Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 2

HC wilde eigenlijk helemaal niet werken en eist daarom maar de 1e klas op, houdt geen afstand en jaagt jou/jullie naar de andere 1e clas coupé (dus heel de trein door)?

Bizar, en nergens voor nodig want het was een SLT-6 dus kon die ook gewoon de onbemande cabine gebruiken, of was die al bezet?


Ja, bovenstaande klopt. Wij moesten inderdaad door heel de trein. Buitenom kon niet want het was vertrektijd. Hij leek niet zo begaan met onze veiligheid, ook zijn eigen veiligheid, omdat hij gewoon pal naast mij ging staan. Ik heb hem gevraagd om afstand te houden en ben toen vervolgens gelijk weggelopen. Ja, was SLT-6 en de onbemande cabine was vrij. Hij deed het ook voorkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Hij werd daarbij ook erg vervelend: “of ik niet wist dat Corona nu zes weken aan de gang was”. Wij zaten daarvoor rustig in eerste klas met veel afstand tot iedereen. De cabine was vrij. Ik gaf ook aan dat ik dit nog niet eerder had meegemaakt. Je kan dan maar beter weggaan om de situatie niet te laten escaleren. Hij wilde daar liever niet zijn. Ik liever ook niet.

Reputatie 7
Badge +1

@DutchKendoka Zoals Jouke NS al aangeeft in de post kan je het beste contact opnemen met de klantenservice om te kijken welke mogelijkheden er voor jou zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Hoewel NS de situatie van reizigers in Noord-Brabant begrijpt

 

Er is qua maatregelen en situatie volgens mij geen verschil meer tussen Noord-Brabant en de rest van Nederland.

En gaat er nog iets gebeuren met het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk? Als veel mensen dan tóch gaan reizen, kun je bijna van een evenement met meer dan 100 deelnemers spreken.

Hoewel NS de situatie van reizigers in Noord-Brabant begrijpt

 

Er is qua maatregelen en situatie volgens mij geen verschil meer tussen Noord-Brabant en de rest van Nederland.

En gaat er nog iets gebeuren met het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk? Als veel mensen dan tóch gaan reizen, kun je bijna van een evenement met meer dan 100 deelnemers spreken.

Die vraag heb ik nog open staan. Vooralsnog gaat deze nog door maar ik verwacht eigenlijk nog wel een aanpassing. 

Met zulke collega's heb je geen vervelende klanten/reizigers nodig...bizar en een beetje verdrietig ook wel! :thinking::frowning2:

Ik heb in een privébericht meer info gekregen en het signaal van spoelvin doorgezet. Elk signaal is er één en hopelijk zien we dit niet meer gebeuren. Mocht je dit tegenkomen, geef dit dan vooral door.

Reputatie 7
Badge +3

En wellicht een link naar dit topic (of een andere informatiepagina) op de homepage van ns.nl? Net als bij grootschalige werkzaamheden of storingen gedaan wordt.

En wellicht een link naar dit topic (of een andere informatiepagina) op de homepage van ns.nl? Net als bij grootschalige werkzaamheden of storingen gedaan wordt.

Ben ik mee bezig! Goed dat je meedenkt, mrfreeze. Dat stel ik enorm op prijs! 

Badge +3

Had het al in een ander topic gezet, maar dan ook maar even in deze ‘sticky’:

De boekenweekactie helemaal afblazen of verplaatsen naar een latere datum lijkt me niet echt een handige zet.

Je zult geheid zien dat er zondag alsnog een hoop mensen mee in de trein zitten, want lang niet iedereen zal op de hoogte zijn, of is in de gelegenheid om hun plannen voor zondag te verzetten naar een eventuele door de NS bepaalde nieuwe geldigheidsdatum.

Uiteraard is reizen op het boekenweekgeschenk een ‘uitje’ voor velen, dus zodra het RIVM of de overheid dit soort reizen verbiedt kan je zeggen dat het niet mag. Maar wat dan als iemand toevallig op zondag goedkoop/gratis naar zijn/haar werk/bijbaantje wil forensen?

Edit: Zie bijvoorbeeld deze reactie verderop in dit topic.

Reputatie 7
Badge +3

Aanvulling 18:48 Op donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. 

 

Volgens deze pagina vervallen ze niet (alleen) op donderdagmiddag, maar juist vanaf vrijdag.

(als je trouwens liever dm's hebt, om dit topic niet te groot te laten worden, vind ik ook prima)

Ze vervallen inderdaad VANAF donderdag middag, in de reisplanner zijn ze er in ieder geval voor morgen ook al uitgehaald zag ik.

Reputatie 4

NS communiceert dat er vanaf morgen bezuinigd wordt op het aantal spitstreinen?

Betekent dat de reizigers die geen alternatief hebben, dichter op elkaar zitten/staan dus groter Corona verspreidingsrisico.

Wie heeft dit bedacht?

Post aangepast door Moderator

Reputatie 1

Inmiddels keurig door NS opgelost

Hi Jos, mag ik vragen hoe het opgelost is? Geld terug of nieuwe codes om later te kunnen verzilveren? En moest je nog bewijzen dat je eigenlijk naar de Hiswa wilde?


Nieuwe codes, 1 jaar geldig. Nummers originele kaartjes voor zondag moeten doorgeven uiteraard.

