Skip to main content
Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus


Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Ze vervallen inderdaad VANAF donderdag middag, in de reisplanner zijn ze er in ieder geval voor morgen ook al uitgehaald zag ik.

Bedankt voor de aanvulling, ik heb 't aangegeven! 


Als reizigers zijn ingestapt en er zijn geen raamstoelen meer beschikbaar, is de trein te vol. Er zal dan gevraagd worden om het volgende station uit te stappen en te wachten op de volgende trein. 

Als HC zal ik kijken naar drukte, als er veel meer reizigers zijn dan plaatsen, zal ik ter plekke de situatie moeten beoordelen hoe ermee om te gaan. Ik hoop niet dat we direct al op het maximaal aantal zitplaatsen aanzitten, want dan volgt met de adviezen niet goed op. We gaan het beleven vanaf dinsdag.


Zondag 15 maart is het vrij reizen met het Boekenweekgeschenk. Een mooi gebaar van NS waar veel reizigers jaarlijks graag gebruik van maken.

In verband met het verzoek van de overheid aan kwetsbaren de komende weken niet te reizen met OV stel ik voor dat NS deze gesponsorde reis opschort tot een datum buiten de Corona gevarenzone.

 


Reizen met Boekenweekgeschenk is afgelast!


Het heeft even geduurd, maar zondag komt het reizen met het boekenweekgeschent te vervallen.

 

Aanvulling 19:45: Ik kan hierbij bevestigen dat de actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk voor komende zondag komt te vervallen. Hoe en op welke manier dit verder vorm krijgt zullen we later over communiceren.

 

Bron


Inmiddels keurig door NS opgelost

Hi Jos, mag ik vragen hoe het opgelost is? Geld terug of nieuwe codes om later te kunnen verzilveren? En moest je nog bewijzen dat je eigenlijk naar de Hiswa wilde?


Ze vervallen inderdaad VANAF donderdag middag, in de reisplanner zijn ze er in ieder geval voor morgen ook al uitgehaald zag ik.

Bedankt voor de aanvulling, ik heb 't aangegeven! 

Kan NS bevestigen dat de treinen die wel rijden verlengd worden? 


Dan heb ik dat niet goed geformuleerd.

Het rijdend personeel, een aantal collega's heeft uit eigen beweging posters gemaakt om bv de 1e klas af te sluiten.

Dit is niet het NS beleid, onze werkruimte mag de 1e klas en 2e klas zijn zonder afsluiten, anders onbemande cabine.


Wanneer iemand ziet dat een 1e klas afgesloten is door een NS medewerker, melden met tijd, traject, treinnummer via Social media?

 


Als je goed hebt gekeken is dat bericht gistermiddag al in de openingspost gezet.

Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 maart)

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.

Ik vind de verandering in het beleid zeer fijn, want zo hoort het ook. 


Met jou ruzie hebben? Nooit. :joy:

Maar met allerlei nieuwe topics die geopend worden over precies hetzelfde onderwerp vraag ik mij af en toe toch af hoe goed men kan lezen. Dat zelfs die enorme knalrode balk niet echt effect heeft.


Rebellie in het verlengde van de oproepen dat de trein uitsluitend zou rijden tbv werknemers in de vitale sectoren.


Kan ik zaterdagavond laat ook nog terug reizen als ik zaterdag heb gekozen als dag?

Moet ik dan op zaterdag voor 00:00 aankomen op mijn vertrekstation. Of mag ik ook zondagochtend 1 uur aankomen op mijn vertrekstation als ik voor 00:00 ben vertrokken uit mijn aankomst station. Oftewel hoe werkt de nachturen? Alvast hartelijk dank

Kaartjes (en ook e-tickets) zijn geldig tot 04:00 de volgende ochtend, een NS-dag dus (maar ook bij andere treinvervoerders zoals Arriva, Blauwnet, Connexxion, Qbuzz, R-net).


Er is een bericht geplaatst in de ns app waarin wordt aangegeven dat er van vrijdag 13 maart minder treinen zullen rijden tijdens de spits.

Reeds zitten wij in een coranacrisis waardoor je zult verwachten dat er maatregelen getroffen moeten worden, maar is het dan niet handig om juist langere treinen in te zetten zodat mensen zich ruimer kunnen bewegen?

Als er minder treinen ingezet gaan worden moeten mensen nu misschien dicht op elkaar gaan staan in de trein, omdat er weinig ruimte is.

Wat gaat NS doen om dit soort taferelen te voorkomen.

ik hoor hier graag meer over 

 

fijne avond

groetjes,

 

Alexander

 

 

Ik heb de vraag eerder in dit topic al beantwoord, ik hoop dat dit je vraag ook beantwoord. 


Voeg maar toe aan de openingspost..

Kruidvat treinkaartje blijft heel 2020 geldig

https://www.treinreiziger.nl/kruidvat-treinkaartje-blijft-heel-2020-geldig

En voor wie al een datum gekozen had een nieuwe code voor later. No questions asked en zo hoort het!

Krijgt iedereen die een verzilverde Kruidvat code had daar ook even bericht over, zoals met de F1 Zandvoort kaartjes waar we zo snel bij moesten zijn?

Zou de NS sieren, want gegevens zijn bekend en nood breekt wet om iedereen (privacy) toch even te mailen over de situatie van hun ticket, ook al hebben ze het bij Kruidvat gekocht en willen ze niets met de NS te maken hebben verder (maar goed, daar toch verzilveren haha).

Het scheelt de Klantenservice een hoop werk, en in deze tijden kan er ineens best veel dat tot voor kort totaal onmogelijk was gehouden (computer says no en zo)!

