Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

En de volgende…

Roosendaal naar Dordrecht vertrektijd 16:08 we werden aangesproken met Heren weg uit deze 1e klas deze is van mijn jullie mogen naar de andere 1e klas maar dat betekent nu dat er minder reizigers gebruiken kunnen maken van 1e klas want wij zitten al 1,5 meter van elkaar.

 

Als dit letterlijk zo gezegd is, vind ik dat die conducteur per direct een andere baan moet zoeken.

Badge +3

En de volgende… (FLIRT-3):

Roosendaal naar Dordrecht vertrektijd 16:08 we werden aangesproken met Heren weg uit deze 1e klas deze is van mijn jullie mogen naar de andere 1e klas maar dat betekent nu dat er minder reizigers gebruiken kunnen maken van 1e klas want wij zitten al 1,5 meter van elkaar.

Reputatie 6

Twee zaken:

- Kan de informatie over de fietsenstallingen worden bijgewerkt. Er staat nog steeds dat het tot 6 april geldt dat aantal fietsenstallingen dicht zijn... Lijkt me dat dat 19 mei is?

- De tekst mbt de bemenste fietsenstalling die gratis zijn voor onbepaalde tijd, roept bij mij als abonnementhouder wat wrevel op. Tot nu toe nog niets gehoord over restitutie of wat dat betekent voor mij als abonnementhouder. Ben benieuwd wat jullie ideeën zijn hierover. Of meldt dat abonnementhouders doorbetalen zoals gebruikelijk is.. dan klopt de tekst iig.

 

 

Reputatie 2

Ik sleutel ook niet graag buiten om, echt alleen als ik niet anders kan, maar dan nog eis ik geen 1e klas op. 

Ben benieuwd in welk treintype dit het vaakst voorkomt, want Flirt en SNG buiten om sleutelen is een stuk veiliger dan ander materieel.


Persoonlijk denk ik niet dat het met sleutelen te maken heeft Loes. Veel van je collega’s zoeken een plek op waar geen reizigers zitten. Je ziet dat bijvoorbeeld ook bij de intercity direct treinen waar zelfs de stilteruimtes worden dichtgedraaid. In het tijdperk voor Corona keken de HC’s even door het raam en liepen door naar een andere eerste klas. Met de huidige basisregeling moet iedereen in dezelfde sprinter om bijvoorbeeld naar Amsterdam, Utrecht en verder te gaan. Ook zijn er meer zwartrijders/ reizigers die vermoedelijk zonder betaling gebruik maken van de eerste klas. Er zitten nu dus relatief vaker, ook buiten de spits, reizigers in de eerste klas. In de gemelde gevallen was er overigens nog steeds ruimte voor de conducteur met in achtenneming van de richtlijnen van het RIVM. Alleen zitten is dan natuurlijk alleen nog mogelijk in de cabine. Ik kan me voorstellen dat je liever wat meer ruimte hebt als je verder helemaal niets kan doen. Om de eerste klas dan maar te halveren en betalende reizigers door heel de trein te sturen, waarbij je iedereen in heel trein bloot stelt aan potentieel gevaar is natuurlijk krankzinnig. 

Ik sleutel ook niet graag buiten om, echt alleen als ik niet anders kan, maar dan nog eis ik geen 1e klas op. 

Ben benieuwd in welk treintype dit het vaakst voorkomt, want Flirt en SNG buiten om sleutelen is een stuk veiliger dan ander materieel.

Ik heb geen idee @Robert B, het feit dat dit speelt, blijf ik niet ok vinden.

Uit wat tweets (ga ik verder niet over oordelen) maak ik op dat men ‘buitenom sleutelen’ niet fijn vindt, dus dan maar een 1e klas opeisen voor jezelf?

 

Buitenom sleutelen 'niet fijn vinden’ en mensen dan maar een hele trein doorsturen klinkt redelijk egocentrisch in het kader van de #samentegencorona. 

 

Artikel 73 Wet Personenvervoer 2000?

