beantwoord

Werkzaamheden rond Leiden Centraal: 3 weken (teveel) overlast



Toon eerste bericht

225 reacties

Reputatie 4
Gisteren heb ik een brief ontvangen van Prorail met een overzicht van werkzaamheden aan het spoor rond Laan van NOI. Hierin wordt aangegeven dat er tussen 25 maart en 2 april geluidsschermen worden geplaatst. Betekent dit dat er vanaf 3 april weer treinen kunnen rijden tussen Leiden en HS?

Overigens vind ik het kwalijk dat de melding van werkzaamheden uit de reisplanner is verdwenen. Eerder deze week stond er bij een geplande reis nog dat er werkzaamheden van/naar/via Leiden Centraal zijn. Dat biedt toch wat duidelijkheid, zeker voor de onervaren reiziger.
Reputatie 7
Badge +3
Voor de week vanaf 1 april is de reisplanner nog niet aangepast, maar de melding van werkzaamheden is inderdaad wel opeens verdwenen. Dat zou niet moeten.

Wat betreft de geluidsschermen, afgelopen week maar ook deze week waren ze volgens mij al bezig waarschijnlijk met voorbereidende werkzaamheden. Ik zag al wat mannetjes in oranje jassen bezig met graafmachientjes en langs het spoor was een lage houten afscheiding geplaatst.
Zoals beloofd heb ik je opmerkingen wederom uitgezet bij de collega's, Sycorax. Helaas heb ik tot op heden nog geen reactie gekregen op je adviezen en kan dus ook niet aangeven of we er iets mee kunnen doen. Ik wil je wel wederom bedanken voor al het uitzoekwerk wat je hebt gedaan. Ik ben zelf soms nog zoekende in de reisplanner hoe ik dit uit kan zoeken en wat er soms beter kan en ben dan ook blij dat jij dit tot nu toe voor me hebt gedaan.
Reputatie 4
Ik had nog geen rekening gehouden dat er tijdens deze werkzaamheden wat sporen rond Leiden Centraal verdwijnen. Dat maakt bepaalde gelijktijdigheden onmogelijk (aankomst uit de richting Schiphol en vertrek in de richting Haarlem/Schiphol). Daarom wederom een update met enkele kleine uitbuigingen. In cursief grijs de symmetrietijden in de andere richting (werkelijke tijd is 60 - aangegeven tijd). Daarbij lukte het ook nog om de 2100 serie in te plannen tussen Leiden en Amsterdam, dus de 6300 rijdt tot Haarlem ā˜ŗļø.

@Jouke NS met de kennis van de vorige werkzaamheden verwacht ik eerlijk gezegd niet dat er iets gaat veranderen, maar ik wil alleen aangeven dat er meer met de beschikbare infra gedaan kan worden.
Kun je trouwens doorgeven dat de meldingen over werkzaamheden uit de reisplanner verdwenen zijn, zoals ik eerder al aangaf?

@Lies87 dat is wel een minpunt inderdaad. Met de update die ik nu gedaan heb, is 4x/uur een IC verbinding Den Haag - Haarlem mogelijk: 2x rechtstreeks en 2x een overstap op Leiden, precies andersom dan normaal. De vraag is of dat nadeliger is dan wat er in de reisplanner staat: 2x/uur een rechtstreekse verbinding.

Reputatie 6
Ik had nog geen rekening gehouden dat er tijdens deze werkzaamheden wat sporen rond Leiden Centraal verdwijnen. Dat maakt bepaalde gelijktijdigheden onmogelijk (aankomst uit de richting Schiphol en vertrek in de richting Haarlem/Schiphol). Daarom wederom een update met enkele kleine uitbuigingen. In cursief grijs de symmetrietijden in de andere richting (werkelijke tijd is 60 - aangegeven tijd). Daarbij lukte het ook nog om de 2100 serie in te plannen tussen Leiden en Amsterdam, dus de 6300 rijdt tot Haarlem ā˜ŗļø.

@Jouke NS met de kennis van de vorige werkzaamheden verwacht ik eerlijk gezegd niet dat er iets gaat veranderen, maar ik wil alleen aangeven dat er meer met de beschikbare infra gedaan kan worden.
Kun je trouwens doorgeven dat de meldingen over werkzaamheden uit de reisplanner verdwenen zijn, zoals ik eerder al aangaf?

