Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Er werd een intern e-mailadres aan reizigers gegeven, heb ik vernomen. Dit was uiteraard niet de bedoeling en ik gok dat het betreffende adres is opgeheven en vervangen. Fijn dat het inmiddels gelukt is Arald den Braber.

Er werd een intern e-mailadres aan reizigers gegevens heb ik vernomen. Dit was uiteraard niet de bedoeling en ik gok dat het betreffende adres is opgeheven en vervangen. Fijn dat het inmiddels gelukt is Arald den Braber.


Ja, via de chat is het prima opgelost. Het verbaasde mij al omdat het adres niet op de site stond.

 

Reputatie 3

Echt vet waardeloos. Wat ik wel ff wil aangeven, is dat bij Arriva het inderdaad zo is, dat de coupes achter de machinist met lint is afgezet. Die treinen hebben geen aparte cabinedeur, waardoor hun machinist door de coupe naar binnen moet. Arriva kiest ervoor om dit dan maar af te sluiten. 

Bij NS is dit nog steeds niet de bedoeling en ik wacht nog steeds op communicatie. Ik twijfel alleen of het zin heeft onderhand 😒.

Vind dit supersneu voor jou, je doet zo goed je best hier! :pensive:

RobertB, goed opgemerkt! Gelijk even aangepast. 

Reputatie 7
Badge +3

In het openingstopic staat bij Keuzedagen specifiek Noord Brabant genoemd.

Even mezelf op de borst kloppen, want dat viel mij 20 dagen geleden ook al op :wink:

 

Badge +3

Even mezelf op de borst kloppen, want dat viel mij 20 dagen geleden ook al op :wink:

 

Oké mister monkey, kwam ‘ie toch uit jouw mouw…  Tijd vliegt trouwens.. 21 dagen! :relaxed:

 

Reputatie 3

Ik mag vandaag niet in ht komen helaas 😒.

De schermen geven nu weer even de huisregels aan en dat het spoor wordt vernieuwd en dat we aan afvalscheiding doen. Ik mag vandaag in Weert, Tilburg Uni. en Sittard komen. En al die onderstations natuurlijk. 

Succes op deze rustigste ‘Koningsnacht’ ooit! :wink::sunglasses:

Of alle treinen ook de komende weken kunnen blijven rijden zal voornamelijk afhangen van de beschikbaarheid van personeel. En de lengte van de treinen is ook weer afhankelijk van het aantal HC’s want we hebben ook te maken met veiligheidsnormen en die bepaalt mede de maximale lengte van de trein. 

Die veiligheidsnormen zijn wel gebaseerd op volledig gevulde treinen en niet op treinen in een Corona-crisis. Misschien is het wel veiliger om desnoods tien bakken VIRM met één hc te rijden zodat iedereen lekker ver uit elkaar kan gaan zitten, dan om treinen vanwege regeltjes in te moeten korten of gedeeltelijk af te sluiten. 

 

De veiligheidsnorm draait niet om het aantal inzittenden, er zijn ook nog veel andere dingen die betrekking hebben op de veiligheid.  Bij de vertrekprocedure o.a.het overzicht op de gehele trein.

Daarbij ga ik als ik zonder HC moet rijden of als ik als enige Mcn als vertrekassistent mee ga vanwege het ontbreken van de HS niet met 10 bakken Virm op stap, dan gaat er echt een stuk trein af. Ik ben op dat moment nml. wel verantwoordelijk en daar moet ik mij ook prettig bij voelen.

 

Edit: Loes was sneller :)

 

Reputatie 7
Badge +1

Nee, abonnementen kunnen niet met terugwerkende kracht beëindigd worden. U kunt de kosten voor de verstreken dagen dus ook niet meer terug krijgen.

U kunt wel het geld terugkrijgen voor de resterende dagen waarvoor u betaald heeft, gerekend vanaf de dag dat u het abonnement heeft beëindigd. 

