Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Goede morgen,

 

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben een moeder van middelbare leeftijd en wil graag mijn kind van 36 bezoeken in Amsterdam. Er wordt steeds gezegd als je niet “hoeft” ga niet reizen. Als ik nu, in het WEEKEND dit toch een keer wil ondernemen, wordt mij dan de trein geweigerd? En hoe doen andere mensen dat in het weekend, die misschien met gezin of kinderen ergens heen willen? Ik heb mij al een mondkapje aangeschaft. En hoe gaat het met bus of tram, reeds in Amsterdam aangekomen?

Onze categorie mensen zie ik niet voorbij komen in de verhalen. 

 

Ik zit met een zelfde soort 'probleem’ Ik wil mijn moeder van 76 graag bezoeken (en moet haar helpen met wat administratieve taken), maar heb geen auto en te lang niet gereden om veilig ergens heen te rijden met een deelauto. Tijdstip/dag maakt in dit geval niet uit. Op de fiets is het voor mij zo'n 40 km enkele reis. Het zou mooi zijn als mensen zoals u en ik kunnen reizen op een rustig tijdstip (NS kunnen jullie hierin advies geven/een plan maken?) dat er geen diensten beginnen voor mensen die naar hun werk moeten (met mondkapje, hygienemaatregelen, etc). 

Dank voor uw reactie. En als ik in het weekend zou gaan.?

Ja, hoe belangrijk is een bezoek, ik ga geen rondje door Amsterdam lopen.Of staan de treinen leeg in de weekends, zijn er geen mensen...de wat oudere of gelijk gestemde die misschien ook wel een keer naar familie willen of anders. Er gaan vast weer mensen dagtripjes maken naar strand of dergelijke. In het weekend zijn er weinig of geen werkende mensen. Ik ben niet in het bezit van een auto. Maar u hebt gelijk het is aan mezelf hoe belangrijk ik het vind. 

Toch blijf ik het vreemd vinden dat over mijn “probleem” nergens iets vermeld wordt. Buiten de genomen maatregelen die ik al wist. 

Reputatie 7
Badge +3

Goede morgen,

 

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben een moeder van middelbare leeftijd en wil graag mijn kind van 36 bezoeken in Amsterdam. Er wordt steeds gezegd als je niet “hoeft” ga niet reizen. Als ik nu, in het WEEKEND dit toch een keer wil ondernemen, wordt mij dan de trein geweigerd? En hoe doen andere mensen dat in het weekend, die misschien met gezin of kinderen ergens heen willen? Ik heb mij al een mondkapje aangeschaft. En hoe gaat het met bus of tram, reeds in Amsterdam aangekomen?

Onze categorie mensen zie ik niet voorbij komen in de verhalen. 

 


Mondkapjes zijn vanaf 1 juni in alle OV verplicht, dus ook in bus en tram.

NS raadt het af om de trein te gebruiken voor niet-noodzakelijke reizen. U kunt zelf inschatten hoe nood-zakelijk uw reis is. Datzelfde geldt voor iedereen. Niand zal geweigerd worden in de trein, wel kan gevraagd worden om bij drukte de trein te verlaten zodat er ruimte is voor hen die gaan werken of teruggaan na een dag van werken.

Reputatie 6

Ik lees net het volgende: https://indebuurt.nl/haarlem/gemeente/haarlem-start-op-de-bewaakte-ns-fietsenstalling-in-station-haarlem-gaat-weer-open~88956/

Goede morgen,

 

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben een moeder van middelbare leeftijd en wil graag mijn kind van 36 bezoeken in Amsterdam. Er wordt steeds gezegd als je niet “hoeft” ga niet reizen. Als ik nu, in het WEEKEND dit toch een keer wil ondernemen, wordt mij dan de trein geweigerd? En hoe doen andere mensen dat in het weekend, die misschien met gezin of kinderen ergens heen willen? Ik heb mij al een mondkapje aangeschaft. En hoe gaat het met bus of tram, reeds in Amsterdam aangekomen?

Onze categorie mensen zie ik niet voorbij komen in de verhalen. 

 

Reputatie 6

Hoi, 
ik zie nu dat ik mijn fiets niet meer mee mag nemen in de trein. De dienstregeling is nu zo, dat ik niet op tijd op mijn werk kan komen, tenzij ik mijn fiets meeneem. Dit geldt alleen voor de zaterdag ochtend. 
Ik heb geen vouwfiets, geen rijbewijs en geen auto. Ik werk in de zorg, dus het is niet onnodig om te reizen. Ik vraag me af of er een uitzondering gemaakt kan worden, dat ik met een bewijs wel mijn fiets kan meenemen?
 

