Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Volgens het RIVM zijn er 172.028 besmettelijke mensen in Nederland. Dat is dus zo'n 1 procent, uitgaande van ruim 17 miljoen inwoners. Stel dat ze allemaal - ook degenen met klachten - naar buiten zouden gaan, dan is dus 1 op de 100 mensen die je tegenkomt besmettelijk. Dan moet toevallig net diegene z'n mondkapje niet (goed) dragen, moet je vlak bij 'm staan, en moet diegene op dat moment hoesten en/of niezen. En dan nog is het maar de vraag of je zelf besmet raakt. Dat noem ik persoonlijk een minimale kans.

Badge +3

Beste @mariskah je zegt het volgende:

Nu wordt reizigers verweten dat ze ten onrechte hulp verwachten van NS

Leg dat gerust even uit, vanuit jouw visie/standpunt.

Wie verwijt welke reizigers iets?  Nu wordt reizigers verweten… 

Dat je (ik neem aan dat je ‘terecht’ bedoelt) zomaar spontaan enige hulp van NS personeel zou kunnen verwachten?

Waar staat dat dan? :thinking:

Reputatie 7

Het gaat om de context. Dezelfde persoon die het vreemd vindt dat mensen geen mondkapje dragen reist zelf midden in een pandemie naar een ander continent. Het valt mij dan op hoe weinig consequent deze persoon is en voor zichzelf andere maatstaven hanteert dan voor anderen.

 

Je punt had ik wel begrepen. Hetgeen @Jeroen beoogd heeft met zijn berichten in dit topic maar ook in een ander topic, is mij niet duidelijk.

“Hun tandartsrekening was wat duurder dan 250 euros…"

De politie ramt er in België gewoon op los?

Reputatie 6

Misschien moet je inderdaad wel een beetje uitkijken met vereenvoudigde berekeningen zoals die van @mrfreeze maar toch…. Er wordt ons door de regering vertelt dat 1,5 m afstand voldoende is. Waar dit niet kan zorgt een mondkapje voor de noodzakelijke bescherming. Dan is het op zijn minst opvallend dat mensen die zich aan de regeltjes houden besmet raken (positief getest worden). Als thuiswerkers, die alleen boodschappen halen, op afstand een praatje met de buren of bekenden maken en daar waar verplicht een mondkapje dragen dan toch besmet raken, wat is er dan aan de hand? Houden ze zich niet aan de regels of zijn de regeltjes zoals voorgeschreven toch minder juist (om niet te zeggen komplete waanzin) Ik denk dat die mensen zich wel aan de regels houden, anders zou deze regering iedereen die corona oploopt wel een bon geven…. Net zoals ik laatst las dat iemand een week later een bon kreeg voor het, een week eerder, niet juist dragen van een mondkapje….. Misschien moeten we niet zo in de stress schieten over een virus dat niet veel dodelijker is dan sommige griepvirussen. Men zegt "stress is slecht voor het immuuns systeem”. We accepteren de 100duizenden oorlogsslachtoffers die wij mede op ons geweten hebben zonder stress, alsof dat normaal was. 

 

2m19 aan "Lieve schat waarom plaats je dit op Twitter” :drooling_face:

Reputatie 7
Badge +3

Nou doe je precies wat je niet moet doen: de reizigers de verantwoordelijkheid geven om het zelf beter te doen. Dat is duidelijk niet realistisch, want het wordt met de dag drukker in de trein. Dan blijkt het dus dat het geen zin heeft om te zeggen dat men zich aan de regels moet houden. Want dat gebeurt niet, en NS kan niemand dwingen om weg te blijven. Het enige wat wel kan gebeuren is dat er meer treinen gaan rijden.


NS kan niemand dwingen om weg te blijven, dat doen de regering en RIVM. En burgemeesters. En veiligheidsregio's.

