beantwoord

Zwolle-Groningen via Leeuwarden wordt afgeraden. Waarom?



Toon eerste bericht

112 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het blijft weer erg gebrekkig qua communicatie. De route via Leeuwarden wordt gewoon geadviseerd in de planner. En de volgende tekst op de werkzaamheden-pagina is natuurlijk ook vreemd. Waarschijnlijk wordt er bedoeld dat er geen extra reistijd is t.o.v. de al langere reistijd wegens de werkzaamheden, maar dat moet je dan ook maar weer net weten.

 

Reputatie 7
Badge +1

Dat lijkt mij voor reizigers de meest gunstige optie, omdat je anders nog veel langer met bussen moet en de dienstregeling van week op week verandert. Nu is vanaf 23 mei alles klaar en kunnen reizigers over het gehele traject weer met de trein.

 

Ik help je het hopen dat dit inderdaad het geval is. Er zijn de laatste jaren ook genoeg werkzaamheden geweest die uiteindelijk niet zo goed waren uitgevoerd en waardoor er weer nieuwe werkzaamheden ingepland moesten worden. 

 

Het is natuurlijk ook niet voor niets dat Prorail een beetje onder een vergrootglas ligt. 

Al met al wel kwalijk om zo'n lang stuk spoor ineens plat te leggen. Had het dan gefaseerd gedaan. 

Valt nog mee. Tussen Utrecht en Eindhoven rijden komende zomer 6 weken geen treinen.

Het kwalijke is wel dat een groot deel van de geplande werkzaamheden tussen Meppel en Hoogeveen deze twee weken niet kunnen worden uitgevoerd door een gebrek aan materiaal en personeel. Dat betekent dat er later in het jaar nog een keer zo'n stremming komt om die werkzaamheden dan alsnog te doen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat hangt uiteraard van het ontwerp af. Zwolle - Meppel zou je kunnen uitvoeren als twee parallel gelegen dubbelsporige baanvakken met een ruime afscheiding. Dat is iets totaal anders dan een viersporig baanvak.

Het is uitermate treurig dat er de spoorwereld zo weinig flexibel is. Het is waarschijnlijk al weken (of maanden) bekend dat er te weinig materieel en personeel is om de geplande werkzaamheden uit te voeren. Helaas is NS dan niet in staat om alsnog treinen in te plannen op de infrastructuur die alsnog beschikbaar is.

Reputatie 7
Badge +1

En dan de vraag die NS wist dat ging komen: wie betaalt dat?

Rover weet daar het antwoord wel op: https://www.rover.nl/nieuws/45-werkzaamheden/2079-rover-vraagt-compensatie-voor-problemen-ns-bussen-meppel

Ik zou vol enthousiasme “nee natuurlijk niet” willen zeggen, maar krijg sinds 3 april de indruk dat NS liever maar gewoon betaalt als iemand klaagt dan daadwerkelijk haar uiterste best te doen. Jammer. 

Deze adviezen zijn gelukkig (extern) gelogd, inclusief de originele berichten vanuit NS. Dus daar komt ze niet meer onderuit 🥲

Reputatie 7
Badge +3

Het project in Groningen is groter dan je denkt.

https://www.prorail.nl/projecten/meer-treinen-spoor-groningen-spoorzone

Wat tegenwoordig vooral veel tijd kost is het wijzigen van infrastructuur in de treinbeveiligingssystemen. Dat moet uitgebreid getest worden en tijdens het testen rijden er geen treinen.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat Hengelo- Emmen - Stadskanaal- Veendam- Groningen het af zal leggen tegen een snelle verbinding Groningen - Drachten -  Heerenveen - Lelystad - Amsterdam. Dat wordt een forensentrein voor mensen die buiten de Randstad gaan wonen. 

Ik vind de Nedersaksenlijn wel sympathiek, Europa zou daarbij kunnen helpen. Wie betaalt, tja.

