beantwoord

Zwolle-Groningen via Leeuwarden wordt afgeraden. Waarom?



Toon eerste bericht

112 reacties

 

Het is op het moment sowieso kommer en kwel in Noord Nederland. Of het ligt eruit of je moet met de bus. Waarom zijn er uberhaupt nog treinen? 

Alsof dat elders in Nederland niet zo is. Op de lijn Nijmegen-Roosendaal is er nu in vier dagen tijd al vijf keer iemand voor de trein gesprongen waardoor het treinverkeer steeds urenlang wordt stilgelegd.

 

Wat een botte vergelijking @Tamzin : Buitendienst stelling ivm werkzaamheden is natuurlijk totaal niet te vergelijken met de toevallige buitendienststelling omdat er ongelukken op het spoor gebeuren. 

Dat is geen botte vergelijking. De grootste verstoring bij ongevallen komt niet van het ongeval zelf maar omdat het baanvak daarna nog urenlang buiten dienst moet worden gehouden voor eventueel onderzoek (ook als er niets te onderzoeken valt). Dat is het gevolg van een protocol wijziging in 2013, voor die tijd gebeurde dat niet.

Verder was er gisterenmiddag een ongeluk in Nuland op een wegkruising op 60 meter van een overweg. Maar ook daarvoor werd het treinverkeer urenlang stilgelegd, terwijl het met het spoor niets te maken had.

Reputatie 7
Badge +1

Het is wel een behoorlijk lang stuk inderdaad, en dat is te merken aan het feit dat de stopbussen in meerdere trajecten zijn opgesplitst. Waardoor je dus soms tot wel 2 keer van bus op bus moet overstappen.

Opvallend is wel dat bij werkzaamheden (en ook verstoringen) de bussen altijd tot het eerstvolgende station na Beilen rijden. In dit geval tot Assen. Toen bijvoorbeeld station Assen verbouwd werd reed alles tot aan Hoogeveen. Ik begreep destijds dat dit te maken had met de beperkte ruimte op Beilen en de mogelijkheid tot kopmaken in Hoogeveen en Assen.

Het is wel een behoorlijk lang stuk inderdaad, en dat is te merken aan het feit dat de stopbussen in meerdere trajecten zijn opgesplitst. Waardoor je dus soms tot wel 2 keer van bus op bus moet overstappen.

Een veel te lang stuk. Tussen Utrecht en Den Bosch hadden ze er vroeger ook een handje van om het hele traject van 50 km buiten dienst te stellen. Nadat het busvervoer keer op keer uit de hand liep door een tekort aan bussen wordt tegenwoordig slechts het halve traject tot/van Geldermalsen buiten dienst gesteld.

Daarnaast valt me op het hele gedoe rond Groningen Europapark nu al vele jaren duurt met om de haverklap stremmingen. Zo grootschalig lijkt het me daar toch ook weer niet. 

Reputatie 7

Vorige maand was ik in Groningen en heb mijn ogen uitgekeken. Wat een gigantische bouwput aan de zuidkant van het station. Aan de impressies te zien wordt het een schitterend knooppunt, nog eens versterkt door het monumentale stationsgebouw. Het voorplein wordt dus ook heringericht (dat is wel nodig) en gelukkig komt er ook een modern busstation (nu erg onoverzichtelijk en rommelig). Ik zag de naam Koen van Velzen, de architect die ook station Breda heeft ontworpen. Dat is een miskleun maar dit ziet er veel beter uit 😁

Vorige maand was ik in Groningen en heb mijn ogen uitgekeken. Wat een gigantische bouwput aan de zuidkant van het station. Aan de impressies te zien wordt het een schitterend knooppunt, nog eens versterkt door het monumentale stationsgebouw. Het voorplein wordt dus ook heringericht (dat is wel nodig) en gelukkig komt er ook een modern busstation (nu erg onoverzichtelijk en rommelig). Ik zag de naam Koen van Velzen, de architect die ook station Breda heeft ontworpen. Dat is een miskleun maar dit ziet er veel beter uit 😁

Het stationsplan kost 500 miljoen euro, maar dan heb je ook wat. 

Reputatie 7
Badge +1

Op nu.nl staat er vandaag een artikel over het haperende busvervoer. In één van de comments wordt vermeld dat NS gewoon veel te laat is geweest met het reserveren van voldoende buscapaciteit.

 

https://www.sikkom.nl/de-horror-op-het-spoor-rond-grunn-is-weer-aan-geen-vervangend-vervoer-en-de-ns-jokkebrokt-over-de-reden/ 

Reputatie 7

Het stationsplan kost 500 miljoen euro, maar dan heb je ook wat. 

Het is tientallen miljoenen duurder geworden dan jaren geleden begroot. Zoals altijd met zulke projecten. 

Reputatie 7
Badge +3

Zet Arriva eigenlijk langere treinen in? Edit: dat doen ze sinds zondag al.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/923089/omleiding-zorgt-voor-drukte-arriva-zet-zondag-extra-treinstellen-in

Reputatie 1

De oplossing: Een verdubbeling van het spoor tussen Meppel en Groningen, (en/) of een traject tussen Groningen Emmen. Dan is er een traject naar het noorden waar Meppel niet bij betrokken hoeft te zijn.

Maar ja, dat gaat voorlopig toch niet gebeuren 

Reputatie 7

De oplossing: Een verdubbeling van het spoor tussen Meppel en Groningen, (en/) of een traject tussen Groningen Emmen. 

Het lijkt me zo voor het hand liggen dat eindelijk het rondje Zwolle - Emmen - Groningen - Leeuwarden - Zwolle gesloten wordt. Doodlopende eindjes spoor moet je niet willen (tenzij door de geografie het niet anders mogelijk is). Maar ja, wie de vele miljoenen wil betalen is de vraag.

Badge +3

Haha, ik mag dat soort analyses wel want Annemiek zuigt zulke gedetailleerde informatie natuulijk niet uit haar duim 😂 Vooral dat laatste zinnetje over de imagoschade 🤣

Reputatie 7
Badge +1

Op nu.nl staat er vandaag een artikel over het haperende busvervoer. In één van de comments wordt vermeld dat NS gewoon veel te laat is geweest met het reserveren van voldoende buscapaciteit.

Datzelfde las ik ook terug op de website van Dagblad van het Noorden.

Wat ik vooral bijzonder vind is dat NS als oorzaak steeds de grote drukte aanwijst. Dus er rijden maar een aantal bussen omdat het druk is? Juist…

De meeste reizigers weten wel dat dat niet klopt (ik hoor er veel zelfs over klagen). Dergelijke vermeldingen en gebrekkige communicatie roepen alleen maar meer irritatie op. Voor zover dat er nog niet was…

Reageer