Zou een OV fiets voor jou een optie zijn? Of kun je je fiets bij het station stallen?

Als ik een vergoeding kan krijgen voor de OV fiets is dit een optie, ik moet hierdoor wel langer fietsen. Want op het dichtstbijzijnde station vanaf mijn werk zijn geen OV fietsen. 


Je wilt een vergoeding voor een OV-fiets die €3,85 kost aan huur, terwijl een fietskaartje normaal €7,50 kost? Deze snap ik niet. Met een OV-fiets ben je juist goedkoper uit. Of je kocht nooit een fietskaartje...

Zoals je ziet gaat het om het weekend, in mijn regio hoef je in het weekend geen fietskaartje te halen. En de reden dat ik mijn fiets meeneem is, omdat er zo vroeg nog geen bus rijdt. Anders was dit ook niet nodig. 

Met welke maatschappij reis je? Want voor NS geldt deze regeling in ieder geval niet. 

Hoi, 
ik zie nu dat ik mijn fiets niet meer mee mag nemen in de trein. De dienstregeling is nu zo, dat ik niet op tijd op mijn werk kan komen, tenzij ik mijn fiets meeneem. Dit geldt alleen voor de zaterdag ochtend. 
Ik heb geen vouwfiets, geen rijbewijs en geen auto. Ik werk in de zorg, dus het is niet onnodig om te reizen. Ik vraag me af of er een uitzondering gemaakt kan worden, dat ik met een bewijs wel mijn fiets kan meenemen?
 

Zou een OV fiets voor jou een optie zijn? Of kun je je fiets bij het station stallen?

Als ik een vergoeding kan krijgen voor de OV fiets is dit een optie, ik moet hierdoor wel langer fietsen. Want op het dichtstbijzijnde station vanaf mijn werk zijn geen OV fietsen. 


Je wilt een vergoeding voor een OV-fiets die €3,85 kost aan huur, terwijl een fietskaartje normaal €7,50 kost? Deze snap ik niet. Met een OV-fiets ben je juist goedkoper uit. Of je kocht nooit een fietskaartje...

Zoals je ziet gaat het om het weekend, in mijn regio hoef je in het weekend geen fietskaartje te halen. En de reden dat ik mijn fiets meeneem is, omdat er zo vroeg nog geen bus rijdt. Anders was dit ook niet nodig. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi, 
ik zie nu dat ik mijn fiets niet meer mee mag nemen in de trein. De dienstregeling is nu zo, dat ik niet op tijd op mijn werk kan komen, tenzij ik mijn fiets meeneem. Dit geldt alleen voor de zaterdag ochtend. 
Ik heb geen vouwfiets, geen rijbewijs en geen auto. Ik werk in de zorg, dus het is niet onnodig om te reizen. Ik vraag me af of er een uitzondering gemaakt kan worden, dat ik met een bewijs wel mijn fiets kan meenemen?
 

Zou een OV fiets voor jou een optie zijn? Of kun je je fiets bij het station stallen?

Als ik een vergoeding kan krijgen voor de OV fiets is dit een optie, ik moet hierdoor wel langer fietsen. Want op het dichtstbijzijnde station vanaf mijn werk zijn geen OV fietsen. 


Je wilt een vergoeding voor een OV-fiets die €3,85 kost aan huur, terwijl een fietskaartje normaal €7,50 kost? Deze snap ik niet. Met een OV-fiets ben je juist goedkoper uit. Of je kocht nooit een fietskaartje...

Badge +3

NS en fietsen (in de trein) was altijd al een dingetje.. 

Denk dat het bij deze (sinds 12 mei) gewoon echt einde verhaal is.

Die ondingen willen we helemaal niet! Voor € 7,50 mocht je er eentje mee nemen.

Maar nu even niet!

Mensen die nu ineens zeggen dat doe ik regelmatig (en neem de kosten voor lief) neem ik ook niet al te serieus. 

Het zal best zo zijn maar dan nu maar niet met de trein…

Leesvoer: https://twitter.com/Tine_to_Earth/status/1260957929278144516

 

Hier bieden wij geen vergoeding voor.

Hoi, 
ik zie nu dat ik mijn fiets niet meer mee mag nemen in de trein. De dienstregeling is nu zo, dat ik niet op tijd op mijn werk kan komen, tenzij ik mijn fiets meeneem. Dit geldt alleen voor de zaterdag ochtend. 
Ik heb geen vouwfiets, geen rijbewijs en geen auto. Ik werk in de zorg, dus het is niet onnodig om te reizen. Ik vraag me af of er een uitzondering gemaakt kan worden, dat ik met een bewijs wel mijn fiets kan meenemen?
 