 

 

Reputatie 7
Badge +1

NS erkent daar inmiddels dan wel de schuld maar lost niks op en de reiziger moet dus al 3 jaar lang geld terugvragen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/924311/ns-door-het-stof-wegens-problemen-op-het-spoor-excuses-het-spijt-ons-heel-erg

Nou die miljoenen tijdens de corona pandemie was maar om de NS te compenseren tot 93% van de kostem em iedereen snapt dan dat je nog 7% tekort komt om iets kostendekkend te krijgen.

Dat er mogelijk contracten zijn waar geen rekening is gehouden met sterk gestegen brandstofkosten dat zou een domheid zijn van de hoofdaannemer en een slimmigheid van de aanbesteder, de hoofdaannemer zou dan juridisch moeten leveren.

En dit zal weer niets met de concessie gaan doen, er zal begrip voor zijn bij het net zo slappe zooitje in Den Haag.  En verwacht nu niet dat het bij een andere vervoerder in een nieuwe concessie meteen beter is, blijven dan grotendeels toch dezelfde mensen die nog steeds niet capabel zijn voor hun positie die de beslissingen nemen.

Reputatie 7
Badge +1

NS erkent daar inmiddels dan wel de schuld maar lost niks op en de reiziger moet dus al 3 jaar lang geld terugvragen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/924311/ns-door-het-stof-wegens-problemen-op-het-spoor-excuses-het-spijt-ons-heel-erg

 

Bijna 2 weken een puinhoop en dan nu pas excuses en ook nog even een tik uitdelen naar Transvision. Gewoon niet netjes.

NS erkent daar inmiddels dan wel de schuld maar lost niks op en de reiziger moet dus al 3 jaar lang geld terugvragen.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/924311/ns-door-het-stof-wegens-problemen-op-het-spoor-excuses-het-spijt-ons-heel-erg

 

Bijna 2 weken een puinhoop en dan nu pas excuses en ook nog even een tik uitdelen naar Transvision. Gewoon niet netjes.

Transvision is natuurlijk wel de partij die contractueel verantwoordelijk is om voldoende bussen te regelen dus is die tik terecht want voldoende bussen regelen is hun enige bestaansrecht.

Wel kun je je afvragen of NS niet beter Transvision kan dumpen en het vervangende vervoer zelf regelen zodat je meer zicht houdt op de situatie. Want naar de reizigers toe blijft NS natuurlijk de verantwoordelijke partij.

 

Reputatie 7

Nee, NS kan er op zich niets aan doen dat er niet genoeg bussen zijn, of niet genoeg chauffeurs (want dat het denk ik meer zijn). Maar mogelijk heeft NS wel een zo goedkoop mogelijk contract gesloten met de bedrijven die deze bussen moeten leveren en voor minder geld krijg je ook mindere kwaliteit. 

De bussen zullen er wel, als die er overdag waren zijn die er in de avond ook, het probleem zal liggen bij de chauffeurs. Ook daar zal een personeelstekort zijn, of veel chauffeurs willen niet 's avonds werken.

Gisteren reisde ik met vervangend busvervoer in West-Brabant. Twee maal een oudere chauffeur van ik denk al in de zeventig. Op de terugrit dacht ik te merken dat hij af en toe wat zat te dommelen achter het stuur, zijn hoofd viel steeds wat voorover. Toen een praatje met hem gemaakt. Hij was al met pensioen. Er zijn bijna geen jongeren meer te vinden voor dit werk. 

Reputatie 7
Badge +4

NS is bang dat de belasting Leeuwarden-Zwolle dan te groot wordt. Dat geldt zeker ook voor de Arrivalijn naar Leeuwarden. Bedenk dat Groningen-Zwolle bijna twee keer zo druk is als Leeuwarden-Zwolle en om dat aantal erbij te doen, daar is geen capaciteit voor. Dat zou van en naar Leeuwarden bijna een factor  drie zijn. 

Gisteren kwam er nog een probleem van herstelwerkzaamheden bij.  Voor mensen met afgekocht reisrecht is het natuurlijk toch een aantrekkelijke optie. Alles neemt niet weg dat de overlast groot is. Bommel moest naar de haadstêd maar is ook maar thuisgebleven. Als veel mensen hun reis uitstellen, geeft dat overigens wel rust.

