Skip to main content

Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.

Ik was net even mijn bericht aan het bewerken, maar dat klinkt inderdaad niet zoals het hoort.

Wat ik net toevoegde aan mijn vorige bericht: Wellicht dat de app even verwijderen en weer opnieuw installeren helpt. En mocht dat het probleem niet oplossen, meldt het dan even via de Feedback optie in de app direct bij de app-ontwikkelaars zodat het hopelijk opgelost kan worden.


Hoi Julian 

Ik krijg nj elke dag wel 3 of 4 x heg zelfde bericht dat is best wel vervelend 


Ik schat dan zomaar in dat er iets niet helemaal goed loopt met jouw mobiele telefoon als je ‘om de haverklap’ een melding krijgt. Wellicht dat de app even verwijderen en weer opnieuw installeren helpt. En mocht dat het probleem niet oplossen, meldt het dan even via de Feedback optie in de app direct bij de app-ontwikkelaars zodat het hopelijk opgelost kan worden.

Ik heb vandaag zelf exact 1x een bericht ontvangen, en ik meen vorige week ook 1x toen bekend werd gemaakt dat er een basisdienstregeling zou komen. Dat lijken mij logische pushmeldingen en als treinpersoneel vind ik het ook zeer terecht en goed dat die gegeven worden.


Beste NS effe en vraag?

Kunnen jullie stoppen met om de haverklap en automatisch bericht te sturen want het is kneiter irritant en ik denk dat iedereen het al weet kom alleen met en bericht als er en update is 

 

Dankjewel

Stefan


Zo lost India dat op, en daar ligt het aantal (bevestigde) besmettingen nog een stuk achter op dat bij ons

 

Coronavirus impact: Railways cancels all passenger trains till March 31


Coronavirus outbreak in India: Union Railways Minister Piyush Goyal says as part of precautions against COVID-19, the Railways has decided that no passenger train will run up to March 31

 

https://www.businesstoday.in/current/economy-politics/breaking-all-railway-operations-to-be-suspended-till-march-25-due-to-coronavirus/story/398884.html


Is het eigenlijk nu zo dat bij de NS een Nooddienstregeling aan de gang is en geen basisdienstregeling zoals de NS eerst voorstelde en dat je alleen met de trein kan gaan als dat alleen noodzakelijk is ivm corona? 


Zo kun je het wel stellen. De trein in feite voor noodzakelijke reizen en niet om mensen als @MJL een plezier te doen omdat zij de ernst van de maatregelen niet willen inzien.

Naar buiten gaan mag gelukkig nog steeds, maar het is geen vakantie. Thuiswerken en thuisonderwijs betekenen niet massaal de trein of de auto in om met zijn allen naar dezelfde plek te gaan. Supermarkten zijn de hele dag door drukker dan ooit.

Als het zo doorgaat is het niet of iemand Corona krijgt maar wanneer.

 

 


Dat vraag ik me ook af Pingpong.  Er is een speciale “Corona pagina”  waar veel nuttige informatie staat qua reizen met de trein. En ergens helemaal onderaan staan nog wat veelgestelde vragen, o.a over annuleren van Spoordeelwinkel tickets maar verder niets over Keuzedagen of Kruidvatkaartjes. En die info over beëindigen van een abonnement is volgens mij de standaard info die er daarvoor ook al was.

Zet dan als NS dezelfde info op die pagina of desnoods een aparte pagina als hier op de community staat. Of als dat niet kan, verwijs naar dit topic op de community. 

Meer en duidelijke informatie hierover kan misschien ook voorkomen dat mensen toch met de trein weggaan. Want nu hebben ze een Keuzedag of Kruidvatkaartje die nog op moet. Of ze hebben een abonnement waarvan ze het zonde vinden dat ze er wel voor betalen maar niet gebruiken. Bij meer informatie over de mogelijkheden om later te reizen of hoe ze hun abonnement kunnen wijzigen zullen wellicht meer mensen nu niet reizen.

 

Ik zou toch heel graag hierop een reactie vanuit NS zijde willen zien. 