Goedemorgen MariskaS91. Welkom bij de NS Community.

Er zijn geen voorwaarden waaraan een reis moet voldoen om noodzakelijk te zijn. Dat is aan jezelf. Daarnaast zijn we bezig met een proef waarbij je je reis vooraf registreert. De proef is kort geleden een tweede fase ingegaan en we hopen dit snel beschikbaar te kunnen maken voor iedereen.

Reputatie 7
Badge +4

Dat is helaas niet mogelijk. U krijgt wel een eventueel restant terug van een betaalde maandtermijn, dus het deel na de opzegging. Ik ga er even van uit dat u heeft opgezegd door Flex zonder abonnement te nemen. Het bedrag staat in de email die u krijgt als u het opzeggen van uw abonnement heeft bevestigd op de automaat.

Wellicht een idee om in de app in te bouwen in hoeverre de trajecten belast zijn en of je beter later/eerder kunt reizen.

wanneer is er iets meer bekent of we de treinkaartje terug betaald krijgen of een soort te goedbon?

Ik heb samen met anderen een idee op papier gezet voor een corona veilige trein.

ik zou graag willen weten waar ik dit idee zou kunnen delen voor eventuele haalbaarheid.
 

graag een emailadres waar ik mijn idee kan delen.

Reputatie 7
Badge +1

@alexjoke Als u dat wilt kunt u ook uw plannen hier op de community delen zodat we met zijn allen naar uw idee kunnen kijken. Misschien heeft u wel een briljante oplossing? Met de grote kennis die hier aanwezig is, kunnen de communityleden u vast (voor zover dat kan) vertellen of een idee eventueel haalbaar is.

Ik ben daarnaast ook zelf best wel nieuwsgierig naar uw idee. :wink:

Dat is natuurlijk ook een optie. :slight_smile:

Ik zou dan wel aanraden om dit via een nieuw topic te doen, in plaats van als een reactie op een bestaand topic.

Hi, waarom worden er minder treinen en treinstellen ingezet? Zo krijg je wanneer de pieken zijn meer mensen op een kluitje dus besmetting is hoger. Het is verstandiger Juist om met dezelfde inzet te rijden als voor de crisis. Zo zijn er minder volle treinen, minder besmettingen.

Hoogachtend,

A.Dahmane 

 

Hallo ZeroToHero en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je topic even verplaatst naar een ander topic, omdat je vraag daarmee te maken heeft. Er worden inderdaad minder treinen ingezet. Dat heeft deels te maken met dat er veel minder reizigers zijn. Aan de andere kant zijn ook bij NS personeel de nodige mensen met klachten welke dus niet kunnen werken, waarmee we gehoor geven aan de oproep van het RIVM. Het doorrijden met hetzelfde materiaal is dus niet nodig, want er zijn minder reizigers, maar ook sowieso niet mogelijk omdat er gewoon ook minder machinisten en conducteurs zijn voor alle treinen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het financiele aspect een grote rol speelt. Door Keuzedagen nog langer dan 31-12-2020 te verlengen ontstaat er een stuwmeer aan Keuzedagen. Klanten met Keuzedagen die normaal meer keer per jaar reizen dan ze Keuzedagen hebben betalen dan voor die reis. Bij nog veel verlengde Keuzedagen uit 2020 zou NS in 2021 dus minder inkomsten hebben aan deze reizen. Inkomsten die NS wel hard nodig heeft.

Er zullen veel meer niet gebruikte Keuzedagen zijn dan niet nog niet gebruikte Kruidvatkaartjes. De Kruidvatkaartjes werden 1 keer verkocht, Keuzedagen komen iedere 2 maanden beschikbaar dus het aantal is in de loop van 2020 alleen maar meer geworden. Onder de kopers van Kruidvatkaartjes zullen ook een flink deel mensen jonger dan 60 zijn geweest die de kaartjes nog wel gebruikt hebben, waardoor er in de loop van de tijd steeds minder nog niet gebruikt zijn.  Dat “kost” NS dus minder, ook al zijn beiden reeds betaald door de klanten.

