beantwoord

Zwolle-Groningen via Leeuwarden wordt afgeraden. Waarom?



Toon eerste bericht

112 reacties

@mrfreeze 

De adviezen van de planner worden automatisch gegenereerd op basis van algoritmes, dat is geen handwerk.

Reputatie 1

Al met al wel kwalijk om zo'n lang stuk spoor ineens plat te leggen. Had het dan gefaseerd gedaan. 

@mrfreeze

De adviezen van de planner worden automatisch gegenereerd op basis van algoritmes, dat is geen handwerk.

Klopt, maar wel met de noot dat NS legio manieren heeft om, in bulk, die adviezen bij te sturen. Het dataformaat dat wordt gebruikt door de planners is oud maar (ten opzichte van GTFS) wel voorzien van veel mogelijkheden om overstappen op allerlei manieren als (on)gewenst te verklaren e.d.

Reputatie 7
Badge +1

Al met al wel kwalijk om zo'n lang stuk spoor ineens plat te leggen. Had het dan gefaseerd gedaan. 

 

Het is echt niet ineens want lang van te voren aangekondigd. Alleen zaterdag kwam er nog een storing Zwolle-Meppel bovenop. Voor wat betreft de algoritmes van de mededelingen. De mededelingen zijn natuurlijk wel eerst geprogrammeerd. En als je onzin als input programmeert dan komt er ook gewoon onzin als output uit. 

Reputatie 7
Badge +1

De grote drukte wordt de hele week al als schuldige aangewezen, terwijl de meesten echt wel weten dat dat niet de oorzaak is.

Wat ik ook bijzonder vind is dat wordt aangegeven dat deze verstoring pas later vandaag (19:00) optreedt, terwijl nu al een groot deel van de bussen niet rijdt…

Wat ik ook bijzonder vind is dat wordt aangegeven dat deze verstoring pas later vandaag (19:00) optreedt, terwijl nu al een groot deel van de bussen niet rijdt…

Er rijden vandaag weer gewoon treinen tussen Assen en Groningen. Het bustraject is daardoor gehalveerd dus het verbaast me dat er nog steeds te weinig bussen zouden zijn 

Reputatie 7
Badge +1

Al met al wel kwalijk om zo'n lang stuk spoor ineens plat te leggen. Had het dan gefaseerd gedaan. 

Het is echt niet ineens want lang van te voren aangekondigd. Alleen zaterdag kwam er nog een storing Zwolle-Meppel bovenop.

Dat deze werkzaamheden eraan zaten te komen was hier al een paar jaar bekend. Al denk ik dat Paltertje met ineens bedoelt dat het gehele traject tegelijk eruit gaat.

Dat lijkt mij voor reizigers de meest gunstige optie, omdat je anders nog veel langer met bussen moet en de dienstregeling van week op week verandert. Nu is vanaf 23 mei alles klaar en kunnen reizigers over het gehele traject weer met de trein.

Al is het niet helemaal klaar, want door materieeltekorten zullen er later dit jaar opnieuw werkzaamheden plaats gaan vinden op het traject.

Reputatie 7
Badge +1

Dat werkzaamheden niet goed worden uitgevoerd heeft natuurlijk niet veel te maken met het feit dat er zo'n lang traject uitligt. De voornamelijke werkzaamheden zijn rondom Hoogeveen, en bij opstelterrein Onnen.

En dan heb je qua uitdienststelling al gauw het hele traject te pakken.

Maar die extra werkzaamheden later dit jaar komen er sowieso al, want er is een tekort aan materieel. Dat was al bekend nog voor de werkzaamheden begonnen:
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14602346/tegenvaller-voor-treinreiziger-prorail-krijgt-spoorboog-hoogeveen-niet-op-tijd-af

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt steeds vaker gekozen om buitendienststellingen in een langdurige grote klap uit te voeren. Daar is best iets voor te zeggen. Liever een vakantieweek hinder dan bijvoorbeeld 7 weekenden. 

Het wordt natuurlijk wel problematisch wanneer hele traject tussen Meppel en Groningen verbust moet worden. Dat lijkt me wat veel van het goede. 

Voor wat betreft de infrastructuur in het noorden lijkt het me zo langzamerhand onvermijdelijk dat het traject Zwolle - Meppel volledig verdubbeld gaat worden. Je kunt dan werken aan twee sporen terwijl er nog twee sporen beschikbaar blijven. Zo blijft het noorden bereikbaar.

Voor wat betreft de infrastructuur in het noorden lijkt het me zo langzamerhand onvermijdelijk dat het traject Zwolle - Meppel volledig verdubbeld gaat worden. Je kunt dan werken aan twee sporen terwijl er nog twee sporen beschikbaar blijven. Zo blijft het noorden bereikbaar.