@Lies87 dat is wel een minpunt inderdaad. Met de update die ik nu gedaan heb, is 4x/uur een IC verbinding Den Haag - Haarlem mogelijk: 2x rechtstreeks en 2x een overstap op Leiden, precies andersom dan normaal. De vraag is of dat nadeliger is dan wat er in de reisplanner staat: 2x/uur een rechtstreekse verbinding.



Het gaat mij meer om goede communicatie over eventuele wijzigingen als de trein minder rijdt en op een ander tijdstip. Veel mensen rekenen op de rechtstreekse trein en gaan uit van dat tijdstip. Als die dan ineens kwartier later gaat dan is dat zuur. Heb je op hetzelfde moment een alternatief met overstap dan is het minder zuur (zoals nu in jouw aangepaste versie :))
Lieve NS,
Willen jullie alsjeblieft Sycorax in dienst nemen en daar een flinke beloning tegenover stellen?
Of anders op zijn minst heel tijdig alle wijzigingen inclusief benodigde details communiceren en Sycorax serieus mee laten denken, in plaats van ā€˜thanks voor je idee, maar helaas pindakaasā€™?
Het traject Rotterdam-Leiden is redelijk vaak de sjaak en ik word er wel een beetje treurig van als er goede ideeĆ«n worden geopperd maar daar eigenlijk nooit iets mee wordt gedaan, want ā€˜tja, nu te laatā€™...
Liefs, een teleurgestelde NS-grootgebruiker
Helaas kan ik Sycorax zelf niet aannemen, dit gaat namelijk via https://werkenbijns.nl/. Maar ik begrijp wat je wilt zeggen hoor.

Mijn collega Jouke NS heeft het uitgezet, maar nog geen reactie ontvangen. Ik ga hem vragen of hij een update wil geven zodra hij een reactie heeft.
Reputatie 6
Helaas kan ik Sycorax zelf niet aannemen, dit gaat namelijk via https://werkenbijns.nl/. Maar ik begrijp wat je wilt zeggen hoor.

Mijn collega Jouke NS heeft het uitgezet, maar nog geen reactie ontvangen. Ik ga hem vragen of hij een update wil geven zodra hij een reactie heeft.


De werkzaamheden zijn pas over zes dagen...
Reputatie 4
Toegegeven, deze puzzel is wat lastiger dan in eerste instantie aangenomen. Men heeft namelijk afgelopen weekend een stuk spoor verwijderd waardoor er een hoop gelijktijdigheden niet mogelijk zijn (had dit niet aan het einde van de 3 weken gekund?). Zo ook de aankomst van de 724 uit Schiphol minder dan 5 minuten (= minimum) na vertrek van de 63 naar Haarlem. Maar het is toch weer gelukt! Gevolg is wel dat een aantal ritten iets langer duren, maar ook dat is vergelijkbaar met de reisplanner. Voordelen blijven de hele dag 6 IC's Den Haag - Leiden, en ten noorden van Leiden alleen uitval van de sprinter naar Hoorn.

Ik heb je voorstellen tot nu toe steeds doorgegeven, Sycorax. Aangezien de werkzaamheden komend weekend ingaan, en ik nog geen positieve reactie heb ontvangen, vrees ik dat al je werk helaas voor niets is. De werkzaamheden beperken zich gelukkig tot de avonduren en 1 weekend, voor zover ik weet. Ik hoop dat de overlast dan ook voor jou mee zal vallen. Voor de toekomst probeer ik het eerder duidelijk te hebben wanneer er werkzaamheden zijn zodat jij hier ook op kunt anticiperen en met ons mee kunt denken. Heb je overigens een carriĆØre bij NS al eens overwogen. Ik heb zo'n vermoeden dat je er prima bij zou passen, šŸ˜‰.
Reputatie 4
@Jouke NS Ach, met de ervaring van de vorige keer had ik daar toch al niet op gerekend. Ik hoop toch wel te hebben bereikt dat men inziet dat er meer mogelijk is, en dat de plannen eerder worden gecommuniceerd. Dus helemaal voor niets is het ook weer niet. En misschien moet ik maar eens nadenken over een carriĆØre switch... šŸ™‚
Wat betreft de overlast: die is er de hele dag en 3 weken lang, dus het valt voor heel veel reizigers niet mee hoor. Om die reden ben ik er ook over begonnen.
En kun je nog aangeven waarom de melding van deze werkzaamheden uit de reisplanner is verdwenen?
Reputatie 7
Badge +3
Iets wat blijkbaar ook nog meespeelt, is wat nu op de ProRail site staat.

