Skip to main content
Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus


Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

@wsm

De veiligheidsnorm is niet gebaseerd op volle treinen, het is juist de veiligheidsnorm waar we op zullen gaan rijden, hetgeen @Jeroen schrijft.

Het is de servicenorm die gebruikt wordt voor de planning, die is voor bv VIRM10 2 HC en de veiligheidsnorm 1 HC.

Helder. Ik had even het verschil tussen 'servicenorm’ en 'veiligheidsnorm’ niet in beeld. 


@Jeroen 

Sorry dat ik iets sneller was 🤣


Jeroen rijdt niet op de HSL en is dus niet zo snel :joy:


:blush: Dank voor jullie reacties. Sterkte met het werk de komende weken. Ik ben thuis bezig mijn zolder op te ruimen. Stoffige boel maar vreemd genoeg had de bouwmarkt geen stofmaskers meer...:grin: Gelukkig heb ik er nog een gevonden in mijn PBM doos!


Niet echt een vraag maar meer een observatie van mijn tijd hier op dit forum (ook meegelezen voordat ik een account had gemaakt): het viel mij op dat er in de afgelopen weken vrij vaak werd geroepen dat men “alleen moet reizen wanneer het noodzakelijk is of anders thuis moet blijven!” of "de trein is druk door mensen die onnodig reizen!”.

In het begin was dit goed te begrijpen en terecht want er waren inderdaad veel reizigers die niet-noodzakelijke reizen maakten. Echter lijkt het mij ietwat vreemd om dat nu (na de verscherpte maatregelen etc.) continu te blijven roepen, zelfs in een (vrij recent) topic waar TS aangeeft dat ie bij uitzondering toch een enkele keer moet reizen.

Ik denk dat de meeste mensen inmiddels inzien dat ze zoveel mogelijk thuis moeten blijven wanneer het kan. Wanneer ik in de middag rond een uur of 1 met de trein naar werk ga, is het muisstil en nagenoeg leeg in de trein (normaal een stuk voller), maar rond een uur of 5-7 wanneer ik naar huis ga is het helaas wel vaak propvol. Constant mensen de les leren en met het vingertje wijzen van "de trein is alleen voor noodzakelijke reizen, dus blijf thuis!” en "treinen zijn vol vanwege reizigers die onnodig reizen!” (vaak in topics die gaan over te korte treinen) vind ik best bizar, vooral als zo een situatie zich niet voordoet. Niemand van ons kan 100% zeker weten of een ander een noodzakelijke reis maakt of niet, zeker omdat sommige werkgevers nu wat flexibeler zijn qua werktijden zoals in mijn geval. Om er bij voorbaat vanuit te gaan dat iedere drukke trein alleen wordt veroorzaakt door onnodig reizen (en dat men maar gewoon een trein later moet nemen) vind ik voorbarig, ergerlijk en ietwat kort door de bocht.

In mijn eerste topic (die overigens over te korte treinen ging) heb ik zelfs expres een soort van disclaimers geschreven dat ik niet thuis kon werken en dat het overgrote deel van mijn medereizigers in de trein forenzen waren, om dergelijke opmerkingen te voorkomen.

Ik vind een dergelijke manier van discussiëren niet constructief en ik zie de bijdrage er niet van. Het onder de aandacht brengen van "alleen noodzakelijke reizen” is goed en belangriijk, maar om dat te gebruiken om problemen zoals te korte treinen / geen 1,5 meter afstand kunnen houden, stelselmatig weg te redeneren (om wat voor reden dan ook) heeft naar mijn mening geen meerwaarde.

Erg jammer.


En als je echt moet reizen, ga op een tijdstip dat het rustig is en kijk dan of de trein niet toch nog te druk is, of je wel genoeg afstand kan bewaren. En mocht de HC zeggen dat de trein te vol is en vragen of mensen die niet naar een vitaal beroep onderweg zijn willen uitstappen, doe dat dan ook. Die mensen in een vitaal beroep moeten daar vaak wel op tijd zijn terwijl jij er denk ik ook wel een half uurtje later kan zijn. Volg dus aanwijzingen op van het NS personeel.


Goedemiddag Roosje4@ en welkom bij de NS Community!

