Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Geachte NS-medewerkers,

Allereerst begrijp ik al het geneuzel over omzetten of stopzetten van abonnementen in dit topic absoluut niet.

Het lijkt me dat er belangrijker zaken aan de orde zijn betreffende de Covid-19 pandemie.

Ik ben werkzaam in de zorg en kom dagelijks met Covid-19 positief bevonden patiënten in aanraking. Daarnaast reis ik dagelijks per trein van huis naar werk en terug. Vorige week waren de treinen dermate leeg dat het mogelijk was om de minimale aangeraden 1.5 meter afstand te bewaren van medepassagiers. Vandaag rijden er dusdanig weinig treinen zodat de enkele treinen die gaan stampvol met reizigers zitten.

Waarom deze verdere beperking van de dienstregeling?

Waarom niet een dienstregeling waarbij enkel zorgpersoneel of andere personen met cruciale beroepen gebruik kunnen maken van het treinvervoer?


Beste NS,

 

Ik kan mijn abbonement niet overzetten naar NS Flex omdat ik BTM Particulier heb in het pakket. Ik vind het heel erg want nu moet ik doorbetalen voor 3 weken lang, terwijl een ander het makkelijk kan overzetten op NS Flex en niet hoef te betalen. Ik hoop dat NS een resitutie geeft hiervoor want ik word toch dringend verzocht geen gebruik te maken van de trein. Ik hoor graag meer over.

 

Dank en groet,
Rachel 


Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity en geen postadres. Voor uw specifieke situatie kunt u het beste contact opnemen met NS klantenservice bij voorkeur via chat, Twitter of Facebook.

 


Beste NS,

 

Ik kan mijn abbonement niet overzetten naar NS Flex omdat ik BTM Particulier heb in het pakket. Ik vind het heel erg want nu moet ik doorbetalen voor 3 weken lang, terwijl een ander het makkelijk kan overzetten op NS Flex en niet hoef te betalen. Ik hoop dat NS een resitutie geeft hiervoor want ik word toch dringend verzocht geen gebruik te maken van de trein. Ik hoor graag meer over.

 

Dank en groet,
Rachel 


Een buitenbeentje qua abonnementen en tijdelijk stopzetten is natuurlijk een VDU dat nog ergens in 2020 verlengd zou worden…

Die mensen zullen inderdaad een keuze moeten maken, per direct € 5,58 per maand besparen op de abonnementskosten maar voor alles dat je eventueel later wilt (Dal Voordeel als equivalent) wél nu al in 2020 te maken krijgen met wat spitsbeperkingen.

Die keuze is natuurlijk afhankelijk van je reismotief en reistijden. Ik heb al een aantal VDU houders heel blij gemaakt met de tip voor Flex Weekend Voordeel (€2 per maand), omdat ze toch alleen maar in het weekend op pad gingen.

Keuzedagen (7 stuks) uiteraard alleen bij klassiek Dal Voordeel, en dan vóór 2021 bestellen.


Let op als je VDU wilt stopzetten. Dit jaar nog als extra voordelen t.o.v Dal voordeel: VDU geldig in middag spits en gratis Railplus voor korting op treinreizen naar het buitenland.

 

 


@Jouke NS   

In Leiden is ook de nieuwe Lorentz stalling per 21/3 gesloten. Deze staat nog niet in het rijtje in de beginpost.  Deze nieuwe stalling was pas een week open, misschien daarom op het lijstje.

https://twitter.com/GemeenteLeiden/status/1240973697562939393


Een buitenbeentje qua abonnementen en tijdelijk stopzetten is natuurlijk een VDU dat nog ergens in 2020 verlengd zou worden…

(...)

 

Ook mensen met bij-abonnementen kunnen niet zomaar overstappen naar NS Flex met behoud van hun kortingen.


Een buitenbeentje qua abonnementen en tijdelijk stopzetten is natuurlijk een VDU dat nog ergens in 2020 verlengd zou worden…

Die mensen zullen inderdaad een keuze moeten maken, per direct € 5,58 per maand besparen op de abonnementskosten maar voor alles dat je eventueel later wilt (Dal Voordeel als equivalent) wél nu al in 2020 te maken krijgen met wat spitsbeperkingen.

