Sticky

Reactie NS op Corona (Covid-19) virus



Toon eerste bericht

715 reacties

Vandaag bericht ontvangen over nieuwe periode Keizersgracht. Tegelijk wordt aangeraden NIET voor het leuke een treinreis te maken.  Daarvoor heb ik juist dat keuzedag-abonnement.

ik verwacht van NS dat de keuzedagen langer geldig zijn en dus later in het jaar toch nog gebruikt kunnen worden

Reputatie 7
Badge +3

Ik krijg bijna het idee dat we de tijden zouden moeten omwisselen. Tijdens de paar keer dat ik nog met de trein reis, zie ik vooral in de ochtend- en avondspits vrijwel lege treinen en stations, terwijl het begin van de middag een stuk drukker lijkt te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Als eerste: het is niet verboden.

Alleen het advies is wel: reis alleen met OV als het echt strikt noodzakelijk is. Als er andere manieren zijn om met je vriendin in contact te komen of er naartoe te gaan, dan verdienen die momenteel absoluut de voorkeur.
Jij bent uiteindelijk zelf degene die bepaalt of de reis strikt noodzakelijk is of niet.

Reputatie 7
Badge +3

Het begrip “noodzakelijke reis” is m.i. nogal arbitrair. Als je elders een activiteit wilt doen dan zal je moeten reizen, als die activiteit nou werk, onderwijs, familiebezoek of iets anders is. In die zin is een reis altijd noodzakelijk. Een reis is pas niet noodzakelijk als het om de lol van het reizen zelf gaat. Dat soort reizen wordt zeker gemaakt, maar dat zullen er relatief erg weinig zijn. 

Op de site van de Rijksoverheid staat:

Wanneer kan ik gebruik maken van het openbaar vervoer? Wat betekent een ‘noodzakelijke’ reis?

Reis alleen met het openbaar vervoer (ov) als het echt nodig is en u geen ander vervoer heeft. Zo zorgen we ervoor dat er genoeg plek is voor mensen die in de zorg werken, voor schoonmakers, supermarktmedewerkers en andere mensen die voor hun werk moeten reizen. Is uw reis echt noodzakelijk en heeft u geen andere reismogelijkheden? Dan kunt u met het ov reizen. Denk bij ‘noodzakelijk’ aan de volgende situaties:

  • U heeft een afspraak in het ziekenhuis.
  • U bent mantelzorger voor iemand in uw omgeving.
  • U moet aanwezig zijn bij een uitvaartplechtigheid.
  • U moet een schoolexamen afleggen.
  • U bent een gescheiden ouder en uw kind woont wisselend bij 1 van de ouders.

Ga altijd voor uzelf na of er echt geen andere reismogelijkheden zijn. Neem de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen, zoals voor en na de reis handen wassen Geef elkaar de ruimte en houd 1,5 meter afstand op de stations, perrons en bij de haltes. Het dragen van een niet-medisch mondkapje is vanaf 1 juni verplicht.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/verkeer-vervoer-en-reizen/verkeer-en-vervoer

Reputatie 7
Badge +3

Translink heeft iedere dag een mooi grafiekje van het aantal check-ins per uur in het OV (cijfers zijn van het hele OV, niet alleen NS). De paarse lijn geeft de actuele cijfers aan. Tijdens de daluren is het niet drukker dan in de spits, maar er nu nog maar weinig verschil. 

Wat wel mee kan spelen is dat treinen tijdens de spits altijd al langer waren en korter tijdens de daluren. Dat is ook nu nog het geval. Daardoor zal het naar verhouding per trein gemiddeld drukker zijn in de dal dan tijdens de spits. 

 

Badge +3

Ik wilde graag naar mijn vriendin aangezien die veel problemen thuis heeft. Alleen mag ik daar nu wel naartoe reizen aangezien de maatregelen?

Beste Nick,

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

Zelfde situatie hier (Eindhoven vs. Woerden en beide ‘zorgwerkers’ dus reisrecht maar geen noodzaak). Het zij zo!

