Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Badge +3

Als je goed hebt gekeken

Neem aan dat dat niet tegen mij bedoeld was :joy: want anders hadden we nu ruzie of zo.

Want wie moet er in deze tijden nou niet even kijken voor de meest recente info en zo?

Stopt die nou wel of niet op Driebergen-Zeist en zo…of langzaam perron voorbij met iedereen in het ongewisse? :rofl:

 

Reputatie 7
Badge +1

Als je goed hebt gekeken is dat bericht gistermiddag al in de openingspost gezet.

Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 maart)

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.

Ik vind de verandering in het beleid zeer fijn, want zo hoort het ook. 

Badge +3

Voeg maar toe aan de openingspost..

Kruidvat treinkaartje blijft heel 2020 geldig

https://www.treinreiziger.nl/kruidvat-treinkaartje-blijft-heel-2020-geldig

En voor wie al een datum gekozen had een nieuwe code voor later. No questions asked en zo hoort het!

Krijgt iedereen die een verzilverde Kruidvat code had daar ook even bericht over, zoals met de F1 Zandvoort kaartjes waar we zo snel bij moesten zijn?

Zou de NS sieren, want gegevens zijn bekend en nood breekt wet om iedereen (privacy) toch even te mailen over de situatie van hun ticket, ook al hebben ze het bij Kruidvat gekocht en willen ze niets met de NS te maken hebben verder (maar goed, daar toch verzilveren haha).

Het scheelt de Klantenservice een hoop werk, en in deze tijden kan er ineens best veel dat tot voor kort totaal onmogelijk was gehouden (computer says no en zo)!

Zie https://berthub.eu/articles/posts/de-dagelijkse-corona-update/ voor leesvoer (als we toch tijd te veel hebben)...

Badge +3

Uit een ander topic, (overstappen naar Flex wegens ongebruikt abonnement)

Je had ook gewoon Flex Basis kunnen nemen als je toch niet gaat treinen de komende tijd, maar helaas staat dan tot bijna op het laatste scherm er de 'waarschuwing’ dat alles goedkoper dan €5 per maand je €10 zou kosten aan ‘inschrijf/administratiekosten’.

Dat is dus wel een puntje, want als je al een klassiek (doorlopend) NS abonnement hebt is die €10 helemaal niet aan de orde bij een overstap naar Flex.

 

@Temlin , graag meldingen maken richting de klantenservice met treinnummer - tijdstip en tussen welke stations want dan kan dit doorgegeven worden.  Er is nu nml. een dilemma omdat we het contact zoveel mogelijk willen mijden maar het is niet de bedoeling dat reizigers een onveilig gevoel hebben in de trein.

Door meldingen te maken komt er inzicht in de trajecten waar het speelt en kan er gekeken worden voor maatregelen om een en ander de kop in te drukken.

Melden hiervan is dus belangrijk.  En meldingen via twitter is meestal het meest doeltreffend qua snelheid om eventueel nog het treinpersoneel te laten informeren om polshoogte te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn ervaring zijn tot nog toe niet bijster positief. Voor werk in de gezondheidszorg ben ik afhankelijk van de trein. Mijn reis duurt door de aanpassing  45 minuten langer.

Doordat controles ontbreken (begrijpelijk natuurlijk) is het gevoel van onveiligheid enorm toegenoemen. Veel ongure types in de trein die zich niets aantrekken van de corona maatregelen.

Jouw ervaring van gevoel van minder veiligheid heb ik de laatste dagen vaker langs zien komen. Het enige wat je kunt doen als aanspreken niet lukt (of je dat even niet wilt doen) is een melding maken via Twitter met treinnummer tijdstip station.

 

Reputatie 3

Mijn ervaring zijn tot nog toe niet bijster positief. Voor werk in de gezondheidszorg ben ik afhankelijk van de trein. Mijn reis duurt door de aanpassing  45 minuten langer.

Doordat controles ontbreken (begrijpelijk natuurlijk) is het gevoel van onveiligheid enorm toegenoemen. Veel ongure types in de trein die zich niets aantrekken van de corona maatregelen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat vraag ik me ook af Pingpong.  Er is een speciale “Corona pagina”  waar veel nuttige informatie staat qua reizen met de trein. En ergens helemaal onderaan staan nog wat veelgestelde vragen, o.a over annuleren van Spoordeelwinkel tickets maar verder niets over Keuzedagen of Kruidvatkaartjes. En die info over beëindigen van een abonnement is volgens mij de standaard info die er daarvoor ook al was.

