Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Echt jammer dit, een conducteur in de trein zonder mondneuskapje. Zou die wel letten op de draagplicht bij de reiziger ?


Ook zonder gelaatscherm ?  Dan is dat niet zoals het hoort en zou je een klacht daarover kunnen indienen met treinnummer, omschrijving Hc en tijdstip bij de klantenservice.

Reputatie 7

U koopt een kaartje voor de reis en dat wordt u geleverd door de NS niet meer en niet minder.

Voor u bagage moet u zelf zorgen en is niet bij de prijs in begrepen.

En zo is een terechte opmerking van Loes op de reizigers zeker op zijn plaats in dit topic.

Daarom is u commentaar een persoonlijke aanval in een topic wat door Loes is gestart in deze corona tijd om duidelijk te maken hoe ze deze tijd als HC beleeft en op haar handelen ten aanzien van de corona regels niets aan te merken is.

 

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk kan hij er dus niets aan doen, is aangeboren. Begin bijna medelijden te krijgen ...

Reputatie 7
Badge +3

Het begrip ‘noodzakelijk’ wordt in Nederland errug flexibel bekeken.

Afgelopen zondag heb ik nog een dubbelgelede tram zien rijden.

 

Er zat slechts één persoon in.

 

1.

 

En die ene had een uniform van De Lijn aan, zat vooraan en deed iets met de stuurstang.\

 

Hij had vast een mooi uitzicht.
Maar kostendekkend zal dat ritje niet zijn geweest.

 

 


Ik zie alleen maar lege bussen rijden, maar als ik ze zie dan is dat wel buiten de spits. Paar weken geleden was er al een bericht dat het slecht ging met het busbedrijf. Toch blijven ze nog elk kwartier rijden. Ik denk dat een halfuursdienst de meeste mensen geen probleem zullen vinden.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Klagen bij de Arbodienst doe je wanneer je werkgever je werkzaamheden laat doen die niet volgens de Arbo regels zijn. Klagen bij je werkgever doen je wanneer deze je werkzaaamheden laat doen die niet in je functieomschrijving staan. Ik ken de functieomschrijving van een HC niet, maar lijkt me sterk dat daar in staat dat die maar zware koffers moet gaan tillen en vouwfietsen inklappen. Er staat ook nergens op de NS website of voorwaarden dat conducteurs geacht worden daarmee te helpen. Ik zie wel in de voorwaarden staan: 

“Handbagage  - De bagage die u als gemakkelijk mee te voeren, draagbaar dan wel met de hand verrijdbaar bij u heeft. “ (in de begrippenlijst)

“Uw Handbagage is uw eigen verantwoordelijkheid.”

 

Badge +3

Reizigers ‘helpen’ met kleinigheden zoals met bagage, een rollator of kinderwagen de trein in was vroeger de normaalste zaak van de wereld.

Tegenwoordig mag dat niet meer (staat zelfs in de arbeidsvoorwaarden of andersom, het behoort niet tot je omschreven taken dus mag/moet je het vooral niet doen? (Weigeren dus altijd?).

Dus vraag maar een medereiziger om hulp want oh wee als je als conducteur door je rug gaat, of er iets anders mis gaat bij die ‘assistentie’ (iemand helpen met iets simpels) :disappointed_relieved:

Dan zijn (een persoon) of de NS ineens mogelijk aansprakelijk, dus daar beginnen we niet eens aan!

Of kleine hulp verlenen (bijv. met bagage of die kinderwagen) echt verboden is weet ik niet, ik ben geen NS.

De menselijkheid is ver te zoeken soms. Elke HC of MCN een hele korte cursus voor een brug/hellingplank geven zou ook niet misstaan, als er (om welke reden dan ook) geen Reisassistentie persoon aanwezig is voor bijv. een rolstoeler op de afgesproken tijd.

Welnee joh, we zijn volkomen onbevoegd dus diegene blijft achter want we moeten rollen! Dus fluiten en sluiten! Toedeloe en zoek het maar uit :sweat:

Reputatie 7
Badge +3

Nou vooruit.

