Reactie NS op Corona (Covid-19) virus | NS Community
Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus


Laatst bijgewerkt: 24 november 2021 / 10:45 uur
 

Neem eerst dit bericht door vóór zelf iets te plaatsen! Veel vragen worden hier al beantwoord.


Reactie NS op maatregelen Kabinet Covid-19 (Corona) virus. 

NS wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. NS heeft, net als waarschijnlijk meerdere grote organisaties, al eerder een team opgesteld dat scenario’s uitwerkt en de contacten onderhoudt met de overheid en het RIVM.
 

Abonnementen (aangepast 28 maart 2020)

Veel abonnementen kunnen omgezet worden naar een NS Flex product, wat per direct kan worden gewijzigd. Bij een NS Flex zonder abonnement worden er alleen reiskosten en geen abonnementskosten in rekening gebracht, wat gebruikt kan worden om verdere abonnementskosten te voorkomen.

Deze mogelijkheid bestaat helaas niet voor maandabonnementen, deze kunnen niet omgezet worden. Op dit moment is er nog geen restitutie, in hoeverre dit nog gaat veranderen is onduidelijk.

Een overstap naar NS Flex kan zelf aangevraagd worden via een Mijn NS account of via de NS Flex bestelpagina. Mocht dit niet lukken of zijn er vragen hierover, dan kan er altijd contact opgenomen via onze Klantenservice. Dit bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook).

Aanvulling 27 maart: Voor maandabonnementen was er geen mogelijkheid om reizigers tegemoet te komen. Omdat bij de meeste reizigers in elk geval een deel van het abonnement gebruikt is, is het lastig een generieke oplossing te vinden. Elke reiziger kan onze Klantenservice benaderen voor een oplossing.


Keuzedagen (aangepast 24 november 2021)

Hoewel NS de situatie van reizigers begrijpt is het niet mogelijk om Keuzedagen en andere tickets langer geldig te maken. Indien je geen gebruik kunt maken van je Keuzedag kun je contact opnemen met onze Klantenservice bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook) om de mogelijkheden te bespreken. Contact opnemen kan nadat je Keuzedag verlopen is. Je ontvangt van onze Klantenservice een couponcode voor een vervangende Keuzedag geldig tot en met 31 december 2020.

Toevoeging 20 mei 2020: Nieuwe Keuzedagen die je vanaf 18 mei ontvangt, hebben een geldigheid tot en met 31 december 2020. Klanten met Keuzedagen zijn hier inmiddels van op de hoogte gebracht.
Update 24 november 2021: De Keuzedagen hebben inmiddels een geldigheid van 12 maanden gekregen. Dit is terug te lezen via deze pagina


Actietickets en tickets voor evenementen (aangepast 24 november 2021)

Met de aankondiging van het kabinet dat evenementen met meer dan 100 deelnemers komen te vervallen zullen veel reizigers niet naar hun concert, beurs of ander evenement kunnen reizen met hun treinticket. In dat geval kunnen reizigers contact opnemen met met onze Klantenservice om de mogelijkheden te bespreken. Bij voorkeur via Chat (optie ‘Chat met NS’ op de contactpagina) of Sociale Media (Twitter/Facebook)

Spoordeelwinkel (toevoeging 15 maart):
De uitjes van de Spoordeelwinkel zijn tot nader bericht niet te verkrijgen.

Update 24 november 2021: De Spoordeelwinkel is inmiddels weer geopend. Voor vragen met betrekking op de uitjes en het Coronavirus, kunt u terecht op deze pagina.

Kruidvat tickets (gewijzigd 24 maart):
De geldigheid van Kruidvat tickets is verlengd tot en met 31 december 2020. Dit geldt zowel voor al gekochte couponcodes welke nog niet zijn verzilverd en codes die als vervanging worden aangeboden. Wanneer de reiziger kan aantonen dat het al geplande reisdoel niet meer behaald kan worden dan krijgt de reiziger op zijn/haar contact een vervangende couponcode met dezelfde verlengde geldigheid.


