beantwoord

Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast



Toon eerste bericht

225 reacties

Ik kan niet specifiek voor Almere Centrum spreken, maar ik zag dat op andere stations langs die lijn er al een tijdje posters hangen voor deze werkzaamheden, inclusief de verwijzing dat de dienstregeling voor de hele lijn is aangepast en dat reizigers in de reisplanner moeten kijken voor de exacte aanpassingen, met als extra waarschuwing dat het per dag kan verschillen, als ik het goed heb onthouden.
Reputatie 6
Even een zijspoortje, ik vroeg me af waar dat Leiden Tr. voor staat in je plaatje @Julian maar dat is dus Leiden Transferium.
Er is zo te zien voor gekozen om in het treinvrije weekend van 6/7 april alle reizigers (behalve die van/naar Alphen) te laten reizen via het transferium.

Het zorgt wel voor flink langere reistijden, bv De Vink - Leiden 25 minuten met 2 stopbussen (normaal met de trein maar 4 minuutjes).


Ik zie dat Den Haag CS - Haarlem dan één uur en 16 minuten is. En moet er nog worden overgestapt op het Transferium? Reisplanner geeft dat niet aan.
Reputatie 7
Badge +3

Op de routes die overblijven, moeten we goed timen wanneer er werktreinen tussen de normale treindienst door kunnen. Dat komt soms aan op luttele minuten. Komt een werktrein te laat (bijvoorbeeld door een storing elders), dan kan het werk ernstige vertraging oplopen. Het wordt dus een spannende tijd.
https://www.prorail.nl/nieuws/monsterklus-rond-leiden-centraal?



Gelijk op de eerste dag al een storing; momenteel een seinstoring tussen Haarlem en Den Haag Centraal waardoor er geen IC's rijden.
https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/26696-25-maart-2019-seinstoring-haarlem-den-haag
Reputatie 4
Vandaag was er al redelijk te zien wat er allemaal buiten gebruik gaat rondom Leiden en dit is fors te noemen, de helft van Leiden Centraal gaat namelijk buiten gebruik en ook de doorwissel mogelijkheden richting Den Haag Centraal lijken erg beperkt te worden. Het lijkt er nml. erg op dat alleen de 2 rechter sporen welke in het verlengde liggen van perronspoor 8 en 9 maar gebruikt kunnen worden richting Den Haag Centraal en dat er niet door gewisseld kan worden bij Leiden naar de linker sporen.

Ook aan de zijde van Haarlem/Schiphol zijn al sporen en wissels weggehaald en gaat ook een groter gedeelte dan alleen de perron sporen buiten gebruik doordat ook hier veel spoor vervangen gaat worden. Deze 3 weken durende werkzaamheden zijn veel omvattend en de beperkte ruimte op het spoor is dan ook nog eens extra gevoelig voor vertragingen welke een mogelijke olievlek naar andere treinseries gaat geven.

Te krappe planning in de rijwegen is alleen daarom al niet wenselijk. Maar als al deze werkzaamheden bij Leiden weer voorbij zijn kunnen we weer jaren voort met deze vernieuwde infra.


Het klopt inderdaad dat de beschikbare infra ongeveer gehalveerd is en dat er maar 2 sporen naar Den Haag beschikbaar zijn. Met die informatie ben ik dit topic ook begonnen. Verder heb ik mijn voorstel bijgesteld toen bleek dat er al sporen verwijderd waren. Ik ben het met je eens dat te krap plannen niet wenselijk is. Er zitten veel kruisende bewegingen in, maar die voldoen gewoon aan de gestelde normen. En er zijn genoeg locaties waar veel krappe kruisende bewegingen dagelijkse praktijk is (westen Haarlem, westen Amsterdam Centraal, Vught, etc.).

