Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 2

Over de conducteur die 1e klasreizigers wegsturen:

Dat zijn dan dus een hele brutale conducteurs geweest, (hoe hadden deze de sollicitatieprocedure destijds doorstaan, als ik even zo doortastend mag zijn om deze vraag te stellen?!). Niet alleen omdat de 1e klas-reiziger (die dus het meest voor de reis betaald heeft) wederom niet serieus wordt genomen. Waar halen zulke personeelsleden zulke arrogantie vandaan?! Eerst zeggen dat hij wilde werken, maar vervolgens niet werken (“kaartjes controleren is toch ook werken?!”, zou de advocaat van de duivel hebben gezegd!). Hiermee heeft de conducteur van de Rotterdam-Sprinter zijn eigen geloofwaardigheid op een hele zielige manier te grabbel gegooid! De 1e klas coupé is voor de reiziger, niet voor de conducteur. Laatste mag daar zitten als er voor hem/haar nog plek is. De PKP (Poolse Spoorwegen) bijv. heeft in hun intercity's een vast punt in de trein waar reizigers naar toe kunnen als er vragen zijn en waar het personeel ook zit, als de controleronde erop zit (en dat is echt een 2e klas coupé!). Dat is precies hetzelfde was sommige grapjassen in de IC-Direct of de IC Den Haag-Eindhoven doen: een coupé op slot gooien, zodat reizigers daar niet kunnen zitten. Hij had ook net zo goed in het machinistenhokje kunnen zitten. Dit bewijst maar weer dat NS hun eigen rijdend-personeel nog steeds niet voldoende onder controle heeft. Ik heb van Voor Beter OV begrepen dat NS dit probleem serieus wil gaan oppakken en het is verheugend te lezen dat dit probleem ook door de NS-moderators serieus wordt genomen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder zal gaan ontwikkelen.


Helaas zet het “vakmanschap” van sommige conducteurs door. Door middel van afzettingen en wegsturen. Ook vind NS online het inmiddels best, lees ik:

  https://twitter.com/roytjeKevintje/status/1254336035758247936.    https://twitter.com/Catonsand/status/1254149532511809536   https://twitter.com/veerman_piet/status/1254074914216312833

 

 

Reputatie 6

Twee zaken:

- Kan de informatie over de fietsenstallingen worden bijgewerkt. Er staat nog steeds dat het tot 6 april geldt dat aantal fietsenstallingen dicht zijn... Lijkt me dat dat 19 mei is?

- De tekst mbt de bemenste fietsenstalling die gratis zijn voor onbepaalde tijd, roept bij mij als abonnementhouder wat wrevel op. Tot nu toe nog niets gehoord over restitutie of wat dat betekent voor mij als abonnementhouder. Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn hierover. Of meldt dat abonnementhouders doorbetalen zoals gebruikelijk is.. dan klopt de tekst iig.

 

 

Omdat ik vrijdag contact had met de klantenservice omdat ik al sinds begin maart wacht op de uitbetaling van een in januari ingediend restitutie verzoek (elke maand is er nieuwe reden waarom het niet kan), ook hier eens over gevraagd. Het blijkt dat wij als abonnementhouders al vanaf het begin onze abonnementen hadden mogen opzeggen van de stalling.... Want je staat er toch gratis. Wat gek dat dat dan niet in dit topic staat al suggestie?

Badge +3

Het gaat (als het goed is) he-le-maal niet om geld en en reisrecht of zo!

Als de 1e klas puur voor zorgpersoneel wordt (en de rest braaf 2e klas) dan is het ook goed! Volgens mij past dat prima (met name als er intercity's zijn).

Ja maar dan moet ik wel gecompenseerd worden voor mijn dure abonnement.

Ga je gang en verwacht de nodige kritiek daarop!

Ik vind het een enorm goed plan, 1e klas als je een vitaal beroep hebt en per se met het ov moet!

De rest van de reizigers eerbiedwaardig 2e klas en zo. Bliijf toch ook na 6 weken gewoon thuis of vertel je werkgever of stageplaats dat je NIET welkom bent in het ov…

En nee, ook niet op maandag Koningsdag (maar ja mijn stage en zo gaat gewoon door maandag en op 5 mei) Yeah right!