 

Reputatie 2

Ja, dat is de informatie die op de site stond voor de versoepeling van de lockdown.. Alleen het zinnetje over de mondmaskers is daaraan toegevoegd.

Eerst was het advies, blijft thuis. Nu is dat blijf thuis bij klachten. We mogen er dus weer op uit, wel het liefst zoveel mogelijk alleen. De vraag is, mag je dan ook weer met het OV voor een dagje uit? Rutte geeft meermaals aan dat we de drukte niet moeten opzoeken, maar we weten allemaal dat het op een zondagochtend om 08:00 uur rustig in de treinen is en je met gemak 1,5m afstand kan houden (of dit nu wel of niet met een mondkapje op is). Ik ben niet bang om het virus te krijgen, ik houd me goed aan de maatregelen en heb van alles bij me om mijn handen goed schoon te houden. Als ik me niet lekker voel blijf ik natuurlijk thuis.

Na meer dan 2 maanden thuis te zitten zou ik er toch wel weer eens op uit willen.. Helaas heb ik geen auto en moet dus wel met de trein als ik een dagje uit wil. Dan kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die denken, je kan toch in je eigen omgeving fietsen of wandelen? Ja, natuurlijk, dat heb ik ook vrijwel sinds begin maart gedaan (in mijn eentje), maar er komt een moment dat je je eigen omgeving wel weer even kent en meer van Nederland wilt ontdekken, al is het een natuurgebied of plaats op 15 min reizen met de trein.

Is dat een noodzakelijke reis? Nee, maar ik vind wel dat er wat meer ruimte moet komen voor mensen zoals ik, zeker op tijden waarvan je weet dat het rustig is in de trein zou je het advies moeten zijn: Reis alleen zonder gezondheidsklachten. Dus zoals straks het nieuwe ‘corona’ advies is: Blijf thuis bij klachten.

PS: Hiermee wil ik niet zeggen dat ik komende zondag ineens de trein pak hoor, ben gewoon benieuwd naar jullie mening :wink:

Als jij dat doet is het oke, maar hou er rekening mee dat een HC (conducteur) je een blokje kan geven, en dan mag je dus niet mee naar je vriendin ergens.

 

 

Op grond waarvan kan een HC een reis verbieden als tenminste de 1,5 meter afstand aangehouden wordt? Hoezeer ik reizen in deze tijd ook wil ontmoedigen; het heeft geen zin om onjuiste informatie te verspreiden.

@NickBlokje Lees vooral de posts van @mrfreeze en @Momo; probeer je reis uit te stellen en als dat niet gaat, probeer dan de rustige tijdstippen op te zoeken.

 

Er ontstaat op dat traject inderdaad een ‘net niet’ aansluiting tussen de sprinter Dordrecht Den Haag Centraal en Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal van 1 minuut en omdat die niet haalbaar is van 31 minuten.

 

Ik heb hem intern even aangekaart misschien kan een moderator dit vanaf hun kant ook nog aankaarten.

@Georg  anders even dit aangeven bij de Hc op de trein en vragen of die iets kan betekenen hier in.

 

Ik heb dit ook uitgezet! 

Reputatie 7
Badge +3

Altijd leuk, fiets zoeken in een stationsstalling als je niet meer weet waar je hem hebt neergezet. In Delft zag ik iedere week wel mensen pad in pad uit zoeken naar hun stalen ros. Zelf noteerde ik het pad en reknummer. Soms vergat ik dat en heb dan ook wel eens 's morgens 10 minuten lopen zoeken, was ervan overtuigd dat die in pad 3 stond (stond die wel heel vaak) maar bleek uiteindelijk in 5 te staan, het reknummer had ik wel goed onthouden. Heel pad 3 en 4 wel 2 of 3 keer doorgelopen tot ik ook 5 maar eens probeerde. Viel nog mee, want stalling 1 heeft geloof ik 15 of 16 paden en zo'n 5000 plekken. De enige die ik kon overslaan waren die voor de buitenmodelfietsen.

Reputatie 2

Dienstverlening en klantvriendelijkheid is al jarenlang een sluitpost bij de ns

Reputatie 1

Er ontstaat op dat traject inderdaad een ‘net niet’ aansluiting tussen de sprinter Dordrecht Den Haag Centraal en Den Haag Centraal naar Amsterdam Centraal van 1 minuut en omdat die niet haalbaar is van 31 minuten.