Die keuze is natuurlijk afhankelijk van je reismotief en reistijden. Ik heb al een aantal VDU houders heel blij gemaakt met de tip voor Flex Weekend Voordeel (€2 per maand), omdat ze toch alleen maar in het weekend op pad gingen.

Keuzedagen (7 stuks) uiteraard alleen bij klassiek Dal Voordeel, en dan vóór 2021 bestellen.


@RVJavcobs en @Kvdbvd 

Er is sinds NS Flex eigenlijk geen enkele reden meer om nog een (klassiek) maandabonnement te nemen als een jaarabonnement goedkoper is! Sterker nog, een maandabonnement is alleen maar gedoe omdat je het elke keer handmatig moet verlengen.

Elk jaarabonnement kan namelijk (óók in het eerste jaar) gewoon op elk moment omgezet worden naar NS Flex, met restitutie van reeds betaalde maanden en zélfs dagen van de lopende maand als je halverwege een lopende maand switcht naar Flex.

Dat kunnen ik (geen NS) en vele andere Community leden je 100% garanderen, en elke NS moderator kan dat ook bevestigen.

Heb je op dit moment een maandabonnement, dan kan je helaas niet overstappen naar NS Flex (tenzij je de ingangsdatum van Flex ná afloop van je maandabonnement zet).

Dat zou dan via de Klantenservice moeten, maar restitutie van resterende dagen van de maand krijg je toch niet, dus waarom zou je dat willen/doen?


Als jullie inderdaad zwart op wit kunnen typen hier dat het zonder oroblemen en zonder gedoe mogelijk is om weer over te stappen naar een traject-vrij jaar abonnement en daarbij ook in het “nieuwe jaar” het abonnement weer kosteloos en moeiteloos om te kunnen zetten naar een gratis ns flex wanneer dat “nieuwe jaar” toch geen heel jaar meer hoefde te zijn (doordat velen misschien straks ook geen baan meer hebben), dan overweeg ik die overstap wel (met een kopie van de zwart op wit tekst van jullie)

Een wijziging gaat normaal gesproken altijd zonder problemen en kosteloos, behalve de kosten voor het nieuwe abonnement natuurlijk.

Wat u gedoe en moeite vindt laat ik aan u. Maar bij een overstap van een klassiek abonnement naar NS Flex kunt u deze wijziging doorgeven via uw Mijn NS. U dient wel langs de kaartautomaat te gaan om uw klassieke abonnement te verwijderen en NS Flex op uw kaart te zetten.

Als u van een NS Flex abonnement naar een klassiek abonnement wilt volgt u dezelfde stappen alleen verwijdert u NS Flex en zet u het klassieke abonnement op de kaart i.p.v. andersom. Alleen kunnen deze wijzigingen niet via uw Mijn NS plaatsvinden, maar moet u contact opleggen met de klantenservice.

Als u het zwart op wit wilt krijgen wat ik en Momo eerder gezegd hebben, kan een moderator (medewerker van NS) dat, voor zover zij het eens zijn met ons, bevestigen in een eigen post.


Ja, je start inderdaad opnieuw met een nieuw jaar abonnement. En de standaard daarbij is inderdaad dat het niet op te zeggen is in het het eerste abonnementsjaar. Maar dat geldt alleen voor het reguliere opzeggen. Het is wel te wijzigen naar NS Flex op dezelfde manier zoals u het nu ook kunt met uw langer lopende abonnement. Bij wijzigen naar Flex is er niet de voorwaarde dat een jaarabonnement een eerste jaar niet gewijzigd kan worden. Er is dus verschil tussen regulier opzeggen (kan niet in 1e abonnementsjaar) en wijzigen naar NS Flex (kan altijd, ook in 1e abonnementsjaar).

Bij wijzigen naar Flex zit u bovendien niet vast aan de oorspronkelijke datum van van de maand waarop het abonnement is ingegaan.