Als te krappe planning dan toch een ding is: weet iemand hoe de 28500 serie gekeerd wordt op Leiden? Deze komt aan om .21 op spoor 8a en moet daar weg zijn om .26 (4 minuten voordat de 4600 binnenrolt). Deze keert op het keerspoor 512 (keren op de vrije baan is ‘niet wenselijk’). Vervolgens kan deze niet eerder dan .35 binnenkomen op spoor 9b, omdat vanaf 9a de sprinter vertrekt om .31. Echter, om .34 vertrekt de IC richting Haarlem en om .37 de sprinter naar Hoofddorp en die gebruiken dan hetzelfde spoor als de 28500 vanaf het keerspoor. Dus hoe zit dit? Zie ik een mogelijkheid over het hoofd of is deze trein te krap of in conflict gepland?

@Lies87 dat de gevolgen tot aan Almere toe merkbaar zijn heb ik nog niet eens genoemd als bijkomend voordeel van mijn voorstel. De effecten van deze werkzaamheden zouden dan beperkt blijven tot Haarlem en Hoofddorp.

Wat betreft de werktreinen: deze worden geladen naast een industrieterrein even ten zuiden van Leiden Centraal, zonder het treinverkeer daarbij te hinderen. Als deze treinen wel moeten kruisen zou dat in de eerste fase bij Mariahoeve kunnen (gaten van 10 minuten) en in de tweede fase net onder Leiden (tussen .01-.08 en .21-.28).

Tot slot nog een update van mijn voorstel: de dienstregeling is deels omgeklapt, waardoor:
  • De 6300 ongeveer rond de normale tijd rijdt
  • De 2100 zijn hele traject rijdt (dus zonder overstap), en de 72200 pendelt tussen Leiden en Amsterdam
  • De 3300 doorgetrokken is naar Den Haag, en de 4600 keert op Hoofddorp
  • Er maar 3 sporen op Den Haag Centraal worden gebruikt
@Jouke NS als dit volgens de planningsafdeling niet mogelijk is (lees: was geweest), dan hoor ik graag waarom 😉

Badge +3
Tja, wet van Murphy natuurlijk. Enorme drukte op o.a. Schiphol (Niet instappen/Do not board) en Sloterdijk (de helft kan niet mee).

https://www.prorail.nl/nieuws/storing-bij-leiden-houd-rekening-met-grote-drukte

Let op: wisselstoring bij Leiden, tegelijk met werkzaamheden = grote drukte in de spits. Check de reisplanner.

Update van ProRail 18:21: Situatie Leiden: Grote drukte op Leiden Centraal. Crowd-control actief. Treinen worden op maximale lengte gebracht.
Tja, wet van Murphy natuurlijk. Enorme drukte op o.a. Schiphol (Niet instappen/Do not board) en Sloterdijk (de helft kan niet mee).

https://www.prorail.nl/nieuws/storing-bij-leiden-houd-rekening-met-grote-drukte

Let op: wisselstoring bij Leiden, tegelijk met werkzaamheden = grote drukte in de spits. Check de reisplanner.
Update van ProRail 18:21: Situatie Leiden: Grote drukte op Leiden Centraal. Crowd-control actief. Treinen worden op maximale lengte gebracht.



Ik vraag mij zo langzamerhand of dit wel de wet van Murphy is. Ik denk eerder aan oorzaak en gevolg.
Ik denk dat iemand iets verkeerd heeft gedaan bij de werkzaamheden en dat het gevolg hiervan de sein- en wisselstoringen zijn. Gebeurd nl wel erg veel bij werkzaamheden dat er plotseling ook nog andere storingen ontstaan.
Badge +3
Inmiddels ook crowd-control op Schiphol natuurlijk...

En inderdaad, bijv. op Utrecht Overvecht heeft het plaatsen van nieuw stationsmeubilair maanden langer geduurd omdat er bij het graven 'kabels gevonden waren' die onbekend waren...
Crowd control op Schiphol is niet nieuws, net zoals deze op Amsterdam Zuid al enige tijd aanwezig is.

