Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

@Jouke NS zou je de sticky informatie willen opdaten?

  • Reizen met Boekenweekgeschenk is afgelast, er komt geen nieuwe datum
  • Coulance regeling Kruidvatkaartjes verzilverd met datum tot met 31 maart 2020

 


Er werd een intern e-mailadres aan reizigers gegeven, heb ik vernomen. Dit was uiteraard niet de bedoeling en ik gok dat het betreffende adres is opgeheven en vervangen. Fijn dat het inmiddels gelukt is Arald den Braber.


Er werd een intern e-mailadres aan reizigers gegevens heb ik vernomen. Dit was uiteraard niet de bedoeling en ik gok dat het betreffende adres is opgeheven en vervangen. Fijn dat het inmiddels gelukt is Arald den Braber.


Ja, via de chat is het prima opgelost. Het verbaasde mij al omdat het adres niet op de site stond.

 


Of alle treinen ook de komende weken kunnen blijven rijden zal voornamelijk afhangen van de beschikbaarheid van personeel. En de lengte van de treinen is ook weer afhankelijk van het aantal HC’s want we hebben ook te maken met veiligheidsnormen en die bepaalt mede de maximale lengte van de trein. 

Die veiligheidsnormen zijn wel gebaseerd op volledig gevulde treinen en niet op treinen in een Corona-crisis. Misschien is het wel veiliger om desnoods tien bakken VIRM met één hc te rijden zodat iedereen lekker ver uit elkaar kan gaan zitten, dan om treinen vanwege regeltjes in te moeten korten of gedeeltelijk af te sluiten. 

 

De veiligheidsnorm draait niet om het aantal inzittenden, er zijn ook nog veel andere dingen die betrekking hebben op de veiligheid.  Bij de vertrekprocedure o.a.het overzicht op de gehele trein.

Daarbij ga ik als ik zonder HC moet rijden of als ik als enige Mcn als vertrekassistent mee ga vanwege het ontbreken van de HS niet met 10 bakken Virm op stap, dan gaat er echt een stuk trein af. Ik ben op dat moment nml. wel verantwoordelijk en daar moet ik mij ook prettig bij voelen.

 

Edit: Loes was sneller :)

 


wanneer is er iets meer bekent of we de treinkaartje terug betaald krijgen of een soort te goedbon?


Hi, waarom worden er minder treinen en treinstellen ingezet? Zo krijg je wanneer de pieken zijn meer mensen op een kluitje dus besmetting is hoger. Het is verstandiger Juist om met dezelfde inzet te rijden als voor de crisis. Zo zijn er minder volle treinen, minder besmettingen.

Hoogachtend,

A.Dahmane 

 

Hallo ZeroToHero en welkom bij de NS Community. 

Ik heb je topic even verplaatst naar een ander topic, omdat je vraag daarmee te maken heeft. Er worden inderdaad minder treinen ingezet. Dat heeft deels te maken met dat er veel minder reizigers zijn. Aan de andere kant zijn ook bij NS personeel de nodige mensen met klachten welke dus niet kunnen werken, waarmee we gehoor geven aan de oproep van het RIVM. Het doorrijden met hetzelfde materiaal is dus niet nodig, want er zijn minder reizigers, maar ook sowieso niet mogelijk omdat er gewoon ook minder machinisten en conducteurs zijn voor alle treinen. 


Vanwege het covid-19 virus hanteert de NS een aangepaste dienstregeling. Op veel trajecten vallen de vroege treinen uit. Hierdoor is het niet mogelijk voor 06.30 te reizen, waardoor er niet met korting gereisd kan worden. Verruimd NS gedurende de aangepaste dienstregeling ook de dal-uren slots? 

Hallo Bob 1969 en welkom bij de NS Community. 

Helaas, dat zal niet gebeuren. Hoewel op sommige trajecten reizen voor 06:30 niet meer mogelijk is, is het nog wel steeds noodzakelijk om de reizigers over de dag te verdelen. Dat is waarvoor de daluren oorspronkelijk zijn bedacht. 


Ik vind dit een beetje te belachelijk! Ik heb voordeel abonnement (105 E/maand). Ik kom nu bijna een uur later aan op mijn werk, en kan dus niet meer voor 16:00 uur weer naar huis gaan. Dus moet ik maar op vol tarief reizen? U past Uw regeling aan, en wij maar extra betalen? Veel te ver gezocht!


