beantwoord

Foute programmering mobiele incheck zuil



Toon eerste bericht

441 reacties

Badge +3

Ondertussen (na recente werkzaamheden) op Geldermalsen :rofl:

https://twitter.com/Trein_Reiziger0/status/1432277270702477315

(aan het eind van spoor 7) staat er een NS ov-chipkaart paal verkeerd… 

Geef dan ook gelijk maar door dat dat blauwe bord met de instructie over in en uitchecken een kwartslag gedraaid moet worden.

Het zou een Photoshop kunnen zijn… (maar is het dus niet) :sweat_smile:

Foto van het ‘blauwe bord met instructies’ erbij gekregen. Zoek de paaltjes.. 

 

Reputatie 7

@Guichelheil : NS stelt dat zij op grond van de Privacywetgeving (AVG) de personen waar dit betrekking op heeft niet mogen informeren.

Ik wil me liever niet met dit topic bemoeien, maar dit klopt niet. Macklobell geeft weer foute informatie. Wij mogen niet zomaar in reisgeschiedenis kijken van reizigers om te kijken wat voor reizen ze hebben gemaakt. Dat is uiteraard heel wat anders.

Reputatie 7
Badge +3

Misverstand. Het is niet "zomaar” maar met een goede reden: het pro-actief terugbetalen van teveel geïncasseerd saldo. Natuurlijk mag een bedrijf in een dergelijk geval gegevens bekijken om een fout te herstellen. 


We zijn nog geen stap dichterbij een oplossing. Sterker nog, NS beweert nog steeds dezelfde onzin als in het begin van dit topic.

Met een goede reden de wet overtreden is alsnog de wet overtreden. Het gaat mij er hierom dat Macklobell voor de zoveelste keer foute informatie geeft. Dit draagt niets bij aan dit topic.

Reputatie 7
Badge +1

Met een goede reden de wet overtreden is alsnog de wet overtreden.

We draaien in rondjes. Want we wachten al de hele tijd op een onderbouwing waarom dit een overtreding van de wet zou zijn en op basis van welke tekst in de AVG dat dan zou zijn.

Ik zit niet diep genoeg in de materie omdat andere collega's hiermee bezig zijn. Zoals ik net aangaf is mij het zover duidelijk dat wij nooit zonder verzoek in de gegevens van een reiziger mogen kijken en daarbij dus in de reisgeschiedenis. Nogmaals wil ik niet in de weg staan bij het onderzoek dus ga mij hier verder niet aan branden, maar ik moest even ingrijpen bij de foute informatie die hierboven is gegeven.

Nog geen nieuwe update maar ik zit er bovenop! Wordt zeker vervolgd!

Reputatie 7

@Erryt NS

 

Jouw collega Sanne schrijft op 3 november 2020 dit:

 

Een andere stap is dat er samen met de privacy officer gekeken wordt naar het compenseren van reizigers die in een geval als deze de dupe zijn geworden. De reden dat hier de privacy officer bij komt kijken, heeft zoals eerder al aangegeven te maken met het feit dat hier een stukje AVG bij komt kijken. Wat er hier al over duidelijk is, is dat de mensen met een anonieme kaart sowieso niet gecompenseerd kunnen worden via deze weg. Zoals het woord het al verraadt, is het een anonieme kaart dus daarover kunnen we geen contact opnemen met deze mensen. Dan komen we eigenlijk bij een hele grote groep mensen uit die wel met een persoonlijke kaart hebben gereisd. Er wordt gekeken naar een mogelijkheid om mensen die altijd dit traject reizen en dan ineens een zeer afwijkende reis hebben die bij de specifieke paal hebben ingecheckt te compenseren. Maar zoals te begrijpen is, is dit dus heel privacy gevoelig. Want dit zou betekenen dat wij naar alle reizen van deze mensen zullen gaan kijken en daar moet eerst naar gekeken worden of dit überhaupt kan.

  • Daarnaast zou je hier als reiziger natuurlijk expliciet toestemming voor kunnen geven, maar ook hiervan is niet duidelijk of dit mogelijk gaat zijn. 

