Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

Reputatie 7
Badge

Even als advocaat van de duivel hoor - ik snap het zelf echt wel en ben behalve voor het bezoeken van een zorgverlener sinds de maatregelen van kracht zijn zelf het huis niet uitgeweest, ontvang geen bezoek etc. - maar ben ik de enige die vind dat de overheid ook niet duidelijk communiceert en het zelf ook niet snapt?

In dezelfde speech als hij "blijf zo veel mogelijk thuis" en "reis alleen als het echt niet anders kan" zei, zei onze premier dat een blokje om moest blijven kunnen. Wat is daar in hemelsnaam noodzakelijk aan? En hoe moet een minder geïnformeerde medeburger begrijpen dat een blokje om voor de premier blijkbaar noodzakelijk is, maar zijn treinreis naar het strand om even uit te waaien (i.i.g. volgens NS blijkbaar) niet? En wat is 'zo min mogelijk bezoek'? Bezoek is toch niet noodzakelijk, dus dat zou toch gewoon géén bezoekmoeten zijn?

Tja, kijk maar eens goed wat er op het station staat te wachten vanmiddag. Een groep mensen met zo’n 8 á 10 fietsen.

 

Reputatie 7
Badge

Nou doe je precies wat je niet moet doen: de reizigers de verantwoordelijkheid geven om het zelf beter te doen. Dat is duidelijk niet realistisch, want het wordt met de dag drukker in de trein. Dan blijkt het dus dat het geen zin heeft om te zeggen dat men zich aan de regels moet houden. Want dat gebeurt niet, en NS kan niemand dwingen om weg te blijven. Het enige wat wel kan gebeuren is dat er meer treinen gaan rijden.


Met als gevolg dat nóg meer volk denkt dat ze makkelijk met de trein kunnen gaan.

Nou doe je precies wat je niet moet doen: de reizigers de verantwoordelijkheid geven om het zelf beter te doen. Dat is duidelijk niet realistisch, want het wordt met de dag drukker in de trein. Dan blijkt het dus dat het geen zin heeft om te zeggen dat men zich aan de regels moet houden. Want dat gebeurt niet, en NS kan niemand dwingen om weg te blijven. Het enige wat wel kan gebeuren is dat er meer treinen gaan rijden.

Reputatie 7

@MJL Nee niet de NS maar de onverantwoorde reizigers Gewoon de regels en aanwijzingen goed volgen en er geen eigen draai aan geven.

En vooral niet goedpraten zoals er een aantal doen en deze lieden zich ondersteunt voelen.

Oooh wsm echt ?????    De NS draait tot juni een verlies van 500 miljoen Euro vanwege het coronavirus, het is niet zodat er jaarlijks miljarden winst worden gemaakt bij de NS.

En straks dan ook niet vooraan gaan staan met zeuren als de tarieven weer eens omhoog moeten gaan.

Je bent duidelijk bezig met een hetze tegen de NS want ik zie je nagenoeg nooit iets positiefs brengen hier op het forum. 

Ik wens je veel plezier met al je negativiteit, ik ben daar in ieder geval klaar mee.

Prettige paasdagen nog en geniet van het lekkere zonnetje buiten, misschien doet het je goed.

 

Nou ik stap voor mijn werk niet eens meer in een te drukke trein als passagier en als er dan geen cabine beschikbaar is die niet door 1 van de dienstdoende collega's op de trein al wordt gebruikt blijf ik wachten tot de volgende trein of een andere oplossing.

Begrijpelijk, maar zou zoiets dan niet alleen al een reden voor NS kunnen zijn om iedere trein met ten minste 2 stellen te laten rijden? Zodat passagierend personeel altijd wel een vrije cabine heeft? Mits daar qua sprinters natuurlijk wel genoeg stellen voor zijn. 

Hier zie ik wel veel treinen met 2 stellen langskomen ook in de daluren, maar soms toch ook losse SNG drietjes of viertjes. 


Nee het materieel wordt gepland op de verwachtte reizigers aantallen, extra materieel laten rijden kost natuurlijk ook een hoop geld. 