Reizen met de trein (aangepast 24 november 2021)

Voor dit moment is er geen aanleiding om de dienstregeling aan te passen. Hoewel het advies van het Kabinet aanleiding is om de situatie van onze reizigers goed te monitoren is het op dit moment geen optie om de dienstregeling aan te passen. Ook al omdat juist reizigers die moeten werken, denk hierbij ook aan verplegend personeel in de ziekenhuizen, op locatie moeten kunnen komen. We vragen wel aan elke reiziger om elke reis goed af te wegen. Als het reizen niet noodzakelijk is kan het verstandig zijn de reis uit te stellen.

Aanvulling 18:48: Vanaf donderdagmiddag zullen de dagelijkse extra spitstreinen wel vervallen. Deze aanpassing doen we omdat we minder reizigers verwachten in het land. Tevens heeft ook NS te maken met medewerkers die klachten hebben waardoor ook wij een lager aantal collega's beschikbaar hebben. 
Aanvulling 15 maart: Bekijk via deze website de huidige stand van zaken omtrent de dienstregeling.
Aanvulling 17 maart: Vanaf 21 maart speciale basisdienstregeling in heel Nederland. Check voor vertrek de Reisplanner (deze is naar verwachting vanaf donderdag 19 maart volledig bijgewerkt). In het kort: 

  • Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, twee treinen per uur;
  • Alleen vanaf stations waar nu één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;​
  • Op enkele belangrijke Noord-Zuid en Oost-West-verbindingen rijden Intercity's in beide richtingen: Schiphol-Venlo, Arnhem-Den Helder, Maastricht-Eindhoven, Enschede-Utrecht;
  • Op andere trajecten rijden Sprinters, die op elk tussengelegen station stoppen;
  • De Intercity Direct, Intercity Den Haag-Eindhoven en nachttreinen rijden niet;
  • Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.


Aanvulling 19 maart: het bijwerken van de reisplanner kost tijd, meer dan normaal vanwege het grote aantal wijzigingen. We verwachten dat de wijzigingen volgens de volgende lijst zullen zijn verwerkt (bedankt Momo):

De reisplanner wordt in fases geüpdatet. Hieronder de planning van wanneer de reisplanner qua NS treinen bijgewerkt zou moeten zijn.

Reis uitvoeren op - Reisplanner bijgewerkt vanaf
Donderdag 19 maart - Woensdag 18 maart
Vrijdag 20 maart - Donderdag 19 maart
Zaterdag 21 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Zondag 22 maart - Woensdag 18 maart na 20u
Maandag 23 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Dinsdag 24 maart - Donderdag 19 maart na 20u
Woensdag 25 maart - Vrijdag 20 maart na 20u
Donderdag 26 maart - Maandag 23 maart na 20u
Vrijdag 27 maart - Dinsdag 24 maart na 20u
Zaterdag 28 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Zondag 29 maart - Woensdag 25 maart na 20u
Maandag 30 maart - Vrijdag 27 maart
Dinsdag 31 maart - Vrijdag 27 maart
Woensdag 1 april - Vrijdag 27 maart
Donderdag 2 april - Vrijdag 27 maart
Vrijdag 3 april - Vrijdag 27 maart
Zaterdag 4 april - Vrijdag 27 maart
Zondag 5 april - Vrijdag 27 maart

 

Aanvulling 13 mei 2021: vanaf 12 mei stopt NS tijdelijk met de verkoop van Fietskaart Dal kaartjes en vervoerbewijzen met Samenreiskorting. Het is niet langer mogelijk om een fiets mee in de trein te nemen (vouwfietsen of fietsen die als hulpmiddel dienen uitgezonderd). Samenreiskorting stimuleert om samen te reizen. NS vindt dit niet passend in het beleid om niet-noodzakelijke reizen te ontmoedigen. Ook de verkoop van Samenreiskorting zal daarom gestopt worden op alle onze verkooppunten. 

Update 24 november 2021: De treinen rijden weer volgens de dienstregeling. Ook de Fietskaart Dal is weer verkrijgbaar.