 

Reputatie 7

Draagvlak is iets anders dan de realiteit. Het zijn voornamelijk jongeren die ik zonder mondkapje zie + een enkele oudere die zegt het niet te hoeven omdat ze booster hebben.  Op perron draagt de meerderheid geen mondkapje (en dat is geen momentopname want zie dat tijdens wandelingen langs station in mijn buurt).

 

Draagvlak zegt iets over de mate van eigenwijsheid en daar ging/gaat het mij om.

Dat de meerderheid van de jongeren buiten op Lunetten geen mondkapje draagt wil ik best aannemen. Het gemiddeld gedrag van de Nederlandse bevolking kun je er echter niet uit afleiden.

Reputatie 7
Badge +4

Roibert B. :Zullen we bij deze afspreken om in dit topic te reageren met grappige dingen?

 

Het is denk ik nu goed de relativering met wat humor om de narigheid te vergeten, van de ernst te scheiden - en dit is de ernst.

 

Daar was het ook voor opgezet.

Badge +3

Hier een foute reiziger en bijna net zo foute HC, over mondkapjes.

https://twitter.com/domootto/status/1277555874257649666

Es geht los! Al bijna 300 reacties vanuit alle hoeken, van provocerend k**wijf tot die Frans Timmermans heeft groot gelijk, en andersom natuurlijk NSb’er reizigertje pesten :sweat_smile:

Reputatie 7

Als @Jeroen voor zichzelf kan rechtvaardigen dat hij intercontinentaal aan het reizen is tijdens een pandemie is dat heel fijn voor hem. Ik hoop dat hij met een gerust geweten kan slapen.

Mijn keuze zou het niet zijn.

Wat ben jij toch eigenlijk zielig bezig, dat is nu weer typisch Nederlands om zo te reageren.

Ja ik kan dat voor mezelf heel goed rechtvaardigen en heb jou daar niet voor nodig.

En voor jou geruststelling ik slaap er geen minuut minder om, de kwaliteit van bedden is hier absoluut prima en aangezien ik in mijn eigen bed kan slapen hier komt dat helemaal goed.

 

Vraag mij af met welke bedoeling al die berichten over een vliegreis naar Florida op dit forum zijn geplaatst. Erg consistent zijn deze overigens niet.

Badge +3

En (kleine moeite groot plezier) de 1e klas ‘schoonvegen’ is al teveel gevraagd voor veel conducteurs.

Semi off-topic: mondkapjes zijn ‘eigen verantwoordelijkheid’ (dat zegt NS, handhaven is wenselijker) snap ik ook niet.

Toevallig vandaag wel op Twitter iemand die zei dat een HC/conducteur met ‘zoete stem’ mondkapjes uitdeelde… zo kan het dus ook :sunglasses:

En verder over hulp bij bagage… pff

Reputatie 7

De SNCB heeft zelfs een ruime ervaring met treinen zonder machinist. Ik had al eerder een linkje gepost. Nu, als de trein in het dal is aanbeland, stopt hij meestal vanzelf. De machinist komt dan 30 minuten later er achteraan rennen.

Reputatie 5

Dat begrijp ik ben dat helemaal met u  eeens! Maar wordt het misschien ook niet eens tijd voor eenduidige communicatie van de NS hierover zodat we allemaal(ook de reizigers) weten waar we aan toe zijn? Nu wordt reizigers verweten dat ze  ten onrechte hulp verwachten van NS bij zware bagage maar is met ze gecommuniceerd daarover? Nu wordt geklaagd dat zoveel reizigers geen mondkapje dragen maar worden ze erop aangesproken?

Reputatie 7
Badge

Even als advocaat van de duivel hoor - ik snap het zelf echt wel en ben behalve voor het bezoeken van een zorgverlener sinds de maatregelen van kracht zijn zelf het huis niet uitgeweest, ontvang geen bezoek etc. - maar ben ik de enige die vind dat de overheid ook niet duidelijk communiceert en het zelf ook niet snapt?