 

Sorry Jeroen. NS bespaart bakken met geld doordat een flink deel van het materieelpark weken stilstaat. En dan gaan we centenbakken over een SLT meer of minder? Ik krijg dan een beetje het idee dat een paar Euro links of rechts belangrijker zijn dan veiligheid. Dat de veiligheid van fun reizigers geen issue is, dat is duidelijk. Eigen schuld dikke bult. Maar mensen met noodzakelijke beroepen die van de trein afhankelijk zijn? En het personeel zelf?

 

 

Mogelijk hebben de werkzaamheden bij Gvc wel te maken met de drukte op Gouda met de 4000 serie, dat zou dan inhouden dat mensen anders reizen dan wat was voorspelt door de programma’s die de NS daarvoor heeft.

 

En ligt dat dan aan de programma's of aan de reizigers die zich niet aan de planningsprogramma's houden?

Is dat alleen niet erg naïef? Of men zich aan de adviezen moet houden terzijde, het is een gegeven dat een deel van de bevolking dat niet gaat doen. En dan met het geweldige weer van de afgelopen week.....1+1 is? In dit geval dus een tijdbom waar de NS de schuld van gaat krijgen in de media.

Vanmorgen heb ik alleen treinen gereden waar niet meer dan 10 mensen gebruik van hebben gemaakt

Ik weet niet hoe laat dat was, maar dat geeft dan toch eigenlijk ook aan dat mensen over het algemeen echt wel gehoor geven aan de oproep niet te reizen, ook vandaag. Als er dan toch ergens zo'n (extreem) drukke trein is, dan is het toch ook niet heel gek om ook vraagtekens bij de lengte van de trein te zetten?


Dit was heel vroeg in de ochtend, de drukke treinen zijn later op de ochtend/begin middag en ook gisteravond geconstateerd.  Dat ik 10 mensen in een trein heb met elk hun eigen bak geeft aan dat we echt niet bewust met korte treinen rondrijden. Treinen worden nu ruimschoots afgestemd op de VERWACHTTE reizigersstroom op basis van de nu geldende maatregelen vanuit de regering.

Badge +3

Ik vind de beslissing om trein(en) in Gouda op te heffen verstandig en terecht, want van de week (gewoon een doordeweekse dag) zag het er in Woerden al zo uit..

Ongeacht het reismotief van die mensen, trek je conclusies wat er daar anders zou gebeuren met je al onverantwoord volle SLT zesje met de nodige ongehoorzame pretreizigers.. 

Nee jongens, dat gaan we niet doen in het paasweekend!

 

Reputatie 7
Badge +3

Vanmorgen heb ik alleen treinen gereden waar niet meer dan 10 mensen gebruik van hebben gemaakt

Ik weet niet hoe laat dat was, maar dat geeft dan toch eigenlijk ook aan dat mensen over het algemeen echt wel gehoor geven aan de oproep niet te reizen, ook vandaag. Als er dan toch ergens zo'n (extreem) drukke trein is, dan is het toch ook niet heel gek om ook vraagtekens bij de lengte van de trein te zetten?

Nou ik stap voor mijn werk niet eens meer in een te drukke trein als passagier en als er dan geen cabine beschikbaar is die niet door 1 van de dienstdoende collega's op de trein al wordt gebruikt blijf ik wachten tot de volgende trein of een andere oplossing.

Begrijpelijk, maar zou zoiets dan niet alleen al een reden voor NS kunnen zijn om iedere trein met ten minste 2 stellen te laten rijden? Zodat passagierend personeel altijd wel een vrije cabine heeft? Mits daar qua sprinters natuurlijk wel genoeg stellen voor zijn. 

Hier zie ik wel veel treinen met 2 stellen langskomen ook in de daluren, maar soms toch ook losse SNG drietjes of viertjes. 


Nee het materieel wordt gepland op de verwachtte reizigers aantallen, extra materieel laten rijden kost natuurlijk ook een hoop geld.  Op meldingen van drukke treinen worden elke dag weer aanpassingen gedaan aan de treinlengtes waar dat mogelijk is.  