Dat helpt niet. Eindhoven-Boxtel is ook viersporig maar bij werkzaamheden worden tegenwoordig vanwege de "veiligheid" alle vier de sporen platgelegd. De veiligheidsmaffia is niet voor één gat te vangen.

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik ook bijzonder vind is dat wordt aangegeven dat deze verstoring pas later vandaag (19:00) optreedt, terwijl nu al een groot deel van de bussen niet rijdt…

Er rijden vandaag weer gewoon treinen tussen Assen en Groningen. Het bustraject is daardoor gehalveerd dus het verbaast me dat er nog steeds te weinig bussen zouden zijn 

Ik heb het idee dat de tekorten vandaag zelfs veel groter zijn dan anders, een hoop bussen rijden niet of hebben een andere dienstregeling.

De storingsmelding is inmiddels ook al aangepast:

Van Meppel naar Beilen geeft nu zelfs adviezen met de lokale streekbussen, via Assen.

Waarom raadt de NS reisplanner af om via Leeuwarden naar Groningen te reizen?

Ik ben dan 1u34m (= ongeveer 40 min extra reistijd) kwijt. Als ik met de bus ga, begrijp ik meer dan 50 minuten extra reistijd kwijt te zijn (+ de bussen sluiten vaker niet dan wel aan).

Sowieso vraag ik me af waarom men op zo'n korte termijn 2 weken lang half Noord-Nederland er uit laat liggen, als men op de ringweg in Groningen en op de A28 ook al werkzaamheden plant...maar dat is een onderwerp voor een andere keer;)

Het is op het moment sowieso kommer en kwel in Noord Nederland. Of het ligt eruit of je moet met de bus. Waarom zijn er uberhaupt nog treinen? 

Reputatie 7
Badge +1

Het is op het moment sowieso kommer en kwel in Noord Nederland. Of het ligt eruit of je moet met de bus. Waarom zijn er uberhaupt nog treinen? 

Het was op de weg niet heel anders de afgelopen tijd.

Voor reizigers met lokale bussen wordt het ook leuk: Morgen gaan de chauffeurs van het streekvervoer in en rondom Groningen en Drenthe staken.

Dat thuiswerken is zo gek nog niet. 😇

 

Het is op het moment sowieso kommer en kwel in Noord Nederland. Of het ligt eruit of je moet met de bus. Waarom zijn er uberhaupt nog treinen? 

Alsof dat elders in Nederland niet zo is. Op de lijn Nijmegen-Roosendaal is er nu in vier dagen tijd al vijf keer iemand voor de trein gesprongen waardoor het treinverkeer steeds urenlang wordt stilgelegd.

Reputatie 7

 

Het is op het moment sowieso kommer en kwel in Noord Nederland. Of het ligt eruit of je moet met de bus. Waarom zijn er uberhaupt nog treinen? 

Alsof dat elders in Nederland niet zo is. Op de lijn Nijmegen-Roosendaal is er nu in vier dagen tijd al vijf keer iemand voor de trein gesprongen waardoor het treinverkeer steeds urenlang wordt stilgelegd.

Opvallend vaak aanrijdingen in Brabant op dit traject inderdaad. Nu net ging het trouwens om een fietser die aangereden werd door een auto op een spoorovergang begreep ik.

Reputatie 6
Badge

Het is uitermate treurig dat er de spoorwereld zo weinig flexibel is. Het is waarschijnlijk al weken (of maanden) bekend dat er te weinig materieel en personeel is om de geplande werkzaamheden uit te voeren. Helaas is NS dan niet in staat om alsnog treinen in te plannen op de infrastructuur die alsnog beschikbaar is.

Het baanvak is nog altijd de hele periode buiten dienst. Inderdaad niet alle werkzaamheden worden uitgevoerd. Dat is treurig, want het baanvak moet dus nog een keer buiten dienst. Maar nu treinen rijden gaat, niet, want het spoor mag simpelweg niet bereden worden als ProRail er aan bezig is. Heeft dus weinig te maken met hoe flexibel NS is. Wat niet wegneemt dat meer flexibiliteit op veel momenten zeker gewenst is.

Reputatie 7
Badge +1

In plaats van afraden via Leeuwarden te reizen wordt het door NS nu zelfs aangeraden. Vanuit Assen zelfs.

Maar wederom amper bussen tussen Meppel en Groningen dus.

