Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Reputatie 6

Nu men denkt dat men weet onbeperkt mag gaan reizen omdat de dienstregeling weer normaal wordt, willen ook de gezinnetjes weer op pad.

Is het een idee om na stopzetten van samenreiskorting en geen fietsen meer mee, kids vrij voorlopig stop te zetten? Railrunners zouden nog wel kunnen voor de kinderen die echt met de trein moeten.

Is het geen idee om de Samenreiskorting en fietsen weet toe te laten...

Is het een idee dat ik als forens weer regelmatig op kantoor mag komen ipv het adagium eeuwig thuis werken? ;) 

Zoveel mensen, zoveel wensen

 

Reputatie 4

Nu men denkt dat men weet onbeperkt mag gaan reizen omdat de dienstregeling weer normaal wordt, willen ook de gezinnetjes weer op pad.

Is het een idee om na stopzetten van samenreiskorting en geen fietsen meer mee, kids vrij voorlopig stop te zetten? Railrunners zouden nog wel kunnen voor de kinderen die echt met de trein moeten.

Is het geen idee om de Samenreiskorting en fietsen weet toe te laten...

@loklok8 ah oke, bedankt voor de uitleg. Ik dacht al, ik kan niet de enige zijn die hier aan denkt. 

 

Reputatie 7
Badge +1

@BramT97  Kort gezegd is het (behalve de FLIRT) technisch niet mogelijk om alle deuren centraal (tegelijk) te openen.

Voor een uitgebreider antwoord kan je deze 2 topics lezen:

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/corona-maatregelen-openen-deuren-64496

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/deurknoppen-indrukken-ivb-coronna-64427

Hoi,

i.v.m. corona vroeg ik me af of het voor de HC's mogelijk is om alle deuren aan de kant van het perron te openen bij aankomst op het station. Net zoals ze deze ook allemaal tegelijk kunnen sluiten.

Hierdoor hoeven de passagiers niet op t knopje te drukken waar daarvoor ook andere mensen aan gezeten hebben. 

Ik weet niet of die mogelijkheid er is, maar zo wel zou dit mijn inziens een makkelijke maatregel zijn om verspreiding van corona nóg beter te voorkomen.

 

Hoi NS!

Ik heb vandaag voor het eerst sinds de invoering van de mondkapjes-verplichting met de trein gereisd.

Nu viel het mij op dat een groot deel van mijn medepassagiers hun mondkapjes verkeerd droegen. Ik heb zo veel mensen met een kapje zien lopen dat alleen over hun mond viel, of zelfs alleen hun kin bedekte. Ik snap dat een mondkapje oncomfortabel is, maar dit is niet de bedoeling. 

Mijn suggestie: roep in de trein om hoe een mondkapje gedragen moet worden. Zo voelt iedereen zich veilig in de trein. 

Alvast bedankt!

Badge +3

Dat is correct, goede reis.

Kan ik zaterdagavond laat ook nog terug reizen als ik zaterdag heb gekozen als dag?

Moet ik dan op zaterdag voor 00:00 aankomen op mijn vertrekstation. Of mag ik ook zondagochtend 1 uur aankomen op mijn vertrekstation als ik voor 00:00 ben vertrokken uit mijn aankomst station. Oftewel hoe werkt de nachturen? Alvast hartelijk dank

Kaartjes (en ook e-tickets) zijn geldig tot 04:00 de volgende ochtend, een NS-dag dus.

 

Als ik u goed begrijp kan ik zaterdagmiddag naar Leiden, en dan in de nachturen met de zaterdag dagretour van Kruidvat terug naar Zwolle. Ik kom dat feitelijk zondagochtend omstreeks 1/2 uur aan. Dat zou echt heel fijn zijn. 

Badge +3

Kan ik zaterdagavond laat ook nog terug reizen als ik zaterdag heb gekozen als dag?