Zou een OV fiets voor jou een optie zijn? Of kun je je fiets bij het station stallen?

Als ik een vergoeding kan krijgen voor de OV fiets is dit een optie, ik moet hierdoor wel langer fietsen. Want op het dichtstbijzijnde station vanaf mijn werk zijn geen OV fietsen. 

Helaas is het niet toegestaan en kan er geen uitzondering worden gemaakt. Het advies om een OV-fiets te huren of een fiets daar te stallen is ook het advies wat ik je wil geven.

Reputatie 6

Hoi, 
ik zie nu dat ik mijn fiets niet meer mee mag nemen in de trein. De dienstregeling is nu zo, dat ik niet op tijd op mijn werk kan komen, tenzij ik mijn fiets meeneem. Dit geldt alleen voor de zaterdag ochtend. 
Ik heb geen vouwfiets, geen rijbewijs en geen auto. Ik werk in de zorg, dus het is niet onnodig om te reizen. Ik vraag me af of er een uitzondering gemaakt kan worden, dat ik met een bewijs wel mijn fiets kan meenemen?
 

Zou een OV fiets voor jou een optie zijn? Of kun je je fiets bij het station stallen?

Hoi, 
ik zie nu dat ik mijn fiets niet meer mee mag nemen in de trein. De dienstregeling is nu zo, dat ik niet op tijd op mijn werk kan komen, tenzij ik mijn fiets meeneem. Dit geldt alleen voor de zaterdag ochtend. 
Ik heb geen vouwfiets, geen rijbewijs en geen auto. Ik werk in de zorg, dus het is niet onnodig om te reizen. Ik vraag me af of er een uitzondering gemaakt kan worden, dat ik met een bewijs wel mijn fiets kan meenemen?
 

Dat kan gebeuren en geeft niets.

Reputatie 6

Ik heb navraag gedaan aan Maxime of zij dit aan het uitzoeken is.

Ik zie nu in mijn privébericht staan dat het pas kan worden uitgezocht cq geregeld als de stallingen weer betaald zijn. Ik heb het verkeerd onthouden 

Ik heb navraag gedaan aan Maxime of zij dit aan het uitzoeken is.

Reputatie 6

Dat verschilt nu per fietsenstalling. Ik durf niet te zeggen wat er precies na 1 juni zal veranderen, maar tot nu toe zijn de regels als volgt:

 

  1. Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.
  2. Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. 
  3. De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de Klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen.

En kunnen abonnementhouders nog worden gecompenseerd voor de periode dat de stalling gratis is? @Maxime NS was daar mee bezig dat na te gaan geloof ik :)

Het begrip “noodzakelijke reis” is m.i. nogal arbitrair. Als je elders een activiteit wilt doen dan zal je moeten reizen, als die activiteit nou werk, onderwijs, familiebezoek of iets anders is. In die zin is een reis altijd noodzakelijk. Een reis is pas niet noodzakelijk als het om de lol van het reizen zelf gaat. Dat soort reizen wordt zeker gemaakt, maar dat zullen er relatief erg weinig zijn. 

Op de site van de Rijksoverheid staat:

Wanneer kan ik gebruik maken van het openbaar vervoer? Wat betekent een ‘noodzakelijke’ reis?

Reis alleen met het openbaar vervoer (ov) als het echt nodig is en u geen ander vervoer heeft. Zo zorgen we ervoor dat er genoeg plek is voor mensen die in de zorg werken, voor schoonmakers, supermarktmedewerkers en andere mensen die voor hun werk moeten reizen. Is uw reis echt noodzakelijk en heeft u geen andere reismogelijkheden? Dan kunt u met het ov reizen. Denk bij ‘noodzakelijk’ aan de volgende situaties:

  • U heeft een afspraak in het ziekenhuis.
  • U bent mantelzorger voor iemand in uw omgeving.
  • U moet aanwezig zijn bij een uitvaartplechtigheid.
  • U moet een schoolexamen afleggen.
  • U bent een gescheiden ouder en uw kind woont wisselend bij 1 van de ouders.

Ga altijd voor uzelf na of er echt geen andere reismogelijkheden zijn. Neem de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen, zoals voor en na de reis handen wassen Geef elkaar de ruimte en houd 1,5 meter afstand op de stations, perrons en bij de haltes. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is vanaf 1 juni verplicht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-vervoer-en-reizen/verkeer-en-vervoer

Familie van 70 plus (op anderhalve meter afstand en als 2e persoon in het netwerk van de 70 plusser) bezoeken kan dus beter niet per trein als ik bovenstaande goed begrijp?

