Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 2

Ja, als je het zo bekijkt is elke reis noodzakelijk.. In beweging blijven is goed voor je, en dus een dagje uit met de trein ook :grin:

De vraag is vooral, kunnen we weer wat meer op pad gaan of niet.

Het begrip “noodzakelijke reis” is m.i. nogal arbitrair. Als je elders een activiteit wilt doen dan zal je moeten reizen, als die activiteit nou werk, onderwijs, familiebezoek of iets anders is. In die zin is een reis altijd noodzakelijk. Een reis is pas niet noodzakelijk als het om de lol van het reizen zelf gaat. Dat soort reizen wordt zeker gemaakt, maar dat zullen er relatief erg weinig zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

De informatie over Keuzedagen in het vastgezette bericht wijkt af van de informatie op de website. Het hangt van de klantenservice medewerker af welke regels er gehanteerd worden. Graag 1 duidelijke regel.

Reputatie 7
Badge +3

Het kabinet geeft aan dat we weer alleen de straat op mogen om te gaan sporten e.d. zolang we maar geen gezondheidsklachten hebben. Dat is natuurlijk zeer goed nieuws, maar brengt ook veel vragen met zich mee..

Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit hoorde is de trein.. Sinds begin maart heb ik niet meer met de trein gereisd, terwijl ik voorheen vrijwel elk weekend naar verschillende bestemmingen in Nederland ging. Mijn vraag is, mag ik nu weer alleen op pad met de trein? Ik weet dat het al niet verboden is, maar wil ook niet als egoïst overkomen omdat ik plezierreisjes maak. Een auto heb ik niet.

Even voor de duidelijkheid, ik ga altijd alleen op pad, ik reis alleen in de weekenden, zoek nooit de drukte op omdat ik altijd op rustige tijden reis (om 7:00 uur op zondagochtend bijvoorbeeld). Verder als ik op straat kom, houd ik me uiteraard aan de maatregelen zoals 1,5m afstand houden, handen vaak wassen (als ik een dagje wegga, had ik altijd al van alles mee om dit goed te kunnen doen :grinning: ), nies of hoest in je elleboog etc


Tot 1 juni is het OV bestemd voor noodzakelijke reizen, of dat ook na 1 juni ook zo is, weet ik niet. De exacte regels volgen later deze week. Wel worden vanaf 1 juni mondkapjes in het OV verplicht.

Gisteren is opgeroepen om drukke plaatsen te mijden. Hou er ook rekening mee dat als er horeca geopend is je in de meeste gevallen zal moeten reserveren.

 

Reputatie 2

Het kabinet geeft aan dat we weer alleen de straat op mogen om te gaan sporten e.d. zolang we maar geen gezondheidsklachten hebben. Dat is natuurlijk zeer goed nieuws, maar brengt ook veel vragen met zich mee..

Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit hoorde is de trein.. Sinds begin maart heb ik niet meer met de trein gereisd, terwijl ik voorheen vrijwel elk weekend naar verschillende bestemmingen in Nederland ging. Mijn vraag is, mag ik nu weer alleen op pad met de trein? Ik weet dat het al niet verboden is, maar wil ook niet als egoïst overkomen omdat ik plezierreisjes maak. Een auto heb ik niet.

Even voor de duidelijkheid, ik ga altijd alleen op pad, ik reis alleen in de weekenden, zoek nooit de drukte op omdat ik altijd op rustige tijden reis (om 7:00 uur op zondagochtend bijvoorbeeld). Verder als ik op straat kom, houd ik me uiteraard aan de maatregelen zoals 1,5m afstand houden, handen vaak wassen (als ik een dagje wegga, had ik altijd al van alles mee om dit goed te kunnen doen :grinning: ), nies of hoest in je elleboog etc

Dat is natuurlijk ook een optie. :slight_smile:

Ik zou dan wel aanraden om dit via een nieuw topic te doen, in plaats van als een reactie op een bestaand topic.

Reputatie 7
Badge +1

@alexjoke Als u dat wilt kunt u ook uw plannen hier op de community delen zodat we met zijn allen naar uw idee kunnen kijken. Misschien heeft u wel een briljante oplossing? Met de grote kennis die hier aanwezig is, kunnen de communityleden u vast (voor zover dat kan) vertellen of een idee eventueel haalbaar is.

Ik ben daarnaast ook zelf best wel nieuwsgierig naar uw idee. :wink:

Goedemorgen alexjoke en welkom bij de NS Community!

Wij hebben helaas geen e-mail adres beschikbaar waar je dit naar kunt sturen. Suggesties kunnen, net als klachten, via de reguliere Klantenservice kanalen. Als je iets op papier hebt gezet en als bijlage of iets dergelijks wilt meesturen kun je daarvoor het beste contact zoeken via Facebook of Chat (optie ‘Chat met NS’).
Let wel, net als bij klachten krijgen we als Klantenservice zelden feedback op suggesties, dus je zult hier zelf ook geen terugkoppeling op krijgen.

