Sticky News

Abonnementen-update

Abonnementen-update

Toon eerste bericht

1089 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Waarom vind jij dat je tot het einde der tijden zwaar bevoordeeld moet worden boven reizigers met een gewoon dalurenabonnement. Daar is niets redelijks aan.

Er zijn talloze voorbeelden van oude abonnementsvormen die gewoon doorlopen terwijl ze niet meer verkocht worden aan nieuwe klanten. Wij hebben een abonnement bij Ziggo dat niet meer verkocht wordt en mijn betaalpakket bij ING wordt ook niet meer aangeboden. Daar is niets onredelijks aan.

Hetgeen @Robert B aangeeft, klopt helemaal. Ik ben dan geen moderator, ik hoop dat u het wil aannemen van een Hoofdconducteur dat de info correct is @ErnaKoelman 

Reputatie 7
Badge +3

Wat mij in het hele verhaal rond het Voordeelurenabonnement nog het meeste tegenstaat is de manier waarop een en ander gecommuniceerd wordt. Het huidige Voordeelurenabonnement wordt de facto uitgekleed tot het huidige Dal Voordeel. Maar door de huidige abonnementhouders voor te houden dat alleen de voorwaarden wijzigen van het Voordeelurenabonnement wordt verzwegen dat je de facto Dal Voordeel krijgt. 

Het zou een stuk transparanter zijn wanneer NS zou zeggen dat het Voordeelurenabonnement wordt afgeschaft per 1-1-2020 en dat alle abonnementhouders worden omgezet naar Dal Voordeel. Met daarbij de aantekening dat je altijd kosteloos per 1-1-2020 je huidige VDU kunt opzeggen. 

Wat ook nauwelijks aan de orde komt is het feit dat NS de gelegenheid te baat neemt om ook nog even alle Dal Voordeelabonnementhouders een fikse prijsverhoging in de maag te splitsen. 

Reputatie 1

Beste NS,  

Wat een teleurstelling!

Als u zo’n groot deel van de dag aanmerkt als ’spits’ wordt reizen buiten de spits bijna onmogelijk.Bovendien is het prijsverschil met uw ’normale’ tarief zo ontzettend groot, dat dit mij als klant veel meer geld gaat kosten, waarschijnlijk honderden euro’s per jaar meer. Die 7 euro, te vergelijken met een kortingskaartje Arnhem-Driebergen is daarbij een lachertje.

 

U zegt dat het drukker wordt, en dat het abonnement met korting in de avondspits niet meer houdbaar is. Het deel van uw redenering dat er klanten gespreid moeten worden over de dag ivm capaciteitsgebrek begrijp ik. Maar ik kan niet goed begrijpen dat u vindt dat ik fors meer moet gaan betalen, terwijl uw zaken beter dan ooit gaan.

Ik vind het erg onbevredigend, en vraag u om na te denken over andere kortingsmodellen. Liever zou ik iets meer abonnementsgeld betalen, een lagere korting behouden, bv 25 of 30%, en wel gewoon de hele dag na 9:00 kunnen reizen.  

 

Uw nieuwe model is praktisch onwerkbaar doordat het teveel planning en uren wachten zou betekenen,waardoor u mij dwingt om veel hogere kosten te maken voor een al jaren verslechterende service.Ik zeg ‘verslechterend’, omdat door de toegenomen drukte de kans op een zitplaats voor mijn gevoel meer dan gehalveerd is over de afgelopen 10 jaar. 

 

Vriendelijke groet,  Een levenslange trouwe, en nu teleurgestelde klant. :disappointed_relieved:  

 

Sieger, Zelfstandig grafisch ontwerper, Amsterdam

Reputatie 1

Maybe an unpopular opinion here, I just want to chip in, but I actually support NS with this change, and I used to have the old VDU myself several years ago. What I also remind people is, this was always coming - it was just a matter of “when” - NS always said on their VDU page (In Dutch) - For now, you can keep your current card with the old terms and conditions. If anything changes, we will let you know. That time is now.


