beantwoord

Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast



Toon eerste bericht

225 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ja, gelukkig zijn die werkzaamheden voorbij.
Mijn 6327 sprinter was alsnog vervallen maar dat zal denk een gevalletje defecte nieuwe SNG geweest zijn. Maar ik zag het nog op tijd om een kwartier eerder een sprinter te pakken.

De staatssecretaris vindt dat NS reizigers wel een kopje koffie kan aanbieden:
https://www.ad.nl/politiek/staatssecretaris-ns-kan-reizigers-spoorchaos-leiden-best-kopje-koffie-geven~a952f67b/

Mijn koffie (of thee) mag NS houden. Bij vorige werkzaamheden werd er al van tevoren een mail gestuurd om de werkzaamheden aan te kondingen waarbij een bon voor gratis koffie of thee zat (die ik ook al niet gehaald heb). Maar nu werd dat niet eens ervoor gestuurd.
De NS heeft ook geluisterd: 🤣

https://www.nd.nl/nieuws/actueel/binnenland/werkzaamheden-aan-spoor-bij-leiden-afgerond.3345688.lynkx
Reputatie 6

Eigenlijk had ik vandaag vrij (na 3 weken Sint-juttemis vieren) maar dat gratis kopje koffie of thee wilde ik niet missen... 😂🤣



Gratis kopje koffie of thee...? Ik heb wat gemist.
Reputatie 6
Werd op station Leiden omgeroepen.

Ah ja, ik stapte in op Den Haag CS richting Haarlem. Blijkbaar tel je dan niet mee. Daar werd niets omgeroepen.
Yup, wat een opluchting vanochtend! Mijn 2129 werd op Den Haag Centraal wel ineens binnengenomen op spoor 8…
Volgens mij zou het ook al heel erg veel schelen als de werkzaamheden in de zomervakantie zouden worden gepland.
Er wordt al zoveel mogelijk in de vakanties gepland, maar dat is onvoldoende om al het onderhoud en vernieuwing uit te voeren. Voor Leiden staan er voor de rest van het jaar nog een aantal werkzaamheden gepland (om de rest van de klus af te maken), dus er zal helaas ook daarbij nog overlast plaats gaan vinden.
Reputatie 7
Badge +3
Over niet werken in de vakantie zegt ProRail dit:
Vaak plannen we spoorwerk juist in de vakantie omdat er dan minder mensen reizen met de trein. Dat zou in het geval van Leiden echter betekenen dat Schiphol tijdens de vakantie minder goed is te bereiken met de trein. Ook werken veel spoorwerkers al in de vakanties aan andere projecten. Als er dan extra mensen nodig zijn door een storing of een andere tegenslag, dan zijn die al ergens anders aan het werk. En dan is een onderhoudsproject zoals de spoorvernieuwing rondom Leiden moeilijker te beheersen.


En behalve koffie kunnen we blijkbaar ook fruit verwachten:
ProRail en NS delen fruit uit aan reizigers om hen te bedanken voor hun geduld. Direct omwonenden van het spoor ontvangen een kleine attentie vanwege de overlast die zij hebben ervaren.

Waar en wanneer staat er dan weer niet bij.
Reputatie 7
Badge +3
Er wordt al zoveel mogelijk in de vakanties gepland, maar dat is onvoldoende om al het onderhoud en vernieuwing uit te voeren. Voor Leiden staan er voor de rest van het jaar nog een aantal werkzaamheden gepland (om de rest van de klus af te maken), dus er zal helaas ook daarbij nog overlast plaats gaan vinden.
De rest van de werkzaamheden rond Leiden zijn tenminste niet meer zo lang achter elkaar. Het PDF document op de werkzaamheden pagina heeft het voornamelijk over (lange) weekenden.

Hopelijk verlopen langdurige werkzaamheden elders soepeler. In mei is het de beurt aan Eindhoven / Den Bosch / Tilburg.
En in het PDF overzicht staat ook nog Hilversum - Weesp 3 - 25 augustus en Amsterdam Centraal - Weesp 14 -20 augustus.
In juli zie ik eigenlijk alleen werkzaamheden in weekenden
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1552991076299/content/assets/ns-nl/dienstregeling/maart-2019/overzicht-werkzaamheden-maart-2019-december-2019.pdf
Vanochtend werd zelfs op Den Haag Centraal omgeroepen dat er gratis thee en koffie was als tegemoetkoming.
Reputatie 6
Vanochtend werd zelfs op Den Haag Centraal omgeroepen dat er gratis thee en koffie was als tegemoetkoming.