Ik heb samen met anderen een idee op papier gezet voor een corona veilige trein.

ik zou graag willen weten waar ik dit idee zou kunnen delen voor eventuele haalbaarheid.
 

graag een emailadres waar ik mijn idee kan delen.

Wellicht een idee om in de app in te bouwen in hoeverre de trajecten belast zijn en of je beter later/eerder kunt reizen.

Reputatie 7
Badge +3

Geachte heer/mevrouw,

 

Wij, mijn vrouw en ik zitten met een probleem. Mogelijk kunt u hier iets in betekenen.

 

Wij hebben al jarenlang een NS-voordeeluren abonnement waarin een 7-tal vrijereizen zijn opgenomen. Dit abonnement kan niet meer worden gekocht, maar zolang we het niet opzeggen blijft het doorlopen. Dat betekent voor ons dat als wij het abonnement opzeggen, wij een ander abonnement moeten kopen zonder vrije reizen.

 

Wij hebben daarover met de NS gebeld, omdat in deze tijd van het coronavirus, wij niet meer mogen reizen. Gezien onze leeftijd zitten we in de risicogroep. Wij hebben gevraagd om het voordeeluren abonnement op te schorten, maar dat bleek niet mogelijk. Omdat we daar geen gebruik meer van kunnen maken krijgen we wel het geld van de vrije reizen in de vorm van vouchers terug. Ook kunnen we het abonnement opzeggen. Voor ons is dat geen echte oplossing voor ons beider abonnement.

 

Wij hebben het abonnement met name voor de vrije reizen en een enkele keer voor de 40% korting. Maar ook daar maken we nu geen gebruik meer van. Ons abonnement loopt op 1 oktober af. Onze vraag is of het niet zo te regelen is dat het abonnement tijdelijk kan worden opgezegd zonder dat wij onze vrije reizen verliezen.

 

Met vriendelijke groet, Gerda en Bertus

 

Post aangepast door moderator in verband met delen persoonlijke gegevens

Keuzedagen zijn aan te schaffen bij een Dal voordeel abonnement waarbij op saldo gereisd wordt. Keuzedagen zijn niet te bestellen bij een Flex abonnement. Dal voordeel kent echter al een middagspitsbeperking die bij een Voordeelurenabonnement pas in 2021 gaat gelden. Vanaf eind dit jaar kunnen nieuwe klanten geen Keuzedagen meer aanschaffen. Als u nu uw Voordeelurenabonnement opzegt dan zal u als u in 2021 Keuzedagen wilt behouden voor december 2020 een dal voordeel abonnement met keuzedagen moeten bestellen.

Wanneer u besluit om uw Voordeelurenabonnement te houden, dan kunt via de klantenservice voor elke verlopen keuzedag een coupon code krijgen.

 

Dag Gerda en Bertus,

Begrijpelijk dat jullie je abonnement niet willen opzeggen. Wat betreft het niet kunnen gebruiken van je Keuzedagen kan je via onze Klantenservice een couponcode verkrijgen ter vervanging van de verlopen Keuzedagen. Deze couponcode kan je online verzilveren voor een nieuwe Keuzedag. Deze is geldig tot en met 31 december 2020. Het is bij onze Klantenservice momenteel wel erg druk. Als het geen haast heeft wil ik je vragen nog even te wachten met contact opnemen of contact op te nemen na 21.00 uur / voor 8.00 uur. 

Geachte heer/mevrouw,

 

Wij, mijn vrouw en ik zitten met een probleem. Mogelijk kunt u hier iets in betekenen.

 

Wij hebben al jarenlang een NS-voordeeluren abonnement waarin een 7-tal vrijereizen zijn opgenomen. Dit abonnement kan niet meer worden gekocht, maar zolang we het niet opzeggen blijft het doorlopen. Dat betekent voor ons dat als wij het abonnement opzeggen, wij een ander abonnement moeten kopen zonder vrije reizen.

 

Wij hebben daarover met de NS gebeld, omdat in deze tijd van het coronavirus, wij niet meer mogen reizen. Gezien onze leeftijd zitten we in de risicogroep. Wij hebben gevraagd om het voordeeluren abonnement op te schorten, maar dat bleek niet mogelijk. Omdat we daar geen gebruik meer van kunnen maken krijgen we wel het geld van de vrije reizen in de vorm van vouchers terug. Ook kunnen we het abonnement opzeggen. Voor ons is dat geen echte oplossing voor ons beider abonnement.

 

Wij hebben het abonnement met name voor de vrije reizen en een enkele keer voor de 40% korting. Maar ook daar maken we nu geen gebruik meer van. Ons abonnement loopt op 1 oktober af. Onze vraag is of het niet zo te regelen is dat het abonnement tijdelijk kan worden opgezegd zonder dat wij onze vrije reizen verliezen.

 

Met vriendelijke groet, Gerda en Bertus

 

Post aangepast door moderator in verband met delen persoonlijke gegevens

Reputatie 3

Ik mag vandaag niet in ht komen helaas 😒.