It is not remotely fair at all (nor is it economically sustainable) that some people get a 40% discount between 16:00-18:30 for for an extremely low yearly price just because they bought it before 2011, while everyone else pays the full fare (or 20% off with  the much more expensive Altijd Voordeel). As said, I had the VDU myself and felt bad people with Dal Voordeel were getting a much worse deal just because they signed up after 2011, but eventually I swapped my VDU in for Dal Vrij because the subscription was saving me a lot more money in free travel outside the peak hours, in comparison to the VDU. The free travel also encouraged me to go out on weekends/otherwise explore the country, what I probably would’ve never have done on the VDU because I would’ve had to pay for the trips individually. I encourage people to look at Dal Vrij if they can travel outside of the peak, and travel more than a few times a week. 


Yes I know it’s disappointing news for some people, but at the end of the day, it’s the ‘right’ thing to do really. The company is giving you more than a years notice before the changes start, which is pretty respectable, I think. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het met je eens dat de wereld nogal complex is geworden. Daardoor hangt alles met alles samen. Iedereen die een maatregel neemt krijgt te maken met onvermoede consequenties. Het lijkt dat het steeds erger wordt en dat overheid steeds minder greep heeft op het complexe geheel. Wanneer er dan ook nog allerlei privatiseringen plaatsvinden en er in allerlei sectoren zo nodig marktwerking moest worden ingevoerd is de ellende nauwelijks meer te overzien. Iedere partij probeert zo veel mogelijk de eigen winst te maximaliseren zonder oog te hebben voor de samenleving als geheel.

Het beperken van de kortingsmogelijkheden voor Voordeelurenabonnementhouders is slechts één voorbeeld van de tunnelvisie waaraan veel organisaties lijden.

Reputatie 2

Ik wil geen Flex, het hoeft voor mij allemaal niet Flex. Ik vind het prima om een vast abonnement te hebben met een vaste abonnementsprijs. En ik wil graag zelf in de hand houden hoeveel saldo ik laad en wanneer. Dat bevalt me prima en houd ik graag zo. Ik kan nu al kiezen voor automatisch opladen, dat heb ik bewust niet aanstaan. Laat mensen lekker een keuze, duw ze niet iets verplicht door de strot! 😔

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf geen Voordeelurenabonnement, maar wat is dan nog het voordeel van een Voordeelurenabonnement wanneer de tijden waarop korting gegeven worden gelijk worden aan een Dal Voordeel abonnement? Dit komt er in feite op neer dat er geen Voordeelurenabonnement meer is, maar wordt het een Dal Voordeelabonnement, alleen heet het nog Voordeelurenabonnement.

 

Verder:

Wordt er in de tussentijd wel alles aan gedaan om NS Flex te verbeteren en de huidige problemen te verhelpen? Denk in dat opzicht bv aan de onterechte correctietarieven die nog herhaaldelijk voorkomen. Het “NS Flex voegt extra’s toe aan je huidige abonnement” is soms wel heel letterlijk, even €50 extra omdat iemand zogezegd tegen de reisrichting zou reizen terwijl dat helemaal niet het geval is.

En wat wordt de policy wanneer iemand te laat betaald heeft door bv mislukken van een incasso en klant is bv op vakantie waardoor dit niet op tijd wordt gezien? Nu lees ik vaak dat iemand dan 6 maanden geen Flex kan afsluiten maar kan dan nog wel een klassiek abonnement nemen. Je kunt mensen die een treinabonnement nodig hebben om bv naar werk te gaan niet 6 maanden lang verhinderen om een abonnement te nemen vanwege 1 keer een foutje. Het ligt natuurlijk wel anders bij herhaaldelijke wanbetaling.

Iedereen met een goedkoop kaartje uit de spits, het werd tijd!

Reputatie 1

Ze kunnen het niet iedereen naar de zin maken. Eerst is er een hoop commentaar dat saldo op de kaart niet fijn is. Nu mag je achteraf betalen en dan is dat weer niet goed. Weet je wat het is: je hoort hier alleen de mensen die het allemaal niet leuk vinden. De meeste mensen vinden het best en die hoor je uiteraard niet. Ik snap dat NS het belang vd tevreden meerderheid belangrijker vind dan de ontevreden minderheid. Nogmaals, hoe ze het ook doen, er is altijd iemand die er niet beter van kan worden. En in dit geval: 10 jaar overgangsperiode voor de VDU-kaart, ik vind dat nogal wat. 