Moet ik dan op zaterdag voor 00:00 aankomen op mijn vertrekstation. Of mag ik ook zondagochtend 1 uur aankomen op mijn vertrekstation als ik voor 00:00 ben vertrokken uit mijn aankomst station. Oftewel hoe werkt de nachturen? Alvast hartelijk dank

Kaartjes (en ook e-tickets) zijn geldig tot 04:00 de volgende ochtend, een NS-dag dus (maar ook bij andere treinvervoerders zoals Arriva, Blauwnet, Connexxion, Qbuzz, R-net).

Goedenavond, 

 

Ik heb een Kruidvat kaart dagretour.

Hoe werkt een dagretour precies op zaterdag?

Kan ik zaterdagavond laat ook nog terug reizen als ik zaterdag heb gekozen als dag?

Moet ik dan op zaterdag voor 00:00 aankomen op mijn vertrekstation. Of mag ik ook zondagochtend 1 uur aankomen op mijn vertrekstation als ik voor 00:00 ben vertrokken uit mijn aankomst station. Oftewel hoe werkt de nachturen? Alvast hartelijk dank

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Misschien moeten we dan maar gewoon stoppen met de verkoop van kaartjes en abonnementen? Mensen die met een kind willen reizen, 't moet toch niet gekker worden ...

Reputatie 7
Badge +3

Nu men denkt dat men weet onbeperkt mag gaan reizen omdat de dienstregeling weer normaal wordt, willen ook de gezinnetjes weer op pad.

Is het een idee om na stopzetten van samenreiskorting en geen fietsen meer mee, kids vrij voorlopig stop te zetten? Railrunners zouden nog wel kunnen voor de kinderen die echt met de trein moeten.

@Jeroen bedankt. Wat betreft Rover: ik doe EN EN. Ik mis bij iedereen de reactie over de RUST en de STICKER.


Tja. Ik doe niet aan stickers en heb genoeg rust door niet te reizen. Mijn wereld is een stuk kleiner geworden. Maar ook wat rustiger. Had ook liever gehad dat ik nu gewoon op mijn eigen Griekse terras zat. Maar het is niet zo. Geniet van het weer, mijn tuin(en) en sinds kort een partijtje tennissen.

@Jeroen bedankt. Wat betreft Rover: ik doe EN EN. Ik mis bij iedereen de reactie over de RUST en de STICKER.


Tja. Ik doe niet aan stickers en heb genoeg rust door niet te reizen. Mijn wereld is een stuk kleiner geworden. Maar ook wat rustiger. Had ook liever gehad dat ik nu gewoon op mijn eigen Griekse terras zat. Maar het is niet zo. Geniet van het weer, mijn tuin(en) en sinds kort een partijtje tennissen.

@Jeroen Dat geldt voor jou, maar niet voor iedereen dus.

 

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/vanwege-medische-redenen-geen-monkapje-65292?postid=452923#post452923 

@Jeroen bedankt. Wat betreft Rover: ik doe EN EN. Ik mis bij iedereen de reactie over de RUST en de STICKER.


Tja. Ik doe niet aan stickers en heb genoeg rust door niet te reizen. Mijn wereld is een stuk kleiner geworden. Maar ook wat rustiger. Had ook liever gehad dat ik nu gewoon op mijn eigen Griekse terras zat. Maar het is niet zo. Geniet van het weer, mijn tuin(en) en sinds kort een partijtje tennissen.

@Jeroen Dat geldt voor jou, maar niet voor iedereen dus.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen bedankt. Wat betreft Rover: ik doe EN EN. Ik mis bij iedereen de reactie over de RUST en de STICKER.


Tja. Ik doe niet aan stickers en heb genoeg rust door niet te reizen. Mijn wereld is een stuk kleiner geworden. Maar ook wat rustiger. Had ook liever gehad dat ik nu gewoon op mijn eigen Griekse terras zat. Maar het is niet zo. Geniet van het weer, mijn tuin(en) en sinds kort een partijtje tennissen.

Reputatie 4

Als reizigers zijn ingestapt en er zijn geen raamstoelen meer beschikbaar, is de trein te vol. Er zal dan gevraagd worden om het volgende station uit te stappen en te wachten op de volgende trein. 

