Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Ik was net even mijn bericht aan het bewerken, maar dat klinkt inderdaad niet zoals het hoort.

Wat ik net toevoegde aan mijn vorige bericht: Wellicht dat de app even verwijderen en weer opnieuw installeren helpt. En mocht dat het probleem niet oplossen, meldt het dan even via de Feedback optie in de app direct bij de app-ontwikkelaars zodat het hopelijk opgelost kan worden.

Hoi Julian 

Ik krijg nj elke dag wel 3 of 4 x heg zelfde bericht dat is best wel vervelend 

Ik schat dan zomaar in dat er iets niet helemaal goed loopt met jouw mobiele telefoon als je ‘om de haverklap’ een melding krijgt. Wellicht dat de app even verwijderen en weer opnieuw installeren helpt. En mocht dat het probleem niet oplossen, meldt het dan even via de Feedback optie in de app direct bij de app-ontwikkelaars zodat het hopelijk opgelost kan worden.

Ik heb vandaag zelf exact 1x een bericht ontvangen, en ik meen vorige week ook 1x toen bekend werd gemaakt dat er een basisdienstregeling zou komen. Dat lijken mij logische pushmeldingen en als treinpersoneel vind ik het ook zeer terecht en goed dat die gegeven worden.

Beste NS effe en vraag?

Kunnen jullie stoppen met om de haverklap en automatisch bericht te sturen want het is kneiter irritant en ik denk dat iedereen het al weet kom alleen met en bericht als er en update is 

 

Dankjewel

Stefan

Zo lost India dat op, en daar ligt het aantal (bevestigde) besmettingen nog een stuk achter op dat bij ons

 

Coronavirus impact: Railways cancels all passenger trains till March 31


Coronavirus outbreak in India: Union Railways Minister Piyush Goyal says as part of precautions against COVID-19, the Railways has decided that no passenger train will run up to March 31

 

https://www.businesstoday.in/current/economy-politics/breaking-all-railway-operations-to-be-suspended-till-march-25-due-to-coronavirus/story/398884.html

Reputatie 7
Badge +3

Is het eigenlijk nu zo dat bij de NS een Nooddienstregeling aan de gang is en geen basisdienstregeling zoals de NS eerst voorstelde en dat je alleen met de trein kan gaan als dat alleen noodzakelijk is ivm corona? 


Zo kun je het wel stellen. De trein in feite voor noodzakelijke reizen en niet om mensen als @MJL een plezier te doen omdat zij de ernst van de maatregelen niet willen inzien.

Naar buiten gaan mag gelukkig nog steeds, maar het is geen vakantie. Thuiswerken en thuisonderwijs betekenen niet massaal de trein of de auto in om met zijn allen naar dezelfde plek te gaan. Supermarkten zijn de hele dag door drukker dan ooit.

Als het zo doorgaat is het niet of iemand Corona krijgt maar wanneer.

 

 

Dat vraag ik me ook af Pingpong.  Er is een speciale “Corona pagina”  waar veel nuttige informatie staat qua reizen met de trein. En ergens helemaal onderaan staan nog wat veelgestelde vragen, o.a over annuleren van Spoordeelwinkel tickets maar verder niets over Keuzedagen of Kruidvatkaartjes. En die info over beëindigen van een abonnement is volgens mij de standaard info die er daarvoor ook al was.

Zet dan als NS dezelfde info op die pagina of desnoods een aparte pagina als hier op de community staat. Of als dat niet kan, verwijs naar dit topic op de community. 

Meer en duidelijke informatie hierover kan misschien ook voorkomen dat mensen toch met de trein weggaan. Want nu hebben ze een Keuzedag of Kruidvatkaartje die nog op moet. Of ze hebben een abonnement waarvan ze het zonde vinden dat ze er wel voor betalen maar niet gebruiken. Bij meer informatie over de mogelijkheden om later te reizen of hoe ze hun abonnement kunnen wijzigen zullen wellicht meer mensen nu niet reizen.

 

Ik zou toch heel graag hierop een reactie vanuit NS zijde willen zien. 

