Corona, ervaringen sinds de maatregelen



Toon eerste bericht

1157 reacties

De reacties hierboven geven voor mij duidelijk aan welke groep mensen inderdaad de maatregelen opvolgt en welk deel hier geen boodschap aan heeft.

En wat betreft het opheffen van een trein, inderdaad de volgende trein wordt hierdoor automatisch drukker en om die reden heb ik nog nooit een trein opgeheven vanwege de drukte maar pas mijn snelheid aan op cruciale plekken om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen vallen bij bv het rijden door wissels en langere remweg bij het stoppen waar mogelijk.

Maar in de huidige situatie gaat het in de veiligheid ook over gezondheid van zowel het treinpersoneel als de reizigers, op dit moment is een te drukke trein dus niet rijden. Andere oplossing is op dit moment het direct inschakelen van de Politie die verbaliserend kan optreden als er reeds dringend verzocht is om ruimte te maken in de trein zodat de 1,5 meter gewaarborgd is.  Wat mij betreft zouden de collega’s ook deze optie mogen inschakelen op deze momenten, de groep die zich nu nml. niet aanpast en rekening houdt met deze opgelegde maatregelen verpest het nml. niet alleen voor zichzelf maar veroorzaken mogelijk ook een hoop ellende bij anderen.

De reden dat ik hier nu zo heel hard insta komt voort uit een gesprek met iemand wiens ouders ernstig getroffen zijn door het Corona virus en inmiddels herstellende zijn maar nog maanden bezig zullen zijn met revalideren en nog maar moeten afwachten of het weer wordt zoals het was voor het corona virus.  Zeer waarschijnlijk zullen ze blijvend longletsel hebben overgehouden aan dit virus.

Zou jij aan zoiets mede bijgedragen willen hebben omdat je voor je plezier er op uitgetrokken bent en mede daardoor drukke treinen hebt veroorzaakt?  Nou ik stap voor mijn werk niet eens meer in een te drukke trein als passagier en als er dan geen cabine beschikbaar is die niet door 1 van de dienstdoende collega's op de trein al wordt gebruikt blijf ik wachten tot de volgende trein of een andere oplossing.

Dat er nu dan vandaag 2 treinen worden opgeheven laat zien dat er inmiddels duidelijk een grens is overschreden.

 

@mrfreeze niemand hier weet de exacte reden van de kortere trein of het grotere aantal reizigers, wat wel bekend is is dat de trein te druk was en er geen medewerking is geweest vanuit de reizigers om er voor te zorgen dat er voldoende ruimte was in de trein zodat deze wel kon vertrekken.  

Badge +3

Men schreeuwt inmiddels om intercity’s Rotterdam - Utrecht want ook al is het in het algemeen rustig, 82 minuten in een (al dan niet bizar kort) sprintertje is ook niet alles. En de overstap in Woerden is ook onhandig met afstand houden e.d.

Positief nieuws.. bij de ALDI… echte papieren fietskaarten, geen app nodig!

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het wel te makkelijk om alleen maar op die niet-noodzakelijke reizigers te wijzen. We wéten niet of dat hier ook het geval was. Er zullen vast niet-noodzakelijke reizigers tussen hebben gezeten, maar wie zegt dat zonder die reizigers de trein niet ook te druk zou zijn geweest? Het enige dat we zeker weten is dat de trein korter was dan eerdere weken. Ook op zaterdag moeten er mensen van en naar werk en Rotterdam - Amsterdam is ook normaal gesproken geen rustig traject natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Hoezeer ik zelf geniet ook van het mooie zonnige weer in mijn eigen tuin had het dit paasweekend beter kunnen plenzen van de regen zodat niet allerlei mensen eens fijn met fiets of hele gezin een andere omgeving zouden opzoeken. Zelf vind ik fietsen op de Veluwe ook erg fijn, maar als ik nu echt een langer fietstochtje wil maken ga ik wel richting de kust naar Katwijk of zo, misschien nog stuk door de duinen naar Wassenaar en terug via Den Haag, om maar wat te noemen. Waarom moeten mensen nu in deze crisis speciaal naar de andere kant van het land terwijl er in elke regio wel op korte afstand mooie fietsroutes zijn?  Die fietsroutes aan de andere kant van het land zijn er ook nog na de Corona crisis. En al blijf je in je regio, ook dan zorgen voor afstand.