Winkels op het station (aangepast 24 november 2021)

Op stations houden we, waar mogelijk, één verkooppunt open voor reizigers en onze collega’s die aan het werk zijn. Dit zullen veelal AH to Go winkels zijn, en waar geen AH to Go aanwezig is een Kiosk. Alle overige Kiosk winkels zijn gesloten. Alle Rituals filialen op stations zijn ook gesloten. Huurders van overige winkels op stations maken zelf de afweging of zij hun winkel sluiten. Zij communiceren dit door middel van een bericht op de betreffende winkel.

Update 24 november 2021: Alle winkels op het station zijn weer geopend. 


1e klas vs 2e klas en Dal vs Spits (toevoeging 13 mei)

Alle regels omtrent het verschil tussen 1e/2e klas en spits/dal blijven vooralsnog ongewijzigd. We merken dat de spits nog steeds drukker is dan normaal, dus onder andere het volgende is nog steeds van kracht:

  • Voor het reizen in de 1e klas is nog steeds een 1e klas vervoerbewijs nodig.
  • Actietickets met spitsbeperking blijven ongeldig in de spits.
  • Abonnementen en kortingen geldig in de daluren blijven enkel geldig in de daluren


Boekenweekgeschenk (aangepast 22 maart)

Aanpassing 22 maart: De actie m.b.t. het Boekenweekgeschenk is geheel komen te vervallen. Het wordt niet verplaatst naar een ander moment.


Fietsenstalling (aangepast 2 januari 2022)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan. VERVALLEN
  • Bemenste stallingen zullen voor onbepaalde tijd gratis worden, in ieder geval totdat alles weer genormaliseerd is. VERVALLEN
  • De Zelfservice stallingen zullen niet gratis worden, omdat er geen medewerker aanwezig is. Indien hier kosten aan verbonden zijn, dan kan dat via de klantenservice teruggevraagd worden. Indien er gepind is, is het verzoek om het bedrag via de chat, Facebook of Twitter terug te vragen zodat je een bon of een screenshot van de pintransactie kunt meesturen. 


Aanvulling 21 maart: Enkele fietsenstallingen zullen vanaf zaterdag 21 maart gesloten worden tot in ieder geval 6 april 2020. Abonnementen kunnen gebruikt worden bij stallingen die wel open blijven. Op elk station zal er tenminste één bewaakte fietsenstalling open blijven voor reizigers. Fietsen die in de stalling staan kunnen op maandag t/m vrijdag tussen 07:00 en 12:00 opgehaald worden, samen met een medewerker.

Hieronder een lijst met de stallingen die sluiten per 21.03.2020:

Amsterdam Centraal
IJzijde
Oost
Amsterdam Zuid
Mahlerplein
Zuidplein opent nog even niet
Arnhem Centraal
Sonsbeekzijde
Breda Centraal
Centrum
Delft
Stalling 2 (Coenderpark)
Eindhoven Centraal
Eindhoven Noord (buszijde)
Haarlem
Carré
Leiden Centraal
Centrumzijde

Lorentz
Utrecht Centraal
Knoop
Sijpesteijn

 

Update 22 mei: vanaf 25 mei worden alle stallingen weer geopend

Update heden: De maximale stallingsduur wordt weer gehandhaafd.

 

Vragen n.a.v. de reactie van NS

NS kan zich voorstellen dat er vragen zijn naar aanleiding van bovenstaande uitgangspunten. We zullen ons best doen als Moderators om deze zo goed mogelijk te beantwoorden maar dat kost in sommige gevallen tijd. De situatie zoals deze is erg uitzonderlijk en er is geen klip en klaar scenario om hier op in te spelen. Vragen mogen zoveel mogelijk onder dit topic gesteld worden om ook een centraal antwoord mogelijk te maken.

 

Aanvulling 24 november 2021: Alle actuele informatie voor het verantwoord reizen tijdens Corona kunt u vinden op deze pagina.


715 reacties

Dank voor uw snelle antwoord. 

Maar waarom is het dan zo dat ik wel met het gezin in het vliegtuig naar Barcelona kan en niet voor een dagje uit naar Amsterdam, of naar het vliegveld, waarbij bovendien die reis ruim duurder is dan de vlucht naar Barcelona? Is het dan geen optie voor de NS om te investeren in binnenlandse vluchten per vliegtuig als dat goedkoper en veiliger is dan de trein?