Ik zal deze hier maar achterlaten.

 

Hoe je het ook wendt of keert, binnen zitten gaat nooit goed voor je zijn. Dat is dus ook niet het antwoord. Het antwoord is minderen: niet voor de lol even naar de andere kant van het land reizen maar gewoon even gaan wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen, skateboarden, langlaufen….ga eens naar de supermarkt en haal eens wat nieuwe dingen. Ik had voor deze week gepland om eens een middagje naar de IKEA te gaan, het is hard nodig nu, maar dat gaat dus niet door. Er is in ieder geval genoeg te doen om niet onderweg te hoeven zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Of heel ouderwets: Pak een boek. E-book kan ook. Een boek lezen is goed voor je brein. Je hersens zijn wel een paar tientjes waard. Het leven van (meestal) een oudere redden met TV-kijken of lekker thuis blijven moet toch te doen zijn. Rustig weer eens tot jezelf komen is best heilzaam.

 

Wel grappig: Ik ben lid van een clubje waarbij we al tot de conclusie kwamen dat we door thuis bezig te zijn met onze hobby, en dingen uit te wisselen via het Internet, al bijdroegen aan een geringere verspreiding. Een aantal van ons hoort ook tot de risicogroep op basis van (multi-) morbiditeit. Dat scheelt.

 

Het lijkt me een meer verantwoord statement dan funreizen met een  - vooral door de samenleving opgebracht -abonnement in deze omstandigheden.

Ik kom nog uit de tijd dat studenten zich onderscheidden door een zekere mate van intelligentie en gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid.

 

Perfecte bijdrage @Robert B !

 

Inderdaad: verknal het niet.

Nee, de treinen rijden gewoon en de stations zijn gewoon open. Mensen die nu met de trein moeten of willen kunnen er gewoon in, alleen rijdt er dus een stuk minder.

Reputatie 1

Is het eigenlijk nu zo dat bij de NS een Nooddienstregeling aan de gang is en geen basisdienstregeling zoals de NS eerst voorstelde en dat je alleen met de trein kan gaan als dat alleen noodzakelijk is ivm corona? 

Badge +3

Heel ernstig ja.. 

Een heel gezin richting Zandvoort. Die gaan naar hun werk? Yeah right

Blijf toch lekker thuis of neem het openbare vervoer zolang je het (nog) krijgt alleen indien nodig..

Dat dus!

 

Reputatie 7

Hoe vaak heb ik hier wel niet gelezen dat de treinen nog reden/rijden en dat je dus nog van je kaartjes en abonnementen gebruik kon/moest blijven maken ?

Dan moet je nu niet raar staan te kijken dat de treinen, nu de dienstregeling ineens is ingekrompen,  redelijk vol zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Ja, in dit topic zijn al heel snel oplossingen gegeven en de compensatie is voor zover ik kan beoordelen ook goed geregeld. Dat de info, wanneer meer bekend wordt, iedere keerwordt aangevuld is ook zeer positief. Daarin is een community als dit misschien flexibeler dan een pagina op de website. 

Maar een eerste ingang van de meeste reizigers zal toch de website zijn dus nog meer informatie daar zou al helpen om veel vragen te voorkomen. 

Reputatie 7
Badge +3

Jouke NS schreef:

M.c.a.machielse snoeijers schreef:

Ik vin het niet kunnen dat BETAALDE vrije reidagen zomaar verlopen in een tijd dat we niet MOGEN reizen

Ik snap dat er nu Keuzedagen verlopen doordat je niet kunt reizen. Helaas kunnen we dit product niet aanpassen zodat ze langer geldig zijn. Ik zou je adviseren contact op te nemen met onze Klantenservice als je Keuzedag bijna verloopt om te kijken naar een goede oplossing. Vanuit NS kunnen we dit helaas niet pro-actief doen. 

 

Waarom kan NS dit niet pro-actief doen vraag ik mij af. Jullie hebben de gevolgen vandaag, zaterdag,  gezien => mensen stappen massaal in de trein. Waarom wordt er niet op de homepage van NS aangegeven dat vrij reizen verlengd kunnen worden. Ik wil de reiziger maar ook NS hierbij oproepen zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen.