En natuurlijk kunnen er méér treinen gaan rijden. NS vraagt gewoon aan Sinterklaas (en Prorail, want NS heeft geen zeggenschap over de infrastructuur) om meer rails aan te leggen, omdat het spoor al overvol is, en de stations midden in de stad groter te maken. Moet kunnen tovh? Moeten dan alleen wel huizen voor gesloopt worden. Mooi onderwerp voor weer een discussie. Langere treinen kan uiteraard ook best. Gaan we weer naar Prorail, om perrons langer te maken. 

Ach, zo houden we elkaar mooi aan het klagen.

Reputatie 1

Ik ontving vandaag de brief en kan mij hier helemaal niet in vinden. Vele houders van voordeeluren abonnementen hebben deze abonnementen al heel lang. Ik zelf zeker al een jaar of 10. Volgens mij wil de NS gewoon graag van deze abonnementhouders af, omdat zij in de tussentijd andere (duurdere) abonnementsvormen is gaan ontwikkelen.

Als dit de manier is waarop NS omgaat met abonnementhouders ben ik wel klaar met het reizen per trein. De ochtendspits mijd ik al door met de bus te reizen naar Amsterdam. Ik reis eigenlijk alleen nog in de avondspits (17.00-19.00) met de trein. 

Voor mij is dit beleid een reden om volledig over te stappen naar de bus. Er zijn tussen Hoorn-Amsterdam goede, snelle busverbindingen, die ook nog eens goedkoper zijn dan reizen met de trein. 
De €7 korting vind ik om eerlijk te zijn een aanfluiting.

Voor mij is het abonnement in 2021 simpelweg niet meer interessant, omdat ik in de weekeinden en buiten de ochtend en avondspits niet reis met de trein. Helaas heb ik ook niet de luxe qua werk om op andere tijden te gaan werken en daarmee zal ik niet de enige zijn. In plaats van mensen te bewegen de trein te pakken, jaagt de NS ze op deze manier de trein uit! 

Ik heb de mazzel dat de bus voor mij een goed alternatief is, maar voor de mensen die voor hun woon- werkverkeer niet beschikken over goede busverbindingen is dit heel zuur.

Badge +3

Ik val van mijn stoel.. https://twitter.com/afgestaan/status/1288557949758124038

Goed nieuws! #TrajectVrij abonnement is ook op #NSFlex verkrijgbaar! #Treinleven

 

Reputatie 3

@Maarten86  schetst het té leuk (half uurtje later naar huis, who cares want met de auto ook in precies dezelfde file, die er na 18:30 niet meer staat inderdaad)!

Volgens mij schets ik dat niet.

Ik ben het met @Robert B eens: Dat mensen toevallig om 18:15 in checken wil zeker niet zeggen dat ze wel even kunnen wachten. Ik ken meer dan genoeg mensen die aan het einde van de dag direct naar huis moeten om op tijd met zaken als eten, kinderen, andere afspraken, en nog vele anderen bezig te kunnen zijn. De VDU abonnementnemers zijn net zoals alle andere abonnementnemers gewoon mensen met een dagschema en verplichtingen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat een discriminerende maatregel van de NS om de voordeelurenkaart af te schaffen!!

De mensen buiten de randstad worden hierdoor enorm benadeeld.

Een retour van Groningen naar bv. Rotterdam is bijna niet meer de moeite waard.

Waarom voelen mensen van buiten de Randstad zich toch altijd extra benadeeld? Degene die in de Randstad wonen en een retour naar Groningen of Maastricht willen doen zitten met exact hetzelfde. 

Reputatie 1

Beste lezer,

 

Dit is toch een lachertje!! Ik ga € 7,00 op jaar basis minder betalen en daarvoor moet ik honderden euro's meer betalen in de zomermaanden juli en augustus en tevens in de middagspits. 

 

Iedereen met een voordeeluren abonnement accepteer al dat het reizen in de ochtenspits gewoon 100% is.

 

Jullie moeten je schamen. Jullie zeggen het zelf al. De voordeeluren abonnement is al 9 jaar niet aan te schaffen. Dus vaste klanten van minimaal 9 jaar worden nu alleen maar benadeeld.