In dezelfde speech als hij "blijf zo veel mogelijk thuis" en "reis alleen als het echt niet anders kan" zei, zei onze premier dat een blokje om moest blijven kunnen. Wat is daar in hemelsnaam noodzakelijk aan? En hoe moet een minder geïnformeerde medeburger begrijpen dat een blokje om voor de premier blijkbaar noodzakelijk is, maar zijn treinreis naar het strand om even uit te waaien (i.i.g. volgens NS blijkbaar) niet? En wat is 'zo min mogelijk bezoek'? Bezoek is toch niet noodzakelijk, dus dat zou toch gewoon géén bezoekmoeten zijn?

Reputatie 7

De SNCB heeft zelfs een ruime ervaring met treinen zonder machinist. Ik had al eerder een linkje gepost. Nu, als de trein in het dal is aanbeland, stopt hij meestal vanzelf. De machinist komt dan 30 minuten later er achteraan rennen

 

Niet alleen de rol van de HC zal compleet veranderen maar zo te zien ook die van de machinist !

en hopelijk gaat je werkgever en V&S meer doen aan de aanpak door keihard te handhaven en te beboeten zodat jij niet de enige bent die de klappen voor een ander moet opvangen.

Ik kan het aantal aanhoudingen, die begonnen met: "zou u het mondkapje willen dragen?" Al niet meer op een hand tellen.…

Ondertussen zeker meer als 50 boetes geschreven..

Zolang de mensen niet veranderen en het mondkapje accepteren, lijkt het dweilen met de kraan wagenwijd open..

 

Dat telprobleem is niet zo heel lastig hoor @Slidestops. (Peano) Maar die ruim 50 boetes heb je uitgeschreven op één dag? Of is dat over een langere periode? Maakt statistisch namelijk nogal een groot verschil. 

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 


Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?

 

Dit gezwabber rondom mondkapjes is natuurlijk wel begonnen in Den Haag bij de politiek, als daar eensluidend gesproken was over de mondkapjes en het beleid meteen was geweest ze te gebruiken dan was dit zeer waarschijnlijk beter opgevolgd dan nu het geval is.

Ik ben net terug uit Florida (waar ik voor noodzakelijk te regelen zaken heen moest) en daar wordt enorm goed omgegaan met de mondkapjesplicht, echt onvoorstelbaar correct.  Stap je de auto daar uit dan gaat het mondkapje op als je naar winkels of dergelijke loopt.  Daar is nu ook geen sprake van een lockdown ondanks de toch vergelijkbare cijfers t.o.v. NL maar wordt overal goed rekening gehouden met elkaar en met de regels die daar gelden.

Terug in NL constateerde ik op de luchthaven Schiphol binnen 30 minuten al meer overtredingen op de mondkapjesplicht dan ik in 2,5 week in Florida, USA heb gezien.

 

Florida voor een noodzakelijke reis? Kan ik met zo'n opmerking ook terecht bij @Slidestops en @Loes als ik in de trein zit?

 

Even terug naar Nederland, waar we wat mij betreft alle NS Boa's in meerdere domeinen inzetbaar zijn. Kunnen ze mooi vanuit een ander domein OV personeel een boete opleggen voor het overtreden van de eigen regels. Dat is dan wel weer een geluk bij een ongeluk? :sunglasses:

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Er zit zat net weer iemand met een fiets in de trein. Om 08.03 uur uitgestapt in Hilversum Sportpark. De Hc bevond zich in het andere treinstel.

Reputatie 7

Maar hoe komt dat door de lamlendigheid van het management dat de verkeerde boodschap uitstraalt net zo als trouwens de overheid die met veel regels kwam maar ook niets deed aan handhaving.

Nu het weer mis dreigt te gaan komt men ook met de boodschap eigen verantwoording.

 

En nogmaals hulp met bagage is geen dienst van de NS en is ook nergens beloofd.

Reputatie 7

Echt jammer dit, een conducteur in de trein zonder mondneuskapje. Zou die wel letten op de draagplicht bij de reiziger ?