Daarnaast gaan alle Traject Vrij jaar abonnementen per 2021 toch over naar Flex Traject Vrij abonnementen. En Traject Vrij zou volgens de eerste informatie ergens dit jaar (half 2e kwartaal) ook beschikbaar worden als Flex abonnement. Of deze tijd nog gehaald wordt nu is misschien wel de vraag. Ik kan me zo voorstellen dat deze Corona crisis zorgt voor vertraging van de invoer.

 


Het klopt inderdaad dat uw abonnement wordt beëindigd, zou dat niet gebeuren dan zou u onnodig dubbele kosten gaan betalen. U vraagt wanneer u weer een Traject Vrij abonnement wilt eigenlijk een nieuw abonnement aan, maar omdat het op dezelfde kaart is en u al een reisproduct van NS heeft, namelijk NS Flex, noem ik het voor het gemak een wijziging. 

Als u het stukje leest in mijn vorige post, welke het gequote gedeelte afkomstige is van de website van NS staat er: 

Jazeker. Je kunt op elk moment overstappen naar NS Flex. Ook als je een jaarabonnement hebt en nog in je eerste jaar zit.

U begint dus bij het opnieuw aanvragen van een abonnement opnieuw aan het eerste jaar, maar dat maakt voor een wijziging naar NS Flex dus niet uit.


Dankjewel loklok8. Sorry dat ik dacht dat u medewerker was van de NS maar het klonk zo vandaar. 

Het is verder duidelijk behalve dus als ik weer terug ga naar een jaarrabonnement. Er staat nl bij 2 dat het huidige abo word beëindigd. Dus mij lijkt dan ook dat ik later dan gewoon opnieuw een nieuw jaarabonnement moet aanschaffen met ook weer de voorwaarden het eerste jaar niet op te kunnen zeggen. Want je start weer opnieuw. 


Dat is het dan inderdaad. Ik zie het nu. Excuses. Het bedrag was van een maandabonnement. Maar ik zie toch ook dat je er het eerste jaar er wel aan vast zit. Dat staat er duidelijk bij. En dat wil ik nu niet. U of uw collega zegt wel het volgende:

kunt u deze omzetten naar NS Flex zonder abonnement (basis). U betaalt dan geen abonnementskosten en de kosten voor de ongebruikte dagen krijgt u terug.

Zodra u weer gebruik wilt maken van Traject Vrij, kunt u contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen of u kunt een nieuw abonnement aanschaffen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

 

Maar dat kan ik verder niet zwart op wit terugvinden en vrees dan ook dat dat in werkelijkheid anders is. Naar een loket wil ik niet gaan momenteel want ik ga de deur niet uit. Kan ik dit zo wel regelen dan?

 

 

Als jullie inderdaad zwart op wit kunnen typen hier dat het zonder oroblemen en zonder gedoe mogelijk is om weer over te stappen naar een traject-vrij jaar abonnement en daarbij ook in het “nieuwe jaar” het abonnement weer kosteloos en moeiteloos om te kunnen zetten naar een gratis ns flex wanneer dat “nieuwe jaar” toch geen heel jaar meer hoefde te zijn (doordat velen misschien straks ook geen baan meer hebben), dan overweeg ik die overstap wel (met een kopie van de zwart op wit tekst van jullie)


Dat is het dan inderdaad. Ik zie het nu. Excuses. Het bedrag was van een maandabonnement. Maar ik zie toch ook dat je er het eerste jaar er wel aan vast zit. Dat staat er duidelijk bij. En dat wil ik nu niet. U of uw collega zegt wel het volgende:

kunt u deze omzetten naar NS Flex zonder abonnement (basis). U betaalt dan geen abonnementskosten en de kosten voor de ongebruikte dagen krijgt u terug.

Zodra u weer gebruik wilt maken van Traject Vrij, kunt u contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen of u kunt een nieuw abonnement aanschaffen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

 

Maar dat kan ik verder niet zwart op wit terugvinden en vrees dan ook dat dat in werkelijkheid anders is. Naar een loket wil ik niet gaan momenteel want ik ga de deur niet uit. Kan ik dit zo wel regelen dan?