“Een ieder is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang op te volgen die door of vanwege de vervoerder duidelijk kenbaar zijn gemaakt.”

Daar kan je natuurlijk alles mee als conducteur - niet verkeerd bedoeld overigens. 

Badge +3

Ik heb geen idee @Robert B, het feit dat dit speelt, blijf ik niet ok vinden.

Uit wat tweets (ga ik verder niet over oordelen) maak ik op dat men ‘buitenom sleutelen’ niet fijn vindt, dus dan maar een 1e klas opeisen voor jezelf?

Mijn eerdere reactie/nieuws van de vakbonden was ook maar ter info, heb daar geen mening over want niet betrokken (geen NS en ik reis niet met het ov nu).

Behalve dan de anderhalvemetermaatregelen, dus je gaat géén mensen de hele trein door sturen op zoek naar die andere 1e klas in een sprinter.

Ik heb geen idee @Robert B, het feit dat dit speelt, blijf ik niet ok vinden.

Badge +3

En hoe sterk sta je wanneer je als reiziger gewoon 1e klas blijft zitten en de HC wijst op de drie (!) andere aangewezen ‘werkplekken’ in een SLT 3+6?

Reputatie 7

Rebellie in het verlengde van de oproepen dat de trein uitsluitend zou rijden tbv werknemers in de vitale sectoren.

@Pingpong

Ik heb er niets over gelezen bij de vakbond. Ik doe er niet aan mee iig.

En dat is zeker te prijzen Loes. Individuele werknemers die posters gaan maken om reizigers uit de 1e klasse te weren…. Tsja, toen ik het las dacht ik gelijk aan Astrid Joosten met het programma Kanniewaarzijn. Ik weet dat de vakbonden binnen NS een zeer sterke positie hebben en dit leek mij typisch iets wat een vakbond bedacht zou kunnen hebben, maar goed het zijn dus individuele werknemers. 

@Pingpong 

Ik heb er niets over gelezen bij de vakbond. Ik doe er niet aan mee iig.

Ik heb het maar even doorgestuurd naar de Telegraaf. Benieuwd wat zij ervan vinden.

Het riekt naar muiterij. De instructies van de werkgever zoals Loes die verwoordt zijn duidelijk. Werknemers horen in beginsel instructies van de werkgever op te volgen. 

Dan heb ik dat niet goed geformuleerd.

Het rijdend personeel, een aantal collega's heeft uit eigen beweging posters gemaakt om bv de 1e klas af te sluiten.

Dit is niet het NS beleid, onze werkruimte mag de 1e klas en 2e klas zijn zonder afsluiten, anders onbemande cabine.

Ja maar dan moet het management daarop toch reageren en als het dat niet doet is het dus onbekwaam. Of is dit iets wat een vakbond heeft bedacht??

Reputatie 7
Badge +3

Dan heb ik dat niet goed geformuleerd.

Het rijdend personeel, een aantal collega's heeft uit eigen beweging posters gemaakt om bv de 1e klas af te sluiten.

Dit is niet het NS beleid, onze werkruimte mag de 1e klas en 2e klas zijn zonder afsluiten, anders onbemande cabine.


Wanneer iemand ziet dat een 1e klas afgesloten is door een NS medewerker, melden met tijd, traject, treinnummer via Social media?

 

Dan heb ik dat niet goed geformuleerd.

Het rijdend personeel, een aantal collega's heeft uit eigen beweging posters gemaakt om bv de 1e klas af te sluiten.

Dit is niet het NS beleid, onze werkruimte mag de 1e klas en 2e klas zijn zonder afsluiten, anders onbemande cabine.

Vanuit de moderatoren weet ik dat die hun best gedaan hebben, ik heb ook nog een en ander aangekaart en het loopt ergens spaak. De moderatoren treffen geen blaam, we hebben het samen getracht goed gecommuniceerd te krijgen en daar wacht ik nog steeds op. Hopelijk wordt dit signaal eens opgepakt, want ook ik word niet vrolijk. Doelend op de muur waar het nu stroef loopt.

