Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 


Als hartpatiënt val je onder de kwetsbare groep. Voor kwetsbare personen is het advies om zoveel mogelijk binnen te blijven. Ik zou als kwetsbaar persoon sowieso het OV mijden.

 

Reputatie 7
Badge +1

Zou de begin post in dit topic geüpdate kunnen worden met de nieuwe maatregelen die sinds 12 mei gelden (fiets en samenreiskorting)? 

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 

De mondkapjesplicht is uiteindelijk een overheidsmaatregel. Maar dit betekent verplicht een mondkapje op. Zo niet dan kun je inderdaad geweigerd worden of een boete ontvangen.

Als je een mondkapje niet kan dragen is het openbaar vervoer dus geen optie als vervoersmiddel

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 

Snap ik! Vooralsnog is het enige advies wat ik heb om het zo nu en dan aan de dienstdoende moderator te vragen.

Reputatie 6

En, is de stalling in Haarlem al weer open of wanneer gaat die open? :)

Ik neem aan dat je Haarlem Carré bedoelt? Het is vooralsnog niet bekend wanneer die stalling weer volledig toegankelijk is. Als je je meldt bij Fiets Point in de Fiets-in zullen zij je echter toegang verlenen tot de stalling.


Ik zit met het probleem dat mijn werkgever mij waarschijnlijk tot 1 september thuis wil houden of ik moet met eigen vervoer naar het werk. En ik wel wil weten als er weer gehandhaafd gaat worden 🙂 Ik zal dus apart naar station Haarlem moeten maar dit valt ook weer niet in de categorie niet-essentiële reizen dus ja of ik daarvoor met de trein moet gaan? Beetje gekke situatie. En stel dat ik de fiets eruit heb gehaald voor stukje woon-werkverkeer , dan moet die ook weer terug. Sowieso vind ik het prettig te weten of die er nog staat 😉 Wellicht combineer ik het met een wandeling vanaf mijn kantoor naar station om even polshoogte te nemen als ik de komende weken keer naar kantoor moet.

En, is de stalling in Haarlem al weer open of wanneer gaat die open? :)

Ik neem aan dat je Haarlem Carré bedoelt? Het is vooralsnog niet bekend wanneer die stalling weer volledig toegankelijk is. Als je je meldt bij Fiets Point in de Fiets-in zullen zij je echter toegang verlenen tot de stalling.

Reputatie 7
Badge +3

Goedenavond Sieger Jan. Voor vragen omtrent het gebruik van mondkapjes kan je het beste terecht bij https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes. Het is namelijk een overheidsmaatregel.


Helaas staat daar bijna geen informatie, vandaar dat ik het hier op het forum vraag.


Ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat dat niet mag. Er mogen ook geen sjaals.

Reputatie 6

En, is de stalling in Haarlem al weer open of wanneer gaat die open? :)

Reputatie 1

Goedenavond Sieger Jan. Voor vragen omtrent het gebruik van mondkapjes kan je het beste terecht bij https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes. Het is namelijk een overheidsmaatregel.


Helaas staat daar bijna geen informatie, vandaar dat ik het hier op het forum vraag.

Goedenavond Sieger Jan. Voor vragen omtrent het gebruik van mondkapjes kan je het beste terecht bij https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes. Het is namelijk een overheidsmaatregel.

Reputatie 1

 

Mag je na 1 juni een sport-nekwarmer gebruiken als mondkapje in de trein?

https://www.brubeckshop.nl/Files/2/21000/21693/ProductPhotos/Large/459931247.jpg

Dag Jaap BBV,

Wat spijtig om te lezen dat je de toegang werd geweigerd tot de 1ste klasse. Kan je mij een privébericht sturen (Als je op mijn naam klikt kan je erna voor kiezen om mij een bericht te sturen)? Ik heb namelijk nog wat extra gegevens nodig. Dan kan ik het doorzetten naar de verantwoordelijke afdeling.

Inmiddels is er intern gecommuniceerd dat het niet de bedoeling is om de eerste klas “af te sluiten”. Mocht je het weer tegenkomen, geef het dan vooral door, dan maken we er een melding van.

Ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is.

 

Bij deze dus weer een melding. Het intern communiceren is waarschijnlijk niet gelukt.

Vanmiddag 11/5 14.45 Schiphol-Hoorn Kersenboogerd nr. 2747 wordt met geldig 1ste klas kaartje geweigerd in 1ste klas coupe door conducteur.

Mijn mening gegeven, en er wordt glas hard gezegd anders laat ik de trein niet vertrekken.

Dit kan echt niet. Na een werkdag wilde ik ook naar huis.

Inmiddels is er intern gecommuniceerd dat het niet de bedoeling is om de eerste klas “af te sluiten”. Mocht je het weer tegenkomen, geef het dan vooral door, dan maken we er een melding van.

Ik hoop natuurlijk dat het niet nodig is.