 

Mogelijk hebben de werkzaamheden bij Gvc wel te maken met de drukte op Gouda met de 4000 serie, dat zou dan inhouden dat mensen anders reizen dan wat was voorspelt door de programma’s die de NS daarvoor heeft.

Vanmorgen heb ik alleen treinen gereden waar niet meer dan 10 mensen gebruik van hebben gemaakt maar ik reed eerst met 10 bakken SLT en daarna met 8 bakken SNG rond.  Dus beide 2 stellen.

En mochten wij inderdaad een trein overslaan om te passagieren vanwege de drukte dan zal de bijsturing dat qua personeel weer op moeten lossen.  Wij moeten vooral onze eigen veiligheid in deze gevallen laten prevaleren.  Er zijn flink wat regels opgesteld door de NS voor het personeel waar wij ons nu extra aan moeten houden vanwege het corona virus. En voor onze eigen gezondheid proberen we die zoveel mogelijk te volgen.

Badge +3

Ondertussen in Ouder-Amstel… via www.jammfm.nl

Duidelijk!

 

Een groot deel van wat jullie "fun” reizigers noemen zijn mensen die niet alleen dit lange weekend er even uit gaan maar er zijn er ook flink wat die “tijdelijk” verhuizen. Naar een caravan of huisje van henzelf of familie of als ze ruimte genoeg hebben tijdelijk bij familie op het platteland intrekken. Thuiswerken vanuit een klein appartement met een paar kleine kinderen is eerder een stress situatie dan normaal. Gelukkig dat thuiswerken niet locatie gebonden is. De kinderen kunnen buiten hun gang gaan, het is er niet druk. Ik ken zeker een stuk of 15 van deze corona-vluchtelingen.

Gaan die “Corona-vluchtelingen” met de trein en misschien nog bepakt en bezakt met 1 of meerdere bussen? Want die caravan of dat huisje ligt vast niet op loopafstand van een station, of zelfs niet op fietsafstand. Dit soort vakantiegangers (want dat zijn het in mijn ogen wanneer ze naar een caravan of huisje op een vakantiepark gaan en als op dat park en verder ook tijdens het verblijf daar goed afstand gehouden kan worden kan dat misschien ook wel gewoon) zal toch denk ik meer met eigen auto gaan.

Volgens mij staat er in dit topic nog een voorbeeld van een gezin dat bepakt en bezakt in de trein zat, ook om de thuissituatie te ontvluchten. Reizen moet inderdaad zo veel mogelijk beperkt worden, alleen betekent dat niet dat er vanaf een forum beoordeeld kan worden wie er wel of niet noodzakelijk aan het reizen is.

Badge +3

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/liveblog-coronavirus-11-04-20

Update 16:29 – NS laat twee treinen bij Gouda niet verder rijden vanwege drukte in de trein

De NS heeft op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam bij Gouda twee treinen niet verder laten rijden omdat het te druk werd in de trein en reizigers daardoor niet voldoende afstand van elkaar konden houden.

Nadat een conducteur dit in beide gevallen constateerde, vroeg hij of een aantal reizigers vrijwillig de trein wilde verlaten. Toen bleek dat mensen hieraan geen gehoor gaven, besloot hij de trein helemaal uit de dienstregeling te halen en liet hij de reizigers op station Gouda uitstappen.

De politie, die toeziet op naleving van de coronamaatregelen, assisteerde hierbij. De reizigers konden vervolgens verder reizen met andere treinen, aldus de woordvoerder van de NS.

Een woordvoerder van de NS laat weten dat het vervoerbedrijf reizigers nog steeds oproept om alleen noodzakelijke reizen te maken. “Deze oproep doen we ook zodat reizigers voldoende afstand van elkaar kunnen houden.”

En voor de jeugd… 

Bij de legale ‘wall’ - skatebaan in Krimpen aan den IJssel​​

 

Reputatie 7
Badge +3

Nou ik stap voor mijn werk niet eens meer in een te drukke trein als passagier en als er dan geen cabine beschikbaar is die niet door 1 van de dienstdoende collega's op de trein al wordt gebruikt blijf ik wachten tot de volgende trein of een andere oplossing.