De schermen geven nu weer even de huisregels aan en dat het spoor wordt vernieuwd en dat we aan afvalscheiding doen. Ik mag vandaag in Weert, Tilburg Uni. en Sittard komen. En al die onderstations natuurlijk. 

Succes op deze rustigste ‘Koningsnacht’ ooit! :wink::sunglasses:

Ik mag vandaag niet in ht komen helaas 😒.

De schermen geven nu weer even de huisregels aan en dat het spoor wordt vernieuwd en dat we aan afvalscheiding doen. Ik mag vandaag in Weert, Tilburg Uni. en Sittard komen. En al die onderstations natuurlijk. 

Reputatie 3

@spoelvin @Croongetuige 

Even het verschil meg onze eigenwijze collega's.

Mijn 1e klas, aan beide zijden de deur opengezet en ik zit gewoon in de 2e klas nu.

Omdat het zo ook kan 😁.

 

 

Ik zou gewoon bijna zo naar het station lopen (HT) om heel even in jouw trein te komen zitten… :sunglasses:
Goed bezig en fijne dienst! :thumbsup:

Edit: nevermind, je zit niet in een trein die door 's-Hertogenbosch komt! Haha! :joy:

Reputatie 7
Badge +3

Je wordt zo te ook in de gaten gehouden door camera's. Zwaai je wel even naar het vogeltje? :laughing:

Sommige Flirts heb ik dat idee ook, maar ik zit nu al ruim 8 minuten tegen hetzelfde scherm aan te kijken over de speciale dienstregeling. Ik heb ook Tessa bij me ipv Jasmijn. Heeft ms met de update te maken.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het viel me laatst trouwens wel op dat er in de treinen, in elk geval in de Flirt, op de schermen nog informatie getoond wordt in de trant van:

Het spoor wordt voor u vernieuwd.

Dagje shoppen? / Dagje eropuit? / etc.
Plan uw reis kort voor vertrek.
Goede reis!

En ik snap natuurlijk dat dat allemaal automatisch geregeld wordt, maar 't kwam wel een beetje vreemd over in deze tijd :slight_smile:

@spoelvin @Croongetuige 

Even het verschil meg onze eigenwijze collega's.

Mijn 1e klas, aan beide zijden de deur opengezet en ik zit gewoon in de 2e klas nu.

Omdat het zo ook kan 😁.

 

 

Hallo Isabella1, welkom op de NS Community.

 

Je abonnement kan niet op pauze. Voor Keuzedagen die vanwege de huidige situatie ongebruikt verlopen kan je via de klantenservice een couponcode krijgen om op een later moment alsnog de dag te gebruiken. Als je je Voordeelurenabonnement wijzigt en de Keuzedagen tijdelijk stopt, dan kan je die (zolang ze nog te krijgen zijn, want vanaf het einde van het jaar zijn ze niet meer beschikbaar) later wel weer toevoegen. Je abonnement opzeggen of wijzigen naar Flex kan ook, maar als je nog tot 2021 je Voordeelurenabonnement wilt houden dan zou ik dat niet doen.  

Ik heb een Voordeelurenabonnement Keuzedagen. Kan ik dit abonnement op pauze zetten zonder dat het abonnement keuzedagen wijzig als ik het weer wil activeren? Zo niet, wat raad u mij aan?

Reputatie 3

Echt vet waardeloos. Wat ik wel ff wil aangeven, is dat bij Arriva het inderdaad zo is, dat de coupes achter de machinist met lint is afgezet. Die treinen hebben geen aparte cabinedeur, waardoor hun machinist door de coupe naar binnen moet. Arriva kiest ervoor om dit dan maar af te sluiten. 

Bij NS is dit nog steeds niet de bedoeling en ik wacht nog steeds op communicatie. Ik twijfel alleen of het zin heeft onderhand 😒.

Vind dit supersneu voor jou, je doet zo goed je best hier! :pensive:

Reputatie 2

Echt vet waardeloos. Wat ik wel ff wil aangeven, is dat bij Arriva het inderdaad zo is, dat de coupes achter de machinist met lint is afgezet. Die treinen hebben geen aparte cabinedeur, waardoor hun machinist door de coupe naar binnen moet. Arriva kiest ervoor om dit dan maar af te sluiten. 

Bij NS is dit nog steeds niet de bedoeling en ik wacht nog steeds op communicatie. Ik twijfel alleen of het zin heeft onderhand 😒.


Jij hebt meer dan je best gedaan! Jammer dat ze online nu ook gaan roepen dat het mag.

Echt vet waardeloos. Wat ik wel ff wil aangeven, is dat bij Arriva het inderdaad zo is, dat de coupes achter de machinist met lint is afgezet. Die treinen hebben geen aparte cabinedeur, waardoor hun machinist door de coupe naar binnen moet. Arriva kiest ervoor om dit dan maar af te sluiten. 

Bij NS is dit nog steeds niet de bedoeling en ik wacht nog steeds op communicatie. Ik twijfel alleen of het zin heeft onderhand 😒.

Reageer