 

Het meest frappante is dat het filmpje haar eigen funtie bij de gemeente Almere ondermijnt en ook hetgeen ze daarnaast als ZZP’er nog doet.

En meerdere keren gewaarschuwd en het mondkapje gewoon in de tas hebben is duidelijk om dwars te doen en zich niet aan de regels te willen houden.  En nu is ze bekend bij veel collega's en ben ik benieuwd of er morgen een nieuw filmpje is of dat ze morgen wel een mondkapje op heeft.

 

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 


Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?

 

Vanuit je werkgever is er een instructie uitgegaan ten aanzien van het dragen van gelaatsschermen en / of mondmaskers. 

Het niet opvolgen van door de werkgever gegeven veiligheidsinstructies wordt bij normale bedrijven niet erg gewaardeerd en rechters zijn het daar doorgaans mee eens. 

Ik zou dus wel benieuwd zijn naar de uitslag. 

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn duidelijk verschillen tussen wat er is afgesproken tussen EU-landen en daarbuiten. Dat verklaart dat de VS oranje is en EU-landen geel. Bovendien is het eenvoudiger om vanuit een EU-land weer naar huis te gaan dan vanuit de VS.

Verder is het belangrijkste advies nog steeds om zoveel mogelijk thuis te blijven. Maar voor veel mensen is dat een te grote aanslag op het denkvermogen.

 
 
×
 
 
 
Badge +3

Wat ik heb begrepen bij het kijken van dit filmpje is dat mevrouw al drie kas was gewaarschuwd en iets zit te drinken met het mondkapje in haar tas omdat de coupe leeg was.

Daar begon het mee ja, geloof ik. Bij meer dan 1,5 meter toch nergens bescherming nodig (RIVM en overal in de wereld)?

Jawel, in het ov wel. al zit je op 10 meter. Mondneuskapje gedurende de reis, maar even drinken of iets eten mag, zolang je niet de hele reis over je boterham doet!

Wie gaat dat handhaven? Kat en Muis dus.. Helaas @Loes dit gaat de NS niet winnen denk ik.

Reputatie 7
Badge

In dezelfde speech als hij "blijf zo veel mogelijk thuis" en "reis alleen als het echt niet anders kan" zei, zei onze premier dat een blokje om moest blijven kunnen. Wat is daar in hemelsnaam noodzakelijk aan? En hoe moet een minder geïnformeerde medeburger begrijpen dat een blokje om voor de premier blijkbaar noodzakelijk is, maar zijn treinreis naar het strand om even uit te waaien (i.i.g. volgens NS blijkbaar) niet? En wat is 'zo min mogelijk bezoek'? Bezoek is toch niet noodzakelijk, dus dat zou toch gewoon géén bezoekmoeten zijn?

Een wandeling maken of sporten geeft mentaal wat rust. Van bijna elke dag de hele dag opgesloten zitten raak je ook gestrest en moe van. Een frisse neus halen is prettig en al helemaal als je geen tuin hebt om in te lopen. 

De zin ‘een blokje om’ geeft, in mijn mening, al bijna letterlijk aan wat de premier ook bedoelt: een rondje om je huizenblok lopen, dus in de buurt en niet aan de andere kant van het land. Ik mag hopen dat elk persoon die zin wel begrijpt onafhankelijk van hoe goed iemand is geïnformeerd. Als je de trein moet nemen is dat al niet in de buurt.

Bezoek is noodzakelijk wanneer er bijvoorbeeld zorg wordt verleend aan de persoon die bezocht wordt. Boodschappen afleveren bij mijn grootouders is in mijn ogen een noodzakelijk bezoek, zij gaan zelf namelijk de deur niet meer uit. Een theekransje of een verjaardagsfeestje is dan bijvoorbeeld weer niet een noodzakelijke reis.

Tja, mentale rust is fijn. Maar om dat nou aan te merken als noodzakelijk in een crisis waarin mensenlevens op het spel staan, gaat in mijn ogen ver.