Het zou mij ook niet verbazen als de sein- en/of wisselstoringen een oorzaak vinden in de werkzaamheden, als je eenmaal aan kabels gaat zitten dan kunnen we breuken ontstaan of kun je dingen los trekken. Als kabels er al vele jaren liggen kunnen er zwakke plekken zijn ontstaan en zolang je de kabels met rust laat gaat dat goed.

Veelal zie je na werkzaamheden ondanks veel testen ook nog wel eens een probleem bovendrijven, gebeurt overigens niet alleen bij het spoor maar ook bij groot onderhoud bij bv industriële bedrijven.
Reputatie 1
Is het wellicht een idee om langere treinen in te zetten op traject Adam Zuid - Den Haag. 12 bakken zou iig moeten passen. Misschien zelfs 14...?

Capaciteit is in de spits nu gereduceerd van 40 bakken per uur naar 20 bakken. Dat is vragen om problemen aangezien de 40 normaal al flink vol zitten.
Ik vraag mij zo langzamerhand of dit wel de wet van Murphy is. Ik denk eerder aan oorzaak en gevolg. Ik denk dat iemand iets verkeerd heeft gedaan bij de werkzaamheden en dat het gevolg hiervan de sein- en wisselstoringen zijn. Gebeurd nl wel erg veel bij werkzaamheden dat er plotseling ook nog andere storingen ontstaan.
Er zou inderdaad eens naar gekeken moeten waarom er tijdens en na werkzaamheden zo vaak storingen zijn. Afgelopen maandag ook weer een puinhoop rond Arnhem nadat ProRail het weekend gewerkt had. Ik heb gevoel dat het kwaliteitsmanagement bij veel aannemers nogal matig is en er wordt gewerkt op basis van trial and error.
12 bakken gaat niet passen op meerdere stations in het noorden (o.a. Groningen en Leeuwarden), waar de IC die tussen Amsterdam Zuid en Den Haag Centraal rijdt vandaan komt. Men zou dan kunnen besluiten om de hele dag door in Zwolle bij te plaatsen en af te trappen, maar dat is geen ideale oplossing. 14 bakken past op nog meer stations niet, bijvoorbeeld al Den Haag Centraal, dus dat is geen optie.
De beste oplossing is natuurlijk om de andere IC vanaf Lelystad niet te schrappen...😉

12 bakken past op de echte IC stations op deze route in ieder geval tot Zwolle en bij Zwolle worden deze treinen vaak gesplitst of gecombineerd omdat boven Zwolle minder capaciteit nodig is. Dus dat dat geen ideale oplossing is een beetje vreemd aangezien dat met bijna elke trein op deze route daar gebeurt in de spits.

Overigens zijn er wel perrons in Groningen (perron 7ab) en Leeuwarden (perron 5ab) met capaciteit voor 12 bakken en ook de IC stations onderweg hebben uit mijn hoofd die capaciteit. Enige IC station waar geen 12 bakken passen is Almere Buiten maar daar stoppen deze series niet.

Vandaag even mogen zien hoe een en ander er aan toe gaat op Leiden en het was toen ik er reed een chaos door vertragingen van treinen en het was gewoon file rijden richting de perrons. Dat is nu het grootste probleem bij dit soort grootschalige werkzaamheden dat zodra er maar iets gebeurt het erg moeilijk is om de boel weer op de rit te krijgen als alles krap gepland is. Door het station niet vol te plannen is er ruimte om de boel weer in het gareel te krijgen.

Er zijn momenteel 2 sporen beschikbaar richting Leiden vanaf Den Haag Mariahoeve en aan de andere kant tot halverwege halverwege de splitsing richting Sassenheim en Voorhout. Keerspoor welke aan de kant van Den Haag in het midden zit is ook niet te gebruiken. Ter hoogte van de perrons heb je dan een klein stukje dat er een extra spoor per perron beschikbaar is waar je eventueel een andere trein kunt passeren.