Alle zaken die vooral in het laatste punt worden besproken liggen dus nog op de plank. Deze liggen in een bespreking om te kijken hoe in de toekomst dit opgelost kan worden. Zoals ik al aangeef is dit een hoop om uit te zoeken binnen de AVG en dit wordt ook gedaan. Meer dan dit kan ik dus niet aan jullie communiceren. Eventuele vragen wil ik natuurlijk wel beantwoorden! 

 

Daarna is er zoals te doen gebruikelijk niets verder meer gecommuniceerd. Graag even jouw opmerkingen over het verspreiden van desinformatie verwijderen. Laatste zin verwijderd door moderator*

Ik vind het zo vervelend dat ik hier nog steeds geen update voor heb… Ik heb net nogmaals een mail erover gestuurd, hopelijk krijg ik dit keer snel een terugkoppeling

Badge +3

Update is natuurlijk ook weer niet gelukt. Wanneer gaat NS nu eens het enige goede doen en dat is de reiziger compenseren???

6 pagina’s aan reacties en bijna 5 maanden verder…

In dit geval was het al (lang/gauw) duidelijk dat er alleen compensatie mogelijk was voor oplettende reizigers, toch?

En dat als je nu nog belt/chat over ‘iets in augustus’ je rijkelijk te laat bent… Staat geloof ik 90 dagen voor bij NS, een gemiste of foutieve in/uitcheck (laten) aanpassen :disappointed_relieved: Bij andere vervoerders 180 dagen… 

Ik speel niet op de man in. Er wordt aangegeven dat wij vanwege de AVG reizigers niet mogen informeren. Dat klopt niet en dat geef ik aan.

Dit kan @FrankG69  via FacebookTwitterChat of telefonisch op 030 751 51 55

Beste,

Bij het controleren van de nota zag ik tot mijn verbazing dat mijn zoon die normaal van Geldermalsen naar Culemborg reist nu ineens spontaan van Ermelo naar Culemborg heeft gereisd. Smiddag's retour. Dit is onmogelijk omdat mijn zoon (16) niet over alternatief vervoer beschikt om in Ermelo (en waarom) zijn reis te starten. Navraag levert op dat dit een dag was waarbij (vanwege spoorwerzaamheden ) ingecheckt moest worden bij een mobiele zuil. Ik neem aan een programmeerfout in de zuil.

Ik heb nog even een paar weken gewacht omdat ik van NS zou verwachten dat deze fout bij een eerste melding (ik ben ongetwijfeld niet de eerste) zelf hersteld zou worden. Tot op heden heb ik echter geen enkel bericht ontvangen. 

Ik stel voor dat NS in ieder geval de verkeerde geregistreerde reis bij mij per ommegaande corrigeer. Zeker zo belangrijk vind ik dat de andere reizigers (die misschien nog niet zo naar hun rekening hebben gekeken) ook de fout gecorrigeerd krijgen. En ja, hier zie ik graag enige bewijsvoering voor. Gezien de creativiteit van NS vind ze hier vast wel een oplossing voor. 

 

Met groet,

Frank

Goh deze zou volgens mij nieuw zijn op dit forum. Een mobiele incheckpaal die een ander station aangeeft dan je vertrekstation. Is natuurlijk wel mooi cashen voor de NS op deze manier. Ermelo-Culemborg kost € 12,30 en Geldermalsen-Culemborg € 2,40. Het vervelende is natuurlijk weer dat NS het op AVG gaat gooien en er dus geen bericht uit gaat naar al diegene die op Ermelo (Geldermalsen) heeft ingecheckt. 

 

Ik zie toch wel weer graag een spoedige reactie van NS tegemoet.Graag ook even aangeven zoals Frank ook al vraagt. Hoe gaan jullie de overige reizigers compenseren. 

Sanne pakt dit binnenkort weer op! Excuus voor de vertraging.

Goedenavond Macklobell! Ik ben inderdaad een tijdje niet actief geweest op het forum, bedankt voor de zorgen. Ik ben ook aankomende week afwezig, dan mag ik voor het eerst in een hele lange tijd genieten van een week vakantie. Ik heb jullie feedback gelezen voor een ander beste antwoord, maar ben het niet eens met de gedane suggestie. Ik kan hem zeker voor jullie aanpassen, maar zou dit graag doen met een definitief antwoord vanuit NS. Door de feestdagen heeft alles hier ook stilgelegen, maar ik heb er inmiddels achteraan gemaild! Hopelijk kom ik na mijn vakantie terug met een definitief antwoord. 