Stap maar in, controle is er toch niet.  Vergeet vooral niet om NIET in te checken en zo.

Reputatie 2

Over de conducteur die 1e klasreizigers wegsturen:

Dat zijn dan dus een hele brutale conducteurs geweest, (hoe hadden deze de sollicitatieprocedure destijds doorstaan, als ik even zo doortastend mag zijn om deze vraag te stellen?!). Niet alleen omdat de 1e klas-reiziger (die dus het meest voor de reis betaald heeft) wederom niet serieus wordt genomen. Waar halen zulke personeelsleden zulke arrogantie vandaan?! Eerst zeggen dat hij wilde werken, maar vervolgens niet werken (“kaartjes controleren is toch ook werken?!”, zou de advocaat van de duivel hebben gezegd!). Hiermee heeft de conducteur van de Rotterdam-Sprinter zijn eigen geloofwaardigheid op een hele zielige manier te grabbel gegooid! De 1e klas coupé is voor de reiziger, niet voor de conducteur. Laatste mag daar zitten als er voor hem/haar nog plek is. De PKP (Poolse Spoorwegen) bijv. heeft in hun intercity's een vast punt in de trein waar reizigers naar toe kunnen als er vragen zijn en waar het personeel ook zit, als de controleronde erop zit (en dat is echt een 2e klas coupé!). Dat is precies hetzelfde was sommige grapjassen in de IC-Direct of de IC Den Haag-Eindhoven doen: een coupé op slot gooien, zodat reizigers daar niet kunnen zitten. Hij had ook net zo goed in het machinistenhokje kunnen zitten. Dit bewijst maar weer dat NS hun eigen rijdend-personeel nog steeds niet voldoende onder controle heeft. Ik heb van Voor Beter OV begrepen dat NS dit probleem serieus wil gaan oppakken en het is verheugend te lezen dat dit probleem ook door de NS-moderators serieus wordt genomen. Ik ben heel benieuwd hoe dit zich verder zal gaan ontwikkelen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan, zie https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html  waar staat:

Indien je Keuzedag verlopen is, kan NS Klantenservice je een couponcode toesturen die op een later moment dit jaar te gebruiken is voor een vrije reisdag. Je kunt hiervoor contact opnemen met NS Klantenservice. 

 

NS vraagt om alleen met de trein te reizen als het echt noodzakelijk is. Ik heb een abonnement met keuzedagen. Deze keuzedagen gebruik ik voor uitjes, dus niet noodzakelijk. Kunnen deze dagen nu worden uitgesteld, bijvoorbeeld door het verstrekken van een coupon?

Reputatie 7
Badge +3

Hier stopt er nog gewoon 4 keer per uur een sprinter in allebei de richtingen ('s avond na 8 uur en in het weekend 2 keer per uur), verder komt er meestal 1 keer dag een vrachttrein langs en weer terug. En zeker deze week hoor en zie ik vaker leeg mat voorbij komen, meestal IC stellen. Er zal het één en ander naar en van werkplaatsen moeten en conditieritten worden gereden voor de stellen die lang stil hebben gestaan vanaf woensdag weer de dienst in gaan. Het sprinterstation ziet er ook iedere keer leeg uit, maar ik fiets er over het algemeen nu onderdoor op tijden dat het normaal ook rustig is. Ik denk dat het verschil het beste te zien is op de grote stations.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk eerlijk gezegd ook dat de meeste HC's zoals jij werken @Loes en dat maar een klein een 1e klas coupe claimen, maar die zorgen wel voor dit soort klachten.

Uiteraard heb ik dit niet uit eigen ervaring aangezien de enige treinen die ik zie degenen zijn die ik vanuit mijn raam boven zie of wanneer ik onder het spoor door fiets. Vanuit de tuin wordt het nu wat lastiger waarnemen, de bomen zitten nu wat meer in het blad waardoor ik alleen nog maar het dak en de stroomafnemers enigszins kan zien.