 

Reputatie 6

Dank voor uw snelle antwoord. 

Maar waarom is het dan zo dat ik wel met het gezin in het vliegtuig naar Barcelona kan en niet voor een dagje uit naar Amsterdam, of naar het vliegveld, waarbij bovendien die reis ruim duurder is dan de vlucht naar Barcelona? Is het dan geen optie voor de NS om te investeren in binnenlandse vluchten per vliegtuig als dat goedkoper en veiliger is dan de trein?

 

Ik zou deze vraag stellen aan de regering als ik u was..zij bepalen de regels.

Dank voor uw snelle antwoord. 

Maar waarom is het dan zo dat ik wel met het gezin in het vliegtuig naar Barcelona kan en niet voor een dagje uit naar Amsterdam, of naar het vliegveld, waarbij bovendien die reis ruim duurder is dan de vlucht naar Barcelona? Is het dan geen optie voor de NS om te investeren in binnenlandse vluchten per vliegtuig als dat goedkoper en veiliger is dan de trein?

 

Luchtvaartmaatschappijen worden oneigenlijk gesubsidieerd. Brandstof is bijv. vele malen goedkope dan benzine. Zie wat een vleigticket eigenlijk zou moeten kosten bijvoorbeeld deze pagina.

 

https://www.businessinsider.nl/vliegticket-prijs-btw-accijns/

Hallo NS,

Ik heb een vraag over de fietsenstallingen. In bovenstaand bericht staat dat deze weer allemaal open zijn. Nu heb ik een fiets staan in een van deze stallingen sinds het begin van de crisis, maar heb ik verder geen noodzaak om met de trein daar naartoe te reizen. Kan ik mijn fiets hier voorlopig nog laten staan, of wordt er weer gehandhaafd (en worden fietsen na bepaalde tijd verwijderd)?

Reputatie 7
Badge +1

Dank voor uw snelle antwoord. 

Maar waarom is het dan zo dat ik wel met het gezin in het vliegtuig naar Barcelona kan en niet voor een dagje uit naar Amsterdam, of naar het vliegveld, waarbij bovendien die reis ruim duurder is dan de vlucht naar Barcelona? Is het dan geen optie voor de NS om te investeren in binnenlandse vluchten per vliegtuig als dat goedkoper en veiliger is dan de trein?

NOS op 3 heeft al een filmpje gemaakt over dit onderwerp wellicht is het, het waard om die te bekijken: 

 

Hallo NS,

Ik heb een vraag over de fietsenstallingen. In bovenstaand bericht staat dat deze weer allemaal open zijn. Nu heb ik een fiets staan in een van deze stallingen sinds het begin van de crisis, maar heb ik verder geen noodzaak om met de trein daar naartoe te reizen. Kan ik mijn fiets hier voorlopig nog laten staan, of wordt er weer gehandhaafd (en worden fietsen na bepaalde tijd verwijderd)?

 

Op dit moment wordt er nog niet gehandhaafd. Wanneer dit wel gaat gebeuren is (nog) niet bekend.

Reputatie 7

Dank voor uw snelle antwoord. 

Maar waarom is het dan zo dat ik wel met het gezin in het vliegtuig naar Barcelona kan en niet voor een dagje uit naar Amsterdam, of naar het vliegveld, waarbij bovendien die reis ruim duurder is dan de vlucht naar Barcelona? Is het dan geen optie voor de NS om te investeren in binnenlandse vluchten per vliegtuig als dat goedkoper en veiliger is dan de trein?

 

Luchtvaartmaatschappijen worden oneigenlijk gesubsidieerd. Brandstof is bijv. vele malen goedkope dan benzine. Zie wat een vleigticket eigenlijk zou moeten kosten bijvoorbeeld deze pagina.

 

https://www.businessinsider.nl/vliegticket-prijs-btw-accijns/

 

@DJG

De toekomst van de luchtvaartsector ziet er, mede gezien de milieukosten, niet zo rooskleurig uit en ik zou niet weten waarom een volgepakt vliegtuig op dit moment veiliger zou zijn dan de trein.

 

@Pingpong 

En wat zou een treinkaartje eigenlijk moeten kosten ?