En er wordt echt flink gewerkt, sporen vervangen, wissels vervangen, perrons ophogen, vervangen bovenportalen, vervangen ballast, vervangen dwarsliggers, ......

En vandaag waren er ruim 4 minuten nodig om bij de ICM-7 welke ik mee had om de reizigers in- en uit te laten stappen en dan kwam ik daar net na het middaguur langs dus nog niet eens in de spits.
Reputatie 4
Volgens Prorail volstaan de perronlengten van Heerenveen en Steenwijk niet voor 12 bakken. Verder wordt 5b in Leeuwarden gebruikt voor de stoptrein naar Groningen. En omdat de IC's in Leeuwarden en Groningen meer dan 30 minuten overstaan, heb je dus 2 lange perronsporen nodig. Maar er wordt inderdaad vrij veel gesplitst en gecombineerd in Zwolle, dus dat is allemaal niet aan de orde. Wel interessant dat dit in 2 minuten kan (in de 500 serie), terwijl dat in Rotterdam niet volstaat (3 minuten in 2200 serie).

Men kan het wegvallen van de 2400 serie wel beter compenseren met meer dubbeldeks materieel. Nu wordt er hierdoor in de spits tussen Almere en Leiden met minder dan 50% capaciteit gereden.

Ik snap dat het rijden van meer treinen rond Leiden tot minder flexibiliteit leidt. De vraag is wel of de chaos door vertragingen niet juist veroorzaakt wordt door het gehalveerde treinenaanbod. Nu raken treinen bijna standaard vertraagd omdat er bijna 2 keer zoveel reizigers mee willen. Mogelijk kun je de chaos dus teniet doen door het aanbod uit te breiden, met als resultaat dat de reizigerservaring flink verbetert.

Nog een vraag uit interesse: heb je toevallig al de 28500 serie gereden? Hoe wordt deze gekeerd in Leiden (naar welk spoor, welke tijden)?
Reputatie 7
Badge +3
En vandaag waren er ruim 4 minuten nodig om bij de ICM-7 welke ik mee had om de reizigers in- en uit te laten stappen en dan kwam ik daar net na het middaguur langs dus nog niet eens in de spits.

Tja, deze extra spits IC met ICM7 had het vanmorgen ook niet makkelijk

Even nagezocht en inderdaad Steenwijk en Heerenveen zijn geschikt voor 10 bakken, dan is dit net als Almere Buiten dus ook afwijkend als IC stations.

Als ik een trein op Zwolle rij welke gesplitst wordt of gecombineerd dan gebeurt dat niet in 2 minuten tijd, maar het gaat wel snel. Bij combineren staat het treinstel er al en zit er al een andere machinist op dat stel die zodra er gecombineerd is meteen de beproevingen kan doen en de trein dan weer gereed is voor vertrek.

Meeste tijd gaat verloren aan reizigers die in het af te splitsen stel nog zitten en wel verder moeten reizen. Bij splitsen staan er meerdere RET machinisten klaar en de reizigers in de trein zijn dan al geïnformeerd dat ze als ze verder willen over moeten stappen.

De chaos rondom Leiden was vandaag door problemen op Den Haag Centraal qua capaciteit en op Leiden Centraal ook vanwege capaciteit. Groot deel van de oorzaak is de verstoringen en de defecte trein tussen de Vink en Leiden Centraal en de ingestelde 40 km zone geeft ook iets vertraging rond Leiden Centraal t.o.v. de normaal geldende snelheid bij nadering van het station. De extra tijd voor instappen en de beperkte snelheid geven wel vertraging maar dat is dan voor alle treinen gelijk, doordat er ruimte is in de planning zou dat geen probleem moeten zijn.