Het verband dat u legt met de werkzaamheden op de ringweg, is er gewoon niet. Als oud-inwoner van de leukste stad van Nederland zou ik met die werkzaamheden trouwens alleen maar blij zijn, 😉 Vanuit het subjectieve standpunt van de reiziger met treinvervangend vervoer heeft u er wat meer overlast van, dat is gewoon pech.

Nee, NS kan er op zich niets aan doen dat er niet genoeg bussen zijn, of niet genoeg chauffeurs (want dat het denk ik meer zijn). Maar mogelijk heeft NS wel een zo goedkoop mogelijk contract gesloten met de bedrijven die deze bussen moeten leveren en voor minder geld krijg je ook mindere kwaliteit. 

De bussen zullen er wel, als die er overdag waren zijn die er in de avond ook, het probleem zal liggen bij de chauffeurs. Ook daar zal een personeelstekort zijn, of veel chauffeurs willen niet 's avonds werken.

Gisteren reisde ik met vervangend busvervoer in West-Brabant. Twee maal een oudere chauffeur van ik denk al in de zeventig. Op de terugrit dacht ik te merken dat hij af en toe wat zat te dommelen achter het stuur, zijn hoofd viel steeds wat voorover. Toen een praatje met hem gemaakt. Hij was al met pensioen. Er zijn bijna geen jongeren meer te vinden voor dit werk. 

Ik had pas een tachtigjarige chauffeur. Ging prima, behalve dat hij af en toe wat ondersteuning nodig had bij de route in een groeistad…

Toch is dit voornamelijk een kwestie van een fatsoenlijk salaris bieden. Een jongere kiest veel eerder voor een sector als de bouw. Een behoorlijk salaris, zaterdag bijklussen en dan is opeens een mooie kluswoning binnen handbereik. Dan kopen ze een woning van € 400.000. Als dat ook mogelijk is, ga je niet voor € 11 per uur bagage afhandelen op Schiphol. 

Reputatie 7

Nog even en de problemen zijn voorbij in het noorden. Is het dan ook echt klaar bij Hoogeveen of komen er later nog weer werkzaamheden achteraan? 

De volgende busproblemen gaan in de zomer tussen Eindhoven - Den Bosch - Utrecht ontstaan. Tekort aan chaiffeurs, maar de chauffeurs die er zijn zullen ook voor een deel vakantie hebben. Hopelijk verlengt Arriva tussen Roermond - Venlo- Nijmegen zijn treinen. Als dat kan tenminste.

 

Reputatie 7
Badge +4

Uitspraak van een rijinstructeur op vrachtwagens en bussen: ‘Er is geen groot gebrek aan chauffeurs, die zijn er genoeg, er is een groot gebrek aan goede en fatsoenlijke werkgevers in deze branche.’

 

Het is natuurlijk wel extra overlast in het Noorden als het treinvervangend vervoer ook niet meer functioneert. Zo hebben reizigers er wel degelijk last van.

NS zelf heeft daar net zo goed last van overigens, voornamelijk bij bureaupersoneel dat commercieel veelal meer kan verdienen.

Waarom raadt de NS reisplanner af om via Leeuwarden naar Groningen te reizen?

Er is onvoldoende capaciteit op Groningen-Leeuwarden voor grotere aantallen extra reizigers. 

Sowieso vraag ik me af waarom men op zo'n korte termijn 2 weken lang half Noord-Nederland er uit laat liggen, als men op de ringweg in Groningen en op de A28 ook al werkzaamheden plant...maar dat is een onderwerp voor een andere keer;)

Weg- en spoorwegwerkzaamheden worden niet onderling afgestemd.

NS zelf heeft daar net zo goed last van overigens, voornamelijk bij bureaupersoneel dat commercieel veelal meer kan verdienen.

Ook bij het technisch geschoold personeel door de krapte op de arbeidsmarkt.

En voor het treinpersoneel zijn het voornamelijk de toeslagen die het nog interessant maken om bij de NS te werken en te gaan werken en de collegialiteit die er is maar verder …..