Om even een misstand uit de wereld te helpen. Zowel ik (degene van wie u de opmerking quote) als @Momo zijn geen medewerkers van NS en dus ook geen collega's van elkaar. Wij zijn beiden enkel reizigers bij de NS en forumleden op dezelfde community die de medereiziger graag helpt. 

Dan terug naar uw vraag. Onderaan de pagina van NS Flex kunt u dit lezen: 

Ik heb al een kortingsabonnement van NS. Kan ik NS Flex nemen?

 

Jazeker. Je kunt op elk moment overstappen naar NS Flex. Ook als je een jaarabonnement hebt en nog in je eerste jaar zit.

Zo werkt het

  1. Klik hier om over te stappen en kies het NS Flex abonnement dat bij je past.
  2. Wij beëindigen automatisch je huidige abonnement. Heb je al vooruit betaald (bijvoorbeeld met Dal Voordeel)? Dan storten we het resterende abonnementsgeld terug.
  3. Als er nog saldo op je kaart staat, wordt dit automatisch voor je verrekend op je NS Flex factuur.
  4. Haal NS Flex op bij de kaartautomaat. Dat is de allerlaatste keer dat je de automaat nodig hebt.

Wel goed om te vermelden: Traject Vrij is nog niet beschikbaar voor NS Flex. Daar wordt aan gewerkt.

Een Traject Vrij abonnement is op dit moment nog niet beschikbaar in een Flex variant zoals hierboven is aangegeven. Ervaring leert dat de NS niet zo moeilijk doet als men nog gebruik wilt maken van een klassiek abonnement i.p.v Flex. Er zitten immers vrijwel geen verschillen in de abonnementsvoorwaarden van een Flex en een klassiek abonnement en voor reizigers die een Traject Vrij abonnement willen is er geen andere keuze. Noot: een wijziging van Flex naar klassiek is niet mogelijk binnen uw Mijn NS, dat kan enkel gewijzigd worden door contact op te nemen met de klantenservice.

 U moet alleen zelf een extra handeling ondernemen door Flex van uw kaart te verwijderen en uw klassieke abonnement op uw kaart te zetten. Heeft u daar geen zin in, dan kunt u bij een nieuw abonnement een extra kaart bestellen en kunt u de kaart waar Flex op staat als een back-up gebruiken.


Dat is het dan inderdaad. Ik zie het nu. Excuses. Het bedrag was van een maandabonnement. Maar ik zie toch ook dat je er het eerste jaar er wel aan vast zit. Dat staat er duidelijk bij. En dat wil ik nu niet. U of uw collega zegt wel het volgende:

kunt u deze omzetten naar NS Flex zonder abonnement (basis). U betaalt dan geen abonnementskosten en de kosten voor de ongebruikte dagen krijgt u terug.

Zodra u weer gebruik wilt maken van Traject Vrij, kunt u contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen of u kunt een nieuw abonnement aanschaffen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

 

Maar dat kan ik verder niet zwart op wit terugvinden en vrees dan ook dat dat in werkelijkheid anders is. Naar een loket wil ik niet gaan momenteel want ik ga de deur niet uit. Kan ik dit zo wel regelen dan?

 

 


Hallo NS,

graag zou ik jullie willen vragen om, juist nu, wat sneller, te anticiperen op de “veranderende wereld”. Er is nog altijd geen flex-alternatief voor de klassieke traject-vrij abonnementen, maar velen van ons zitten nu wel met een maand- of jaarabonnement die doorloopt (met de soms hoge kosten van dien) terwijl we van alle kanten (RIVM, regering en de NS zelf) dringend worden geadviseerd om niet te reizen en vooral thuis te blijven. Ga als NS zijnde daar dan ook “flexibel” mee om en kom niet met de mogelijkheden uit de “vorige eeuw” dat het om te zetten is naar een andere abonnementsvorm die vervolgens, als er wel weer gereisd gaat worden, veel duurder uitvalt, dan de traject-vrij kaart. Zorg alsjeblieft voor een adequate oplossing.