Waarom zou u als VDU houder oneindig lang kortingen moeten krijgen die andere reizigers ook niet krijgen? 

Omdat ik jaren geleden een contract ben aan gegaan met de NS voor een dienst die ze nu plotseling geheel om gooien. Maar los hiervan jij reageerd op iedereen z'n bericht. Laat de NS lekker reageren op mijn bericht.

Bij de introductie van de ‘nieuwe’ voordeelurenkaart zo’n 8 jaar geleden zouden bestaande dalurenabonnementhouders de korting in de avondspits behouden.

Blijkbaar heeft voor de NS het houden van een belofte een geldigheidsduur van zo’n 8 jaar.

 

Het allerfraaist bij dit zoost tijdingen zijn nog altijk de ronkende communicatieteksten:

[...]

Waarom gaat er iets veranderen?
Ons abonnementenaanbod willen we minder ingewikkeld en flexibeler voor alle reizigers maken. [...]

 

Het afpakken van een goede kortingskaart maakt het ontegenzeggelijk minder ingewikkeld voor de NS, maar het flexibele in het afpakken van een abonnement zie ik er niet zo in. Jokken tijdens het door-de-strot-duwen lijkt er meer op.

Suggestie voor nog eenvoudiger en heel flexibel:

‘de reiziger zelf laten kiezen hoeveel hij de reis waard vindt en bij de uitgang een collectezakje hangen.’

Net zo flauw als een verslechtering proberen te brengen als een winst voor de reiziger.

Beste NS,

Communicatie is een vak. Maar uw vriendelijke woorden kunnen toch echt de onvriendelijke aanpak niet verhullen. Niet alleen gaat het reizen tussen 16.00 en 19.30 uur er aan, ook neemt U het de hele dag reizen (dus ook in ochtend voor 9 uur ) in juli en augustus van de kaarthouders af. De bezitters van de OV-kaarten zijn een uitstervend ras, maar kennelijk draait u de voorwarde voor de laatste 400.000 - trouwe klanten - liever zelf bruutweg de nek om. Echt zachte heelmeesters maken niet altijd stinkende worden. De kans is zelfs groot dat ze die helemaal niet maken en de wond vanzelf geneest. Maar daar kiest U niet voor, blijkbaar.

Hopend op een vriendelijker ‘nuts’ bedrijf in de toekomst.

Onbegrijpelijk dat NS de voorwaarden verslechtert in een tijd dat we toch juist meer aan het milieu moeten denken!!!!

Een korting van € 7,- is maar een schijntje. Wij zullen onze abonnementen op deze wijze niet meer voortzetten. En helaas betekent dit ook dat we vaker de auto zullen pakken. 

 

Ik heb de voordeeluren kaart al heel wat jaartjes en geniet dus van de riante 40% korting na 9e uur ‘s ochtends en dat voor slechts € 67, per jaar. Met regelmatig ritjes van Den Haag naar Schiphol & Amsterdam & Rotterdam & Utrecht heb ik deze kaart en ruimschoots uit. Mijn vriend pakt ook deze korting als hij meereist. Nu is het dus vanaf 2021 uit met de pret.

De NS laat echt zoveel geld liggen door weinig of niet te controleren. Er reizen zoveel mensen ‘zwart’ en vaak zijn ze er nog trots op ook. Laatst zat er een medereiziger tegenover mij die een boete kreeg bij de zeldzame controle. Het boeide hem niet want ondanks de boete was hij toch stukken voordeliger uit dan met een abonnement. Dit is echt een grote schande tegenover de wel betalende mensen. CONTROLEER EENS WAT VAKER, daar harken jullie geld mee en hoef je deze hervormingen niet door te voeren. 