Zet dan als NS dezelfde info op die pagina of desnoods een aparte pagina als hier op de community staat. Of als dat niet kan, verwijs naar dit topic op de community. 

Meer en duidelijke informatie hierover kan misschien ook voorkomen dat mensen toch met de trein weggaan. Want nu hebben ze een Keuzedag of Kruidvatkaartje die nog op moet. Of ze hebben een abonnement waarvan ze het zonde vinden dat ze er wel voor betalen maar niet gebruiken. Bij meer informatie over de mogelijkheden om later te reizen of hoe ze hun abonnement kunnen wijzigen zullen wellicht meer mensen nu niet reizen.

 

Intussen is er via de NS site meer info over stopzetten van abonnementen en mogelijkheden bij Keuzedagen  en Kruidvat kaartjes op  https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/corona.html

 

Hoi Marveliss!

Normaal gesproken ben ik het met Thom eens, maar wij hebben net vandaag een update gekregen dat de tickets van de kruidvat langer geldig zijn. Ze zijn nu geldig tot 31-12-2020. Dus geen zorgen, je kan op een later moment alsnog reizen! :)

Volgens mij zijn we het nog steeds eens….;-)

Ik geloof het ook inmiddels ;)

Reputatie 7
Badge +4

Hoi Marveliss!

Normaal gesproken ben ik het met Thom eens, maar wij hebben net vandaag een update gekregen dat de tickets van de kruidvat langer geldig zijn. Ze zijn nu geldig tot 31-12-2020. Dus geen zorgen, je kan op een later moment alsnog reizen! :)

Volgens mij zijn we het nog steeds eens….;-)

Reputatie 7
Badge +3

Het allereerste bericht in dit sticky topic geeft aan:

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.

 

Wat betreft de Kruidvat ticket is de strekking:

  • Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
  • De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.

Neem hiervoor contact op met de NS  Klantenservice.  Bij voorkeur via Chat (optie rechtsboven op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) aangezien het aan de telefoon erg druk kan zijn vanwege het vele aantal klanten die soorgelijke vragen hebben.

Hoi Marveliss!

Normaal gesproken ben ik het met Thom eens, maar wij hebben net vandaag een update gekregen dat de tickets van de kruidvat langer geldig zijn. Ze zijn nu geldig tot 31-12-2020. Dus geen zorgen, je kan op een later moment alsnog reizen! :)

Reputatie 7
Badge +4

Dubbel geplaatst, mijn excuses.

Badge +3

Via de Klantenservice kan je de situatie uitleggen. Je krijgt dan nieuwe couponcodes die te verzilveren zijn tot eind 2020.

De info op de pagina van Kruidvat is onjuist, je krijgt geen geld terug.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt contact opnemen met Klantenservice. Als u er voor in aanmerking komt, krijgt u een couponcode voor een nieuw kaartje met lange geldigheid.


Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het alleen dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Lees in ieder geval dit uitstekende topic  van Jouke NS door.
 

Ik heb 8 maart twee dagretouren bij de Kruidvat gekocht, met de bedoeling deze te verzilveren voor de dagen 28 en 29 maart (ik wilde namelijk naar een evenement in Utrecht). Dit evenement is vanwege het corona virus echter verplaatst naar 4 en 5 juli, dus nu heb ik twee onverzilverde dagretouren, die ik nu eigenlijk niet kan gebruiken omdat ze aanraden alleen met de trein te reizen als het noodzakelijk is. Ik neem aan dat ik hiermee niet bij de Kruidvat terecht kan, dus ik stel mijn vraag hier maar: is het mogelijk om voor die tickets (een deel van) mijn geld terug te krijgen, of ze om te ruilen voor een ander soort ticket? 

Beste ns,

 

Ik begrijp de maatregelen en minder treinen maar kunnen de treinen wel langer zodat we de 1.5m afstand kunnen houden. Treinen zijn nog vrij vol...
Ik reis dadelijk van Den Haag naar Leiden.

Met vriendelijke groet,

 

JJ

Ik gebruik traject Gouda - Rotterdam en ik geloof niet dat het om 6.30 in de ochtend gaat om mensen die niet noodzakelijke reizen maken. Vrijwel iedereen in trein leek klaar voor werk.