Reputatie 7
Badge +3

Wel typerend dat deze trein vandaag uit slechts zes bakken SLT bestond, waar deze afgelopen weken met tien bakken reed. We moeten dit samen doen, dus het zou ook helpen als NS de treinen lang genoeg maakt. 


We moeten dit samen doen, dus thuisblijven!

Reputatie 7
Badge +3

‘Blijf thuis’ was het toch? In half uurtje lunchpauze in mijn voortuin heb ik meer autoverkeer gezien dan de afgelopen weken. En nee, boodschappen doen of naar de stort is geen gezinsuitje meer, dus waarom zit de auto vol met mensen en rijden er auto's met dakkoffers rond? 'Blijfthuis' en 'noodzakelijk reizen' geldt blijkbaar niet voor iedereen.

Langere treinen voor de 'dagjes-en weekend mensen'? Het is zaterdag, voor de mensen met vitale beroepen zouden de treinen vandaag lang genoeg moeten zijn.

BLIJF THUIS!

 

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

 

En hoe druk was het in de volgende trein?

Die volgende is ook opgeheven vanaf Gouda, die erna (4040) was verlengd naar 2 x 6. Vanaf Woerden zijn de 4036 en 4036 weer ingelegd als 304036 en 304038

Door het opheffen van treinen creëer je extra drukte in de volgende treinen. Er zal wellicht een deel van e reizigers huiswaarts keren maar ik vermoed dat het grootste deel van de reizigers niet Gouda als start van de reis had

Het zou ook nog met de werkzaamheden rond Asd te maken kunnen hebben, de 4000 rijdt Rtd - Asd vv. en er is een 704000 Zd - Amr vv. 

Fun reizigers of niet, NS slaat hier de plank volledig mis. Met mudje volle opstelterreinen in het hele land is er gewoon geen enkel excuus. 

Reputatie 7
Badge +3

En om dan te komen met een opmerking dat de NS de treinen lang genoeg moet maken is weer zo’n dooddoener. Niemand hier weet de reden op dit moment dat deze trein korter is dan de afgelopen 2 zaterdagen, misschien was de trein de afgelopen 2 zaterdagen wel rustiger of was er vanmorgen een probleem met het andere treinstel. Of was deze trein afgelopen weken heel rustig en is er daarom een treinstel minder ingezet vandaag.

Of er waren zoals ik eerder ook al aangaf veel meer mensen onderweg vandaag omdat het mooi weer was en we toch ergens naar toe wilden gaan met de trein terwijl dit niet noodzakelijk was. De treindienst van de NS is nog steeds afgestemd op mensen die noodzakelijk moeten reizen zoals ook overeengekomen is met de minister.

Planning van de 4036 en de ook opgeheven 4038 was SLT6, volgens verloop planning afgelopen dinsdag al zo gepland. Het was dus in ieder geval geen kwestie van probleem met ander treinstel vanmorgen. Beide treinen waren tot en met vorige week zaterdag SLT10. Wellicht wel vorige week en de week ervoor zo rustig dat nu een 6 genoeg leek en dan fijn vanwege het mooie weer allerlei fun reizigers. 

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

 

En hoe druk was het in de volgende trein?

Die volgende is ook opgeheven vanaf Gouda, die erna (4040) was verlengd naar 2 x 6. Vanaf Woerden zijn de 4036 en 4036 weer ingelegd als 304036 en 304038

En ook de 4038 bestond uit zes ipv de tien bakken die afgelopen weken gebruikelijk waren. 

Ik zal verder niet te snel oordelen en begrijp dat NS Belangrijke Redenen heeft om deze treinen korter te laten rijden die zwaarder wegen dan veiligheid van reizigers en personeel. 