Ik heb 2 NS abonnementen, 1 bibliotheek abonnement (gesloten) 2 sportabonnementen (gesloten). Verder betaal ik voor een volkstuin waar ik niet meer optimaal gebruik van mag maken, drink en eet meer thuis nu ik niet kan werken, verbruik meer gas/elektriciteit etc.EEn ik heb door de Corona crisis onbetaald verlof.

Het zij zo. Geld terugvragen? Iedereen heeft het moeilijk. en ik zal alleen maar blij zijn dat ik straks als alles weer een beetje normaal is weer gebruik kan maken van mijn abonnementen, omdat de bedrijven/stichtingen/verenigingen nog bestaan met dank aan al diegenen die geen geld hebben teruggevraagd.

Het is momenteel niet anders. Voor niets gaat de zon op. (Al is die zon vandaag achter de wolken).

 

 


Er ontstaat op dat traject inderdaad een ‘net niet’ aansluiting tussen de sprinter Dordrecht Den Haag Centraal en Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal van 1 minuut en omdat die niet haalbaar is van 31 minuten.

 

Ik heb hem intern even aangekaart misschien kan een moderator dit vanaf hun kant ook nog aankaarten.

@Georg  anders even dit aangeven bij de Hc op de trein en vragen of die iets kan betekenen hier in.

 

Ik heb dit ook uitgezet! 


Er ontstaat op dat traject inderdaad een ‘net niet’ aansluiting tussen de sprinter Dordrecht Den Haag Centraal en Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal van 1 minuut en omdat die niet haalbaar is van 31 minuten.

 

Ik heb hem intern even aangekaart misschien kan een moderator dit vanaf hun kant ook nog aankaarten.

@Georg  anders even dit aangeven bij de Hc op de trein en vragen of die iets kan betekenen hier in.

 

Ik heb dit ook uitgezet! 

 

 

Inmiddels is er een terugkoppeling geweest. Het signaal is onder de aandacht gebracht, maar wat hiermee gaat gebeuren is niet bekend, helaas. Vooralsnog blijft het advies om  de reisplanner kort voor vertrek te checken op het meest actuele reisadvies.

Hallo Rizana,

Ik zie ook dat 't op de terugweg nog erger is (en als Hc niet meewerkt, dan ben ik nog verder van huis).

Nogmaals, als het niet goed aansluit op de andere lijnen in Den Haag CS, dan ben ik echt praktisch gedwongen om met de auto te gaan. Ik denk dat “velen” dat ook gaan doen. 

Ik kijk morgen om 05:00 uur nog eens naar, geen positieve update, dan maar een auto pakken…….echt onlogisch geregeld allemaal.


Zou de NS uit kunnen leggen waarom vandaag zulke korte treinen ingezet worden? 70% van de treinen rijdt niet, en veel andere zijn korter dan normaal. Ik geloof niet dat 75% van het NS-personeel niet inzetbaar is.

Nu bijna alle intercity's aan de kant gezet zijn, kunnen de sprinters toch vervangen worden door een VIRM-4 of DDZ-4? Dat lijkt me te overzien voor een enkele conducteur. Deze treinen hebben 400 zitplaatsen. Ik weet dat die treinen langzamer zijn, maar er is nu ruimte genoeg op het spoor.

 

Maar waarom roept de NS-directeur op om alleen met de trein te reizen als het strikt noodzakelijk is? Kan de NS niet meer treinen inzetten, of zit er een financiële reden achter? Zo ja, dan wil ik graag mijn geld terug voor mijn abonnement. Zo nee, dan heb ik alle begrip voor de maatregelen. 

 

Overigens: Hulde voor het NS-personeel en voor hun inzet! Nogmaals: Dit is NIET bedoeld als kritiek op machinisten, conducteurs en ander personeel.


@bromvlieg12 

Wat ik van de VIRM weet is dat deze het niet leuk vindt om als stopper te rijden. Daar is die nooit voor gebouwd en bij volledige inzet als sprinter is dat zeer slecht voor de motoren.

DDZ zou zeker een optie zijn op drukkere corridors. 

Ik heb maandag weer dienst, dus ik kan weinig zeggen over de drukte momenteel.


@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep van het RIVM toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

 

Waar haal je die duidelijk oproep van het RIVM toch vandaan ?

 

Nou dat heb ik de afgelopen dagen toch wel zo’n 100 keer voor bij zien komen op TV. 1,5 meter afstand en alleen reizen als je moest. Dus nee in deze heeft Jeroen wel gelijk.