Ik hoor af en toe een trein nu er minder verkeer is. Geen idee of het druk is op het station. De school vlakbij is dicht...

Badge +3

Over de inzet van voldoende materieel/materiaal…

Marijnissen die Rutte even helemaal totaal in de hoek zette gisteren (woensdag)

Je kunt in deze tijden beter een smartphone zijn op zoek naar een of andere app.. dan een zorgmedewerker op zoek naar voldoende beschermingsmiddelen! 

Reputatie 2

Arriva rijdt sinds maandag uurdiensten, dus overal minimaal 2 treinen per uur in elke richting (als dat normaal ook zo was) is daar in ieder geval niet meer van toepassing. Graag aanpassen in het openingstopic.

De 9292 planner klopt uiteraard maar er waren al wat mensen die ineens treinen misten die tot afgelopen weeekend nog wel reden.

Hilversum - Utrecht was ook al een zorgenkindje. NS reed (weekend) géén 2 treinen per uur. En doordeweeks zijn ze te kort en overvol. Met name Sportpark met personeel van Nike en Sony en zo, ook al zijn dat natuurlijk geen vitale beroepen.

Productiemedewerkers e.d. (voor zover daar fabrieken staan) kunnen natuurlijk geen gratis lease autootje krijgen via ZorgHelden en zo. Moet je ook wel een rijbewijs hebben eerst… 


We gaan een hele diepe recessie in. Dat zorgt uiteindelijk ook voor doden. Laten we wat nog kan draaien, als het het verantwoord is, draaien. De NS kan hierin een onnodige bottleneck vormen met het huidig gevoerde beleid. Ik hoop dat de uitbreiding op de huidige  dienstregeling niet minimaal is en dat de treinen voldoende lengte hebben. Als je echt alleen voor mensen in een vitaal beroep wil rijden zoals de vakbonden voorstellen vraag ik mij af of je het mobiliteitsvraagstuk niet op een andere, veel goedkopere manier kan oplossen. Noem het in ieder geval geen openbaar vervoer meer. Maatschappelijk gezien levert dit ook veel problemen op, bijvoorbeeld mantelzorgers, ziekenhuisafspraken, kinderen die een ouder niet meer kunnen zien en zo zijn er nog veel schrijnende gevallen voorstelbaar. Het mooie van het regeringsbeleid en wat Minister Grapperhaus heel mooi zei: er zijn gewoon omstandigheden die je vooraf niet kan definiëren. Dit doet een beroep op de verantwoordelijkheid van burgers ,maar ook de NS door de inzet van voldoende materieel. Ik hoop dat wij samen die balans kunnen vinden.

Badge +3

Arriva rijdt sinds maandag uurdiensten, dus overal minimaal 2 treinen per uur in elke richting (als dat normaal ook zo was) is daar in ieder geval niet meer van toepassing. Graag aanpassen in het openingstopic.

De 9292 planner klopt uiteraard maar er waren al wat mensen die ineens treinen misten die tot afgelopen weeekend nog wel reden.

Hilversum - Utrecht was ook al een zorgenkindje. NS reed (weekend) géén 2 beloofde treinen per uur. En doordeweeks zijn ze te kort en overvol. Met name Sportpark met personeel van Nike en Sony en zo, ook al zijn dat natuurlijk geen vitale beroepen.

Productiemedewerkers e.d. (voor zover daar fabrieken staan) kunnen natuurlijk geen gratis lease autootje krijgen via ZorgHelden en zo. Moet je ook wel een rijbewijs hebben eerst… 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk eerlijk gezegd ook dat de meeste HC's zoals jij werken @Loes en dat maar een klein een 1e klas coupe claimen, maar die zorgen wel voor dit soort klachten.

Uiteraard heb ik dit niet uit eigen ervaring aangezien de enige treinen die ik zie degenen zijn die ik vanuit mijn raam boven zie of wanneer ik onder het spoor door fiets. Vanuit de tuin wordt het nu wat lastiger waarnemen, de bomen zitten nu wat meer in het blad waardoor ik alleen nog maar het dak en de stroomafnemers enigszins kan zien.