 

Ik heb hem intern even aangekaart misschien kan een moderator dit vanaf hun kant ook nog aankaarten.

@Georg  anders even dit aangeven bij de Hc op de trein en vragen of die iets kan betekenen hier in.

 

Ik heb dit ook uitgezet! 

 

 

Inmiddels is er een terugkoppeling geweest. Het signaal is onder de aandacht gebracht, maar wat hiermee gaat gebeuren is niet bekend, helaas. Vooralsnog blijft het advies om  de reisplanner kort voor vertrek te checken op het meest actuele reisadvies.

Hallo Rizana,

Ik zie ook dat 't op de terugweg nog erger is (en als Hc niet meewerkt, dan ben ik nog verder van huis).

Nogmaals, als het niet goed aansluit op de andere lijnen in Den Haag CS, dan ben ik echt praktisch gedwongen om met de auto te gaan. Ik denk dat “velen” dat ook gaan doen. 

Ik kijk morgen om 05:00 uur nog eens naar, geen positieve update, dan maar een auto pakken…….echt onlogisch geregeld allemaal.

Reputatie 2

Dat is waar de ns en vliegtuigmaatschappijen op rekenen: de kosten van een rechtsgang zijn vaak hoger.

Ook de consumentbond doet niets zelf ben ik gaan mailen ivm met mijn hsl toeslag abbo die gewoon werd afgeschreven ondanks dat de trein niet reed. 

Kreeg 30 euro terug echt bizar. 

Een leuke foto op de twitter stream van de president-directeur van de staatsspoorwegen. 

Anderhalve meter afstand houden is dus niet meer nodig. 

Kunnen de betreffende stickers op de perrons worden verwijderd? Bedankt alvast!

 

 

Zou de NS uit kunnen leggen waarom vandaag zulke korte treinen ingezet worden? 70% van de treinen rijdt niet, en veel andere zijn korter dan normaal. Ik geloof niet dat 75% van het NS-personeel niet inzetbaar is.

Nu bijna alle intercity's aan de kant gezet zijn, kunnen de sprinters toch vervangen worden door een VIRM-4 of DDZ-4? Dat lijkt me te overzien voor een enkele conducteur. Deze treinen hebben 400 zitplaatsen. Ik weet dat die treinen langzamer zijn, maar er is nu ruimte genoeg op het spoor.

 

Maar waarom roept de NS-directeur op om alleen met de trein te reizen als het strikt noodzakelijk is? Kan de NS niet meer treinen inzetten, of zit er een financiële reden achter? Zo ja, dan wil ik graag mijn geld terug voor mijn abonnement. Zo nee, dan heb ik alle begrip voor de maatregelen. 

 

Overigens: Hulde voor het NS-personeel en voor hun inzet! Nogmaals: Dit is NIET bedoeld als kritiek op machinisten, conducteurs en ander personeel.

@bromvlieg12 

Wat ik van de VIRM weet is dat deze het niet leuk vindt om als stopper te rijden. Daar is die nooit voor gebouwd en bij volledige inzet als sprinter is dat zeer slecht voor de motoren.

DDZ zou zeker een optie zijn op drukkere corridors. 

Ik heb maandag weer dienst, dus ik kan weinig zeggen over de drukte momenteel.

Reputatie 7
Badge +1

Zou de begin post in dit topic geüpdate kunnen worden met de nieuwe maatregelen die sinds 12 mei gelden (fiets en samenreiskorting)? 

@bromvlieg12

Probleem vandaag is dat ik van veel collega’s berichten zie dat er enorm veel dagjes mensen met de trein reizen terwijl de oproep van het RIVM toch duidelijk is om sociale contacten te mijden en vooral thuis te blijven. 

 

Waar haal je die duidelijk oproep van het RIVM toch vandaan ?

 

Nou dat heb ik de afgelopen dagen toch wel zo’n 100 keer voor bij zien komen op TV. 1,5 meter afstand en alleen reizen als je moest. Dus nee in deze heeft Jeroen wel gelijk.