De vliegreiziger wordt “gesubsidieerd” maar de treinreiziger wordt dat in harde Euro’s nog veel meer.

Voor een retourtje Den Bosch-Amsterdam CS 2e klas vol tarief wordt € 33,20 gerekend maar dat zou mogelijk  € 66,40 moeten zijn (en met de huidige capaciteitsbeperking grofweg minstens € 166,00, dit terzijde).

Dit komt omdat de hoge kosten van de rails en wissels grotendeels niet in rekening worden gebracht bij de treinreiziger.

 

 

Ik vind het vreemd dat de regeling voor de keuzedagen die verlengd worden tot 31 december pas ingaan voor de kaarten die na 15 mei worden verstuurd door de NS. Mijn man en ik hebben vanwege de corona geen gebruik kunnen maken van de mogelijkheid om de verjaardagen van onze kleinkinderen te bezoeken (kaartjes maart en april) en nu juni en juli ziet het er ook niet naar uit dat we kunnen reizen, mede door de oproep van NS: reis alleen als dat noodzakelijk is…..Dus hoor ik graag dat de niet gebruikte kaartjes verlengd worden tot eind december.

Verder wil ik doorgeven dat wij verhuisd zijn 

 

Bericht aangepast door moderator 

Welkom bij de Community, ThonivdH.

Ik heb je bericht iets aangepast. Dit is een openbaar forum en voor iedereen toegankelijk. Wat betreft je niet gebruikte Keuzedagen en het doorgeven van je verhuizing kan je contact opnemen met onze Klantenservice. Hopelijk kunnen jullie snel weer naar jullie (klein)kinderen :smile: .

Weet iemand of de NS bezig is met een oplossing bedenken voor mensen die geen auto hebben en zijn aangewezen op het ov om familie/vrienden te bezoeken? Ik begrijp dat dat geen noodzakelijke reis is, en daarom reis ik nu niet met het ov, maar alleen maar zeggen “het mag niet” lijkt me wat kort door de bocht. Misschien plaatsreserveringen gaan instellen voor de weekenden? Ik reserveer met alle liefde een plekje in de trein als dat betekent dat ik weer op pad kan. 

Goedemorgen MariskaS91. Welkom bij de NS Community.

Er zijn geen voorwaarden waaraan een reis moet voldoen om noodzakelijk te zijn. Dat is aan jezelf. Daarnaast zijn we bezig met een proef waarbij je je reis vooraf registreert. De proef is kort geleden een tweede fase ingegaan en we hopen dit snel beschikbaar te kunnen maken voor iedereen.

Belachelijk systeem dit

Reputatie 2

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 


Je maakt een probleem van NS collega;s die te dicht op elkaar staan op de roltrap maar wil ze zelf nog wel passeren op de roltrap.  Volgens mij hou je dan ook geen 1,5 mtr. afstand.

En misschien waren de collega’s wel uit 1 huishouden. :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl:

geen mogelijkheid veilig te passeren 

Blijf altijd 4 treden van elkaar verwijderd op de roltrap, en 5 tegels op het perron zo is het veiligheidsadvies.

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 

 

Ik heb nog nooit van corrona gehoord. :grinning:

Reputatie 2

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 

 

Ik heb nog nooit van corrona gehoord. :grinning:

Gelukkig wel van een intelligent antwoord 

Reputatie 2

Ik begrijp dat iedereen denkt dat corrona op vakantie is maar verwacht op zijn minst dat het ns personeel het goede voorbeeld geeft vandaag op de rol trap drie ns medewerkers gezellig keuvelen naast elkaar geen mogelijkheid veilig te passeren 


Je maakt een probleem van NS collega;s die te dicht op elkaar staan op de roltrap maar wil ze zelf nog wel passeren op de roltrap.  Volgens mij hou je dan ook geen 1,5 mtr. afstand.

En misschien waren de collega’s wel uit 1 huishouden. :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl:

Denk het ook de ns is zo:'n gezellig familiebedrijf. 

Ik heb 3,5 mnd. niet gereisd, van half maart tot juli. Ik ben gepensioneerd, dus geen noodzakelijk werk. Ik heb geen auto. En wie het waagde om ‘flauwekulreisjes te maken’ …….. Dat heb je ervan als je milieuvriendelijke wilt zijn en kiest voor het OV.