De keuzedagen zijn 7 dagen per week geldig, lijkt mij niet dat nu toevallig iedereen met tussen 21maart en 6 april aflopende Keuzedagen vandaag de trein in gestapt is.

Reputatie 7

Hoi Pingpong,

In dit topic is  al in een vroeg stadium aangegeven dat er oplossingen voorhanden waren en zijn voor keuzedagen. Beter was het om een mailtje te sturen naar alle klanten met keuzedagen. Van de andere kant heeft NS volgens mij bijzonder snel en op ongekende schaal compensatie geboden voor diverse vervoerbewijzen en zal daar voorlopig nog wel mee bezig zijn.

Maar ja, communicatie was niet het sterkste punt en het zou merkwaardig zijn als dat gedurende deze crisis anders zou zijn. Constateer dat er vandaag in ieder geval op dit forum weer enige verbeteringen zijn aangebracht.

En met Momo ben ik het natuurlijk ook helemaal eens.

Reputatie 7
Badge +3

Dat vraag ik me ook af Pingpong.  Er is een speciale “Corona pagina”  waar veel nuttige informatie staat qua reizen met de trein. En ergens helemaal onderaan staan nog wat veelgestelde vragen, o.a over annuleren van Spoordeelwinkel tickets maar verder niets over Keuzedagen of Kruidvatkaartjes. En die info over beëindigen van een abonnement is volgens mij de standaard info die er daarvoor ook al was.

Zet dan als NS dezelfde info op die pagina of desnoods een aparte pagina als hier op de community staat. Of als dat niet kan, verwijs naar dit topic op de community. 

Meer en duidelijke informatie hierover kan misschien ook voorkomen dat mensen toch met de trein weggaan. Want nu hebben ze een Keuzedag of Kruidvatkaartje die nog op moet. Of ze hebben een abonnement waarvan ze het zonde vinden dat ze er wel voor betalen maar niet gebruiken. Bij meer informatie over de mogelijkheden om later te reizen of hoe ze hun abonnement kunnen wijzigen zullen wellicht meer mensen nu niet reizen.

Jouke NS schreef: M.c.a.machielse snoeijers schreef:

Ik vin het niet kunnen dat BETAALDE vrije reidagen zomaar verlopen in een tijd dat we niet MOGEN reizen

Ik snap dat er nu Keuzedagen verlopen doordat je niet kunt reizen. Helaas kunnen we dit product niet aanpassen zodat ze langer geldig zijn. Ik zou je adviseren contact op te nemen met onze Klantenservice als je Keuzedag bijna verloopt om te kijken naar een goede oplossing. Vanuit NS kunnen we dit helaas niet pro-actief doen. 

 

Waarom kan NS dit niet pro-actief doen vraag ik mij af. Jullie hebben de gevolgen vandaag, zaterdag,  gezien => mensen stappen massaal in de trein. Waarom wordt er niet op de homepage van NS aangegeven dat vrij reizen verlengd kunnen worden. Ik wil de reiziger maar ook NS hierbij oproepen zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen.

Reputatie 7

Ik zie een groot aantal vragen over de keuzedagen die nu beter niet opgenomen kunnen worden. Ik zie geen antwoord van de NS dat die daarover nadenkt. Ik ben 77 en woon in Noord-Brabant. Het lijkt me niet verstandig om nu met de trein te reizen. In het volgende jaar worden de 6 keuzedagen niet meer gebonden aan de verschillende periodes van 2 maanden. Laat deze regel per direct ingaan en alle problemen zijn opgelost. 

 

NS heeft al enige tijd geleden bovenaan dit topic het een en ander m.b.t. de keuzedagen gecommuniceerd. Indien u de verlopende keuzedag niet gaat gebruiken kunt u bij voorkeur via chat, Twitter of Facebook contact opnemen met de klantenservice. U krijgt dan een vervangend kaartje met een verlengde geldigheid.

Het nieuwe systeem dat per 2021 wordt ingevoerd schijnt niet per direct in te kunnen gaan.