Nog even en de problemen zijn voorbij in het noorden. Is het dan ook echt klaar bij Hoogeveen of komen er later nog weer werkzaamheden achteraan? 

De werkzaamheden bij Hoogeveen worden wegens tekort aan materialen en personeel slechts "in ruwbouw" uitgevoerd. Voor het echte werk komt er t.z.t. weer een extra buitendienststelling.

Overigens is Groningen-Assen vanaf morgen weer in dienst waardoor het bustraject bijna halveert.

 

De volgende busproblemen gaan in de zomer tussen Eindhoven - Den Bosch - Utrecht ontstaan. 

Voor de werkzaamheden bij Culemborg rijden er snelbussen van Geldermalsen naar Utrecht. Dat is qua afstand (25 km) maar ongeveer eenderde deel van Meppel-Groningen (70 km).

Voor de werkzaamheden bij Liempde gaat alleen het stuk Boxtel-Eondhoven (20 km) buiten dienst.

Daarnaast is dat in de vakantieperiode als het onderwijs plat ligt en veel werknemers op vakantie zijn 

Reputatie 7

Uitspraak van een rijinstructeur op vrachtwagens en bussen: ‘Er is geen groot gebrek aan chauffeurs, die zijn er genoeg, er is een groot gebrek aan goede en fatsoenlijke werkgevers in deze branche.’

Dat geldt voor veel branches. Uiteindelijk komt het er toch op neer: hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden. Ik werk in de zorgsector en op veel vacatures "op de werkvloer" wordt nauwelijks gereageerd. De komende zomer wordt weer puzzelen, waarbij van mensen die nog werken uiterste flexibiliteit wordt gevraagd. Zeer onregelmatig werk, uurloon weliswaar met toeslagen op bepaalde tijden (die ze op den duur eruit willen halen want het is anno 2022 in deze 24-uursmaatschappij heel "normaal" om op avonden en op zon-en feestdagen te werken, dus waarom dan nog toeslag? Dat zal bij NS ook nog wel eens gaan gebeuren). Vanochtend zag ik een programma over het leerlingenvervoer naar speciaal onderwijs. Dramatisch. Alles moet van gemeenten zo goedkoop mogelijk aanbesteed, groot chauffeurstekort, men zegt voor de bühne voor kwaliteit te gaan maar de realiteit is natuurlijk anders. Uiteindelijk draait alles weer om die centen.

 

Uitspraak van een rijinstructeur op vrachtwagens en bussen: ‘Er is geen groot gebrek aan chauffeurs, die zijn er genoeg, er is een groot gebrek aan goede en fatsoenlijke werkgevers in deze branche.’

Dat geldt voor veel branches. Uiteindelijk komt het er toch op neer: hogere lonen en betere arbeidsvoorwaarden. 

Want bij hogere lonen zijn er plotseling veel meer werknemers???

Als er over de hele lijn personeelstekorten zijn helpt tegen elkaar opbieden natuurlijk niet. Nog los van de vraag waar dat (zeker in de arbeidsintensieve publieke sectoren) van betaald moet worden. De zorgpremies of de NS-tarieven met nog eens 30% verhogen?

Het zou beter zijn om het belastingstelsel eens wat minder nivellerend te maken zodat het voor mensen lonend wordt om wat meer uren te gaan werken. Nu houd je als modale werknemer die 40 uur per week werkt netto nauwelijks meer over dan wanneer je 28 uur per week werkt. 

Begin dit jaar bleek uit een onderzoek dat als iedereen in de zorg en het onderwijs fulltime zou gaan werken er daar een enorm personeelsoverschot zou zijn. 

Het is natuurlijk nogal populistisch om te roepen "alles draait weer om die centen". Want uiteindelijk moet bij hogere uitgaven het geld wel ergens vandaan komen.

Reputatie 7
Badge +1

Het gaat van kwaad tot erger…

Ik vraag me vooral af, wat is er gebeurd dat er nu opeens vrijwel geen bussen meer beschikbaar zijn?

Reageer