Alleen de maand februari was een maand met heel veel storm en dus weinig mensen die hun vrij reizen hebben gebruikt. Ik geloof echt niet dat het alleen maar om studenten ging. Die kunnen dan niet naar school vanwege het Coronavirus en gaan dan maar heel Nederland doorreizen. Kan hier niet veel intelligentie in bespeuren. (zou je misschien wel verwachten bij studenten)  


Kan hier niet veel intelligentie in bespeuren. (zou je misschien wel verwachten bij studenten)  

 

@Pingpong Tegenwoordig ben je student als je een OV-studentenabonnement bezit, en de selectie daarvoor is niet bij voorbaat op basis van intelligentie. ;-)

 

Dat blijkt vandaag dan ook maar weer.


@bromvlieg12ik ben hier een beetje klaar mee, jullie spelen ook met de gezondheid van mij en mijn collega's.

Laat de lockdown er maar gewoon helemaal komen.

Ik vind dit wel een erg heftig verwijt. Zo kunt u dat absoluut niet zeggen.

Ik geloof niet dat ik iets fout doe als ik de richtlijnen volg zoals die gecommuniceerd worden op rijksoverheid.nl. Ik heb me elke dag strikt aan de richtlijnen gehouden.

Er is in de media en door o.a. Mark Rutte meerdere malen aangegeven dat men alleen noodzakelijke reizen moet maken. Blijkbaar moet ook nog alles letterlijk op websites worden gezet.


Je zou haast willen zeggen dat de politiek de studenten OV tijdelijk ongeldig moet verklaren voor zolang de studies dicht zitten. Dan voorkom je al een hele grote groep mensen die niet gebruik maakt van de trein waar die eigenlijk alleen nog voor bedoeld is. Mensen werkzaam in vitale beroepen.

Dat is een beetje lastig, want er werken ook studenten bijv. als metroconducteur. GVB heeft veel studenten geworven wegens tekorten. En studenten moeten soms boeken lenen bij de universiteitsbibliotheek bijvoorbeeld. (nee, ik ben geen student)

Bij ons (gezondheidszorg) zijn tijdelijk alle stages ook onderbroken voor zolang de scholen dicht zitten. Denk dat dat voor meer stages geld.

Ik heb het niet over de zorg, daar zijn inderdaad geen stages meer. Ik heb het over bijbanen als buschauffeur e.d. En over studenten die boeken nodig hebben uit de bibliotheek voor thuisstudie

Als je een bijbaan hebt verdien je geld en kun je zelf een regeling met je baas vragen of heb je recht op reiskostenvergoeding zodat je zelf de reiskosten kunt betalen dat kan ook zonder de studenten OV en is deze tevens ook niet voor bedoeld. 

Studieboeken kun je veelal online vinden. Heb je deze echt nodig kun je ook zelf een kaartje kopen om naar de bibliotheek te gaan. Dit lijkt mij echt zeer sporadisch voor te komen en niets onoverkomelijk. 


Uit de reacties op social media begreep ik dat het voornamelijk studenten zijn? En wat eigenwijze treinspotters :disappointed_relieved:

Hebben studenten dan de mogelijkheid gekregen om hun week-ov naar weekend om te zetten (omdat veel onderwijsinstellingen toch waarschijnlijk tot het eind van het schooljaar dicht blijven)?


SPR kan 1x per jaar omgezet worden, blijkbaar hebben studenten dat gedaan?

Edit: 2x per jaar

 


….


Die 2 keer per jaar kunnen wisselen wist ik (en niet van 1 mei tot 1 september of zoiets), maar dat DUO het nu toestaat vind ik apart op zijn minst…. Als we toch niet naar school/universiteit hoeven dan doen we wel weekendjes.

Ikzelf was vroeger ook niet de lastigste (was toen nog een gift) dus geef mij maar een SRP en “in elk stadje een schatje” en als het mooi weer is naar het strand en zo… 

Maar om daar in deze tijden gebruik van te maken? Vind eigenlijk dat er helemaal niet meer gratis of met korting gereisd zou mogen worden met een SRP (ongeacht week of weekend).

#socialdistancing, (en als de MP zegt “mensen onder de 20 krijgen geen Corona dus scholen moeten gewoon open”) óók van je eigen ouders om de was te brengen!


Dat vraag ik me ook af Pingpong.  Er is een speciale “Corona pagina”  waar veel nuttige informatie staat qua reizen met de trein. En ergens helemaal onderaan staan nog wat veelgestelde vragen, o.a over annuleren van Spoordeelwinkel tickets maar verder niets over Keuzedagen of Kruidvatkaartjes. En die info over beëindigen van een abonnement is volgens mij de standaard info die er daarvoor ook al was.