Ik heb je gegevens inmiddels verwijderd. Wat betreft je vraag, de papieren Keuzedagen die je nog hebt zouden hun geldigheid verlengd moeten hebben gekregen tot 31 december 2021. Je zou er dus gewoon mee moeten kunnen reizen.

Mocht dat niet het geval zijn, dan wil ik je adviseren om contact op te nemen met onze Klantenservice. Mijn collega's kunnen dan mee kijken naar een alternatieve oplossing. Deze zijn telefonisch bereikbaar (030-7515155), via Twitter en Facebook, of je kunt een chatgesprek starten (optie 'Chat met NS').


Kun je mij uitleggen waarom papieren Keuzedagen wel een jaar verlengd zijn tot met 31-12-2021 en digitale Keuzedagen op 1-1-2021 vervallen zijn (ook die eind september 2020 uitgegeven was).


Ik verwees naar de EU regels, en niet naar allerlei rare fora. Bij andere instanties heb ik wel degelijk met verwijzing naar de EU regels compensatie voor niet geleverde diensten ontvangen.

 

NS heeft gewoon de diensten verleend @PJvdH immers de treinen hebben altijd gereden. Er was geen verbod om met de trein te gaan, u moest alleen voor u zelf bepalen of het verstandig was qua gezondheid te reizen en of de reis voor u noodzakelijk was. Met wat voor reden je in de trein zat werd dan ook op geen enkele manier gecontroleerd.


NS heeft diensten verleend aan mensen met in eerste instantie een Vitaal beroep en in 2e instantie aan hen die noodzakelijk moesten reizen. Er was hiervoor van zowel de regering als NS een dwingend verzoek. Zeg dan niet op 1 juli dat iedereen weer welkom is in de trein, als iedereen gewoon had mogen reizen. Zelf heb ik half maart een geplande treinreis afgezegd omdat er alleen nog door vitale beroepen gereisd mocht worden en het een privé reis betrof.


Ik ben wel met marcelc eens dat het wel heel slecht is dat de planner(s) van de basisdienstregeling nog steeds niet kloppen. Ik snap dat het echt niet in een uurtje geregeld is, maar we zijn inmiddels een paar weken verder.


Kan iemand mij hier aan een vliegenmepper helpen? :grinning:


Hoi, 
ik zie nu dat ik mijn fiets niet meer mee mag nemen in de trein. De dienstregeling is nu zo, dat ik niet op tijd op mijn werk kan komen, tenzij ik mijn fiets meeneem. Dit geldt alleen voor de zaterdag ochtend. 
Ik heb geen vouwfiets, geen rijbewijs en geen auto. Ik werk in de zorg, dus het is niet onnodig om te reizen. Ik vraag me af of er een uitzondering gemaakt kan worden, dat ik met een bewijs wel mijn fiets kan meenemen?
 


Je zou haast willen zeggen dat de politiek de studenten OV tijdelijk ongeldig moet verklaren voor zolang de studies dicht zitten. Dan voorkom je al een hele grote groep mensen die niet gebruik maakt van de trein waar die eigenlijk alleen nog voor bedoeld is. Mensen werkzaam in vitale beroepen.


Hoi, 
ik zie nu dat ik mijn fiets niet meer mee mag nemen in de trein. De dienstregeling is nu zo, dat ik niet op tijd op mijn werk kan komen, tenzij ik mijn fiets meeneem. Dit geldt alleen voor de zaterdag ochtend. 
Ik heb geen vouwfiets, geen rijbewijs en geen auto. Ik werk in de zorg, dus het is niet onnodig om te reizen. Ik vraag me af of er een uitzondering gemaakt kan worden, dat ik met een bewijs wel mijn fiets kan meenemen?
 

Zou een OV fiets voor jou een optie zijn? Of kun je je fiets bij het station stallen?

Als ik een vergoeding kan krijgen voor de OV fiets is dit een optie, ik moet hierdoor wel langer fietsen. Want op het dichtstbijzijnde station vanaf mijn werk zijn geen OV fietsen. 


Je wilt een vergoeding voor een OV-fiets die €3,85 kost aan huur, terwijl een fietskaartje normaal €7,50 kost? Deze snap ik niet. Met een OV-fiets ben je juist goedkoper uit. Of je kocht nooit een fietskaartje...