Badge +3

Ik zie een groot aantal vragen over de keuzedagen die nu beter niet opgenomen kunnen worden. Ik zie geen antwoord van de NS dat die daarover nadenkt. Ik ben 77 en woon in Noord-Brabant. Het lijkt me niet verstandig om nu met de trein te reizen. In het volgende jaar worden de 6 keuzedagen niet meer gebonden aan de verschillende periodes van 2 maanden. Laat deze regel per direct ingaan en alle problemen zijn opgelost. 

Welkom bij de NS Community!

Dat wordt al geregeld, er zijn of komen alternatieven voor ongebruikte Keuzedagen, dus vooral géén zorgen of noodzaak om ze ‘op te maken want € 3,50 voor betaald!’

Laat ze dus vooral lekker verlopen en wacht de communicatie af.

Met ingang van 2021 komen die langlopende Keuzedagen, mét middagspits beperkingen (inchecken vóór 16:05 of na 18:30 op werkdagen). Om nu aan de huidige (voordeeluren) te gaan sleutelen heeft geen prioriteit natuurlijk.

Ik zie een groot aantal vragen over de keuzedagen die nu beter niet opgenomen kunnen worden. Ik zie geen antwoord van de NS dat die daarover nadenkt. Ik ben 77 en woon in Noord-Brabant. Het lijkt me niet verstandig om nu met de trein te reizen. In het volgende jaar worden de 6 keuzedagen niet meer gebonden aan de verschillende periodes van 2 maanden. Laat deze regel per direct ingaan en alle problemen zijn opgelost. 

Badge +3

Die 2 keer per jaar kunnen wisselen wist ik (en niet van 1 mei tot 1 september of zoiets), maar dat DUO het nu toestaat vind ik apart op zijn minst…. Als we toch niet naar school/universiteit hoeven dan doen we wel weekendjes.

Ikzelf was vroeger ook niet de lastigste (was toen nog een gift) dus geef mij maar een SRP en “in elk stadje een schatje” en als het mooi weer is naar het strand en zo… 

Maar om daar in deze tijden gebruik van te maken? Vind eigenlijk dat er helemaal niet meer gratis of met korting gereisd zou mogen worden met een SRP (ongeacht week of weekend).

#socialdistancing, (en als de MP zegt “mensen onder de 20 krijgen geen Corona dus scholen moeten gewoon open”) óók van je eigen ouders om de was te brengen!

Reputatie 7
Badge +3

Uit de reacties op social media begreep ik dat het voornamelijk studenten zijn? En wat eigenwijze treinspotters :disappointed_relieved:

Hebben studenten dan de mogelijkheid gekregen om hun week-ov naar weekend om te zetten (omdat veel onderwijsinstellingen toch waarschijnlijk tot het eind van het schooljaar dicht blijven)?


SPR kan 1x per jaar omgezet worden, blijkbaar hebben studenten dat gedaan?

Het SRP kan 2 maal per kalenderjaar gewisseld worden. Er mag alleen niet gewisseld worden in de zomer en/of als al een wisseling in de afgelopen 2 maanden heeft plaatsgevonden. 

Bedankt voor de correctie! In mijn (studie)tijd was er geen SRP en mijn kinderen hebben nooit gewisseld.

Reputatie 7
Badge +3

@bromvlieg12ik ben hier een beetje klaar mee, jullie spelen ook met de gezondheid van mij en mijn collega's.

Laat de lockdown er maar gewoon helemaal komen.

Ik vind dit wel een erg heftig verwijt. Zo kunt u dat absoluut niet zeggen.

Ik geloof niet dat ik iets fout doe als ik de richtlijnen volg zoals die gecommuniceerd worden op rijksoverheid.nl. Ik heb me elke dag strikt aan de richtlijnen gehouden.

Iedereen die vandaag in een drukke trein is gestapt heeft zich niet aan de 1,5 meter afstand kunnen houden. Als er wel 1,5 meter afstand bij het in- en uitstappen was geweest dan waren de treinen niet zo druk geweest.

 

Reageer