Badge +3

dat kunnen jullie gewoon in mijn reishistorie zien? Als ik mijn reisgegevens wil inkijken moet ik toch ook daar kijken, ik kan het natuurlijk ook delen als dat nodig is als verificatie. Ik vind het nogal jammer dat ik geen bericht ontvangen heb op het moment dat ik mijn abbonement heb kunnen omzetten wat mij veel geld had kunnen schelen. Het zou fijn zijn als jullie mij hierin tegemoet kunnen komen

Het moment dat je je abonnement wilt stoppen bepaal je geheel zelf. Restitutie voor de periode dat je het niet gebruikt hebt (in dit geval om begrijpelijke redenen, maar dat maakt niet uit) zal niet snel gebeuren, dan had je je toch echt eerder moeten melden.

Ik heb ook wel eens een jaar lang een kaart gehad met Dal Voordeel maar die eigenlijk (door omstandigheden, in dit geval auto van het werk) aantoonbaar amper gebruikt.

Toen wel korting gekregen op het volgende jaar (€29 i.p.v. €50), maar sinds de komst van NS Flex (2018) is dat niet meer aan de orde omdat je op elk willekeurig moment kunt wijzigen.

Dat je altijd al had kunnen overstappen naar Flex is inderdaad niet al te breed gecommuniceerd (dus naar alle abonnementhouders). Wellicht kan de klantenservice nog iets voor je betekenen.

Op naar de volgende 500 reacties :sweat_smile:

Reputatie 2

Ja, dat is de informatie die op de site stond voor de versoepeling van de lockdown.. Alleen het zinnetje over de mondmaskers is daaraan toegevoegd.

Eerst was het advies, blijft thuis. Nu is dat blijf thuis bij klachten. We mogen er dus weer op uit, wel het liefst zoveel mogelijk alleen. De vraag is, mag je dan ook weer met het OV voor een dagje uit? Rutte geeft meermaals aan dat we de drukte niet moeten opzoeken, maar we weten allemaal dat het op een zondagochtend om 08:00 uur rustig in de treinen is en je met gemak 1,5m afstand kan houden (of dit nu wel of niet met een mondkapje op is). Ik ben niet bang om het virus te krijgen, ik houd me goed aan de maatregelen en heb van alles bij me om mijn handen goed schoon te houden. Als ik me niet lekker voel blijf ik natuurlijk thuis.

Na meer dan 2 maanden thuis te zitten zou ik er toch wel weer eens op uit willen.. Helaas heb ik geen auto en moet dus wel met de trein als ik een dagje uit wil. Dan kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die denken, je kan toch in je eigen omgeving fietsen of wandelen? Ja, natuurlijk, dat heb ik ook vrijwel sinds begin maart gedaan (in mijn eentje), maar er komt een moment dat je je eigen omgeving wel weer even kent en meer van Nederland wilt ontdekken, al is het een natuurgebied of plaats op 15 min reizen met de trein.

Is dat een noodzakelijke reis? Nee, maar ik vind wel dat er wat meer ruimte moet komen voor mensen zoals ik, zeker op tijden waarvan je weet dat het rustig is in de trein zou je het advies moeten zijn: Reis alleen zonder gezondheidsklachten. Dus zoals straks het nieuwe ‘corona’ advies is: Blijf thuis bij klachten.

PS: Hiermee wil ik niet zeggen dat ik komende zondag ineens de trein pak hoor, ben gewoon benieuwd naar jullie mening :wink:

Reputatie 7
Badge +3

Het begrip “noodzakelijke reis” is m.i. nogal arbitrair. Als je elders een activiteit wilt doen dan zal je moeten reizen, als die activiteit nou werk, onderwijs, familiebezoek of iets anders is. In die zin is een reis altijd noodzakelijk. Een reis is pas niet noodzakelijk als het om de lol van het reizen zelf gaat. Dat soort reizen wordt zeker gemaakt, maar dat zullen er relatief erg weinig zijn. 

Op de site van de Rijksoverheid staat:

Wanneer kan ik gebruik maken van het openbaar vervoer? Wat betekent een ‘noodzakelijke’ reis?

Reis alleen met het openbaar vervoer (ov) als het echt nodig is en u geen ander vervoer heeft. Zo zorgen we ervoor dat er genoeg plek is voor mensen die in de zorg werken, voor schoonmakers, supermarktmedewerkers en andere mensen die voor hun werk moeten reizen. Is uw reis echt noodzakelijk en heeft u geen andere reismogelijkheden? Dan kunt u met het ov reizen. Denk bij ‘noodzakelijk’ aan de volgende situaties:

  • U heeft een afspraak in het ziekenhuis.
  • U bent mantelzorger voor iemand in uw omgeving.
  • U moet aanwezig zijn bij een uitvaartplechtigheid.
  • U moet een schoolexamen afleggen.
  • U bent een gescheiden ouder en uw kind woont wisselend bij 1 van de ouders.

