beantwoord

Zwolle-Groningen via Leeuwarden wordt afgeraden. Waarom?



Toon eerste bericht

112 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan deze melding niet vinden op de storingspagina of Rijdendetreinen, maar zie wel deze tweet:

 

Ah, zie nu op de homepage de rode balk met deze waarschuwing. 

Reputatie 7
Badge +1

Nog even en de problemen zijn voorbij in het noorden. Is het dan ook echt klaar bij Hoogeveen of komen er later nog weer werkzaamheden achteraan? 

De werkzaamheden bij Hoogeveen worden wegens tekort aan materialen en personeel slechts "in ruwbouw" uitgevoerd. Voor het echte werk komt er t.z.t. weer een extra buitendienststelling.

Een groot deel van de werkzaamheden wordt wel gewoon uitgevoerd zoals vernieuwing van sporen, viaducten en de vernieuwing van perrons, wachtruimtes en het stationsgebouw in Hoogeveen. Alleen het daadwerkelijke verleggen van de boog moet op een later moment worden uitgevoerd.

De vraag is echter wanneer, en of dat dit jaar nog gaat gebeuren. Met een beetje geluk hoeft het spoor er dan niet nog eens 2 volle weken uit, maar dat hangt af van wat er nu allemaal afgerond kan worden.

Reputatie 4

Gewoon taxi’s laten regelen op kosten van NS. En dan mag die het verder lekker afhandelen met de busmaatschappij.

@Tamzin, daaruit blijkt toch dat de hoofdaannemer niet opgelet heeft bij de inschrijving op deze aanbesteding en nu zijn handen er aan brand.

@JurgenH

Wat ik uit de berichtgeving begrijp is dat o.a. de elektronica voor de beveiliging er niet is. Installeren en testen daarvan is behoorlijk tijdrovend.

Reputatie 7

Het lijkt een beproeving te worden dit verhaal. NS kan niks aan beschikbaarheid van bussen doen, maar hoe dan ook is het voor de beeldvorming zeer slecht. 

Reputatie 7

Het is natuurlijk nogal populistisch om te roepen "alles draait weer om die centen". 

Ondanks grootse ambities is geld is uiteindelijk het probleem. En dan schermen met kwaliteit maar het moet wel goedkoop. Dat kan (meestal) niet. Of je moet in de zorg werken en je overuren soms niet schrijven... dat hoor ik weleens van collega's... die zijn vaak ongelooflijk loyaal en doen het voor hun cliënten en patiënten. Je mag de extra tijd niet schrijven, maar je moet nog wel dit of dat doen op dat moment... Dus maar een half uurtje langer werken, gratis, ach toe maar. Typisch voor mensen op de werkvloer in de zorg. Oh ja je kan het later in tijd compenseren.... maar wanneer is de grote vraag, en het schiet erbij in.

Geld is er vaak wél maar over de prioriteiten van uitgave kan je discussiëren. In de zorg gaat bijvoorbeeld een enorme bak geld naar overhead en bureaucratie. In administratie en verslaglegging gaan talloze uren zitten. Tal van managers etc die..., ja wat eigenlijk, aan het doen zijn. Maar daar zullen we hier maar niet over beginnen want ik kan er boos over worden 🙄

Terug naar het onderwerp van dit topic..... 

Reputatie 7
Badge +1

Inmiddels meldt NS dat er ook morgen nog problemen zullen zijn met stop- en snelbussen:

Reputatie 7

Voor de werkzaamheden bij Culemborg rijden er snelbussen van Geldermalsen naar Utrecht. Dat is qua afstand (25 km) maar ongeveer eenderde deel van Meppel-Groningen (70 km).

Voor de werkzaamheden bij Liempde gaat alleen het stuk Boxtel-Eondhoven (20 km) buiten dienst.

Daarnaast is dat in de vakantieperiode als het onderwijs plat ligt en veel werknemers op vakantie zijn 

We zullen zien. Ik heb in zomervakanties voor 2020 ook vaak in drukke treinen gezeten tussen Utrecht en het zuiden v.v. Veel recreatieve reizigers onderweg  

Nederland en Europa willen in de toekomst meer treinen gaan laten rijden lees ik op de Prorailsite. Want dit vermindert CO2-uitstoot en files...ja ja. Eerst maar eens zien. Maar door meer treinen slijt het spoor sneller en is weer vaker onderhoud nodig in de toekomst, staat er alvast als waarschuwing 😔 

Reputatie 1

Misschien een open deur, maar waarom dan niet langere treinen inzetten?

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik uit de berichtgeving begrijp is dat o.a. de elektronica voor de beveiliging er niet is. Installeren en testen daarvan is behoorlijk tijdrovend.