Ik begrijp even niet waarom het 30 euro per maand zou schelen. Wanneer u weer een nieuw Traject Vrij jaar abonnement neemt dan zal het maandbedrag hetzelfde zijn als wat u nu betaalt. Enige verschil wat ik me zou kunnen indenken is dat u nu misschien nog de 2019 prijs betaald wanneer de verlenging later dit jaar is en als u nu een nieuw abonnement aanschaft dan betaalt u de 2020 prijs. Die u dus ook zou gaan betalen wanneer u het abonnement aan zou houden en deze later dit jaar verlengd zou worden. 

Of kijkt u misschien naar de prijs van een maandabonnement Traject Vrij? Die is wel hoger, maar die hoeft u niet te nemen. U kunt gewoon na deze Corona crisis weer een jaarabonnement nemen en mocht het zo zijn dat u deze binnen een jaar niet meer nodig heeft kunt u deze ook weer dmv wijzigen naar NS Flex abonnement. Deze optie van stopzetten bestond al voor de huidige situatie, eigenlijk alsinds de introductie van NS Flex. 


Dankuwel. Toch wel spijtig want ik heb al wel gekeken en dat scheelt toch wel ongeveer 30 euro per maand. 


Vanaf 2021 worden Traject Vrij abonnementen ook NS Flex abonnementen waarbij u er niet meer een jaar vast zit en per maand kunt wijzigen.  En wilt u er toch eerder vanaf is dan is dezelfde oplossing als nu (wijzigen naar Flex zonder abonnement) mogelijk.

Een jaar abonnement wijzigen naar NS Flex kan namelijk ook in het eerste abonnementsjaar.


Dankuwel voor het antwoord. Dit weet ik uiteraard. Echter als ik dan opnieuw een jaarabonnement aan wil schaffen na Corona dan moet ik opnieuw beginnen waarbij je het eerste jaar vast zit aan het abonnement. En met de huidige economie durf ik niet weer een heel.jaar vast te zitten. Stel.ik kom zonder baan dan moet ik door blijven betalen tot het jaar om is. Dat eerste jaar ben ik nu al wel voorbij en kan ikhet stop zetten of wijzigen. 


@Kvdbvd Als u met een doorlopend abonnement een jaarabonnement bedoelt, kunt u deze omzetten naar NS Flex zonder abonnement (basis). U betaalt dan geen abonnementskosten en de kosten voor de ongebruikte dagen krijgt u terug.

Zodra u weer gebruik wilt maken van Traject Vrij, kunt u contact opnemen met de klantenservice om het te laten wijzigen of u kunt een nieuw abonnement aanschaffen met een gratis nieuwe OV-Chipkaart.

Als u een maandabonnement heeft kan er helaas op dit moment niets aan de abonnementskosten gedaan worden. 


@Stefankingma als die berichten e-mails zijn vanuit de Community, bijv. als iemand hier reageert of je naam noemt, dan zie https://community.ns.nl/settings/profile voor opties om die mails allemaal uit te zetten.

Vanuit de NS (app) heb ik vandaag pas 1 (push)bericht gehad, afhankelijk van je soort telefoon kan je die ook allemaal of per categorie uit zetten.

 


Hallo.

Kan het doorlopende abonnement Traject Vrij momenteel tijdelijk stop gezet worden? Ik las dat dit niet mogelijk is maar ik wil dit abonnement ook niet wijzigen daar dit het voordeligst is. Wij zijn nu echter door Corona verplicht thuis te werken maar moet ik het abonnement wel blijven betalen maar vergoed het bedrijf dit niet. Dit zorgt uiteraard voor een extra financiële last. Gaat hier een oplossing voor komen? 

Het is mij duidelijk dat dit normaliter niet mogelijk is maar dat zou ook niet nodig zijn. Maar het Corona virus treft ons allemaal en ik hoop en vraag dan ook aan de NS of er momenteel hier een uitzondering voor gemaakt kan worden.

Met vriendelijke groet,

Kitty van den Broek

 

 


Reis alleen indien strikt noodzakelijk: dat is pas een duidelijke oproep, bravo NS !!

Dit terwijl de overheid vandaag via NL-alert slechts oproept om 1,5 m afstand van elkaar te houden en thuis te blijven bij ziekte of verkoudheid.:slight_frown:


Ah oke ga ik effe proberen dankjewel


Reageer