Reputatie 7
Badge +3

En om dan te komen met een opmerking dat de NS de treinen lang genoeg moet maken is weer zo’n dooddoener. Niemand hier weet de reden op dit moment dat deze trein korter is dan de afgelopen 2 zaterdagen

 

Zeggen dat er veel mensen in de trein zaten terwijl dit niet noodzakelijk was is net zo'n dooddoener. Dat weet je namelijk ook niet zeker. De capaciteit op Rotterdam - Amsterdam is natuurlijk wel extreem verlaagd.

Reputatie 7
Badge +3

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

 

En hoe druk was het in de volgende trein?

Die volgende is ook opgeheven vanaf Gouda, die erna (4040) was verlengd naar 2 x 6. Vanaf Woerden zijn de 4036 en 4036 weer ingelegd als 304036 en 304038

Jeroen, 

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

En om dan te komen met een opmerking dat de NS de treinen lang genoeg moet maken is weer zo’n dooddoener. Niemand hier weet de reden op dit moment dat deze trein korter is dan de afgelopen 2 zaterdagen, misschien was de trein de afgelopen 2 zaterdagen wel rustiger of was er vanmorgen een probleem met het andere treinstel. Of was deze trein afgelopen weken heel rustig en is er daarom een treinstel minder ingezet vandaag.

 

We moeten dit samen doen. Dit vereist van eenieder maximale inspanning. Het zou NS dan ook sieren om de treinen die wel rijden voldoende lang te maken. 

De tijd van die slappe NS-smoesjes moet nu toch echt voorbij zijn!

 

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.


Zo sta ik er inmiddels zelf ook in, normaal zou ik een trein niet laten opheffen vanwege de drukte en met aangepaste rijstijl een hele volle trein toch rijden om de mensen toch van A nar B te kunnen brengen.  Echter nu met het corona virus en de risico’s die daarmee samenhangen voor zowel reizigers als treinpersoneel zal mijn afweging en die van veel HC’s heel anders zijn.  Hoe spijtig dit ook is voor de reizigers maar wij voldoen op dat moment niet meer aan de ook ons opgelegde voorschriften dat we reizigers mogen vervoeren mits er 1,5 mtr. ruimte is tussen de reizigers.

En om dan te komen met een opmerking dat de NS de treinen lang genoeg moet maken is weer zo’n dooddoener. Niemand hier weet de reden op dit moment dat deze trein korter is dan de afgelopen 2 zaterdagen, misschien was de trein de afgelopen 2 zaterdagen wel rustiger of was er vanmorgen een probleem met het andere treinstel. Of was deze trein afgelopen weken heel rustig en is er daarom een treinstel minder ingezet vandaag.

Of er waren zoals ik eerder ook al aangaf veel meer mensen onderweg vandaag omdat het mooi weer was en we toch ergens naar toe wilden gaan met de trein terwijl dit niet noodzakelijk was. De treindienst van de NS is nog steeds afgestemd op mensen die noodzakelijk moeten reizen zoals ook overeengekomen is met de minister.

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

 

En hoe druk was het in de volgende trein?

Wel typerend dat deze trein vandaag uit slechts zes bakken SLT bestond, waar deze afgelopen weken met tien bakken reed. We moeten dit samen doen, dus het zou ook helpen als NS de treinen lang genoeg maakt. 

Badge +3

Trein 4036 RTD-ASD door HC opgeheven in Gouda ivm teveel reizigers. HC heeft 9x omgeroepen om trein te verlaten als de reis niet noodzakelijk was. Geen reactie. Er wordt niet geluisterd! Prima beslissing van de HC. En dan moet het nog Pasen worden.

Ik had gisteren en vandaag wel dienst maar vroeg in de ochtend, het beeld wat ik zag was dat het redelijk rustig was op de meeste trajecten in de vroege ochtend, sommige wat drukker maar de treinlengtes waren voldoende.  Wat wel opvalt is dat je inderdaad ook in verhouding veel mensen van de kwetsbare leeftijdscategorieën ziet reizen en veel jongeren.