Mantelzorg zou ik zelf onder zorgverlening scharen en niet onder bezoek, maar dat is uiteraard in veel gevallen wel noodzakelijk. De toevoeging dat dit nooit met meer dan drie personen mag, lijkt me in die context echter nog steeds alleen maar verwarrend. Als er minder mensen nodig zijn voor de te verlenen zorg, mochten er toch al niet meer komen (niet noodzakelijk en als meer nodig zijn, houdt je een probleem.

Wat betreft boodschappen doen zou ik voorstellen niet op bezoek te gaan: boodschappen voor de deur, aanbellen en weer vertrekken.

Reputatie 2

@Loes 

Bestaat er bij de NS een aparte regeling voor HC 60+?  B.v. tijdelijk ander werk.
Persoonlijk vind ik het onverantwoord om een HC 60+ zijn werk te laten doen.
De kans op een corona infectie is zonder meer aanwezig en als 60+'er zijn je kansen niet best.
De discussie is natuurlijk wat een veilige werkplek is, maar als HC'er zit je binnen no-time in een onveilige situatie (geen 1,5 meter, spugend publiek etc.).

Badge +3

Ik postte een tijdje geleden dit https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5127751/boete-trein-bus-openbaar-vervoer-95-euro-bedrag-hoe-veel

Daar staat dan.. 

De boete voor het niet-dragen van een mondkapje in het openbaar vervoer bedraagt 95 euro. Vanaf 1 juni is het dragen van een mondkapje verplicht in trein, bus, metro en tram. Bij herhaalde overtredingen kan het boetebedrag oplopen tot 350 euro.

Geen idee waar die 350 vandaan komt (er zijn al jongeren bij de AH hier beboet voor €390 of zo na een waarschuwing, maand geleden of zo en burgemeester onder vuur)

Die €95 is gewoon artikel 72 VPV2000 of zo, prima.

Badge +3

2m19 aan "Lieve schat waarom plaats je dit op Twitter” :drooling_face:

Staat al op Youtube en zo ook al.. https://www.youtube.com/watch?v=7OmkAf2oi-E

Jouw recht… haha dit wordt nog wat!

Ik kan toch niet drinken met een mondkapje op? Dan gaan we niet rijden!

Filmpje was vooropgesteld zo te zien (waar is de HC in het begin van het YT filmpje?) en dan k*twijfje spelen… 

Game on! Ze had geen keuze eigenlijk, jammer dan! We gaan rijden zonder jou lieverd of schat of wat dan ook!

Hulde van mij voor de HC (lijkt op Frans Timmermans inderdaad)! Het 2:19 momentje wel een dingetje inderdaad.

Reputatie 7
Badge

Het gros van de Nederlanders houdt zich er aan, alleen er loopt een flink aantal rond dat zich er niks van aantrekt. Deze zorgen ervoor dat een begrijpbare maatregel omgezet moet worden in een verbod. Ik heb voor mezelf geen verbod nodig en hou me aan het gevraagde.

Maar dadelijk zit het grote deel van Nederland dat zich houd aan de maatregelen door de onverantwoorde medeburger helemaal opgesloten. Wat is er nou zo moeilijk aan verantwoording nemen en zich te gedragen als gevraagd.

Sommige Nederlanders gaan uit wat niet strikt verboden is mag en dat getuigd van onvolwassenheid.

 

 

Mensen die nu alleen doen wat noodzakelijk is, hebben toch geen probleem als er vanwege anderen die zich niet aan de regels houden straks strenger opgetreden moet worden tegen niet noodzakelijke activiteiten in het openbaar? Want die activiteiten deden die mensen toch al niet aan mee.

En als het gaat om iets waarvan ze op dit moment vinden dat het nog mag, maar wat straks misschien niet meer mag, dan kan het nooit noodzakelijk zijn (want dan zou het moeilijk verboden kunnen worden), en dan mag het nu dus ook al niet.