Zie https://berthub.eu/articles/posts/de-dagelijkse-corona-update/ voor leesvoer (als we toch tijd te veel hebben)...


De moderator was je al voor. Het stond er al voor jij je bericht postte. Staat zelfs ergens op de NS site.

 


Ik heb geen idee @Robert B, het feit dat dit speelt, blijf ik niet ok vinden.

Uit wat tweets (ga ik verder niet over oordelen) maak ik op dat men ‘buitenom sleutelen’ niet fijn vindt, dus dan maar een 1e klas opeisen voor jezelf?

Mijn eerdere reactie/nieuws van de vakbonden was ook maar ter info, heb daar geen mening over want niet betrokken (geen NS en ik reis niet met het ov nu).

Behalve dan de anderhalvemetermaatregelen, dus je gaat géén mensen de hele trein door sturen op zoek naar die andere 1e klas in een sprinter.


Als aanvulling op het verhaal in de openingspost:

 

Railcateringmedewerkers in heel Nederland: de inzet van Railcatering wordt stopgezet.


Ik heb geen idee @Robert B, het feit dat dit speelt, blijf ik niet ok vinden.

Uit wat tweets (ga ik verder niet over oordelen) maak ik op dat men ‘buitenom sleutelen’ niet fijn vindt, dus dan maar een 1e klas opeisen voor jezelf?

 

Buitenom sleutelen 'niet fijn vinden’ en mensen dan maar een hele trein doorsturen klinkt redelijk egocentrisch in het kader van de #samentegencorona. 

 


Dat afsluiten van die reizigerscoupes is ook al zo'n drama bij de werkcoupe's van IC Direct en IC Den Haag - Eindhoven, ondanks dat daar meermaals is gedeeld dat dat beslist niet toegestaan is doet men het simpelweg toch. 

 

Ik reis dan niet meer per trein momenteel, maar zou het toch wel adviseren aan NS om dit ver voor te zijn. De reiziger staat immers op 1, 2 en 3 toch? Zonder reizigers namelijk geen trein - die coupe's dienen primair beschikbaar te zijn voor reizigers. Mij is verteld dat afsluiten alleen mag voor defecten en verontreiniging.


Thanks Robert voor het delen! :wink: Ik zag jouw naam ook al voorbij komen in verschillende twitter draadjes over dit onderwerp.
Dat die FNV Spoor vakbond frontman dit goedkeurt zegt eigenlijk voldoende.

De NS moet hier echt zo snel mogelijk iets mee gaan doen! Vandaar dat ik ook Roger van Boxtel er bij betrokken had ook. Ik denk dat hij even met minister van infrastructuur en waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, moet gaan praten (..zal al wel gebeuren, mag men hopen)! Want dit gaat op deze manier helemaal fout!


Ik heb 2x een enkele reis via vakantieveilingen gehaald welke tm 31 maart geldig zijn.

Kan ik hier geld voor terugkrijgen of een verlenging van de geldigheidsdatum?

 

Bedankt, 

 

Jeroen

Hi Jeroen Kanters en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je topic verplaatst naar het overkoepelende topic voor de vragen omtrent Corona. Ik ga ervan uit dat je in het eerste bericht van dit topic ook al een antwoord is gegeven op jouw vraag. 


Kan ik mijn keuzedag die deze week afloopt verlengen omdat ik er nu geen gebruik van kan maken vanwege het corona-virus. Ik ben 70+ en men raadt heel sterk aan om niet met het openbaar vervoer te reizen. Ik heb echter wel al voor de keuzedag betaald door mijn abonnement ???


Ik denk eerlijk gezegd ook dat de meeste HC's zoals jij werken @Loes en dat maar een klein een 1e klas coupe claimen, maar die zorgen wel voor dit soort klachten.

Uiteraard heb ik dit niet uit eigen ervaring aangezien de enige treinen die ik zie degenen zijn die ik vanuit mijn raam boven zie of wanneer ik onder het spoor door fiets. Vanuit de tuin wordt het nu wat lastiger waarnemen, de bomen zitten nu wat meer in het blad waardoor ik alleen nog maar het dak en de stroomafnemers enigszins kan zien.


Nu men denkt dat men weet onbeperkt mag gaan reizen omdat de dienstregeling weer normaal wordt, willen ook de gezinnetjes weer op pad.

Is het een idee om na stopzetten van samenreiskorting en geen fietsen meer mee, kids vrij voorlopig stop te zetten? Railrunners zouden nog wel kunnen voor de kinderen die echt met de trein moeten.

Is het geen idee om de Samenreiskorting en fietsen weet toe te laten...

Is het een idee dat ik als forens weer regelmatig op kantoor mag komen ipv het adagium eeuwig thuis werken? ;) 

Zoveel mensen, zoveel wensen

 


@Jouke NS zou je de sticky informatie willen opdaten?

  • Reizen met Boekenweekgeschenk is afgelast, er komt geen nieuwe datum
  • Coulance regeling Kruidvatkaartjes verzilverd met datum tot met 31 maart 2020

 


De informatie in de openingspost is inmiddels gedeeltelijk verouderd. Ik weet niet of veel mensen gebruik maken van deze pagina, maar wellicht kan het geüpdatet worden.


Er blijkt een hardnekkige storing te zijn in de app. Momenteel wordt aangeraden 9292 te gebruiken. Dit werd zaterdag iig wel omgeroepen op het station. 

Edit: loklok8 heeft meer info dan ik heb momenteel. Dank je wel.


Reageer