Ik zal deze hier maar achterlaten.

 


Hoe je het ook wendt of keert, binnen zitten gaat nooit goed voor je zijn. Dat is dus ook niet het antwoord. Het antwoord is minderen: niet voor de lol even naar de andere kant van het land reizen maar gewoon even gaan wandelen, hardlopen, fietsen, zwemmen, skateboarden, langlaufen….ga eens naar de supermarkt en haal eens wat nieuwe dingen. Ik had voor deze week gepland om eens een middagje naar de IKEA te gaan, het is hard nodig nu, maar dat gaat dus niet door. Er is in ieder geval genoeg te doen om niet onderweg te hoeven zijn.


Of heel ouderwets: Pak een boek. E-book kan ook. Een boek lezen is goed voor je brein. Je hersens zijn wel een paar tientjes waard. Het leven van (meestal) een oudere redden met TV-kijken of lekker thuis blijven moet toch te doen zijn. Rustig weer eens tot jezelf komen is best heilzaam.

 

Wel grappig: Ik ben lid van een clubje waarbij we al tot de conclusie kwamen dat we door thuis bezig te zijn met onze hobby, en dingen uit te wisselen via het Internet, al bijdroegen aan een geringere verspreiding. Een aantal van ons hoort ook tot de risicogroep op basis van (multi-) morbiditeit. Dat scheelt.

 

Het lijkt me een meer verantwoord statement dan funreizen met een  - vooral door de samenleving opgebracht -abonnement in deze omstandigheden.

Ik kom nog uit de tijd dat studenten zich onderscheidden door een zekere mate van intelligentie en gevoel voor maatschappelijke verantwoordelijkheid.

 

Perfecte bijdrage @Robert B !

 

Inderdaad: verknal het niet.


Nee, de treinen rijden gewoon en de stations zijn gewoon open. Mensen die nu met de trein moeten of willen kunnen er gewoon in, alleen rijdt er dus een stuk minder.


Is het eigenlijk nu zo dat bij de NS een Nooddienstregeling aan de gang is en geen basisdienstregeling zoals de NS eerst voorstelde en dat je alleen met de trein kan gaan als dat alleen noodzakelijk is ivm corona? 


Heel ernstig ja.. 

Een heel gezin richting Zandvoort. Die gaan naar hun werk? Yeah right

Blijf toch lekker thuis of neem het openbare vervoer zolang je het (nog) krijgt alleen indien nodig..

Dat dus!

 


Hoe vaak heb ik hier wel niet gelezen dat de treinen nog reden/rijden en dat je dus nog van je kaartjes en abonnementen gebruik kon/moest blijven maken ?

Dan moet je nu niet raar staan te kijken dat de treinen, nu de dienstregeling ineens is ingekrompen,  redelijk vol zitten.


Ja, in dit topic zijn al heel snel oplossingen gegeven en de compensatie is voor zover ik kan beoordelen ook goed geregeld. Dat de info, wanneer meer bekend wordt, iedere keerwordt aangevuld is ook zeer positief. Daarin is een community als dit misschien flexibeler dan een pagina op de website. 

Maar een eerste ingang van de meeste reizigers zal toch de website zijn dus nog meer informatie daar zou al helpen om veel vragen te voorkomen. 


Jouke NS schreef:

M.c.a.machielse snoeijers schreef:

Ik vin het niet kunnen dat BETAALDE vrije reidagen zomaar verlopen in een tijd dat we niet MOGEN reizen

Ik snap dat er nu Keuzedagen verlopen doordat je niet kunt reizen. Helaas kunnen we dit product niet aanpassen zodat ze langer geldig zijn. Ik zou je adviseren contact op te nemen met onze Klantenservice als je Keuzedag bijna verloopt om te kijken naar een goede oplossing. Vanuit NS kunnen we dit helaas niet pro-actief doen. 

 

Waarom kan NS dit niet pro-actief doen vraag ik mij af. Jullie hebben de gevolgen vandaag, zaterdag,  gezien => mensen stappen massaal in de trein. Waarom wordt er niet op de homepage van NS aangegeven dat vrij reizen verlengd kunnen worden. Ik wil de reiziger maar ook NS hierbij oproepen zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen.