Op de routes die overblijven, moeten we goed timen wanneer er werktreinen tussen de normale treindienst door kunnen. Dat komt soms aan op luttele minuten. Komt een werktrein te laat (bijvoorbeeld door een storing elders), dan kan het werk ernstige vertraging oplopen. Het wordt dus een spannende tijd.

https://www.prorail.nl/nieuws/monsterklus-rond-leiden-centraal?
Als ik zo kijk past het ook niet met de 6300 en 2100 want de e zitten elkaar op Ledn in de weg. Daarnaast was er dus ook nog beperkter spoorgebruik door werktreinen blijkt uit het verhaal van Momo.
Reputatie 7
Badge +3
Als je gewoon niet alle puzzelstukjes hebt, kun je de puzzel niet compleet maken.
Ik heb er zelf ook de gehele 3 weken last van, maar het is nu eenmaal zo.

Tussen Mariahoeve en Laan van NOI zag ik trouwens vanmorgen vanuit de sprinter al wel allerlei materialen liggen die neem ik nodig zijn voor het plaatsen van de geluidschermen.
Dat lijkt mij een super goed idee, kom gezellig bij mij werken!

Mijn collega Jouke NS heeft mij ingefluisterd dat hij vanavond even op je reageert. Uiteraard ga ik even navragen waarom deze melding is verdwenen! 🙂
Reputatie 4
@Momo: jammer van de lage resolutie van het filmpje, zo worden we nog niks wijzer.

@Jeroen: ik denk dat je doelt op aankomst van de 2100 op 8a en vertrek van de 6300 naar Haarlem van 8b? Dit kan zonder conflict, zolang de wisselverbinding 1033B/1035 nog niet verwijderd is (zie sporenplan.nl). Toch maar een oplossing bedacht die zelfs in de eindsituatie zou passen met de 2100 naar 9a. Maar ja, werktreinen...

Vandaag was er al redelijk te zien wat er allemaal buiten gebruik gaat rondom Leiden en dit is fors te noemen, de helft van Leiden Centraal gaat namelijk buiten gebruik en ook de doorwissel mogelijkheden richting Den Haag Centraal lijken erg beperkt te worden. Het lijkt er nml. erg op dat alleen de 2 rechter sporen welke in het verlengde liggen van perronspoor 8 en 9 maar gebruikt kunnen worden richting Den Haag Centraal en dat er niet door gewisseld kan worden bij Leiden naar de linker sporen.

Ook aan de zijde van Haarlem/Schiphol zijn al sporen en wissels weggehaald en gaat ook een groter gedeelte dan alleen de perron sporen buiten gebruik doordat ook hier veel spoor vervangen gaat worden. Deze 3 weken durende werkzaamheden zijn veel omvattend en de beperkte ruimte op het spoor is dan ook nog eens extra gevoelig voor vertragingen welke een mogelijke olievlek naar andere treinseries gaat geven.

Te krappe planning in de rijwegen is alleen daarom al niet wenselijk. Maar als al deze werkzaamheden bij Leiden weer voorbij zijn kunnen we weer jaren voort met deze vernieuwde infra.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt er nml. erg op dat alleen de 2 rechter sporen welke in het verlengde liggen van perronspoor 8 en 9 maar gebruikt kunnen worden richting Den Haag Centraal en dat er niet door gewisseld kan worden bij Leiden naar de linker sporen.
Dat verklaart dan denk ik waarom de sprinters vanaf Den Haag richting Leiden op De Vink en Voorschoten op spoor 2 stoppen ipv 4.
Is zo te zien alleen de eerste twee weken van de werkzaamheden. In het ProRail filmpje ziet het er naar uit dat in de 3e week juist bij 8 en 9 wordt gewerkt en dat dan op Leiden spoor 4 en 5 gebruikt zullen worden. Reisplanner is nu ook aangepast voor de 3e week en geeft dit ook aan. Ook stoppen dan de sprinters richting Den Haag op spoor 3 op Dvnk en Vst.
Reputatie 1
Omvangrijke werkzaamheden als deze zijn altijd vervelend en hebben een langere reistijd tot gevolg en andere ongemakken zeker voor het nachtnet Rotterdam- Den Haag HS- Leiden- Schiphol.
Maar wat ik niet helemaal snap waarom met het nachtnet er niet elke nacht een bus rijdt via Leiden naar Schiphol. Zelf stap ik op Den Haag HS op en gebruik hiervan de tijden als vb.