Dat zou inderdaad het geval zijn. Alle voorbereidende werkzaamheden en de werkzaamheden eromheen zijn nu wel gewoon uitgevoerd en dat hoeft straks niet nog een keer.

ProRail hoopt dat de buitendienststelling niet nog eens 2 weken zal worden. Of dat lukt is nog maar de vraag, maar voordeel is wel dat dan niet weer het gehele traject Meppel-Groningen eruit hoeft.

Zie: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14602346/tegenvaller-voor-treinreiziger-prorail-krijgt-spoorboog-hoogeveen-niet-op-tijd-af

Reputatie 7
Badge +3

Misschien een open deur, maar waarom dan niet langere treinen inzetten?

Voor langere treinen moeten perrons lang genoeg zijn.

Reputatie 6

Nou die miljoenen tijdens de corona pandemie was maar om de NS te compenseren tot 93% van de kostem em iedereen snapt dan dat je nog 7% tekort komt om iets kostendekkend te krijgen.

 

vanuit de NS gezien logisch. maar vanuit Den Haag gezien niet. als je een sector als essentieel ziet, moet je veel harder ingrijpen als het land plat ligt (begin April) of als een lijn on beschikbaar is om redenen anders dan overmacht (dit topic).

@Tamzin je spreekt jezelf wel een beetje tegen als je zegt dat meer geld betalen geen zin heeft maar minder nivelleren in de belastingen wel. beide leiden toch tot een groter verschil in inkomen door meer te werken? 

Reputatie 7
Badge +3

Nee, NS kan er op zich niets aan doen dat er niet genoeg bussen zijn, of niet genoeg chauffeurs (want dat het denk ik meer zijn). Maar mogelijk heeft NS wel een zo goedkoop mogelijk contract gesloten met de bedrijven die deze bussen moeten leveren en voor minder geld krijg je ook mindere kwaliteit. 

De bussen zullen er wel, als die er overdag waren zijn die er in de avond ook, het probleem zal liggen bij de chauffeurs. Ook daar zal een personeelstekort zijn, of veel chauffeurs willen niet 's avonds werken.

Dit laatste is ook bv ook een issue bij de Regiotaxi hier. De laatste 3 of 4 keer dat mijn moeder bij mij opgehaald moest worden op een zondag rond 8 uur in de avond was die taxi te laat, de ene keer een half uur, dan weer een uur of 2 uur en de afgelopen keer als toppunt bijna 5 uur te laat. Reden, te weinig chauffeurs en veel chauffeurs die niet 's avonds willen werken. 

Wat ik uit de berichtgeving begrijp is dat o.a. de elektronica voor de beveiliging er niet is. Installeren en testen daarvan is behoorlijk tijdrovend.

maar voordeel is wel dat dan niet weer het gehele traject Meppel-Groningen eruit hoeft.

Dat is nog maar de vraag, want het risico is dat ProRail het dan weer wil combineren met de werkzaamheden in Groningen.

De brakke informatievoorziening is NS wel aan te rekenen, zoals vaker. Je kunt dit voorzien, en als je vindt van niet, kan je wel op je klompen aanvoelen dat dit de komende maanden vaker gaat gebeuren. Bouw hier een fatsoenlijk proces voor.

Het zou mij niet verbazen als de busmaatschappijen (of ja, de tussenpartij) ook bij NS heeft aangegeven dat het nipt wordt. Maar dat wil niemand horen.

 

(ome henk zal de laatste zijn om te verwachten dat NS chauffeurs kan toveren, ja, dit is een probleem in vele branches, maar goed communiceren is dan juist van belang)

Misschien een open deur, maar waarom dan niet langere treinen inzetten?

Groningen-Leeuwarden is niet elektrisch dus daar kun je het materieel dat normaal tussen Meppel en Groningen rijdt niet inzetten ter versterking. Daarnaast zijn de perrons op dat traject slechts geschikt voor treinen van maximaal 8 rijtuigen (die er onvoldoende zijn voor alle treinen).

Tussen Leeuwarden en Zwolle zou je weliswaar 8 bakken dubbeldeks materieel kunnen inzetten maar dan loop je alsnog aan tegen de beperkte capaciteit tussen Groningen en Leeuwarden.

Het probleem zit bij ProRail dat liefst 70 kilometer buiten dienst stelde waardoor een tekort aan voldoende bussen te voorzien was 

Nou die miljoenen tijdens de corona pandemie was maar om de NS te compenseren tot 93% van de kostem em iedereen snapt dan dat je nog 7% tekort komt om iets kostendekkend te krijgen.

@Tamzin je spreekt jezelf wel een beetje tegen als je zegt dat meer geld betalen geen zin heeft maar minder nivelleren in de belastingen wel. beide leiden toch tot een groter verschil in inkomen door meer te werken? 