@Momo 

Denk dat je daar een valide punt hebt. Het is ondertussen bekend hoe ik werk, binnen de getroffen maatregelen. 

Bij alle materieel betekent correct de vertrekprocedure buitenom sleutelen, moet je klauteren. Ik heb nu pas 1 trein gehad, waar reizigers voor mij te dichtbij waren. Voor hun en mijn veiligheid toen buitenom gesleuteld.

Normaal sleutelen en als men op goede afstand zit, kan je inderdaad gewoon via de 1e klas naar de cabine toe. In discussie gaan om weg te sturen is mijn inziens ook meer kans om te dicht op elkaar te staan. 

Als je aan mij vraagt in de sprinters om iets te "claimen", dan claim ik wel een balkon 😉. 

Reputatie 2

Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!

Kan u aangeven om hoe laat dit gebeurd is. Kunnen ze nl de desbetreffende conducteur in hun database opsporen. Ik krijg overigens sterk de indruk dat NS dit gedrag inmiddels gewoon goedkeurt. 


Schandalig en onbegrijpelijk dat het management niets doet.  Ik lees al op Twitter dat reizigers niet over zich heen laten lopen. Niet alleen vanuit reizigersoogpunt heb je dan een probleem, maar ook als werkgever heb je te zorgen voor een veilige werkomgeving. Ook als de medewerker deze onveilige situatie in feite zelf creëert.  Ik ben weggelopen en ook de andere melders hebben dat gedaan, maar het is wachten op een incident. Dan kan Henri Janssen (FNV) zijn moment weer lekker pakken, dat het absurd is hoe reizigers zich misdragen. De schade voor iedereen is dan al geleden.

Reputatie 3

Dit was op Zondag 12 April de Sprinter Vertrek Utrecht Centraal Spoor 20 om 10:51 met Aankomst in Houten ca 10:59…...Was geen fijne ervaring ….Groet

Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!

Kan u aangeven om hoe laat dit gebeurd is. Kunnen ze nl de desbetreffende conducteur in hun database opsporen. Ik krijg overigens sterk de indruk dat NS dit gedrag inmiddels gewoon goedkeurt. 

Reputatie 7
Badge +3

Personeel moet inderdaad veilig hun werk kunnen doen, maar dat houdt niet in dat een HC dan maar gelijk de 1e klas voor zich zelf kan claimen. De instructie is zoals ik lees buitenom sleutelen en in de onbemande cabine zitten. Ik zie dan wel weer in een Twitter draadje dat HC's dan moeten klimmen en klauteren. Maar kun je dan niet wel gewoon normaal sleutelen en via de 1e klas naar de cabine lopen? Je komt dan maar kort langs de 1 of 2 reizigers die misschien in die 1e klas zitten, dat is net zoveel contact (wellicht zelfs minder) als dat je iemand beveelt de 1e klas te verlaten. 

Reputatie 7
Badge +3

Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!


Als je Twitter hebt, dan kun je dit het beste melden via Twitter ns_online met vermelding, tijd, traject en treinnummer.

 

 

Reputatie 3

Fijn, zo/n conducteur heb ik ook mogen meemaken bij Vertrek Utrecht Centraal;kon de hele sprinter doorlopen met mijn koffie naar de 1e Klasse helemaal vooraan…..ging lekker;kon bij het gangetje er net tussendoor, stond iemand met zijn scootmobiel pontificaal breeduit…...bijna bij Utrecht Vaartserijn had ik de 1e Klasse bereikt;ging lekker zo/ Niet dus

Het gebeurt dus meer!

Moet niet nogt gekker worden

NS Kom op...Wakker worden!

Aha, Ik zie nu dat meneer Janssen van de FNV is. Fijne opmerking van de FNV. Personeel wel beschermd en een middelvinger naar de reiziger met zijn 1e klas kaartje.

 

Aangezien dit personeel overdag totaal niet meer bezig is met de uitoefening van hun beroep, plaatsbewijzen controleren advies geven, gastheer zijn enz.enz., maar daarentegen alleen maar de deur open en dicht doet (natuurlijk wel met controle of dit veilig gebeurt), misschien ook maar een korting op loon invoeren. 