Ja, dat had ik zelf ook wel bedacht.  Heel hartelijk dank voor uw tips.

Ik ben wel degelijk op de hoogte van alle maatregelen. Maar wat mag wel en wat niet. Het wordt als maar drukker op straat. Om mij heen zie ik mensen al heel veel meer doen, wat niet de bedoeling is.

Zo was ik gisteren bij een viskraam, daar staan ze met zijn zessen in de kraam, maar ze mogen niet samen in de auto reizen. En het gekochte visje mag je niet voor de kraam eten , maar ergens anders op de markt? In de supermarkt, wil je niet weten hoe druk het daar is, maar als je schoenen wilt kopen mag je maar met vier in de winkel. Het heeft allemaal niets met het reizen met de trein te maken, maar wil het toch even kwijt.  

 


Hoe zit het eigenlijk met de ventilatie in de treinen? Raampjes open doen zit er niet meer in. Zijn de systemen die er zijn verbonden met de buitenlucht, of wordt het gerecirculeerd?


Deels circulatie deels lucht van buiten, maar uiteraard gaat het door filters.


Laatst bijgewerkt: 22 mei / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord

…….

https://www.ns.nl/uitgelicht/corona

Misschien dit topic sluiten of updaten?


Reis alleen indien strikt noodzakelijk: dat is pas een duidelijke oproep, bravo NS !!

Dit terwijl de overheid vandaag via NL-alert slechts oproept om 1,5 m afstand van elkaar te houden en thuis te blijven bij ziekte of verkoudheid.:slight_frown:


Een buitenbeentje qua abonnementen en tijdelijk stopzetten is natuurlijk een VDU dat nog ergens in 2020 verlengd zou worden…

(...)

 

Ook mensen met bij-abonnementen kunnen niet zomaar overstappen naar NS Flex met behoud van hun kortingen.


@spoelvin

Dit is niet het beleid. Wij mogen geen 1e klas claimen ten opzichte van reizigers, dus mijn collega heeft niet correct gehandeld.


Bedankt voor je reactie Loes. Ik ben maar weggegaan om het niet te laten escaleren. Hij gaf aan dat hij helemaal niet wilde werken in deze omstandigheden met corona. Het zijn voor ons natuurlijk allemaal moeilijke tijden, maar dit leek mij al niet de juiste weg.    


Hoi Lin,

Vouwfietsen mogen gewoon gratis mee, mits opgevouwen.


HC wilde eigenlijk helemaal niet werken en eist daarom maar de 1e klas op, houdt geen afstand en jaagt jullie naar de andere 1e clas coupé (dus heel de trein door, of konden jullie over het perron)?

Bizar, en nergens voor nodig want het was een SLT-6 dus kon die ook gewoon de onbemande cabine gebruiken, of was die al bezet?


Met zulke collega's heb je geen vervelende klanten/reizigers nodig...bizar en een beetje verdrietig ook wel! :thinking::frowning2:


@DutchKendoka Zoals Jouke NS al aangeeft in de post kan je het beste contact opnemen met de klantenservice om te kijken welke mogelijkheden er voor jou zijn.


Dank, ga ik doen!

 


Komt ‘ie hè?

@NS_online is het normaal dat de HC op rit 4353 van Weesp naar Almere . De complete 1e klas voor zich eigen neemt ? En dan gewoon zegt . Jij mag ergens anders gaan zitten ik zit hier alleen ? Beetje asociaal dit ! Hij kan toch ook in een lege cabine zitten?

Hebben die HC’s geen instructies gekregen, of gewoon schijt aan het beleid? Dit soort handelen (en het melden) zal toch zeker niet in hun voordeel werken...


Zondag 15 maart is het vrij reizen met het Boekenweekgeschenk. Een mooi gebaar van NS waar veel reizigers jaarlijks graag gebruik van maken.

In verband met het verzoek van de overheid aan kwetsbaren de komende weken niet te reizen met OV stel ik voor dat NS deze gesponsorde reis opschort tot een datum buiten de Corona gevarenzone.

 


Reageer