(terwijl ik dit schrijf een reclame op de radio “Wij brengen je graag, het openbaar vervoer van Nederland”. Lol, nope)

Ach ja, maar dat doen ze allemaal. Mooie dingen beloven, maar de meeste bedrijven komen ze niet na. Ik vind de reclames van NS (radio, tv, YouTube) best goed bedacht en leuk, maar dan moet NS ze ook nakomen!

Als men al die marketingbudgetten toch eens zou uitgeven aan andere dingen 🤞

Reputatie 7
Badge +1

Met de werkzaamheden bij Hoogeveen heb je sowieso het traject Meppel-Assen eruit liggen. Daar is het spoor nu opgebroken en kunnen dus sowieso geen treinen meer rijden. Bij Onnen zou iets met wissels worden aangepast, waardoor ook Assen-Groningen niet berijdbaar is. Al weet ik niet wat daar de status nu van is. Maar dan heb je wel meteen het hele traject Meppel-Groningen te pakken. 

De tekorten sloegen vooral op de werkzaamheden rondom Hoogeveen, en daar moet later het traject Meppel-Assen inderdaad nogmaals voor platgelegd worden.

Reputatie 7
Badge +3

En dan de vraag die NS wist dat ging komen: wie betaalt dat?

Dat vroeg ik me ook af. Het wordt nu echt geadviseerd, niet alleen in de reisplanner, maar ook dmv dit bericht, dan zou NS ook de extra kosten moeten vergoeden. Wil dan wel eens zien of dat ook gedaan wordt. 

 

Badge +3

Asjemenou, HaagseHC (Iris) heeft nieuws:

Beste reizigers van @NS_online @NS_Int vanaf a.s. donderdagavond 19 uur tot maandagochtend rijdt de intercity Den Haag Eindhoven niet tussen Den Haag en Rotterdam ivm werkzaamheden.

Oh wacht, dat was al bekend (melding 15 apr. 2022 11:47)

 https://www.rijdendetreinen.nl/werkzaamheden/11460-12-mei-2022-werkzaamheden-den-haag-rotterdam-breda-hsl

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou vol enthousiasme “nee natuurlijk niet” willen zeggen, maar krijg sinds 3 april de indruk dat NS liever maar gewoon betaalt als iemand klaagt dan daadwerkelijk haar uiterste best te doen. Jammer. 

We zullen zien. NS zegt zelf altijd dat reizen met alternatief vervoer alleen wordt vergoed als dit door NS is geadviseerd. Zo heb ik zelf eens de kosten van de tram terug gekregen toen er bij een brandalarm in de Delfste spoortunnel geadviseerd werd de tram te gebruiken tussen Delft en Den Haag HS. Advies stond op zo'n Argos bord in de stationshal en bij de storingsinfo.

Reputatie 6

als je met Arrive reist, heb je dan niet gewoon recht op gtbv op basis van 60 minuten vertraging? NS heeft je immers helemaal niet op de bestemming gebracht. Arriva is alternatief vervoer wat je zelf geregeld hebt (tenzij je zonder overchecken met Arriva mag reizen).

Zo scheef zit de regelgeving in elkaar, hebben ze zelf bedacht, en gewild (immers houden ze zelf diezelfde logica aan bij overchecken in een normale dienst: onze reis eindigt bij de uitcheck, daarna zoek je het maar uit). 

Badge +3

Alles op zijn tijd. Eerst de Kamervragen over de Ketheltunnel en dan dit debacle pas. Ik vind het een mooi gebaar van NS.

Omreizen met Arriva is dus ook géén eigen initiatief meer, zie https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor/detail?id=6016524

Advies

  • Dinsdag 17 mei 8:43 uur t/m dinsdag 17 mei 23:59 uur

    Vanaf 19:00 uur zeer beperkt busvervoer tussen Meppel en Groningen. Reizigers voor Groningen en Assen, reis om via Leeuwarden.

Nu nog die link erbij naar de vergoedingspagina (bij 0%/20%/40% korting). GTbV t.o.v. het busadvies zou misschien ook nog lukken voor andere tijdstippen. 🤣

Reputatie 7
Badge +1

 

Het is op het moment sowieso kommer en kwel in Noord Nederland. Of het ligt eruit of je moet met de bus. Waarom zijn er uberhaupt nog treinen? 

Alsof dat elders in Nederland niet zo is. Op de lijn Nijmegen-Roosendaal is er nu in vier dagen tijd al vijf keer iemand voor de trein gesprongen waardoor het treinverkeer steeds urenlang wordt stilgelegd.

 

Wat een botte vergelijking @Tamzin : Buitendienst stelling ivm werkzaamheden is natuurlijk totaal niet te vergelijken met de toevallige buitendienststelling omdat er ongelukken op het spoor gebeuren. 

Reageer