Heel appart dat de NS eenzijdig een contract aanpast. Ook bijzonder klantvriendelijk naar je trouwste klanten.

want dit is gewoon een ordinaire prijsverhoging, en geen kleine ook.

het is dat ik wel probeer om milieuvriendelijk te leven anders zou ik opzeggen

 

Ik heb nu een Traject Vrij abonnement voor 170 euro per maand. Wat ga ik dan betalen als ik NS Flex ga gebruiken? Sowieso 24 euro. Maar komt daar dan gewoon nog 170 euro bovenop? Kan ik mij bijna niet voorstellen omdat ik dan gewoon 24 euro per maand armer wordt en er geen voordeel aan behaal omdat ik enkel op 1 traject reis in spitsuren.
Als ik probeer online een NS Flex abonnement te nemen wordt het niet duidelijk gemaakt wat ik per maand onder de streep kwijt ben en moet ik op een gegeven moment wel klikken op ‘overstappen’ zonder te weten waar ik dan aan toe ben qua maandelijkse kosten.

Nou ja zeg. Voor een habbekrats heeft men als geprivilegieerde groep gedurende 10 jaren kunnen profiteren van exorbitante voordelen en dan nu jammeren om een te geringe compensatie. Schaamteloos. Me dunkt dat enige erkentelijkheid toch echt meer op zijn plaats zou zijn.

Ik begrijp uw redenatie niet zo. Kaarthouders hebben toch altijd voor de kaart betaald en de prijs is altijd met de rest meegestegen. De VDU is €15 duurder dan de Dal Voordeel kaart. Vind u de prijs van de Dal Voordeelkaart dan ook een “habbekrats” en de houders van die kaart ook "geprivilegieerden"? Het enige verschil in "privileges” is volgens mij de korting tussen 16.00 en 18.30. NS maakt nu de kaart gelijk aan Dal Voordeel en compenseert dat met €7.00 terwijl het prijsverschil nu gewoon €15,- is. Legt u mij nou eens uit wat die “exorbitante voordelen” waar ik 10 jaar van geprofiteerd zou hebben zijn. Bedoelt u daar de korting in de middagspits mee, waar ik heel zeldzaam gebruik van maak? En als er hier al sprake is van een “geprivilegieerde groep” , zoals u dat noemt, dan is dat zo omdat de NS die groep gecreëerd heeft. Je kunt het de huidige VDU kaarthouders toch niet kwalijk nemen dat de NS de kaart niet meer aanbiedt aan nieuwe klanten. Ik lees hier nou een paar dagen mee en concludeer dat er hier aardig wat mensen zijn die een probleem hebben met het feit dat anderen iets hebben wat zij niet kunnen krijgen/kopen en het daarom die anderen misgunnen. Doordat het die anderen wordt ontnomen, krijgen ze daar kennelijk een goed gevoel bij zonder dat ze er zelf beter van worden. Een redenatie die ik niet helemaal kan volgen, maar dat komt vast doordat ik geprivilegieerd ben (“was” moet ik eigenlijk zeggen, want mijn VDU heb ik gisteren in een moment van boosheid in tweeën geknipt en in de kliko gedeponeerd). Erkentelijkheid gaat mij echt te ver. Ik heb altijd netjes betaald voor een product waar ik tot nu toe heel tevreden over was. Dit product wil men niet meer leveren en het nieuwe product wat men mij (n.m.m. onder valse voorwendselen) wil aansmeren vind ik drie keer niks en wil ik niet. Moet ik ze daarvoor bedanken of zo? Het is toch gewoon het verbreken van een zakelijke relatie. Maar als treinfan en tot vorige week ook NS supporter doet het wel pijn.

Het beleid is voor inchecken niet veranderd. Als je om 08.55 uur incheckt en je haalt de trein om 08.56 uur, is dat een legale actie. Er is sprake van een geldige checkin en er is binnen een half uur begonnen aan de reis. 

Jammer, ik ga er maar vanuit dat de prijsafspraken die met NS zijn gemaakt en waarvoor jaarcontracten worden afgesloten ook vervallen. Wordt het toch serieus het overwegen waard om privé reizen met de auto te gaan doen. Ben benieuwd wat een technisch drama dit gaat worden verders 👀

Badge +3

wat er gebeurt er nu met mijn  ns  flex dalvrij abon van €106,- ???

Niets. Afgezien van een eventuele persverhoging per 1 januari in 2020 en 2021 etc.

Sterker nog: per 1 januari wordt uw NS Flex Dal Vrij-abonnement een euro per maand goedkoper, zodat er geen prijsverschil is voor reizigers met een klassiek Dal Vrij-abonnement die volgend jaar moeten overstappen op NS Flex.