Maar van de collega's die wat later op de dag dienst hadden hoor ik hele andere verhalen, volle treinen met inderdaad mensen met flinke tassen bij zich, mensen met fietsen (ook hier weer veel in de oudere leeftijdscategorie) en zelfs een groep wielrenners die met fiets en al in de trein mee wilde.

Ook veel gezinnen die met het hele gezin er op uit trokken met tassen en fietsen.

Dit geeft in de middag en avond dus DRUKKE treinen waarbij de waarschuwingen om wel voldoende afstand te houden totaal genegeerd worden en dat terwijl de treinen in lange samenstelling rijden.

Dit geeft dus allerminst de indruk dat er alleen noodzakelijke reizen gemaakt worden en reizen van en naar het werk.  Dit veroorzaakt toch wel de nodige frustratie bij collega's omdat ook zij in het gezin of familie te maken hebben met risico patiënten en zodoende het risico zoveel mogelijk willen beperken om besmet te raken. Het gevoel leeft dat mensen onnodig risico's nemen maar daarbij ook de risico's voor anderen verhogen door niet noodzakelijke reizen te ondernemen. En dat terwijl veel NS collega's niet naar hun ouders gaan en andere de kleinkinderen niet langs willen hebben allemaal uit angst dat zij de oorzaak kunnen zijn van een besmetting omdat ze toch veel in aanraking komen met verschillende mensen in de treinen.

Dus bij deze nogmaals de oproep:

Reis alleen als het noodzakelijk is en anders niet, denk ook even aan andere mensen die wel noodzakelijk met de trein moeten.

 

De Paasdagen heb ik ook nog verlof, ik mag me komende dinsdag weer in de strijd gaan werpen. Ik hoorde van een collega gisteren ook dat beeld, fietsen, groepjes mensen die echt een dagje uit gingen etc. Zelfs kuchende reizigers had mijn collega gespot 😰. 

Reputatie 7
Badge +3

Het lekkere weer en wellicht ook de vrije dag van Goede Vrijdag nodigt denk ik al weer mensen uit tot reizen. Ben benieuwd hoe met Pasen gaat, al wordt het zo te zien Paasmaandag al een stuk koeler.

Vandaag is het geloof ik “de nationale neem een reistas, koffer of fiets mee naar je vitale beroep-dag”. Daarnaast ook super hoeveel gepensioneerden elke dag gaan werken met fiets of wandelschoenen.. Jongens, waar rijden we nou echt voor? Wie houden we voor de gek? #blijfnouthuis

https://twitter.com/MichelleV88/status/1248711769511677952

Gisteren heb ik wel meerdere collega’s gesproken die op drukke treinen hebben gereden rondom Den Haag - Leiden.  Zelf ook wel wat drukte gezien maar mijn treinlengte was ruim voldoende voor de spreiding van deze mensen.

Vandaag echt een rustig station Eindhoven gezien. Rond 8 uur niet eens een taxi beschikbaar aan de centrumzijde. Een toerist stond vreemd te kijken, toen er geen enkele auto voor het station stond. Vandaag niet op pad gestuurd, wel vragen gekregen en zonder te melden hield men ruime afstand. 

Een groep van 3 mannen even gemeld om aan de afstand te denken, kreeg meteen terug, anders boete van 400 euro toch? Neh, daar doe ik veel liever andere dingen mee. Ik gaf nog aan per persoon met een vrolijke toon. Meteen als antwoord, dan gaan we met het uitgespaarde geld op vakantie, zodra het weer kan.

Ik had meer problemen in de supermarkt om de afstand met mensen te houden. Het zal ongetwijfeld niet overal goed zijn gegaan, maar in Eindhoven was het echt uitgestorven.

 

Reputatie 7
Badge +4

Roibert B. :Zullen we bij deze afspreken om in dit topic te reageren met grappige dingen?

 

Het is denk ik nu goed de relativering met wat humor om de narigheid te vergeten, van de ernst te scheiden - en dit is de ernst.

 

Daar was het ook voor opgezet.

Reputatie 7
Badge +3

Nou vooruit.

 

Badge +3

Zullen we bij deze afspreken om in dit topic te reageren met grappige dingen?

 

Reageer