De reisplanner geeft bij sommige dagen aan dat er een bus om het hele uur (03:00, 04.00) vertrekt vanaf Den Haag HS en via Leiden door rijdt naar Schiphol.
Maar in sommige nachten rijdt de bus naar Leiden waar overgestapt moet worden op een andere bus die 05.00 vertrekt met gevolg meer dan 30 min wachten en pas rond 05.30 op Schiphol.

Als vb wat nu bekend is 26/3 en 27/3 gaat de bus via Leiden gelijk door naar Schiphol en ben je 05.00, (of 04.00) op Schiphol maar 28/3 niet en moet je in Leiden 35 min wachten.

Is het echt niet mogelijk dat de bus altijd elke nacht via Leiden gelijk door rijdt naar Schiphol. Lijkt me voor iedereen makkelijker reizigers, ns personeel en de bus chauffeurs. Weet iedereen waar hij of zij aan toe is.
Update: Ik zou graag meer informatie willen geven, maar tot op heden hebben we nog geen verder informatie.
@Sycorax helaas kan ik nu pas op je reageren, mijn excuses hiervoor! Ik weet niet waarom de eerste vermelding van de werkzaamheden is verdwenen uit de reisplanner. Ik heb wel meegekregen dat er bij bepaalde reizen geen vermelding meer werd gemaakt van vervangende bussen, dat is inmiddels opgelost.

Voor zover ik heb begrepen, bedankt Jeroen dat je het ook benoemd, zijn de werkzaamheden erg uitgebreid, vandaar ook de lange buitendienststelling. Daarbij hebben de collega's geprobeerd de overlast zo beperkt mogelijk te maken maar, zoals Ralphm08 al aangeeft, zijn werkzaamheden nooit prettig, ook niet voor onze collega's. Waarom de nachtbus hier niet in is meegenomen durf ik niet aan te geven. Ik heb hier melding van gemaakt bij de verantwoordelijke collega maar helaas nog geen reactie gekregen.

Ik wil je wel complimenteren met je inzet, Sycorax. Je maakt het voor mij erg gemakkelijk om aan te geven bij de verantwoordelijke collega's hoe het wellicht ook kan. Dat heeft nu nog niet direct het gewenste effect maar ze kijken hier zeker weten serieus naar.
Reputatie 6
Ik begrijp net dat deze werkzaamheden ook effect hebben op Lelystad - Almere - Amsterdam en daar dus de intercity Rotterdam - Lelystad ook niet rijdt maar dat er - zoals gewoonlijk - geen mededeling wordt gedaan op Almere Centrum.

https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/169448/drie-weken-minder-treinen-richting-den-haag-door-werkzaamheden
Reputatie 6

Er staat toch bij de details dat de dienstregeling tussen Lelystad en Den Haag HS is aangepast?

Edit: oeps, te ver afgesneden. Even een nieuwe versie van de screenshot geĆ¼pload.


Klopt. Maar wanneer kijk je daar als je van Almere Centrum naar Amsterdam Zuid gaat? In de geplande werkzaamheden staat alleen genoemd dat er werkzaamheden zijn rondom Leiden.
De trein gaat toch via Leiden? Lijkt mij logisch dat je daar dan even kijkt. Zeker als de werkzaamheden zo groots aangekondigd worden.
Reputatie 6
De trein gaat toch via Leiden? Lijkt mij logisch dat je daar dan even kijkt. Zeker als de werkzaamheden zo groots aangekondigd worden.

Een forens tussen Almere Centrum en Amsterdam Zuid reist niet via Leiden en het zit denk ik ook niet in het systeem dat Leiden op een gegeven moment erna komt want dan zijn ze de trein al uit.

Overigens, voor mij maakt het niets uit want ik reis niet op dat traject. Het viel me op en dacht meldt het in ieder geval. Je kan als ns misschien wat doen in de communicatie door daar een poster neer te hangen.

Reageer