Waarom riskeert de NS de snelle verspreiding van Covid 19 door weinig en vaak kleine treinen in te zetten? Het is steeds zo vol als ik als zorgmedewerker naar werk ga dat de 1.5 meter afstand houden onmogelijk is. Dit maakt de trein nu tot een effectieve  besmettingshaard wat toch nooit de bedoeling kan zijn.

Op welk traject reist u?. Misschien dat NS daar eens naar kan kijken. Er zijn al meerdere mensen die klagen over te korte treinen. Werkgevers willen nog steeds een deel van hun werknemers op het werk zien en ja sommige hebben gewoon niet de mogelijkheid om anders dan met het OV te reizen. Wij zijn bij ons teruggeschaald naar 1 persoon per dag op het werk en ik zat gisteren in onze kantoortuin met 10 personen waar normaal zo'n 60 personen zitten. Op de heenreis had ik 4 stoelen voor mijzelf op de terugreis was de trein toch wel redelijk bezet (17.15 uur). Er moesten in ieder geval mensen verplicht tegenover mij zitten.  

Reputatie 7
Badge +3

Waarom riskeert de NS de snelle verspreiding van Covid 19 door weinig en vaak kleine treinen in te zetten? Het is steeds zo vol als ik als zorgmedewerker naar werk ga dat de 1.5 meter afstand houden onmogelijk is. Dit maakt de trein nu tot een effectieve  besmettingshaard wat toch nooit de bedoeling kan zijn.


Niet NS riskeert snellere verspreiding van Covid 19, maar degenen die de trein nemen voor niet-noodzakelijke reizen. Op grond van bezettingsgraad van vorige week en minder personeel heeft NS gekozen om de dienstverlening te versoberen. Daarbij roepen en NS en regering regelmatig op om alleen met OV te gaan in dien noodzakelijk. Afgelopen weekend werd de trein door velen voor niet noodzakelijke reizen gebruikt.

Ik hoop dat de strengere maatregelen meer ruimte gaat geven voor hen die het OV echt nodig hebben.

 

Waarom riskeert de NS de snelle verspreiding van Covid 19 door weinig en vaak kleine treinen in te zetten? Het is steeds zo vol als ik als zorgmedewerker naar werk ga dat de 1.5 meter afstand houden onmogelijk is. Dit maakt de trein nu tot een effectieve  besmettingshaard wat toch nooit de bedoeling kan zijn.

Badge +3

Elk klassiek abonnement kan per direct worden omgezet naar (gratis) Flex Basis.

Alleen jaarabonnementen, dus als je Traject Vrij voor een maand hebt dan is het pech.

 

Reputatie 7
Badge +4

Elk klassiek Edit: jaarabonnement kan per direct worden omgezet naar (gratis) Flex Basis. Een bestaand Flexabonnement kan dat ook na een maand. De kosten stoppen dan en u krijgt een eventueel restant terug.

 

Heeft u Flex korter dan een maand, dan kunt u het beste even contact opnemen met Klantenservice. Het is er momenteel wel zeer druk.

 


Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het alleen dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan ook heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans wat sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Lees in ieder geval dit uitstekende topic  van Jouke NS door.
 

 

 

Hé had een vraag over NS Flex die ik niet zo beantwoord zag staan in gepinde topic.
Kan dit per direct omgezet worden? Ook als het om een NS Flex maand abonnement gaat?

De baas van mijn vriend kondigde net aan minder geld te geven voor reiskosten i.v.m. niet naar kantoor kunnen komen door Coronavirus, dus minder dan contractueel is vastgesteld.
Daarom mijn vraag. Want twijfel überhaupt of zij recht heeft om hem reiskosten te ontzeggen door de situatie.

Badge +3

Die maatregelen (of iets soortgelijks) zullen vanavond wel aangekondigd worden, zeker na het drama van dit weekend (alsof half Nederland dacht dat het weekend wel Corona-vrij was).

Ondertussen op social media ook veel mensen zonder cruciaal beroep die toch moeten komen werken. Gelukkig zijn er ook verstandige werkgevers die zeggen “als 1,5m in de trein niet lukt dan ga maar huiswaarts, of kom maar met een trein later”.

Reageer