven van tenminste een duizend euro om een maandje thuis te blijven. Beetje duidelijke voorwaarden erbij en dan heeft de overheid een aantal weken de tijd om met een goed plan te komen. :thinking:  

Voor duizend euro blijf ik geen maand thuis.

Wel voor duizend euro extra toch?

Nee

Reputatie 7
Badge +3

Je kan er toch werkelijk niet bij dat er zulke figuren rondlopen. “Gelukkig” is het nog steeds nieuwswaardig en zijn we het dus nog niet gewoon gaan vinden. Dit zijn natuurlijk de stakkers die zonder Corona-crisis ook niet de meest prettige mede-reizigers zullen zijn.

Weten we gelijk waarom de treinkaartjes zo duur zijn. Kennelijk goed geboerd als ex NS machinist. 

Weten we gelijk waarom de treinkaartjes zo duur zijn. Kennelijk goed geboerd als ex NS machinist. 

Heeft totaal niets met de NS van doen, ik zie ook niet hoe je die conclusie kunt trekken uit alleen een reactie met een woordje “Nee”

Heeft er simpelweg mee te maken dat ik me voor 1000 Euro extra niet laat opsluiten voor een maand, jij blijkbaar wel.

Reputatie 7
Badge +3

Zo en zo vermijd ik zoveel mogelijk de contacten met anderen buiten mijn gezin.

Advies, eet elke dag minstens vijf teentjes knoflook. Het helpt geen reet natuurlijk, maar de mensen blijven wèl op afstand. :rofl:

 

Ik denk dat mijn collega’s het me niet in dank afnemen, als ze nog op de trein stappen als ik er af stap. :joy:

Als die collega's hetzelfde advies opvolgen hebben ze geen last van jouw knoflookmeur. Misschien moet knoflook gewoon behoren tot de standaard NS benodigdheden in Corona tijd. :grin:

Reageer