De keuzedagen zijn 7 dagen per week geldig, lijkt mij niet dat nu toevallig iedereen met tussen 21maart en 6 april aflopende Keuzedagen vandaag de trein in gestapt is.


Hoi Pingpong,

In dit topic is  al in een vroeg stadium aangegeven dat er oplossingen voorhanden waren en zijn voor keuzedagen. Beter was het om een mailtje te sturen naar alle klanten met keuzedagen. Van de andere kant heeft NS volgens mij bijzonder snel en op ongekende schaal compensatie geboden voor diverse vervoerbewijzen en zal daar voorlopig nog wel mee bezig zijn.

Maar ja, communicatie was niet het sterkste punt en het zou merkwaardig zijn als dat gedurende deze crisis anders zou zijn. Constateer dat er vandaag in ieder geval op dit forum weer enige verbeteringen zijn aangebracht.

En met Momo ben ik het natuurlijk ook helemaal eens.


Dat vraag ik me ook af Pingpong.  Er is een speciale “Corona pagina”  waar veel nuttige informatie staat qua reizen met de trein. En ergens helemaal onderaan staan nog wat veelgestelde vragen, o.a over annuleren van Spoordeelwinkel tickets maar verder niets over Keuzedagen of Kruidvatkaartjes. En die info over beëindigen van een abonnement is volgens mij de standaard info die er daarvoor ook al was.

Zet dan als NS dezelfde info op die pagina of desnoods een aparte pagina als hier op de community staat. Of als dat niet kan, verwijs naar dit topic op de community. 

Meer en duidelijke informatie hierover kan misschien ook voorkomen dat mensen toch met de trein weggaan. Want nu hebben ze een Keuzedag of Kruidvatkaartje die nog op moet. Of ze hebben een abonnement waarvan ze het zonde vinden dat ze er wel voor betalen maar niet gebruiken. Bij meer informatie over de mogelijkheden om later te reizen of hoe ze hun abonnement kunnen wijzigen zullen wellicht meer mensen nu niet reizen.


Jouke NS schreef: M.c.a.machielse snoeijers schreef:

Ik vin het niet kunnen dat BETAALDE vrije reidagen zomaar verlopen in een tijd dat we niet MOGEN reizen

Ik snap dat er nu Keuzedagen verlopen doordat je niet kunt reizen. Helaas kunnen we dit product niet aanpassen zodat ze langer geldig zijn. Ik zou je adviseren contact op te nemen met onze Klantenservice als je Keuzedag bijna verloopt om te kijken naar een goede oplossing. Vanuit NS kunnen we dit helaas niet pro-actief doen. 

 

Waarom kan NS dit niet pro-actief doen vraag ik mij af. Jullie hebben de gevolgen vandaag, zaterdag,  gezien => mensen stappen massaal in de trein. Waarom wordt er niet op de homepage van NS aangegeven dat vrij reizen verlengd kunnen worden. Ik wil de reiziger maar ook NS hierbij oproepen zijn/haar verantwoordelijkheid te nemen.


Ik zie een groot aantal vragen over de keuzedagen die nu beter niet opgenomen kunnen worden. Ik zie geen antwoord van de NS dat die daarover nadenkt. Ik ben 77 en woon in Noord-Brabant. Het lijkt me niet verstandig om nu met de trein te reizen. In het volgende jaar worden de 6 keuzedagen niet meer gebonden aan de verschillende periodes van 2 maanden. Laat deze regel per direct ingaan en alle problemen zijn opgelost. 

 

NS heeft al enige tijd geleden bovenaan dit topic het een en ander m.b.t. de keuzedagen gecommuniceerd. Indien u de verlopende keuzedag niet gaat gebruiken kunt u bij voorkeur via chat, Twitter of Facebook contact opnemen met de klantenservice. U krijgt dan een vervangend kaartje met een verlengde geldigheid.