Ik was er tussen 7.05-7.17. De omroep was er toen niet. Best gek.
Vanmiddag om 17.30 uur ook op Sloterdijk. Ik zag geen rijen bij de kiosk (beetje vreemd tijdstip).
Vanochtend geen omroep.
Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “We realiseren ons dat we veel vragen van onze reizigers. Het blijft voor treinreizigers rond Leiden de komende dagen echt even doorbijten. We gaan de werkzaamheden grondig met elkaar evalueren om zien hoe we in de toekomst de hinder voor reiziger bij werkzaamheden kunnen verminderen.”

Ik ben bang dat we van dat evalueren nooit meer iets gaan horen. Is hier al zo vaak toegezegd op dit forum maar we zien nooit een terugkoppeling.

zie ook dit topic:

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/werkzaamheden-schiedam-rotterdam-23-26-februari-geen-ic-s-sprinters-niet-verlengd-56093/index2.html#post382905


Ik probeer het toch nog maar een keer:

Zouden jullie misschien een terugkoppeling van de evaluatie kunnen geven en vooral de dingen aangeven die in het vervolg anders zullen worden aangepakt???
Ik kan je niets beloven, egeerling, maar ik zal kijken wat we daarover kunnen communiceren.
Update: Helaas heb ik nog geen verdere informatie. Zodra ik meer weet zal ik dat (laten) communiceren.
Update: Ook vandaag heb ik nog niets nieuws te vermelden.
Reputatie 6
Wat mij niet geheel duidelijk is is of in jouw plaatje de 2100 wel rijdt tussen Den Haag CS en Haarlem. Het lijkt van niet als ik je plaatje bekijk en de toelichting erbij.
Reputatie 7
Badge +3
En hou er ook rekening mee dat de 2200 en 2400 richting Rotterdam beginnen in Den Haag Centraal en dat dan de sporen 1, 2,3 en 4 gebruikt worden voor alles richting Rotterdam. De treinen richting Utrecht gaan dan vanaf 5, 6 en 7. Waardoor er voor alles richting Leiden alleen spoor 8, 9 en 10 overblijven, dus 1 spoor minder dan normaal terwijl er tijdens de spitsuren wel een extra IC Leiden – Den Haag Centraal gaat rijden. Spoor 7 is dan dus niet beschikbaar voor treinen richting Leiden.

En van wat ik elders heb gelezen wordt tussen Mariahoeve en Laan van NOI gewerkt, plaatsen van geluidschermen.
Reputatie 4
Allereerst, bedankt voor alle snelle feedback! Laat ik hierop stuk voor stuk een toelichting geven.

@Lies87 de 2100 rijdt inderdaad niet, de 700/1800, 2200 en (7)2400 daarentegen wel. Netto dus meer treinen. Reizen tussen Den Haag Centraal en Haarlem gaat dan met overstap op Leiden Centraal, 1-2 minuten sneller.

@Momo omdat ik alleen de 2400 naar Den Haag Centraal stuur, past dit op sporen 1-3. Dus 4 sporen beschikbaar richting Leiden. Verder, als ik Somda mag geloven worden de geluidsschermen 22-24 maart geplaatst: https://www.somda.nl/forum/22578/Werkzaamheden+maart+2019/.

@Erryt NS bedankt voor het doorgeven!

@Jeroen kun je aangeven waar er wordt vermeld dat er tussen HS en NOI wordt gewerkt? Dat zou een goede verklaring zijn waarom er daar niks rijdt. Vorige werkzaamheden werd dit ook genoemd als reden, maar dat viel nergens uit op te maken.

De 72400 en 4600 kunnen bij nader inzien allebei 1 minuut eerder uit Den Haag Centraal vertrekken, dat geeft beide 2 minuten haltering. De rijtijd van de 4600 richting Den Haag Centraal wordt dan 17 minuten (gelijk aan de 5700 in 2016). Met 2 minuten haltering te Leiden is dit nog steeds 1 minuut meer rijtijd dan 3 jaar geleden, lijkt me wel genoeg speling. De 6300 kan ook nog 1 minuut later uit Leiden weg, zodat alle treinen minimaal 2 minuten halteren.
Qua overstappers, de sprinterseries zijn een kwartier omgeklapt: de 6300 biedt nu overstap op de IC richting Lelystad, de 4600 op de IC richting Groningen/Leeuwarden en de IC richting Haarlem.