Begrijpelijk, maar zou zoiets dan niet alleen al een reden voor NS kunnen zijn om iedere trein met ten minste 2 stellen te laten rijden? Zodat passagierend personeel altijd wel een vrije cabine heeft? Mits daar qua sprinters natuurlijk wel genoeg stellen voor zijn. 

Hier zie ik wel veel treinen met 2 stellen langskomen ook in de daluren, maar soms toch ook losse SNG drietjes of viertjes. 

Reputatie 7
Badge +3

Een groot deel van wat jullie "fun” reizigers noemen zijn mensen die niet alleen dit lange weekend er even uit gaan maar er zijn er ook flink wat die “tijdelijk” verhuizen. Naar een caravan of huisje van henzelf of familie of als ze ruimte genoeg hebben tijdelijk bij familie op het platteland intrekken. Thuiswerken vanuit een klein appartement met een paar kleine kinderen is eerder een stress situatie dan normaal. Gelukkig dat thuiswerken niet locatie gebonden is. De kinderen kunnen buiten hun gang gaan, het is er niet druk. Ik ken zeker een stuk of 15 van deze corona-vluchtelingen.

Gaan die “Corona-vluchtelingen” met de trein en misschien nog bepakt en bezakt met 1 of meerdere bussen? Want die caravan of dat huisje ligt vast niet op loopafstand van een station, of zelfs niet op fietsafstand. Dit soort vakantiegangers (want dat zijn het in mijn ogen wanneer ze naar een caravan of huisje op een vakantiepark gaan en als op dat park en verder ook tijdens het verblijf daar goed afstand gehouden kan worden kan dat misschien ook wel gewoon) zal toch denk ik meer met eigen auto gaan.

Verder zie ik ook meldingen van groepen wielrenners met fiets in de trein. Sowieso is het advies aan wielrenners om niet in groepen te fietsen, maar om dan ook nog met de trein naar een heel ander deel van het land te gaan zie ik als het negeren van 2 adviezen. Ga lekker alleen of met 2 man in je eigen omgeving fietsen, voor je training of conditie maakt het geen hol uit waar je fietst.

En zoals in het eerder genoemde twitter bericht gemeld werd, ook dagelijks gepensioneerden met fiets of wandelschoenen. Toch nog even de Keuzedag opmaken?

Helaas merk ik soms dat bij het in- en uitstappen de urgentie om te fluiten van de zijde van de hc hoger ligt dan het geduld om mensen op een veilige manier (1.5 m afstand) in- en uit te laten stappen. #samensterk enzo. 

Nee, maar dat kan ik ergens ook wel weer begrijpen. Uitstappen betekent een half uur later een nóg drukkere en dus onveiligere trein.

Het is jammer dat het nu zo persoonlijk wordt gemaakt. Je moet blijven doorgaan met mensen op het hart te drukken echt niet te gaan reizen. Maar je moet ook rekening houden met mensen die dat ondanks alles tóch doen. Zo gaat dat met alles in de maatschappij en dat is hier helaas niet anders. Maar gezien de eventuele consequenties moet je er in deze situatie juist extra goed op letten. Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Normaal wel maar in deze situatie is het treinpersoneel al heel veel geconfronteerd met de negatieve zijde (misdragingen) van onze maatschappij en heb ik daar zelf ook vanmorgen weer een voorbeeld van mogen aanschouwen.

Maar nu even niet en dat heeft dus ook betrekking op volle/drukke treinen. Als mensen niet zelf de wijsheid/het verstand hebben om de keuze te maken dan zal het treinpersoneel dat nu voor ze moeten doen. Het aantal incidenten met misdragingen en het niet opvolgen van aanwijzingen van de HC’s (BOA) neemt helaas enorm toe.