Het nieuwe systeem dat per 2021 wordt ingevoerd schijnt niet per direct in te kunnen gaan.


Ik zie een groot aantal vragen over de keuzedagen die nu beter niet opgenomen kunnen worden. Ik zie geen antwoord van de NS dat die daarover nadenkt. Ik ben 77 en woon in Noord-Brabant. Het lijkt me niet verstandig om nu met de trein te reizen. In het volgende jaar worden de 6 keuzedagen niet meer gebonden aan de verschillende periodes van 2 maanden. Laat deze regel per direct ingaan en alle problemen zijn opgelost. 

Welkom bij de NS Community!

Dat wordt al geregeld, er zijn of komen alternatieven voor ongebruikte Keuzedagen, dus vooral géén zorgen of noodzaak om ze ‘op te maken want € 3,50 voor betaald!’

Laat ze dus vooral lekker verlopen en wacht de communicatie af.

Met ingang van 2021 komen die langlopende Keuzedagen, mét middagspits beperkingen (inchecken vóór 16:05 of na 18:30 op werkdagen). Om nu aan de huidige (voordeeluren) te gaan sleutelen heeft geen prioriteit natuurlijk.


Ik zie een groot aantal vragen over de keuzedagen die nu beter niet opgenomen kunnen worden. Ik zie geen antwoord van de NS dat die daarover nadenkt. Ik ben 77 en woon in Noord-Brabant. Het lijkt me niet verstandig om nu met de trein te reizen. In het volgende jaar worden de 6 keuzedagen niet meer gebonden aan de verschillende periodes van 2 maanden. Laat deze regel per direct ingaan en alle problemen zijn opgelost. 


Die 2 keer per jaar kunnen wisselen wist ik (en niet van 1 mei tot 1 september of zoiets), maar dat DUO het nu toestaat vind ik apart op zijn minst…. Als we toch niet naar school/universiteit hoeven dan doen we wel weekendjes.

Ikzelf was vroeger ook niet de lastigste (was toen nog een gift) dus geef mij maar een SRP en “in elk stadje een schatje” en als het mooi weer is naar het strand en zo… 

Maar om daar in deze tijden gebruik van te maken? Vind eigenlijk dat er helemaal niet meer gratis of met korting gereisd zou mogen worden met een SRP (ongeacht week of weekend).

#socialdistancing, (en als de MP zegt “mensen onder de 20 krijgen geen Corona dus scholen moeten gewoon open”) óók van je eigen ouders om de was te brengen!


Uit de reacties op social media begreep ik dat het voornamelijk studenten zijn? En wat eigenwijze treinspotters :disappointed_relieved:

Hebben studenten dan de mogelijkheid gekregen om hun week-ov naar weekend om te zetten (omdat veel onderwijsinstellingen toch waarschijnlijk tot het eind van het schooljaar dicht blijven)?


SPR kan 1x per jaar omgezet worden, blijkbaar hebben studenten dat gedaan?

Het SRP kan 2 maal per kalenderjaar gewisseld worden. Er mag alleen niet gewisseld worden in de zomer en/of als al een wisseling in de afgelopen 2 maanden heeft plaatsgevonden. 

Bedankt voor de correctie! In mijn (studie)tijd was er geen SRP en mijn kinderen hebben nooit gewisseld.


@bromvlieg12ik ben hier een beetje klaar mee, jullie spelen ook met de gezondheid van mij en mijn collega's.

Laat de lockdown er maar gewoon helemaal komen.

Ik vind dit wel een erg heftig verwijt. Zo kunt u dat absoluut niet zeggen.

Ik geloof niet dat ik iets fout doe als ik de richtlijnen volg zoals die gecommuniceerd worden op rijksoverheid.nl. Ik heb me elke dag strikt aan de richtlijnen gehouden.

Iedereen die vandaag in een drukke trein is gestapt heeft zich niet aan de 1,5 meter afstand kunnen houden. Als er wel 1,5 meter afstand bij het in- en uitstappen was geweest dan waren de treinen niet zo druk geweest.

 


Reageer