Ik heb het op een andere manier voor jullie uitgezet vandaag. Aankomend weekend ben ik beide dagen hier aanwezig en dan hoop ik jullie eindelijk van de welverdiende update te voorzien! 

Badge +3

Dat kan prima inderdaad (via TLS/OV-chipkaart).

Maar de kaarthouder bereiken is dan onmogelijk natuurlijk. Lijkt me geen taak voor NS om (hoewel terecht, het is jouw geld!) saldo weg te geven aan iemand die ze niet kennen.

Neem dan maar contact op met NS… Huh, wie bent u?

Als dit dus gebeurd is met een anonieme kaart dan is het einde verhaal. NS zal geen saldo klaar gaan zetten voor een anonieme kaart (ook al kan het op zich wél).

Reputatie 7
Badge

Geeft niks, we hebben de tijd :joy::rofl:

Is dat protocol er ook en kan je het hier plaatsen.

 

Protocolen hoe er gehandeld moet worden in verschillende situaties zijn vanzelfsprekend intern @Pingpong , die worden bij geen enkel bedrijf zo openbaar op het internet geplaatst.

Een reiziger is zelf verantwoordelijk voor het controleren van een factuur of (betaal-)rekening, en dan valt het vanzelf op, niet te vergelijken met een ondeugdelijk product.

Bedankt voor jullie feedback! Er zitten een aantal zaken waar ik nog wel iets mee kan en daar ga ik even voor jullie achteraan! Spoedig hopelijk een update voor jullie! 

Reputatie 7

Eerlijk gezegd had ik al opgegeven dat een gedane toezegging in dit topic daadwerkelijk uitgevoerd werd. 

Als je zo als jij hier al wat langer rondloopt merk je volgens mij gewoon dat NS dit forum eigenlijk helemaal niet meer wil faciliteren. In het verleden was een moderator vrij actief aanwezig op dit forum, thans worden er op het einde van de dienst snel nog wat reacties geplaatst (die vaak al door een lid eerder zijn geplaatst).

NS heeft dit topic van het begin af aan niet correct behandeld en in plaats van het boetekleed aan te trekken en iets zinnigs hier neer te schrijven is het bedrijf alleen maar bezig met de doofpot techniek.

 

Ik vind het een bijzonder treurige zaak. NS heeft geen enkele poging gedaan om de foutieve incheckers actief te compenseren. Reacties dat ze zelf maar hun factuur moeten uitspellen. Ik vind het treurig. 

 

Bedankt voor jullie feedback! Er zitten een aantal zaken waar ik nog wel iets mee kan en daar ga ik even voor jullie achteraan! Spoedig hopelijk een update voor jullie! 

Ik daarentegen kan weer heel weinig met dit antwoord. Vooral de zin "Waar ik nog wel iets mee kan en daar ga ik even voor jullie achteraan, geeft weer bijzonder weinig ambitie weer om dit op te lossen.

 

Graag zou ik zien dat jullie het probleem daadwerkelijk gaan oplossen conform jullie conculega's en binnen 14 dagen in ieder geval degene met een abonnement gaan compenseren.

Ik denk dat dit na 4 maanden niet teveel gevraagd is.

 

Reputatie 7
Badge

Na 3 maanden nog geen concreet antwoord :joy:

Ik vind het echt oprecht jammer dat je dat zo ziet. Wij verkondigen geen onwaarheden op ons eigen platform. Als dat wel zo is mag je ons daarop wijzen en zullen wij hier een verklaring voor geven. Wij hebben te horen gekregen dat wij niet in de reisgeschiedenis mogen kijken of dat er een computer hier door heen mag bladeren met terug werkende kracht zonder toestemming van de reiziger. Het punt dat enkele dat anders zien en dat jullie dit hetzelfde vinden als de normale check in en uit registratie is duidelijk, maar dat is waarschijnlijk dan toch niet het geval. Sanne had dit anders wel te horen gekregen. Daarmee moeten we het nu doen en hopelijk komt Sanne met nog een update die naar jullie wens is. Tot die tijd kunnen we speculeren en discussiëren wat we willen, en dat mag, maar blijf het wel bij de feiten houden en verkondig geen onwaarheden als absolute waarheid.

Reageer