Zet dan als NS dezelfde info op die pagina of desnoods een aparte pagina als hier op de community staat. Of als dat niet kan, verwijs naar dit topic op de community. 

Meer en duidelijke informatie hierover kan misschien ook voorkomen dat mensen toch met de trein weggaan. Want nu hebben ze een Keuzedag of Kruidvatkaartje die nog op moet. Of ze hebben een abonnement waarvan ze het zonde vinden dat ze er wel voor betalen maar niet gebruiken. Bij meer informatie over de mogelijkheden om later te reizen of hoe ze hun abonnement kunnen wijzigen zullen wellicht meer mensen nu niet reizen.


Hoi Pingpong,

In dit topic is  al in een vroeg stadium aangegeven dat er oplossingen voorhanden waren en zijn voor keuzedagen. Beter was het om een mailtje te sturen naar alle klanten met keuzedagen. Van de andere kant heeft NS volgens mij bijzonder snel en op ongekende schaal compensatie geboden voor diverse vervoerbewijzen en zal daar voorlopig nog wel mee bezig zijn.

Maar ja, communicatie was niet het sterkste punt en het zou merkwaardig zijn als dat gedurende deze crisis anders zou zijn. Constateer dat er vandaag in ieder geval op dit forum weer enige verbeteringen zijn aangebracht.

En met Momo ben ik het natuurlijk ook helemaal eens.


Ja, in dit topic zijn al heel snel oplossingen gegeven en de compensatie is voor zover ik kan beoordelen ook goed geregeld. Dat de info, wanneer meer bekend wordt, iedere keerwordt aangevuld is ook zeer positief. Daarin is een community als dit misschien flexibeler dan een pagina op de website. 

Maar een eerste ingang van de meeste reizigers zal toch de website zijn dus nog meer informatie daar zou al helpen om veel vragen te voorkomen. 


Hoe vaak heb ik hier wel niet gelezen dat de treinen nog reden/rijden en dat je dus nog van je kaartjes en abonnementen gebruik kon/moest blijven maken ?

Dan moet je nu niet raar staan te kijken dat de treinen, nu de dienstregeling ineens is ingekrompen,  redelijk vol zitten.


Of heel ouderwets: Pak een boek. E-book kan ook. Een boek lezen is goed voor je brein. Je hersens zijn wel een paar tientjes waard. Het leven van (meestal) een oudere redden met TV-kijken of lekker thuis blijven moet toch te doen zijn. Rustig weer eens tot jezelf komen is best heilzaam.

 

Wel grappig: Ik ben lid van een clubje waarbij we al tot de conclusie kwamen dat we door thuis bezig te zijn met onze hobby, en dingen uit te wisselen via het Internet, al bijdroegen aan een geringere verspreiding. Een aantal van ons hoort ook tot de risicogroep op basis van (multi-) morbiditeit. Dat scheelt.

 

Het lijkt me een meer verantwoord statement dan funreizen met een  - vooral door de samenleving opgebracht -abonnement in deze omstandigheden.

Ik kom nog uit de tijd dat studenten zich onderscheidden door een zekere mate van intelligentie en gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid.

 

Perfecte bijdrage @Robert B !

 

Inderdaad: verknal het niet.


Hoe je het ook wendt of keert, binnen zitten gaat nooit goed voor je zijn. Dat is dus ook niet het antwoord. Het antwoord is minderen: niet voor de lol even naar de andere kant van het land reizen maar gewoon even gaan wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen, skateboarden, langlaufen….ga eens naar de supermarkt en haal eens wat nieuwe dingen. Ik had voor deze week gepland om eens een middagje naar de IKEA te gaan, het is hard nodig nu, maar dat gaat dus niet door. Er is in ieder geval genoeg te doen om niet onderweg te hoeven zijn.


Is het eigenlijk nu zo dat bij de NS een Nooddienstregeling aan de gang is en geen basisdienstregeling zoals de NS eerst voorstelde en dat je alleen met de trein kan gaan als dat alleen noodzakelijk is ivm corona? 


Zo kun je het wel stellen. De trein in feite voor noodzakelijke reizen en niet om mensen als @MJL een plezier te doen omdat zij de ernst van de maatregelen niet willen inzien.

Naar buiten gaan mag gelukkig nog steeds, maar het is geen vakantie. Thuiswerken en thuisonderwijs betekenen niet massaal de trein of de auto in om met zijn allen naar dezelfde plek te gaan. Supermarkten zijn de hele dag door drukker dan ooit.

Als het zo doorgaat is het niet of iemand Corona krijgt maar wanneer.

 

 


Reageer