Dit is een substantiëel deel van mijn jaarabonnement. Nu heeft NS wel aangegeven dat het mag worden omgezet naar NS Flex, maar ja, als dat geen aantrekkelijk abonnement is, en ik bovendien dan kenne­lijk niet weer terug kan. Volgens EU regels hebben we recht op compensatie voor niet geleverde diensten. Ik vind dus dat ik wel recht heb op 25% compensatie. Maar ik ontving deze week gewoon de factuur voor het volle pond voor het komende abonnementsjaar.

Hallo PJvdH, welkom op de NS Community.

 

Het is inderdaad mogelijk om over te stappen op NS Flex. Je had ook via de klantenservice je abonnement op kunnen zeggen. In het geval dat je Keuzedagen hebt, is het mogelijk om vervangende couponcodes te krijgen voor de dagen die zijn verlopen via onze klantenservice. Een andere oplossing of vorm van compensatie is niet beschikbaar. 

En aan de EU regels hebben we dus lak.

 

U gaat voorbij aan mijn argument, namelijk dat niet gegarandeerd is dat ik naar mijn oude abonnement terug kan.

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik zou me er nog maar eens goed in verdiepen. U heeft geen poot om op te staan, al veronderstelt u mogelijk anders op grond van wat op sommige fora geschreven wordt. De wet is geen verlengstuk van uw persoonlijk rechtvaardigheidsgevoel of eigenbelang. Als u met juridisch verantwoorde onderbouwing kunt aantonen dat u daar recht op heeft, vernemen we dat graag. Dat is zeker niet het geval en wat men op de wat minder serieuze fora roept over de wet of wat een rechter zal vinden, maakt echt geen indruk bij mensen die van de wetgeving zelf uitgaan.U kunt niet terug naar uw oude Voordeelurenabonnement als het eenmaal is opgezegd. Ik zou dat opzeggen overigens nooit doen.

Reputatie 7
Badge +3

Indien u nu een oud Voordeelurenabonnement heeft dan kunt u deze niet meer opnieuw aanvragen. Heeft u een Dal Voordeel dan kan dat wel. Verder maakt het nog verschil of u Keuzedagen heeft aangezien die vanaf 2021 niet meer aangevraagd kunnen worden. 

Badge +3

De EU regels over niet geleverde diensten zijn redelijk helder.

Als u een abonnement hebt op een krant en deze maandenlang niet bezorgd wordt dan heeft u natuurlijk recht op compensatie.

Als u de krant (uit eigen keuze) maandenlang niet leest maar bij het oud papier gooit omdat u het niet vertrouwt, dan geen compensatie.

Voor wat betreft het ‘verbod’ op reizen met het ov (of lezen van de krant), dat is er nooit geweest ook al sprak men van ‘alleen noodzakelijke reizen (graag)’.

En dat na opzeggen van een VDU je het nooit meer terug krijgt onder dezelfde voorwaarden (die overigens per 2021 verdwijnen voor wie het al had)… Dat is al sinds augustus 2011 het geval dus ook niets nieuws.

Een krant kan op zich zeggen “ga maar lekker op vakantie (totdat corona voorbij is), dan bezorgen wij maandenlang niet en daarna krijgt u bijv. 3 maanden cadeau, net als sportclubs en dergelijke (want die waren gewoon gesloten). Maar NS is nergens toe verplicht want die hebben gewoon gereden.

Vanuit NS is het inderdaad niet handig geweest om per half maart te zeggen dat bijna niemand meer welkom was (maar ‘we zijn gewoon open verder hoor’)… Dan hadden ze beter alle abonnementen zelf kunnen opschorten, tenzij iemand aangaf het toch echt nodig te hebben…

Ik denk niet dat er een bedrijf is dat zichzelf op een dergelijke manier in de vingers wil snijden, afgezien of dat wel mag (eenzijdig opzeggen omdat ze vinden dat je niet welkom bent). Nou ja, vele bedrijven deden dat dan met vouchers.. net als NS met de ongebruikte keuzedagen.

Reageer