Reputatie 7
Badge +3

Wat me wel heel erg op viel was dat er veel mensen met koffers op de stations stonden.

Vandaag is het nu niet zulk warm weer om er lekker op uit te trekken, dus daar zal het niet aan liggen. Wat ik zo kan bedenken dat dat misschien mensen zijn die toch even een lang weekend (Hemelvaart) weg zijn geweest. Zitten misschien net als velen al 2 maanden thuis, meivakantie niet door gegaan en onzekerheid over de zomervakantie, dus dan maar even weg met het lange Hemelvaartsweekend.

 


Dat denk ik ook, in combinatie met een voorschot op versoepeling vanaf 1 juni en de mondkapjes plicht.

En als je dan in de media de grote groepen mensen (veelal jongeren) in Delft en Scheveningen ziet die de omgekomen surfers herdenken met meer dan 30 mensen en zonder afstand te houden dan schep je ook een verkeerd beeld. Het beeld dat alles weer kan en mag.

Badge +3

Dat is apart want vanmiddag hoorde ik bij een lokale omroep uit die regio dat de GVB pontjes wél onder openbaar vervoer vielen en dus mondkapjesplicht.

Dat laatste is niet meer dan terecht natuurlijk. 

Helaas zie ik veel te vaak NS-personeel dat zich niet aan de regels wenst te houden. 

Een bekeuring hiervoor zou natuurlijk helemaal een dringende reden voor ontslag zijn. 


Dat houdt geen stand bij de rechter, dan zou een beroepschauffeur ook ontslagen moeten worden bij een opgelopen bekeuring zeker?

 

Vanuit je werkgever is er een instructie uitgegaan ten aanzien van het dragen van gelaatsschermen en / of mondmaskers. 

Het niet opvolgen van door de werkgever gegeven veiligheidsinstructies wordt bij normale bedrijven niet erg gewaardeerd en rechters zijn het daar doorgaans mee eens. 

Ik zou dus wel benieuwd zijn naar de uitslag. 


Voordat een rechter over gaat tot ontslag moet daar meer aan vooraf gegaan zijn dan 1x zonder mondkapje gezien te zijn.  Daarbij is het door de NS verstrekte mondkapje geen PBM maar een bescherming voor anderen wat ook nog wel eens een rol zou kunnen spelen.

Er zal een dossier opbouw moeten zijn die aantoont dat jij meermalen regels niet naleeft en aangezien het geen PBM is verwacht ik dat er zelfs nog meer nodig is.  Bewijslast ligt volledig bij de werkgever en ontslag is een fors middel waarbij echt wel wat aan de hand moet zijn.

Badge +3

Goed idee, kids mee in de stiltecoupé! :rofl:

Het gros van de Nederlanders houdt zich er aan, alleen er loopt een flink aantal rond dat zich er niks van aantrekt.

Toch lijkt het op straat, op het station en in de trein nu aardig representatief. Allerlei soorten mensen van alle leeftijden, met alle achtergronden, van alle types. Volgens mij wordt hier echt enorm onderschat over hoeveel mensen het gaat en enorm overschat hoe egoïstisch deze mensen zouden zijn. Uit een informele peiling bij mijn peers blijkt toch ook wel dat de meerderheid op zich wel zegt het allemaal heel erg te vinden, maar er weinig voor voelt om zich aan te passen.

Edit: eigenlijk is het ook best gek dat het OV in Nederland zo fiets-onvriendelijk is, maar gelukkig staat daar dan wel het hele verhaal OV-Fiets tegenover wat kwalitatief gewoon goed is en in de meeste gevallen vrij makkelijk. Wat mij betreft het enige geslaagde huurfiets-concept hoewel ik ook goede dingen heb gehoord over Swapfietsen.