Geldt voor de inchecktijd de tijd van inchecken bij NS, of ook bij bv. Arriva?

In een concreet geval: Als ik on 15:47 incheck in Landgraaf bij Arriva, en dan in Sittard overstap naar de NS-trein van 16:17 krijg ik dan wel of niet korting?

Bij NS Flex geldt de inchecktijd bij de eerste vervoerder. In uw concrete geval krijgt u dus wel korting bij NS.

​ 

Ik heb een tijdje het flex-abonnement uitgeprobeerd, maar ben weer snel teruggegaan naar het klassieke abonnement vanwege het grote maandelijkse bedrag dat van mijn rekening werd afgehaald ( in plaats van gespreid automatisch opwaarderen) en vanwege de onmogelijkheid om een declaratie-overzicht te maken. Wordt dan mogelijk ook bij Flex-abonnementen? Mijn werkgever heeft namelijk niets te maken met mijn Privé-reizen, die in jullie maandelijkse overzichten bij Flex-abonnementen ook zichtbaar zijn. 

Ja, het is bij NS Flex nu al mogelijk om een overzicht te maken van afzonderlijke reizen.

​ ​

Ik keek er naar uit als ik eindelijk 60 werd om de keuezedagen te kopen als ik eindelijk die leeftijd heb ik 2021, en lees nu tot mijn schrik dat dit niet meer aangeschaft kan worden vanaf 2021. Wat gaat hiervoor terugkomen?

Flexdagen. Hetzelfde idee, maar duurder: NS zet ze volgend jaar in de markt tegen een prijs van 39 euro voor 3 stuks.

​ ​

Ik vraag me vooral af hoe straks het verschil tussen een Traject Vrij Jaar of Maand wordt geregeld als het straks allemaal flex is. Jaar is nu namelijk aanzienlijk goedkoper, hoe wordt dat straks?

NS Flex Traject Vrij zal per maand net zoveel kosten als een jaarabonnement nu per maand kost (afgezien van de jaarlijkse prijsverhoging). Reist u met een jaarabonnement, dan blijft de prijs dus hetzelfde. Reist u nu met een maandabonnement, dan bent u straks goedkoper uit.

​ ​

Recent voerde NS de regel in dat wanneer je voor 6:30 incheckt je met de voordeeluren kaart ofwel met korting kunt reizen maar een vrije reisdag op kunt nemen. Blijft dat? Is, met ander woorden het moment van inchecken bepalend: voor 6:30 en voor 16:00 korting??

Ja, dat blijft.

 

Volgens de NS zijn deze maatregelen “gebaseerd op adviezen van consumentenorganisaties en feedback van reizigers.” Dus wij moeten geloven,   dat “consumentenorganisaties”  tegen de NS hebben gezegd:  “Nou,  jullie moeten die korting maar eens laten vallen”.

U kunt op deze pagina de adviesaanvraag en het besluit van NS vinden, evenals het advies dat door consumentenorganisaties op de adviesaanvraag is gegeven.

Kan ik na 1 januari 2021 niet meer ‘vrij reizen’ als ik om 15.30 uur in Asd instap en naar Maastricht reis?

Jawel, want het tijdstip van inchecken is bepalend. Als u in de daluren incheckt met een Keuzedag, is de hele reis gratis, ook als die (deels) in de spitsuren plaatsvindt.

 

En hoe zit het met bij-abonnementen?

Bijabonnementen in de huidige vorm gaan verdwijnen. NS onderzoekt nieuwe mogelijkheden waarmee gezinsleden voordelig kunnen reizen. Als die mogelijkheden er nog niet zijn op het moment dat de bijabonnementen verdwijnen, dan zal NS de klanten die nu gebruikmaken van een bijabonnement tot 1 januari 2022 dezelfde korting geven op een vergelijkbaar NS Flex-abonnement.

 

Wat een waanzin overigens om één topic te maken voor alle vragen. Benieuwd of de hierboven geciteerde leden mijn antwoord ooit terugvinden. Het was handiger geweest een apart forumonderdeel te maken voor deze wijziging van het Voordeelurenabonnement en een topic per gebruiker te hebben.

Reageer