Iedereen meer betalen helpt niet omdat het probleem dan nog steeds blijft dat je met 28 uur werken netto vrijwel hetzelfde overhoudt als met 40 uur werken. Immers ook degene die maar 28 uur werkt krijgt dan meer salaris en daardoor is het dan nog steeds niet lonend om meer uren te gaan maken..

Bij denivelleren van de belastingen houdt je met 40 uur werken netto wel een stuk meer over dan met 28 uur werken. En dan wordt het wel aantrekkelijk om meer uren te maken.

Ongetwijfeld, maar op dat moment was er bij ProRail geen weg terug meer, de afspraken met aannemers lagen toen al maandenlang vast.

Ik bedoelde meer te zeggen, men kon tijdig nadenken over communicatie wanneer puntje bij paaltje zou komen.

Badge +3

Het is volkomen belachelijk dat er nu veel mensen zijn die 's avonds een zak chips komen brengen bij iemand die te lui is om naar de supermarkt te lopen. Die mensen moeten nuttig ingezet worden. Hogere lonen drijven dit soort onzinbedrijven uit de markt. 

Ik heb het idee dat die meeste maaltijd/boodschappen bezorgers studenten met een bijbaantje zijn, waarbij eventuele fooien natuurlijk mooi meegenomen zijn.

Die willen natuurlijk (grotendeels) hun eigen werktijden/beschikbaarheid bepalen. Voor bijv. AH zie je ze dan om 7:30-8:00 met tientallen busjes vertrekken uit het distributiecentrum, waarna ze een route rijden en om 9:30 wel klaar zullen zijn.

Reputatie 7
Badge +1

De intercity's vanuit Leeuwarden naar Zwolle zaten vandaag behoorlijk vol. Deels door mensen die omreizen via Leeuwarden, maar vanuit de stopbussen geeft deze trein als enige een goede overstap waardoor ook die reizigers er vanaf Meppel grotendeels nog weer bij komen.

De treinen zijn (volgens NS) korter dan normaal. Vanmorgen zat het zelfs zo vol dat er van de conducteur niemand meer mocht instappen. Die moest handmatig de deuren langs om ze te sluiten. Uiteindelijk is deze trein met 10 minuten vertraging vertrokken. Veel reizigers konden niet mee (waaronder ik). Gevolg: een half uur vertraging, want de overige treinen vanuit Meppel vertrekken net voor/net na dat de bussen aankomen (volgens dienstregeling).

De busritten zelf verliepen (in mijn geval) vrijwel vlekkeloos. Het aansluitende treinverkeer was één grote chaos.

Reputatie 7

Jammer dat Groningen vanuit het zuiden zo matig bereikbaar is. Een spoorverbinding Emmen - Groningen zou handig geweest zijn. Niet alleen voor omreizen in dit geval natuurlijk, maar sowieso om daar een beter netwerk te hebben en het noordoosten beter te ontsluiten per trein. Het is er ooit geweest.

Reputatie 7
Badge +1

Daar wordt wel over gesproken door lokale vervoerders en provincies Zie: https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/145036/uniek-in-nederland-arriva-en-star-samen-tussen-stadskanaal-en-veendam en https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/156512/nedersaksenlijn-nu-doorpakken

En ProRail schijnt er een verkenningsonderzoek te hebben uitgevoerd:
https://www.prorail.nl/projecten/activering-spoorlijn-veendam-stadskanaal

 

Maar wat er uit dat onderzoek naar voren is gekomen en tot in hoeverre de plannen ook daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden weet ik niet.

Reputatie 7
Badge +1

Er ging vandaag wel meer mis rondom Groningen door wisselstoringen. Vanmiddag al richting Europapark, eerder vanavond richting Bedum. Of zou NS nu de komende wisselstoringen gaan voorspellen? 😉

Overigens worden reizigers tussen Groningen en Meppel vanaf morgen nog verder op de proef gesteld. Vanaf morgen rijden er ook tussen Assen en Groningen bussen.

Reizigers die op tussengelegen stations moeten zijn (waar normaal geen intercity's stoppen) moeten dan overstappen van bus op bus. De stopbussen gaan niet verder dan Assen (?).

Voor reizigers die van Haren naar bijvoorbeeld Hoogeveen moeten levert dat helemaal een bijzondere rit op:

Ter vergelijking: Deze rit duurt normaal slechts een half uur.

Eén voordeel: Tussen Meppel en Groningen rijdt vanaf morgen een rechtstreekse bus, waardoor omreizen via Leeuwarden hopelijk wat minder aantrekkelijk is.

Vandaag een nieuw dieptepunt in de communicatie op ns.nl:

"Tussen Meppel en Groningen rijden er geen treinen door grote drukte."

Reageer