Ga altijd voor uzelf na of er echt geen andere reismogelijkheden zijn. Neem de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen, zoals voor en na de reis handen wassen Geef elkaar de ruimte en houd 1,5 meter afstand op de stations, perrons en bij de haltes. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is vanaf 1 juni verplicht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-vervoer-en-reizen/verkeer-en-vervoer

Reputatie 7
Badge +3

ik verwacht van NS dat de keuzedagen langer geldig zijn en dus later in het jaar toch nog gebruikt kunnen worden

In de openingspost van dit topic staat duidelijk wat er met de keuzedagen gedaan kan worden.


Met andere regels dan de website. Dus wordt u gezegd dat u pas na het verlopen van de Keuzedagen opnieuw contact kunt opnemen, verwijs dan naar deze community. Maar als u net nieuwe heeft gekregen, dan heeft nog 2 maanden de tijd voor ze verlopen zijn.

 

Reputatie 7
Badge +3

ik verwacht van NS dat de keuzedagen langer geldig zijn en dus later in het jaar toch nog gebruikt kunnen worden

In de openingspost van dit topic staat duidelijk wat er met de keuzedagen gedaan kan worden.

Vandaag bericht ontvangen over nieuwe periode Keizersgracht. Tegelijk wordt aangeraden NIET voor het leuke een treinreis te maken.  Daarvoor heb ik juist dat keuzedag-abonnement.

ik verwacht van NS dat de keuzedagen langer geldig zijn en dus later in het jaar toch nog gebruikt kunnen worden

Beste, ik wil van mijn traject vrij abbo overstappen naar flex zonder abbo. Echter zou ik ook graag geld terug willen ontvangen voor de afgelopen maanden dat ik niet gereisd heb vanwege corona (sinds 15 februari). Hoe kan ik hiervoor restitutie voor aanvragen?

Vriendelijke groet,

Eline

 

Dit is een beetje afhankelijk van uw abonnement, maar ik geef uw eerlijk gezegd weinig kans. NS kan niet controleren of u niet gereisd heeft en vergoedingen met terugwerkende kracht wordt (bijna) niet toegekend.

dat kunnen jullie gewoon in mijn reishistorie zien? Als ik mijn reisgegevens wil inkijken moet ik toch ook daar kijken, ik kan het natuurlijk ook delen als dat nodig is als verificatie. Ik vind het nogal jammer dat ik geen bericht ontvangen heb op het moment dat ik mijn abbonement heb kunnen omzetten wat mij veel geld had kunnen schelen. Het zou fijn zijn als jullie mij hierin tegemoet kunnen komen

Geachte heer van Boxtel, Mijn vrouw en ik (allebei 70+) hebben al jaren een abonnement bij de NS en maken hierbij ook gebruik van de zogenaamde keuzedagen. Op dit moment is het niet mogelijk om deze keuzedagen op te nemen vanwege de coronamaatregelen. Hiervoor hebben we natuurlijk begrip. Waar we minder begrip voor hebben is de omslachtige manier waarop wij (en waarschijnlijk vele duizenden 70-plussers) deze keuzedagen kunnen laten verschuiven naar een latere datum. Je moet bellen of chatten met de NS, wat erg veel tijd vraagt van de NS en van ons. De medewerker van de NS waar we contact mee hadden deelde mee dat het uitstellen van een keuzedag naar een latere datum pas kan gebeuren nadat deze keuzedag was verlopen. Toen ik de suggestie gaf dat de NS alle keuzedagen voor alle abonnementen  toch veel eenvoudiger centraal kan verschuiven, gaf deze medewerker mij groot gelijk, maar " Hij/zij ging hier niet over". 

U gaat er wel over, mijnheer van Boxtel, kunt u dit niet gewoon  even regelen? Het automatisch uitstellen van keuzedagen naar een latere datum bespaart enorm veel tijd en moeite voor zowel de NS ( ze zijn al overbelast) en voor de duizenden 70-plussers n Nederland. Of moeten we het zien als een bezigheidstherapie voor ons? Er zijn toch geen andere (financiële) redenen voor de NS om dit zo omslachtig te maken?

Mijnheer van Boxtel, regelt u het even? Alvast vriendelijk bedankt, mede namens alle thuiszittende 70-plussers van Nederland, Tom Gruijters 

Beste, ik wil van mijn traject vrij abbo overstappen naar flex zonder abbo. Echter zou ik ook graag geld terug willen ontvangen voor de afgelopen maanden dat ik niet gereisd heb vanwege corona (sinds 15 februari). Hoe kan ik hiervoor restitutie voor aanvragen?

Vriendelijke groet,

Eline

 

Dit is een beetje afhankelijk van uw abonnement, maar ik geef uw eerlijk gezegd weinig kans. NS kan niet controleren of u niet gereisd heeft en vergoedingen met terugwerkende kracht wordt (bijna) niet toegekend.

Beste, ik wil van mijn traject vrij abbo overstappen naar flex zonder abbo. Echter zou ik ook graag geld terug willen ontvangen voor de afgelopen maanden dat ik niet gereisd heb vanwege corona (sinds 15 februari). Hoe kan ik hiervoor restitutie voor aanvragen?

Vriendelijke groet,

Eline

Reageer