Als HC zal ik kijken naar drukte, als er veel meer reizigers zijn dan plaatsen, zal ik ter plekke de situatie moeten beoordelen hoe ermee om te gaan. Ik hoop niet dat we direct al op het maximaal aantal zitplaatsen aanzitten, want dan volgt met de adviezen niet goed op. We gaan het beleven vanaf dinsdag.

Hoe ga je dat in een paar minuten controleren of een trein vol is of niet? Zo heb je naar mijn idee eerder alleen maar vertragingen en dan ben je misschien wel 3 uur om uiteindelijk op je eindbestemming te komen.

@Jeroen bedankt. Wat betreft Rover: ik doe EN EN. Ik mis bij iedereen de reactie over de RUST en de STICKER.

@janjacobvandijk Als je toch lid bent van Rover kun je daar toch deze discussie aankaarten of willen ze er daar niets mee doen?  Het bevreemd me nml. dat je als lid van Rover opeens hier verhaal komt halen over maatregelen die vanuit het kabinet zijn uitgevaardigd en waar de NS zich aan moet houden.

Waarom de zitplekken tegenover elkaar zitten is om de volgende reden, als iedereen aan de raamkant zit blijft er een corridor in het gangpad welke op enige afstand blijft van de andere passagiers. De reiziger die dus in of uitstapt en door het ganpad moet lopen houdt op die manier meer afstand.  Daarnaast is deze ruimte er dan ook voor het treinpersoneel welke door de trein heen moet lopen en ook een veilige werkplek wil hebben.

De proef met de spatschermen was geen succes, buiten dat die nog geen ruimte lieten om naast elkaar te gaan zitten was het een probleem om deze degelijk bevestigd te krijgen zonder constructieve wijzigingen aan te brengen.  En zoals je wel zal weten is er voor constructieve wijzigingen een heel proces wat eerst doorlopen moet worden met goedkeuringen voordat zoiets mag.  En daarnaast brengt dit een enorme kostenpost met zich mee waar iedere Nederlander aan mee had moeten betalen terwijl het niet veel meer toevoegt dan het mondkapje.

En wat betreft je vraag of je een noodzakelijke reis maakt en wie dat bepaalt, dat ben jezelf als reiziger. Er wordt een beroep gedaan op het intellect van de Nederlandse bevolking.  Al kun je vandaag ook weer zien in de treinen naar Zandvoort dat niet iedereen dit voldoende heeft ontwikkelt.

@janjacobvandijkervaringsdeskundige op gebied van fietsen en reizigers betekent niet dat je ervaringsdeskundige op gebied van Covid-19 maatregelen in OV bent.

Er is een proef met spatschermen geweest in een aantal treinen. Dat is gebleven bij een proef.

Alle treinen uitvoeren met spatschermen om meer reizigers te trekken is een investering die waarschijnlijk meer kost dan het oplevert. Het blijft namelijk niet bij een eenmalige investering. Mondkapje of niet, al die spatschermen moeten meerdere keren per dag schoongemaakt worden. Dat betekent in de praktijk dat er minder treinen beschikbaar zullen zijn. Dus zullen er juist minder mensen met de trein mee kunnen.

Momenteel is de oproep om zoveel mogelijk de drukte te vermijden. Dus niet met zijn allen op een mooie dag naar Zandvoort of naar Amsterdam om te shoppen en een terrasje te pakken.

Rust krijg je door alleen met het OV te gaan als het echt nodig is en als het kan op minder drukke tijden. En ja, dat kan betekenen dat je een trein moet laten gaan omdat die trein te druk is.

Veel maatregelen om de besmettingskans te minimaliseren zijn niet leuk. Maar hoe sneller het virus onder controle is en blijft hoe sneller we terug kunnen naar een (beetje) normaler leven.

Bedankt voor de reactie, maar ik zou dan ook graag een reactie willen hebben op de RUST en het niet-hebben van een STICKER op het voorhoofd.