Oh, ik schrok al :laughing: … Dacht bij het lezen van “er worden al prints uitgedeeld waar op staat dat het alleen voor personeel is” dat het ging om posters die jullie op de 1e klas konden plakken...

Dat dacht ik eerlijk gezegd ook.

Badge +3

Vanuit de moderatoren weet ik dat die hun best gedaan hebben, ik heb ook nog een en ander aangekaart en het loopt ergens spaak. De moderatoren treffen geen blaam, we hebben het samen getracht goed gecommuniceerd te krijgen en daar wacht ik nog steeds op. Hopelijk wordt dit signaal eens opgepakt, want ook ik word niet vrolijk. Doelend op de muur waar het nu stroef loopt.

Oh, ik schrok al :laughing: … Dacht bij het lezen van “er worden al prints uitgedeeld waar op staat dat het alleen voor personeel is” dat het ging om posters die jullie op de 1e klas konden plakken...

@Pingpong 

Vanuit de moderatoren weet ik dat die hun best gedaan hebben, ik heb ook nog een en ander aangekaart en het loopt ergens spaak. De moderatoren treffen geen blaam, we hebben het samen getracht goed gecommuniceerd te krijgen en daar wacht ik nog steeds op. Hopelijk wordt dit signaal eens opgepakt, want ook ik word niet vrolijk. Doelend op de muur waar het nu stroef loopt.

Ik wacht nog steeds op officiele interne communicatie over dit onderwerp, want er worden al prints uitgedeeld waar op staat dat het alleen voor personeel is. Ik weet dat de moderatoren hun best gedaan hebben om dit nogmaals onder de aandacht te brengen en ik wacht nog steeds op het interne bericht, want dat moet er nog steeds uit. 

 

Ik vind deze reactie van Loes helemaal niet leuk, ik vind het diep triest. We gaan nu de 5e week van deze crisis in. In week 2 waren al de eerste meldingen op dit forum over conducteurs die de 1e klasse opeisten en Loes deelt nu doodleuk mee dat er nog steeds geen interne berichtgeving hierover is. Ik vind het echt treurig. Past dan wel weer geheel bij, zoals hier vaker op het forum geconstateerd, de gemakzucht waarbij afdelingen van NS op topics op dit forum reageren. (helaas ik heb nog steeds geen reactie gehad, nee nog steeds geen nieuws enz.enz.).

Het management van NS zou zich de ogen uit de kop moeten schamen over de struisvogelpolitiek die ze nu ten toon spreiden. Ga eens leiding geven zou ik zo zeggen en jullie dikbetaalde banen waarmaken!   

Ik wacht nog steeds op officiele interne communicatie over dit onderwerp, want er worden al prints uitgedeeld waar op staat dat het alleen voor personeel is. Ik weet dat de moderatoren hun best gedaan hebben om dit nogmaals onder de aandacht te brengen en ik wacht nog steeds op het interne bericht, want dat moet er nog steeds uit. 

Edit: het is voor NS personeel niet toegestaan reizigersruimtes af te sluiten!

Reputatie 7
Badge +3

Er komen er alleen steeds vaker meldingen dat HC's de eerste klas voor zichzelf claimen. Ik vraag me af of veel HC's dit doet of dat het steeds dezelfde HC's betreft. Ze kunnen toch in de onbemande cabine zitten? Ook in niet Corona-tijd zijn er er veel die daar zitten.

Komt ‘ie hè?

@NS_online is het normaal dat de HC op rit 4353 van Weesp naar Almere . De complete 1e klas voor zich eigen neemt ? En dan gewoon zegt . Jij mag ergens anders gaan zitten ik zit hier alleen ? Beetje asociaal dit ! Hij kan toch ook in een lege cabine zitten?

Hebben die HC’s geen instructies gekregen, of gewoon schijt aan het beleid? Dit soort handelen (en het melden) zal toch zeker niet in hun voordeel werken...


Helaas het tweede, zoals Loes ook al aan heeft gegeven. :disappointed:

Reageer