Alleen de maand februari was een maand met heel veel storm en dus weinig mensen die hun vrij reizen hebben gebruikt. Ik geloof echt niet dat het alleen maar om studenten ging. Die kunnen dan niet naar school vanwege het Coronavirus en gaan dan maar heel Nederland doorreizen. Kan hier niet veel intelligentie in bespeuren. (zou je misschien wel verwachten bij studenten)  

1: Het lijkt mij onverantwoord om tijdens COVID-19 meer treinen te gaan inzetten.

 

2: 1,5 meter afstand was niet te garanderen ook was het niet te controleren of mensen wel of geen mondkapje droegen.

1 Juist niet. Door meer treinen in te zetten is betere spreiding mogelijk. Als er minder treinen worden gebruikt - zijn de overige treinen juist nog drukker en voller.

2 In de trein is 1.5 afstand niet nodig. Daarom is er een mondkapjes plicht. Alle zitplaatsen mogen conform regels RIVM en overheid gebruikt worden, mits er mondkapjes worden gedragen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Kan hier niet veel intelligentie in bespeuren. (zou je misschien wel verwachten bij studenten)  

 

@Pingpong Tegenwoordig ben je student als je een OV-studentenabonnement bezit, en de selectie daarvoor is niet bij voorbaat op basis van intelligentie. ;-)

 

Dat blijkt vandaag dan ook maar weer.

Blijven de fietsenstallingen ook na 1 juni nog gratis of verandert dit?

@bromvlieg12ik ben hier een beetje klaar mee, jullie spelen ook met de gezondheid van mij en mijn collega's.

Laat de lockdown er maar gewoon helemaal komen.

Ik vind dit wel een erg heftig verwijt. Zo kunt u dat absoluut niet zeggen.

Ik geloof niet dat ik iets fout doe als ik de richtlijnen volg zoals die gecommuniceerd worden op rijksoverheid.nl. Ik heb me elke dag strikt aan de richtlijnen gehouden.

Er is in de media en door o.a. Mark Rutte meerdere malen aangegeven dat men alleen noodzakelijke reizen moet maken. Blijkbaar moet ook nog alles letterlijk op websites worden gezet.

Reputatie 7
Badge +3

En het is geen coulance regeling. Jaarabonnemten wijzigen naar NS Flex zonder abonnement kon daarvoor ook al, al sinds Flex geintroduceerd is (ik heb dat zelf vorig juni al gedaan), het is alleen nu duidelijk aangegeven omdat er veel vragen zijn hoe abonnementhouders zo snel mogelijk stop kunnen zetten.

En voor wijzigen naar NS Flex is het in de meeste gevallen niet nodig de klantenservice te bellen, dit kan simpel via MijnNS (via de blauwe knop “Direct bestellen” onder “Stap nu over naar NS Flex” in je startpagina).

Hoi, 
ik zie nu dat ik mijn fiets niet meer mee mag nemen in de trein. De dienstregeling is nu zo, dat ik niet op tijd op mijn werk kan komen, tenzij ik mijn fiets meeneem. Dit geldt alleen voor de zaterdag ochtend. 
Ik heb geen vouwfiets, geen rijbewijs en geen auto. Ik werk in de zorg, dus het is niet onnodig om te reizen. Ik vraag me af of er een uitzondering gemaakt kan worden, dat ik met een bewijs wel mijn fiets kan meenemen?
 

Zou een OV fiets voor jou een optie zijn? Of kun je je fiets bij het station stallen?

Als ik een vergoeding kan krijgen voor de OV fiets is dit een optie, ik moet hierdoor wel langer fietsen. Want op het dichtstbijzijnde station vanaf mijn werk zijn geen OV fietsen. 

Reputatie 7
Badge +3

@XpDieto In de beginpost van dit topic staat precies welke mogelijkheden er voor u zijn.

Abonnementen worden in principe niet met terugwerkende kracht gerestitueerd en worden ook niet gratis verlengd.

 

(met dank aan loklok8 :wink: )

Reageer