Dat verschilt nu per fietsenstalling. Ik durf niet te zeggen wat er precies na 1 juni zal veranderen, maar tot nu toe zijn de regels als volgt:

 

  1. Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.
  2. Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. 
  3. De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de Klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen.

Blijven de fietsenstallingen ook na 1 juni nog gratis of verandert dit?

Reputatie 7
Badge +3

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 

De mondkapjesplicht is uiteindelijk een overheidsmaatregel. Maar dit betekent verplicht een mondkapje op. Zo niet dan kun je inderdaad geweigerd worden of een boete ontvangen.

Als je een mondkapje niet kan dragen is het openbaar vervoer dus geen optie als vervoersmiddel


En als hij een doktersverklaring laat zien?

Het is tenslotte een noodzakelijke reis.

Stomme mondkapjes!

 

Binnenkort mijn abo toch maar naar flex zetten om de staatskas niet te spekken. :p


Ik denk niet dat een arts iemand met zulke klachten een doktersverklaring zal geven om zonder mondkapje in het OV te reizen waar de 1,5 m vaak niet haalbaar is.

Een arts zal eerder adviseren om juist uit het OV weg te blijven.

Reputatie 5

Ik zal zo af en toe, niet dagelijks, met de trein moeten reizen voor mijn werk.

Nu lees ik dat vanaf 1 juni een mondkapje verplicht is in de trein en hier ontstaat dan voor mij een probleem: met een mondkapje, of iets anders dat neus en mond bedekt, zal ik binnen enkele minuten medische hulp nodig hebben weet ik uit ervaring omdat ik daardoor een ernstige hyperventilatie-aanval zal krijgen. Ik ga dus knock-out!! Bovendien ben ik hartpatiënt en zal een aanval ook wat dát betreft niet bevorderlijk werken.

Ik zal dus, noodgedwongen, zonder mondkapje gaan reizen, ik kán namelijk niet anders!
Gaat NS mij nu buitensluiten om gezondheidsredenen die absoluut niet gerelateerd zijn aan deze griep?

Of: kan ik een boete verwachten (die ik dan natuurlijk niet betaal en ga aanvechten en er de publiciteit mee zoeken!)?

Vanzelfsprekend zal ik niet reizen bij koorts of andere ziekteverschijnselen.
Ik ben ook niet in risicogebieden geweest en heb geen contact met mensen met ziekteverschijnselen.


Ik hoor graag waar ik aan toe ben?
 

 

 

De mondkapjesplicht is uiteindelijk een overheidsmaatregel. Maar dit betekent verplicht een mondkapje op. Zo niet dan kun je inderdaad geweigerd worden of een boete ontvangen.

Als je een mondkapje niet kan dragen is het openbaar vervoer dus geen optie als vervoersmiddel


En als hij een doktersverklaring laat zien?

Het is tenslotte een noodzakelijke reis.

Stomme mondkapjes!

 

Binnenkort mijn abo toch maar naar flex zetten om de staatskas niet te spekken. :p

Reputatie 7
Badge

Volgens het NOS artikel op https://nos.nl/l/2333848 moeten reizigers van NS vanaf 1 juni indien er geen stoel met een groene sticker beschikbaar is een volgende trein nemen. Hoe moet dit in de praktijk gaan werken? Is er opeens overal nauwkeurige drukte-indicatie beschikbaar? Worden de halteertijden enorm verlengd? Voor ik de hele trein door zou hebben kunnen lopen om te kijken of er nog ergens een stoel met een groene sticker beschikbaar is, zou een trein normaal al lang rijden en dit lijkt me vanaf buiten niet goed te zien. Daarbij bestaat bij buitenlangs zoeken naar een vrije stoel het risico dat de conducteur opeens fluit en je niet meer in mag stappen, terwijl er misschien best nog ergens een stoel met sticker vrij was.

Ik begrijp absoluut dat er maatregelen nodig zijn, maar dit is praktisch toch volkomen onuitvoerbaar?

Reputatie 7
Badge +1

Zou de begin post in dit topic geüpdate kunnen worden met de nieuwe maatregelen die sinds 12 mei gelden (fiets en samenreiskorting)? 

Zo te zien is het e.e.a aangepast, fijn dat het zo snel opgepakt wordt, maar er ontbreekt nog een wijziging.

Onder 1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits staat nog steeds dit:

  • Fietsen (m.u.v. vouwfietsen) mogen nog steeds enkel meegenomen worden in de daluren en enkel met een Fietskaart Dal.

Edit: Pijlsnel zijn jullie met de aanpassing, merci! 

Reageer