@MoDe  Nog verder doordenkend: als ik in jouw gedachte mee zou gaan - en dat wil ik eigenlijk helemaal niet - dan moet elke bank schoongemaakt worden nadat de ene reiziger opgestapt is en een ander daar wil gaan zitten. Dat werkt toch van geen meter. Dan komt de trein aan rijden niet meer toe. Dus dat staat los van de spatschermen.

Als reizigers zijn ingestapt en er zijn geen raamstoelen meer beschikbaar, is de trein te vol. Er zal dan gevraagd worden om het volgende station uit te stappen en te wachten op de volgende trein. 

Als HC zal ik kijken naar drukte, als er veel meer reizigers zijn dan plaatsen, zal ik ter plekke de situatie moeten beoordelen hoe ermee om te gaan. Ik hoop niet dat we direct al op het maximaal aantal zitplaatsen aanzitten, want dan volgt met de adviezen niet goed op. We gaan het beleven vanaf dinsdag.

Volgens het NOS artikel op https://nos.nl/l/2333848 moeten reizigers van NS vanaf 1 juni indien er geen stoel met een groene sticker beschikbaar is een volgende trein nemen. Hoe moet dit in de praktijk gaan werken? Is er opeens overal nauwkeurige drukte-indicatie beschikbaar? Worden de halteertijden enorm verlengd? Voor ik de hele trein door zou hebben kunnen lopen om te kijken of er nog ergens een stoel met een groene sticker beschikbaar is, zou een trein normaal al lang rijden en dit lijkt me vanaf buiten niet goed te zien. Daarbij bestaat bij buitenlangs zoeken naar een vrije stoel het risico dat de conducteur opeens fluit en je niet meer in mag stappen, terwijl er misschien best nog ergens een stoel met sticker vrij was.

Ik begrijp absoluut dat er maatregelen nodig zijn, maar dit is praktisch toch volkomen onuitvoerbaar?

Kan hier nog vanuit NS op gereageerd worden?

Ik deel dit probleem. Dat werkt dus in de praktijk absoluut niet.

@janjacobvandijkervaringsdeskundige op gebied van fietsen en reizigers betekent niet dat je ervaringsdeskundige op gebied van Covid-19 maatregelen in OV bent.

Er is een proef met spatschermen geweest in een aantal treinen. Dat is gebleven bij een proef.

Alle treinen uitvoeren met spatschermen om meer reizigers te trekken is een investering die waarschijnlijk meer kost dan het oplevert. Het blijft namelijk niet bij een eenmalige investering. Mondkapje of niet, al die spatschermen moeten meerdere keren per dag schoongemaakt worden. Dat betekent in de praktijk dat er minder treinen beschikbaar zullen zijn. Dus zullen er juist minder mensen met de trein mee kunnen.

Momenteel is de oproep om zoveel mogelijk de drukte te vermijden. Dus niet met zijn allen op een mooie dag naar Zandvoort of naar Amsterdam om te shoppen en een terrasje te pakken.

Rust krijg je door alleen met het OV te gaan als het echt nodig is en als het kan op minder drukke tijden. En ja, dat kan betekenen dat je een trein moet laten gaan omdat die trein te druk is.

Veel maatregelen om de besmettingskans te minimaliseren zijn niet leuk. Maar hoe sneller het virus onder controle is en blijft hoe sneller we terug kunnen naar een (beetje) normaler leven.

Bedankt voor de reactie, maar ik zou dan ook graag een reactie willen hebben op de RUST en het niet-hebben van een STICKER op het voorhoofd.

Reputatie 7
Badge +3

Dus niet met zijn allen op een mooie dag naar Zandvoort of naar Amsterdam om te shoppen en een terrasje te pakken.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@janjacobvandijk ervaringsdeskundige op gebied van fietsen en reizigers betekent niet dat je ervaringsdeskundige op gebied van Covid-19 maatregelen in OV bent.

Er is een proef met spatschermen geweest in een aantal treinen. Dat is gebleven bij een proef.