Het riekt naar muiterij. De instructies van de werkgever zoals Loes die verwoordt zijn duidelijk. Werknemers horen in beginsel instructies van de werkgever op te volgen. 

Reputatie 7
Badge +3

Kan NS bevestigen dat de treinen die wel rijden verlengd worden? 

Ben bang dat de treinen niet langer worden.

https://www.nu.nl/coronavirus/6037077/ns-laat-vanwege-coronavirus-vanaf-vrijdag-minder-treinen-in-de-spits-rijden.html

De NS begrijpt dat mensen kritiek hebben op de beslissing, omdat ze bang zijn dat het juist drukker zal zijn als er minder treinen rijden. De woordvoerder benadrukt dat dit niet het geval zal zijn. "Het gaat om enkele tientallen treinen", zegt hij.

Ik heb het maar even doorgestuurd naar de Telegraaf. Benieuwd wat zij ervan vinden.

Ik heb geen idee @Robert B, het feit dat dit speelt, blijf ik niet ok vinden.

Badge +3

Dat is correct, goede reis.

Artikel 73 Wet Personenvervoer 2000?

“Een ieder is verplicht de aanwijzingen betreffende de orde, rust, veiligheid of een goede bedrijfsgang op te volgen die door of vanwege de vervoerder duidelijk kenbaar zijn gemaakt.”

Daar kan je natuurlijk alles mee als conducteur - niet verkeerd bedoeld overigens. 

Ik sleutel ook niet graag buiten om, echt alleen als ik niet anders kan, maar dan nog eis ik geen 1e klas op. 

Ben benieuwd in welk treintype dit het vaakst voorkomt, want Flirt en SNG buiten om sleutelen is een stuk veiliger dan ander materieel.

Reputatie 7
Badge +1

@BramT97  Kort gezegd is het (behalve de FLIRT) technisch niet mogelijk om alle deuren centraal (tegelijk) te openen.

Voor een uitgebreider antwoord kan je deze 2 topics lezen:

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/corona-maatregelen-openen-deuren-64496

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/deurknoppen-indrukken-ivb-coronna-64427

Reputatie 7
Badge +3

Nog iets heel anders, momenteel zijn de aanbiedingen van de Spoordeelwinkel niet te boeken, wordt aangegeven "Tijdelijk niet beschikbaar”.

Maar ook alle gewone vol tarief e-tickets zijn niet te bestellen en couponcodes voor gekochte actietickets zijn niet in te wisselen. Ga je bv naar https://www.ns.nl/producten/x/p/coupon-kruidvat  dan zie je alleen “Er is iets fout gegaan”. Normaal gesproken zou ik denken dat er weer eens een storing in het systeem zit, maar in combinatie met het tijdelijk niet beschikbaar zijn van de Spoordeelwinkel aanbiedingen en de maatregelen rond de virus dreiging is dit vast bewust zodat mensen niet allerlei kaartjes kunnen verzilveren voor een datum waarop mensen waarschijnlijk toch niet gaan reizen.

Misschien is het verstandiger om deze links te laten doorverwijzen naar een pagina waar op staat aangegeven dat couponcodes tijdelijk niet kunnen worden verzilverd ivm de Corona crisis. 

Reputatie 2

Echt vet waardeloos. Wat ik wel ff wil aangeven, is dat bij Arriva het inderdaad zo is, dat de coupes achter de machinist met lint is afgezet. Die treinen hebben geen aparte cabinedeur, waardoor hun machinist door de coupe naar binnen moet. Arriva kiest ervoor om dit dan maar af te sluiten. 

Bij NS is dit nog steeds niet de bedoeling en ik wacht nog steeds op communicatie. Ik twijfel alleen of het zin heeft onderhand 😒.


Jij hebt meer dan je best gedaan! Jammer dat ze online nu ook gaan roepen dat het mag.

Reputatie 7
Badge +3

Het viel me laatst trouwens wel op dat er in de treinen, in elk geval in de Flirt, op de schermen nog informatie getoond wordt in de trant van:

Het spoor wordt voor u vernieuwd.

Dagje shoppen? / Dagje eropuit? / etc.
Plan uw reis kort voor vertrek.
Goede reis!

En ik snap natuurlijk dat dat allemaal automatisch geregeld wordt, maar 't kwam wel een beetje vreemd over in deze tijd :slight_smile:

Reputatie 3

@spoelvin @Croongetuige 

Even het verschil meg onze eigenwijze collega's.

Mijn 1e klas, aan beide zijden de deur opengezet en ik zit gewoon in de 2e klas nu.

Omdat het zo ook kan 😁.

 

 

Ik zou gewoon bijna zo naar het station lopen (HT) om heel even in jouw trein te komen zitten… :sunglasses:
Goed bezig en fijne dienst! :thumbsup:

Edit: nevermind, je zit niet in een trein die door 's-Hertogenbosch komt! Haha! :joy:

Ik mag vandaag niet in ht komen helaas 😒.

De schermen geven nu weer even de huisregels aan en dat het spoor wordt vernieuwd en dat we aan afvalscheiding doen. Ik mag vandaag in Weert, Tilburg Uni. en Sittard komen. En al die onderstations natuurlijk. 

Reageer