 

Heb je de betreffende conducteur niet aangesproken op zijn gedrag ?

Reputatie 7
Badge +3

:wink:

Overigens moeten we er naar mijn mening ook niet al te moeilijk over doen. De kans dat je besmet raakt doordat iemand een kapje niet goed draagt, is echt minimaal.

Graag gegevens over hoe groot/klein de kans is dat je besmet kunt dragen door iemand die kapje niet (goed) draagt. In mijn omgeving hebben meerdere mensen Corona opgelopen, ondanks dat zich aan alle maatregelen hielden. Onder hen een winkeleigenaar en buschauffeur.

Reputatie 6

Opmerkingen als van: ik heb toch een studentenkaart, dan heb ik voor de ICD toch geen toeslag nodig?

Eerlijk gezegd vind ik dit nog wel een volkomen begrijpelijk advies. Dat ding wordt nog aangeprezen als voor al het openbaar vervoer en bijvoorbeeld voor de ICE hoef je ermee dan ook weer geen toeslag te betalen. Natuurlijk is dat in de ICD anders en bepaalt NS zelf dat soort voorwaarden, maar ik vind het wel verwarrend en snap dit excuus dan ook best. Het studentenreisproduct is blijkbaar afdoende in al het openbaar vervoer behalve de ICD van NS...

Ja doeiiiiii

Dan Google je toch ff? Als student lijkt het me echt niet zo moeilijk een beetje verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen acties. Plus het staat loei groot op de vertrek borden.

Moet je wel weten wanneer je moet googlen ;)

Die LHSL (lage-hoge-snelheidslijn) die we hier hebben is gevoelsmatig geen reden voor een toeslag, net zoals ene intercity niet duurder is dan een sprinter. Dat het wel toeslagplichtig is, is natuurlijk een feit. Maar als ik de grappen en grollen van Nederland niet zou kennen zou er bij mij ook geen signaal af gaan van “effe controleren”. 

Als borden er iets over zeggen heb je een punt, maar als dagelijkse reiziger kijk ik daar ook niet altijd naar.

 

Badge +3

Voor wat betreft helpen met bagage @mariskah is het duidelijk.

...ten onrechte hulp verwachten van NS bij zware bagage

Dat doet personeel niet (meer), en daarom staat het ook nergens.

Voor Schiphol is er https://www.schiphol.nl/nl/pagina/extra-assistentie

Voor NS is er www.ns.nl/reisassistentie (Mijn NS account nodig) op de meeste stations. Bagage is helaas geen optie/keuze :sweat_smile:

Verwacht dus terecht geen hulp van NS personeel, en vraag je medereizigers om die hulp.

Dus.. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kruier

In Nederland zijn er bij de spoorwegen geen kruiers meer aanwezig

Reputatie 7

Het begrip ‘noodzakelijk’ wordt in Nederland errug flexibel bekeken.

Afgelopen zondag heb ik nog een dubbelgelede tram zien rijden.

 

Er zat slechts één persoon in.

 

1.

 

En die ene had een uniform van De Lijn aan, zat vooraan en deed iets met de stuurstang.\

 

Hij had vast een mooi uitzicht.
Maar kostendekkend zal dat ritje niet zijn geweest.

 

 


Ik zie alleen maar lege bussen rijden, maar als ik ze zie dan is dat wel buiten de spits. Paar weken geleden was er al een bericht dat het slecht ging met het busbedrijf. Toch blijven ze nog elk kwartier rijden. Ik denk dat een halfuursdienst de meeste mensen geen probleem zullen vinden.

 

 


Interessant. Maar wel proppen in de trein.

Zou de Nederlander de bus mijden, omdat hij bang is dan te dicht op elkaar te zitten ? Zo’n trein is lekker ruim. En er passen ook nog fietsen in.

 

Enfin… in de bus passen inmiddels ook fietsen.

Badge +3

On topic,

Ik denk dat een HC (conducteur) zoals @Loes je met alle plezier even de trein in zou helpen, als het toevallig zo uitkomt en ze niet zwaar hoeft te tillen.

Reageer