We zijn nu nog meer op elkaar aangewezen als anders in de wereld, we zullen er samen voor moeten zorgen dat we op een zo veilig mogelijke manier met elkaar leven en daar hoort op dit moment helaas bij dat we vooral niet op stap gaan maar zoveel mogelijk thuis blijven en elkaar respecteren door afstand te houden tot elkaar.  Gelukkig zie ik wel dat veel mensen het afstand houden steeds beter toepassen zowel op de perrons als bij het in- en uitstappen. Het is fijn dat er op dat vlak wel geluisterd wordt en de maatregelen worden toegepast.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreezeniemand hier weet de exacte reden van de kortere trein of het grotere aantal reizigers, wat wel bekend is is dat de trein te druk was en er geen medewerking is geweest vanuit de reizigers om er voor te zorgen dat er voldoende ruimte was in de trein zodat deze wel kon vertrekken.  

Nee, maar dat kan ik ergens ook wel weer begrijpen. Uitstappen betekent een half uur later een nóg drukkere en dus onveiligere trein.

Het is jammer dat het nu zo persoonlijk wordt gemaakt. Je moet blijven doorgaan met mensen op het hart te drukken echt niet te gaan reizen. Maar je moet ook rekening houden met mensen die dat ondanks alles tóch doen. Zo gaat dat met alles in de maatschappij en dat is hier helaas niet anders. Maar gezien de eventuele consequenties moet je er in deze situatie juist extra goed op letten. Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Badge +3

Een groot deel van wat jullie "fun” reizigers noemen zijn mensen {…}

Ik ken zeker een stuk of 15 van deze corona-vluchtelingen.

Die gezinnetjes zullen vast en zeker niet allemaal een trein nodig hebben, in het weekend waarin ook nog hier en daar NS bussen rijden wegens werkzaamheden.

Denk na en doe het niet! Dan nog maar even thuis in je kleine apartement met weinig speelruimte voor de kids.

Net GTA gekocht, een auto gestolen, een zwerver overreden en een omaatje beroofd. Ben nu eindelijk thuis, kan ik beginnen met het spel te spelen...

Reputatie 7

Ja hoor en dat geld ook voor de horden motorrijders en de vele die naar parken reizen die daarna afgesloten moeten worden.

Ik krijg een beetje genoeg van diegene die anderen willen verontschuldigen omdat ze op weg met het OV zijn.

Mijn constatering sommige Nederlanders zijn hardleers en weigeren zich aan de situatie aan te passen of er een eigen uitleg aan te geven.

Het heeft een voordeel ook voor normale tijden ik weet nu beter wat de serieuze comunity leden zijn.

 

Ik ben geen voorstander van een totale lock down maar sommige Nederlanders schijnen die wel nodig te hebben

Badge +3

Ik hoop eigenlijk dat https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/32566-11-april-2020-hulpdiensten-breda-tilburg een zelfde reden had , want op dat traject (Breda - Tilburg) ook al heel de week meldingen van onverantwoord volle treinen.

Als de media dat vandaag nog even flink in het nieuws brengen dan zullen de wandelaars, wielrenners en andere ongewenste reizigers misschien nog een keer extra nadenken over (trein)reizen met de paasdagen…

En is het tenminste niet de schuld van “die k*t NS met hun basisdienstregeling”. Ga maar lekker tegen de hulpdiensten tekeer als je niet mee mag.

Reputatie 6

Een groot deel van wat jullie "fun” reizigers noemen zijn mensen die niet alleen dit lange weekend er even uit gaan maar er zijn er ook flink wat die “tijdelijk” verhuizen. Naar een caravan of huisje van henzelf of familie of als ze ruimte genoeg hebben tijdelijk bij familie op het platteland intrekken. Thuiswerken vanuit een klein appartement met een paar kleine kinderen is eerder een stress situatie dan normaal. Gelukkig dat thuiswerken niet locatie gebonden is. De kinderen kunnen buiten hun gang gaan, het is er niet druk. Ik ken zeker een stuk of 15 van deze corona-vluchtelingen.

Reputatie 7

Ja hoor nog steeds de NS de schuld geven en onverantwoordelijken execuseren terwijl het toch echt ligt aan de mensen die zich niet aan de regels en aanbevelingenhouden die op dit moment gelden tijdens de crisis. Er zijn dus nog steeds mensen die het niet snappen of willen snappen of behept met het ego mij kan niets gebeuren.

Reageer