Badge +3

Het zal wel een technische achtergrond hebben denk ik. Om keuzedagen te verlengen moeten de bestaande/verlopen ingetrokken worden en nieuwe gegenereerd worden.

Dat kan natuurlijk ook middels couponcodes (zoals eerder in 2020 gedaan is), maar dan zit je weer met spitsbeperkingen e.d. omdat het e-tickets zijn.

Voor de Kruidvatkaartjes (reeds bestaande couponcodes) is de uiterste datum voor verzilveren aanpassen natuurlijk vele malen simpeler.

Reputatie 7
Badge +3

Vanwege het covid-19 virus hanteert de NS een aangepaste dienstregeling. Op veel trajecten vallen de vroege treinen uit. Hierdoor is het niet mogelijk voor 06.30 te reizen, waardoor er niet met korting gereisd kan worden. Verruimd NS gedurende de aangepaste dienstregeling ook de dal-uren slots? 

Hallo Bob 1969 en welkom bij de NS Community. 

Helaas, dat zal niet gebeuren. Hoewel op sommige trajecten reizen voor 06:30 niet meer mogelijk is, is het nog wel steeds noodzakelijk om de reizigers over de dag te verdelen. Dat is waarvoor de daluren oorspronkelijk zijn bedacht. 


Ik vind dit een beetje te belachelijk! Ik heb voordeel abonnement (105 E/maand). Ik kom nu bijna een uur later aan op mijn werk, en kan dus niet meer voor 16:00 uur weer naar huis gaan. Dus moet ik maar op vol tarief reizen? U past Uw regeling aan, en wij maar extra betalen? Veel te ver gezocht!


Ik heb 2 NS abonnementen, 1 bibliotheek abonnement (gesloten) 2 sportabonnementen (gesloten). Verder betaal ik voor een volkstuin waar ik niet meer optimaal gebruik van mag maken, drink en eet meer thuis nu ik niet kan werken, verbruik meer gas/elektriciteit etc.EEn ik heb door de Corona crisis onbetaald verlof.

Het zij zo. Geld terugvragen? Iedereen heeft het moeilijk. en ik zal alleen maar blij zijn dat ik straks als alles weer een beetje normaal is weer gebruik kan maken van mijn abonnementen, omdat de bedrijven/stichtingen/verenigingen nog bestaan met dank aan al diegenen die geen geld hebben teruggevraagd.

Het is momenteel niet anders. Voor niets gaat de zon op. (Al is die zon vandaag achter de wolken).

 

 

Reputatie 2

Het kabinet geeft aan dat we weer alleen de straat op mogen om te gaan sporten e.d. zolang we maar geen gezondheidsklachten hebben. Dat is natuurlijk zeer goed nieuws, maar brengt ook veel vragen met zich mee..

Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit hoorde is de trein.. Sinds begin maart heb ik niet meer met de trein gereisd, terwijl ik voorheen vrijwel elk weekend naar verschillende bestemmingen in Nederland ging. Mijn vraag is, mag ik nu weer alleen op pad met de trein? Ik weet dat het al niet verboden is, maar wil ook niet als egoïst overkomen omdat ik plezierreisjes maak. Een auto heb ik niet.

Even voor de duidelijkheid, ik ga altijd alleen op pad, ik reis alleen in de weekenden, zoek nooit de drukte op omdat ik altijd op rustige tijden reis (om 7:00 uur op zondagochtend bijvoorbeeld). Verder als ik op straat kom, houd ik me uiteraard aan de maatregelen zoals 1,5m afstand houden, handen vaak wassen (als ik een dagje wegga, had ik altijd al van alles mee om dit goed te kunnen doen :grinning: ), nies of hoest in je elleboog etc

Reputatie 7
Badge +3

Het kabinet geeft aan dat we weer alleen de straat op mogen om te gaan sporten e.d. zolang we maar geen gezondheidsklachten hebben. Dat is natuurlijk zeer goed nieuws, maar brengt ook veel vragen met zich mee..

Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit hoorde is de trein.. Sinds begin maart heb ik niet meer met de trein gereisd, terwijl ik voorheen vrijwel elk weekend naar verschillende bestemmingen in Nederland ging. Mijn vraag is, mag ik nu weer alleen op pad met de trein? Ik weet dat het al niet verboden is, maar wil ook niet als egoïst overkomen omdat ik plezierreisjes maak. Een auto heb ik niet.

Even voor de duidelijkheid, ik ga altijd alleen op pad, ik reis alleen in de weekenden, zoek nooit de drukte op omdat ik altijd op rustige tijden reis (om 7:00 uur op zondagochtend bijvoorbeeld). Verder als ik op straat kom, houd ik me uiteraard aan de maatregelen zoals 1,5m afstand houden, handen vaak wassen (als ik een dagje wegga, had ik altijd al van alles mee om dit goed te kunnen doen :grinning: ), nies of hoest in je elleboog etc


Tot 1 juni is het OV bestemd voor noodzakelijke reizen, of dat ook na 1 juni ook zo is, weet ik niet. De exacte regels volgen later deze week. Wel worden vanaf 1 juni mondkapjes in het OV verplicht.

Gisteren is opgeroepen om drukke plaatsen te mijden. Hou er ook rekening mee dat als er horeca geopend is je in de meeste gevallen zal moeten reserveren.

 

Het begrip “noodzakelijke reis” is m.i. nogal arbitrair. Als je elders een activiteit wilt doen dan zal je moeten reizen, als die activiteit nou werk, onderwijs, familiebezoek of iets anders is. In die zin is een reis altijd noodzakelijk. Een reis is pas niet noodzakelijk als het om de lol van het reizen zelf gaat. Dat soort reizen wordt zeker gemaakt, maar dat zullen er relatief erg weinig zijn. 

Reputatie 2

Ja, als je het zo bekijkt is elke reis noodzakelijk.. In beweging blijven is goed voor je, en dus een dagje uit met de trein ook :grin:

De vraag is vooral, kunnen we weer wat meer op pad gaan of niet.

Geachte heer van Boxtel, Mijn vrouw en ik (allebei 70+) hebben al jaren een abonnement bij de NS en maken hierbij ook gebruik van de zogenaamde keuzedagen. Op dit moment is het niet mogelijk om deze keuzedagen op te nemen vanwege de coronamaatregelen. Hiervoor hebben we natuurlijk begrip. Waar we minder begrip voor hebben is de omslachtige manier waarop wij (en waarschijnlijk vele duizenden 70-plussers) deze keuzedagen kunnen laten verschuiven naar een latere datum. Je moet bellen of chatten met de NS, wat erg veel tijd vraagt van de NS en van ons. De medewerker van de NS waar we contact mee hadden deelde mee dat het uitstellen van een keuzedag naar een latere datum pas kan gebeuren nadat deze keuzedag was verlopen. Toen ik de suggestie gaf dat de NS alle keuzedagen voor alle abonnementen  toch veel eenvoudiger centraal kan verschuiven, gaf deze medewerker mij groot gelijk, maar " Hij/zij ging hier niet over". 

U gaat er wel over, mijnheer van Boxtel, kunt u dit niet gewoon  even regelen? Het automatisch uitstellen van keuzedagen naar een latere datum bespaart enorm veel tijd en moeite voor zowel de NS ( ze zijn al overbelast) en voor de duizenden 70-plussers n Nederland. Of moeten we het zien als een bezigheidstherapie voor ons? Er zijn toch geen andere (financiële) redenen voor de NS om dit zo omslachtig te maken?

Mijnheer van Boxtel, regelt u het even? Alvast vriendelijk bedankt, mede namens alle thuiszittende 70-plussers van Nederland, Tom Gruijters 

Reageer