Ik heb deze treinserie (28500) nu niet gereden maar hoorde wel dat er een serie is die keert op Lisse, dat zal dan deze treinserie zijn die helemaal doorrijdt omdat er bij Leiden Centraal geen mogelijkheden tot keren zijn op dit moment.
Ik zie net op de app; sprinter via Schiphol naar Amsterdam 17.07 een zesje die normaal 10 bakken heeft!
Geweldig gecoördineerd.... Heeft ook geen enkele zin om hier de discussie aan te gaan...
Reputatie 3
Heerlijk zo´n stroperige organisatie..
Reputatie 4
@Jeroen oke, dus er wordt pas bij Lisse gekeerd. Dan kom ik er nog niet uit, want dat is minimaal 6 minuten rijden (http://nsdr.bemined.nl/2018-1/2100-ex-ma.html). Vertrek uit Leiden kan pas als de sprinter uit Hoofddorp binnen is, dus om .25. Op z'n vroegst dus om .31 in Lisse. Deze trein moet uiterlijk om .38 in Leiden zijn, dus keren in Lisse in 1 minuut?
OF een extra treinstel welke langer staat in Lisse 🙂
Reputatie 4
Daar lijkt het inderdaad op als ik de digitale bronnen check. Met hetzelfde materieel had men natuurlijk ook rechtstreeks naar Haarlem kunnen pendelen...
Vertrek Leiden .55, aankomst .12 Haarlem spoor 3. Vertrek .18, aankomst Leiden .35.
Zit je nog wel met goederen door Haarlem, maar met wat minutenwijzigingen rond Leiden kan de IC al om .10 in Haarlem zijn.
Dit had de reizigers veel beter verdeeld. Nu vervoert deze spitstrein nauwelijks reizigers (net gezien) terwijl de rest uitpuilt.
Reputatie 6
Ik sta nu op Heemstede-Aerdenout en er wordt omgeroepen dat wegens werkzaamheden er geen treinen rijden tussen Heemstede-Aerdenout, Hillegom, Voorhout en Leiden. We zouden met de bus moeten die op het stationsplein staat.

Er is geen bus.
Er rijdt wel een trein.
Hier gaat iets niet goed met de automatische omroep op Heemstede-Aerdenout
Reputatie 7
Badge +3
Verkeerde omroep of te vroeg? Na 23.00 rijden er door de werkzaamheden geen treinen meer.
Vanmiddag hoorde ik voor de eerste keer (op Delft) een omroep over de werkzaamheden waarbij aangegeven dat de dienstregeling tussen Den Haag HS en Lelystad/Amsterdam is aangepast. Jammer dat die niet al vorige week gedaan is,
Reputatie 6
Verkeerde omroep of te vroeg? Na 23.00 rijden er door de werkzaamheden geen treinen meer.
Vanmiddag hoorde ik voor de eerste keer (op Delft) een omroep over de werkzaamheden waarbij aangegeven dat de dienstregeling tussen Den Haag HS en Lelystad/Amsterdam is aangepast. Jammer dat die niet al vorige week gedaan is,


Ik gok op veel te vroeg. We zijn al voorbij Voorhout met de trein. Volgens mij hadden ze het nu inderdaad op de aanpassingen moeten hebben.
Reputatie 4
De IC Den Haag Centraal - Groningen vertrek 7:30 vandaag op halve lengte...dit was hopelijk niet zo gepland? Op advies van de HC een melding hiervan, want al vanaf Laan v NOI kunnen mensen niet mee.

@Jouke NS kun je uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren?
ic naar Den haag viel uit, iedereen strompelt naar de al volle sprinter...
Reputatie 7
Badge +3
Zo te zien gevolg van uitgevallen IC 710 naar Den Haag, daardoor geen extra IC 28512 van 6.33 Den Haag - Leiden, waardoor ook geen 28527 terug naar Den Haag. De 1827 naar Leeuwarden mag het daarna met VIRM6 doen.
Ook hier kunnen reizigers op Laan van NOI niet mee.
Verder regent het op Twitter klachten over diverse te korte treinen.

Reageer