Alle treinen uitvoeren met spatschermen om meer reizigers te trekken is een investering die waarschijnlijk meer kost dan het oplevert. Het blijft namelijk niet bij een eenmalige investering. Mondkapje of niet, al die spatschermen moeten meerdere keren per dag schoongemaakt worden. Dat betekent in de praktijk dat er minder treinen beschikbaar zullen zijn. Dus zullen er juist minder mensen met de trein mee kunnen.

Momenteel is de oproep om zoveel mogelijk de drukte te vermijden. Dus niet met zijn allen op een mooie dag naar Zandvoort of naar Amsterdam om te shoppen en een terrasje te pakken.

Rust krijg je door alleen met het OV te gaan als het echt nodig is en als het kan op minder drukke tijden. En ja, dat kan betekenen dat je een trein moet laten gaan omdat die trein te druk is.

Veel maatregelen om de besmettingskans te minimaliseren zijn niet leuk. Maar hoe sneller het virus onder controle is en blijft hoe sneller we terug kunnen naar een (beetje) normaler leven.

2 JUNI GAAN DE OV-MAATREGELEN IN. DAN ZIEN WIJ WEDEROM HET INCONSEQUENTE

 

Het verhaal van Van Boxtel is duidelijk, maar gemakshalve laat hij een “paar probleempjes” buiten beschouwing.

 

https://www.npostart.nl/ns-directeur-roger-van-boxtel-over-hoe-het-reizen-met-de-trein-er-vanaf-1-juni-uit-gaat-zien/14-05-2020/POMS_BV_16146525

 

in het openbaar vervoer: “Reis alleen als dat echt nodig is.” Wie bepaalt wat nodig is? 

Het wordt sowieso al ontmoedigd door met een mondkapje te moeten reizen. Dat doe je toch ook niet voor je lol. Maak minimaal het totale openbaar vervoer toegankelijk met plastic schermen tussen de zitplaatsen. Dan zit je veiliger naast elkaar dan de optie waar nu voor gekozen is, tegenover elkaar. Als dat al veilig is (al dan niet met mondkapje) dan is het naast elkaar met een scherm ertussen sowieso veilig. Dan heb je weer 100% bezetting op de ZITplaatsen. Dit kan ook prima in de bus en de metro. Een eenmalige investering, maar dat verdient zich wel terug. Dan hoeft niemand verwijderd te worden. Geen onrust in de trein en bus. RUST is juist nu wel belangrijk. Als er maar zo weinig ZITplaatsen zijn, krijg je juist gedrang bij het instappen.

Geen staanplaatsen. Dat vind iedereen nu wel reëel, lijkt mij.

Wat een negatieve energie mensen te moeten verwijderen al dan niet met behulp van politie en wie moet er dan uit. Trek de hele dag maar voor een treinrit uit. In de volgende trein kan hetzelfde weer gebeuren. Heb jij een sticker op jouw voorhoofd, dat je in de volgende trein voorrang hebt? Juist degenen, die niet voordringen overkomt dit en dus in de volgende trein ook weer. Dus toch maar “gewoon” in de spits vertrekken, wat men juist liever niet heeft, als je ergens om 12:00 uur moet zijn. Is dat wat wij willen?

Waar zijn wij mee bezig? Gemakshalve wordt dat maar niet genoemd. En wat een geld kost het om bewust vrije zitplaatsen niet te mogen gebruiken.

Het enige waar op gewezen moet worden is: BEWAAR RUST. Vraag desnoods of iemand even in het gangpad wil gaan staan, als jij er langs moet. Daarna kan hij of zij weer gaan zitten.

Rustig in- en uitstappen is wel verstandig. Geen gestress. RUST.

Draai deze in mijn beleving ZEER TIJDELIJKE maatregel met lege zitplaatsen maar heel gauw terug!!!

 

Jan van Dijk, o.a. Lid van Rover en de Fietsersbond, dus ervaringsdeskundige.

Reageer