 

Reputatie 3

Thanks Robert voor het delen! :wink: Ik zag jouw naam ook al voorbij komen in verschillende twitter draadjes over dit onderwerp.
Dat die FNV Spoor vakbond frontman dit goedkeurt zegt eigenlijk voldoende.

De NS moet hier echt zo snel mogelijk iets mee gaan doen! Vandaar dat ik ook Roger van Boxtel er bij betrokken had ook. Ik denk dat hij even met minister van infrastructuur en waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, moet gaan praten (..zal al wel gebeuren, mag men hopen)! Want dit gaat op deze manier helemaal fout!

Dat afsluiten van die reizigerscoupes is ook al zo'n drama bij de werkcoupe's van IC Direct en IC Den Haag - Eindhoven, ondanks dat daar meermaals is gedeeld dat dat beslist niet toegestaan is doet men het simpelweg toch. 

 

Ik reis dan niet meer per trein momenteel, maar zou het toch wel adviseren aan NS om dit ver voor te zijn. De reiziger staat immers op 1, 2 en 3 toch? Zonder reizigers namelijk geen trein - die coupe's dienen primair beschikbaar te zijn voor reizigers. Mij is verteld dat afsluiten alleen mag voor defecten en verontreiniging.

Hi TBloemink, dat is wel waar, maar heeft geen betrekking op deze specifieke situatie (het opeisen van de 1e klasse door overdreven en ongefundeerde angst voor Corona). De situatie zoals jij beschrijft gaat al veel langer mee en wordt vooral door conducteurs toegepast in de Benelux-trein. Conducteurs op deze treinen willen blijkbaar relaxed rijden en vooral niet stil zijn en sluiten daarvoor de 1e klas stiltecoupé af. Enige overeenkomst is tot nu toe dat tot op heden NS weigert in te grijpen.

Reputatie 1

Dat afsluiten van die reizigerscoupes is ook al zo'n drama bij de werkcoupe's van IC Direct en IC Den Haag - Eindhoven, ondanks dat daar meermaals is gedeeld dat dat beslist niet toegestaan is doet men het simpelweg toch. 

 

Ik reis dan niet meer per trein momenteel, maar zou het toch wel adviseren aan NS om dit ver voor te zijn. De reiziger staat immers op 1, 2 en 3 toch? Zonder reizigers namelijk geen trein - die coupe's dienen primair beschikbaar te zijn voor reizigers. Mij is verteld dat afsluiten alleen mag voor defecten en verontreiniging.

Badge +3

Voor Beter OV heeft er n.a.v. dit topic een artikel aan gewijd:

VEEL WANGEDRAG NS-CONDUCTEURS BIJ CORONA-CRISIS

Helemaal een schoffering van reizigers is dat conducteurs, note bene met steun van FNV-bondsbestuurder Jansen*- een hele eersteklasafdeling voor zichzelf opeisen. Er worden affiches opgehangen met de mededeling dat de afdeling verboden voor reizigers is. Vandaag gebeurde het zelfs dat reizigers die in bezit waren van een eersteklas vervoerbewijs de eersteklasafdeling door een conductrice werden uitgebonjourd.

 

Via https://twitter.com/Donald28289195/status/1252977296505479170

 

Badge +3

Op zich ook een ideetje :sweat: :

Als het straks weer drukker wordt in de treinen kan de eerste klassecoupé de zorgklasse worden, ongeacht wat je betaalt, uitsluitend voor zorgpersoneel.

De rest eerbiedig in de tweede klasse.

Afgezien van dat het niet te controleren/handhaven is, denk ik zomaar dat het misschien gewoon past ook nog, qua ruimte voor vitale beroepen vs. overige reizigers. Zeker als er weer intercity's gaan rijden en het mooi weer is/blijft.

Trekt onvoorwaardelijk mooiweer-reizigers aan. Onderzoek naar doen niet nodig :sweat:

“Wat kom jij doen in mijn trein?” mag je niet vragen, of heeft iedereen wel een antwoord op...

Reageer