Hopelijk kunnen uiterlijk 1 september de regels bijgesteld worden naar iets wat wel voor de reizigers en het personeel haalbaar is: afstand houden, anders mondkapje. In Zwitserland is dit nu de norm. Hier in Tsjechië is het officieel altijd verplicht, tot en met vandaag, maar wordt er niet meer op gehandhaafd aangezien een meerderheid er toch wel rekening mee houdt. In de supermarkt moet het nog wel, maar dat is niet erg want daar ben je meestal niet toch niet langer dan een kwartiertje.

 

In andere woorden: fijn om even een weekje weg te zijn uit Nederland waar altijd zo godvergeten moeilijk over alles gedaan wordt. Het kan ook gewoon allemaal op een redelijke, vriendelijke, gastvrije manier.


Het niet meer kunnen kopen, houdt mensen die een fiets mee willen nemen niet tegen. Laatst op Twitter was iemand verbaasd dat hij voor de daluren een fietskaartje nodig had. Hij dacht dat dat alleen voor de spits moest en nam al jaren zonder kaartje de fiets mee in de trein. Zo wist ook een collega niet dat fietsen niet altijd en niet gratis mee mochten, toen zij uitzocht waar een bepaalde werklocatie was.

 

Nee maar voor het OV personeel is het wel meteen duidelijk dat als iemand met een fiets aankomt dat hij/zij zo en zo niet mee mag.  En er zullen altijd mensen zijn die (zeggen) er niet van op de hoogte te zijn maar die hebben ztraks gewoon pech.

Reputatie 6

Zou eigenlijk weer spontaan met de trein willen reizen, maar gelet op de beperkte capaciteit, de oproep op alleen noodzakelijke reizen te maken, de extra maatregelen, extra risico voor gezondheid en risico's dat je reis niet eens kan afmaken door te volle trein; doe ik het even niet.

​​

 

Ik denk dat het gevoel dat u zo goed beschrijft voor heel veel mensen gaat gelden en het daarom niet meer zo druk gaat worden als nu verwacht wordt na 1 juni. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat we het ons hier in Nederland onnodig moeilijk maken. Hoe kan je zo’n vervoermiddel als de trein, waar miljarden in geïnvesteerd is, wat een alternatief voor auto en vliegtuig (binnen omringende landen) zou moeten zijn, zo ongelofelijk snel afbreken? Terwijl Oostenrijk juist extra gaat investeren in het OV storten wij het hier in de afgrond. Ik heb bussen rond zien rijden met een handjevol mensen aan boord die haltes voorbij rijden met de mededeling: ‘bus is vol’. En straks rijdt de trein ook voor je neus voorbij als die nog niet voor de helft aan zitplaatsen bezet zijn. Dit is toch dé manier om het OV voor de meeste mensen definitief de rug toe te laten keren. Zoals we het hier doen, zo gebeurt het nergens in Europa. 

Hier in het dorp is juist eind vorig jaar de lange bus vervangen door een kleinere elektrische bus. Ik denk dat die na twee haltes al op "bus is vol" staat omdat zo'n bus natuurlijk al minder capaciteit heeft dan een reguliere stadsbus. Dat zal voor veel scholieren, studenten en forenzen erg lastig gaan worden en ik zie de rijen op stations al voor me..

Ik word iig niet blij van het vooruitzicht dat ik dadelijk bij de trein moet vechten voor een plekje of half uur voor vertrek al op station moet staan voor een plekje...als ik lees dat het nu al aardig druk aan het worden is.

Mondkapjes heb ik trouwens al liggen. Zes uitwasbare en nog 10 "wegwerp" zodat ik in ieder geval altijd een schone heb en niet elke dag moet wassen. 

Maar ja, voorlopig werk ik dus nog thuis. Hoewel, ik moet komende week één dagje naar kantoor. Niet met de trein. Werkgever wil liever eigen vervoer dan de trein zolang we nog allemaal thuis moeten werken. Geen idee of er al weer files staan?!

Reageer