Ik denk dat dit voorstel minder verschuivingen teweeg brengt dan wat er nu in de planner staat (Den Haag Centraal sporen 1-7, rijtijden Den Haag - Leiden).
Wat betreft je laatste punt, de uitwijkmogelijkheden zullen zeker afnemen als er meer gepland staat. Echter, 10 treinen per uur verdeeld over 2 perronfasen komt niet eens in de buurt van wat Schiphol verwerkt (26 treinen over 3 sporen).
Reputatie 4
Als ik een reis plan tussen HS en Leiden Centraal, krijg ik alleen de melding dat er werkzaamheden van/naar/via Leiden Centraal zijn. Dat is nog geen verklaring waarom het spoor tussen HS en NOI niet wordt gebruikt.
Ik begrijp niet helemaal wat Zoetermeer met dit verhaal van doen heeft, maar als je doelt op de spooropstelling van Den Haag Centraal: daarin verandert juist minder, sporen 4-6 blijven beschikbaar voor de richting Utrecht.
Ik ben inderdaad benieuwd naar een blik van de betreffende afdeling, ook al is het te kort dag om dit te overwegen 🙂.
Reputatie 4
En nog even een update van de tabel. Er waren nog wat conflicten tussen Gv en Gvc, en de opvolgtijd tussen 72400 en 4600 moest 1 minuut ruimer. Rijtijd 4600 is gelijk aan de 5700 3 jaar geleden.

Laa - Gv ligt er inderdaad uit. ProRail voert op dit traject meerdere werkzaamheden uit, zoals het plaatsen van geluidsschermen. Ook wordt er volgens mij wat met de bovenleiding en seinkabels gedaan. De 2200 rijdt daarom naar Gvc.
Reputatie 6


De posters hangen er weer 🙂
Reputatie 4
@Treinspotter123 bedankt voor je bevestiging van @Jeroen. Het wordt nergens expliciet vermeld, tenzij men dit onder de regio Leiden vindt vallen (van/naar/via Leiden Centraal). Heb je ook de kennis of dit alleen de eerste week is, of ook 3 weken gaat duren?

Omdat Den Haag HS - Laan v NOI kennelijk niet beschikbaar is, heb ik hieronder een verbetervoorstel gedaan waarin alle treinen via Den Haag Centraal gaan. Spoor 4 wordt gedeeld tussen de 1100 en de 2000 serie.
De wijzigingen ten opzichte van wat er nu in de reisplanner staat:
  • de hele dag 6x/uur IC Den Haag Centraal - Leiden Centraal (ipv 4x/uur in het dal)
  • 4x/uur IC Leiden Centraal - Schiphol Airport (- Lelystad Centrum) (ipv 2x/uur)
  • geen reistijdverlenging tot maar liefst 5 minuten tussen Den Haag Centraal en Leiden Centraal
@Erryt NS kun je dit ook doorzetten naar @Jouke NS ?

Ik lees gelukkig mee, Sycorax, maar heb nu helaas geen tijd om dit op te pakken. Ik ga er donderdag uitgebreid naar kijken en zaken oppakken.
Reputatie 7
Badge +3
@Treinspotter123 bedankt voor je bevestiging van @Jeroen. Het wordt nergens expliciet vermeld, tenzij men dit onder de regio Leiden vindt vallen (van/naar/via Leiden Centraal).
Het is wel vaker zo dat diverse werkzaamheden niet expliciet vermeld worden. Er wordt nu denk ik ook niet voor niets gezegd van/naar/via Leiden. Laan van NOI - Den Haag HS valt daar dan, ruim genomen, ook onder.
Werkzaamheden worden vaak gecombineerd zonder dat de hele waslijst specifiek vermeld wordt.

Ik weet dat bv bij de werkzaamheden zo’n 4 jaar geleden om het nieuwe station Delft aan te sluiten er ook gewerkt werd tussen Laan van NOI - Den Haag HS. Spoor 5/6 werd op Laan toen niet gebruikt en 1 IC serie reed toen op iets andere tijden via spoor 3/4 naar/van HS (ik kon toen op 3 zo van de sprinter op de IC overstappen). Was toen volgens mij ook de enige trein op HS omdat alles vanaf Centraal richting Rotterdam niet reed.
En bij andere werkzaamheden, ik dacht ergens zomer 2017 toen omschreven als werkzaamheden tussen Den Haag en Rotterdam werd er op diverse plekken gewerkt. En mischien bij diezelfde of andere werkzaamheden dat weet ik niet meer precies reden er minder treinen tussen Leiden en Den Haag (o.a sprinter 6300 opgeheven) en werd er ook gewerkt aan één van de eilandperrons van De Vink wat nergens vermeld werd.

Reageer